Taas ollaan tässä tilanteessa kuin useesti viime kuukausien aikana. Kuukautiset ja hiiva.. Menepä tässä sitten lääkärille vilauttelee :/ Tätä ennen oon koittanu pärjätä puikoilla, mutta nyt on kai mentävä lääkäriin, ku ne ei kauaks aikaa helpotusta anna.
Nyt ois tässä viikko aikaa kärsiä kahenlaisesta ongelmasta ja se tulee olemaan kyllä yhtä helvettiä. Ei hirveesti tekis mieli mennä lääkärille vilauttelee näin kuukautisten aikaan (...ja tuskimpa tahtois ees kattoo)
Mitä mä nyt teen :(
Nyt ois tässä viikko aikaa kärsiä kahenlaisesta ongelmasta ja se tulee olemaan kyllä yhtä helvettiä. Ei hirveesti tekis mieli mennä lääkärille vilauttelee näin kuukautisten aikaan (...ja tuskimpa tahtois ees kattoo)
Mitä mä nyt teen :(
Vastaukset 2
Vanhimmat
Jos sulla on siis jo useesti ennen ollut hiiva, tunnistat oireet ja tiedat ettei muusta voi olla kyse, mene ihmeessa lekuriin, selita tilanne, sano ettet valittaisi sisatutkimuksesta kun kerran on menkat paalla, ja pyyda suun kautta otettava hiivalaake! Ma olen saanut monesti ennenkin ihan "rutiinilla" ja ilman tutkimuksia, olen vain selittanut laakarille etta taas on hiiva paalla oireista paatellen, ja olen saanut laakkeet. Ohjeena jos ei auta, niin sitten takaisin ja tarkempi tutkimus. Olen myos saanut reseptin ylimaaraiseen pilleriin, niin ettei joka kerta kun hiiva iskee tarvii lahtea lekuriin, vaan voi napata pillerin naamaan ja saada helpotuksen oloonsa. Ihanteellista esim pitkalla ulkomaanmatkalla, kun heti perille paastya on alkanut kutina ja arsytys - 10-11 tuntia kun istut tiiviisti paikallasi ilman kunnon "tuuletusta" alapaassa niin herkasti kylla iskee hiiva paalle...
Oletko ottanut huomioon tällaisia asioita:
1. Oireiden aiheuttaja. Oletko aivan varma, että kyseessä on nimenomaan hiivatulehdus? Kaikki emättimen kipu -ja kutinatilat eivät suinkaan ole hiivaa. Hiivan voi varmistaa labratestillä. Lisäksi hiivaan kuuluu yleensä kokkareinen valkovuoto. Jos menkat ovat päällä, ei vuotoa huomaa välttämättä, mutta entä niiden jälkeen? Oletko havainnut epämääräistä vuotoa? jos kyseessä ei ole hiiva, ei hiivalääkkeiden käyttämisestä ole hyötyä vaan haittaa.
2. E-pillerit ja hormonit. Jos käytät pillereitä, voi käydä niin, että ne muuttavat emättimen limakalvoja, bakteeriympäristöä, pH:ta tms niin, että hiiva iskee aina kuukautisten aikaan tai niiden jälkeen. Itselläni tuli pillereistä niiden aloittamisen yhtedessä aina tulehdus ekojen menkkojen jälkeen (siis aloittaessani uuden pillerimerkin tauon jälkeen). Kuukautisten aikaan myös tapahtuu kehossa sellaisia hormonaalisia muutoksia, jotka tekevät limakalvoista ohuemmat ja helpommin ärtyvät, vaikkei käyttäisi pillereitä. Silloin ilmenevä kutina ei ole hiivaa. Pillerien käyttö saattaa entisestään lisätä tällaista henkilöllä, jolla on siihen taipumusta. Pillerien oireet voivat tulla myös vähitellen ajan kanssa. Niiden lopettaminen on auttanut monilla selittämättömiin alapäävaivoihin. Samoin jälkiehkäisypillerit vaikuttavat limakalvoihin, itse sain kauhean kutinan niistä menkkojen jälkeen.
3. Kuukautissuojan valinta. Monet ovat allergisia kertakäyttösiteille, ja niiden käyttö aiheuttaa kutinaa ja ihottumaa tms. Niille voi tulla myös allergiseksi ajan mittaan, koska ne sisältävät haitallisia kemikaaleja. Myös tamponin käyttö tekee joillekin hiivan, koska se kuivattaa limakalvoja. Lisäksi tamponissa kasvavat helposti bakteerit ja hiivat. Kuukupin käyttö on rikkonut monilla hiivakierteen, koska se ei ole hyvä kasvualusta mikrobeille, eika haudo alapäätä. Jos sinulla on jo kuppi, ja peset sitä saippualla (tai peset alapäätä muutenkin saippualla), tarkista, ettei se sisällä pähkinäöljyä, joka on yleinen allergian aiheuttaja. Pähkinäöljyä on ainakin joissain apteekin matala-pH-saippuoissa. Pullon kyljessä on saatettu ilmoittaa sen latinankielinen nimi, jota en muista, mutta se alkoi A:lla muistaakseni.