Olen oik.yo ja menossa opintojeni loppuvaiheesa armeijaan, ajatuksena pyrkiä lakimies kokelaaksi. Asiasta ei juurikaan näytä löytyvän tietoa netistä, mitä nyt lyhyt esittely puolustusvoimien sivuilta.
Pystyisikö joku valaisemaan minua mm. seuraavien seikkojen osalta:
- kuinka vaikea ko. hommaan on hakeutua, ilmeisesti siihen haetaan vasta RUKkiin päästyä, vai onko hommaan mahd. hakeutua myös miehistöstä/AUKista
- onko toimeen yleensä paljon hakijoita, olen ymkmärtänyt että lakimies kokelaita koulutetaan vuosittain erittäin vähän
- millaiset vaatimukset hommaan on, mitkä asiat luetaan eduksi ja mitä kannattaa painottaa
- minkä tyyppisistä tehtävistä käytännössä on kysymys
Olisi mukavaa, jos joku asiasta perillä oleva viitsisi antaa mahdollisimman tyhjentävän vastauksen.
Lakimies kokelas
4
2903
Vastaukset
- tuonne
Ota yhteys sotilaslakimieheen pääesikunnan oikeudelliselle osastolle (PEoik-os) puh 09 1810111. Sieltä saat varmasti oikeaa tietoa. Täältä sitä et saa.
- Res. lääk. vänr.
Mitä minä armeijan systeemeistä opin siellä lääkärinäkin toimiessani, niin lakimieskokelaita on todellakin vähän nykyään, mutta homma on aika helmi jos siihen pääset.
Ymmärtääkseni sinun pitää mennä normaalisti alokkaaksi ja sitten AUK I ja yrittää kovasti päästä reserviupseerikurssille. Jos/kun olet RUK:n suorittanut, niin kokelaana sinut komennetaan lakia tarpeeksi pitkälle lukeneena sitten johonkin joukko-osastoon, jossa toimit joukko-osaston sotilaslakimiehen apuna lakimiehenä käytännön lakimiehen tehtävissä ja tutustut samalla monipuolisesti armeijan byrokratiaan ja lainsäädäntöön ja samalla poikkeusolojen lainsäädäntöön. Siitä, että saatko omaa huonetta ja niin pois päin ja saatko olla omissa oloissasi jossakin esikunnan rakennuksessa yötä yksin ja muista koulutuksen suomista eduista, niistä en tarkkaan teidän kohdalla tiedä. Lääkärinä sain olla varuskuntasairaalassa omassa huoneessa aina kun en ollut pitämässä vastaanottoa/vastaavaa sairaalalla eli oma huone, jossa oma vessa ja huoneessa oli TV, mukana kannettava tietokone nettiyhteydellä jne. mukavuudet ja oma rauha. Lisäksi varuskuntasairaalassa oli paljon elokuvia DVD:llä, joita lämäreiden (alaisiani) kanssa katseltiin illalla ja tilailtiin pizzaa jne. Omaan aikaan sai käydä sairaalalla suihkuissa jne ja ei ollut mitään hiljaisuuksia/iltavahvareita yms. eli aika elitististä varusmiehelle kyllä. Lisäksi juhlapäivinä yms. itse prikaatin komentaja eli eversti tuli juttelemaan ja pitämään seuraa ja kyseli että onkos lomat järjestyneet hyvin... :) - vänrikki, VT vm 69
Tutkinto ensin ja sitten sama koulutus kuin muillakin varusmiehillä. Sitten vasta hakeudut upseerikokelaaksi erityistehtäviin ja saat varautua kovaan karsintaan. Nykyajan koulutusjärjestelmästä saat lisäohjeita koulutuspaikoista.
- Late
res.lääk tiesi aika hyvin, myös soitto hyvä idea.
Ainoa korjaus oikeastaan se, että jos pääset RUKiin niin karsinta ei ole enää kovin kova. Eli käytännössä ottavat lakimieskokelaiksi (huom. yhteen!) kaikki joilla tietyt opinnot suoritettu. (voisiko olla että prosessioikeuden opintokokonaisuus/perusteet/vast. en muista enää)
Käytännössä tuollaisia tapauksia on vuodessa 2..6 joten kaikki kyllä mahtuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171031124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102478Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2182015Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231853- 721100
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491084Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?76908Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo58897En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43852Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä88833