7-8 päivän pituiset kuukautiset

Hämmentynyt

Olen 17-vuotias tyttönen joka jaksaa aina vaan ihmetellä kuukautisiaan, jotka jatkuvasti kestävät 7-8 päivää. Vuoto on todella runsasta alusta loppuun saakka. :/

Ennen mitään ehkäisyä kuukautiseni kestivät muistaakseni 5 päivää, ehkä kuusikin mutta pillereiden, laastareiden ja renkaan käytön jäljiltä en ylläty jos huomaan kuukautisten loppuvan esim. 9 päivän jälkeen.

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa/onko se saatu selvitettyä?

Lääkäri toivoi renkaan lyhentävän tuota kuukautisaikaa, mutta niin ei käynyt. Hän sanoi, että saattaisi olla kyse jostain verenhyytymisjutustakin.. mutta kuulemma niin harvinaista ettei epäile, varsinkin kun muuten veri hyytyy "normaalisti".

Lääkärini ei ole expertti juuri tällä osiolla, mutta jos jollain ehdotuksia/kokemusta niin olen pelkkänäm korvana.

Kiitos! :)

7

2972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapaus

Itselläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana ja alusta alkaen ne oli runsaat ja todellakin kesti tuommoisen 7-8päivää, vielä kun lisää tuohon sen, että kuukautiset eivät aina tulleet ajallaan vaan saattoi olla pari kuukauttakin välissä. "Tutkimuksissa" kävin melkein alkuunsa kun kuukautiset oli alkanut, mutta ei se lääkäri mitään tehnyt, sanoi vain: "kyllä se siitä".
      Itse elin tämän kanssa 25-vuotiaaksi, kunnes sain tarpeekseni ja hankin e-pillerit ja nyt elämä on paljon mukavempaa kun vuoto vähäisempää ja ne jopa tulevat kerran kuukaudessa.

Mutta tuossa omassa tapauksessasi, sanoit käyneesi tavallisella lääkärillä? Olisi varmaan hyvä jos hän antaisi lähetteen gynekologille tai itse varaisit ajan sinne.
      Tsemiä

• Tuija

hän oli gynekologi myös. :)

• viikko vierähtää

Vaikka itse olen syönyt pillereitä jo 10 vuotta, menkat kestää edelleen viikon ja vuotomäärä on n.25-35ml (käytän kuukautiskuppia). Eli ei ole mitenkään tavatonta tai epänormaalia.
      Se sitten on eri juttu miten runsaat menkkasi ovat. Lääkäreitä varmasti enemmän kiinnostaa se onko runsaus riski terveydellesi. Eli onko anemian merkkejä, raudan puutosta tms.
      Mikäli ei ole terveysriski, tuskin asian eteen mitään tekevät. Silloin ei auta muu kuin sopeutua asiaan ja käyttää itselleen mukavempia suojia.

• Tuija

Tuo taitaa olla totta, mutta gynekologini kyllä lupasi yrittää auttaa, koska hänen mielestään on liikaa vaadittua että 8 päivää kuusta menee kuukautisten kanssa kyhätessä.. Hei, jos "keksimme" jotain niin ilmoittelen! :> Minä en kyllä ole vielä valmis sopeutumaan tähän, vielä joku 33 vuotta kuukautisia jäljellä. :D

• Lippe
        Tuija kirjoitti:

Tuo taitaa olla totta, mutta gynekologini kyllä lupasi yrittää auttaa, koska hänen mielestään on liikaa vaadittua että 8 päivää kuusta menee kuukautisten kanssa kyhätessä.. Hei, jos "keksimme" jotain niin ilmoittelen! :> Minä en kyllä ole vielä valmis sopeutumaan tähän, vielä joku 33 vuotta kuukautisia jäljellä. :D

ottamaan myös kilpirauhaskokeet, esim vajaatoiminta
        voi aiheuttaa runsasta vuotoa.

• kärvistelijä
        Tuija kirjoitti:

Tietty jos se on omalle kropalle normaalia, ei sille mitään mahda.
        Kuullostaa siltä, että kyseessä on mies, tai nainen jolla kestää vain pari päivää, eikä työkokemusta ole vielä hirveän paljon :)

Mutta eihän sitä tiedä mistä sinun kohdalla on kyse. Kuitenkin olet vielä sen verran nuori, että vuotopäivien pituus saattaa lyhentyä itsestään kunhan hormoonien pahin myllerrys taantuu.

• Anonyymi

Hei, vanha julkaisu mutta kommentoin jos joku sattuu lukemaan.

Runsaista kuukautisista ei tarvitse kärsiä. Joko hormonaalinen ehkäisy hillitsemään vuotoja tai hormoniton/ei ehkäisy mutta vähentää vuotoa reippaasti ; caprilon/cyklocaprilon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 316
      4458
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2206
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      188
      2036
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1446
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      74
      1316
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      972
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      937
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      879
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      814
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      736
    Aihe