9-5 check engine -valon resetointi ?

Miksu

Autossani (95w 2.3t -99) on jo toisen kerran syttynyt check engine -valo. Ekalla kerralla syy oli Metron mukaan jonkun potikan antama väärä arvo, joka meni yli säädettyjen ohjearvojen (liittynee kaasupolkimeen tms..). Huollossa laittoivat huoltosoftan (väljemmät parametrit) koneeseen, ja kehuivat että tuskin uusii. No nyt kuitenkin uusi, ja kysynkin että saako tuon systeemin kotikonstein resetoitua, ettei tarvitsisi viedä Metroon / Laakkoselle niin älyttömän pienen homman takia...?

11

7664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Irroittaa akkukaapelin joksikin aikaa. Kannattaa kyllä käydä varmistamassa vian tämän kertainen syy, varsinkin jos esiintyy usein.

      • Turbo Sensonic

        Saabin ohjeissa sanotaan, että akkukaapeli pitää irroittaa vähintään 5 minuutiksi, jotta järjestelmä nollautuu. Samalla kyllä sitten katoaa radion ja Trionicin asetukset. No radion voi aina ohjelmoitda uudestaan ja Trionicin voi totutusajattaa jälleen kerran :)


    • Miksu

      ..juu, kävin paikallisella Saab korjaamolla katsomassa miten se valo sammutetaan. 9-5:hän menee limb home -moodiin kun tuo valo syttyy, eli kaasu menee sähköstä vaijerille, cruiseri menee pois päältä jne.. eli autossa tapahtuu todella mekaanisia muutoksia kun tuo valo syttyy. Ja mekaaninen on korjaustoimenpidekin, ei tosiaan riitä että "irroittaa akusta piuhan 5 minuutiksi".
      Kaiffari hääräsi kaasutinläppäkotelon kimpussa pari minsaa, että sai systeemin vaijerimekanismilta takaisin servolle, ja sitten resetoi kompuutterin ajoneuvoväylän kautta. Hyvä niin. Hassua asiassa on se, että nuo kaasuläppäkoteloa ohjaavat potikat ovat siis syypäät tuohon virheilmoitukseen tässä tapauksessa, kuitenkin nuo huoltohemmot ovat herkästi vaihtamassa itse läppäkoteloa, vaikka vika on polkimen päässä (tuottaa siis väärät parametrit (=out of range) ohjauskäskyille).

      Autollani on ajettu reipas satatuhatta joista viimeiset 10tkm itse, ja tuntuu käsittämättömältä että tällainen KULUMISvika ilmenee jo näin varhain. Aiemmin omistamallani Bemarilla ajoin lähes 300tkm pelkillä normaaleila huolloilla ilman ainuttakaan vikaa, ja Opel Omegallakin lähes 200tkm. Pikkuhiljaa alkaa pelottaa, että 95 oli virheostos. Tämä vikahan on oikea insinööritaidon huippunäyte. Puolen Euron potikka aiheuttaa 1000 euron remontin. Ja tämä vain siksi, että auto on kasattu alunperinkin paskoista osista ??

      Anteeksi vuodatus, mutta ottaa meinaan päähän...

      • Neljäs Saab

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...


      • Turbo Sensonic
        Neljäs Saab kirjoitti:

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...

        Olisikohan Lambda-anturissa jotain häikkää, kun auto käyttäytyy noin? Jos jostain saisi kokeiltavaksi toisen Lambda-anturin, niin saisi selville, onko vika juuri tuossa anturissa.


    • o--o

      Mulla syttyi viime toukokuussa. Silloin vikakoodi viittasi sähköhäiriöön. Se nollattiin - maksua vastaan.
      Nyt elokuussa se syttyi taas. Löysin tämän jossa on neljä eri tapaa nollaukseen:
      https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-Get-Rid-of-the-Check-Engine-Light
      Tapa kakkosessa auto käynnitetään kolme kertaa. Huomasin että riittää että virta-avainta kääntää kolme kertaa. Starttimoottorin ei tarvitse käynnistyä.
      Check engine valo sammui.

      • Anonyymi

        Noin se nollautuu. Virta päälle kolme kertaa peräkkäin, mutta ei kuitenkaan käynnistetä.


    • Larssonder

      Omassa -01 vuoden Saab 9-3:ssa ei virtojen kolmesti kytkeminen vikavaloa poistanut, mutta akunkengän irroittaminen muutamaksi minuutiksi tepsi.

    • Anonyymi

      sammui akun irrotuksessa vein korjaamolle ku öljyvalo paloio

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      86
      3028
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2752
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      109
      2354
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      40
      1734
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1581
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1505
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1300
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1266
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe