pykimiä sormissa

arat sormenpäät

Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Pieniä avonaisia "viiltohaavoja" sormenpäissä. Tosi kipeitä ja vuotaa herkästi verta. Mikä hoidoksi, tuntuu,että rasvaus ei auta. Liittyykö nämä pykimät johonkin sairauteen?

26

25799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheuttajia

      Kyseessä luultavammin joku kosketusallergia (esim.lateksi), jotkut liuos/aine höyryt tai kosketus, lisäksi pakkanen saa ihon reagoimaan herkemmin. (Itselläni syynä oli lateksi käsineet ja höyrystynyt suolahappo, työskentelen kemianalalla)

    • &&&

      Minulla näitä pykimiä tulee sormenpäihin talviaikaan.

      Luulen, että se johtuu ihon kuivumisesta.
      Talvella kun on huoneilmakin aina kuivempaa, ja talvella pidetään myös käsineitä, jotka "imevät" ihosta suojaavaa rasvaa.

      Ne on tosi kipeitä.
      Luulen, että sinullakin syy voi olla ihon kuivuminen.

      Jos rasvaus ei auta, en oikein osaa neuvoa.
      Kysele vaikka apteekista jotain "tehokkaampaa" voidetta.
      Ja käytä suojakäsineitä esim. silloin, kun käsittelet pesuaineita, nehän voivat kuivattaa hurjasti ihoa (astianpesuaine, siivousaineet).

      En usko, että pykimät mihinkään sairauteen liittyisi, siinä suhteessa voit olla huoleti.

      • Mummimamma

        Sormenpäät ,peukalot ja etu-,ja keskisormien
        päät tulevat ohuiksi ja koviksi=pergamentti-iho,
        sitten halkeilevat vuorotellen ja yhtäaikaa.

        Talvisin vain.Olen alkanut epäillä sitrushedelmien kuorien myrkkyjä.Tosin en ole
        varmistunut asiasta,vaikka välttelen koskettelemasta niitä paljain käsin.Rasvat eivät
        tosiaankaan auta.Bepanten salva ei liioin.
        Olisi tosi mukava saada auttava vinkki!


      • M 29
        Mummimamma kirjoitti:

        Sormenpäät ,peukalot ja etu-,ja keskisormien
        päät tulevat ohuiksi ja koviksi=pergamentti-iho,
        sitten halkeilevat vuorotellen ja yhtäaikaa.

        Talvisin vain.Olen alkanut epäillä sitrushedelmien kuorien myrkkyjä.Tosin en ole
        varmistunut asiasta,vaikka välttelen koskettelemasta niitä paljain käsin.Rasvat eivät
        tosiaankaan auta.Bepanten salva ei liioin.
        Olisi tosi mukava saada auttava vinkki!

        Minulla on seuraavanlainen vaiva. Peukaloiden ja keskisormien päiden iho on kuin paperia, minkä vuoksi halkeilevat todella helposti. Ihon alle syntyy aika ajoin vaaleita pienenpieniä rakkuloita, joiden päältä iho sitten kuoriutuu pois. Vaiva alkoi kun työskentelin likaisissa olosuhteissa viime kesänä.

        Työterveyslääkäri epäili psoriasista ja lähetti ihotautilääkärille. Verikokeissa ei näkynyt mitään eikä ihotautilääkärikään osannut antaa kuin lohtua.

        Itse olen huomannut, että vesi pahentaa vaivaa. Ajoittaista helpotusta olen saanut Sinkkipastasta, Vitalis-voiteesta, Ceridal lipolotionista ja fucicort-emulsiovoiteesta. Näitä käyttämällä vaiva helpottuu/paranee hetkeksi uusiutuakseen taas käytön loputtua :(.


    • Peippo

      Moi!

      Tuttu vaiva, joka itselläni ilmenee juuri talven pakkasilla kuivaan aikaan. Veden kanssa läträäminen pahentaa asioita, tosin hanskojen pitäminen hiostaa käsiä eikä ole hyväksi.

      Itse olen saanut pykimät viikonlopun aikana kuntoon puhdistamalla haavat ensin desinfiointiaineella ja laittamalla sitten haavaan paksulti vaseliinia ja laastarin päälle. Menevät yleensä yön aikana kiinni, mutta laitan seuraavanakin iltana/päivällä uudet laastarit, jos haavat on taas rapsahtaneet auki.

      Toinen mitä olen kokeillut, on vedetön Vitalis-voide. Voiteen pitää ainakin minulla olla nimenomaan vedetöntä ja mahdollisimman rasvaista. Voidetta paksulti käsiin ja väljät puuvillahanskat käsien suojaksi.

      Nämä tepsii mullakin vain vähän aikaa ja riippu ihan siitä mitä käsillä tekee ja millanen on säätila. Olen keittiöalalla ja kun viikonloppuna saan käteni umpeen, niin yleensä ne jo alkuviikosta ratkeavat uudestaan.

      Ärsyttävä vaiva, mutta minkäs teet! Onpahan tullut kassatyöskentelyssäkin tutuksi käyttää millon mitäkin sormea rahojen laskemiseen. Pahimmillaan on ollut 7 sormenpäätä auki. Siinä sitten laske rahoja tai kirjoita asiakkaalle kuittia, kun pelkästä kynällä kirjoittamisesta tihkuu veri norona sormenpäästä...

      Tässä tämä kirjoitukseni ikäänkuin vertaistukena... :) Et ole yksin vaivasi kanssa, tiedän täsmälleen miltä se tuntuu!

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Oletko koskaan ollut sairaslomalla kipeiden pykimien takia?


      • Peippo
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Oletko koskaan ollut sairaslomalla kipeiden pykimien takia?

        ...joskus ollut jonkun päivän saikulla, kun kädet olleet liiaksi tulehtuneet tekemään keittiöhommia.


      • rasvapytty

        mulla sama vikaa molemmat kädet kokonaan hilseilee ja on pykimiä joka sormessa. olen käynyt ihotauti lääkärillä monta kertaa ja apua ei oo. olen käyttänyt noihin haavoihin keino-ihoa joka auttaa hetkeksi.mulla on paljon rasvoja mutta mikään ei auta. (Tressi) on yksi syy....ja ekseema......


    • Haavaiset sormenpäät

      Myös minulla on ollut vuosia (olen 54 v.) haavoja
      sormenpäissä. Minulla on kuiva iho ja olen aller-
      ginen monille aineille. Olen huomannut, että pari
      kalanmaksaöljykapselia päivässä ja käsien jatkuva
      rasvaus pitää vaivan jotenkin kunnossa. Olen kuullut
      että myös helokkiöljykapselit auttavat. Kysy lisää
      luontaistuotekaupasta.- Toivottavasti näistä vin-
      keistä on sinulle apua tässä pienessä mutta kiusallisessa vaivassa.

    • sormet auki

      minulla myös on ollut sormet auki. Syönyt sinkkilisää, b-vitamiinia. Pakkanen pahentaa asiaa, mutta yleensä sormien iho on ollut huono vuoden ympäri.

      Sattumalta löysin itselleni avun sormiini. Jätin viljat pois ruokavaliosta (tarkalleen ottaen karppasin) ja sormien iho parani. Heikkouttani sorruin leipään, niin sormet aukesi.
      Testasin siis muutamia kertoa, viljaton, syön leipää ja parissa päivässä sormien iho on taas kärsineen oloinen ja viljattomana parenee 5 päivässä ehjäksi. ( tästä on vuosi aikaa). Myös kookosöljy auttaa, koska pehmentää ihoa. En syö myöskää muita vitamiineja kuin kalaöljyä.

      Eli itselleni olen löytänyt ainakin yhden avun vaivaan. Minusta kannatta kokeilla myös viljatonta vaihtoehtoa.

      (en usko että minulla on keliakiaa, vilja yleisesti aiheuttaa vatsavaivoja, laktoosi-intolerantikko olen myös. Tahtoo sanoa että vatsa tykkää viljattomasta ruokavaliosta ja olo muutenkin hyvä lisänä terveet sormet)

      • tiesi tämänkin

        Männyn pihka auttaa !.


      • ihmetteliä
        tiesi tämänkin kirjoitti:

        Männyn pihka auttaa !.

        Kaikki selittää syyksi pykimälle kuivan ihon, mutta miksei monikaan ole miettinyt syytä kuivalle iholle. Milestäni kuiva iho kertoo jostakin ongelmasta, nestetasapainosta, vitamiinitason heikkenemisestä tms??


      • Anonyymi
        ihmetteliä kirjoitti:

        Kaikki selittää syyksi pykimälle kuivan ihon, mutta miksei monikaan ole miettinyt syytä kuivalle iholle. Milestäni kuiva iho kertoo jostakin ongelmasta, nestetasapainosta, vitamiinitason heikkenemisestä tms??

        Atopia. Toisten ihmisten elimistö ei valmista mistään gammalinoleenihappoa. Sitä saa ravinnosta: karviaisten ja herukoiden siemenistä.
        Helokinkukan siemenöljy sopii korvaamaan puutosta hyvin. Kauhian kallis aine kylläkin.
        Ärtyneisiin atoopikon käsiin: Mahdollisimman rasvaiset voiteet. Ja kuusenpihkavoide, sekä lanoliinikin eli villarasva, ja mehiläisvaha sekaisin.
        (em aineiden kohdalla, jos ei ole allerginen esim hartseille, villarasvalle tai siitepölyille/hunajalle).
        Myös bakteeri voi pesiytyä aina rikki oleviin käsiin. Kannattaa joskus ihan desinfioida huolellisesti niitä käsiä ennen voiteiden laittoa.


    • araisanen
    • B- vitamiini auttaa

      Olette ehkä saaneet avun vaivaanne, mutta kerron miten itse olen ongelmaa hoitanut. Vuosia kärsin haavaumista, ja lopulta päätin tehdä asialle jotain ja aloin kokeilla vitamiineja. Onnekseni aloitin B-vitamiinista, joka olikin sitten tulosta tuottava. Olen nyt syönyt pari vuotta B-vitamiinia päivittäin eikä ole haavaumia tullut sormiin, ja samalla häipyivät aftatkin suusta. Joitain kuukausia sitten ajattelin kokeilla olemista ilman pilleriä, ja niinhän siinä sitten kävi että haava ilmestyi sormenpäähän ja afta suuhun. Enää en aio olla montaa päivää ilman vitamiiniani.

    • vähäviljanen

      Minä kärsin näistä haavoista monta vuotta. Rasvasin bepanthenilla, kortisonilla, remedermillä, jossa hopeaa ja vaikka mitä. Oli hanskat öisin ja välillä ei. Mikään ei auttanut, mutta pakkaset ja vesi pahensivat.

      Kokeilin kanssa viljatonta ruokavaliota. Voila! Minulla on viimeinkin terveet sormenpäät. 5 päivässä parani... ja kuinka monta vuotta kärsinkään...

    • Kuivikko

      Minullakin on näitä aina talvella, johtuu kuivasta ihostani. Viime talvena söin joka päivä kalaöljykapseleita, eikä pykimiä ollut. Paras hoito niihin on kuitenkin suihkelaastari, se muodostaa vedenpitävän kalvon haavaan, jolloin se paranee nopeasti. Olen käyttänyt tätä jo vuosien ajan, ainoa tepsivä hoito.

    • Kiitos B-vitamiinin

      Kiitos tuosta B-vitamiini vinkistä. Sain avun, ei ole tullut enää pykimiä sormiini.

    • Auttaa

      Johtuu kovasta veden käytöstä, Osta apteekista Cano Derm voidetta. Sivele sitä sormiin aluksi koko ajan ja sen jälkeen aina kun olet veden kanssa tekemisissä.

    • Hanukka

      Lansinoh salva aptekista tai muu vastaava lanoliinipitoinen rasva ja laastari päälle yöksi.

    • Auttoi

      Laita sormenpäihin suolaa. 'Suolaa haavoille.'

    • Itsekäyttänyt

      Berocca auttaa, joko siinä olevat B-voitamiinit, sinkki tai Biotin.

    • Auttaa

      Pihkavoide, Berocca. Sormien imeskely auttaa, kissat ja koiratkin nuolee koko ajan tassuja.

    • Tiimiel

      Itselläni

    • Tyytyväinen

      Sormenpääihottuma paranee tavarataloista saatavalla O'Keeffe's Working Hands käsivoiteella. Myyjä sen neuvoi ja kaiken jo kokeilleena ostin maksoi 8e ja ihme tapahtui.
      Jo 2 päivän kuluttua huomasi että iho muuttui paremmaksi. Asiakkaat olivat kehuneet tuotetta, tuoksuton voide, helppo levittää käsiin. En ikinä luovu tästä. Ja kauppa oli HalpaHalli josta sen ostin. Aivan mahtavaa.

    • Anonyymi

      Minulle tulee aina halkeama oikean peukalon päähän. Se paranee tullakseen vähän päästä uudestaan. Muihin sormiin ei tule ja se tulee vuodenajasta riippumatta. En juuri käytä voimakkaita pesuaineita mutta töissä pitää käyttää desinfiointiainetta mennen tullen ja epäilen kuivattaisiko se käsiä. Kynsinauhat minulla ainakin kuivuu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe