Parhaat lastenohjelmat takaisin!

Tässä mahdollisuus

Käykää tutustumassa www.lastenasialla.net .

Tämä ei ole humpuukia, vaan todellinen mahdollisuus vaikuttaa lastenohjelmatarjontaan.

Kansalaisadressi lähetetään Mtv3:lle ja Neloselle ja aiotaan luovuttaa kulttuuriministeri Tanja Karpelalle ja lapsiasiavaltuutetulle Maria Kaisa Aulalle.

Tätä vaikutusmahdollisuutta saa vapaasti levittää eteenpäin.

22

7465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - Turbo -

      Liittyyvätkö adressit myös prätkähiiriin? Vai alkaako joka kanavalla tulla nalleluppakorvia???!!! Mä oon saanu Karpelasta tarpeekseni!

      • lastenohjelmista

        Ei syytä huoleen. Tarkoitus on, että alle kouluikäisille saadaan ikätasolleen sopivaa ohjelmaa. Se ei tarkoita, että koululaisten ja varhaisnuorten ohjelmat lopetettaisiin.

        Ylen kanavilta tulee jo hyviä lastenohjelmia, mutta varsinkin viikonloppuaamuilta sellaiset puuttuvat. Spice Tytöt ja Pokémon eivät ole aloitteen tekijöiden mielestä sopivaa "viihdettä" alle kouluikäisille.

        Lukekaa lisää www.lastenasialla.net -sivuilta. Aloitteen tekijät ovat nuoria tyttöjä.

        "Tässä muutamia ehdotuksia: Tohtori Sykerö, Alfred J. Kwak, Maija Mehiläinen, Barbapapa, Olipa Kerran Elämä, Olipa Kerran Ihminen, Histamiini Hevonen, Halinallet, Kummikarhut, My Little Pony, Kylli-tädin Tarinoita, Rölli, Tao Tao, Nalle Luppakorva, Vili Vilperi, Kaukametsän Pakolaiset, Peukaloisen Retket, Peppi Pitkätossu, Eemeli, Nalle Puh, Jaki ja Nuka etc."


      • icy trix
        lastenohjelmista kirjoitti:

        Ei syytä huoleen. Tarkoitus on, että alle kouluikäisille saadaan ikätasolleen sopivaa ohjelmaa. Se ei tarkoita, että koululaisten ja varhaisnuorten ohjelmat lopetettaisiin.

        Ylen kanavilta tulee jo hyviä lastenohjelmia, mutta varsinkin viikonloppuaamuilta sellaiset puuttuvat. Spice Tytöt ja Pokémon eivät ole aloitteen tekijöiden mielestä sopivaa "viihdettä" alle kouluikäisille.

        Lukekaa lisää www.lastenasialla.net -sivuilta. Aloitteen tekijät ovat nuoria tyttöjä.

        "Tässä muutamia ehdotuksia: Tohtori Sykerö, Alfred J. Kwak, Maija Mehiläinen, Barbapapa, Olipa Kerran Elämä, Olipa Kerran Ihminen, Histamiini Hevonen, Halinallet, Kummikarhut, My Little Pony, Kylli-tädin Tarinoita, Rölli, Tao Tao, Nalle Luppakorva, Vili Vilperi, Kaukametsän Pakolaiset, Peukaloisen Retket, Peppi Pitkätossu, Eemeli, Nalle Puh, Jaki ja Nuka etc."

        Tv:stä tulee jo:
        Halinallet, (ainakin tuli), Nalle luppakorva, Vili vilperi, Bambukarhut. Siinä on vanhoja lastenohjelmia.


      • - Turbo -
        icy trix kirjoitti:

        Tv:stä tulee jo:
        Halinallet, (ainakin tuli), Nalle luppakorva, Vili vilperi, Bambukarhut. Siinä on vanhoja lastenohjelmia.

        Oon hermoheikko muuten....


      • - Turbo -
        lastenohjelmista kirjoitti:

        Ei syytä huoleen. Tarkoitus on, että alle kouluikäisille saadaan ikätasolleen sopivaa ohjelmaa. Se ei tarkoita, että koululaisten ja varhaisnuorten ohjelmat lopetettaisiin.

        Ylen kanavilta tulee jo hyviä lastenohjelmia, mutta varsinkin viikonloppuaamuilta sellaiset puuttuvat. Spice Tytöt ja Pokémon eivät ole aloitteen tekijöiden mielestä sopivaa "viihdettä" alle kouluikäisille.

        Lukekaa lisää www.lastenasialla.net -sivuilta. Aloitteen tekijät ovat nuoria tyttöjä.

        "Tässä muutamia ehdotuksia: Tohtori Sykerö, Alfred J. Kwak, Maija Mehiläinen, Barbapapa, Olipa Kerran Elämä, Olipa Kerran Ihminen, Histamiini Hevonen, Halinallet, Kummikarhut, My Little Pony, Kylli-tädin Tarinoita, Rölli, Tao Tao, Nalle Luppakorva, Vili Vilperi, Kaukametsän Pakolaiset, Peukaloisen Retket, Peppi Pitkätossu, Eemeli, Nalle Puh, Jaki ja Nuka etc."

        Se on kyllä totta, ettei Pokemonit ja ne oo sopivaa viihdettä. Pikku veikkani kaveri tuhlaa kaikki rahansa Duel Masters kortteihini, niin tekee veljenikin, muttei yhtä pahasti. Sekin peli on tosi outo, siis mä en tajuu siitä yhtään mitään. Henkilöiden luonteetkin vaikuttavat nuorempiin (tiedät kai millä tavalla)


      • lastenohjelmista
        - Turbo - kirjoitti:

        Se on kyllä totta, ettei Pokemonit ja ne oo sopivaa viihdettä. Pikku veikkani kaveri tuhlaa kaikki rahansa Duel Masters kortteihini, niin tekee veljenikin, muttei yhtä pahasti. Sekin peli on tosi outo, siis mä en tajuu siitä yhtään mitään. Henkilöiden luonteetkin vaikuttavat nuorempiin (tiedät kai millä tavalla)

        Olet aivan oikeassa siinä, että hahmojen luonteet ja tavoitteet vaikuttavat lasten mieliin.

        www.lastenasialla.net -sivustoa lainatakseni:

        "Ohjelmat, joita televisiosta lapsille näytetään, antavat heille vääränlaisen maailmankuvan. Alle kouluikäiset lapset oppivat hyvin pitkälti matkimalla mitä ovat nähneet. Ohjelmat vaikuttavat suoraan lasten käyttäytymiseen, negatiivisesti.
        (...) Myös maine ja kunnia asetetaan liian suureen arvoon. Tytöille suunnatuissa ohjelmissa, kuten esimerkiksi jonkin aikaa televisiossa pyörinyt Spice Tytöt (nimestä en varma), antaa ymmärtää että on oltava kaunis ja täydellinen että pärjää. Kyseisessä sarjassa kolme kaunista, tulitikun paksuista tyttöä "rökittää" vihollisensa aina, kun puuteroinnin ohella kerkiävät. Poikien ohjelmista hyvänä esimerkkinä Pokémon: taistellaan toista vastaan kunnes voitto on kotona. Lasten, sekä tyttöjen että poikien, tulisi ymmärtää pienestä pitäen, että kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitsekaan olla!
        Adressi koskee lähinnä viikonloppuisin esitettäviä ohjelmia. Silloin juuri ne pahimmat ohjelmat tulevat, ja silloin lapsilla on myös aikaa katsoa enemmän televisiota.
        Vetoomuksella haluamme parempia ja laadukkaampia ohjelmia televisioruutuun, uusia ja vanhoja."

        ja

        "Mielestämme esimerkiksi lentävät, puhuvat ja sotivat jättiläisrobotit eivät ole oikeanlaista viihdettä alle kouluikäisille. Emmehän halua antaa lapsille sellaista maailmankuvaa, jossa maine ja kunnia ovat tarkeintä elämässä."


      • lastenohjelmista
        icy trix kirjoitti:

        Tv:stä tulee jo:
        Halinallet, (ainakin tuli), Nalle luppakorva, Vili vilperi, Bambukarhut. Siinä on vanhoja lastenohjelmia.

        Hyvä, että tulee hyviäkin ohjelmia. En tiedä mikä tilanne on viikonloppuisin.

        Käsittääkseni www.lastenasialla.net -vetoomus koskee lähinnä viikonloppuisin esitettäviä ohjelmia. Silloin juuri ne paheksutut ohjelmat tulevat, ja silloin lapsilla on myös aikaa katsoa enemmän televisiota.

        Vetoomuksella halutaan laadukkaampia lastenohjelmia televisioruutuun, uusia ja vanhoja.


      • - Turbo -
        lastenohjelmista kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä, että hahmojen luonteet ja tavoitteet vaikuttavat lasten mieliin.

        www.lastenasialla.net -sivustoa lainatakseni:

        "Ohjelmat, joita televisiosta lapsille näytetään, antavat heille vääränlaisen maailmankuvan. Alle kouluikäiset lapset oppivat hyvin pitkälti matkimalla mitä ovat nähneet. Ohjelmat vaikuttavat suoraan lasten käyttäytymiseen, negatiivisesti.
        (...) Myös maine ja kunnia asetetaan liian suureen arvoon. Tytöille suunnatuissa ohjelmissa, kuten esimerkiksi jonkin aikaa televisiossa pyörinyt Spice Tytöt (nimestä en varma), antaa ymmärtää että on oltava kaunis ja täydellinen että pärjää. Kyseisessä sarjassa kolme kaunista, tulitikun paksuista tyttöä "rökittää" vihollisensa aina, kun puuteroinnin ohella kerkiävät. Poikien ohjelmista hyvänä esimerkkinä Pokémon: taistellaan toista vastaan kunnes voitto on kotona. Lasten, sekä tyttöjen että poikien, tulisi ymmärtää pienestä pitäen, että kukaan ei ole täydellinen, eikä tarvitsekaan olla!
        Adressi koskee lähinnä viikonloppuisin esitettäviä ohjelmia. Silloin juuri ne pahimmat ohjelmat tulevat, ja silloin lapsilla on myös aikaa katsoa enemmän televisiota.
        Vetoomuksella haluamme parempia ja laadukkaampia ohjelmia televisioruutuun, uusia ja vanhoja."

        ja

        "Mielestämme esimerkiksi lentävät, puhuvat ja sotivat jättiläisrobotit eivät ole oikeanlaista viihdettä alle kouluikäisille. Emmehän halua antaa lapsille sellaista maailmankuvaa, jossa maine ja kunnia ovat tarkeintä elämässä."

        ... Sori jos ymmärsin väärin, totta kai kaikille tulee olla sopivaa ohjelmaa, mutta eikö olisi hyvä siirtää myös ohjelma aikoja?


      • lastenohjelmia
        - Turbo - kirjoitti:

        ... Sori jos ymmärsin väärin, totta kai kaikille tulee olla sopivaa ohjelmaa, mutta eikö olisi hyvä siirtää myös ohjelma aikoja?

        Juu, ohjelma-ajat ovat vähintään yhtä tärkeitä. Pienet lapset katsovat usein televisiota viikonloppuaamuisin ja olisi hyvä, jos joltakin kanavalta tulisi silloin heille sopivaa ohjelmaa. En tiedä mikä on asianlaita, kun en itse katsele, mutta sain www.lastenasialla.net -sivuilta kuvan, että sellaiselle olisi tarvetta.

        Minusta pitäisi kiinnittää huomiota siihen, mikä on ohjelman kohderyhmä. Jos ohjelma on tarkoitettu alle kouluikäisille tai pienille koululaisille, niin sisältö olisi oltava sen ikäisille sopiva ja positiivisesti kehittävä. Jos taas ohjelmat on tarkoitettu isommille lapsille, on vanhempien tehtävä pitää huoli siitä, mitä pienet lapset katsovat.

        BTW Mitä minä olen jotain Pokémoneja tms joskus nähnyt, niin minusta niillä ei ole juuri kenellekään mitään annettavaa. Lapsellisia, mutta lapsille sopimattomia.


      • lastenohjelmia
        lastenohjelmia kirjoitti:

        Juu, ohjelma-ajat ovat vähintään yhtä tärkeitä. Pienet lapset katsovat usein televisiota viikonloppuaamuisin ja olisi hyvä, jos joltakin kanavalta tulisi silloin heille sopivaa ohjelmaa. En tiedä mikä on asianlaita, kun en itse katsele, mutta sain www.lastenasialla.net -sivuilta kuvan, että sellaiselle olisi tarvetta.

        Minusta pitäisi kiinnittää huomiota siihen, mikä on ohjelman kohderyhmä. Jos ohjelma on tarkoitettu alle kouluikäisille tai pienille koululaisille, niin sisältö olisi oltava sen ikäisille sopiva ja positiivisesti kehittävä. Jos taas ohjelmat on tarkoitettu isommille lapsille, on vanhempien tehtävä pitää huoli siitä, mitä pienet lapset katsovat.

        BTW Mitä minä olen jotain Pokémoneja tms joskus nähnyt, niin minusta niillä ei ole juuri kenellekään mitään annettavaa. Lapsellisia, mutta lapsille sopimattomia.

        siis tuo "Totta kai" oli tarkoitettu ohjelma-ajoille.


      • - Turbo -
        lastenohjelmia kirjoitti:

        siis tuo "Totta kai" oli tarkoitettu ohjelma-ajoille.

        .... Kun kaikki pikkulasten ohjelmat alkaa niin älyttömän aikaisin aamulla. 7:00 tai viikonloppuisin 8:00 tai sinne päin ja useinhan lapset nukkuu silloin ja päivemmällä tulee kaikki nuorten ohjelmat, että eikö ois sama vaihtaa niiden paikkoja? Sitä mä tarkoitin oikeestaan... Nii! Ja minä pidän vanhoista lasten ohjelmista! Vaikka oiskin nuoremmille! Prätkähiiret kumminkin on suosikkiohjelmani :D

        PS. Pokemonit on kyllä menny oudompaan suuntaan, ennen ne oli vähän parempia, nyt niistä ei tajuu mitään ja samat jaksot pyörii yhä uudestaan ja uudestaan....


      • icy trix
        - Turbo - kirjoitti:

        .... Kun kaikki pikkulasten ohjelmat alkaa niin älyttömän aikaisin aamulla. 7:00 tai viikonloppuisin 8:00 tai sinne päin ja useinhan lapset nukkuu silloin ja päivemmällä tulee kaikki nuorten ohjelmat, että eikö ois sama vaihtaa niiden paikkoja? Sitä mä tarkoitin oikeestaan... Nii! Ja minä pidän vanhoista lasten ohjelmista! Vaikka oiskin nuoremmille! Prätkähiiret kumminkin on suosikkiohjelmani :D

        PS. Pokemonit on kyllä menny oudompaan suuntaan, ennen ne oli vähän parempia, nyt niistä ei tajuu mitään ja samat jaksot pyörii yhä uudestaan ja uudestaan....

        Kun monet ohjelmat tulee niin aikasin, niin se on vähän ärsyttävää kun on ihan väsynyt kun herää kattoo winxiä...


      • icy trix kirjoitti:

        Kun monet ohjelmat tulee niin aikasin, niin se on vähän ärsyttävää kun on ihan väsynyt kun herää kattoo winxiä...

        Mä kyllä ajattelin hitusen muuta.... Lapset on yleensä aamu-unisia, kai nyt Winx saa pysyä omalla ajallaan (huh! pysyispä! Saisin nukkua koko ohjelman yli!) Aina, kun mä heräisin, niin heräisin siihen, kun veli katsoo Winxiä [samat periaatteet, kuin mulla, etsii virheitä koko ohjelmast (tuuraa mua jos mä nukun) ja sitten kertoo niist mulle, mutta yleensä mä katson itse] On kattokaas kiva tietää missä mennään, ettei tule puheeksi: " Mitä sä siinä höpötät, kun et tiedä koko ohjelmasta mitään!" Just tolleen....


    • ??????
    • Tässä mahdollisuus

      Kiitos kivasta keskustelusta! Adressi www.lastenasialla.net sulkeutuu 31.1.06 jälkeen.
      Kerännyt nimiä jo yli 64 500. Saa nähdä ehtiikö 65 000:een.

      • Nyt tätä keskustelua tähän voi lopettaa? Noh... Kiva jos saadaan lapsille parempaa katsottavaa, kuin Pokèmonit ja Turtlesit :D


      • Tässä mahdollisuus
        half-mouse kirjoitti:

        Nyt tätä keskustelua tähän voi lopettaa? Noh... Kiva jos saadaan lapsille parempaa katsottavaa, kuin Pokèmonit ja Turtlesit :D

        Keskustelu saa totta kai jatkua. Mielenkiintoista nähdä, millaisen vastaanoton tuo lasten asialla -adressi saa sitten, kun se luovutetaan. Tänäänhän se sulkeutuu. Luovutusajankohtaa ei kai ole vielä kerrottu.


    • Muhvin etsijä

      Onko jollain muistissa tai tietoa, minkä nimisessä lastenohjelmassa on esiintynyt Muhvi niminen hahmo? Piirretty oli uuden aikainen, noin 1996-2002 tullut luultavasti yleltä..

    • missthis

      Digimon
      Pokemon
      Turtles
      Viidakko vekara Juuso
      Tontut
      Tabaluca
      Lapitch ja taikasaappaat
      Vili vilperi
      Nalle Puh
      Katti Matti
      Marsupilami
      Prätkähiiret
      Muumit
      Maikki ja pelottava Pontso
      Ankronikka
      Nokkapokka
      Sinisen talon nalle
      Richard Scarryn touhukas maailma
      Peukaloisen retket
      Teletapit
      Tohtori Sykerö
      Eki eläinlääkäri
      Alfred J. Kwak
      Matka maailman ympäri 80 päivässä
      Pelastuspartio
      Franklin
      Pyjama banaanit
      Pablo-kettu
      Kaukametsän pakolaiset
      Pikkukarhu
      Tom & Jerry
      Kaapo
      Olipa kerran elämä
      Puuha-Pete
      Taavi-tonttu
      Nalle Luppakorva
      Hali nallet
      Tehotytöt
      Spies-tytöt
      Felix
      Taotao
      Badding karhu
      Hamtaro
      Anniina Ballerina
      Arttu
      Timo menee eskariin
      Antti Aamunen
      Roni Neutroni
      Babar
      Nakke Nakuttaja
      Postimies Pate
      Pekka Töpöhäntä
      Urpo ja Turpo
      Pelle Hermanni
      Pertsa ja Kilu
      Peppi Pitkätossu
      Vaahteramäen Eemeli
      Se pikkuinen Lotta
      Rölli
      Syrhämä

      siinä parhaat lastenohjelmat ever jotka tuli mieleen, VANHAT LASTENOHJELMAT TAKAS TELKKARIIN EIKÄ NYKYAJAN SONTAA!

    • Anonyymi

      Haluaisin että tulisi NALLEPUHIA, niitä vanhoja hyviä piirrettyjä. Koska ne on aivan parhaita!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihanimmat/sympaattisimmat lastenohjelmat ehdottomasti omasta lapsuudesta:
      - Kössi Kenguru
      - Matti ja Miisu
      - Nalle Luppakorva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe