Onko itsemurha perheissä tabu

animattiN

ajattelin vain kun olen läheltä joutunut katsomaan ihmisen kamppailua vaikeuksien kanssa, ja henkilön tehdessään ratkaisunsa niin siittä vaietaan.
Miksi ihminen ei saanut apua mistään taholta yhteiskunnalta? Tai omaisiltaan.
Oikeastaan haluaisin tietää et miksi se ratkaisu on hävettävää, ettei siit puhuta.
Olihan itsemurha jopa rangaistava tekokin joskus ennen 70 lukuu ,joten siittäkö se vaikeneminen johtuu

25

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut joskus

"kuilun partaalla" ja viittä vaille sellaista ratkaisua.
      En ole koskaan hävennyt kertoa siitä, mutta läheiselleni se on ollut arka asia.
      Eivät halua puhua siitä, vaikka minulle se on ollut jopa välttämätöntä keskustella siitä avoimesti.

• animattiN

olin itsekkin aikoinaan joskus 14 vuotiaana, ja voi sitä valehtelua äidiltäni naapureille ja sukulaisille.

• aikuisiällä
        animattiN kirjoitti:

olin itsekkin aikoinaan joskus 14 vuotiaana, ja voi sitä valehtelua äidiltäni naapureille ja sukulaisille.

siellä kuilunpartaalla ja melkein kielsivät kun hakeuduin itse apuun. Häpesivät,että mitähän kaikki nyt ajattelee.
        Kait ne olis paremmin sen kestänyt sitten jos olisin vienyt sen loppuun.

• animattiN
        aikuisiällä kirjoitti:

siellä kuilunpartaalla ja melkein kielsivät kun hakeuduin itse apuun. Häpesivät,että mitähän kaikki nyt ajattelee.
        Kait ne olis paremmin sen kestänyt sitten jos olisin vienyt sen loppuun.

Olin lapsi viellä. Ei ollut kivaa kun oma äiti haukkui pataluhaksi, vaikka suurin syy löytyi hänestä.

• tuota että

itsemurha olisi ollut ennen 70-lukua rangaistava teko. Siis ketä siinä olisi rangaistu ja miten? Eihän itsemurhan tehnyttä kuollutta nyt mitenkään voi enää rangaista.

• animattiN

teko jo pelkästä yrittämisestä.

• itsemurhan tekijä

haudattiinkin rikollisena (murhaajana) hautausmaan ulkopuolelle,ei saanut synninpäästöä koska itsemurhakin oli kirkon silmissä murha1lisäksi rankaisi jäljellejääneitä omaisia ja läheisiä!

• Remmari ek
        animattiN kirjoitti:

teko jo pelkästä yrittämisestä.

En muista, että Suomessa olisi ollut.

• animattiN

uskalla vastata tähän viestiin. meneekö liian läheltä teitä lukijoita.

• ellinor

läheltä!!
        kun olin nuori aikunen niin mulla oli ystävä, hirveesti ongelmia ja pahaa oloa, johtu osaks kotioloista, kouluaika meni jotenkin hyvin, autettiin siinä missä pystyttiin ja aina oli meitä kavereita tukemassa, mut kun kaikki hajannuttiin kukin opiskeleen muualle, tämä jäi kotiseudulle, ei oikein saanu kiinni elämästä ja kun kaikki kaveritkin oli poissa niin pääty tuohon hirveään ratkaisuun...en vieläkään ole unohtanut sitä.......
        ja syyllisyys painaa aina mieltä....että jos???
        jos oisin ollu kotona, jos oisin tajunnu vaikka sieltä 200km. päästä...et toisella on hätä...
        arka asia puhua, mut puhun kumminkin...

• PIRRE

ITSE OLEN SIIHEN KERRAN PAATYNYT .SAIVAT ELVYTTÄMÄLLÄ TAKAISIN HENKIIN...ELÄMÄSSÄ NIIN PALJON LIIKAA PAINAVIA RAAKOJA ASIOITA ETTÄ EI VAAN JALAT AINA JAKSA KANTAA NIITÄ.KUN SE NYT KUITENKI ON OMA VALINTA NIIN OLISIHAN SE KIVA JOS JOKU SIIHEN VALINTAAN YRITTÄISI VAIKUTTAA TAI HUOMAISI AHDINGON.IHMISET VAAN KAIKKOAVAT VAIKEUKSIEN TIELTÄ JA SILLOIN YKSINÄISYYDESSÄ VAIKEUDET KAKSINKERTAISTUU.JOS ULKOKUORI NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ NIIN EI SILLOIN VOI SISÄLTÄKÄÄN KOVIN RUMA" OLLA TAITAA OLLA SUURIMMAN OSAN IHMISISTÄ AJATUSTAPA..ANNETAAN PILLERIÄ ETTÄ OLET KUIN ZOMBIE VAAN SIELUN HOITO JÄÄ VÄHEMMÄLLE.

• simbe.

Hävettävää. Pilkka lentää. Pahonvointiyhteiskunnaksi finskilä on muuttunut, mutta ei saa valittaa, jos ei ole työtä, ei toimeentuloa, sairaudet vaivaavat. Kaikki tyynni on oma vika olla tällaisessa tilanteessa. Moni tekee helpottavan ratkaisun ja "poistuu" sietämättömäksi käyneestä elämästä.

Ei saa puhua, ettei koko sukua leimata luusereiksi. Finskeillä ei ole empatiaa ketään kohtaan. On vain raha, raha ja raha. Ulkonäkö ja se suurin kaikesta ja kaikessa välttämätön: S E K S I!

• SEKSI

ole se kaikista suurin vaan se on se valta ja kunnia.
        Glory, glory jne..........
        Eihän tavallisia ihmisiä saa enää olla.

• renata1
        SEKSI kirjoitti:

ole se kaikista suurin vaan se on se valta ja kunnia.
        Glory, glory jne..........
        Eihän tavallisia ihmisiä saa enää olla.

Suomessa, kuten muuallakin länsimaissa, varsinkin katolisissa, pidetään itsemurhaa hävettävänä, jopa rikollisena tekona.
        Japanissa esimerkiksi, asia on päinvastoin. Siellä ihminen, joka ei pärjää siinä melkein yli-inhimillistä tehokkuutta vaativassa yhteiskunnassa, tekee kunniakkaan teon poistumalla olemasta häpeäksi suvulleen.
        Jopa lapset japanilaisessa kulttuurissa päätyvät monasti itsemurhaan, kun eivät ole pärjänneet kouluopinnoissaan odotetulla tavalla.
        Sielullinen sairaus on Japanissa myöskin niin suuri häpeä perheelle, että koko muu perhe, jonkun sen jäsenen sairastuttua tekee itsemurhan.
        Japanissa asunut ystäväni kertoi, että esm. joen ylittävän sillan reunasta löytyy siistiin riviin asetettu kenkärivi - kokojärjestykseen laitettuna, ja uimataidoton perhe on hypännyt!

• animattiN

Monta kertaa viinahuuruisessa elämässään.
      Mutta sitten kun tulikin hänelle syöpä niin yritti kaikella tavalla selvitä siittä ja lopun lähetessä anoi anteeksi antoa sairaalan papeilta.
      Tai siis ettei hän kuolis, vaan rukoili henkiin jäämistä.

• Ronja-Viiva

Minua kiinnostaa, mitä äitisi itsemurhayritys ja sairastaminen vaikuttivat sinuun itseesi? Minunkin äitini kuoli syöpään ja kutsui pappia luokseen loppuaikoinaan. Hän ei pelännyt kuolla, mutta halusi "lähteä puhtain paperein". Tulee mieleen, että hakiko äitisi apua itselleen itsemurhayrityksillään, koska kuoleman uhatessa, elämänhalu voitti? Mitä itse ajattelet?

• animattiN
        Ronja-Viiva kirjoitti:

Minua kiinnostaa, mitä äitisi itsemurhayritys ja sairastaminen vaikuttivat sinuun itseesi? Minunkin äitini kuoli syöpään ja kutsui pappia luokseen loppuaikoinaan. Hän ei pelännyt kuolla, mutta halusi "lähteä puhtain paperein". Tulee mieleen, että hakiko äitisi apua itselleen itsemurhayrityksillään, koska kuoleman uhatessa, elämänhalu voitti? Mitä itse ajattelet?

se oli erittäin ristiriitaista. Ensin haluaa väen väkisin kuolla mutta sitten kun olikin kuolema edessä ei halunutkaan sitä.
        Niin siis hän ei tiennyt aikaisemmin että olikin sairatunut syöpään, kun yritti itsaria.

• Ronja-Viiva
        animattiN kirjoitti:

se oli erittäin ristiriitaista. Ensin haluaa väen väkisin kuolla mutta sitten kun olikin kuolema edessä ei halunutkaan sitä.
        Niin siis hän ei tiennyt aikaisemmin että olikin sairatunut syöpään, kun yritti itsaria.

Oletko kuullut tarinan, jossa itsemurhakandi on menossa apteekkiin ostamaan kuolettavaa annosta unilääkettä, mutta matkalla varoo jäämästä auton alle? Et kertonut mitä ajatuksia äitisi juominen, itsemurha-aikeet ja sairastuminen sinussa itsessäsi herättivät. Olenko liian utelias?

• ovat vielä aika kipeitä asioita perheissä ja suvuissakin, olen saanut seurata sairastuneiden omaisten yhteydenpito halukkuutta tyttäreni työn ansiosta.

Joulunakin heitä vain yhden asiakkaan omainen, joka otti hänet kotiin pyhiksi..Toisille ei tullut lahjan lahjaa...
      Minua säälitti ja hävettikin, tyttäreni tosin hankki heille lahjat ja muut jouluolemiset.

Heidän omia henkilökohtaisia käyttövaroja kontrolloidaan ja yritetään pihistellä, he eivät saisi omaisten mielestä hankkia uusia vaatteita, eikä mitään mikä piristää terveenkin ihmisen mieltä; odottanevatko vielä perintönään niitä vuosien varrella säästyviä varoja..:/

Tämä juttuni nyt ei ihan suoraan koskenut itsemurha aiheista aloitusta, mutta kuvasi kuitenkin tuota välinpitämättömyyttä sairaasta lähimmäisestä.

• "Joulunakin heitä m u i s t i vain yhden asiakkaan omainen, hänet otettiin kotiin pyhiksi..toisille ei tullut lahjan lahjaa"..
        Piti olla..tuo esikatselu jää aina kiireessä tekemättä..:)

• Kerro minulle!

joka kertoi yrittäneensä itsaria!
        Sitten uskon, että laulu "Klounin kyyneleet" on
        todellisesta elämästä otettu ja jopa itse koettu aihe lauluun.

• Kerro minulle! kirjoitti:

joka kertoi yrittäneensä itsaria!
        Sitten uskon, että laulu "Klounin kyyneleet" on
        todellisesta elämästä otettu ja jopa itse koettu aihe lauluun.

mitä höpäjät sielä..

• Hili(ma)kka

Opiskeluaikaan otin liian paljon rauhoittavia. Tilanne oli sellainen, että mieheni tapaili muita.
      Kai siihen oli syynsä: minä vain opiskelin ja hän, Pentti, suoritti jatkuvasti sahatyöläisen arkea.
      Pentti rakasti minua. Minä olin liian hieno. Hakeuduin Naisten Taloon Leppävirralle. Se oli niin kallis paikka, että minä sainkin olla siellä ihan ilmaiseksi. Jopa Virpi Miettinen oli ollut siellä ennen minua!

• Tuskin omaiset jaksavat enemmälti keskustella asiasta ihmisten kanssa. Usein ympäristö tuomitsee ja esittää tungettelevia kysymyksiä. Tuskin kukaan jälkeen jäänyt voi jatkaa elämäänsä ilman ahdistunutta syyllisyydentuntoa ja voi olla miettimättä, mitä hänen olisi pitänyt tehdä itsemurhan estämiseksi. Joskus takana voi olla vuosikausia jatkunut itsemurhalla uhkaileminen ja joskus onnistuminen voi olla vahinkokin.

Itsemurhaaja pääsee irti omasta taakastaan, mutta usein hän jättää sen moninkertaisena läheisilleen loppuelämäksi.

Ymmärtäväinen ja empaattinen ympäristö voisi helpottaa kaikkien taakkaa. Toivotaan, että inhimillisyys ja lämpö lisääntyisivät tässä markkinatalouden maailmassa.

• animattiN

tuo on.Mutta entäs jos oletkin epäonnistunut ja viillellyt ranteesi niin häpeät niitä arpia lopun ikääs.
        Miksi yrittänyttä katsotaan säälien ja supistaan selän takana.Olen huomannut että jopa halveksitaan yrittänyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1679
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      16
      1063
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      99
      1006
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      942
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      90
      776
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      749
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      744
    8. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      671
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      661
    Aihe