KEUHKOAHTAUMATAUTI

KAUHUISSAAN

En tiedä mihin katekoriaan tän sairauden vois laittaa, mut mua on alkanut peloittaa, että
jos mulle on tullut ati tulossa tää kauhee
sairaus. Olen tupakoinut iät ja ajat.
Vaikka tiedän tupakan vaarallisuuden, niin
en kykene lopettamaan.
Eniten pelottaa just tuo keuhkoahtaumatauti!

20

13874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      Mä poltin useita kymmeniä vuosia, yritin lopettaa useitakin kertoja, ei vaan onnistunut millään. Sitten valitettavasti eräs läheiseni sairastui keuhkoahtaumatautiin. Lukiessani enemmän sairaudesta ja nähdessäni sen todellisuuden, tupakanpolttoni loppui kuin seinään (eikä ollut edes vaikeaa)...enää koskaan en tule sytyttämään yhtäkään savuketta, se jos mikä on varma! Pystyt sinäkin lopettamaan, tee se!!

      • Kauhuissaan

        tässä pelottaakin, kun läheltä näin miten tuskissaan erään ystäväni äiti menehtyi juuri
        tähän tauttiin, hän kuoli tukehtumalla.
        Miksi, miksi silti vielä poltan?
        Olenko ihan järjetön?


      • astmaatikko
        Kauhuissaan kirjoitti:

        tässä pelottaakin, kun läheltä näin miten tuskissaan erään ystäväni äiti menehtyi juuri
        tähän tauttiin, hän kuoli tukehtumalla.
        Miksi, miksi silti vielä poltan?
        Olenko ihan järjetön?

        jos olet ja tupakoit kuten minäkin niin kyllä iso todennäkösyys on keuhkoahtaumatauti.
        näitä on sairaalassa paljon ihan jo 40 vuotiaista jotka ovat vailla toivoa.itse yritän tupakasta irti ja avuksi aloitin ns:mieliala cibralex lääkkeen)periaatteessa ajaa kuulemma samaa asiaa kuin zypan"mutta hintaero yli 100e.ja ei tuo unettomuutta/masennusta.lisäksi kaikkien ennakkoasenteiden ja luulojeni kalvaessa ilmottauduin tupakka ryhmään joka onkin positiivinen kokemus ja huumoria löytyy ryhmästä ynm.
        mutta lopettanut en ole!!!!
        vähentänyt paljon!!!1tätä vähennyksen kautta toivon olevani tupakaton piankin.


      • ???
        Kauhuissaan kirjoitti:

        tässä pelottaakin, kun läheltä näin miten tuskissaan erään ystäväni äiti menehtyi juuri
        tähän tauttiin, hän kuoli tukehtumalla.
        Miksi, miksi silti vielä poltan?
        Olenko ihan järjetön?

        Siis millainen on tuo keuhkoahtaumataudin loppuvaihe? Eräällä iäkkäällä läheiselläni on nyt ollut toistuvia keuhkotulehduksia ja keuhkokuumetta muutaman kerran. Onko kyse enää vuodesta, parista?


      • KÄY
        ??? kirjoitti:

        Siis millainen on tuo keuhkoahtaumataudin loppuvaihe? Eräällä iäkkäällä läheiselläni on nyt ollut toistuvia keuhkotulehduksia ja keuhkokuumetta muutaman kerran. Onko kyse enää vuodesta, parista?

        katsomassa googlesta, siellä on tietoa.Hyvin pitkälle itse aiheutettu sairaus , tupakoivilla
        ihmisillä.Ihmettelen kun jotkut pelkää tätä sairautta, mutta tulisiko mieleen että tähän tautiin
        ei sairastu ,jos jättää sytyttämättä savukkeen.


      • kipa
        KÄY kirjoitti:

        katsomassa googlesta, siellä on tietoa.Hyvin pitkälle itse aiheutettu sairaus , tupakoivilla
        ihmisillä.Ihmettelen kun jotkut pelkää tätä sairautta, mutta tulisiko mieleen että tähän tautiin
        ei sairastu ,jos jättää sytyttämättä savukkeen.

        niinpä.. mulla todettiin kat. olin/olen kauhuissani. pysyvä lääkitys. Olen polttanut,ketjussa, nyt olen ollut ilman tupakkaa n. 9kk. Hyvä niin, menen päivä kerrallaan ja joka päivästä olen kiitollinen.
        Turhaa syyllistystä tupakoiville, monikaan ei tiedä tästä sairaudesta ennen kuin se on kohdalla. Näin oli myös minulla. Jos olisin tiennyt silloin niin ehkäpä (


    • N40

      Viime keväänä marssin työterveyslääkärille ja pyysin ottamaan kaikki mahdolliset puhalluskokeet ja verikokeet keuhkoahtaumatautia silmälläpitäen. Olin polttanut 28 vuotta ja olin lopettamassa tupakointia samalla tietysti peläten että onko jo liian myöhäistä. Tulokset olivat sekä positiiviset että negatiiviset. En vielä sairastanut kyseistä tautia mutta tulokset viittasivat kuitenkin huonoon suuntaan.
      Otin Zyban-kuurin ja nyt olen ollut polttamatta kohta 8 kk. Kuntoilun aloitin samalla ettei paino nousisi ja pakko sanoa että on ollut yllättävän helppoa.
      Keuhkoahtaumatautia on syytäkin pelätä, tsemppiä myös sinulle lopettamiseen!

      • lopettaa

        Onnittelen N40, kun olet lopettanut. Sinulla oli riittävä motiivi, silloin se on helppoa.

        Ja muutkin, kyllä sen jollakin keinolla saa ihan varmasti lopetettua, jos vaan haluaa tarpeeksi.

        Kaikki perheelliset ainakin, älkää olko itsekkäitä ja ajatelko, että minähän siitä sitten kärsin. Jos teillä on perhe tai yksikin sukulainen tai ystävä, ajatelkaa heitä, miltä heistä tuntuu, jos itse sairastutte.


    • minä

      Eipä kannata olla kauhuissaan koska ahtauma taiuti ei tule kaikille. Olen itsekkin polttanut kauan ja
      keuhkoissani ei havaittu muutoksia.

      Toisille se tulee heti,toisille pitkään jatkuneen tupakoinnin ja lämmiryssavujen myötä.

      On olemassa myös niitä joille tupakointi ei aiheuta yhtikäs mitään.

      kannattaa kääntyä lääkärin puolee,jos on kauhusi totta niin ajoissa aloitettu hoito on 10 tulevaisuutta ajatellen.

      • tammikuun alussa

        Mulla paukahti astma päälle. Tosin ei tupakasta, mutta ehkä sekin myötävaikutti.

        No luin epätoivoissani tämän kirjan::

        Allen Carr'in kirjan "Vihdoinkin vapaa tupakasta".
        Olen ollut siitä lähtien polttamatta, ILMAN mitään nikotiinituotteita.

        Lainatkaa hyvät ihmiset tämä kirja kirjastosta!!
        Ette menetä mitään.

        Läheiselläni on keuhkoahtautuma tauti. No, hänellä ei auta lääke. Tuli sivuvaikutuksia. Hän totesi, että lopettaa LÄÄKKEEN. Ei tupakointia. Oma valinta, Yskii verta ja limaa, ei saa henkeä, ikävää kun ei voi auttaa, eikä pakottaa toista olemaan polttamatta. -- oli hän melkein 2 päivää ilman tupakkaa-- ikää 40 ja TYÖKYVYTÖN. ihmisiä ei voi pakottaa.... nyyh...


      • Pienhiukkaspäästöt kuriin
        tammikuun alussa kirjoitti:

        Mulla paukahti astma päälle. Tosin ei tupakasta, mutta ehkä sekin myötävaikutti.

        No luin epätoivoissani tämän kirjan::

        Allen Carr'in kirjan "Vihdoinkin vapaa tupakasta".
        Olen ollut siitä lähtien polttamatta, ILMAN mitään nikotiinituotteita.

        Lainatkaa hyvät ihmiset tämä kirja kirjastosta!!
        Ette menetä mitään.

        Läheiselläni on keuhkoahtautuma tauti. No, hänellä ei auta lääke. Tuli sivuvaikutuksia. Hän totesi, että lopettaa LÄÄKKEEN. Ei tupakointia. Oma valinta, Yskii verta ja limaa, ei saa henkeä, ikävää kun ei voi auttaa, eikä pakottaa toista olemaan polttamatta. -- oli hän melkein 2 päivää ilman tupakkaa-- ikää 40 ja TYÖKYVYTÖN. ihmisiä ei voi pakottaa.... nyyh...

           

        Pienhiukkaset ovat erittäin haitallisia.

        Pienhiukkaspäästöt kuriin ( Sunnuntai 05.02.2006 - 15:26) - luettu 83 kertaa
        Pienhiukkaset ovat erityisen haitallisia astmaatikoille
        31.01.2006 10:57

        Ilman pienhiukkaset lisäävät yskää,
        hengitystieinfektioita ja astman oireita. Siksi etenkin astmaatikot kärsivät pienhiukkasista, jotka ovat peräisin liikenteen päästöistä, energiantuotannosta ja Suomessa myös erityisesti puun pienpoltosta. Pienhiukkasista osa kaukokulkeutuu yli maiden rajojen. Liikenteen ja pienlämmityksen päästöt kuitenkin altistavat ihmisiä erityisesti, koska niiden päästöt vapautuvat matalalla, juuri hengityskorkeudellamme.

        Oireet pahenevat

        Pienpolton haittoja rajoitettava

        Allergia- ja Astmaliitto vetosi yhdessä muiden järjestöjen kanssa jo viime syksynä eduskuntaryhmiin, jotta nämä ryhtyisivät toimiin puun pienpolton haittojen vähentämiseksi. Puun pienpoltto aiheuttaa taajama-alueilla yhä pahenevia savuongelmia. Vääränlaisissa polttolaitteissa tai huonoissa olosuhteissa poltetusta puusta syntyy myrkyllisiä savukaasuja ja terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Jopa 30 - 40 % koko Suomen pienhiukkaspäästöistä on puun pienpolton aiheuttamaa. Jos puun poltto tapahtuisi isommissa yksiköissä, polton hallinta ja savukaasujen puhdistaminen olisi helpompaa. Kaukolämmön entistä laajempi käyttö vaikuttaisi suoraan asuinalueiden ilman laatuun.

        Liikenteen päästöjä vähennettävä

        Suomessa on vielä ajossa paljon ennen vuotta -90 rekisteröityjä autoja, joiden päästöt ovat moninkertaisia uusiin autoihin verrattuna. Vaikka kaikista ajetuista kilometreistä suurin osa ajetaan uudemmilla autoilla, muodostavat vanhojen autojen päästöt merkittävän osan liikenteen kokonaispäästöistä. Autokannan uudistumisen vauhdittaminen vaikuttaisi myös pienhiukkaspäästöjä vähentävästi. Liikenteen jatkuva kasvu tosin syö ajoneuvojen kehityksen tuomaa hyötyä. Niinpä tukitoimenpiteitä joukkoliikenteen edistämiseksi ja houkuttelevuuden lisäämiseksi tarvittaisiin entistä enemmän. Myös kevyen liikenteen mahdollisuuksien parantaminen vaikuttaisi suotuisasti hengitysilmaamme.

        Suodatettua ilmaa sisälle

        Rakennuksissa altistusta pienhiukkasille voidaan vähentää tehokkaalla korvausilman suodatuksella. Ihmiset viettävät suurimman osan ajastaan sisätiloissa, joten jos sisään tuotava ilma suodatetaan ulkoilman pienhiukkasista, niille altistuminen vähenee. Tällä hetkellä valtaosassa rakennuksia ei kuitenkaan ole mahdollista saada suodatettua ilmaa. - Vanhan rakennuskannan ilmanvaihdon parantaminen ja tuloilman suodattaminen lisäisi asukkaiden hyvinvointia, toteaa asiantuntijapalveluiden johtaja Risto Ruotsalainen Allergia- ja Astmaliitosta.
        Pienhiukkaset ovat erittäin haitallisia.


      • book

        eipä kaikille, mutta keuhkoahtaumaa(COPD) on tuskainen sairaus. Se on yleisempi kuin luulinkaan. olin pienellä paikkakunnalla (alle 9000 asukasta) työharjoittelussa , siis tk:n vuodeosastolla. noina 4viikkona näin 9 kuolemaa joista 7 johtui juuri kyseisestä sairaudesta johtuvaa. luin sairaudesta tutkimuksen: jos poltat askin/pvä 40 vuotta sairastumisriski 66%, 20vuotta 33% . Musta lukemat on hiton pelottavat, itse polttanut 15 vuotta.
        Campix-kuuri tupakan lopettamiseen myös hyvä, mut kallis. jotkut firmat kyllä on ruvennut työntekijöilleen maksamaan lääkkeet, aina kannattaa viedä asia firmassa eteenpäin, onhan se työnantajankin etu =)


    • toinen leski

      siunausta teille kaikille, jotka yritätte eroon tupakoinnista. Mieheni menehtyi viime syksynä. 6 vuotta oli polttamatta, silloin todettiin keuhkoahtautuma. ihan yllättäen vain kuoli rauhallisesti vuoteeseensa, pyjama päällä ja kyljellään maaten rauhallinen ilme kasvoilla. Ei tukehtumista, sydän vain ei kestänyt sitä rasitusta, mitä muutamilla terveillä rakkuloilla koettaa hengittää.

    • ko-ke-mus-ta

      Täältä voit tietysti saada tsemppiä lopetukseen, mutta tuon "et kykene" - ajatuksen tilalle sinun on itse päässäsi saatava ajatus "haluan lopettaa". Kun ryhdyt toimeen, helpottaa pelotuskin, joka on turhaa kärsimystä lopettamisen järkevällä tiellä.

      Apua voit hakea lääkäriltäkin, molempiin vaivoihin. Jos tämä viesti oli sinulta ensimmäinen tekosi, jatka jollain toisella, siirrä aamun ensimmäistä savutuskertaa muutama tunti myöhemmäksi jne.

      MItä enemmän aikaa lopettamisesta on, sitä typerämältä tuntuu, että koskaan polttikaan.

    • maijamargariitta

      Hei,
      tämä kirjoitukseni ei ehkä kuulu juuri tähän ketjuun, mutta voisiko joku neuvoa mihinkä ja kehenkä ottaa yhteyttä jotta osaisin valmistaa itseäni siihen että tuo kys sairaus, keuhkoahtauma äidilläni vain pahenee ja pahenee ja mitä sitten kun enään ei lisähappikaan auta? Olen koittanut netistä etsiskellä paikkaa, mutta en ole löytänyt. Olisi paljon kysymyksiä ja niihn haluaisin vastauksia, haluaisin vahvistaa itseäni koska tiedän että elämässäni tulee tapahtumaan suuren suuri rohmahdus sitten joskus kun äitiäni ei enään ole.....ja mistä tietää kauanko tuon sairauden kanssa mennään eteenpäin silloin kun se jo on erittäin vaikea? Kaunis Kiitos vastauksista. Ja minulle voi kirjoittaa myös suoraan: [email protected]

    • THH21

      kysele Hengitysliiton toimistosta onko heillä mitään ryhmää -- tai sitten äitisi lääkäriltä?

    • Kykeninhalusin

      Kykenet lopettamaan, jos todella haluat, silloin pääset peloistasi, eikö kannattaisi?

    • Motoristi

      Moi
      Olin ollut vuoden polttamatta, kun työterveyden tarkastuksessa minulla todettiin ongelmia keuhkoissa. Jostain syystä tarkastuksessa jäi vuosia väliin, ja sitten kun tarkastus tuli, oli puhallustestin tulos huono. Silti työterveyslääkäri kysyi, "Haluatko sinä oikeasti tehdä puhallustestitutkimuksen", miksen olisi halunnut, jos ongelmia on, täytyyhän se selvittää. Olen työikäni (23 v) työskennellyt puupölyssä, se ja tupakointi aiheutti minulle tämän taudin. Olen silti todella hyväkuntoinen, kuntoilen jatkuvasti, kuten olen aina tehnyt. Ja joskus norripäissäni imaisen savukkeen tai pari, mutta koskaan en enää ala polttamaan. Silti, tunnen että heikkenen koko ajan. Miettikää kaksi kertaa sitä tupakointia oikeasti.

    • TKKP

      Moi! Niin täällä mies 60v. Tupakoin edelleen ja mulla jo vaikeassa tilanteessa oleva sairaus. Joka päivä tämä tilanne rassaa kovasti...pitäis lopettaa polttaminen mutta mutta kun se vaan ei niin vaan onnistu!!

      • Kumpareet

        Vieläkö porskutat? Jos, niin mieti mikset pysty muka lopettamaan? Mikäli päätät, ettet pysty (todellakin, kyseessä on päätös), niin sano itsellesi samalla, että hyväksyn sen, että kuolen melko pian ja ehkä kivuliaastikin, sekä tuotan tuskaa omaisilleni. Sen päätöksen teet sinä- kumman valitset?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe