Paljonko pitaa varata rahaa per m2 mokin rakentamiseen (ei mukavuuksia kuten sahko, vesi tai keskuslammitys)?
Hieman lisatietoja:
- tontti on ja maksettu
- oma panos nolla, koko rakentaminen rahakorvausta vastaan
- rakentamispaikka Lappi, jossa halpaa tyovoimaa yllinkyllin tarjolla ilman liikoja sotu- ja alvi-vaatimuksia
- nelion muotoinen hirsimokki ilman ylimaaraisia kulmia ja nurkkia
- maapera hiekkaa, perustukset pilarein
- ei tule vetta, sahkoa, keskuslammitysta eika siten jatevesihuoltoa
- autolla perille
Sain tarjouksen 1000 euroa per m2 joka vaikutti suurelta; talopakettien puuosatoimitukset ikkunoineen, ovineen jne. on yleensa joku 600-700 euroa per m2. Tuo 1000 euroa per m2 on yleensa maaseutumokin hinta LVI-mukavuuksilla varustettuna.
Paljonko maksaa mökin rakentaminen?
36
46747
Vastaukset
- kyllä
pelkosenniemikin veroja tarvitsee ja matkat on pitkät ja päivärahat juoksee joka hommassa.
- saat
jostakin löydät vanhoja latoja tai hirsitaloja.. niistä saa purkamalla hyviä hirsiä
- rehellinen pohdiskelija
Mikäköhän oikeasti on hinta? Jos ajatellaan hirsimökkiä, jossa on perinteinen rakenne, niin eikös hinta muodostu seuraavista:
-perustus
-hirsirunko
-muu tarvittava puutavara
-ikkunat ja ovet
-rautakauppatavarat eli eristeet, kate, naulat jne.
-pintakäsittely
-työt
-sisustus
-tulisijat
-lvis
Keksiikö joku vielä muita ehdottoman välttämättömiä menoja?
Siitä sen hinnan voi laskea. Kun suunnittelee mallin, voi hirsimenekin melko tarkkaan laskea itsekin ja viimeistään hirsisuunnittelijalta tulee tarkka laskelma. Hirren hinnan saa selville, kun tietää, minkälaista haluaa, ja jaksaa vähän kysellä. Ikkunat ja ovet voi tilata erikseen ja siihenkin löytyy hinta kyselemällä. Muut puutavarat saa halvimmalla, kun tilaa itse. Tässä vähän alkua...
Jos haluat hirsimökin yhtenä pakettina, silloin hinta on varmaan jotain 500-1000 euroa neliöltä tai enemmänm tai vähemmän ja ihan varmasti toimittajalle jää katetta. Mutta sehän on liiketoiminnan tarkoituskin... - Ville
vastata. Koska rakentajat ajatteloo jotta hinta,kun hinta on ostajan mielestä liian kallis. Ja taas kökällä ei nykyään kukaan pysty rakentamahan,kun leipälaskutkin paikallisehen ruokakauppahan on aikamooset.
Etelä pohojanmaan airot hirsimiähet teköö puuosatoimituksen pohjaneliön noin 350 €urolla ja jos avaamet kätehen niin sitte soon jotakin 1000 €urua neliö. - Jepjep
Kaikki hyvät tekijät ovat jo ajat sitten tulleet etelään töihin tai jos ovat siellä ja hyviä niin ovat oppineet etelän hinnoille. Huonoja ja 'halvalla' lapistakin.
Itse rakensin Lappiin pari vuotta sitten ja hintaa tuli reilusti yli 1000€/m2 ilman tontti ja suunnittelukuluja. Eivät olleet lapinmiehet yhtä nopeita ja hyviä kuin täällä joten aikaa paloi ja osia tehtiin uudestaan. Lopulta piti hakea timpuri etelästä sisustushommin kun ei hommat paikallisilla sujuneet.
Eli jos tasarahalla saat niin maksa pois. Rahditkin ovat pohjoiseen aika infernaalisia. - jepua
..jos/kun lasket kaikki, siis kaikki kulut.
1200-1300€ neliöltä on lähempänä totuutta,
eikä silloinkaan vielä pröystäillä.- puhu omias
Vastaisit oikein, eli ilman mukavuusia olevan mökin kustannukset ovat n. 500-900 euroa neliöltä.
- Jussi eno
puhu omias kirjoitti:
Vastaisit oikein, eli ilman mukavuusia olevan mökin kustannukset ovat n. 500-900 euroa neliöltä.
Kun silloin jää kaikki yrittäjän sivukulut pois,kuten verot,eläkkeet yms.
Ei verottaja sellaisia kylätimpurilta odotakkaan saavansa. Kylätimpuri on vain tavallinen mies,häntä ei lueta yrittäjäksi,jonka vuoksi hän on yrittäjän velvoitteista vapaa. Riittää kun maksat hälle pikkasen palkkaa,niin hän tekee "avaimet käteen".
- puuhastelia
minkä kokoista mökkiä suunnittelet
- Pasi
40m2
- puuhastelia
Pasi kirjoitti:
40m2
jos sopii 230mm pyöröhirsi,pilariperustus,puuosatoimitus kaikkineen ja kirvestyöt,hinta lienee n.25500e
se on myös verollista.Neliöhinta silloin vajaa 640e.
- jkl
Kyllä pitää hinnan neliölle jäädä alle tonnin. Pystytettynäkin. Jos puhutaan perusmökistä ilman mitään virityksiä. Just paraikaa olen hommaamassa mökkiä, en itselleni vaan asiakkaalleni, ja hinta tulee jäämään alle tonnin vaikka tämä kohde onkin melko hyvin varusteltu.
- Pasi
Oliko tuo tonni per m2 mukavuuksin (eli virta, juokseva vesi etc.)?
- Pasi
Eno tilasi paikalliselta maajussilta hoylahirsikehikon 380 euroa per m2.
Joku vastasi tuossa edella etta Pohjanmaalla tehdaan hirsikehikoita 350 euroa per m2.
Kontiotuote vastasi mulle eilen etta he voi toimittaa hoylahirsikehikon 350 eurolla per m2.
Tuo eka ja vika esimerkki oli noin 50 nelion mokista.
Eli olemme aika lahella markkinahintaa. Mista sitten koostuu tuo 350 euron ja 1000 euron hintaero per m2 jos ei tule mukavuuksia?- Rakennusmestari
kehikon lisäksi myös ovet,ikkunat ja kaikki muukin puutavara. Eikä vaan pelkkä kehikko.
- pohdiskelija
Mihin oikein pyritte näillä neliöhinnoilla? Eihän hinta per neliö ole mikään todellinen kustannuserä. Se on vain rakennusliikkeiden kehittämä tapa perustella hintoja. Jos ei halua ottaa selvää rakentamisesta ja hinnan eri osatekijöistä, kannattaa sopia itselle sopiva kokonaishinta, jolla mökkinsä saa. Ei ole mitään oikeata neliöhintaa, eikä myöskään oikeaa kokonaishintaa.
Olen sivumennen sanoen usein ihmetellyt, miksi määritellään hinta per neliö, joka johtaa pieneen rakentamiseen. Ihmiset kuvittelevat, että ainoa mahdollisuus säästää on pienentää rakennusta.- venehullu
näinhän se on mitä pienempi rakennus,sitä kalliimpi neliöhinta.
- Pasi
Ei ole muutakaan katta pitempaa kuin neliohinta!!!
Vai miten saan kasityksen siita maksaako 40m2:n mokkini ilman mukavuuksia 10.000 euroa, 50.000 euroa vai 100.000 euroa? Jos se maksaisi esim. 200.000 euroa niin en hammastelisi. Sanoisin vaan etta unohdetaan koko juttu.
Siksi kysyin, paljonko maksaa m2. Olisin tietenkin voinut kysya paljonko maksaa 40m2:n mokki (jonka myos kysyin) josta jokainen voi laskea neliohinnan ja painvastoin.
Minusta ihan sama asia. - hirsiamatööri
Pasi kirjoitti:
Ei ole muutakaan katta pitempaa kuin neliohinta!!!
Vai miten saan kasityksen siita maksaako 40m2:n mokkini ilman mukavuuksia 10.000 euroa, 50.000 euroa vai 100.000 euroa? Jos se maksaisi esim. 200.000 euroa niin en hammastelisi. Sanoisin vaan etta unohdetaan koko juttu.
Siksi kysyin, paljonko maksaa m2. Olisin tietenkin voinut kysya paljonko maksaa 40m2:n mokki (jonka myos kysyin) josta jokainen voi laskea neliohinnan ja painvastoin.
Minusta ihan sama asia.Ok, toki asian voi miettiä myös noin, mutta alunperin kyselit nimenomaan neliöhintaa, ei muistaakseni ollut rakennuksen koko tiedossa. Tarkoitat, että 40 neliön neliskanttinen hirsimökki avaimet käteen ja paikka on Lapissa? Sinusta 40 tuhatta euroa on kova hinta. Edelleen vastaan samalla tavalla, että hinta riippuu monesta eri tekijästä. Paljonko siinä jää sille maksetulle rakennuttajalle katetta? Jos yksi mies tekee kaiken, pääsee ehkä kohtuullisille palkoille tuolla hinnalla. Jos työ tehdään hyvin ja hirret ym. rakenteet ovat kunnollista tavaraa, ei hinnasta voi paljon tinkiä. Ja kyllä sinulle tulee laskuja tuon lisäksi, ennenkuin kaikki on valmista. Avaimet käteen sopimukset ovat hankalia, koska joudut lukemaan sopimuksen tosi tarkkaan. Samalla vaivalla hoitaisit rakennuttamisen itse.
- Pasi
hirsiamatööri kirjoitti:
Ok, toki asian voi miettiä myös noin, mutta alunperin kyselit nimenomaan neliöhintaa, ei muistaakseni ollut rakennuksen koko tiedossa. Tarkoitat, että 40 neliön neliskanttinen hirsimökki avaimet käteen ja paikka on Lapissa? Sinusta 40 tuhatta euroa on kova hinta. Edelleen vastaan samalla tavalla, että hinta riippuu monesta eri tekijästä. Paljonko siinä jää sille maksetulle rakennuttajalle katetta? Jos yksi mies tekee kaiken, pääsee ehkä kohtuullisille palkoille tuolla hinnalla. Jos työ tehdään hyvin ja hirret ym. rakenteet ovat kunnollista tavaraa, ei hinnasta voi paljon tinkiä. Ja kyllä sinulle tulee laskuja tuon lisäksi, ennenkuin kaikki on valmista. Avaimet käteen sopimukset ovat hankalia, koska joudut lukemaan sopimuksen tosi tarkkaan. Samalla vaivalla hoitaisit rakennuttamisen itse.
Mita tarkoitat seuraavalla?
Samalla vaivalla hoitaisit rakennuttamisen itse. - rakentaja
Pasi kirjoitti:
Samalla vaivalla hoitaisit rakennuttamisen itse.pähkäillään,laita mökkisi mittoja ym.niin saat
tarjouksen [email protected] - hirsiamatööri
Pasi kirjoitti:
Samalla vaivalla hoitaisit rakennuttamisen itse.sitä, että tilaamalla ns. avaimet käteen -toimitusta toivot, että joku hoitaa kaikki hankalat asiat puolestasi ja saat täysin valmiin talon. Näin voi ollakin, jos löydät todella hyvän ja todella luotettavan tekijän, jolla ei ole rahahuolia. Jos taas ostat kyseisen palvelun joltakin isommalta firmalta, maksat itsesi kipeäksi, mutta lopulta huomaat, että tosi monta "pikkujuttua" puuttui sopimuksesta. Siis et periaatteessa millään muulla kuin tosi suurella ylihinnalla saa valmista ilman omaa perehtymistä asioihin. Samalla perehtymisen vaivalla voit itse hoitaa asiat. Jos taas oma aikasi on niin kallista, ettei sitä kannata rakentamiseen tuhlata, silloin kysele hintoja suoraan firmoista. Valitsen sen, joka tuntuu sinusta mukavimmalta. Ne on hulluja, jos eivät ota itselleen kunnon katetta. Älä siis valitse halvinta!
- Pasi
hirsiamatööri kirjoitti:
sitä, että tilaamalla ns. avaimet käteen -toimitusta toivot, että joku hoitaa kaikki hankalat asiat puolestasi ja saat täysin valmiin talon. Näin voi ollakin, jos löydät todella hyvän ja todella luotettavan tekijän, jolla ei ole rahahuolia. Jos taas ostat kyseisen palvelun joltakin isommalta firmalta, maksat itsesi kipeäksi, mutta lopulta huomaat, että tosi monta "pikkujuttua" puuttui sopimuksesta. Siis et periaatteessa millään muulla kuin tosi suurella ylihinnalla saa valmista ilman omaa perehtymistä asioihin. Samalla perehtymisen vaivalla voit itse hoitaa asiat. Jos taas oma aikasi on niin kallista, ettei sitä kannata rakentamiseen tuhlata, silloin kysele hintoja suoraan firmoista. Valitsen sen, joka tuntuu sinusta mukavimmalta. Ne on hulluja, jos eivät ota itselleen kunnon katetta. Älä siis valitse halvinta!
Luovuin avaimet kateen-paketista, jolla olisi saanut hirsitalotehtaan tusinatuotteen.
1. Olen jo rekrytoinut arkkitehdin koska itse en ole arkkitehti. Han tulee myos valvomaan projektia (tuo lisakustannuksia vain jonkun 6%).
2. Etsin edelleen metsuri/timpuri-tiimia, joka kaataisi ja sahaisi puut omistamastani metsasta.
3. Etsin samoin tiimia, joka tekisi perustukset (pilarit).
4. Olen jo loytanyt hirsityontekijan (paikallinen), joka salpoo rungon seka kirvesmiehen (samoin paikallinen), joka jatkaa loppuun asti siita mihin hirsityontekija jai.
LVI/sahko-miestahan ei tarvi koska mukavuuksia en hanki.
Joudun maksamaan tuon 1000 euroa per m2 vaikka puut tulee omasta metsasta ja vaikka en hanki mukavuuksia. Tuleepahan ainakin aikaa kestava talo. - hirsiamatööri
Pasi kirjoitti:
Luovuin avaimet kateen-paketista, jolla olisi saanut hirsitalotehtaan tusinatuotteen.
1. Olen jo rekrytoinut arkkitehdin koska itse en ole arkkitehti. Han tulee myos valvomaan projektia (tuo lisakustannuksia vain jonkun 6%).
2. Etsin edelleen metsuri/timpuri-tiimia, joka kaataisi ja sahaisi puut omistamastani metsasta.
4. Olen jo loytanyt hirsityontekijan (paikallinen), joka salpoo rungon seka kirvesmiehen (samoin paikallinen), joka jatkaa loppuun asti siita mihin hirsityontekija jai.
Joudun maksamaan tuon 1000 euroa per m2 vaikka puut tulee omasta metsasta ja vaikka en hanki mukavuuksia. Tuleepahan ainakin aikaa kestava talo.Olet siis ratkaisuihisi tyytyväinen? Sehän on sitten loppuun käsitelty. Jos saa sanoa vielä mielipiteitä, niin arkkitehdit harvoin ymmärtävät hirsitalon suunnittelusta. Tähän on vähemmällä sivistyksellä varustettuja ammattimiehiä olemassa, tulee rakennesuunnittelu kaupan päälle. Mutta toki hyvä arkkitehti voi olla hyvä tässäkin. Suunnittelusta ei muuten tule lisäkustannuksia! Suunnittelu yksinkertaisesti on välttämätöntä. Sitä vaatii jo rakennustarkastuskin.
- Pasi
hirsiamatööri kirjoitti:
Olet siis ratkaisuihisi tyytyväinen? Sehän on sitten loppuun käsitelty. Jos saa sanoa vielä mielipiteitä, niin arkkitehdit harvoin ymmärtävät hirsitalon suunnittelusta. Tähän on vähemmällä sivistyksellä varustettuja ammattimiehiä olemassa, tulee rakennesuunnittelu kaupan päälle. Mutta toki hyvä arkkitehti voi olla hyvä tässäkin. Suunnittelusta ei muuten tule lisäkustannuksia! Suunnittelu yksinkertaisesti on välttämätöntä. Sitä vaatii jo rakennustarkastuskin.
Olet siis ratkaisuihisi tyytyväinen? Sehän on sitten loppuun käsitelty.
EN TIEDA ONKO PARAS RATKAISU MUTTA PARAS TALLA HETKELLA. TOINEN VAIHTOEHTO OLISI OLLUT TILATA TALOPAKETTI JOLTAIN MASSATUOTTAJALTA MUTTA SE OLISI OLLUT PERSOONATON.
Jos saa sanoa vielä mielipiteitä, niin arkkitehdit harvoin ymmärtävät hirsitalon suunnittelusta.
TAMA ON SUBJEKTIIVINEN MIELIPIDE. MIHIN SE PERUSTUU?
ETHAN ALA LEIKKIMAAN LAAKARIA ENKA LAKIMIESTAKAAN NIIN MIKSI RUPEASIT LEIKKIMAAN ARKKITEHTIA?
Tähän on vähemmällä sivistyksellä varustettuja ammattimiehiä olemassa, tulee rakennesuunnittelu kaupan päälle.
TOTTA, MUTTA MILTA SE TULEE NAYTTAMAAN. TALTAKO?
http://www.honka.com/finland/ - Pasi
Pasi kirjoitti:
Olet siis ratkaisuihisi tyytyväinen? Sehän on sitten loppuun käsitelty.
EN TIEDA ONKO PARAS RATKAISU MUTTA PARAS TALLA HETKELLA. TOINEN VAIHTOEHTO OLISI OLLUT TILATA TALOPAKETTI JOLTAIN MASSATUOTTAJALTA MUTTA SE OLISI OLLUT PERSOONATON.
Jos saa sanoa vielä mielipiteitä, niin arkkitehdit harvoin ymmärtävät hirsitalon suunnittelusta.
TAMA ON SUBJEKTIIVINEN MIELIPIDE. MIHIN SE PERUSTUU?
ETHAN ALA LEIKKIMAAN LAAKARIA ENKA LAKIMIESTAKAAN NIIN MIKSI RUPEASIT LEIKKIMAAN ARKKITEHTIA?
Tähän on vähemmällä sivistyksellä varustettuja ammattimiehiä olemassa, tulee rakennesuunnittelu kaupan päälle.
TOTTA, MUTTA MILTA SE TULEE NAYTTAMAAN. TALTAKO?
http://www.honka.com/finland/KUOLEN POIS 30 VUODEN PAASTA MUTTA PIRTTINI JAA MAAN KAMARALLE SENKIN JALKEEN. SAMOIN PIRTTINI NAKYY TIELLE, JARVELLE ELI SE MILTA SE NAYTTAA EI OLE PELKASTAAN MUN ASIA.
OLEN KERTONUT ARKKITEHDILLE ETTA HALUAN 40M2 JA SE SAA MAKSAA 1000 EUROA NELIO PLUS ARKKITEHDIN PALKKIOT. LOPUSTA VASTAA ARKKITEHTI.
KUTEN SANOIN, ENHAN KERRO LAAKARILLEKAAN TAI LAKIMIEHELLE MITA SEN PITAA TEHDA. TOISAALTA EN ALA MYOS LEIKKIMAAN LAAKARIA ENKA LAKIMIESTAKAAN NIIN MIKSI RUPEASISIN LEIKKIMAAN ARKKITEHTIA?
JOS NOUDATTAISIN SUN NEUVOA NIIN MIKSI EN MENISI TAPAAMAAN SAIRAANHOITAJAA SAIRAUDEN ISKIESSA? MIKSI IHMEESSA MENISIN LAAKARILLE?
ARKKITEHTI-LEHDEN NUMEROSSA 3/2005 ON KOMEITA VAPAA-AJAN ASUNTOJA. HARMI ETTA 99% SUOMALAISISTA VAPAA-AJAN ASUNNOISTA SUUNNITTELEE ASIAKAS ITSE TAI TALOTEHTAAN RAKENNUSMESTARI. LOPUT ON PERINTEISIA, ROMANTTISIA MALLEJA, JOTKA EIVAT OLE SOPUSOINNUSSA YMPARISTONSA KANSSA. MITEN VOISIVATKAAN OLLA? JOKAINEN ON OMASTA MIELESTA ARKKITEHTUURIN ASIANTUNTIJA. JOKAISESSA SUOMALAISESSA ASUU ARKKITEHTI, SEN VOI TODETA VAIKKA TUTSTUMALLA VESA KESKISEN ARKKITEHTUURIIN. - hirsiamatööri
Pasi kirjoitti:
KUOLEN POIS 30 VUODEN PAASTA MUTTA PIRTTINI JAA MAAN KAMARALLE SENKIN JALKEEN. SAMOIN PIRTTINI NAKYY TIELLE, JARVELLE ELI SE MILTA SE NAYTTAA EI OLE PELKASTAAN MUN ASIA.
OLEN KERTONUT ARKKITEHDILLE ETTA HALUAN 40M2 JA SE SAA MAKSAA 1000 EUROA NELIO PLUS ARKKITEHDIN PALKKIOT. LOPUSTA VASTAA ARKKITEHTI.
KUTEN SANOIN, ENHAN KERRO LAAKARILLEKAAN TAI LAKIMIEHELLE MITA SEN PITAA TEHDA. TOISAALTA EN ALA MYOS LEIKKIMAAN LAAKARIA ENKA LAKIMIESTAKAAN NIIN MIKSI RUPEASISIN LEIKKIMAAN ARKKITEHTIA?
JOS NOUDATTAISIN SUN NEUVOA NIIN MIKSI EN MENISI TAPAAMAAN SAIRAANHOITAJAA SAIRAUDEN ISKIESSA? MIKSI IHMEESSA MENISIN LAAKARILLE?
ARKKITEHTI-LEHDEN NUMEROSSA 3/2005 ON KOMEITA VAPAA-AJAN ASUNTOJA. HARMI ETTA 99% SUOMALAISISTA VAPAA-AJAN ASUNNOISTA SUUNNITTELEE ASIAKAS ITSE TAI TALOTEHTAAN RAKENNUSMESTARI. LOPUT ON PERINTEISIA, ROMANTTISIA MALLEJA, JOTKA EIVAT OLE SOPUSOINNUSSA YMPARISTONSA KANSSA. MITEN VOISIVATKAAN OLLA? JOKAINEN ON OMASTA MIELESTA ARKKITEHTUURIN ASIANTUNTIJA. JOKAISESSA SUOMALAISESSA ASUU ARKKITEHTI, SEN VOI TODETA VAIKKA TUTSTUMALLA VESA KESKISEN ARKKITEHTUURIIN.Oletko itse arkkitehti, vai miksi otit noin itseesi? Tunnen vain sellaisia arkkitehtejä, jotka eivät ole kiinnostuneet hirsirakentamisesta pätkääkään. Ja ymmärrän sen hyvin. Hirrestä on vaikea tehdä perinteestä poikkeavia ratkaisuja. Oma mielipiteeni on, ettei juuri kannatakaan tehdä. Olen kierrellyt arkkitehtini kanssa hirsirakennuksia ja suunnitellutkin yhden hirsirakennuksen yhdessä. Olen myös nähnyt arkkitehtien tekemiä hirsirakennussuunnitelmia. Niistä ei veistämisen jälkeen ole juurikaan arkkitehdin kädenjäkeä näkyvissä. En silti vastusta mitenkään sitä, että arkkitehti perehtyy hirsirakentamiseen ja suunnittelee hirsitalon. Olen lukenut hyvin tarkkaan mainitsemasi Arkkitehti-lehden numeron ja ihailen siinä olevia rakennuksia. Niitä ei voi toteuttaa 1000 euroa neliö, eikä siinä monta 40 neliön pytinkiä ole mukana. Ja nekin muutamat ovat erillisiä saunarakennuksia.
Käypä joskus Eirassa katselemassa arkkitehtuuria. Yritä arvata siellä, mikä talo on arkkitehdin suunnittelema ja mikä taas rakennusmestarin omaa mallistoa! - hirsiamatööri
Pasi kirjoitti:
KUOLEN POIS 30 VUODEN PAASTA MUTTA PIRTTINI JAA MAAN KAMARALLE SENKIN JALKEEN. SAMOIN PIRTTINI NAKYY TIELLE, JARVELLE ELI SE MILTA SE NAYTTAA EI OLE PELKASTAAN MUN ASIA.
ARKKITEHTI-LEHDEN NUMEROSSA 3/2005 ON KOMEITA VAPAA-AJAN ASUNTOJA. HARMI ETTA 99% SUOMALAISISTA VAPAA-AJAN ASUNNOISTA SUUNNITTELEE ASIAKAS ITSE TAI TALOTEHTAAN RAKENNUSMESTARI. LOPUT ON PERINTEISIA, ROMANTTISIA MALLEJA, JOTKA EIVAT OLE SOPUSOINNUSSA YMPARISTONSA KANSSA. MITEN VOISIVATKAAN OLLA? JOKAINEN ON OMASTA MIELESTA ARKKITEHTUURIN ASIANTUNTIJA. JOKAISESSA SUOMALAISESSA ASUU ARKKITEHTI, SEN VOI TODETA VAIKKA TUTSTUMALLA VESA KESKISEN ARKKITEHTUURIIN.Kun vertaat lääkäriin, niin pakko on sanoa, että lääkarille useimmiten sanon ihan suoraan, mitä toivon hänen tekevän. Hän sitten päättää oman linjansa ja minä voin joko hyväksyä tai vaihtaa lääkäriä. Sama on lakimiesten kanssa...
Mutta taidan olla vähän vastarannan kiiski. - Rakennusmestari
Pasi kirjoitti:
Joudun maksamaan tuon 1000 euroa per m2 vaikka puut tulee omasta metsasta ja vaikka en hanki mukavuuksia. Tuleepahan ainakin aikaa kestava talo.on paljon. Katsos kun yksityishenkilön ei tarvitse maksaa veroja,eläkemaksuja Alvia,eikä muitakaan yritystoiminnan vaikeuttamiseksi säädettyjä 80 % kuluja palkan päälle. Yksityishenkilö pystyisi tekemään 600 euroa neliö avaimet käteen jos tahtoisi ja saisi hyvän palkan. Jos tekisi töitä eikä lonsisi.
- MW
Rakennusmestari kirjoitti:
on paljon. Katsos kun yksityishenkilön ei tarvitse maksaa veroja,eläkemaksuja Alvia,eikä muitakaan yritystoiminnan vaikeuttamiseksi säädettyjä 80 % kuluja palkan päälle. Yksityishenkilö pystyisi tekemään 600 euroa neliö avaimet käteen jos tahtoisi ja saisi hyvän palkan. Jos tekisi töitä eikä lonsisi.
Meillä arkkitehti suunnitteli tyylillä asiakas on aina väärässä.Otti koville saada sellainen kuin itse haluttiin.Esitimme lähtöpohjaksi omat itse piirretyt kuvat,joista alettiin mitoitusta suunnitella.Aina kun kuvat tulivat,ne olivat aivan jotain muuta kun oli sovittu.Näistä sitten tapeltiin kunnes saatiin tyydyttävät kuvat.Joilla haettiin rak.luvat.Hirsitalotehdas piirsi kuitenkin kaikki uusiksi,koska arkkitehdin mitoitus oli päin persettä.Arkkitehdin suunnittelu maksoi 5000€ .Talotehtaan 0€. Aikataulut :arkkitehti mikään ei pitänyt,rakennus aloitus viivästyi kuukausia muun harmin lisäksi.Talotehdas teki kuvat (joitten mukaan rakennettiin)parissa viikossa.Asiakasta voidaan palvella monella tavalla,hyvin ja hyvin huonosti.Kevät talven aikana aloitetaan kolmannen hirsi rakennuksen teko ja näyttää siltä että sama talo toimittaja tuo tähänkin hirret kuin edellisiinkin.
- Hirsimökki
MW kirjoitti:
Meillä arkkitehti suunnitteli tyylillä asiakas on aina väärässä.Otti koville saada sellainen kuin itse haluttiin.Esitimme lähtöpohjaksi omat itse piirretyt kuvat,joista alettiin mitoitusta suunnitella.Aina kun kuvat tulivat,ne olivat aivan jotain muuta kun oli sovittu.Näistä sitten tapeltiin kunnes saatiin tyydyttävät kuvat.Joilla haettiin rak.luvat.Hirsitalotehdas piirsi kuitenkin kaikki uusiksi,koska arkkitehdin mitoitus oli päin persettä.Arkkitehdin suunnittelu maksoi 5000€ .Talotehtaan 0€. Aikataulut :arkkitehti mikään ei pitänyt,rakennus aloitus viivästyi kuukausia muun harmin lisäksi.Talotehdas teki kuvat (joitten mukaan rakennettiin)parissa viikossa.Asiakasta voidaan palvella monella tavalla,hyvin ja hyvin huonosti.Kevät talven aikana aloitetaan kolmannen hirsi rakennuksen teko ja näyttää siltä että sama talo toimittaja tuo tähänkin hirret kuin edellisiinkin.
Saa noita hirsi talo/ mökkejä edullisestikin itse myyn avaimet käteen 880€ omilla piirustuksilla
rahteineen [email protected] - Hirsihuvila
Hirsimökki kirjoitti:
Saa noita hirsi talo/ mökkejä edullisestikin itse myyn avaimet käteen 880€ omilla piirustuksilla
rahteineen [email protected]Hinta siis neliöltä sis osat asennus katto yms ei jätevesi suunnitelmaa eikä tuotteita
- hirsi puusta
Olikohan noista keskustelijoista puoletkaan edes selvinpäin..? Lääkärit ja hirsirakentajat ja arkkitehdit suloisesti sekaisin samassa jutussa. Ja missähän laissa arvon rakennusmestari oli lukenut ettei yksityinen rakentaja maksa palkastaan veroja ei sotuja eikä vakuutuksia..?? Hah-haa sanon minä. kaikenlaisia amatöörejä kirjoittelee tänne ja vielä tietävinään neuvovat muita.
Siis, hirsikehikon hintaan vaikuttaa suurimmalta osalta tietysti rakennusalan jälkeen hirsimateriaalin vahvuus ja laatu. Hirsiä on hyvin monenvahvuisia, se sanelee paljon hintatasoa. Sitten on monenlaatuisia myös ja se vaikuttaa hintaan. Halvin tavara ei ole juuri koskaan hyvä. Siitä löytyy vikoja ja harmeja. Pelkkä " lankkuhirsi " kelpaa jotenkin rakennuksen rungoksi kun lisäeristää sen villoittamalla ja paneloimalla, joka tietysti nostaa merkittävästi kokonaishintaa.
Jykevämpi liimattu hirsi kelpaa semmoisenaan mutta on sitten kyllä jo hintavampi. Salvosnurkkien määrä nostaa hintaa myös, samoin ikkuna- ja oviaukkojen määrä. Vielä yksi hintaa liikuttava tekijä on hirsikehikon korkeus. Kun hirsimetrejä tulee enemmän, nousee myös hinta samassa suhteessa.
Usein hirsirakennuksista puhuttaessa sekoitetaan kaksi eri asiaa tarkoittavat neliöt. Puhutaan paljon neliöistä, mutta toiset tarkoittaa rakennusalaneliöitä ja toiset taas hirsineliöitä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Ja taas heittää vertailuhinta.
Sitten " rakennusmestarinkin " tiedoksi että myös yksityiset työntekijät maksaa tuloistaan verot. Oletko ennen kuullut.? ALV:oa he eivät maksa, mutta osansa sotusta kyllä, sekä tietysti muut lakisääteiset vakuutukset ym, miten kulloinki työnantajan kanssa sovitaan. Yksityisen tekemästä työstä ei tule myöskään liikevoittoa. Toisaalta rakennuttaja joutuu sitten itse huolehtimaan juoksevista asioista, tai palkkaamaan jonkun niitä hoitamaan.Olen itse hoitanut niitä paljon laskemalla ja mittaamalla tavaraeriä ja tinkauttamalla hintoja materiaaleille. Myös tilannut tavarat isännän puolesta aina sopivaan saumaan. Näin yhteispeli on pelannut hyvin ja tavarat on olleet aina paikalla kun on tarvinnut. Eikä siitä lopultakaan paljon vaivaa ole kun tekee suunnitelmallisesti työn. Siinä puhutaan pikkurahasta. Katson myös aina kun tavaraa tulee,että siinä on sitten se määrä kuin on sovittu. Joskus, harvoin kyllä, on huomautettu virheestä. Kerran niinkinpäin, että tuli mahdottomasti enemmän kuin tilasin. Ihan kerrassaan 6-7 kertainen määrä sisustuspanelia. Soiteltiin ja selvisi että oli osoitteet menneet sekaisin ja meille tuotiin jonkun rivitalotyömaan panelit. Kaikkea sattuu.
Vielä noista hintavaikuttimista että myös ovien ja ikkunoitten määrä voi liikuttaa lopullista hintaa. Jos hirsitehdas tilaa ovet ja ikkunat joltakin tehtaalta johonkin hintaan ja toinen hirsitehdas taas laadukkaammat toiselta tehtaalta niin heti siinäkin hinta hyppää. Niillä voi olla tuplahintaero. Asia on tosi, olen tilannut niitä itsekin melko paljon. Hinnassa voi säästää kun tilaa kiinteinä ne ikkunat joita ei tarvitse juurikaan avata. Saranaikkunoita vain sen verran kuin on välttämätön. On paljon muitakin kikkoja säätää kokonaishintaa, mutta ne huomaa kun maksaa muutamat oppirahat...
Lycka till.. - itehnoonivappiav
Nämä kaikentietävät täti-ihmiset ovat kaikkein hauskimpia kirjoittajia näillä palstoilla.
Onko ihan totta että kullasta valettu hana on kalliimpi kuin vastaava muovinen joka on pinnoitettu kultamaalilla? Salli minun nauraa täti hyvä.
Hah-haa sanon minä. kaikenlaisia amatöörejä kirjoittelee tänne ja vielä tietävinään neuvovat muita. - molopää
riippuu ihan materiaalista.kullasta jos tekee niin maksaa aika paljon enemmän kuin tiili.
- Timpuri 6
Kommentaattoreissa on todella arvioimisen varaa. On ihmeellistä, että joku vaivautuu kommentoimaan, vaikka ei tiedä asiasta enempää kuin sika hopelusikasta.
Tämä ei ole ensimmäinen kohde jossa mennään metsän kautta. Hankkikaa uusi ajan viete. Tässäkin henkilö kysyi vilpittömästi asiaansa, johon on myös asiallisia vastauksia olemassa jos niin halutaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812637
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922353Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2572184- 431922
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418