Lakimies kokelas

Ståhlberg

Olen oik.yo ja menossa opintojeni loppuvaiheesa armeijaan, ajatuksena pyrkiä lakimies kokelaaksi. Asiasta ei juurikaan näytä löytyvän tietoa netistä, mitä nyt lyhyt esittely puolustusvoimien sivuilta.

Pystyisikö joku valaisemaan minua mm. seuraavien seikkojen osalta:
- kuinka vaikea ko. hommaan on hakeutua, ilmeisesti siihen haetaan vasta RUKkiin päästyä, vai onko hommaan mahd. hakeutua myös miehistöstä/AUKista
- onko toimeen yleensä paljon hakijoita, olen ymkmärtänyt että lakimies kokelaita koulutetaan vuosittain erittäin vähän
- millaiset vaatimukset hommaan on, mitkä asiat luetaan eduksi ja mitä kannattaa painottaa
- minkä tyyppisistä tehtävistä käytännössä on kysymys

Olisi mukavaa, jos joku asiasta perillä oleva viitsisi antaa mahdollisimman tyhjentävän vastauksen.

4

2631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonne

      Ota yhteys sotilaslakimieheen pääesikunnan oikeudelliselle osastolle (PEoik-os) puh 09 1810111. Sieltä saat varmasti oikeaa tietoa. Täältä sitä et saa.

    • Res. lääk. vänr.

      Mitä minä armeijan systeemeistä opin siellä lääkärinäkin toimiessani, niin lakimieskokelaita on todellakin vähän nykyään, mutta homma on aika helmi jos siihen pääset.

      Ymmärtääkseni sinun pitää mennä normaalisti alokkaaksi ja sitten AUK I ja yrittää kovasti päästä reserviupseerikurssille. Jos/kun olet RUK:n suorittanut, niin kokelaana sinut komennetaan lakia tarpeeksi pitkälle lukeneena sitten johonkin joukko-osastoon, jossa toimit joukko-osaston sotilaslakimiehen apuna lakimiehenä käytännön lakimiehen tehtävissä ja tutustut samalla monipuolisesti armeijan byrokratiaan ja lainsäädäntöön ja samalla poikkeusolojen lainsäädäntöön. Siitä, että saatko omaa huonetta ja niin pois päin ja saatko olla omissa oloissasi jossakin esikunnan rakennuksessa yötä yksin ja muista koulutuksen suomista eduista, niistä en tarkkaan teidän kohdalla tiedä. Lääkärinä sain olla varuskuntasairaalassa omassa huoneessa aina kun en ollut pitämässä vastaanottoa/vastaavaa sairaalalla eli oma huone, jossa oma vessa ja huoneessa oli TV, mukana kannettava tietokone nettiyhteydellä jne. mukavuudet ja oma rauha. Lisäksi varuskuntasairaalassa oli paljon elokuvia DVD:llä, joita lämäreiden (alaisiani) kanssa katseltiin illalla ja tilailtiin pizzaa jne. Omaan aikaan sai käydä sairaalalla suihkuissa jne ja ei ollut mitään hiljaisuuksia/iltavahvareita yms. eli aika elitististä varusmiehelle kyllä. Lisäksi juhlapäivinä yms. itse prikaatin komentaja eli eversti tuli juttelemaan ja pitämään seuraa ja kyseli että onkos lomat järjestyneet hyvin... :)

    • vänrikki, VT vm 69

      Tutkinto ensin ja sitten sama koulutus kuin muillakin varusmiehillä. Sitten vasta hakeudut upseerikokelaaksi erityistehtäviin ja saat varautua kovaan karsintaan. Nykyajan koulutusjärjestelmästä saat lisäohjeita koulutuspaikoista.

    • Late

      res.lääk tiesi aika hyvin, myös soitto hyvä idea.

      Ainoa korjaus oikeastaan se, että jos pääset RUKiin niin karsinta ei ole enää kovin kova. Eli käytännössä ottavat lakimieskokelaiksi (huom. yhteen!) kaikki joilla tietyt opinnot suoritettu. (voisiko olla että prosessioikeuden opintokokonaisuus/perusteet/vast. en muista enää)
      Käytännössä tuollaisia tapauksia on vuodessa 2..6 joten kaikki kyllä mahtuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe