Lakimies kokelas

Ståhlberg

Olen oik.yo ja menossa opintojeni loppuvaiheesa armeijaan, ajatuksena pyrkiä lakimies kokelaaksi. Asiasta ei juurikaan näytä löytyvän tietoa netistä, mitä nyt lyhyt esittely puolustusvoimien sivuilta.

Pystyisikö joku valaisemaan minua mm. seuraavien seikkojen osalta:
- kuinka vaikea ko. hommaan on hakeutua, ilmeisesti siihen haetaan vasta RUKkiin päästyä, vai onko hommaan mahd. hakeutua myös miehistöstä/AUKista
- onko toimeen yleensä paljon hakijoita, olen ymkmärtänyt että lakimies kokelaita koulutetaan vuosittain erittäin vähän
- millaiset vaatimukset hommaan on, mitkä asiat luetaan eduksi ja mitä kannattaa painottaa
- minkä tyyppisistä tehtävistä käytännössä on kysymys

Olisi mukavaa, jos joku asiasta perillä oleva viitsisi antaa mahdollisimman tyhjentävän vastauksen.

4

3595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonne

Ota yhteys sotilaslakimieheen pääesikunnan oikeudelliselle osastolle (PEoik-os) puh 09 1810111. Sieltä saat varmasti oikeaa tietoa. Täältä sitä et saa.

• Res. lääk. vänr.

Mitä minä armeijan systeemeistä opin siellä lääkärinäkin toimiessani, niin lakimieskokelaita on todellakin vähän nykyään, mutta homma on aika helmi jos siihen pääset.

Ymmärtääkseni sinun pitää mennä normaalisti alokkaaksi ja sitten AUK I ja yrittää kovasti päästä reserviupseerikurssille. Jos/kun olet RUK:n suorittanut, niin kokelaana sinut komennetaan lakia tarpeeksi pitkälle lukeneena sitten johonkin joukko-osastoon, jossa toimit joukko-osaston sotilaslakimiehen apuna lakimiehenä käytännön lakimiehen tehtävissä ja tutustut samalla monipuolisesti armeijan byrokratiaan ja lainsäädäntöön ja samalla poikkeusolojen lainsäädäntöön. Siitä, että saatko omaa huonetta ja niin pois päin ja saatko olla omissa oloissasi jossakin esikunnan rakennuksessa yötä yksin ja muista koulutuksen suomista eduista, niistä en tarkkaan teidän kohdalla tiedä. Lääkärinä sain olla varuskuntasairaalassa omassa huoneessa aina kun en ollut pitämässä vastaanottoa/vastaavaa sairaalalla eli oma huone, jossa oma vessa ja huoneessa oli TV, mukana kannettava tietokone nettiyhteydellä jne. mukavuudet ja oma rauha. Lisäksi varuskuntasairaalassa oli paljon elokuvia DVD:llä, joita lämäreiden (alaisiani) kanssa katseltiin illalla ja tilailtiin pizzaa jne. Omaan aikaan sai käydä sairaalalla suihkuissa jne ja ei ollut mitään hiljaisuuksia/iltavahvareita yms. eli aika elitististä varusmiehelle kyllä. Lisäksi juhlapäivinä yms. itse prikaatin komentaja eli eversti tuli juttelemaan ja pitämään seuraa ja kyseli että onkos lomat järjestyneet hyvin... :)

• vänrikki, VT vm 69

Tutkinto ensin ja sitten sama koulutus kuin muillakin varusmiehillä. Sitten vasta hakeudut upseerikokelaaksi erityistehtäviin ja saat varautua kovaan karsintaan. Nykyajan koulutusjärjestelmästä saat lisäohjeita koulutuspaikoista.

• Late

res.lääk tiesi aika hyvin, myös soitto hyvä idea.

Ainoa korjaus oikeastaan se, että jos pääset RUKiin niin karsinta ei ole enää kovin kova. Eli käytännössä ottavat lakimieskokelaiksi (huom. yhteen!) kaikki joilla tietyt opinnot suoritettu. (voisiko olla että prosessioikeuden opintokokonaisuus/perusteet/vast. en muista enää)
      Käytännössä tuollaisia tapauksia on vuodessa 2..6 joten kaikki kyllä mahtuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      75
      3174
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      137
      2800
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      189
      2707
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      206
      2362
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      127
      1797
    6. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      40
      1468
    7. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      178
      1458
    8. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1209
    9. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      86
      1022
    10. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      187
      975
    Aihe