Patti häpyhuulessa

Sanni100

Onks kellään kokemuksia pienestä patista häpyhuulessa emättimen aukon vieressä?
Onkohan se nyt joku kasvain vai ihan jotain muuta?!
Pitänee mennä gynelle tutkituttamaan...

18

28424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laura Mc Gaul

mennä. Purista se finni sieltä pois.

• Gee

Elikä kun siinä on vaalea pullistuma, niin sitten puristetaan siihen asti että alkaa verta tulla.

Saattaa joutua niistämään pariinkin kertaan. Ja saattaa tulla useampia. Mutta jos niitä ihan erkkinä alkaa tulla, niin silloin lienee alueen floora sekaisin, liikaa bakteereja tms.

• Miisa

Ei tarvii mihinkään mennä. Se on ns. Bartholin rauhanen, itelläni on aina silloin tällöin sellainen ja on aika kivulias, mutta häipyy itsestään eikä ole vaarallinen. Kävin ekalla kerralla gynellä sen takia. Sanoi, että on ihan vaaraton, niitä ilmestyy joillekin aika ajoin. Pidät vaan puhtaana, älä räplää turhaan, se vaan ärtyy.

• MILLI

Kyllä kantsii lääkäriin mennä jos BARTHOLIN rauhanen on se kasvaa se täytyy puhkasta nesteet ulos ja ehkä tarvitsee tikit.

• jemmi

Kyllä lääkärin vastaanotolle mars! Bartholin rauhanen voi kehittää paiseen, joka ei välttämättä puhkea itsestään ja voi olla hyvin kivulias vaiva. Kokemusta on. Se voidaan pienellä operaatiolla tyhjentää leikkaamalla auki. Tähän tulehdukseen tarvitaan monesti antibiootit (ja kipulääkitys jos kovasti särkee)!

• on nyt
        jemmi kirjoitti:

Kyllä lääkärin vastaanotolle mars! Bartholin rauhanen voi kehittää paiseen, joka ei välttämättä puhkea itsestään ja voi olla hyvin kivulias vaiva. Kokemusta on. Se voidaan pienellä operaatiolla tyhjentää leikkaamalla auki. Tähän tulehdukseen tarvitaan monesti antibiootit (ja kipulääkitys jos kovasti särkee)!

patti kans, mut ei oo yhtään kipee eikä oo kasvanu sitte toissapäivän illasta. Pikkurillin pään kokoinen ja kyllä pelästyin aluks. Paikansin sen Bartholin rauhaseks, sijainnin perusteella ei voi olla muutakaan. Ei kuumota, tykytä, ole kipeä, haittaa mitenkään eikä ole edes kasvanut. Seurailen tilannetta ja jos pahenee niin lääkäriin. Pissan jälkeen pyyhkiessä tuntuu, ehkä hieman aristaa, mutta ei satu, siirryin "painelemaan" sil paperil, en kuitenkaan aio turhia ärsyttää sitä pattia.
        Katsotaan miten kehittyy :)

• Ärtynyt?

Jos patti on se Bartholinin rauhanen, joksi sitä on täällä veikattu, seuraa tilannetta, älä kuitenkaan käpälöi ja huolehdi hygienista normaaliin tapaan.

Minulla se oli vuosikausia pieni, mutta kuitenkin selkeästi havaitavissa. Sitten eräänä viikonloppuna se turposi kananmunan kokoiseksi, ihme kyllä se ei ollut mitenkään pahasti arka.
      Samaan aikaan oli pientä sahaavaa lämmönnousua, mikä ymmärtääkseni viittasi jo vähän vakavampaan tilanteeseen. Menin joutuin lääkäriin, patti puhkaistiin ja tyhjennettiin. (Tyypillistä sille on eritteen kuvottava haju.) Päälle antibioottikuuri.

Tilanne pysyi rauhallisena noin vuoden, sitten se ärtyi ja kasvoi taas. Päädyttiin poistamaan koko rauhanen kirurgisesti.

Siis: se patti voi pysyä siinä rauhallisena kauan, tai häipyä. Tai sitten käy pahemmin.
      Seuraa tilannetta.

Jollei sitten ole finni...

• Sanni 100

Kiitoksia vastauksista!

Luulenpa että se on se Bartholin rauhanen, koska finni se ei tosiaankaan ole niinkuin joku varmaksi jo tiedotti. Tämä patti hävisi joksikin aikaa ja nyt tullut taas takaisin. Ei mikään kovin iso ole missään vaiheessa ollut, mutta vähän se aina askarruttaa ettei vaan ole mikään kasvain tai jotain sellaista.
        Onko kenelläkään tarkempia tietoja siitä Bartholin rauhasesta, kun en netistä löytänyt kuin keskustelupalstoja. Tai jos joku osaisi laittaa nettilinkin...

Kiitos!

• jemmi
        Sanni 100 kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista!

Luulenpa että se on se Bartholin rauhanen, koska finni se ei tosiaankaan ole niinkuin joku varmaksi jo tiedotti. Tämä patti hävisi joksikin aikaa ja nyt tullut taas takaisin. Ei mikään kovin iso ole missään vaiheessa ollut, mutta vähän se aina askarruttaa ettei vaan ole mikään kasvain tai jotain sellaista.
        Onko kenelläkään tarkempia tietoja siitä Bartholin rauhasesta, kun en netistä löytänyt kuin keskustelupalstoja. Tai jos joku osaisi laittaa nettilinkin...

Kiitos!

Itselläni on sama vaiva. Bartholin rauhanen erittää "limaa" varsinkin sukupuoliyhteydessä tai kiihottuneessa tilassa. Se voi mennä tukkoon aktiivisen seksielämän myötä tai ihan itsestään ja tulehtua. Mikäli se patti sinulla edelleen on, mene ihmeessä lääkäriin, yksityisellä minulla tämä löydettiin, työterveydessä väittivät imusolmukkeeksi. Kohta on turvonnut emättimen suuaukon läheltä häpyhuulesta ja aristaa, on erittäin kipeä.
        Rauhanen voi kehittää paiseen, johon kerääntyy märkää, joten senkin takia lääkärissä on hyvä käydä. Se voi nimittäin äityä hyvinkin kipeäksi (kuten minulla) jos ei heti itsestään puhkea. Itse odottelen aikaa leikkaukseen, jossa rauhanen tyhjennetään. Mieluummin se kuin jatkuva paise ja kipu.

• ...
        jemmi kirjoitti:

Itselläni on sama vaiva. Bartholin rauhanen erittää "limaa" varsinkin sukupuoliyhteydessä tai kiihottuneessa tilassa. Se voi mennä tukkoon aktiivisen seksielämän myötä tai ihan itsestään ja tulehtua. Mikäli se patti sinulla edelleen on, mene ihmeessä lääkäriin, yksityisellä minulla tämä löydettiin, työterveydessä väittivät imusolmukkeeksi. Kohta on turvonnut emättimen suuaukon läheltä häpyhuulesta ja aristaa, on erittäin kipeä.
        Rauhanen voi kehittää paiseen, johon kerääntyy märkää, joten senkin takia lääkärissä on hyvä käydä. Se voi nimittäin äityä hyvinkin kipeäksi (kuten minulla) jos ei heti itsestään puhkea. Itse odottelen aikaa leikkaukseen, jossa rauhanen tyhjennetään. Mieluummin se kuin jatkuva paise ja kipu.

Eli gynekologille kannattaa mennä suoraan, heidän heiniään tämä on. Sieltä sitten päätetään jos kirurgin pakeille sinut laittavat :)

• 4 kertaa vaivannut

Onko joltakin poistettu bartholin rauhanen kirurgisesti? Itsellä on operaatio edessä ja pelottaa KAMALASTI. Tai lähinnä tietysti elämä leikkauksen jälkeen kun on leikkaushaava alapäässä...

• apua4

Minulla herneen kokoinen patti häpyhuulessa klitoriksen kohdalla vasemmalla puolella. Ilmestyi yden päivän aikana? Olen neitsyt enkä kertakaan ole gynellä käynyt. Miten san sen mahdollisimman nopeasti pois!

• onsuuu

Mulla on tuo sama, tuli eilen illalla....

• tyttö yläasteelta

Minulla sama vaiva! Ja olen yläaste ikäinen neitsyt, joten ei tekisi mieli kertoa patista kellekään, koska se on mielestäni tavallaan noloa.... Olisiko suuri riski yrittää puhkaista se itse? Vai pitäisikö se vain jättää rauhaan? Vielä patti on todella pieni, mutta pelkään sen kasvavan. Se on ollut jo monta viikkoa minulla, joten en usko sen lähtevän itsestään pois. Olisi ihanaa jos tähän tulisi nopeasti vastauksia!

• Mimmine

Riippuu kai mikä sulla siis on? Finnin puhkaisusta ei liene haittaa, ja ei kai periaatteessa bartholin rauhasenkaan puhkaisussa, joskin ilman lääkäriä ei saa antibiootteja joita saattaa tarvita jos tulehdus on paha. Voithan kokeilla, jos patista jotain tulisi ulos, ja mennä lääkäriin sitten jos ei parane.

• auttakaa?

Olen raskaana oleva nainen rv 28 5 ja lääkäri huomasi maanantaina minulla tuon kyseisen rasvapatin, mutta ei tehnyt asian eteen mitään. Sen jälkeen minua rupesi kalvaamaan asia ja olen täältä yrittänyt ottaa selville asiasta, pitäisikö minun ottaa uudestaan puheeksi neuvolassa tuo kyseinen rasvapatti, vai katsoa vielä hetken lähteekö se itsestään pois ?

• ...

Siis huomasiko gynekologi rasvapatin vai Barth.rauhasen tulehduksen? B-rauhanen kun ei ole mikään rasvapatti.

• :-I

Herpes?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      120
      3706
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2423
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2068
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1011
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      929
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      871
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      835
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      830
    9. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      95
      740
    10. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      42
      734
    Aihe