Olen nähnyt teräsveneitä rantautuneena ilman perä ankkuria keula hiekalle ajettuna ja peräköydet rantaan kiinnitettynä olen ihmetellyt että pysyykö esim.sivutuulella kiinni.Onko käyttäjillä kokemuksia kyseisestä rantautumismallista,asia kiinostaa.
teräsveneellä rantautuminen
12
4324
Vastaukset
- Skippah
Jos ranta on kivetön, puhdas hiekkaranta, joka syvenee riittävän jyrkästi, ettei potkuri tai peräsin pääsee kaivautumaan hiekkaan, ei rautapaatin ajaminen rantaan ole ongelma. Kunhan ajaa riittävän hitaasti ja varovaisesti. Paattia ei tartte voimalla survoa sinne hiekaan, vaan riittää, että keula "nousee" hieman pohjan varaan.
Jos peräköydet virittää tarpeeksi loivaan kulmaan rungon keskilinjaan nähden, niin ne pitävät veneen perän jopa paremmin paikallaan, kuin peräankkuri. Onhan kiinnityspisteitä silloin enemmän kuin yhtä ankkuria käytettäessä. Keula kyllä pysyy paikallaan, jos se lepää riittävästi oman painonsa päällä hiekassa.
Tuollaisessa tilanteessa turvallinen poisperäyttäminen omalla koneella on oltava varmaa ja turvallista. Potkurin ja peräsimen on oltava vapaassa vedessä ja varavettä, veneen koosta riippuen oltava parinkymmenen sentin paremmalla puolella, koska voimalla peräyttäessä perä saattaa pyrkiä hieman painumaan.
Joka tapauksessa, kannattaa todellakin varmistua rannan pohjanlaadusta ja ehkä niitä säätiedotuksiakin voi silmäillä, ettei ihan myrskylukemat pääse yllättämään. Lyhyt pulahdus uimaan, ennen rantautumista saattaa olla ihan hyvä kikka varmistaa, ettei kulku-uralle satu kiviä, jotka voivat vahingoittaa runkoa.- jäähdytyskiertoon!
Kannattaa ottaa huomioon!
- muuttua
jäähdytyskiertoon! kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon!
Ja merellä voi vedenpinta nousta tai laskea puoli metriä tunnissa. Parikymmentäkin senttiä voi jo juututtaa melkoisen tiukasti niille sijoilleen.
- päästä
muuttua kirjoitti:
Ja merellä voi vedenpinta nousta tai laskea puoli metriä tunnissa. Parikymmentäkin senttiä voi jo juututtaa melkoisen tiukasti niille sijoilleen.
nostaa keulan pitkälle maihin.
- yleinen
käytäntö. Paremminhan köydet sitä paitsi pitää kuin hiekkaan pudotettu ankkuri.
Hankaluutena on sitten kolina jos tuulee perästä eikä keula makaa hiekalla riittävän tukevasti.- Kippari
...
- saimaan
Kippari kirjoitti:
...
veneilijät luulee olevansa varsinaisia merikarhuja.
- Päijänteen veneilijä
saimaan kirjoitti:
Mielestäni kukaan järviveneilijä ei ole väittänyt olevansa merikarhu. Oikeita merikarhuja näkee esim. Kotkassa jossa merikarhut ajelee Kotkansaarta ympäri ja paukuttelevat henkseleitään, että tulipahan käytyä merellä. Mutta asiaan. Minä esim. en käytä ankkuria kuin kerran pari kesässä. Keula rantaan vaan ja viikset perästä rantakoivuun. Toimii tosi hyvin järvellä.
- toimi merellä
Päijänteen veneilijä kirjoitti:
Mielestäni kukaan järviveneilijä ei ole väittänyt olevansa merikarhu. Oikeita merikarhuja näkee esim. Kotkassa jossa merikarhut ajelee Kotkansaarta ympäri ja paukuttelevat henkseleitään, että tulipahan käytyä merellä. Mutta asiaan. Minä esim. en käytä ankkuria kuin kerran pari kesässä. Keula rantaan vaan ja viikset perästä rantakoivuun. Toimii tosi hyvin järvellä.
kun missään ei ole sopivan jyrkkiä hiekkarantoja joita Saimaalla ja Päijänteellä on runsaasti.
- ...toimiii!
toimi merellä kirjoitti:
kun missään ei ole sopivan jyrkkiä hiekkarantoja joita Saimaalla ja Päijänteellä on runsaasti.
Ainakin tässä kuvassa toimii.
Tai siis sen jäleen kun perä irtosi ja sekin kääntyi kätevästi rantaan. Nyt se pysyy paikoillaan :)
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1101981142864.jpeg - Kalle
toimi merellä kirjoitti:
se hyvin toimii merelläkin,itse olen usein rantautunut niin vaikka ei hiekkarantaa olekkaan,hyvä kivikkoranta ajaa saman asian kunhan katsoo vaan sopivan kohdan ja suht aallokottoman paikan niin eikun keula maihin ja köydet kiinni.
Keulaan olen kuitenkin tehnyt pikku vahvistuksen joten voipi rauhassa kolistella rantakiviin.
Kaislikkorannoissa ei tarvitse edes sivuköysiä kun pysyy muutenkin. - meni
saimaan kirjoitti:
vittuiluksi.
KIITOS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle233051Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A122139Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.661978Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1001843Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761573Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥391336Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta141292Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001265- 1121083
Tulipalo viimeyönä
Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj151066