isorakeinen kissanhiekka

pitkäkarvaiselle??

Olen netistä yrittänyt etsiä ja lueskella sellaista löytämäätä, että mikä hiekka olisi hyvä pitkäkarvaiselle kissalle?? Eli ei jäisi turkkiin ja tassuihin kiinni!!! Nyt on ököplussaa (puupohjainen, paakkuuntuva) ja olen siihen ihan muuten tyytyväinen, mutta purua on koko kämppä koko ajan täynnä ja sänkykin, kun se jää kissojen turkkiin ja tassuihin kiinni.

Olen kuullut, että isorakeiset hiekat eivät kantaudu tympäriinsä, eivätkä jää turkkiin kiinni. Mitkä paakkuuntuvat hiekat ovat isorakeisia???

Mielellään vielä jos hiekan hintalaatusuhde olisi hyvä... Ehdotuksia otetaan vastaan!! Puupellettejä en halua ottaa käyttöön. Kiitokset jo etukäteen, jos joku jaksaa neuvoa ;o)

9

3074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissantassu10

Ei tuo puupelletti niin huono vaihtoehto ole.
      Sain sellaisen vinkin, että astiasta voi tehdä kaksikerroksisen. Umpiastia alla ja pienisilmäinen rautaverkkokehikko päällä. Molempiin laitetaan pellettejä - alas ei tarvita kuin ohut kerros, yläkerrokseen hiukan enemmän - sieltä ne hajonneet purut siivilöityvät alakertaan ja yläkerta pysyy kuivana. Sitä systeemiä voi välillä heilutella - prosessi nopeutuu. Ja sitten ala-astiaa tyhjennellään ja pellettjä lisätään puhtaaseen astiaan ja hiukan ylös myös.

Ihan hieno systeemi - toimii meillä ainakin. Eikä oo hajuhaittoja ainakaan mun mielestäni, kun tarpeeksi usein tyhjentää, ehkä 2 kertaa viikossa.

• kisumisu

Meillä myös käytössä puupellettejä, olen ollut tosi tyytyväinen. Mökillä käytössä hiekkaa, kulkeutuu tassuissa ympärinsä.

Mistä olet saanut tuollaisen pienisilmäisen rautaverkkokehikon? Olen samaa tuuminut, mutta miten sen toteuttaisi?

• kissantassu10
        kisumisu kirjoitti:

Meillä myös käytössä puupellettejä, olen ollut tosi tyytyväinen. Mökillä käytössä hiekkaa, kulkeutuu tassuissa ympärinsä.

Mistä olet saanut tuollaisen pienisilmäisen rautaverkkokehikon? Olen samaa tuuminut, mutta miten sen toteuttaisi?

Sellainen pitää itse kyhätä metritavarasta. Pienisilmäista ja silti aika jämäkkää verkkoa sen tulee olla, jottei kisun painosta valahda alas sinne alusastiaan. Sen voi myös taitella astian reunojen yli, jotta pysyy paremmin paikoillaan. Yhden kun tekee, niin toinen jo onnistuukin oikein hyvin.

• Sae

on vähän huono yhdistelmä. Yleensä mitä isompi raekoko hiekassa on, sen huonommin se paakkuuntuu.

Voisit käydä kyselemässä tuota juttua lemmikkipalstojen kissanpäiviltä. Siellä on paljon kissaihmisiä, joilla on kokemusta tuosta jutusta ja osaavat varmasti auttaa. :)

• Kannattaa kokeilla

Best Friend'n Fresh & Easy -merkkinen kristallihiekka on ainakin meidän pitkäkarvaisella ollut hyvä vaihtoehto. Vapaa valinta, Hong Kong ja Pick'n pay myy ainakin. Ei siis paakkuunnu vaan koko hiekka vaihdetaan kerralla n. 2 vkon- 1 kuukauden välein. Välillä sekoitellaan hiekkaa ja kakat poistetaan. Pissa imeytyy hiekkaan. Ei haise!

• pinkkis

Meidän pitkäkarvaisella pojulla on toiminut hyvin Super Carino -hiekka. Se paakkuuntuu ERITTÄIN hyvin, ei haise, on riittoisaa, ja vielä halpaakin, noin euron kilo. Saattaa olla, että jostain marketista löytyy kilohinnaltaan halvempaakin, mutta käytännössä Super Carino on ihan halvimmasta päästä, koska se ei todellakaan kulu samaa tahtia kuin markettihiekat. Meidän pojulla jää monet hiekat tassuihin ja karvoihin kiinni, mutta tuo ei ole vielä jäänyt. Suosittelen siis.

• 4kissaa

Mainittua Carinoa en itse suosittelisi, kerran kokeilin kun oli eläinkaupasta sanicat loppu ja sitä oli pitkin kämppää ja sänkyä, vaikka onkin kalliimpaa!

Sanicat paakkuuntuu eikä ainakaan meillä kulkeudu murustakaan kylppärin ulkopuolelle.

• 4kissaa

Niin siis Sanicat maksaa 12,90/20kg Mustissa ja Mirrissä, eli ihan halvimmasta päästä mutta tosi hyvää hiekkaa.

• kiitos

Tuo Sanicat kiinnostaa kyllä. Tuolla lemmikkiexpressissä oli vaan pelkkää paakkuuntumatonta... Se on niin kiva tilata suoraan kotiin, kun ei ole autoa. Löytyyköhän jostain nettimyymälästä sitä paakkuuntuvaa Sanicattia?? Tietäiskö joku...

Kiitoksia paljon vastauksista. Saa kertoa lisää myös. Nää hiekka-asiat, kun tuntuu olevan aina ajankohtaisia ja kiinnostavan kissaihmisiä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7746
    2. 110
      5997
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2977
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe