karate/ kung fu?

Jerri

Harkitsen aloittavani jonkun kamppailulajin harrastamisen. Pohdin karaten ja kung fun (choy lee fut) välillä? Oliskos näkökulmaa asiaan? Miten lajit eroavat toisistaan ja niiden hyvät ja huonot puolet? Hyvän kunnon ja itsepuolustustaidon lisäksi kiinnostaa henkisen kantin kehittäminen. Nämä kaksi lajia kiinnostavat päällimmäisenä. Kiitos vastauksista, jos joku vastaa.

10

1848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyyski_

      Kannattaa kysellä www.potku.net :istä. Siellä on kyllä varmasti innokkaita vastaamaan. Voin tosin jotain itsekin yrittää. Itsepuolustustahan on sinällänsä erittäin vaikeaa treenata, mutta kunto molemmissa varmasti paranee, todennäkösesti karaten tyylisuunnasta riippumatta.

      • Jerri

        Kerro vaan mitä mieleesi tulee. Kiitos. Potku netissä olenkin surffaillut, mutta en ole sinne kirjautunut, ainakaan vielä käyttäjäksi. Muuten, KillBill-elokuvissa on hienon ja inspiroivan näköistä aktiviteettiä ja kung-fua taitaa olla. Mutta se onkin elokuvaa, tiedetään. Oli laji kumpi tahansa, niin tärkeintä on, että itse siitä innostun niin paljon että treeneissä tekee mieli käydä. Usein.


      • kenttis
        Jerri kirjoitti:

        Kerro vaan mitä mieleesi tulee. Kiitos. Potku netissä olenkin surffaillut, mutta en ole sinne kirjautunut, ainakaan vielä käyttäjäksi. Muuten, KillBill-elokuvissa on hienon ja inspiroivan näköistä aktiviteettiä ja kung-fua taitaa olla. Mutta se onkin elokuvaa, tiedetään. Oli laji kumpi tahansa, niin tärkeintä on, että itse siitä innostun niin paljon että treeneissä tekee mieli käydä. Usein.

        Jos tykkäät kill bill jutuista, niin wushu voisi olla sopiva laji sinulle. Homma painottuu nimenomaan näyttävien kamppailujuttujen tekemiseen. Mm. Jet Li on wushun harrastajia.

        Karatessa kannattaa tutustua tyylisuuntaan. Tyylejä on erilaisia, aina täyskontaktimätöstä puunhalauskarateeseen.


      • Jerri
        kenttis kirjoitti:

        Jos tykkäät kill bill jutuista, niin wushu voisi olla sopiva laji sinulle. Homma painottuu nimenomaan näyttävien kamppailujuttujen tekemiseen. Mm. Jet Li on wushun harrastajia.

        Karatessa kannattaa tutustua tyylisuuntaan. Tyylejä on erilaisia, aina täyskontaktimätöstä puunhalauskarateeseen.

        Hahaha, olipas hauska vastaus. Mihinkäs lajityyppiin sijoittuu Yuishinkai-suuntaus JA miten se eroaa Shorin-ji ryu-suuntauksesta? Kiitos JOS viitsit vastata. Mutta vai wushu. Kai se temppuilu on hiukka noloa..., show-off-meininkiä. Mutta ei sille minkään voi, että joistain "alan" leffoista saa kauhiat kicksit... Ehkä hieman liian turhauttavaa sekin, että käy joka lajin ja sen alalajien alkeiskursseilla kokeilemassa.


      • kenttis
        Jerri kirjoitti:

        Hahaha, olipas hauska vastaus. Mihinkäs lajityyppiin sijoittuu Yuishinkai-suuntaus JA miten se eroaa Shorin-ji ryu-suuntauksesta? Kiitos JOS viitsit vastata. Mutta vai wushu. Kai se temppuilu on hiukka noloa..., show-off-meininkiä. Mutta ei sille minkään voi, että joistain "alan" leffoista saa kauhiat kicksit... Ehkä hieman liian turhauttavaa sekin, että käy joka lajin ja sen alalajien alkeiskursseilla kokeilemassa.

        Yuishinkai on itsepuolustukseen tähtäävä tyylisuunta, ainakin Suomessa treenattava. Ilpo Jalamo vastaa opetuksesta, hän on erittäin pätevä opettaja. Jalamo ei keskity muotoseikkoihin, vaan oikeastaan jopa kritisoi osaa tyylejä siitä että liian muotomaisesti treenataan. Jalamo opettaa tekniikoita veitseä vastaan, ja muitakin käytännön juttuja. Parilla hänen leirillään olen ollut, ja olen pitänyt. Ja mukana on siis sitä IP-asiantuntijoidenkin peräänkuuluttamaa "elävää" treeniä.

        Shorinjiryu Renshinkan on japanilaista karatea. Tyyli perustuu osittain okinawalaiseen karateen, mutta painotus full contact boogutsuki otteluun näkyy tyylissä. Tyyli suosii korkeita asentoja, joista on helpompi potkia ja matsata muutenkin. Muuten se on varmaan sitä samaa kauraa kuin muukin japskikarate, erona siis toi kontaktimatsaus.

        Kokusai shorinjiryu taas on renshinkanista eronnut porukka. Tyyli on Matsuoin luoma karatetyyli. Perustunee samoihin juttuihin kuin renshinkankin.

        Sitten on suomalaisten oma Finn-shorinjiryu, shokoryuksi kait nykyisin kutsutaan. Tyyli perustuu täysin WKF matsiin, ja katat taitavat olla mukana vain sen takia että voidaan sanoa shokoryun olevan karatetyyli.

        Olennaisimmat erot yuishinkain ja shorinjiryun välillä lienee juurikin painotukset. Yuishinkai painottaa toimivaan itsepuolustukseen, ja renshinkan sekä boogutsukimatsiin, budoon, että itsepuolustustaitojen kehittämiseen.

        Tässä minun omat päätelmäni, olen treenannut renshinkanin puolella 3,5 vuotta. Tosin nettifoorumeilla käydyissä keskusteluissa olen oppinut lisää tyylistäni.


      • Jerri
        kenttis kirjoitti:

        Yuishinkai on itsepuolustukseen tähtäävä tyylisuunta, ainakin Suomessa treenattava. Ilpo Jalamo vastaa opetuksesta, hän on erittäin pätevä opettaja. Jalamo ei keskity muotoseikkoihin, vaan oikeastaan jopa kritisoi osaa tyylejä siitä että liian muotomaisesti treenataan. Jalamo opettaa tekniikoita veitseä vastaan, ja muitakin käytännön juttuja. Parilla hänen leirillään olen ollut, ja olen pitänyt. Ja mukana on siis sitä IP-asiantuntijoidenkin peräänkuuluttamaa "elävää" treeniä.

        Shorinjiryu Renshinkan on japanilaista karatea. Tyyli perustuu osittain okinawalaiseen karateen, mutta painotus full contact boogutsuki otteluun näkyy tyylissä. Tyyli suosii korkeita asentoja, joista on helpompi potkia ja matsata muutenkin. Muuten se on varmaan sitä samaa kauraa kuin muukin japskikarate, erona siis toi kontaktimatsaus.

        Kokusai shorinjiryu taas on renshinkanista eronnut porukka. Tyyli on Matsuoin luoma karatetyyli. Perustunee samoihin juttuihin kuin renshinkankin.

        Sitten on suomalaisten oma Finn-shorinjiryu, shokoryuksi kait nykyisin kutsutaan. Tyyli perustuu täysin WKF matsiin, ja katat taitavat olla mukana vain sen takia että voidaan sanoa shokoryun olevan karatetyyli.

        Olennaisimmat erot yuishinkain ja shorinjiryun välillä lienee juurikin painotukset. Yuishinkai painottaa toimivaan itsepuolustukseen, ja renshinkan sekä boogutsukimatsiin, budoon, että itsepuolustustaitojen kehittämiseen.

        Tässä minun omat päätelmäni, olen treenannut renshinkanin puolella 3,5 vuotta. Tosin nettifoorumeilla käydyissä keskusteluissa olen oppinut lisää tyylistäni.

        KIITOKSIA kattavasta vastauksesta. Tsekkaan siis tuon Yuishinkai-systeemin, että miltä tuntuu... Mutta hyvä opettaja on aina hyvä opettaja, oli se laji sitten mikä tahansa. Eli kokenut ja pätevä opettaja on suuri plussa. Ymmärsinkö oikein, että karatea olet reenaillut 3,5 vuotta? Onnittelut!


      • kenttis
        Jerri kirjoitti:

        KIITOKSIA kattavasta vastauksesta. Tsekkaan siis tuon Yuishinkai-systeemin, että miltä tuntuu... Mutta hyvä opettaja on aina hyvä opettaja, oli se laji sitten mikä tahansa. Eli kokenut ja pätevä opettaja on suuri plussa. Ymmärsinkö oikein, että karatea olet reenaillut 3,5 vuotta? Onnittelut!

        Karatea 3,5 vuotta. Nyt otettu rinnalle MMA.


      • Jerri
        kenttis kirjoitti:

        Karatea 3,5 vuotta. Nyt otettu rinnalle MMA.

        Mikä mma?


      • kenttis
        Jerri kirjoitti:

        Mikä mma?

        Mixed martial arts. Lisätietoa www.vapaaottelu.fi

        Eli täälläkin foorumeilla paljon hehkutettu vapari.


      • kenttis kirjoitti:

        Karatea 3,5 vuotta. Nyt otettu rinnalle MMA.

        Mitäs karatea treenannut 3.5v? itse treenaan yuishinkai karatea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe