Kesäopintotuki

Kesäksi avoimeen?

Hei!
Onko täällä kukaan Helsingin (tai muunkin) yliopiston opiskelija tehnyt kesän aikana tutkintoaan varten sivuaineen avoimessa yliopistossa JA saanut siihen kesäopintotukea?

Olen kysynyt asiaa puhelimitse opintoneuvonnasta: vastaus oli kyllä. Tietoa olen lisäksi etsinyt mm. KELAn sivuilta, Avoimen yo:n sivuilta, opintotukineuvonnan sivuilta ja googlettamalla. Niiden perusteella "avoimen opintoihin ei saa opintotukea, koska eivät ole päätoimisia". Ei muuta. Ja normaalin kesäopintotuen hakukäytännön tiedän, mutta missään ei mainita tilannetta, jossa opiskelisi kesällä AVOIMESSA - tutkintoaan varten.

Uskon opintoneuvojaa 75-prosenttisesti, mutta haluaisin varmistua asiasta. Kelankin virkailijoilta saa usein samaan asiaan monia eri vastauksia, kuten moni tietää... Joten jos joku ystävällinen itse vastaavaa kokeillut ilmoittautuu ja kertoo, saiko, niin olisin iloinen :)

Tietysti voisi tehdä kesäopintosuunnitelman ja väittää tekevänsä opintoja varsinaisen yo:n puolelta (ilman oikeaa aikomusta siitä). Mieluiten kuitenkin ilmoittaisin suunnitelmassa sen, mitä oikeasti suunnittelen. Kun saahan avoimesta kuitenkin liittää kokonaisuuksia tutkintoon.

Näin tammikuussa on hyvä alkaa miettiä tulevaa kesää ;) Jos tänä vuonna jättäisikin työt vähemmälle.

5

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luonnollisesti...

Mutta kyllähän nuo avoimen opinnot voi liittää osaksi omaa tutkintoa, jos siis suoritat avoimen opinnot samassa yo:ssa kuin missä muutenkin opiskelet ja opintoviikkoja kertyy riittävästi? Ainakin tuttavani opiskeli viime kesänä viestinnän perusopinnot avoimen puolella ja nosti tietääkseni opintotukea. Ainoa vain, että avoimessa opiskelu maksaa, mutta perustutkinto-opiskelija saa ainakin Helsingissä 50% alennuksen avoimen opinnoista.

• hihoum

Jos kerran sinulle kertyy opintosuorituksia ja ne kirjataan siinä missä muutkin opinnot, ei kela ole kiinnostunut niiden lähteestä.
      Itse olen nostanut kesätuet kahtena vuonna ilman sen kummempia opintoja kesällä, kun talvella on kertynyt riittävästi opintoviikkoja.
      Suunnitelmalla siis ei ole käytännössä mitään merkitystä, olenpa kerran hakenut tukea jo suoritetun kurssin käymiseen :)

• Alkuper.

Kiitos vastauksista :)

Juu, tulisi ihan siis sivuaineeksi tutkintooni. Ja viestinnästä itsellänikin kyse.

Mä muuten olen käsittänyt, että kesällä HY:n opiskelijoille olisi opinnot ilmaisia, lukuvuoden aikana sen -50%.

Opintoneuvoja näytti siis olleen oikeassa, hienoa! Katsotaan, josko vielä jollain olis omakohtaista vahvistusta asialle...

• kesän tuesta

Kesälle myönnetään opintotuke, mutta kannattaa muistaa pari asiaa:

1) KELA:n kaavakkeeseen on merkittävä tenttipäivämääriä jokaiselle kuukaudelle (Kesä-, Heinä-, Elokuu) Yleisin virhe on se, että elokuulle ei makset opintotukea, koska kaavakkeessa ei ole tenttejä elokuulla. Tenttipvm:t ovat ratkaisevia.

2) Sillä ei ole mitään väliä, osallistuuko valituille kursseille ja opiskeleeko sitten loppujen lopuksi kesällä mitään. Pääasia on se, että lukukausien kokonaisopintopisteet täyttyvät, mutta erityisesti kesän opintoja ei valvo kukaan.

• Alkuper.

Ahaa, hyvä pointti toi, että kesän aikaiset tentit täytyy jakaa suunnitelmassa tasaisesti joka kuulle. En olisi itse ehkä tajunnutkaan.

Muuten tuo kesän tukikuvio on itselleni suht selvä. Ainoastaan hämäsi, että kyse on nyt avoimesta, ja joka paikassa tolkutetaan, ettei siellä opiskeluun tukea tulis. Mutta tämä tapaus siis siihen poikkeuksena, ilmeisestikin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe