9-5 check engine -valon resetointi ?

Miksu

Autossani (95w 2.3t -99) on jo toisen kerran syttynyt check engine -valo. Ekalla kerralla syy oli Metron mukaan jonkun potikan antama väärä arvo, joka meni yli säädettyjen ohjearvojen (liittynee kaasupolkimeen tms..). Huollossa laittoivat huoltosoftan (väljemmät parametrit) koneeseen, ja kehuivat että tuskin uusii. No nyt kuitenkin uusi, ja kysynkin että saako tuon systeemin kotikonstein resetoitua, ettei tarvitsisi viedä Metroon / Laakkoselle niin älyttömän pienen homman takia...?

11

7733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Irroittaa akkukaapelin joksikin aikaa. Kannattaa kyllä käydä varmistamassa vian tämän kertainen syy, varsinkin jos esiintyy usein.

      • Turbo Sensonic

        Saabin ohjeissa sanotaan, että akkukaapeli pitää irroittaa vähintään 5 minuutiksi, jotta järjestelmä nollautuu. Samalla kyllä sitten katoaa radion ja Trionicin asetukset. No radion voi aina ohjelmoitda uudestaan ja Trionicin voi totutusajattaa jälleen kerran :)


    • Miksu

      ..juu, kävin paikallisella Saab korjaamolla katsomassa miten se valo sammutetaan. 9-5:hän menee limb home -moodiin kun tuo valo syttyy, eli kaasu menee sähköstä vaijerille, cruiseri menee pois päältä jne.. eli autossa tapahtuu todella mekaanisia muutoksia kun tuo valo syttyy. Ja mekaaninen on korjaustoimenpidekin, ei tosiaan riitä että "irroittaa akusta piuhan 5 minuutiksi".
      Kaiffari hääräsi kaasutinläppäkotelon kimpussa pari minsaa, että sai systeemin vaijerimekanismilta takaisin servolle, ja sitten resetoi kompuutterin ajoneuvoväylän kautta. Hyvä niin. Hassua asiassa on se, että nuo kaasuläppäkoteloa ohjaavat potikat ovat siis syypäät tuohon virheilmoitukseen tässä tapauksessa, kuitenkin nuo huoltohemmot ovat herkästi vaihtamassa itse läppäkoteloa, vaikka vika on polkimen päässä (tuottaa siis väärät parametrit (=out of range) ohjauskäskyille).

      Autollani on ajettu reipas satatuhatta joista viimeiset 10tkm itse, ja tuntuu käsittämättömältä että tällainen KULUMISvika ilmenee jo näin varhain. Aiemmin omistamallani Bemarilla ajoin lähes 300tkm pelkillä normaaleila huolloilla ilman ainuttakaan vikaa, ja Opel Omegallakin lähes 200tkm. Pikkuhiljaa alkaa pelottaa, että 95 oli virheostos. Tämä vikahan on oikea insinööritaidon huippunäyte. Puolen Euron potikka aiheuttaa 1000 euron remontin. Ja tämä vain siksi, että auto on kasattu alunperinkin paskoista osista ??

      Anteeksi vuodatus, mutta ottaa meinaan päähän...

      • Neljäs Saab

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...


      • Turbo Sensonic
        Neljäs Saab kirjoitti:

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...

        Olisikohan Lambda-anturissa jotain häikkää, kun auto käyttäytyy noin? Jos jostain saisi kokeiltavaksi toisen Lambda-anturin, niin saisi selville, onko vika juuri tuossa anturissa.


    • o--o

      Mulla syttyi viime toukokuussa. Silloin vikakoodi viittasi sähköhäiriöön. Se nollattiin - maksua vastaan.
      Nyt elokuussa se syttyi taas. Löysin tämän jossa on neljä eri tapaa nollaukseen:
      https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-Get-Rid-of-the-Check-Engine-Light
      Tapa kakkosessa auto käynnitetään kolme kertaa. Huomasin että riittää että virta-avainta kääntää kolme kertaa. Starttimoottorin ei tarvitse käynnistyä.
      Check engine valo sammui.

      • Anonyymi

        Noin se nollautuu. Virta päälle kolme kertaa peräkkäin, mutta ei kuitenkaan käynnistetä.


    • Larssonder

      Omassa -01 vuoden Saab 9-3:ssa ei virtojen kolmesti kytkeminen vikavaloa poistanut, mutta akunkengän irroittaminen muutamaksi minuutiksi tepsi.

    • Anonyymi

      sammui akun irrotuksessa vein korjaamolle ku öljyvalo paloio

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4422
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2333
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      168
      1517
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1456
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1311
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1237
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1149
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1126
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      61
      1048
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      956
    Aihe