joutuuko lähihoitaja työssään jakamaan lääkeitä? olen ehkä aloittamassa lähärin opiskelut lähiaikoina,ja tuo matematiikka ei kyllä ole minun parasta aluetta,hieman pelottaa.miten on onko lääkelaskenta vaikeaa ?
lähihoitajan lääkeenjako
20
20701
Vastaukset
- lh-opiskelija
Kyllä lh joutuu jakamaan lääkkeitä, se ei ole niin vaikeaa miltä kuulostaa.Yksin et joudu työharjoittelussa kuitenkaan olemaan, aina siellä joku varmistaa että lääkkeet menevät oikealle potilaalle ja lääkemäärä täsmää.Ei ne lääkelaskut niin kovin vaikeita ole,jos perus matikan osaa.harjoitus tekee mestarin!Ei kannata jättää lh-opiskeluja väliin matikkapelon vuoksi,koska opiskelu muuten on tosi mielenkiintoista!!!Lääkkeidenjakohan tietty riippuu työpaikastakin,eli esim päivähoidossa sitä ei ole ollenkaan tai se on hyvin vähäistä, siis lähinnä jotain antibiootin antoa tablettina tai astmalääkettä inhalaationa.Vanhuspuolella on tota lääkkeidenjakoa sitten oikeen kunnolla. Suosittelen lh-opintoja!=)
- -68
Meillä alkoi juuri lääkelaskut.Opettaja painotti että on ehkä väärin käyttää nimitystä laskut.Viittaa liikaa matikkaan.Paljon käytän itse päättelyä ja jonkin verran verrantoa.Ehdottomasti kannattaa mennä kouluun ei se jää lääkelaskuista kiinni!
- nippu
-68 kirjoitti:
Meillä alkoi juuri lääkelaskut.Opettaja painotti että on ehkä väärin käyttää nimitystä laskut.Viittaa liikaa matikkaan.Paljon käytän itse päättelyä ja jonkin verran verrantoa.Ehdottomasti kannattaa mennä kouluun ei se jää lääkelaskuista kiinni!
olen 55 vuotias lähihoitaja,(35 v alalla)ja olen ihan hermona kun pitää mennä lääkelaskenta tenttiin,olen aina ollut huono matikassa.Eikö ole turhaa näin vanhaa hoitajaa enää opettaa uusia asioita,kun on tähän asti mennyt hyvin ilman kokeita
"kohta eläkkeelle - mindaax
mutta täytyy kuitenkin muistaa, että lääkelaskut on suoritettava valmistuaksesi lähihoitajaksi. Ainakin minun kouluaikanani sai niitä tehdä sitten niin useasti kuin tarvis oli. En halua pelotella mutta silloin ainakin yksi jäi valmistumatta, koska ei päässyt läpi lääkelaskuista. Mutta kyllä sinä pärjäät, ei muuta kuin opiskelemaan =)
- marja
juuri vanhus puolelle suuntaan,pohjakoulutuksena mulla on lastenohjaaja jotenka nuo muut osa-alueet ei kyllä huoletuta,kyseessä on aikuiskoulutus.täytyy kyllä sanoa että jako/kertolaskut ei kyllä onnistu päässä eikä paperilla :( tyssääkö mun opiskelu tuohon matikkaan?miten tarkkoja ovat ?
- niinpäniin
"miten tarkkoja ovat?"... ai kuolemaan väärään annostukseen ne potilaat/asiakkaat, joille niitä lääkkeitä jaat?? Ei millään pahalla: lääkelaskuja tehdään siksi, että opitaan!! Ei ne kuulemma niin vaikeita ole kun pitää järjen mukana ja harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta...
- marja
niinpäniin kirjoitti:
"miten tarkkoja ovat?"... ai kuolemaan väärään annostukseen ne potilaat/asiakkaat, joille niitä lääkkeitä jaat?? Ei millään pahalla: lääkelaskuja tehdään siksi, että opitaan!! Ei ne kuulemma niin vaikeita ole kun pitää järjen mukana ja harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta...
elä nyt vedä hernettä nenään.oletko väärällä alalla jos et kestä .tottakai ymmärrän vastuun,kyse on jos lääkelaskenta ei mene ihan nappiin niin joudunko unohtamaan toiveet lährin ammatista .
- lhlh
marja kirjoitti:
elä nyt vedä hernettä nenään.oletko väärällä alalla jos et kestä .tottakai ymmärrän vastuun,kyse on jos lääkelaskenta ei mene ihan nappiin niin joudunko unohtamaan toiveet lährin ammatista .
suotta sua pelotellaan lääkelaskuilla. Perustuu vertailuun ja tavalliseen kerto-ja jakolaskuun. Minä sain ekakerralla lääkelaskut läpi ja mua surkeempaa ei matikassa ole. Olin saada sätkyn kun sain puhtaan ilman punasta olevan paperin takaisin. Sitä ei ollut tapahtunut ikinä ennen.
Mietit, voinko antaa täämmöisen määrän lääkettä, onko mitta oikein, esim. et voi antaa ripulilääkettä 10000 millitraa. :)
Tuolla alempana on myös samasta asiasta ketjua, lue sieltä lissää. - marja
lhlh kirjoitti:
suotta sua pelotellaan lääkelaskuilla. Perustuu vertailuun ja tavalliseen kerto-ja jakolaskuun. Minä sain ekakerralla lääkelaskut läpi ja mua surkeempaa ei matikassa ole. Olin saada sätkyn kun sain puhtaan ilman punasta olevan paperin takaisin. Sitä ei ollut tapahtunut ikinä ennen.
Mietit, voinko antaa täämmöisen määrän lääkettä, onko mitta oikein, esim. et voi antaa ripulilääkettä 10000 millitraa. :)
Tuolla alempana on myös samasta asiasta ketjua, lue sieltä lissää.sepä siinä onkin kun ei oikeen luonnistu tuo kertolasku eikä jakolasku,kertotaulunkin muistan vain viiteen .
- tosetti
marja kirjoitti:
Sanot vaan että hups...Sattuuhan niitä.
- ...
Kyllähän lähihoitajana täytyy lääkkeet osata jakaa dosettiin, mutta eihän se nyt mitään vaikeaa ole. Toiset omaisetkin jakavat niitä esim. kotihoidossa.
Riippuu niin paljon työpaikasta mitä lähihoita saa ja ei saa tehdä. Toiset paikat voivat olla hyvinkin hierarkisia. Ja lähihoitajat suorittavat vain perushoidon ja sairaanhoitajat hoitotoimenpiteet.
Joissain paikoissa voi olla, että kaikki takevät vähän kaikkea, mihin koulutus riittää.
Monesti kuitenkin ainakin lääkkeiden jako ja insuliinin pisto kuuluvat lähihoitajan toimenkuvaan. Paikasta riippuen sitten lihakseen annettavat lääkkeet. Sekin lähihoitajille opetaan, mutta yleensä sh hoitaa sen ym. suoneen annettavat lääkkeet.
Mielestäni koulussa oli liikaa lääkelaskuja, mutta ei nekään nyt ylitsepääsemättömän vaikeita ole kun oppii systeemin ja harjottelee. En ole kyllä ikinä käytännössä törmännyt tilanteisiin, missä tarvisi laskea lääkkeitä niin tarkkaan kun koulussa.
Mielestäni olisi voinut opetella enemmän vaikka eri lääkkeitä ja niiden vaikutuksia.- marja
juuri noita lääkeliuoksien jakoja tässä mietiskelin,paljonko esim laimennetaan tiettyä lääkettä vaikkapa johonkin veteen.tää oli nyt vain esimerkki.nuo pistämiset ei kyllä ehkä tuottais vaikeuksia vaan niiden laimennus suhteet.paljonko on jossakin lääkkeessä vaikuttavaa ainetta ja se pitäisi jakamalla ottaa selville ne hieman askarruttaa.tuleeko käytänön työssä tällaisia asioita esiin ?
- epäilyttää
marja kirjoitti:
juuri noita lääkeliuoksien jakoja tässä mietiskelin,paljonko esim laimennetaan tiettyä lääkettä vaikkapa johonkin veteen.tää oli nyt vain esimerkki.nuo pistämiset ei kyllä ehkä tuottais vaikeuksia vaan niiden laimennus suhteet.paljonko on jossakin lääkkeessä vaikuttavaa ainetta ja se pitäisi jakamalla ottaa selville ne hieman askarruttaa.tuleeko käytänön työssä tällaisia asioita esiin ?
omat matikka taidot,ja tahdot alalle tosiaan niin siitä vain pänttäämään kerto -ja jakolaskua.Itse olen tod surkee matikassa enkä oo käyny lukiota,mut silti aion pyrkii lääkikseen.Matikan kemian ja fysiikan kirjat on öin ja päivin kädessä.Ensin opiskelin lähihoitjaksi,siitä jatkoin sairaanhoitajaksi ja nyt siis tarkoitus pyrkiä lääkikseen.Motivaatiota peliin!
- Sipu
marja kirjoitti:
Ei käytännön työssä mitään laimennoksia joudu laskemaan, harvemmin edes sairaanhoitajat. (Paitsi jossain sairaaloissa tai keskussairaaloissa, mut niis jakaa sh:t) Kyllä sä osaat jakaa dosettiin esim. jos lukee tbl Hipeksal 1g 0 0, ja purkin kyljessä lukee minkä vahvuisia pillereitä on. Ja työpaikalla kyllä neuvotaan.
Miksei sitä saa käyttää kynää ja paperiakin kun laskee jotain, pääasia et tulee oikein, mut ei yleensä tarvi laskea niin paljoa. Esim. jos lukee että potilas/asukas tarvii 100 mg lääkettä, ja kaapissa on vain 50 mg:n tbl:ja, niin sitten tietty laitat 2 tbl. Kokemus antaa varmuutta. - Justiina....
epäilyttää kirjoitti:
omat matikka taidot,ja tahdot alalle tosiaan niin siitä vain pänttäämään kerto -ja jakolaskua.Itse olen tod surkee matikassa enkä oo käyny lukiota,mut silti aion pyrkii lääkikseen.Matikan kemian ja fysiikan kirjat on öin ja päivin kädessä.Ensin opiskelin lähihoitjaksi,siitä jatkoin sairaanhoitajaksi ja nyt siis tarkoitus pyrkiä lääkikseen.Motivaatiota peliin!
Minua jännittää aivan hirveesti. Aloitan maaliskuussa lh. opinnot (vanhustyö). Mutta ikää on jo enemmän kun vähän.... niin hirvittää just ne lääkelaskut, et miten niistä selviää.
Kun lähtee opiskelemaan näin vanhana. - LH-opiskelija
Justiina.... kirjoitti:
Minua jännittää aivan hirveesti. Aloitan maaliskuussa lh. opinnot (vanhustyö). Mutta ikää on jo enemmän kun vähän.... niin hirvittää just ne lääkelaskut, et miten niistä selviää.
Kun lähtee opiskelemaan näin vanhana.Laskut ovat perus jaksolla ihan
maalais järjellä pääteltäviä,
kyllä pärjäät varmasti!
Vanhana? Veikkaan Sun olevan
nuori nainen ;)
- Hoituri
Opit kyllä ne laskut. Käytännössä ne eivät ole niin vaikeita. Joka paikassa eivät lähihoitajat jaa edes dosettiin, mutta insuliinin pistämiset ja verensokerin ottamiset kuuluvat kaikille, pistäväthän diabeetikotkin itse ja mittaavat verensokerin itseltään kotona. Liuoksia voi joskus olla muuallakin kuin sairaalassa, mutta yleensä sairaalassa. Jos työpaikka on hyvä, siellä yleensä neuvotaan, niin että pelko pois ja tsemppiä opiskeluun!
- lähihoitaja(ko)?
ei ne lääkelaskut mitenkään vaikeita ole. aloitin tänä vuonna lähihoitaja koulutuksen, laskut on pääosin verrantoja, ja ovat aika helppoja. jos yhtään kiinnostaa lähihoitajan ammatti niin sinne siis :)
- vanha lähäri
Kyllä sun kannattaisi opetella todella paljon peruslaskutoimituksia että pääsisit joskus laskuista läpi ja olisit oikea lähihoitaja.
- 12556789
Ei ole vaikeaa; osaathan sä itsekin itselles varmaankin annostella lääkkeitä, jos joskus saat esim. antibioottireseptin ja siinä on lääkärin määräämä ohje.
Sama periaate se on sairaalassakin kun lääkettä annetaan potilaalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793