moottorin

sakkaaminen?

Tervehdys,

Tänään oli tiedotusvälineissä juttua Hawk-suihkuharjoituskoneeseen tulleesta moottorin toimintahäiriöstä. Ilmavoimien sivuilla kerrottiin aiheesta seuraavaa:

"Lentosotakoulun Hawk-suihkuharjoituskoneen moottori sakkasi ohjaajan suorittaessa väistöliikettä ilmataisteluharjoituksessa Kauhavalla torstaiaamuna."

Mitä tarkoittaaa moottorin sakkaaminen? Mikä saa sen aikaan yms. ? Onko matkustajakoneilla riskiä em. ilmiöstä?

(Kysymys menee ehkäpä ohi palstan matkailullisesta fokuksesta, mutta yritetään nyt kuitenkin)

19

4476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se menee

      tarkoittaa kun koneen siipinen kanto loppuu , esim. alhainen nopeus tekee sen ja noste siivistä loppuu...miten se liittyy moottorin sakkaamiseen ?
      samaa siinä on tarkoitettu , ilmeisesti työntövoima loppunut ja kone ollut vaarassa jopa sakata. Kyllä näin voi käydä mille koneelle vaan ja yleensä siitä pääseminen vaatii jo tuuria ja korkeutta, onneksi on erittäin harvinaista.

      • noin suinkaan

        Suihkumoottorin sakkaaminen tarkoittaa, että ilmavirtaus turbiinin ahtimen puolen siivissä häiriintyy niin paljon, että turbiini ei saa tarpeeksi ilmaa, moottorista häviää tehot ja pahimmassa tilanteessa moottori sammuu. Käsittääkseni ilmiön saa aikaiseksi, kun pienellä nopeudella lennettäessä pyytää liian äkkiä liian paljon tehoja. Voi tapahtua ilman muuta matkustajakoneessakin ja on aina vaaratilanne. Mutta matkustajakoneissa on varmasti automatiikkaa valvomassa tilannetta ja toisaalta tämähän kuuluu lentäjän peruskoulutukseen. Ei siis mitään syytä huoleen, toki lentäjällä on lukuisia eri mahdollisuuksia ylirasittaa ja rikkoa kone ilmassa tai pudottaa se alas. Mutta miksi hän sellaista tekisi? Ei siitä tarvitse huolta kantaa yhtään sen enempää, kuin bussin kyydissäkään siitä, että kuljettaja ajaa tahallaan ojaan tai päin vastaantulevaa rekkaa.


      • ja harvinaista

        Kyllähän SAS:n kasikymppinenkin tuli alas pellolle joku vuosi sitten juuri saman asian takia. Kyllä matkustajakoneissa on useinkin ollut ongelmia juuri jäänpoiston kanssa. Myös suurella kotimaisella joskus Moskovassa.


      • johtunut.
        ja harvinaista kirjoitti:

        Kyllähän SAS:n kasikymppinenkin tuli alas pellolle joku vuosi sitten juuri saman asian takia. Kyllä matkustajakoneissa on useinkin ollut ongelmia juuri jäänpoiston kanssa. Myös suurella kotimaisella joskus Moskovassa.

        Kentällä oli tehty SAS:n koneelle huonosti jäänpoisto. Koneen noustua, jää irtosi siivistä ja osui moottoriin. Fanin siivet soiroksi ja kone tonttiin. Kone meni 3 osaan, mutta kukaan ei kuollut(muistaakseni).


      • tapauksen
        johtunut. kirjoitti:

        Kentällä oli tehty SAS:n koneelle huonosti jäänpoisto. Koneen noustua, jää irtosi siivistä ja osui moottoriin. Fanin siivet soiroksi ja kone tonttiin. Kone meni 3 osaan, mutta kukaan ei kuollut(muistaakseni).

        Kun silloisen KarAirin Airbus oli lähestymässä Seutulaa ja lentäjät olivat vähän outoja tuon Airbusin filosofian kanssa, että Autopilot päättää eikä lentäjä (yksi Airbus meni aikoinaan mäkeen lentonäytöksessä Ranskassa saman ilmiön takia). No niin tämä Suomen tapaus oli se, että Autopilot teki voimakkaan ylösvedon ja lentäjät olivat helisemässä toppuutellessaan (sauva piti "työntää kiinni mittaristoon"). Tätä kun raportoitiin, niin silloin kirjoitettiin julkisuudessa, että vaarana oli, että ahtimen siivet olisivat voineet sakata tuossa ylösvedossa ja tehon lisäyksessä. Ja moottoritehojen menetyksen jälkeen olisivat jyrkässä nousukulmassa olleet siivet sakanneet...


      • filosofiasta ja sovelluksista
        tapauksen kirjoitti:

        Kun silloisen KarAirin Airbus oli lähestymässä Seutulaa ja lentäjät olivat vähän outoja tuon Airbusin filosofian kanssa, että Autopilot päättää eikä lentäjä (yksi Airbus meni aikoinaan mäkeen lentonäytöksessä Ranskassa saman ilmiön takia). No niin tämä Suomen tapaus oli se, että Autopilot teki voimakkaan ylösvedon ja lentäjät olivat helisemässä toppuutellessaan (sauva piti "työntää kiinni mittaristoon"). Tätä kun raportoitiin, niin silloin kirjoitettiin julkisuudessa, että vaarana oli, että ahtimen siivet olisivat voineet sakata tuossa ylösvedossa ja tehon lisäyksessä. Ja moottoritehojen menetyksen jälkeen olisivat jyrkässä nousukulmassa olleet siivet sakanneet...

        Maallikkona olen ymmärtänyt asian niin, että Airbusin koneissa automatiikka suojelee, että lentäjä ei ylirasita ja riko konetta vahingossa.
        Amerikkalainen filosofia on se, että päätösvallan tulee olla lentäjällä. Eli jos lentäjä huomaa, että ollaan yllättäen menossa päin vuorenseinää, niin hän voi repiä irti sellaisen kaarron tai nousun kuin tarvitaan vuoren väistämiseksi. Jos kone siihen ratkeaa - so what - vuoreen sitä olisi törmätty kuitenkin.
        Airbusin filosofian kannattaja voi toki viisatella, että ei pidä lentää siten, että vuori tulee yllättäen vastaan. Tätä voi itse kukin filosofoida myös tavallisessa elämässä. Onko vara viisautta vai vahingon enne?

        Kannanko määräysten vastaisesti puukkoa mukanani kaupungilla siltä varalta jos joku käy kimppuuni. Vai kuljenko kadulla niin varovasti, että kukaan ei käy kimppuuni. Ja jos kuitenkin käy, niin sitten kärsin seurauksista lopun elämäni. (kummassakin tapauksessa??!!!)


      • Hesarin sivuilla
        noin suinkaan kirjoitti:

        Suihkumoottorin sakkaaminen tarkoittaa, että ilmavirtaus turbiinin ahtimen puolen siivissä häiriintyy niin paljon, että turbiini ei saa tarpeeksi ilmaa, moottorista häviää tehot ja pahimmassa tilanteessa moottori sammuu. Käsittääkseni ilmiön saa aikaiseksi, kun pienellä nopeudella lennettäessä pyytää liian äkkiä liian paljon tehoja. Voi tapahtua ilman muuta matkustajakoneessakin ja on aina vaaratilanne. Mutta matkustajakoneissa on varmasti automatiikkaa valvomassa tilannetta ja toisaalta tämähän kuuluu lentäjän peruskoulutukseen. Ei siis mitään syytä huoleen, toki lentäjällä on lukuisia eri mahdollisuuksia ylirasittaa ja rikkoa kone ilmassa tai pudottaa se alas. Mutta miksi hän sellaista tekisi? Ei siitä tarvitse huolta kantaa yhtään sen enempää, kuin bussin kyydissäkään siitä, että kuljettaja ajaa tahallaan ojaan tai päin vastaantulevaa rekkaa.

        "Sakkaamisella tarkoitetaan koneen suihkumoottorin toiminnan häiriintymistä. Moottorin ilmavirtaus saattaa heikentyä esimerkiksi ohjaajan suorittaman lentoliikkeen seurauksena. Ohjaaja huomaa sakkauksen moottorin paukahduksista ja moottorin lämpötilan noususta"HS 12. 01.2006
        Tässä on selitys ja olisi ollut löydettävissä jos osaa ilman "asiantuntijoita" joita täällä tuppaa olemaan, mitenkähän ne koneet lentää kun kaikki on täälä palstoilla, naurattaa minua


      • Johtui tästä..
        tapauksen kirjoitti:

        Kun silloisen KarAirin Airbus oli lähestymässä Seutulaa ja lentäjät olivat vähän outoja tuon Airbusin filosofian kanssa, että Autopilot päättää eikä lentäjä (yksi Airbus meni aikoinaan mäkeen lentonäytöksessä Ranskassa saman ilmiön takia). No niin tämä Suomen tapaus oli se, että Autopilot teki voimakkaan ylösvedon ja lentäjät olivat helisemässä toppuutellessaan (sauva piti "työntää kiinni mittaristoon"). Tätä kun raportoitiin, niin silloin kirjoitettiin julkisuudessa, että vaarana oli, että ahtimen siivet olisivat voineet sakata tuossa ylösvedossa ja tehon lisäyksessä. Ja moottoritehojen menetyksen jälkeen olisivat jyrkässä nousukulmassa olleet siivet sakanneet...

        Koko asia johtui tästä, että se Airbus A310 lähti nokka kohti taivasta melkein 90 asteen kulmassa:
        Koneella noustessa autopilotti tekee erittäin jyrkän nousun, jota kippari yritti vähän lieventää painamalla nokkaa hieman alaspäin, jolloin korkeusvakaajan trimmin tietokone luuli, että ilmavirta painaa konetta alaspäin, ja trimmasi korkeusvakaajan trimmilaipan lähes ääriasentoon, jolloin kun kippari päästi irti ohjaimista oli korkeusvakaaja trimmaantunut niin paljon että se veti koneen välittömästi ylöspäin todella voimakkaastí.


      • oikaisu
        noin suinkaan kirjoitti:

        Suihkumoottorin sakkaaminen tarkoittaa, että ilmavirtaus turbiinin ahtimen puolen siivissä häiriintyy niin paljon, että turbiini ei saa tarpeeksi ilmaa, moottorista häviää tehot ja pahimmassa tilanteessa moottori sammuu. Käsittääkseni ilmiön saa aikaiseksi, kun pienellä nopeudella lennettäessä pyytää liian äkkiä liian paljon tehoja. Voi tapahtua ilman muuta matkustajakoneessakin ja on aina vaaratilanne. Mutta matkustajakoneissa on varmasti automatiikkaa valvomassa tilannetta ja toisaalta tämähän kuuluu lentäjän peruskoulutukseen. Ei siis mitään syytä huoleen, toki lentäjällä on lukuisia eri mahdollisuuksia ylirasittaa ja rikkoa kone ilmassa tai pudottaa se alas. Mutta miksi hän sellaista tekisi? Ei siitä tarvitse huolta kantaa yhtään sen enempää, kuin bussin kyydissäkään siitä, että kuljettaja ajaa tahallaan ojaan tai päin vastaantulevaa rekkaa.

        Moottorin sakkaamisessa ilmavirta irtoaa nimen omaan ahtimen siiviltä, ei turbiinin. Tällöin moottorin työntövoima kuolee, kunnes ilma saadaan taas tavalla tai toisella kulkemaan moottorissa kuten se on tarkoitettu. Nykyisissä moottoreissa ongelma ei ole enää niin yleinen kuin vanhemmissa, koska uusissa on korkea- ja matalapaineosiot erikseen.


      • esimerkki
        filosofiasta ja sovelluksista kirjoitti:

        Maallikkona olen ymmärtänyt asian niin, että Airbusin koneissa automatiikka suojelee, että lentäjä ei ylirasita ja riko konetta vahingossa.
        Amerikkalainen filosofia on se, että päätösvallan tulee olla lentäjällä. Eli jos lentäjä huomaa, että ollaan yllättäen menossa päin vuorenseinää, niin hän voi repiä irti sellaisen kaarron tai nousun kuin tarvitaan vuoren väistämiseksi. Jos kone siihen ratkeaa - so what - vuoreen sitä olisi törmätty kuitenkin.
        Airbusin filosofian kannattaja voi toki viisatella, että ei pidä lentää siten, että vuori tulee yllättäen vastaan. Tätä voi itse kukin filosofoida myös tavallisessa elämässä. Onko vara viisautta vai vahingon enne?

        Kannanko määräysten vastaisesti puukkoa mukanani kaupungilla siltä varalta jos joku käy kimppuuni. Vai kuljenko kadulla niin varovasti, että kukaan ei käy kimppuuni. Ja jos kuitenkin käy, niin sitten kärsin seurauksista lopun elämäni. (kummassakin tapauksessa??!!!)

        amerikkalaisesta koneesta, jossa on ainakin yli-G:n estojärjestelmä, on bojon F-18 hornetti. Tosin sen suojan saa tosipaikassa ohitettua yhdellä vivulla.


      • olet oikeassa
        Johtui tästä.. kirjoitti:

        Koko asia johtui tästä, että se Airbus A310 lähti nokka kohti taivasta melkein 90 asteen kulmassa:
        Koneella noustessa autopilotti tekee erittäin jyrkän nousun, jota kippari yritti vähän lieventää painamalla nokkaa hieman alaspäin, jolloin korkeusvakaajan trimmin tietokone luuli, että ilmavirta painaa konetta alaspäin, ja trimmasi korkeusvakaajan trimmilaipan lähes ääriasentoon, jolloin kun kippari päästi irti ohjaimista oli korkeusvakaaja trimmaantunut niin paljon että se veti koneen välittömästi ylöspäin todella voimakkaastí.

        Näin se kriittisin vaihe oli.
        Kaksi peruskysymystä:
        - miksi lentäjät joutuivat pitkän aikaa tappelmaan autopilotin logiikkaa vastaan, ja autopilotti tämän seurauksena päätyi yhä hullumpiin johtopäätöksiin tilanteesta
        - mihin tämä olisi voinut pahimmillaan johtaa: vastaus, moottoreiden ahtimien siivissä ilmenevään sakkausilmiöön

        Vielä enemmän maallikolle voisin kuvata tilannetta seuraavasti: Potkurikoneen voi nostaa pystyyn siten että kone roikkuu potkureiden muodostaman työntövoiman=nostovoiman varassa, toki edellyttäen että moottorit ovat tilanteeseen soveltuvat mäntämoottorit. Mutta jos suihkuturbiinikoneen nostaa samalla tavoin pystyyn välittämättä nopeudesta, niin vaara on että moottorit "tikahtuvat", ja sitten viedään vauhdilla kohti maanpintaa.
        Matkustajakonetta eivät lentäjät nosta tahallaan pystyyn!!!!


      • ollut myös niin
        Johtui tästä.. kirjoitti:

        Koko asia johtui tästä, että se Airbus A310 lähti nokka kohti taivasta melkein 90 asteen kulmassa:
        Koneella noustessa autopilotti tekee erittäin jyrkän nousun, jota kippari yritti vähän lieventää painamalla nokkaa hieman alaspäin, jolloin korkeusvakaajan trimmin tietokone luuli, että ilmavirta painaa konetta alaspäin, ja trimmasi korkeusvakaajan trimmilaipan lähes ääriasentoon, jolloin kun kippari päästi irti ohjaimista oli korkeusvakaaja trimmaantunut niin paljon että se veti koneen välittömästi ylöspäin todella voimakkaastí.

        että lentäjät uskoivat kytkeneensä autopilotin pois päältä, eli kuvittelivat hallitsevansa konetta. Ja autopilotti hääräsi kuitenkin mukana. Lopputuloshan oli, että iso joukko matkustajia sai "kusiherätyksen". Kone laskeutui turvallisesti. Mutta kippari sai sakot ilmailuliikenteen säädösten rikkomuksesta Vantaan käräjäoikeudessa. Myötätuntoni on kipparin puolella.


      • asiantuntija
        oikaisu kirjoitti:

        Moottorin sakkaamisessa ilmavirta irtoaa nimen omaan ahtimen siiviltä, ei turbiinin. Tällöin moottorin työntövoima kuolee, kunnes ilma saadaan taas tavalla tai toisella kulkemaan moottorissa kuten se on tarkoitettu. Nykyisissä moottoreissa ongelma ei ole enää niin yleinen kuin vanhemmissa, koska uusissa on korkea- ja matalapaineosiot erikseen.

        minä en. Mutta eikö ole niin että lentokoneen suihkuturbiinimoottori sisältää ahdinosan ja turbiiniosan. Turbiini voi olla perinteinen suihkuturbiini tai sitten ohivirtausturbiini. Minun tarkoitukseni oli joka tapauksessa puhua ahdinosan turbiinisiivistä.


      • Passanger 57
        asiantuntija kirjoitti:

        minä en. Mutta eikö ole niin että lentokoneen suihkuturbiinimoottori sisältää ahdinosan ja turbiiniosan. Turbiini voi olla perinteinen suihkuturbiini tai sitten ohivirtausturbiini. Minun tarkoitukseni oli joka tapauksessa puhua ahdinosan turbiinisiivistä.

        Suikumoottori sisältää -edeten edestä taakse- matalapaineahtimen (low pressure compressor), korkeapaineahtimen (high pressure compressor), korkeapaineturbiinin (hp turbine) sekä matalapaineturbiinin (lp turbine). Joissakin moottorityypeissä näiden välissä on vielä intermediate pressure compressor ja sille turbiini. Turbiini siis pyörittää ahdinta.

        Kp-ahdin voi sakata, jos se saa liikaa ilmaa mp-ahtimelta. Toisissa moottoreissa tätä pyritään estämään vuodattamalla ilmaa ennen kp-ahdinta. Toisissa moottorityypeissä intermediate-vyöhyke ajaa saman asian. Myös mp-ahdin voi sakata, jos se ei saa riittävästi ilmaa tai FODin (foreign object damage, esim. lintu) seurauksena. Molemmissa tapauksissa puhutaan moottorin sakkaamisesta.


      • perusteella
        olet oikeassa kirjoitti:

        Näin se kriittisin vaihe oli.
        Kaksi peruskysymystä:
        - miksi lentäjät joutuivat pitkän aikaa tappelmaan autopilotin logiikkaa vastaan, ja autopilotti tämän seurauksena päätyi yhä hullumpiin johtopäätöksiin tilanteesta
        - mihin tämä olisi voinut pahimmillaan johtaa: vastaus, moottoreiden ahtimien siivissä ilmenevään sakkausilmiöön

        Vielä enemmän maallikolle voisin kuvata tilannetta seuraavasti: Potkurikoneen voi nostaa pystyyn siten että kone roikkuu potkureiden muodostaman työntövoiman=nostovoiman varassa, toki edellyttäen että moottorit ovat tilanteeseen soveltuvat mäntämoottorit. Mutta jos suihkuturbiinikoneen nostaa samalla tavoin pystyyn välittämättä nopeudesta, niin vaara on että moottorit "tikahtuvat", ja sitten viedään vauhdilla kohti maanpintaa.
        Matkustajakonetta eivät lentäjät nosta tahallaan pystyyn!!!!

        pystyyn nostettu suihkumoottori 'tikahtuisi'? Kyllähän moottorin tulee pystyä maksimi työntövoima vaikka se olisikin paikallaan -> lentoonlähtö. Kyllä moottorin sakkaaminen riippuu lähinnä muista asioista, kuten koneen asennosta suhteessa ilmavirtaan ja moottorin sisäisistä ominaisuuksista.


      • skt
        perusteella kirjoitti:

        pystyyn nostettu suihkumoottori 'tikahtuisi'? Kyllähän moottorin tulee pystyä maksimi työntövoima vaikka se olisikin paikallaan -> lentoonlähtö. Kyllä moottorin sakkaaminen riippuu lähinnä muista asioista, kuten koneen asennosta suhteessa ilmavirtaan ja moottorin sisäisistä ominaisuuksista.

        Alkup. viestissä viitattuun tapaukseen Hawkin moottorin sakkauksesta: Hawkissahan ilmanottoaukot sijaitsevat siipien päällä jolloin lennettäessä suurilla kohtauskulmilla (kuten juuri ilmataisteluharjoituksissa) ilman virtaus ilmanottoaukkoihin voi hyvinkin häiriintyä niin paljon että mottori sakkaa. Tästä johtuen monissa hävittäjissä moottorin ilmanotto on sijoitettu rungon alapuolelle sekä lisäksi virtausta moottoreille parannetaan erilaisilla keinoilla suurilla kohtauskulmilla kuten kääntämällä koko ilmanottoputkea ilmavirran mukaiseen suuntaan. Siitäkin huolimatta Su-35 voi lentää hekellisesti jopa yli 100 asteen kohtauskulmalla, jolloin loogisesti ajatellen ilmanottoon pitäisi tulla alipaine, moottorien sammumatta.


      • eikös
        ollut myös niin kirjoitti:

        että lentäjät uskoivat kytkeneensä autopilotin pois päältä, eli kuvittelivat hallitsevansa konetta. Ja autopilotti hääräsi kuitenkin mukana. Lopputuloshan oli, että iso joukko matkustajia sai "kusiherätyksen". Kone laskeutui turvallisesti. Mutta kippari sai sakot ilmailuliikenteen säädösten rikkomuksesta Vantaan käräjäoikeudessa. Myötätuntoni on kipparin puolella.

        näihin airbusin autopilotin käyttöön/itse autopilot-toimintoon olla tehty aika paljon muutoksia alkuaikojen jälkeen? Kyllähän silloin sattui Ranskassakin, konetta esiteltäessä, jokin vastaava insidentti jonka jälkeen autopilottia muuteltiin?


      • kyse onkin..
        ollut myös niin kirjoitti:

        että lentäjät uskoivat kytkeneensä autopilotin pois päältä, eli kuvittelivat hallitsevansa konetta. Ja autopilotti hääräsi kuitenkin mukana. Lopputuloshan oli, että iso joukko matkustajia sai "kusiherätyksen". Kone laskeutui turvallisesti. Mutta kippari sai sakot ilmailuliikenteen säädösten rikkomuksesta Vantaan käräjäoikeudessa. Myötätuntoni on kipparin puolella.

        Joo, siis varmaan siten oli, että lentäjät uskoivat autopilotin olevan poissa päältä, mutta korkeusvakaajan trimmilaipan ohjausyksikön(tietokone) valvoo koko ajan korkeusvakaajan asentoa(tai siis lentokoneen) ja trimmaa sitä tarpeen tullen automaattisesti. Lentäjät eivät varmaan tienneet tätä jolloin se trimmilaippa pääsi säätymään lentäjien tietämättä.


    • ilmailupalstat

      Kannattaa kysellä joltakin ilmailupalstalta tällaisia, niillä liikkuu ammattilaisia ja saa varmasti ihan vakavasti otettavan vastauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe