akun jännite

Millainen jännitearvo on normaali parkissa muutaman päivän seisoneessa auton akussa (nimellisjännite normaali 12 V) ??

Mitä voitaisiin pitää eläkeikää lähestyvän akun jännitteen raja-arvona? Onko siis 11,9 V jo liian matala? Pelkään, että on akun osto edessä. Auton laturi on varmasti kunnossa, ja akku jäi täyteen varukseen.

Mihinkä osisoon sijoittaisitte tällaisen kysymyksen, kun ei täällä oikein sopivaa palstaa ole?

9

29906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkk

Jos alle 12V osta uusi akku maksaa 40€ ei kannata arpoa urpo.

• Voi kai sitä aina kysyä. Ei joka asiasta voi olla varma. Varma et ole sinäkään. Uutta "kunnollista" akkua autooni tuskin saa 40€:lla... Uutta akkua ei pelkän vaivankaan uhalla viitsi turhan päälle vaihtaa vaikka ilmaiseksi saisi.

• on hyvä
        harsa82 kirjoitti:

Voi kai sitä aina kysyä. Ei joka asiasta voi olla varma. Varma et ole sinäkään. Uutta "kunnollista" akkua autooni tuskin saa 40€:lla... Uutta akkua ei pelkän vaivankaan uhalla viitsi turhan päälle vaihtaa vaikka ilmaiseksi saisi.

Kiinnostaisi ainakin minua myös. Olisiko minkälainen mittari jolla tuota voisi mitata, ei se uuden akun osto aina mielekästä ole.

• on hyvä kirjoitti:

Kiinnostaisi ainakin minua myös. Olisiko minkälainen mittari jolla tuota voisi mitata, ei se uuden akun osto aina mielekästä ole.

Ihan tavallisella volttimittarilla (maksaa ~10 €) olen tuota mittaillut. Jännitteessä (volteissa) on jokin raja-arvo, milloin akku on "hyvä". Sitä tässä tosiaan kyselen kun en muista sitä.

Toinen konstihan on akkunesteen tiheysmittari. Täydessä / tyhjässä akussa on erilainen akkunesteentiheys, koska siinä on eri määrä lyijy- ja sulfaatti-ioneita. Minulla köyhällä on vain volttimittari.

• vazman
        harsa82 kirjoitti:

Ihan tavallisella volttimittarilla (maksaa ~10 €) olen tuota mittaillut. Jännitteessä (volteissa) on jokin raja-arvo, milloin akku on "hyvä". Sitä tässä tosiaan kyselen kun en muista sitä.

Toinen konstihan on akkunesteen tiheysmittari. Täydessä / tyhjässä akussa on erilainen akkunesteentiheys, koska siinä on eri määrä lyijy- ja sulfaatti-ioneita. Minulla köyhällä on vain volttimittari.

kannattaa kokeilla jännite akusta..eli ensin tökkää mittarin akun napoihin ja pistää auton startaten.jos akku on kunnossa niin putoisikohan sen jännite käynnistyshetkellä jonnekkin 8.5-9 v tienoille.itsellä meni akusta kenno sököksi ja toimi hienosti muuten mutta kun yritti laittaa käyntiin ni eipä lähtenyt,tiputti jännitteen 1.5 v.muuten oli n. 11.5 volttia..siitä seurasi se että laturi hajosi myös,diodisilta kärähti.

• akkupoika

moi akulla tulee teknin ikä vastaan ,,, joku 3 -5 v vanha akku jo kannattaa vaihtaa jos oireilee,,,
      jos akunkengät oirroitettuna tai ainakin toinen niin parin päivän päästä ei saa käymään niin akun vaihto eessä ... motonetissäkin on ihan hyvii akkui ja suh hyviikin ,,,

• Jalmari

Noin 12.8 v tyhjä 11.6 volttia.Jos olet mitannut 11.9 v niin se on about 25% eli ei puhu paljon pakkasella. Oletko varma ettei ole vuotoja tai joku takakontin sisävalo jatkuvasti päällä.Ehkä helpoin tapa mitata akun kunto on ajella jonkun aikaa, sammuttaa kone mitata jännite sen jälkeen laittaa pitkät valot päälle muutamaksi minuutiksi sammuttaa valot ja mitata jännite uudelleen jos jännite tippuu
      alle 12.3 voltin on akku kypsä.

• Jamppa1

tyypillistä vikakohdetta: Akku tai jostain "vuotaa" virtaa. Ensimmäisen voit mittauttaa korjaamolla tai akkuliikkeessä. Toisen voit mitata itsekin ampeerimittarilla tai vaikka hehkulampulla. Eli kaikki virrat pois ja akun miinuskenkä irti. Kengän ja navan väliin mittari tai lamppu niin selviää.

• räjähti

taivaan tuuliin..ei ollut edes latauksessa ja illalla siten kuului pihalta jumalaton paukaus..

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe