keskustelua tästä paikasta on viime aikoina esiintynyt,joten kysyisinkin erästä asiaa...
jos joku nyt osanee vastata.
Mitkä ovat kriteerit Ulfåsaan joutumiseen ja kuinka sieltä pääsee pois? pitääkö osata syödä normaalisti vai onko pois pääsy kiinni turvallisesta painosta?
Ulfåsa?
9
12660
Vastaukset
- ????
ulfåsaan voi joutua mielenterveysongelmien takia. sieltä pääsee pois kun psykiatri toteaa potilaan olevan terve....
- Anorektikon sisko
Kyselen nyt vähän joka puolelta, anteeksi vain...
Onko siis tuonne Ulfåsaan jotkin tietyt painorajat, tai jotakin vastaavaa? Mitä hoito siellä maksaa?
Pikkusiskoni kärsii jonkin asteen anoreksiaa, mitoissa 160/45 (käsittääkseni). Hän on yrittänyt lopettaa laihduttamista, mutta pelkää koko ajan, että retkahtaa taas. Samoin pelkään minä. Siskon menkat ovat loppuneet, hänen on jatkuvasti kylmä ja hän on aivan kalpea, eikä kykene kunnolla syömään. Muutama päivä sitten hän itki sen takia, että oli syönyt melkein 600 kaloria päivän aikana...
Olisiko mahdollista, että siskoni voisi saada lähetteen tuonne Ulfåsaan? En keksi enää mitään muutakaan, enkä tahdo enää katsoa, miten hän kärsii. Olen epätoivoinen. - nononoo
Anorektikon sisko kirjoitti:
Onko siis tuonne Ulfåsaan jotkin tietyt painorajat, tai jotakin vastaavaa? Mitä hoito siellä maksaa?
Pikkusiskoni kärsii jonkin asteen anoreksiaa, mitoissa 160/45 (käsittääkseni). Hän on yrittänyt lopettaa laihduttamista, mutta pelkää koko ajan, että retkahtaa taas. Samoin pelkään minä. Siskon menkat ovat loppuneet, hänen on jatkuvasti kylmä ja hän on aivan kalpea, eikä kykene kunnolla syömään. Muutama päivä sitten hän itki sen takia, että oli syönyt melkein 600 kaloria päivän aikana...
Olisiko mahdollista, että siskoni voisi saada lähetteen tuonne Ulfåsaan? En keksi enää mitään muutakaan, enkä tahdo enää katsoa, miten hän kärsii. Olen epätoivoinen.En tiiä siis periaatteessahan syömishäiriö on mielihäiriö eikä mitat tietenkää aina vaikuta mutta ei siskosi ainakaan kovin pahoissa mitoissa ole. Ite oon 165/43 ja olen vähän huolissani jos ite joudun.
- tp
Anorektikon sisko kirjoitti:
Olisiko mahdollista, että siskoni voisi saada lähetteen tuonne Ulfåsaan? En keksi enää mitään muutakaan, enkä tahdo enää katsoa, miten hän kärsii. Olen epätoivoinen.jos siskosi on alaikäinen,sinulla on oikeus ilmottaa nuorisopsykiatrian polille hänestä (poikkeustapauksissa sinne pääsee myös kaikki alle 25vuotiaatkin.). saattaa mennä jonkin aikaa,mutta varmimmin hän pääsisi sitä kautta hoitoon.
itse sairastin kaksi vuotta anoreksiaa.. - Anonyymi
nononoo kirjoitti:
En tiiä siis periaatteessahan syömishäiriö on mielihäiriö eikä mitat tietenkää aina vaikuta mutta ei siskosi ainakaan kovin pahoissa mitoissa ole. Ite oon 165/43 ja olen vähän huolissani jos ite joudun.
En tarkoita tällä sinun kommenttisi. Mutta hoitopiireissä on aivan sairasta kun tuijotetaan aina painoa ennen yleisvointia. Ja jos olet normaalipainossa, niin apua et saa. :/
Itse olen ollut 168/60 lukemissa. Eli täysin normaalipainossa, mutta nälkiinnyttänyt itseäni niin valtavan kauan, että päädyin sydänkäyriin seuranta osastolle ennenkin sain mitään apua asiaan. Laihdutus siis alkoi ylipainon puolelta ja lakkasin käytännössä syömästä miltei kokonaan.
- soundofeve
Hei! Ulfåsaan joutumisen kriteerit ovat vaikea syömishäiriö, eli jos potilas on huonossa kunnossa, tai avohoito ei ole tuottanut tulosta. Siellä on tavoitteena saada paino normaalisoitumaan, syömistottumuksen helpommiksi ja esim. apua masennukseen. Pois pääsy riippuu koko kuvasta, painon normaalisoitumisesta, syömisen helppotumisesta ja fyysisestä tilasta, esim. sykkeen ja veriarvojen täytyy olla kunnossa. Ei ulfåsasta helposti pois pääse, siellä kyllä osataan arvioida suht. hyvin, milloin on valmis kotiutumaan. Ulfåsa on siis nuorisopsykiatrian osasto, joka on erikoistunut hoitamaan syömishäiriöisiä nuoria. Lisäksi löytyy myös päiväosasto u30, jossa ollaan päivisin, mutta illalla mennään kotiin. Ulfåsaan ei välttämättä ole vaikea saada lähetettä, mutta kaikille se ei sovi. Joillekkin voi toimia myös tavallinen avohoito, johon kuuluu ravitsemusterapia, terapia ja kontrollikäynnit. Ulfåsa on 6 paikkainen osasto, ja sinne ovat YLEENSÄ PITKÄT JONOT, koska tulijoita on paljon. Keskimääräinen hoitoaika on 3-6 kk. Osasto on kodinomainen, kaikilla omat huoneet ja kunhan vointi sallii, on tarjoolla erilaisia aktiviteettejä. Hoitajat ymmärtävät tavallista paremmin.
Sinä, anorektikon sisko, suosittelisin sinua kääntymään vanhempiesi puoleen. Voisitte mennä esim. suoraan terveyskeskukseen, josta teille tod. annetaan terapia aikoja, lääkärin tarkastus, ranitsemusterapiaa ja painokontrolleja. Jos siskosi fyysinen vointi on huono, esim. alhainen syke, voi olla että hän tarvitsee osastohoitoa, esim. tavallisessa sairaalassa. Myös muillakin nuorisopsykiatrian osastoilla, kuntoutuskeskuksissa ja lasten somaatisilla osastoilla voidaan hoitaa anorektikoita. Mutta siskosi henki voi olla kyseessä, koska ilmeisesti hän on pudottanut aika paljon kiloja. Ulfåsaan kriteerinä eivät ole mitkään tietyt painorajat. Sinne voi päästä, vaikka alipainoa olisin vain muutama kilo. Kannattaa muistaa, ett' joillekkin hoito anorektikoiden osastolla voi olla silti ahdistavaa, siellä tunnelma voi olla usein ahdistunut ja ruoka aiheena. Mutta painotan silti, että jos vointi ei ole huutavan huono, Ulfåsaan voi joutua jonottamaan kuukausia paikkaa. Voimia silti kaikille! - Anonyymi
Itse jouduin Ulfåsaan vaikean aliravitsemustilani ja erittäin alhaisen painoni takia. En tiedä mitään tarkkoja kriteereitä Ulfåsan pääsemiseksi tai sieltä lähtemiseksi, mutta eräs hoitaja mainitsi että 1 kg viikkossa lisää on minimi, joten veikkaisin että pääsee pois kun on normaalipainoinen. Painorajoista en ole kuullut sanaakaan.
- Anonyymi
Se on tosi painokeskeinen paikka. Hoito on käytännössä vaan painon nostoa ja kun bmi on normaalin alarajalla lempataan ulos. Lisäksi muiden syömishäiriöisten seura on tosi triggeröivää, oppii huonoja tapoja ja vaikka haluaisi parantua on tosi vaikeaa keskittyä omaan toipumiseen siinä ympäristössä kun kaikki triggeröi toisiaan ja oireilee minkä ehtii, piilottaa ruokaa ja pakkoliikkuu yms.
- Anonyymi
Tähän ei ole yhtä selkeää vastausta. Osa otetaan sisään kriittisen painon perusteella, osalle riittää että yleisvointi tai oirekuvat on riittävän vakavat. Hyvin pitkälti siis kiinni siitä miten lääkärit katsoo ja tulkitsee asiaa. Sama pois pääsemisestä. Jokaisella on omat lähtökohdat ja siinä samassa paranemistavoitteet. Lääkäri ja hoitotiimi määrittelee tässäkin tapauksessa mikä on kenenkin kohdalla riittävä edistys kotiutukseen tai muualle siirtoon. Toki jos tilanne on todella huono, pätee monesti pakkohoidon perusteet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472529- 402330
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282327Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1931802- 971797
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221660Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä281112Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61106