Kapi/Syyhypunkki

maijuriina

kertokaa hyvät ihmiset miltä syyhypunkki näyttää. Millä sen näkee?
Mitä muita vastaavia, melkein samanlaisia tauteja on?
Koirallani on joku, vaan en tiedä mikä, eikä tiedä el.lääkärikään. Ei auttanut Advokat vaikka sitä laitettiin ne kaksi kertaa. Apua!

Jos teillä, siis koirallanne ollut jotain tällaisen tyyppistä, miten selvititte sen ja miten se hoidettiin pois?

KIIRE!

21

20169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YlämaanKettu

      lääkekuuri auttaa tod.näk. jos kyseessä on kapitartunta. Kapi aiheuttaa ainakin korvanlehden reunaan (kutisevaa) nyppylää ja ilm. muuallekin. En osaa sanoa, näkeekö punkkia paljaalla silmällä. Lääkäritkään eivät ilm. tee (ainakaan meidän tapauksessa) mitään luotettavaa testausta, vaan em. kuuri annettiin varmuuden vuoksi ja se kyllä vei nypyt pois.
      Miten koirasi oireilee?

      • maijuriina

        melkeinpä tauotta. Nukkuu kyllä aika hyvin, mutta koko velveillaoloajan raapii. Niin ja jyrsii ihoaan karvattomaksi. Monesta kohdin ihan karvaton ja punoittava. Olen ne kohdat joihin ilmestyy karstamuodostusta voidellut apteekista saatavalla voiteella joka sisältää hieman jotain antibioottia. Sillä saa hieman parannusta aikaan, muutoin olisi ihan kauhea iho. Olemme käyneet jo pari kertaa lääkärillä, mutta eivät osaa sanoa mitä on. Testejä tehty ja maksettu isot rahat käynneistä(harmittaa, se ei tosiaankaan ole halpaa lystiä). Allergiaa epäilevät nyt kun tämä ihoon laitettava lääke ei tehonnut, mutta nuo ihossa olevat mustat pilkut jotka näkyvät suurennuslasilla eivät mielestäni ole allergiaa vaan punkkeja. Miten saan muut uskomaan että pitäisi myöskin katsoa, eikä vain kauempaa arvailla mikä sairaus on kyseessä.
        Tarkoitus olisi huomenna ottaa eläinlääkäriin yhteyttä ja kovistella hieman. El-lääkäri sanoi että kun kerran lääke ei tehonnut niin kapi on sitten pois suljettu. Mutta mitä jos se lääke ei vain ollut tehokasta juuri tälle koiralle? Kyllä on ihminen yksin tällaisenkin asian kanssa jos ei saa toisia uskomaan sitä mihin itse uskoo ja minkä itse vielä omin silmin näkee.
        Jollekin puhuin aiemmin noista pilkuista, mutta vähättelevät vain ja sanovat että jospa kyseessä on jotain likaa. Mutta lika ei käyttäydy noin järjestelmällisinä pilkkuina ja eivät lähde rapsuttamalla eikä pyyhkimällä kosteallakaan. Miten ollaan tällaisia epäilijöitä tällaisessa asiassa. Ihan tuntuu ettei koiralla niin väliä kun vain voidaan todeta että minä olen väärässä siinä mitä yritän todistaa.
        Mahtoikohan kukaan edes täälläkään ymmärtää mitä haluaisin sanoa? Toivottomalle alkaa jo tuntua. Miksi minun pitää todistella tällaistakin asiaa kaikille? Menee kyllä itseluottamuskin jo pikkuhiljaa.

        Ai niin ja minullakin käsivarret kutisee ja päänahka ja ne paikat missä karvoitusta esiintyy. Kun kerroin tästä niin sanottiin että kun tarpeeksi kuvittelee niin alkaa kutisemaan.?! En uskoisi tällaista edes todeksi, ellei tämä tapahtuisi itselleni, että näin todella tapahtuu. Alan kohta tulla paranoidiseksi ellei kukaan usko minua. Mitähän koiralle tapahtuu jos sillä on tarpeeksi kauan tuo sairaus?


      • kallista
        maijuriina kirjoitti:

        melkeinpä tauotta. Nukkuu kyllä aika hyvin, mutta koko velveillaoloajan raapii. Niin ja jyrsii ihoaan karvattomaksi. Monesta kohdin ihan karvaton ja punoittava. Olen ne kohdat joihin ilmestyy karstamuodostusta voidellut apteekista saatavalla voiteella joka sisältää hieman jotain antibioottia. Sillä saa hieman parannusta aikaan, muutoin olisi ihan kauhea iho. Olemme käyneet jo pari kertaa lääkärillä, mutta eivät osaa sanoa mitä on. Testejä tehty ja maksettu isot rahat käynneistä(harmittaa, se ei tosiaankaan ole halpaa lystiä). Allergiaa epäilevät nyt kun tämä ihoon laitettava lääke ei tehonnut, mutta nuo ihossa olevat mustat pilkut jotka näkyvät suurennuslasilla eivät mielestäni ole allergiaa vaan punkkeja. Miten saan muut uskomaan että pitäisi myöskin katsoa, eikä vain kauempaa arvailla mikä sairaus on kyseessä.
        Tarkoitus olisi huomenna ottaa eläinlääkäriin yhteyttä ja kovistella hieman. El-lääkäri sanoi että kun kerran lääke ei tehonnut niin kapi on sitten pois suljettu. Mutta mitä jos se lääke ei vain ollut tehokasta juuri tälle koiralle? Kyllä on ihminen yksin tällaisenkin asian kanssa jos ei saa toisia uskomaan sitä mihin itse uskoo ja minkä itse vielä omin silmin näkee.
        Jollekin puhuin aiemmin noista pilkuista, mutta vähättelevät vain ja sanovat että jospa kyseessä on jotain likaa. Mutta lika ei käyttäydy noin järjestelmällisinä pilkkuina ja eivät lähde rapsuttamalla eikä pyyhkimällä kosteallakaan. Miten ollaan tällaisia epäilijöitä tällaisessa asiassa. Ihan tuntuu ettei koiralla niin väliä kun vain voidaan todeta että minä olen väärässä siinä mitä yritän todistaa.
        Mahtoikohan kukaan edes täälläkään ymmärtää mitä haluaisin sanoa? Toivottomalle alkaa jo tuntua. Miksi minun pitää todistella tällaistakin asiaa kaikille? Menee kyllä itseluottamuskin jo pikkuhiljaa.

        Ai niin ja minullakin käsivarret kutisee ja päänahka ja ne paikat missä karvoitusta esiintyy. Kun kerroin tästä niin sanottiin että kun tarpeeksi kuvittelee niin alkaa kutisemaan.?! En uskoisi tällaista edes todeksi, ellei tämä tapahtuisi itselleni, että näin todella tapahtuu. Alan kohta tulla paranoidiseksi ellei kukaan usko minua. Mitähän koiralle tapahtuu jos sillä on tarpeeksi kauan tuo sairaus?

        Oletko (tai eläinlääkärisi)varma, että kyseessä on juuri punkki? Kokemus oman koiran kohdalla:koira raapi ihonsa kaulan alueelta karvattomaksi ja verille,alue alkoi levitä alemmaksi rintakehään ja kainaloihin,rikkoontunut iho oli läheltä katsoen aivan kuin mustilla,säännöllisin välein olevilla pisteillä,johtui kuulemma raapimisesta(liittyy jotenkin ihon hiusverisuoniin).Koiran kaula sekä rintakehän alue myös hilseilivät ja olivat ärtyneen punaisia.Punkit harvemmin,jos koskaan, tekevät säännöllistä muodostelmaa.
        Melkoiselta arvuuttelulta tuntuu eläinlääkärisi koirallesi tekemä "tutkimus".Teet aivan oikein vaatimalla eläinlääkäriltäsi vastinetta rahoillesi.Aivan varmasti hoito tulee maksamaan maltaita,jos kutinan syytä haetaan poissulkemalla yksitellen eri vaihtoehtoja.


      • kirjoitukseen
        kallista kirjoitti:

        Oletko (tai eläinlääkärisi)varma, että kyseessä on juuri punkki? Kokemus oman koiran kohdalla:koira raapi ihonsa kaulan alueelta karvattomaksi ja verille,alue alkoi levitä alemmaksi rintakehään ja kainaloihin,rikkoontunut iho oli läheltä katsoen aivan kuin mustilla,säännöllisin välein olevilla pisteillä,johtui kuulemma raapimisesta(liittyy jotenkin ihon hiusverisuoniin).Koiran kaula sekä rintakehän alue myös hilseilivät ja olivat ärtyneen punaisia.Punkit harvemmin,jos koskaan, tekevät säännöllistä muodostelmaa.
        Melkoiselta arvuuttelulta tuntuu eläinlääkärisi koirallesi tekemä "tutkimus".Teet aivan oikein vaatimalla eläinlääkäriltäsi vastinetta rahoillesi.Aivan varmasti hoito tulee maksamaan maltaita,jos kutinan syytä haetaan poissulkemalla yksitellen eri vaihtoehtoja.

        Koiralla todettiin ihon sieni-infektio,johon sai hoitavat lääkkeet.Hoito tehosi ja koiran turkki sekä iho paranivat.


      • YlämaanKettu
        kirjoitukseen kirjoitti:

        Koiralla todettiin ihon sieni-infektio,johon sai hoitavat lääkkeet.Hoito tehosi ja koiran turkki sekä iho paranivat.

        todettiin? Oliko muita oireita kuin raapiminen?
        Entä millainen lääkitys tehosi?


      • jatkuvasti
        YlämaanKettu kirjoitti:

        todettiin? Oliko muita oireita kuin raapiminen?
        Entä millainen lääkitys tehosi?

        Eläinlääkäri totesi,teki ns.teippitestin,jonka sitten mikroskoopilla tarkastettuaan totesi olevan ihon sieni-infektion.Raapimisen lisäksi koira oli myös tuskaisen oloinen,hieroi kaulaansa mattoon tms.hereillä ollessaan, piti siitä kun tarkastellessani koiran kaulaa rapsuttelin sen kaulaa samalla.Lääkityksenä koira sai eläinten antibiootin,lisäksi jouduin pesemään koiran sieni-infektion hoitoon tarkoitetulla koirien shampoolla (MALASEB Antibacterial & Antifungal shampoo) muutaman kerran,kolmen päivän välein.Lääkitys tehosi ja sieni-infektiosta päästiin kerralla eroon.


      • Anonyymi
        maijuriina kirjoitti:

        melkeinpä tauotta. Nukkuu kyllä aika hyvin, mutta koko velveillaoloajan raapii. Niin ja jyrsii ihoaan karvattomaksi. Monesta kohdin ihan karvaton ja punoittava. Olen ne kohdat joihin ilmestyy karstamuodostusta voidellut apteekista saatavalla voiteella joka sisältää hieman jotain antibioottia. Sillä saa hieman parannusta aikaan, muutoin olisi ihan kauhea iho. Olemme käyneet jo pari kertaa lääkärillä, mutta eivät osaa sanoa mitä on. Testejä tehty ja maksettu isot rahat käynneistä(harmittaa, se ei tosiaankaan ole halpaa lystiä). Allergiaa epäilevät nyt kun tämä ihoon laitettava lääke ei tehonnut, mutta nuo ihossa olevat mustat pilkut jotka näkyvät suurennuslasilla eivät mielestäni ole allergiaa vaan punkkeja. Miten saan muut uskomaan että pitäisi myöskin katsoa, eikä vain kauempaa arvailla mikä sairaus on kyseessä.
        Tarkoitus olisi huomenna ottaa eläinlääkäriin yhteyttä ja kovistella hieman. El-lääkäri sanoi että kun kerran lääke ei tehonnut niin kapi on sitten pois suljettu. Mutta mitä jos se lääke ei vain ollut tehokasta juuri tälle koiralle? Kyllä on ihminen yksin tällaisenkin asian kanssa jos ei saa toisia uskomaan sitä mihin itse uskoo ja minkä itse vielä omin silmin näkee.
        Jollekin puhuin aiemmin noista pilkuista, mutta vähättelevät vain ja sanovat että jospa kyseessä on jotain likaa. Mutta lika ei käyttäydy noin järjestelmällisinä pilkkuina ja eivät lähde rapsuttamalla eikä pyyhkimällä kosteallakaan. Miten ollaan tällaisia epäilijöitä tällaisessa asiassa. Ihan tuntuu ettei koiralla niin väliä kun vain voidaan todeta että minä olen väärässä siinä mitä yritän todistaa.
        Mahtoikohan kukaan edes täälläkään ymmärtää mitä haluaisin sanoa? Toivottomalle alkaa jo tuntua. Miksi minun pitää todistella tällaistakin asiaa kaikille? Menee kyllä itseluottamuskin jo pikkuhiljaa.

        Ai niin ja minullakin käsivarret kutisee ja päänahka ja ne paikat missä karvoitusta esiintyy. Kun kerroin tästä niin sanottiin että kun tarpeeksi kuvittelee niin alkaa kutisemaan.?! En uskoisi tällaista edes todeksi, ellei tämä tapahtuisi itselleni, että näin todella tapahtuu. Alan kohta tulla paranoidiseksi ellei kukaan usko minua. Mitähän koiralle tapahtuu jos sillä on tarpeeksi kauan tuo sairaus?

        Googleta sikaripunkki


      • Anonyymi
        maijuriina kirjoitti:

        melkeinpä tauotta. Nukkuu kyllä aika hyvin, mutta koko velveillaoloajan raapii. Niin ja jyrsii ihoaan karvattomaksi. Monesta kohdin ihan karvaton ja punoittava. Olen ne kohdat joihin ilmestyy karstamuodostusta voidellut apteekista saatavalla voiteella joka sisältää hieman jotain antibioottia. Sillä saa hieman parannusta aikaan, muutoin olisi ihan kauhea iho. Olemme käyneet jo pari kertaa lääkärillä, mutta eivät osaa sanoa mitä on. Testejä tehty ja maksettu isot rahat käynneistä(harmittaa, se ei tosiaankaan ole halpaa lystiä). Allergiaa epäilevät nyt kun tämä ihoon laitettava lääke ei tehonnut, mutta nuo ihossa olevat mustat pilkut jotka näkyvät suurennuslasilla eivät mielestäni ole allergiaa vaan punkkeja. Miten saan muut uskomaan että pitäisi myöskin katsoa, eikä vain kauempaa arvailla mikä sairaus on kyseessä.
        Tarkoitus olisi huomenna ottaa eläinlääkäriin yhteyttä ja kovistella hieman. El-lääkäri sanoi että kun kerran lääke ei tehonnut niin kapi on sitten pois suljettu. Mutta mitä jos se lääke ei vain ollut tehokasta juuri tälle koiralle? Kyllä on ihminen yksin tällaisenkin asian kanssa jos ei saa toisia uskomaan sitä mihin itse uskoo ja minkä itse vielä omin silmin näkee.
        Jollekin puhuin aiemmin noista pilkuista, mutta vähättelevät vain ja sanovat että jospa kyseessä on jotain likaa. Mutta lika ei käyttäydy noin järjestelmällisinä pilkkuina ja eivät lähde rapsuttamalla eikä pyyhkimällä kosteallakaan. Miten ollaan tällaisia epäilijöitä tällaisessa asiassa. Ihan tuntuu ettei koiralla niin väliä kun vain voidaan todeta että minä olen väärässä siinä mitä yritän todistaa.
        Mahtoikohan kukaan edes täälläkään ymmärtää mitä haluaisin sanoa? Toivottomalle alkaa jo tuntua. Miksi minun pitää todistella tällaistakin asiaa kaikille? Menee kyllä itseluottamuskin jo pikkuhiljaa.

        Ai niin ja minullakin käsivarret kutisee ja päänahka ja ne paikat missä karvoitusta esiintyy. Kun kerroin tästä niin sanottiin että kun tarpeeksi kuvittelee niin alkaa kutisemaan.?! En uskoisi tällaista edes todeksi, ellei tämä tapahtuisi itselleni, että näin todella tapahtuu. Alan kohta tulla paranoidiseksi ellei kukaan usko minua. Mitähän koiralle tapahtuu jos sillä on tarpeeksi kauan tuo sairaus?

        AINA jos eläinlääkärin diagnoosi herättää epävarmuutta tai hoito ei tepsi, vaihda HETI eläinlääkäriä. Ihan turhaan menet samalle lääkärille arvailuvastaanotolle. Eläinlääkäreiden tiedoissa ja taidoissa on valtava ero.


    • kyselenvvaa

      Selvisikö tämä koskaan?

      Itsellä tuli heti mieleen sikaripunkki

    • Kutinata!

      Koirillani hyvin samanlaiset oireet. El.Lääkäri otti verikokeen ja nyt odotellaan vastaainetuloksia. Koirat saivat Srongholdia, mutta kutina ei tunne helpottavan yhtään. Onko tuo Malaseb reseptilääke???

      • asasaas

        Mun koiralle kans annettiin Malaseb shampoota sekä kortisonikuuri ja loppui kutina kun seinään.


    • dokoto

      Sanovat ,että jos koiralla on hilsepunkki, niin se aiheuttaisi ihmisellekin kutinaa myös.Ja siihen pitäisi kyllä hoito löytyä,mutta en nyt vaan muista ,että mikä se hoito on,mutta lekuri sen varmaan kyllä tietää.Hilsepunkki on usein varsinkin nuorien koirien vaiva ja se kutiaa kuulema aika kovasti myös.

    • rahastusta

      vaihda välittömästi eläinlääkäriä!

      • Pikkusenmyöhäs

        Ootte te kyllä hauskoja =D 7 vuotta myöhemmin kehotetaan välittömästi vaihtaa eläinlääkäriä :D Pikku vinkki kaikille, katsokaa alkuperäisen kirjoittajan päivämäärää ja etenkin sitä vuosilukua ;)


      • Anonyymi

        Ai välittömästi. Katsoitko, minä vuonna viesti oli lähetetty


    • beua1

      Malaseb auttaa sieni-infektion, Stronghold auttoi meillä kapiin seropilla, rotukoirille annettiin Ivomec-injektio eläinlääkärillä (ei saa antaa collie-sukuisille, siksi seropillle Stronghold). Demodikoosi (sikaripunkki, löytynee mikroskoopilla ihonäytteestä). Onko allergia poissuljettu?

      Jos kyseessä on kapi, tulee koti siivota ja koiran nukkumapaikka imuroida useaan otteeseen. Informoi koirakavereiden omistajia tartunnasta. Toivottavasti syy selviää.

    • kokemusta.löytyy

      Se voi olla yhtä taistelua sekä ihmis- että eläinlääkäreiden kanssa. Itse olen ollut useammin oikeassa kuin kummatkaan lääkärit. Lopulta on löytynyt myös lääkäri joka on kanssani samaa mieltä mutta kalliiksi tullut juosta monen paikan kautta saadakseen reseptit.
      Kyllä kapi on aivan mahdollinen sekä koiralla että ihmisellä. Koiran kapi ei varsinaisesti tartu ihmiseen.

      • Töttöröött

        Onko lukeminen vaikeaa? :D


      • Anonyymi

        "Onko elämä vaikeaa," kysyt 11 vuotta ap:n viestin jälkeen... pisteet molemmille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko elämä vaikeaa," kysyt 11 vuotta ap:n viestin jälkeen... pisteet molemmille

        Korjaus, 13 vuotta


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3309
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      558
      3117
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2563
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2032
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1842
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      10
      1702
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      121
      1383
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1241
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    Aihe