Patti hiirellä

Noora

Löysin hiireltäni aivan hirveän ison patin. Patti on ehkä etusormen pään kokoinen. Sijaitsee jossain niinkun jalan ja sukupuolielimien vieressä. Patti on vähän mustan värinen. Katsoin netistä, mutta mikään ei kuulostanut samalta. Kaikki kasvaimet sijaitsi netin mukaan yläruumiissa. Mikäköhän tässä voisi olla kyseessä? Voiko hiirten sairaudet tai taudit tarttua ihmisiin?

21

4940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gegs

      Voi olla kasvain tai rasvapatti.
      Nämä patit ovat harmittavan yleisiä hiirillä. :(

      • P-Chan

        Niin ovatkin. Omilla hiirilläni on jo kahdella ollut kasvain, ja ne jouduttiin lopettamaan :( Nämä eivät tartu ihmisiin eivätkä toisiin hiiriin. Jos kyseessä on kasvain, pitä hiiri lopettaa (leikkauskaan ei auta) ja rasvapatit taas ovat melko harmittomia ja saattavat hävitä itsestään. Ja jos patti kasvaa nopeasti, kyseessä on kasvain. :(


      • mahdollista
        P-Chan kirjoitti:

        Niin ovatkin. Omilla hiirilläni on jo kahdella ollut kasvain, ja ne jouduttiin lopettamaan :( Nämä eivät tartu ihmisiin eivätkä toisiin hiiriin. Jos kyseessä on kasvain, pitä hiiri lopettaa (leikkauskaan ei auta) ja rasvapatit taas ovat melko harmittomia ja saattavat hävitä itsestään. Ja jos patti kasvaa nopeasti, kyseessä on kasvain. :(

        Eihän kaikilla hiirillä ole rasvapatteja tai kasvaimia? Kuinka voin huomata ne? Ovatko ne yleensä niin isoja että ne huomaa?


      • P-Chan
        mahdollista kirjoitti:

        Eihän kaikilla hiirillä ole rasvapatteja tai kasvaimia? Kuinka voin huomata ne? Ovatko ne yleensä niin isoja että ne huomaa?

        Kasvaimia tulee vain perinnöllisesti, rasvapatin tuloa en muista tähän hätään... Mutta jos hiirtesi vanhemmilla on ollut kasvain, on poikasillakin se! :( Ja rasvatit ja kasvaimet huomaa juuri siitä, että ne ovat sellaisia patteja ihon alla. Kasvain se on, jos se kasvaa ihan silmissä (esim. viikossa jo melkein kaksi kertaa suurempi), ja rasvapatti ei kasva niin nopeasti. Ja kokeile, onko patti irtonainen. Mikäli on, se on jompi kumpi näistä :(


      • i worry
        P-Chan kirjoitti:

        Kasvaimia tulee vain perinnöllisesti, rasvapatin tuloa en muista tähän hätään... Mutta jos hiirtesi vanhemmilla on ollut kasvain, on poikasillakin se! :( Ja rasvatit ja kasvaimet huomaa juuri siitä, että ne ovat sellaisia patteja ihon alla. Kasvain se on, jos se kasvaa ihan silmissä (esim. viikossa jo melkein kaksi kertaa suurempi), ja rasvapatti ei kasva niin nopeasti. Ja kokeile, onko patti irtonainen. Mikäli on, se on jompi kumpi näistä :(

        Mä huomasin kans tossa pari päivää sitten, että mun toiselle hiirelle on ilmestynyt karmee sormenpään kokoinen patti!
        Ja vielä ihan yhtäkkiä! Eli en missään vaiheessa havainnut pienempää pattia. (Tosin koska en käsittele hiiriä, en ole tunnustellutkaan.)
        Mutta se on sitten ilmeisesti kasvain, jos on kasvanut noin nopeasti? Ja se pitää lopettaa?

        Voihan vitsin vitsi.. sen kaveri jää ihan yksin.. ensimmäistä kertaa elämässään.
        Ne on olleet aina yhdessä.
        Mitenköhän tuo toinen tilanteeseen reagoi?
        Kuoleeko se pian itse surusta?


      • P-Chan
        i worry kirjoitti:

        Mä huomasin kans tossa pari päivää sitten, että mun toiselle hiirelle on ilmestynyt karmee sormenpään kokoinen patti!
        Ja vielä ihan yhtäkkiä! Eli en missään vaiheessa havainnut pienempää pattia. (Tosin koska en käsittele hiiriä, en ole tunnustellutkaan.)
        Mutta se on sitten ilmeisesti kasvain, jos on kasvanut noin nopeasti? Ja se pitää lopettaa?

        Voihan vitsin vitsi.. sen kaveri jää ihan yksin.. ensimmäistä kertaa elämässään.
        Ne on olleet aina yhdessä.
        Mitenköhän tuo toinen tilanteeseen reagoi?
        Kuoleeko se pian itse surusta?

        Kyllä se on kasvain. Sun täytyy lopettaa hiiresi :'( Ja parasta olisi, jos hankkisit toisellekkin kaverin, tai sitten su täytyy olla sen yksin jäävän hiiren kanssa mahdollisimman paljon. Mullakin oli 2 hiirtä, joista toinen lopetettiin. Hankin heti toisen, mutta kyllä se oli hiukan orpoa katsella kun toinen juoksee ympäri terraa etsien kaverin... :'(


      • olen Hädissäni
        i worry kirjoitti:

        Mä huomasin kans tossa pari päivää sitten, että mun toiselle hiirelle on ilmestynyt karmee sormenpään kokoinen patti!
        Ja vielä ihan yhtäkkiä! Eli en missään vaiheessa havainnut pienempää pattia. (Tosin koska en käsittele hiiriä, en ole tunnustellutkaan.)
        Mutta se on sitten ilmeisesti kasvain, jos on kasvanut noin nopeasti? Ja se pitää lopettaa?

        Voihan vitsin vitsi.. sen kaveri jää ihan yksin.. ensimmäistä kertaa elämässään.
        Ne on olleet aina yhdessä.
        Mitenköhän tuo toinen tilanteeseen reagoi?
        Kuoleeko se pian itse surusta?

        Mun hiirellä huomasin tänään et sillä oli lähtenyt karvaa niskasta ja sitten semmoinen pieni patti.


      • S
        olen Hädissäni kirjoitti:

        Mun hiirellä huomasin tänään et sillä oli lähtenyt karvaa niskasta ja sitten semmoinen pieni patti.

        Hei.. Hätä ei välttämättä tämän näköinen. Vie hiiri tutkittavaksi eksoottisia eläimiä hoitavalle eläinlääkärille, jotta saat varmuuden siitä onko se kasvain vai ei, ja mitkä ovat hoitomahdollisuudet sen ollessa tuossa kohtaa. Onko hiiresi minkä ikäinen? Onko muuten pirteä ja niin pois päin?
        Omalla hiirelläni havaitsin kasvaimen n. kuukausi sitten, ja kasvoi seuraavan viikon aikana hillittömästi, peukalonpäänkokoiseksi. Paikallinen eläinlääkäri sanoi, että seuraavan 2-4 viikon aikana pitäisi hiiri lopettaa koska kavain kasvoi niin valtavaa vauhtia. Tenttasin muista vaihtoehdoista, kunnes sain listan eläinlääkäreiden nimiä, jotka saattaisivat suostua leikkaamaan hiiren. Viedessäni hiiren leikattavaksi, ei se vaikuttanut edes olevan niille lekureille mikään epätavallinen toimenpide, vaan suhtautuivat asiaan hyvin positiivisesti. Kasvain saatiin poistettua kokonaan, ja eläinlääkärit sanoivat että hiirelläni voi hyvinkin olla vielä toisen vuoden verran elinaikaa (hiiri 11kk nyt). Meillä nyt tuli vähän mutkia matkaan, kun tikit aukesivat jne., koska kyseinen hiiri oli elämänsä vireessä patista eroon päästyään ja riekkui vähän turhankin paljon, mutta kyllä nekin pysyy jos eläinlääkäri osaa asiansa, ja laittaa tikit kunnolla ihonsisäisiksi, plus kudosliimaa päälle. Nyt haava umpeutunut hyvin ja hiiri on onnensa kukkuloilla ja voi hyvin.
        Kerrohan, mitä päätätte ja miten hiirusi lähtee toipumaan! :) Toivottavasti tästä oli jotain apua..


      • olen Hädissäni kirjoitti:

        Mun hiirellä huomasin tänään et sillä oli lähtenyt karvaa niskasta ja sitten semmoinen pieni patti.

        Näin näkemättä on tietenkin vaikea sanoa, mutta ensimmäisenä tuli mieleen kysyä, milloin hiiresi on viimeksi saanut loishäädön? Yleensä nuo karvaongelmat johtuvat ulkoloisista, joita ei kaikkia paljain silmin erota.
        En nyt rupea tähän sen tarkemmin neuvomaan, koska osoitteesta www.hiirifoorumi.net löytyy kattava paketti hiirten loisista ja niiden häädöstä.


      • P-Chan kirjoitti:

        Kasvaimia tulee vain perinnöllisesti, rasvapatin tuloa en muista tähän hätään... Mutta jos hiirtesi vanhemmilla on ollut kasvain, on poikasillakin se! :( Ja rasvatit ja kasvaimet huomaa juuri siitä, että ne ovat sellaisia patteja ihon alla. Kasvain se on, jos se kasvaa ihan silmissä (esim. viikossa jo melkein kaksi kertaa suurempi), ja rasvapatti ei kasva niin nopeasti. Ja kokeile, onko patti irtonainen. Mikäli on, se on jompi kumpi näistä :(

        Kasvaimet eivät periydy dominoivasti, joten kasvaimellisista vanhemmista voi tuurilla tulla kasvaimetonkin jälkeläinen. Kasvainten yms. suurten periytyvyyden vuoksi suositellaankin, että uroksia käytettäisiin jalostukseen vasta vanhempana, jotta nähdään paremmin, mitä huonoja ominaisuuksia niille ilmaantuu. Naaraat kun ovat poikasiän jo ohittaneet siinä vaiheessa, kun kasvaimet ilmaantuvat.
        Yksi "pattilaatu", jota täällä ei ole mainittu, on paise. Alkavan kasvaimen voi hyvin sekoittaa myös tälläiseen tulehduspattiin, joka syntyy esim. tappeluhaavan tulehduttua ja kerättyä sisälleen mätää. Nämä eivät kuitenkaan yleensä tule sormenpäätä isommiksi, joten siinä vaiheessa, kun patti selvästi alkaa venyttää ihoa, on hiirelle tehtävä se viimeinen palvelus!!


      • Anonyymi
        i worry kirjoitti:

        Mä huomasin kans tossa pari päivää sitten, että mun toiselle hiirelle on ilmestynyt karmee sormenpään kokoinen patti!
        Ja vielä ihan yhtäkkiä! Eli en missään vaiheessa havainnut pienempää pattia. (Tosin koska en käsittele hiiriä, en ole tunnustellutkaan.)
        Mutta se on sitten ilmeisesti kasvain, jos on kasvanut noin nopeasti? Ja se pitää lopettaa?

        Voihan vitsin vitsi.. sen kaveri jää ihan yksin.. ensimmäistä kertaa elämässään.
        Ne on olleet aina yhdessä.
        Mitenköhän tuo toinen tilanteeseen reagoi?
        Kuoleeko se pian itse surusta?

        Minun toinen hiiri kuoli kasvaimeen ja nyt mun toinen hiiri jäi yksin. Se on pärjänny jo jonkun sen kuukauden todella hyvin! Kannattaa pitää sille hiirelle seuraa useemmin mitä silloin kun on kaksi hiirtä. Se ei kuole suruun kunhan muistat ruokkia ja hoitaa sitö hyvin!


    • laura v.

      jouduin juuri lopettamaan yhden hiiren sen takia kun sillä oli samassa kohdassa kasvain, eli sukupuolielimien alapuolella takajaljojen välissä..Ja se näytti häiritsevän hänen kävelyään ja ärsytti kovasti hänen elämäänsä kun koko ajan yritti räpeltää sitä..

    • Boogie86

      Mistä olit lukenut, että kasvaimia on vain yläruumiissa?

      Itse olen myös saanut tuta kasvaimien kirjon kun näitä hiiriä on tässä jo useampi ollut. Kaikki kasvaimet olleet alaruumiissa. Kolme olen kasvaimen takia lopettanut ja taas huomasin yhdellä uroksella patin (kuin myös) takajalan alla. Se on kyllä kasvanut tosi hitaasti, että kyseessä ei välttämättä edes kasvain ole, eikä se milläänlailla vielä haittaa tuon temmellystä. Kun alkaa häiritsemään niin ei auta kun taas lopettaa. Jyrsijöiden ehdottomasti huonoin puoli on niiden lyhytikäisyys ja kovin moni ei edes ennusteeseenkaan asti pääse, juuri näiden kasvainten ja muiden sairauksien takia. Niin pientä eläintä kun ei mitenkään voida auttaakkaan siinä tilanteessa.:(

    • tyttö

      valitettavasti mulla on ollu 4 hiirtä ja yksi niistä kuoli tuommoiseen pattiin :(

      • kijuli

        Miten voi olla mahdsollista että yön aikana hiirilleni nousi valtava kasvain?Toiselle ensin ja toiselle sitten.Hiireni ovat nyt vähän päälle vuoden ikäisiä,pitäisikö päästää hiiret kivuttomaan elämään ja lopettaa ne vai odottaa vielä?Niillä ei ole mitenkään vaivaa pateista,paitsi että toisella vaikeuttaa liikkumista kun se on jalan sisäpuolella ja haittaa liikkumista?Mutta voisiko kyseessä olla rasvapatti joka häviää aikanaan?


      • Pihla -99
        kijuli kirjoitti:

        Miten voi olla mahdsollista että yön aikana hiirilleni nousi valtava kasvain?Toiselle ensin ja toiselle sitten.Hiireni ovat nyt vähän päälle vuoden ikäisiä,pitäisikö päästää hiiret kivuttomaan elämään ja lopettaa ne vai odottaa vielä?Niillä ei ole mitenkään vaivaa pateista,paitsi että toisella vaikeuttaa liikkumista kun se on jalan sisäpuolella ja haittaa liikkumista?Mutta voisiko kyseessä olla rasvapatti joka häviää aikanaan?

        mulla on 2 hiirtä. Toinen on ihan pirtee ja toisella vaaleanpunainen patti etujalkojen välissä ja toinen, tumma patti toisessa jalassa. Eikai ne vaan kasvaimia ole? Kyllä martta iha pirteeltä vaikuttaa... Mutta onhan niillä ikääkin. Kohta 2 vuotta


    • Tietämätön...

      Mun hiireni on ihan hirveän pulska. Mitä teen? Sillä on 2 hiiri naaras kaveria ja se on itsekkin naaras. Silla on myös sellasia karvattomia laikkuja sen hännän yläpuolella. Mikä sitä vaivaa? Tarvitsen tietoa!

      • hiirumamma

        laita sille loishäädöt/madotukset kuntoon, kysy tarkemmin eläinlääkäriltä, he tietävät tarkemmin mikä lääke auttaa. Hiirifoorumilta voit myös etsiä tietoa.


      • Pulleus kuulostaa joko sisäloisilta tai tietty lihavuuttakin se voi olla. Jos se on väriltään punainen, se lihoo siksi herkemmin kuin kaverinsa. Karvattomat laikut on todennäköisesti ulkoloisia, tai joku sen kaveri parturoi sitä.


    • safitonttu

      En tiedä mikä mun yhdellä hiirellä on minulla oli 3 hiirtä mut yks kuoli kesällä ja toisella on patti etujalasta vähän ylempänä onko kellään tietoa mikä tämä voisi olla☺

    • Anonyymi

      Huomasin itsekin hiirelläni kauhean ison patin se on kasvanut jo todella isoksi noin kahden-kolmen sormen kokoiseksi en tiedä pitäiskö lopettaa vai antaa elää vanhuus kuolemaan asti hiiri on jo ehkä 1 ja puol-2 vuotta joten siihen ei olisi kauaa aikaa😣 toivoisin neuvoja ja en saa viedä eläinlääkäriin koska se maksaa ja vanhempani ei anna niin voisiko joku kertoa kannattaako lopettaa vai antaa elää hiiri kumminkin juo, syö ja liikkuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe