Kaste ON uuden syntymisen peso

Luther- lainaus

En minä kuole - vaan elän. Antologia.

Uskonpuhdistuksen 450-vuotisjuhlavuoden julkaisu. Koonnut ja toimittanut Ossi Kettunen. Suomentaneet Ahti Hakamies ja Teivas Oksala. Helsinki 1967 (SLEY).

(Martti Luther: EN MINÄ KUOLE - VAAN ELÄN)

Ote:

Tämän saamme nykyään todeta kiihkohengistä ja lahkolaisista: he eivät opeta mitään eivätkä osaakaan opettaa mitään armon-vanhurskaudesta.

Tosin he ovat poimineet suustamme ja kirjoituksistamme sanoja; siksipä he puhuvatkin ja kirjoittavatkin vain sanoja! Mutta itse asiaa he eivät kykene opettamaan, tähdentämään eikä harjoittamaan, koska eivät sitä ymmärrä eivätkä voikaan sitä ymmärtää, kun ovat takertuneita yksinomaan lainvanhurskauteen.

He siis ovat ja pysyvät tekojen vaatijoina, eivätkä kykene kohoutumaan tuon toimivanhurskauden yläpuolelle. WA 401, 49.

Nykyajan kiihkohenget puhuvat uskosta Kristukseen sofistien tapaan:

he luulottelevat sitä sydämeen painuneeksi, Kristuksesta riippumattomaksi ominaisuudeksi. Tämä on turmiollinen erehdys. Kristus on päinvastoin esitettävä siten, ettet näe kerrassaan mitään muuta kuin hänet, ettet usko minkään olevan lähempänä itseäsi ja kiinteämmin itseesi liittyneenä kuin hän on. WA 40 I, 545.

Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä—Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa—uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi; ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen. WA 401,

Oppikoon siis jokainen hurskas ihminen huolellisesti erottamaan lain armosta myös kokemuksessa ja käytännössä eikä ainoastaan sanoissa niinkuin paavi ja kiihkohenget.

Tunnustavathan nämä, mikäli on kysymys sanoista, kylläkin ne kahdeksi eri asiaksi, mutta itse asiassa he, niinkuin sanoin, sekoittavat ne toisiinsa, koska eivät myönnä uskon ilman tekoja vanhurskauttavan. Jos tämä on totta, ei Kristus siis minua ollenkaan hyödytä. WA 40 I, 251.

Turhaan ei ole Kristus puhunut tästä asiasta niin perusteellisesti. Hän näet tietää, että väärät profeetat pyrkivät esittämään kaiken oikeassa valossa ja että vain harvat tämän havaitsevat.

Juuri siksi hän haluaa teroittaa tämän ihmisten mieleen mahdollisimman selvin sanoin. Siksi hän jatkaa esitystään tällä tavoin ja käyttää tämäntapaisia vertauksia. Tähän asiaan näyttääkin meidän rakas Herramme kohdistavan kaiken huomionsa. Onhan totinen tosi, että kun evankeliumia on kauan saarnattu, niin pian on kiirehtinyt paikalle joku hurmahenki ja repinyt neljässä viikossa kaiken alas. WA 27,291. A. H.

29

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luther- lainaus

      18. HURMAHENGET

      Me olemme Jumalan armosta tänne Wittenbergiin järjestäneet oikeamuotoisen kristillisen seurakunnan: sana opetetaan puhtaasti keskuudessamme, sakramentit ovat oikeassa käytössä, kehotuksia annetaan, rukouksia pidetään kaikkien säätyluokkien puolesta, sanalla sanoen, kaikki menestyy toivomusten mukaisesti.

      Evankeliumin menestyksellisen voittokulun saattaisi joku kiihkohenki äkkiä pysähdyttää: tuossa tuokiossa panna murskaksi kaiken sen, mitä me vuosikausien suurella vaivannäöllä olemme rakentaneet.

      Näin kävi Paavalin, Kristuksen valitun välikappaleen. Suurella huolella ja vaivannäöllä hän oli järjestänyt Galatian seurakunnat; hänen poistuttuaan valheapostolit saattoivat ne lyhyessä ajassa lankeemukseen.

      Sen todistaa muun muassa tämä hänen kirjeensä, jota juuri käsittelemme, sekä kaikki muutkin hänen kirjeensä. Siinä määrin tämä elämä on häilyväistä ja kurjaa, ja niin tiukasti olemme sotkeutuneet saatanan pauloihin, että usein yksi ainoa kiihkohenki lyhyen ajan kuluessa hävittää ja perinpohjaisesti tuhoaa sen, minkä oikeat saarnamiehet vuosien kuluessa yötä ja päivää uurastaen ovat rakentaneet.

      Saman saamme vielä nykyään tuskantäyteisin sydämin oman kokemuksemme nojalla todeta emmekä kuitenkaan kykene tätä pahaa poistamaan. WA 401, 103.

      • iloinen lukija

        Niin se on nytkin.
        Ja tällainen selvä sanan selitys sytyttää heissä vihan.

        Aika reppanoita ovat nämä hurmahenkiset.
        Kunpa löytyisi edes yksi selväjärkinen heidän joukostaan, olisi mukava keskustella, vaikka eri mieltä oltaisiinkin.

        Mutta nämä Melperit, Taitot, pLErinit ja muut eivät ymmärrä asiasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Kunhan örveltävät jotakin.


      • Copy/paste
        iloinen lukija kirjoitti:

        Niin se on nytkin.
        Ja tällainen selvä sanan selitys sytyttää heissä vihan.

        Aika reppanoita ovat nämä hurmahenkiset.
        Kunpa löytyisi edes yksi selväjärkinen heidän joukostaan, olisi mukava keskustella, vaikka eri mieltä oltaisiinkin.

        Mutta nämä Melperit, Taitot, pLErinit ja muut eivät ymmärrä asiasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Kunhan örveltävät jotakin.

        Harmi vaan. Ilon rauhan ja vapauden soisin heillekin.

        Ja niin monille kiusatulle matkamiehille, jotka
        usein joutuvat epäilemään autuudestaan oman syntisyytensä tähden. Juuri syntisten tähden Jeesus tuli tänne. Siksi on niin tärkeätä julistaa tällaista ilosanomaa, että sinäkin joka olet köyhä, saat nyt uskoa ja henkesi saa Kristuksen täyteydessä tulla ravituksi kuoleman kuivasta janosta. Nyt saarnataan köyhillekin evankeliumia.

        Rohkaise sydämesi uskomaan, Jeesus näkee sinun sydämesi juuri sellaisena kun se on, ja hän rakastaa sinua siksi ja siitä huolimatta. Hän tietää sinut tomuksi, hän tietää ettet sinä voi paremmaksi tulla.

        Sen vuoksi hän ITSE tuli siksi vanhurskaudeksi joka kelpaa Jumalalle, ja lahjoittaa nyt oman vanhurskautensa sinulle, ilman rahaa ja ilman hintaa, sen vuoksi koska rakastaa sinua.

        Fil. 4:4-5   Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.

        Fil. 4:6   Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,

        Fil. 4:7   ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

        Laki ei voi varjella ketään, se kurittaa Kristuksen tykö.

        Jumalan rauha jonka me Kristukselta lahjaksi saamme on kaikkea ymmärrystämme ylempi. Tämä rauha on varjeleva sydämemme Kristuksessa Jeesuksessa, kuten Raamattu sanoo.

        Kiitos kaikesta sinulle Jeesus, minun Herrani ja Vapahtajani. Kirkasta itsesi meille jokaiselle
        sinun Henkesi kautta. Anna rohkeutta uskoa uskoa ja luottaa yksin sinuun heikkona ja erehtyvänä. Varjele armossasi väärältä vahvuudelta, pelolta ja teeskentelyltä.


      • Yökyöpeli
        iloinen lukija kirjoitti:

        Niin se on nytkin.
        Ja tällainen selvä sanan selitys sytyttää heissä vihan.

        Aika reppanoita ovat nämä hurmahenkiset.
        Kunpa löytyisi edes yksi selväjärkinen heidän joukostaan, olisi mukava keskustella, vaikka eri mieltä oltaisiinkin.

        Mutta nämä Melperit, Taitot, pLErinit ja muut eivät ymmärrä asiasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Kunhan örveltävät jotakin.

        siinä höpöttää. Samanlainen puupää kuin avaajakin.


      • Copy/paste
        Yökyöpeli kirjoitti:

        siinä höpöttää. Samanlainen puupää kuin avaajakin.

        Ettet vaibn osoittautuisi itse todisteiden puuttuessa puupääksi.

        Avaaja oli Martti Luther.
        Olen todellakin hänen uskonveljensä.


      • iloinen lukija kirjoitti:

        Niin se on nytkin.
        Ja tällainen selvä sanan selitys sytyttää heissä vihan.

        Aika reppanoita ovat nämä hurmahenkiset.
        Kunpa löytyisi edes yksi selväjärkinen heidän joukostaan, olisi mukava keskustella, vaikka eri mieltä oltaisiinkin.

        Mutta nämä Melperit, Taitot, pLErinit ja muut eivät ymmärrä asiasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Kunhan örveltävät jotakin.

        Ota sinäkin kasteharhailija kantaa oheiseen kirjoitukseen:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000013239037


      • Usko
        iloinen lukija kirjoitti:

        Niin se on nytkin.
        Ja tällainen selvä sanan selitys sytyttää heissä vihan.

        Aika reppanoita ovat nämä hurmahenkiset.
        Kunpa löytyisi edes yksi selväjärkinen heidän joukostaan, olisi mukava keskustella, vaikka eri mieltä oltaisiinkin.

        Mutta nämä Melperit, Taitot, pLErinit ja muut eivät ymmärrä asiasta enempää kuin sika pohjantähdestä. Kunhan örveltävät jotakin.

        Sinä se säälittävä hengellinen impotentti olet.


      • Copy/paste
        Usko kirjoitti:

        Sinä se säälittävä hengellinen impotentti olet.

        Millä olet ajatellut maksaa väärät todistuksesi??

        Eiköhän sinunkin olisi parasta nöyrtyä ottamaan armo lahjana vastaan omalle kohdallesi!


      • Copy/paste
        Melperi1 kirjoitti:

        Ota sinäkin kasteharhailija kantaa oheiseen kirjoitukseen:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000013239037

        Voi sinua ylpeätä reppanaa!!

        Ne harhailijoita ovat, jotka ovat omaan kuuliaisuuteensa kastettu. Täysin petettyjä ihmisiä he ovat, sillä ei heistä ole lakia pitämään kuitenkaan.

        Kristus on kastettu Johanneksen kasteella kuuliaisuuteen. Hän lajoittaa meille oman kuuliaisuutensa ylösnousemuksensa jälkeen asettamassa Pyhässä Kasteessa, Isän Poja ja Pyhän Hengen nimeen.

        Reformoituje oman kuuliaisuuden kasteoppi
        (= Johanneksen kaste), on pahasti pielessä!!!


      • iloinen lukija
        Yökyöpeli kirjoitti:

        siinä höpöttää. Samanlainen puupää kuin avaajakin.

        Voi, minua sanot samanlaiseksi hörhöksi.
        MINÄKIN sanon: meitä on enemmän. Pietari on jo ensimmäisiä. Luther on myös.

        Meitä on aina vihattu, koska puhumme Kristuksen opista.


    • Kaste ei pelasta

      Onko Luther sinun Jumalasi? Monessa asiassa erehtynyt ihminen.

      • Copy/paste

        Lutherin oppi Kasteen Sakramentita on suoraan Raamatusta. Tarkista vaikka itse.

        Sinun "erehtymätön" ja pelkkiin luuloihin perustuva oppisi ei käy kateekseni. Mutta onhan meillä uskonnon vapaus, että siitä vaan porskutat etiäpäin Jumalan sanaa uskomatta.
        Kerranhan se vaan kirpaisee, kun lähdön hetki aikanaan koittaa. Ellei sitten ole tullut parannuksen armoa kohdallesi.


      • Kaste ei pelasta
        Copy/paste kirjoitti:

        Lutherin oppi Kasteen Sakramentita on suoraan Raamatusta. Tarkista vaikka itse.

        Sinun "erehtymätön" ja pelkkiin luuloihin perustuva oppisi ei käy kateekseni. Mutta onhan meillä uskonnon vapaus, että siitä vaan porskutat etiäpäin Jumalan sanaa uskomatta.
        Kerranhan se vaan kirpaisee, kun lähdön hetki aikanaan koittaa. Ellei sitten ole tullut parannuksen armoa kohdallesi.

        "Uskotko olevasi erehtymätön?"

        En.


      • Copy/paqste
        Kaste ei pelasta kirjoitti:

        "Uskotko olevasi erehtymätön?"

        En.

        Kun et nöyrry lukemaan ja uskomaan sitä mikä Kaste on, niin eihän sinulta voi muuta odottaa kuin valhetta. Kaste on elinikainen hyvän omatunnon liitto Jumalan kanssa. Merkitsee sitä että joka aamu me heräämme Kasteen armoon ja siinä kilvoittelemme iltaan ja aamuun saakka kuolemalla pois synnistä yhdessä Kristuksen kanssa.


        1. Piet. 3:18-20   Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

        Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        Room. 6:4   Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

        Room. 6:7   sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
        Room. 6:8   Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9   tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10   Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        Room. 6:11   Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.


    • Mielestäni tällaiset avaukset ovat riidan haastamista, koska tästä asiasta keskustellaan jo kahden avauksen alla.

      Ainakin minulle jää motiivi hämäräksi, varsinkin, kun toisin ajattelevia puhutellaan varsin huonolla maulla.

      Enemmän toisen kunnioittamista vaadin, tai alan poistaa, vaikka kuinka pyhiä kirjoitukset olisivat.

      • Lempäälä

        kyllä avauksen tekijän ja hänen tyylinsä. Susi lammasten vaatteissa.


      • Copy/paste

        Valitettavasti Jumalan sanan julistaminen Raamatun mukaisesti aiheuttaa usein riitaa.

        Motiivini ei ole riita, vaan se, että MYÖSKIN lestadiolaiset ihmiset alkaisivat käsitää mikä on Pyhän Kesteen Sakramentti. Miksi ihminen ylipäätään Kastetaan? Ja mitä Kasteessa tapahtuu.

        Nämä samat asiat mistä Luther puhuu, voidaan lukea myöskin Pietarin ja Paavalin opetuksista.

        *) Minua tämä kiehtoo siksi että vasta kun muutamat saarnamiehet alkoivat saarnata kasteesta raamatullisesti huomasin että papit noin ylipäätään opettavat ihan oikein.

        Minulle oli vuosikymmeniä selitetty rakkaassa hengellisessä kodissani että papit ovat kuollutuskoisia ja vääräjumalisia ja minä olin sen uskonut.

        Saatuani Luther CD:n käyttööni, jossa on myös kaksi viimeisintä kirkkoraamatun käännöstä, aloin lukea mitä Luther opettaa ja havaitsin että minulle on opetettu Kasteesa väärin, jonka sekä Raamattu että Lutherin opetukset todistavat
        yhtäpitävästi.

        No entäs sitten?? Tämä seikka on hyvä muistaa kun tutkitaan miksi separatistiset voimat ovat repimässä juuri tälläkin hetkellä meitä pois luterilaisesta (raamatullisesta) opista. Tämä autaa arvioimaan motiiveja siihen miksi kirkosta on päästävä eroon joidenkin mielestä. Ellei näin tehtäsi olisi pakko ryhtyä uudelleen arvioimaan missä on mennyt pieleen. Lestadiolaisuus on nyt ilmeisesti 18 eri joukossa, ja minua on vuosikymmeniä alitajuisesti kiinnostanut todellinen syy miksdi näin on. Ja miksi liikkeessämme on harjoitettu hyvin härskiä ja yleistävää kirkon arvostelua koko minun elämäni ajan pois lukien noin 20 vuotta 1970 ja -90 lukujen välillä.

        Jos eivät vihneen silmät kestä katsella faktoja lestadiolaisliikkeen historiasta, niin se on mielestäni merkki jostakin hänen henkilökohtaisesta asenteellisesta torjunnastaan. Mutta sen ei saisi vaikuttaa täällä käytyyn keskusteluun, jossa tuodaan eri näkökulmia esille. EI niin kauan kun faktat pystytään todistamaan Raamatulla, Lutherin ja Lestadiuksen opetuksilla sekä lestadiolaisuuden historialla.


      • kirkossamme
        Copy/paste kirjoitti:

        Valitettavasti Jumalan sanan julistaminen Raamatun mukaisesti aiheuttaa usein riitaa.

        Motiivini ei ole riita, vaan se, että MYÖSKIN lestadiolaiset ihmiset alkaisivat käsitää mikä on Pyhän Kesteen Sakramentti. Miksi ihminen ylipäätään Kastetaan? Ja mitä Kasteessa tapahtuu.

        Nämä samat asiat mistä Luther puhuu, voidaan lukea myöskin Pietarin ja Paavalin opetuksista.

        *) Minua tämä kiehtoo siksi että vasta kun muutamat saarnamiehet alkoivat saarnata kasteesta raamatullisesti huomasin että papit noin ylipäätään opettavat ihan oikein.

        Minulle oli vuosikymmeniä selitetty rakkaassa hengellisessä kodissani että papit ovat kuollutuskoisia ja vääräjumalisia ja minä olin sen uskonut.

        Saatuani Luther CD:n käyttööni, jossa on myös kaksi viimeisintä kirkkoraamatun käännöstä, aloin lukea mitä Luther opettaa ja havaitsin että minulle on opetettu Kasteesa väärin, jonka sekä Raamattu että Lutherin opetukset todistavat
        yhtäpitävästi.

        No entäs sitten?? Tämä seikka on hyvä muistaa kun tutkitaan miksi separatistiset voimat ovat repimässä juuri tälläkin hetkellä meitä pois luterilaisesta (raamatullisesta) opista. Tämä autaa arvioimaan motiiveja siihen miksi kirkosta on päästävä eroon joidenkin mielestä. Ellei näin tehtäsi olisi pakko ryhtyä uudelleen arvioimaan missä on mennyt pieleen. Lestadiolaisuus on nyt ilmeisesti 18 eri joukossa, ja minua on vuosikymmeniä alitajuisesti kiinnostanut todellinen syy miksdi näin on. Ja miksi liikkeessämme on harjoitettu hyvin härskiä ja yleistävää kirkon arvostelua koko minun elämäni ajan pois lukien noin 20 vuotta 1970 ja -90 lukujen välillä.

        Jos eivät vihneen silmät kestä katsella faktoja lestadiolaisliikkeen historiasta, niin se on mielestäni merkki jostakin hänen henkilökohtaisesta asenteellisesta torjunnastaan. Mutta sen ei saisi vaikuttaa täällä käytyyn keskusteluun, jossa tuodaan eri näkökulmia esille. EI niin kauan kun faktat pystytään todistamaan Raamatulla, Lutherin ja Lestadiuksen opetuksilla sekä lestadiolaisuuden historialla.

        Papit ovatkin kuolleenuskon edustajia eivät he muuksi ole muuttuneet. Katsokaa mitä heidän hengen hedelmät ovat, niin tuosta ei voi olla toista mieltä. Vain hengellisesti sokea vanhurskauttaa heidät. Kirkon tämän päivän näkymät ovat todella surullisia, homot vihitään ja siunataan, papit tekevät ja elävät huoruudessa, eletään avoliitossa, viedään toiselta vaimo, ym. ym. Nyt näyttää sokeus voittaneen jos et enään näe heidän harhaoppejaan, vaikka synnin mitta vain kasvaa kirkossamme.


      • Copy/paste kirjoitti:

        Valitettavasti Jumalan sanan julistaminen Raamatun mukaisesti aiheuttaa usein riitaa.

        Motiivini ei ole riita, vaan se, että MYÖSKIN lestadiolaiset ihmiset alkaisivat käsitää mikä on Pyhän Kesteen Sakramentti. Miksi ihminen ylipäätään Kastetaan? Ja mitä Kasteessa tapahtuu.

        Nämä samat asiat mistä Luther puhuu, voidaan lukea myöskin Pietarin ja Paavalin opetuksista.

        *) Minua tämä kiehtoo siksi että vasta kun muutamat saarnamiehet alkoivat saarnata kasteesta raamatullisesti huomasin että papit noin ylipäätään opettavat ihan oikein.

        Minulle oli vuosikymmeniä selitetty rakkaassa hengellisessä kodissani että papit ovat kuollutuskoisia ja vääräjumalisia ja minä olin sen uskonut.

        Saatuani Luther CD:n käyttööni, jossa on myös kaksi viimeisintä kirkkoraamatun käännöstä, aloin lukea mitä Luther opettaa ja havaitsin että minulle on opetettu Kasteesa väärin, jonka sekä Raamattu että Lutherin opetukset todistavat
        yhtäpitävästi.

        No entäs sitten?? Tämä seikka on hyvä muistaa kun tutkitaan miksi separatistiset voimat ovat repimässä juuri tälläkin hetkellä meitä pois luterilaisesta (raamatullisesta) opista. Tämä autaa arvioimaan motiiveja siihen miksi kirkosta on päästävä eroon joidenkin mielestä. Ellei näin tehtäsi olisi pakko ryhtyä uudelleen arvioimaan missä on mennyt pieleen. Lestadiolaisuus on nyt ilmeisesti 18 eri joukossa, ja minua on vuosikymmeniä alitajuisesti kiinnostanut todellinen syy miksdi näin on. Ja miksi liikkeessämme on harjoitettu hyvin härskiä ja yleistävää kirkon arvostelua koko minun elämäni ajan pois lukien noin 20 vuotta 1970 ja -90 lukujen välillä.

        Jos eivät vihneen silmät kestä katsella faktoja lestadiolaisliikkeen historiasta, niin se on mielestäni merkki jostakin hänen henkilökohtaisesta asenteellisesta torjunnastaan. Mutta sen ei saisi vaikuttaa täällä käytyyn keskusteluun, jossa tuodaan eri näkökulmia esille. EI niin kauan kun faktat pystytään todistamaan Raamatulla, Lutherin ja Lestadiuksen opetuksilla sekä lestadiolaisuuden historialla.

        Pitäisi vähitellen uskoa, että tämä on keskustelupalsta.

        Kaikkien mielipiteet ovat yhtä oikeita tai vääriä.
        Käännyttämiseen tähtäävä toiminta ei ole keskustelua. Sananvapaus edellyttää tätä.


      • Nuin
        Lempäälä kirjoitti:

        kyllä avauksen tekijän ja hänen tyylinsä. Susi lammasten vaatteissa.

        Onko veljellä perusteet tuomioonsa?
        Tiedän 100% varmasti että ei ole. Kristuksen Henki joka minussa asuu todistaa ihan vallan toista, ja mikä parasta jääväämättömästi.

        Vastaan tähän, koska arvaan hävyttömän penetuskirjoituksen tarkoittavan minua.

        Voin kerttoa veljelle että Kristuksen verellä ei ole koskaan pesty susia, eikä pestä. Minä olen Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty lammas, aivan sydämestäni asti. En muutoin pyrkisi todistamaan muillekin hänen armostaan, jonka ITSE olen uskon kautta lahjaksi saanut. Pilkkapuheista huolimatta!!!

        Kiitos sinulle Jeesus.

        Identiteetit ja traditiot on sitten kokonaan asia erikseen. Niillä on merkitystä, yhdelle enemmän ja toiselle vähemmän. Ne eivät ole haitaksi niin kauan kun ne eivät sodi kirjoitettua Jumalan sanaa vastaan. Jumalan tahto on ainoastaan rakkaus, hän kehoittaa rakastamaan jokaista luotua ihmistä.
        Ne jotka näitä panetuskirjoituksia laativat, pettävät niillä vain itseään.

        Sitä en sitten tiedä millä ne henkilöt (henkilö) on (kivi)pesty, jotka Jeesuksen verellä pestyjä Jumalan lapsia julkisilla palstoilla nimittävät susiksi. En ikinä olisi tätä uskoa tunnustavasta henkilöstä uskonut.

        Toivon että Jumala herättäisi oman tunnon, ennen kun poislähdön aika koittaa.

        Itse olen saanut pelkkää siunausta siitä, että hylkäsin syntinä sellaiset opetukset, jotka eivät perustuneetkaan Raamattuun ja Lutherin opetuksiin.

        Minulla on tänä päivänä valtava Jumalan lapsilauma ynpärilläni, johon kuulun.
        Kaikki he ovat Kristuksen veren uhrilla maasta ostetut, ja Kristukseen Pyhällä Kasteella Kastetut. On valtava ilo olla yhtä Jumalan kaikkien lasten kanssa. Heidän keskellään on ilo elää ja ilo kuolla. Kristuksen haavojen kautta olemme parannetut. Kiitos Jumalalle että heitä on paljon myöskin omassa hengellisessä kodissani.

        Tänään luotan Jumalan lupauksiin, jotka minulle Raamatun todistuksen mukaisesti lahjana on annettu Jeesuksen Kristuksen kautta. Henki itse todistaa minun henkeni kanssa, että olen Jumalan lapsi ja taivaan perillinen. Päivääkään ei ole tarvinnut sitä katua, vaan ainoastaan kiittää Jumalaa hänen armostaan, joka Kristuksen kautta lahjana on osakseni tullut.

        Sitä samaa armoa ja Jumalan rauhaa toivon muoskin vainoojalleni, ja julkisten väärien todistusten lausujalle.


      • Copy/paste
        kirkossamme kirjoitti:

        Papit ovatkin kuolleenuskon edustajia eivät he muuksi ole muuttuneet. Katsokaa mitä heidän hengen hedelmät ovat, niin tuosta ei voi olla toista mieltä. Vain hengellisesti sokea vanhurskauttaa heidät. Kirkon tämän päivän näkymät ovat todella surullisia, homot vihitään ja siunataan, papit tekevät ja elävät huoruudessa, eletään avoliitossa, viedään toiselta vaimo, ym. ym. Nyt näyttää sokeus voittaneen jos et enään näe heidän harhaoppejaan, vaikka synnin mitta vain kasvaa kirkossamme.

        Sinulla ei ole tervettä näkökykyä omien hedelmiesi näkemiseen.

        Petät vain itseäsi siirtämällä omat syntisi toisiin, ja sitten omahyväisenä paheksut ja tuomitset heitä. Ovela keino olevinaan, mutta ei valitettavasti pelasta, sillä sellainen oman vanhurskauden henki joka sinulla on, estää sinua rakastamasta heitä ja menemästä sinne minne sinun pitäisi. Elikkä heidän joukkoonsa todistamaan heillekin pelastavasta Kristuksesta.

        Tutki ensin rehellisesti oma henkesi tila, onko siinä rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan Ja vastaako "hyijyttelypakoonjuoksuoppisi" Pyhän Raamatun ja Lutherin opetuksia. Arvioi sitten vasta pappien opetusta.


      • Copy/paste
        vihne kirjoitti:

        Pitäisi vähitellen uskoa, että tämä on keskustelupalsta.

        Kaikkien mielipiteet ovat yhtä oikeita tai vääriä.
        Käännyttämiseen tähtäävä toiminta ei ole keskustelua. Sananvapaus edellyttää tätä.

        Sinähän puhut käännyttämisestä yhtä kielteisessä valossa kun pakanat.

        Jos me emme voi todistaa lestadiolaisuutta käsittelevällä palstalla Kristuksesta ainoana mahdollisuutena syntiselle, niin olet käsittänyt mitä ilmeisemmin tehtäväsi mielesäni väärin.

        Nyt on niin että lestadiolaisuudessa on sellaisia aineita kertynyt jo hajaannuksista asti, joita pitäisi kiireesti kiikuttaa roviolle. Taitaa olla ainoita foorumeitä tämä jossa olemme saaneet tuoda näitä seikkoja esiin.

        Tämähän ei edelleenkään estä itse kutakin meistä olemasta ihan varmnasti oikeassa. Minulle on aivan sama mitä mieltä muut ovat Kristinopista, jos heidän mielipiteensä ei perustu Raamattuun eikä Lutherin opetuksiin.

        Tietyllä tavalla jokainen on oikeassa, koska hän uskoo niin. Maksaa myös laskun sitten aikanaan.

        Moni kärvistelee epäilyksissä syyllisyydessä turvattomuudessa häpeässä ja epävarmuudessa koko hengellisen elämänsä ajan. Mutta ei osaa siitä huolimatta tehdä Raamatun valossa oikeita johtopäätösiä siitä, miksi nän on.

        Kristukseen uskovalla on voimana ilo Herrassa, olkoon tämä vinkiksi jokaiselle. Jos näin ei ole, niin jotakin on silloin vialla.


      • Copy/paste kirjoitti:

        Sinähän puhut käännyttämisestä yhtä kielteisessä valossa kun pakanat.

        Jos me emme voi todistaa lestadiolaisuutta käsittelevällä palstalla Kristuksesta ainoana mahdollisuutena syntiselle, niin olet käsittänyt mitä ilmeisemmin tehtäväsi mielesäni väärin.

        Nyt on niin että lestadiolaisuudessa on sellaisia aineita kertynyt jo hajaannuksista asti, joita pitäisi kiireesti kiikuttaa roviolle. Taitaa olla ainoita foorumeitä tämä jossa olemme saaneet tuoda näitä seikkoja esiin.

        Tämähän ei edelleenkään estä itse kutakin meistä olemasta ihan varmnasti oikeassa. Minulle on aivan sama mitä mieltä muut ovat Kristinopista, jos heidän mielipiteensä ei perustu Raamattuun eikä Lutherin opetuksiin.

        Tietyllä tavalla jokainen on oikeassa, koska hän uskoo niin. Maksaa myös laskun sitten aikanaan.

        Moni kärvistelee epäilyksissä syyllisyydessä turvattomuudessa häpeässä ja epävarmuudessa koko hengellisen elämänsä ajan. Mutta ei osaa siitä huolimatta tehdä Raamatun valossa oikeita johtopäätösiä siitä, miksi nän on.

        Kristukseen uskovalla on voimana ilo Herrassa, olkoon tämä vinkiksi jokaiselle. Jos näin ei ole, niin jotakin on silloin vialla.

        Pitäisi vähitellen uskoa, ettei täällä ole oikeassa olevia ja väärässä olevia. On erilaisia mielipiteitä. Osa keskustelee omilla mielipiteillään, osa lainauksilla.

        Rajankäynti sheriffin kanssa on kannattamatonta.


      • Iloinen lukija
        Lempäälä kirjoitti:

        kyllä avauksen tekijän ja hänen tyylinsä. Susi lammasten vaatteissa.

        Kamala on teidän hengellinen vihanne.

        Te vain rienaatte ja syytätte.

        Yhtään ainoaa sanaa teillä ei ole esittää Raamatusta.


      • Iloinen lukija
        vihne kirjoitti:

        Pitäisi vähitellen uskoa, ettei täällä ole oikeassa olevia ja väärässä olevia. On erilaisia mielipiteitä. Osa keskustelee omilla mielipiteillään, osa lainauksilla.

        Rajankäynti sheriffin kanssa on kannattamatonta.

        Kun kukaan ei sheriffin mielestä ole väärässä, niin Onko sheriffi samaa mieltä kuin pastori Kylliäinen, että kaikki pääsevät taivaaseen, oli usko mikä hyvänsä?


      • Iloinen lukija
        kirkossamme kirjoitti:

        Papit ovatkin kuolleenuskon edustajia eivät he muuksi ole muuttuneet. Katsokaa mitä heidän hengen hedelmät ovat, niin tuosta ei voi olla toista mieltä. Vain hengellisesti sokea vanhurskauttaa heidät. Kirkon tämän päivän näkymät ovat todella surullisia, homot vihitään ja siunataan, papit tekevät ja elävät huoruudessa, eletään avoliitossa, viedään toiselta vaimo, ym. ym. Nyt näyttää sokeus voittaneen jos et enään näe heidän harhaoppejaan, vaikka synnin mitta vain kasvaa kirkossamme.

        Missä kirkossa on vihitty homoja??
        Voisitko kertoa?

        Jos kirkossa on huonoja opettajia ja yhtä huonoja
        opetuslapsia, ei se kasteen syy ole.
        Eikö syy ole siinä, että ei eletä kasteen armossa ja jokapäiväisessä parannuksessa.


      • Copy/paste
        vihne kirjoitti:

        Pitäisi vähitellen uskoa, ettei täällä ole oikeassa olevia ja väärässä olevia. On erilaisia mielipiteitä. Osa keskustelee omilla mielipiteillään, osa lainauksilla.

        Rajankäynti sheriffin kanssa on kannattamatonta.

        Jumalan sana kun on de facto, siitä ei voi keskustella mielipiteillä, ainakaanjos mielii päästä taivaaseen. Minä tahdon päästä ja siksi Pidän Jumala muuttumatonta sanaa esillä.

        Mutta tuon myöskin esille omia ja kokemuksen mukanaan tuomia mielipiteitä kaikista muista asioista. Joka muuta väittää, ei ole ehkä lukenut kirjoituksiani.


      • Copy/paste
        Iloinen lukija kirjoitti:

        Kun kukaan ei sheriffin mielestä ole väärässä, niin Onko sheriffi samaa mieltä kuin pastori Kylliäinen, että kaikki pääsevät taivaaseen, oli usko mikä hyvänsä?

        Olen itse samaa mieltä että asiat tulisi ilmaista
        syyttelemättä.

        Mutta kaikki sellainen mikä tulee jotakin itse omaksuttua traditiota vastaan, aiheuttaa sen kannattajissa mielikuvan syyttelystä, vaikka ilmaistaisiin vain itse asia. Ja siinä mielessä että asiaan alettaisiin kiinnittää enemmän jatkossa huomiota, eikä uskottaisi kaikkia hengellisyyttä ilman vankkoja Raamatullisia perusteita.

        Elämme lopun aikaa ja vihollinen käyttää hyväkseen kaikkea tuttua, jonka se on vuosisatojen aikana saanut muokattua Kristuksesta poispäin harhauttavaksi.

        Siksi on niin tärkeätä vaeltaa hengen ja mielen uudistuksessa ja ennen muuta viettää aikaansa avoimen Raamatun äärellä.


      • Copy/paste
        Iloinen lukija kirjoitti:

        Missä kirkossa on vihitty homoja??
        Voisitko kertoa?

        Jos kirkossa on huonoja opettajia ja yhtä huonoja
        opetuslapsia, ei se kasteen syy ole.
        Eikö syy ole siinä, että ei eletä kasteen armossa ja jokapäiväisessä parannuksessa.

        Tämähän on selvä Jeesuksen lähetyskäsky.

        Helppoahan se on paheksua ja hyijytellä neljänneksen päästä ja vanhvan muurin takana. Sellainen käyttäytyminen on kuitenkin selkeästi Raamatun vastaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      366
      7990
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2284
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1672
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1529
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      119
      1251
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      78
      1251
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      345
      1091
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      985
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      51
      958
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      106
      875
    Aihe