Olemme ostamassa noin 6ha tonttia landelta, joten pyöröhirsisenkin saa varmasti rakentaa.
Talo on tulossa todella korkean kallion päälle.
Kysyisinkin viisammilta kummankin hyviä ja huonoja puolia. Hirsisestä olen tykästynyt kontion country tyyliin mikä ulkonäöllisesti kyllä sopii landelle.
KIVITALO VAI PYÖRÖHIRSI(230MM)?
19
4606
Vastaukset
- olla vaihtoehtoja toisilleen
Kivitalo ja hirsitalo. Ja jos tuntuu että on, pitää istua ja pohtia mitä oikein on haluamassa ja miksi. Kovin sekavaa ja alkuvaiheessa pitää ajatusten olla jos tuollainen edes käväisee mielessä.
- aina
tehdään kivestä kellarikerros ja päälle hirsimökki, käy vaikka kerimaalla karsomassa.
- Suski
aina kirjoitti:
tehdään kivestä kellarikerros ja päälle hirsimökki, käy vaikka kerimaalla karsomassa.
...ja kellarikerros louhitaan kallion sisään. Siis ainakin yksi kerros on ihan oikeaa kiveä! Mietin vain mistä materiaalista 1,5 muuta kerrosta tulee. Isäntä tykkää hirrestä ja minä kivestä.
Huonoja puoliahan löytyy molemmista materiaaleista. Vaikka kaikki mainostavat, että kivitaloa ei tarvitse huoltaa niin paljoa, mutta miten esim. ulkoseinät putsataan(kurat ja ympäristösaasteet) kivitaloista? Ja olen lukenut jostain hifipalstalta, että kiviseinien akustiikka on ihan syvältä eli kotiteatterihuoneessa ei seinät voi olla kiveä. Ajattelin, että täältä löytyisi asiaan perehtyneitä ihmisiä, jotka olisivat antaneet perusteltuja näkökantoja kummankin materiaalin hyvistä ja huonoista puolista. - homeahdistus
Suski kirjoitti:
...ja kellarikerros louhitaan kallion sisään. Siis ainakin yksi kerros on ihan oikeaa kiveä! Mietin vain mistä materiaalista 1,5 muuta kerrosta tulee. Isäntä tykkää hirrestä ja minä kivestä.
Huonoja puoliahan löytyy molemmista materiaaleista. Vaikka kaikki mainostavat, että kivitaloa ei tarvitse huoltaa niin paljoa, mutta miten esim. ulkoseinät putsataan(kurat ja ympäristösaasteet) kivitaloista? Ja olen lukenut jostain hifipalstalta, että kiviseinien akustiikka on ihan syvältä eli kotiteatterihuoneessa ei seinät voi olla kiveä. Ajattelin, että täältä löytyisi asiaan perehtyneitä ihmisiä, jotka olisivat antaneet perusteltuja näkökantoja kummankin materiaalin hyvistä ja huonoista puolista.Sisäilma-asioiden takia olen päätynyt joko siporexiin tai hirsitaloon, mutta en osaa päättää kumpi. Olin ihan varma, että hirsitalo on parempi, mutta sitten rakennusmestarituttu haukkui hirsitalot ihan lyttyyn. Ei kuulemma pysy lämpö, hirret halkeilee, puunsuojaus on vaikeaa, allergikko voi saada oireita terpeeneistä joita puusta haihtuu jne.
Nyt olen taas ihan lähtötilanteessa. Rakastan hirsitaloja, oikea puu vaan tuntuu niin hyvälle. Mutta yksinäisenä naisihmisenä tarvitsen kyllä myös helppohoitoisen talon, tee-se-itse hommat eivät (kaikki) luonnistu.
Toivottavasti jollain on perusteltuja mielipiteitä ja tietoa asiasta. Se on varmaa, että tavallista pakettitaloa (puurakenteinen, muovia ja villoja) en enää hanki. - talo,,,
homeahdistus kirjoitti:
Sisäilma-asioiden takia olen päätynyt joko siporexiin tai hirsitaloon, mutta en osaa päättää kumpi. Olin ihan varma, että hirsitalo on parempi, mutta sitten rakennusmestarituttu haukkui hirsitalot ihan lyttyyn. Ei kuulemma pysy lämpö, hirret halkeilee, puunsuojaus on vaikeaa, allergikko voi saada oireita terpeeneistä joita puusta haihtuu jne.
Nyt olen taas ihan lähtötilanteessa. Rakastan hirsitaloja, oikea puu vaan tuntuu niin hyvälle. Mutta yksinäisenä naisihmisenä tarvitsen kyllä myös helppohoitoisen talon, tee-se-itse hommat eivät (kaikki) luonnistu.
Toivottavasti jollain on perusteltuja mielipiteitä ja tietoa asiasta. Se on varmaa, että tavallista pakettitaloa (puurakenteinen, muovia ja villoja) en enää hanki.kivi eli harkkoalakerran päälle niin voit valita missä milloinkin asut ja nukut.
- homeahdistus
talo,,, kirjoitti:
kivi eli harkkoalakerran päälle niin voit valita missä milloinkin asut ja nukut.
Ex-miehen kanssa minulla oli tämmöinen kesämökkinä, rinnetaloversio. Mutta nyt nimenomaan siellä alhaalla harkkokerroksessa on kovin paksua ilma, olisikohan hometta? Luulen, että perustukset/ salaojitus tehty huolimattomasti ja maaperän kosteus pääsee harkkoihin.
Mikä tahansa talo tietysti on huono, jos se on tehty huonosti. En kuitenkaan halua enää ainakaan tätä harkko/hirsi-rinnetaloa, joka on aika tavallinen malli. Siitä tulee liikaa mieleen tämä vanha kesämökkimme. Ehkä joku tasamaan malli olisi parempi, talosta tulee sitten kovin korkea, sillä aion laittaa korkean sokkelin. Valmiita talomalleja ei taida hirsitalotoimittajilla olla, on vaan aina näitä rinnetaloja. - höyrysulullinen talo ei
homeahdistus kirjoitti:
Ex-miehen kanssa minulla oli tämmöinen kesämökkinä, rinnetaloversio. Mutta nyt nimenomaan siellä alhaalla harkkokerroksessa on kovin paksua ilma, olisikohan hometta? Luulen, että perustukset/ salaojitus tehty huolimattomasti ja maaperän kosteus pääsee harkkoihin.
Mikä tahansa talo tietysti on huono, jos se on tehty huonosti. En kuitenkaan halua enää ainakaan tätä harkko/hirsi-rinnetaloa, joka on aika tavallinen malli. Siitä tulee liikaa mieleen tämä vanha kesämökkimme. Ehkä joku tasamaan malli olisi parempi, talosta tulee sitten kovin korkea, sillä aion laittaa korkean sokkelin. Valmiita talomalleja ei taida hirsitalotoimittajilla olla, on vaan aina näitä rinnetaloja.käy, koska ???? Kaikenlaisia idiootteja sitä maa päällään kantaa.
- homeahdistus
höyrysulullinen talo ei kirjoitti:
käy, koska ???? Kaikenlaisia idiootteja sitä maa päällään kantaa.
Ainakin näillä nimityksillä minua on kutsuttu yhden päivän aikana täällä rakennuspalstoilla. Täällä tuntuu olevan muiden kirjoittelijoiden nimittely ja haukkuminen se pääasia, rakennusteknisestä tietoudesta viis. Höyrysulullisessa talossa oli "pari" pikkuvikaa, en nyt jaksa niitä tässä enää luetella. Rakentakaa te muut niitä vaan ihan rauhassa, minä en niitä osta enää vaan teen oman hirsitalon.
- Suski
homeahdistus kirjoitti:
Sisäilma-asioiden takia olen päätynyt joko siporexiin tai hirsitaloon, mutta en osaa päättää kumpi. Olin ihan varma, että hirsitalo on parempi, mutta sitten rakennusmestarituttu haukkui hirsitalot ihan lyttyyn. Ei kuulemma pysy lämpö, hirret halkeilee, puunsuojaus on vaikeaa, allergikko voi saada oireita terpeeneistä joita puusta haihtuu jne.
Toivottavasti jollain on perusteltuja mielipiteitä ja tietoa asiasta. Se on varmaa, että tavallista pakettitaloa (puurakenteinen, muovia ja villoja) en enää hanki....painitaan. Sen tiedän että jos hirsi halkeilee niin se toimii oikein eli sen kuuluukin haljeta se ei minua haittaa. Mutta en ole vielä yhdeltäkään rakennusalan tutulta kuullut että hirsi ei pitäisi lämpöä vaan päin vastoin. Hirren huonoja puolia on että sitäkin pitää maalata niinkuin puutaloa, mutta niin kai kivitaloakin. Ei kai siis ole olemassa "helppoa" taloa.
Mutta sitä olen kaikista eniten ihmetellyt kun aina sanotaan että kosteus purkaantuu harvempaan materiaaliin päin niin mihin se menee kivitalossa. Jääkö se harkkoon? Kauanko on anettava harkkosaumojen kuivua ennenkuin saa ulkopinnan rapata? Ja mihinkäs sitten taas rappauksen kosteus menee? Tämä samahan pätee myös sokkelin rappaukseen vai kuinka? Oonko ihan väärässä? - suomi rakentaa
Suski kirjoitti:
Huonoja puoliahan löytyy molemmista materiaaleista. Vaikka kaikki mainostavat, että kivitaloa ei tarvitse huoltaa niin paljoa, mutta miten esim. ulkoseinät putsataan(kurat ja ympäristösaasteet) kivitaloista? Ja olen lukenut jostain hifipalstalta, että kiviseinien akustiikka on ihan syvältä eli kotiteatterihuoneessa ei seinät voi olla kiveä. Ajattelin, että täältä löytyisi asiaan perehtyneitä ihmisiä, jotka olisivat antaneet perusteltuja näkökantoja kummankin materiaalin hyvistä ja huonoista puolista.Eipä tuo kiviseinäinen kotiteatteri mikään ongelma ole. Taitaapi olla 100%:ssa uusissa elokuvateattereissa kivirakenteiset seinät, kun tarvittavaa ääneneristystä (etenkään matalien taajuksien) ei saa aikaan millään muulla kuin massalla. Ja se kiviseinä painaa varmasti enemmän kuin hirsinen, eikä pieniä reikiäkään jää rakenteisiin niin helposti kuin hirsiseinään. Jos seinässä on reikä jonka pinta-ala on miljoonasosa seinän pinta-alasta, pääsee reijästä ääntä läpi yhtä paljon kuin muusta seinästä. Saa olla melkoinen liitosdeltalji, jos meinaa ottaa hirren painumavarat huomioon ja estää äänenjohtumiset.
Tietenkään kotioloissa tuo ääneneristys ei ole välttämättä ongelma, muttei siitä haittaakaan ole, jos se tulee kaupantekijäisiksi. Jos pitää pesukoneen linkouksen ääntä rauhoittavana, ja on kiinnostunut vieraiden wc-pyttykäyttäytymisestä niin mikäs siinä, puu sinun valintasi.
Kiviseinän huonoudesta oli kyse imeisesti siitä, että jos jättää sen kiviseinän sellaiselleen, eikä akustoi sitä mitenkään, niin huoneessa saattaa kaikua ikävästi. Normikokoisessa huoneessa jo pelkkä sohvakalustus absorboi aika mallikaasti sitä ääntä, ja jos vielä tuntuu, että kaikuu niin ryijyä seinään ja paksu matto lattialle. Jos ei vieläkään kelpaa niin osta lisää kirjoja kirjahyllyyn.
Jos itse tekisin valinnan pelkästään kotiteatteria silmällä pitäen, rakentaisin kivestä. Ja kosteiden tilojen rakenteetkin syntyy kikkailematta. - Veistäjä
homeahdistus kirjoitti:
Ainakin näillä nimityksillä minua on kutsuttu yhden päivän aikana täällä rakennuspalstoilla. Täällä tuntuu olevan muiden kirjoittelijoiden nimittely ja haukkuminen se pääasia, rakennusteknisestä tietoudesta viis. Höyrysulullisessa talossa oli "pari" pikkuvikaa, en nyt jaksa niitä tässä enää luetella. Rakentakaa te muut niitä vaan ihan rauhassa, minä en niitä osta enää vaan teen oman hirsitalon.
Jos alkaa homeet ja muut paskat keuhkoissa ahistaa niin ihan oikea ratkaisu tuo hirsitalo. Älä vaan sorru mihinkään lankkuhökkeleihin joihin pitää rakentaa toinen talo sisälle sen sikamaisen kalliin ulkoverhouksen lisäksi... (lue: massatuotantona jyrsitty "hirsi"kehikko, tunnistat mm. logoista: Honkarakenne, Finnlamelli, Kesätunturi..)
Kysele sen sijaan kulmakunnan hirrenhakkajilta tarjoukset ja ota sitten yhteyttä vaikka minuun, mail: tt-salvos#POISTATÄMÄ#@kymp.net - Kivi
homeahdistus kirjoitti:
Toivottavasti jollain on perusteltuja mielipiteitä ja tietoa asiasta. Se on varmaa, että tavallista pakettitaloa (puurakenteinen, muovia ja villoja) en enää hanki.Meillä ei tullut hirsitalo kuuloonkaan, kun vaimolla on vähän astmaa, saa hirsitaloissa hengen ahdistusta. Hisiseinät kerää pölyä.
- hirsitaloa pitää maalata?
Suski kirjoitti:
...painitaan. Sen tiedän että jos hirsi halkeilee niin se toimii oikein eli sen kuuluukin haljeta se ei minua haittaa. Mutta en ole vielä yhdeltäkään rakennusalan tutulta kuullut että hirsi ei pitäisi lämpöä vaan päin vastoin. Hirren huonoja puolia on että sitäkin pitää maalata niinkuin puutaloa, mutta niin kai kivitaloakin. Ei kai siis ole olemassa "helppoa" taloa.
Mutta sitä olen kaikista eniten ihmetellyt kun aina sanotaan että kosteus purkaantuu harvempaan materiaaliin päin niin mihin se menee kivitalossa. Jääkö se harkkoon? Kauanko on anettava harkkosaumojen kuivua ennenkuin saa ulkopinnan rapata? Ja mihinkäs sitten taas rappauksen kosteus menee? Tämä samahan pätee myös sokkelin rappaukseen vai kuinka? Oonko ihan väärässä?Minun nähdäkseni maaseutu on täynnä hirsitaloja joita ei ole maalattu ja ovat kymmeniä vuosia vanhoja.
Norjassa on maalaamattomia hirsirakennuksia, jotka ovat yli tuhat vuotta vanhoja.
Miten niin pitää maalata, kamoon hei!
- Nimetön
Sisustamisen kannalta hirsi ja kivi on aivan erilainen. Hirsitalon sisäpinnnat ovat aina hirttä, jonka voi tietysti maalata. Muita vaihtoehtoja ei hirsien painumisen takia ole. Kivessä vaihtoehtoja on muitakin, kuten tapetointi, ja voihan kivitalon tietysti vaikka paneloida hirsipanelilla.
Ainkin hiihtokeskusten hirsirakennukset (jotka on siis tehty ympärivuotiseen käyttöön) ovat aikamoisen kylmiä tuulella. Hirsitaloja on tietysti eilaisia, mutta kivitaloissa noita hallitsemattomia ilmvuotoja ei juuri synny.- hirsirakentaja
Kyllä hirsiseinän voi halutessaan koolata ja levyttää. Koolaus kiinnitetään liukuraudoilla jotka sallii painumisen.
Hirsirakenne on vähintäänkin yhtä lämmin kuin kivitalo jos se tehdään kunnolla ja kunnollisista materiaaleista. Pellavarivettä riittävästi hirsien väliin ja erityisesti nurkkiin. - rrr
hirsirakentaja kirjoitti:
Kyllä hirsiseinän voi halutessaan koolata ja levyttää. Koolaus kiinnitetään liukuraudoilla jotka sallii painumisen.
Hirsirakenne on vähintäänkin yhtä lämmin kuin kivitalo jos se tehdään kunnolla ja kunnollisista materiaaleista. Pellavarivettä riittävästi hirsien väliin ja erityisesti nurkkiin.paskan marjat, et ikinä saa hirsiseinää niin lämpöäpitäväksi vaikka teet miten hyvästä materiaalista, hirsiseinä on puuta ja elää aina , sen "ansiosta" tulee ns: lämpövuotoa.
tiiliseinä kun muurataan se on tiivis eikä elele.
muuten hirsi on kyllä varmasti vähintään yhtähyvä kun tiili. - Kivi
hirsirakentaja kirjoitti:
Hirsirakenne on vähintäänkin yhtä lämmin kuin kivitalo jos se tehdään kunnolla ja kunnollisista materiaaleista. Pellavarivettä riittävästi hirsien väliin ja erityisesti nurkkiin.Hirsitalossa ei ole mitään parmpaa kuin muissa, kyse on pelkästä mielikuvasta.
Jos tykkää hirsitalosta, niin silloin kannattaa laitta sellainen.
Itse olen sitä mieltä että hirsi sopii paremmin kesäkäytössä olevaan vapaa-ajan asuntoon. Eristysarvoltaan ne ei ole kovin kaksisia. - sitten
Kivi kirjoitti:
Hirsitalossa ei ole mitään parmpaa kuin muissa, kyse on pelkästä mielikuvasta.
Jos tykkää hirsitalosta, niin silloin kannattaa laitta sellainen.
Itse olen sitä mieltä että hirsi sopii paremmin kesäkäytössä olevaan vapaa-ajan asuntoon. Eristysarvoltaan ne ei ole kovin kaksisia.Kivihirsitalo kannattaa laittaa. Valat betonista hirret ja laitat päälle kontaktimuovista puukuvion. On huoltovapaa ja kestää nääs.
- ja muutama vesiperä
rrr kirjoitti:
paskan marjat, et ikinä saa hirsiseinää niin lämpöäpitäväksi vaikka teet miten hyvästä materiaalista, hirsiseinä on puuta ja elää aina , sen "ansiosta" tulee ns: lämpövuotoa.
tiiliseinä kun muurataan se on tiivis eikä elele.
muuten hirsi on kyllä varmasti vähintään yhtähyvä kun tiili.Mutu mutu mies, onkos kokemuksiakin "vääntyilemisestä". Hirren lämpöarvo on lähellä villan lämpöarvoja(=lisäeristystä ei tarvita) toisin on taas kivellä(ai niin kivi EI kellu EIKÄ sitä voi leikata tavan sahalla). ai onhan se villakin kiveä... Olen ollut sen verran monessa hirsitalon teossa mukana että olen aika vakuuttunut että kyllä se pitää muotonsa eikä massiivihirret pahemmin "elele", lisäsi on nuita "liimahirsiä".
OIKEITA kivitaloja eli TIILTÄ tai BETONIA, niin voi edes vertailla hirttä vastaan! Itse kyllä kannatan puutaloja, en hirttä tai kiveä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2942533- 187899
- 53723
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti119642- 49542
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?52484Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?12481- 48467
- 54432
Auto katolleen Huhtalantiellä
Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit11430