222rem vs. 243win

tranc€

Kumpi kaliberi on parempi linnustukseen 222rem vai 243WIN? Eli olisi tarkoitus ostaa puhdas lintukivääri.

19

16785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykytarjonnalla lintukäytöön ei kumpikaan noista, vaan 22-250.

      • tranc€

        Aika murhaavat lähtönopeudet tuossa 22-250. yli 1100 m/s näyttää tehdaspaukut lähtevän. Jääkö linnuista vielä syömistäkin kun tällä ampuu?


      • olen ostamassa

      • tranc€ kirjoitti:

        Aika murhaavat lähtönopeudet tuossa 22-250. yli 1100 m/s näyttää tehdaspaukut lähtevän. Jääkö linnuista vielä syömistäkin kun tällä ampuu?

        Siisti korkeintaan pikkurillin mentävä reikä. Luoti syrjäyttää tarvittavan määrän "massaa" vaikka kyseessä olisikin huono osuma. Haavakkoriski pieni shokin takia.

        Joskus olen kuullut jutun kivipiiraosumista, jolloin olisi särkymistä esiintynyt, mutta itse olen aina osunut kaula-alueelle niin en voi tietää.


      • Tosissasi olet?
        k0rh0nen kirjoitti:

        Siisti korkeintaan pikkurillin mentävä reikä. Luoti syrjäyttää tarvittavan määrän "massaa" vaikka kyseessä olisikin huono osuma. Haavakkoriski pieni shokin takia.

        Joskus olen kuullut jutun kivipiiraosumista, jolloin olisi särkymistä esiintynyt, mutta itse olen aina osunut kaula-alueelle niin en voi tietää.

        Olet tietysti oikeassa että osuma ratkaisee.
        Vaatii tietysti hyvän kiikarin ja ampujan sekä
        kohtuullisen matkan.
        Mutta jollen väärin muista niin tämä on niitä murmelin
        räjäytykseen suunniteltuja tuhoeläin patruunoita.
        Piipusta katoaa tarkkuus jossain 1500 laukauksessa:
        Paljon ruutia ja nopea luoti syö.
        Riistalaukauksissa sillä ei liene niin väliä.


      • Anonyymi
        k0rh0nen kirjoitti:

        Siisti korkeintaan pikkurillin mentävä reikä. Luoti syrjäyttää tarvittavan määrän "massaa" vaikka kyseessä olisikin huono osuma. Haavakkoriski pieni shokin takia.

        Joskus olen kuullut jutun kivipiiraosumista, jolloin olisi särkymistä esiintynyt, mutta itse olen aina osunut kaula-alueelle niin en voi tietää.

        .22-250 on suorin lentoradaltaan elikkä tarkin. .222 tai .243 ja jopa .308 parempi linnun lihojen kannalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .22-250 on suorin lentoradaltaan elikkä tarkin. .222 tai .243 ja jopa .308 parempi linnun lihojen kannalta

        Tarkkuus ei ole luodin lentoradan suoruutta. Luodin lentoradan suuruus ainoastaan auttaa etäisyysarviointivirheissä.
        Tarkkuudella tarkoitetaan laukausten toistotarkkuutta.


    • windofka

      Mielestäni 243 Win. Ei niin tuuli herkkä, kuin 222. Älä osta mitään 22-250 rottapyssyä!!! Leulu...

      • Ei niin tuuliherkkä, mutta nopeus ei riitä ja massaa on liian vähän. Ainakin kun puhutaan tehdaspatruunoista. Puhuvat haavakkokaliiberista ja haamuosumista tuolla saloilla.

        Taitaa olla suunniteltu puolivaippaisille luodeille koko patruuna.


      • häyhä
        k0rh0nen kirjoitti:

        Ei niin tuuliherkkä, mutta nopeus ei riitä ja massaa on liian vähän. Ainakin kun puhutaan tehdaspatruunoista. Puhuvat haavakkokaliiberista ja haamuosumista tuolla saloilla.

        Taitaa olla suunniteltu puolivaippaisille luodeille koko patruuna.

        heh heh "haavakkokal...." hah hah!! Keksitkö ihan itse... Buahahahahahahha!!!!!1


      • nimimerkki
        k0rh0nen kirjoitti:

        Ei niin tuuliherkkä, mutta nopeus ei riitä ja massaa on liian vähän. Ainakin kun puhutaan tehdaspatruunoista. Puhuvat haavakkokaliiberista ja haamuosumista tuolla saloilla.

        Taitaa olla suunniteltu puolivaippaisille luodeille koko patruuna.

        Mitä massaa? Luodinko? Lähes tuplasti painvampi luoti kuin 22-250..


      • nimimerkki kirjoitti:

        Mitä massaa? Luodinko? Lähes tuplasti painvampi luoti kuin 22-250..

        Saisi tuolle lähtönopeudelle olla enemmän. Tai vaihtoehtoisesti kevyempi luoti ja enemmän lähtönopeutta. Löytyyhän 6.16mm "kevennettyjä" luoteja itselataajille.

        Kaliiberi on joka tapauksessa nopean viisseiskan ja kolminollakasin väliinputoaja sanan varsinaisessa merkityksessä.


    • lentoradoissa???

      kuin iso ero sentteinä on lentoradoissa?

      222, 243 ja 22-250:llä keskenään

      eikö nuo kaikki lennä kuitenkin paljon suorempaan kuin .308?

      kysyn siksi täältä kun sakon ja lapuan sivuilla nuo lentoradat on selitetty kovin yleispätevästi...esim kaikki .30cal luodit muka lentäisivät samallalailla oli sitten 30-06,308 tai 7.62x53r

      • Etsi tarkat tiedot patruunasta ja mene Norman sivuille, siellä on pätevä ja havainnollinen ballistiikkalaskuri.


      • P-OV

        Katsopa SAKON sivuilta.Patruuna laatikostakin löytyy oikeaa tietoa lentoradoista eri luodeilla.Ei tarvi itse laskeskella.Itselläni on ollut ja on vieläkin 222 ja 243.Kumpaisellakin putoaa,kun osuma on oikealla paikalla.243 kuitenkin pidän parenpana,jo lentoradan puolesta,sekä sillä saa myöskin peuran nurin.Tavalliselle kengän kuluttajalle riittävän hyviä kumpikin kal.


      • kimmo.linnainmaa
        P-OV kirjoitti:

        Katsopa SAKON sivuilta.Patruuna laatikostakin löytyy oikeaa tietoa lentoradoista eri luodeilla.Ei tarvi itse laskeskella.Itselläni on ollut ja on vieläkin 222 ja 243.Kumpaisellakin putoaa,kun osuma on oikealla paikalla.243 kuitenkin pidän parenpana,jo lentoradan puolesta,sekä sillä saa myöskin peuran nurin.Tavalliselle kengän kuluttajalle riittävän hyviä kumpikin kal.

        Mitenkä sulla käy toi 243w 150m, mulla 45mm kasaa noin.
        Rupesin lataan ite enkä vielä ole päässyt parempaan.
        Hitaalla aloitus panoksella n30mm, mutta välistä 50mm ja nopein 37,8grs n 40mm.

        Olisko jotain neuvoja?


    • minun kaliberi paras kaliberi

      Muutamia asiallisia vastauksia lukuunottamatta täältä ei valitettavasti saa pääsääntöisesti muuta kuin subjektiivisia mielipiteitä. Molemmat kaliberit varmasti ko. tarkoitukseen yhtälailla hyviä (ja muitakin on) kun sitten opit tuntemaan aseesi ja käyttämäsi patruunat, lentoradan, tuulen sekä lämpötilan vaikutuksen, ampumiskulman vaikutuksen jne. niin jo sattuupi. Ja ei muuta kuin paljon paukuttelua harjoitusten merkeissä niin ei sitten riistan perässä tartte aseeseen tutustua /;)

      • tupla

        Olen miettinyt ostavani kiväärin linnustukseen ja kauris jahtiin, niin kaliberi olisi silloin .243 tai 223. Olisiko muuten mielipiteitä kiikarista. Valovoimainen ja kiintee suurennos? 8 * 44 tai sinnepäin?


      • Kauriin kaataja
        tupla kirjoitti:

        Olen miettinyt ostavani kiväärin linnustukseen ja kauris jahtiin, niin kaliberi olisi silloin .243 tai 223. Olisiko muuten mielipiteitä kiikarista. Valovoimainen ja kiintee suurennos? 8 * 44 tai sinnepäin?

        Kiikarin tulee olla etulinssiltään 3-9/15 x 56. Tämä siksi että valoteho riittää aamu ja iltapasseissa. Voit toki aloittaa 40 linssisellä kiikarilla jos pidät mukana kunnon tähystyskiikareita


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe