9-5 check engine -valon resetointi ?

Miksu

Autossani (95w 2.3t -99) on jo toisen kerran syttynyt check engine -valo. Ekalla kerralla syy oli Metron mukaan jonkun potikan antama väärä arvo, joka meni yli säädettyjen ohjearvojen (liittynee kaasupolkimeen tms..). Huollossa laittoivat huoltosoftan (väljemmät parametrit) koneeseen, ja kehuivat että tuskin uusii. No nyt kuitenkin uusi, ja kysynkin että saako tuon systeemin kotikonstein resetoitua, ettei tarvitsisi viedä Metroon / Laakkoselle niin älyttömän pienen homman takia...?

11

7837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Irroittaa akkukaapelin joksikin aikaa. Kannattaa kyllä käydä varmistamassa vian tämän kertainen syy, varsinkin jos esiintyy usein.

      • Turbo Sensonic

        Saabin ohjeissa sanotaan, että akkukaapeli pitää irroittaa vähintään 5 minuutiksi, jotta järjestelmä nollautuu. Samalla kyllä sitten katoaa radion ja Trionicin asetukset. No radion voi aina ohjelmoitda uudestaan ja Trionicin voi totutusajattaa jälleen kerran :)


    • Miksu

      ..juu, kävin paikallisella Saab korjaamolla katsomassa miten se valo sammutetaan. 9-5:hän menee limb home -moodiin kun tuo valo syttyy, eli kaasu menee sähköstä vaijerille, cruiseri menee pois päältä jne.. eli autossa tapahtuu todella mekaanisia muutoksia kun tuo valo syttyy. Ja mekaaninen on korjaustoimenpidekin, ei tosiaan riitä että "irroittaa akusta piuhan 5 minuutiksi".
      Kaiffari hääräsi kaasutinläppäkotelon kimpussa pari minsaa, että sai systeemin vaijerimekanismilta takaisin servolle, ja sitten resetoi kompuutterin ajoneuvoväylän kautta. Hyvä niin. Hassua asiassa on se, että nuo kaasuläppäkoteloa ohjaavat potikat ovat siis syypäät tuohon virheilmoitukseen tässä tapauksessa, kuitenkin nuo huoltohemmot ovat herkästi vaihtamassa itse läppäkoteloa, vaikka vika on polkimen päässä (tuottaa siis väärät parametrit (=out of range) ohjauskäskyille).

      Autollani on ajettu reipas satatuhatta joista viimeiset 10tkm itse, ja tuntuu käsittämättömältä että tällainen KULUMISvika ilmenee jo näin varhain. Aiemmin omistamallani Bemarilla ajoin lähes 300tkm pelkillä normaaleila huolloilla ilman ainuttakaan vikaa, ja Opel Omegallakin lähes 200tkm. Pikkuhiljaa alkaa pelottaa, että 95 oli virheostos. Tämä vikahan on oikea insinööritaidon huippunäyte. Puolen Euron potikka aiheuttaa 1000 euron remontin. Ja tämä vain siksi, että auto on kasattu alunperinkin paskoista osista ??

      Anteeksi vuodatus, mutta ottaa meinaan päähän...

      • Neljäs Saab

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...


      • Turbo Sensonic
        Neljäs Saab kirjoitti:

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...

        Olisikohan Lambda-anturissa jotain häikkää, kun auto käyttäytyy noin? Jos jostain saisi kokeiltavaksi toisen Lambda-anturin, niin saisi selville, onko vika juuri tuossa anturissa.


    • o--o

      Mulla syttyi viime toukokuussa. Silloin vikakoodi viittasi sähköhäiriöön. Se nollattiin - maksua vastaan.
      Nyt elokuussa se syttyi taas. Löysin tämän jossa on neljä eri tapaa nollaukseen:
      https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-Get-Rid-of-the-Check-Engine-Light
      Tapa kakkosessa auto käynnitetään kolme kertaa. Huomasin että riittää että virta-avainta kääntää kolme kertaa. Starttimoottorin ei tarvitse käynnistyä.
      Check engine valo sammui.

      • Anonyymi

        Noin se nollautuu. Virta päälle kolme kertaa peräkkäin, mutta ei kuitenkaan käynnistetä.


    • Larssonder

      Omassa -01 vuoden Saab 9-3:ssa ei virtojen kolmesti kytkeminen vikavaloa poistanut, mutta akunkengän irroittaminen muutamaksi minuutiksi tepsi.

    • Anonyymi

      sammui akun irrotuksessa vein korjaamolle ku öljyvalo paloio

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3361
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      1996
    3. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1851
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1805
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1758
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1410
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      35
      1344
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe