Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Korvahuuhtelu

minä67

Minulla on korva ollut kipeänä. Lääkäri suositteli korvahuuhtelua? Minkälainen toimenpide ja sattuuko? Voiko toimenpidettä tehdä, jos korva on kipeä?

12

21150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen kokenut

      Jos korva särkee, niin silloin ei sitä voi huuhdella. Pitää odottaa, että särky lakkaa. Oliko sinulla vikaa korvakäytävässä vai välikorvassa vai oliko vaikkua ?
      Itse huuhtelu ei satu. Minulla on joskus terveydenhoitaja huuhdellut korvat pirtuvesiseoksella. Sen jälkeen voi hieman huimata, mutta menee ohi. Kuuluu kuulemma asiaan, kun korvassa on se tasapainoelin.

      • Externi otiitti

        Korvakäytävän huuhtelu on korvakäytävän tulehduksen yksi hoitomuoto. Ja kunnon tulehdus on kipeäkin, joten huuhtelu lievittä sitä, kun tulehdus rauhoittuu. Tärykalvon tulee olla ehjä, jottei huuhtelunestettä mene välikorvaan. Yleensä käytetään spriiliuosta, joka lämmitetään ruumiinlämpöiseksi, jolloin ei huimaa. Huimaus ei siis kuulu asiaan, kun huuhtelu tehdään oikein.


      • Korvalääkäri teki
        Externi otiitti kirjoitti:

        Korvakäytävän huuhtelu on korvakäytävän tulehduksen yksi hoitomuoto. Ja kunnon tulehdus on kipeäkin, joten huuhtelu lievittä sitä, kun tulehdus rauhoittuu. Tärykalvon tulee olla ehjä, jottei huuhtelunestettä mene välikorvaan. Yleensä käytetään spriiliuosta, joka lämmitetään ruumiinlämpöiseksi, jolloin ei huimaa. Huimaus ei siis kuulu asiaan, kun huuhtelu tehdään oikein.

        Särkevää korvaa ei korvalääkäri suostunut huuhtelemaan. Viikon päästä, kun ei enää särkenyt huuhdeltiin. Korvapolilla itse korvalääkäri huuhteli ja hieman huimasi vähän aikaa sen jälkeen ja lääkäri sanoi sen kuuluvan asiaan ja huimaus menikin ohi, kun vähän aikaa istuskeli paikoillaan.


      • vain on

        Eli silloin, jos korvassa on tulehdus tai se on kipeä, niin silloin sitä ei pidä huuhdella.


      • kävin
        vain on kirjoitti:

        Eli silloin, jos korvassa on tulehdus tai se on kipeä, niin silloin sitä ei pidä huuhdella.

        huuhtelussa ja sen jälkeen alkoin tinnitus.. jatkunut nyt 5 vuotta


      • aika
        kävin kirjoitti:

        huuhtelussa ja sen jälkeen alkoin tinnitus.. jatkunut nyt 5 vuotta

        kovan hinnan maksoit..


      • bööö...
        Externi otiitti kirjoitti:

        Korvakäytävän huuhtelu on korvakäytävän tulehduksen yksi hoitomuoto. Ja kunnon tulehdus on kipeäkin, joten huuhtelu lievittä sitä, kun tulehdus rauhoittuu. Tärykalvon tulee olla ehjä, jottei huuhtelunestettä mene välikorvaan. Yleensä käytetään spriiliuosta, joka lämmitetään ruumiinlämpöiseksi, jolloin ei huimaa. Huimaus ei siis kuulu asiaan, kun huuhtelu tehdään oikein.

        Eli siis korvakäytävän huuhtelu EI tosiaankaan ole tulehduksen hoitomuoto, vaan huuhtelussa on ideana poistaa liiallinen vaikku korvasta, jolloin usein kuulo on huonontunut. Huuhtelua ei tehdä kipeään punoittavaan korvaan ja jos toimenpiteen aikana tuntee kipua, se keskeytetään. Pari päivää ennen huuhtelua käytetään Remowaxia, joka pehmentää vaikkua, eli toimenpiteessä vaikku ainoastaan huuhdellaan pois, ei sen kummempaa. Ja huuhtelussa käytetään ruumiinlämpöistä keittosuolaa. Huimaus kuuluu toimenpiteen jälkeen monen potilaan kohdalla asiaan, ja siksi varsinkin ensimmäisellä korvahuuhtelukerralla kannattaa olla varovainen, eikä tehdä liian äkkinäisiä liikkeitä, silloin kun ei vielä tiedä tuleeko huimausta vai ei. Osaa ei huimaa ollenkaan, se on yksilöllistä.


      • kaikkea paskaa sitä
        kävin kirjoitti:

        huuhtelussa ja sen jälkeen alkoin tinnitus.. jatkunut nyt 5 vuotta

        muahhaha, joo aivan varmasti alkoi


    • homekorva.

      Ölkää vain antako mitään pirtuliuosta käyttää korvsan huuhteluun. Ite sain ikuisen homekorvan tuon toimenpiteen seurauksena. Korva muurautuu suultaan umpeen vuorokaudessa jos ei sitä öljyä ja puhdista tupolla. Mitä tämä on ja mikä tähän auttaa.

      • Nielssi

        Olen samaa mieltä ei pirtuliuosta korviin. Minä hölmö suostuin siihen ja nyt olen alkoholisti.


    • sdvfsxdfvs34v

      Mulla meni vuosia sitte oikee korva aika tukkoo ja koiti ite kumipumpulla huuhoa sitä vaan siitä se muurausi melkei kiinni. Kävin sitte terkkakeskuksessa ja sielä täti pirrun ja veen sekotuksella huuheli korvakäytävää aikasa. Oli sinne kertyny vaikkua ja varmaan paperimöhnääki ku piän monesti paperisutteja korvisa kue hirveesta nauti siitä terävästä metelistä mitä täälä maatilalla syntyy. Nyt tuntuu vase korva ajottai tukkoselta ja iltasi maate käyesä ja kehon rauhotuttua alkaa paskamasesti hussuttaa (tsssh tshhh tshhh)vasemmassa korvassa syämenlyönnin tahtii. Korva ei oo kipee mutta ku kokeilee kovertaa hiuspinnillä onkaloa puhtaaksi niin pinnin silmukka tuola josai syvemmällä vähän ku kolahtaa johonki; kai sielo kuivunutta vaikkupaperimassa-jänkkiä. Vois tok käyä huuhteleen vasemmanki korvan. Tuota paepritolloilua ku oon kuiten vuosia harrastanu nii kai nytto sitte toiseenki korvaan kertyny häirihevä määrä paperimassaa

    • Anonyymi

      Mua huuhtelu alkoi huimata reippaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe