Kerrotaan tarinoita, omaksi ja toisten iloksi.
Tietysti murteella.
Siis totta tai tarua. Aivan sama.
Tule rohkeasti keskustelemaan.
Kiitos kaikille osallistujille.
TARINOITA MURTEELLA:
180
8947
Vastaukset
- En minä jaksa lukea
Kirjoittakaa mieluummin selkokielellä. Ei tee haittaa, vaikka olisi kirjoitusvirheitä, vääriä muotoja ja sanoja, joukossa murresanoja, mutta niitä murrejuttuja on raskasta yrittää lukea. Ei niinkään murteen takia, vaan siksi, että suurin osa ihmisitä ei osaa kirjoittaa murretta.
- Elviira
Voi hyvä ihme, nii siin kävi et tullee toine kierros. Mahtaako olla mielen kiintonen kierros. Mitä hyö puhhuu et, Niinistö ja Vanhane yhistää äänesä.
Silviisii ku voip tehä, ni menneehä se jännäks.Toine kierros on sit helmikuussa. Taas mie oon etunenäs, ja meen heti äänestään. Kyl tää on mielenkiintoista.
Siin voip monel männä ens yönä unet, ku näi on käynt.Halone ol varmast pettynt, ko ei mänt heti läpi. Täs mie näi aikasi sanon näis asioist, mut kyl tää varmast pittää loppuu ast paikkasa.
Mie en sano oonks mie mitä mieltä, piän sen salaisuutena. Mut senverra viel kerron et, kyl mie yllätyin täst vaaltuloksesta.
Kyl täst nyt jo voip kirjotella, äänestys on suoritettu, et kerrotaa mitä kukin on mieltä.- Turunmummi
Simmottis siin sit kävi, et täytyy men uurestas vaaliuurnil. Mää ku vallan kuvittelin, et Halone saisis ne yli viiskyt rosentti, ettei tarttis ennää uurestas äänestä. Nyssit täyty taas jännätä, et kumpi voitta, Sauli vai Tarja.
- merimona1
odottaen mistä "neuvottelusta."
En voinut olla nauramatta kun sanoit, että eläkeläismummu äkseeraa puolustusvoimia.
Olen itsekin sikäli pikkuisen vanhakantainen, että miesten hommia ne ovat, nuo Puolustusvoimat.
Johan Sanassakin sanotaan . " Minä teen Hänelle (miehelle) avun, jok on Hänelle sopiva."
Toisaalla taas :"Mies on vaimon pää, mutta nainen kaula, joka sitä päätä kääntää."
Viimeinen lause taisi olla jonkun muun kuin raamatun sanan suora lainaus;)
Murreketjussa kuitennii Hyvvee yötä, vae vissiinnii jo huomenta! - Turisija
Sie poistit miun vaal' tialyysini tykkänään. Ja miulle ku tuost tuli vähä paha miel.
Tai voi hyvinnii olla niin että sun ylänen viestis alko sinnuu itsiäs hirvittää ja sen takkii napsit pois koko kasvin. A noin kun aattelen nii ymmärränki vähän parrein tän asjan.
- Tää kiel ei ny tahtont miun suussa oikkei luontua vaan miunhan piti yrittää että sie ymmärtäisit parrei;-) - Elviira
Turisija kirjoitti:
Sie poistit miun vaal' tialyysini tykkänään. Ja miulle ku tuost tuli vähä paha miel.
Tai voi hyvinnii olla niin että sun ylänen viestis alko sinnuu itsiäs hirvittää ja sen takkii napsit pois koko kasvin. A noin kun aattelen nii ymmärränki vähän parrein tän asjan.
- Tää kiel ei ny tahtont miun suussa oikkei luontua vaan miunhan piti yrittää että sie ymmärtäisit parrei;-)Mitä sie oikei puhut Turisia, Katoha ensiks mie en voikkaa poistaa ku miul ei oo rekattuu nikkii.
Toiseks tuski poistasi vaik voisinkkii, huomasin kyl aamul et jottai on poistettu, sen on poistant joku muu.
Onpa kiva ku siekkii tuut turisemmaa, meijä muihe kans.
Kyl sie pian opit kirjottamma kuha alotat rohkeest vaa.
Täs lopuks mie pyyvän anteeks ku siu sanomas on pois pyyhitty.
Mie en oo kerint sitä näkemäänkää. - Elviira
Turunmummi kirjoitti:
Simmottis siin sit kävi, et täytyy men uurestas vaaliuurnil. Mää ku vallan kuvittelin, et Halone saisis ne yli viiskyt rosentti, ettei tarttis ennää uurestas äänestä. Nyssit täyty taas jännätä, et kumpi voitta, Sauli vai Tarja.
Täs huomaan et, kyl Turunkii mure voip olla kaunista. nythä tääl on sit kaksi Turunmurretta haastavaa.
Mutta kuitenkii niis on hieman eroavuuksii.
Mut kaiken kaikiaan mukavaa ku haastelet. - mirjamarja
Elviira kirjoitti:
Täs huomaan et, kyl Turunkii mure voip olla kaunista. nythä tääl on sit kaksi Turunmurretta haastavaa.
Mutta kuitenkii niis on hieman eroavuuksii.
Mut kaiken kaikiaan mukavaa ku haastelet.Totta mar Turun puale kiäl muuttu siin ko Savonki ihan paikkakuntakohtasest. Mutt nuatti o kaikill sama. Mää ole vallan pan merkill, ett ko mene junall Turkkusse, niin jossan siin Salon seurull matkustavaiste äänesävy muuttu niin luannikkaast semmoseks ko kuulu ollakin Turun pualess. Mää mene ite siit vil ettipäi, ja kyl mää ole sen huamann, että omaki puhelemine vaa paranee mitä enempi tutui tule vasta.
- Elviira
mirjamarja kirjoitti:
Totta mar Turun puale kiäl muuttu siin ko Savonki ihan paikkakuntakohtasest. Mutt nuatti o kaikill sama. Mää ole vallan pan merkill, ett ko mene junall Turkkusse, niin jossan siin Salon seurull matkustavaiste äänesävy muuttu niin luannikkaast semmoseks ko kuulu ollakin Turun pualess. Mää mene ite siit vil ettipäi, ja kyl mää ole sen huamann, että omaki puhelemine vaa paranee mitä enempi tutui tule vasta.
löytyy et, kyllä on mielenkiintosta toi teijänkkii murre. Mite se voip muuntautua pikkase eri muotoon. Oikei mielenkiinnolla seuraan.
Täält puuttuu Rauman murre, ja tietyst muitakkii. Mut kiinnostas Raumlaise murre.
Eiks kukkaa oo siel päin? - mirjamarja
Elviira kirjoitti:
löytyy et, kyllä on mielenkiintosta toi teijänkkii murre. Mite se voip muuntautua pikkase eri muotoon. Oikei mielenkiinnolla seuraan.
Täält puuttuu Rauman murre, ja tietyst muitakkii. Mut kiinnostas Raumlaise murre.
Eiks kukkaa oo siel päin?Raumall sanota mnää ja snää.
Mutt kiält ei puhu kukkan muu ko syntperäne raumlaine. Mahroton opita.
Mahtak heitti ollaka enä?
- ei taideta osata
Kyllä Arvo Turtiaisen perintö on ihan hukassa. Stadin kielellä ei pysty enää kukaan kirjoittamaan. Itsekin olen suvusta, jonka ensimmäinen edustaja muutti Helsinkiin 1800-luvun puolivälissä, ja silti ei slangi ole kotimme kieli.
Oli ennen kovin sopimatonta puhua mokomaa mongerrusta. Koulu kielsi, äiti kielsi. Muistan, etten saanut edes ranskanleipää nimittää ranskikseksi, koska se oli "sopimatonta" puhetta.
Landelta änkee väkeä Hesaan ja rupeaa pitämään itseään hesalaisina, kun ovat saaneet vuokrakämpän Vuosaaresta.
Ei ihme, että kieli katoaa.- Lokari1
Noista muutamista tuolla näyttä kovin kaivelevan.
Eihän näitä kenenkän ole pakko lukea , ja tilaa tälläkin palstalla on varmaan kirjoitella mitä hyvänsä, ja mitä kukin halua.
Eiköhän olis selvin teko kun "hyppäis" yli joka ei näistä jutuista tykkää.
Minusta nämä oli mukavia juttuja ja hauskojakin , no minun mielipoulisen ajatukseni mukaan.
Terv: Lokari1. - merimona1
kutsua poikakaverianiakaan kundifrendiksi.
Täti varjeli Suomen kieltä, tai oikeastaa ruotsin.
Kapinallisena kiinnostuin murteista.
Avioiduttuani Savosta kotoisuín olevan kaverin kanssa tahdoin oppia Savon murteen, jota viljelen mielelläni ja josta pidän mielettömästi.
Stadihan onkin vain pieni osa rakasta synnyinmaatamme.
On upeaa osata sen slangia, mutta tietää myöskin, että "terävin pää" suomalaisista on kuitenkin syntyperältään muita kuin Stadista kotoisin olevia.
Esimerkiksi maamme presidenteistä nykyinen, Tarja Halonen on ainut helsinkiläistä syntyperää oleva presidenntti.
Onnea hänellä hyvästä vaalimenestyksestä! - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Noista muutamista tuolla näyttä kovin kaivelevan.
Eihän näitä kenenkän ole pakko lukea , ja tilaa tälläkin palstalla on varmaan kirjoitella mitä hyvänsä, ja mitä kukin halua.
Eiköhän olis selvin teko kun "hyppäis" yli joka ei näistä jutuista tykkää.
Minusta nämä oli mukavia juttuja ja hauskojakin , no minun mielipoulisen ajatukseni mukaan.
Terv: Lokari1.onkse kateutta, vai mustasukasuutta susta.
Mää taisin "korvamerkitä" sun ittelleni ja kaikki ei tykkää.
Kuitenkin sitä meitin suviromanssia ei mikään saa pyhittyä poijes meitin elämästä.
Mää meinaan sitä kalareisua ja monta muutakin reisua sen jälkeen. Nymmää kyä annoin lisää mustasukkasuuren ja kateuren aihetta:( - ei taideta osata
Arska skrivas makeita stooria stadista. Yksi biisi on mulla himassa. Aika magee.
Yx värssy:
"oli fimtsika slabaria
risaset pläägät
tällä kundilla klabbissa."
Ku Arskaa lesaa, niin tulee fiilis, et stadilaisuus ois ku delannu.
Jengi bamlaa nyt toisella tavalla. Slangissa on monta siivua. Arskan slangi ei enää skulaa. - merimona1
ei taideta osata kirjoitti:
Arska skrivas makeita stooria stadista. Yksi biisi on mulla himassa. Aika magee.
Yx värssy:
"oli fimtsika slabaria
risaset pläägät
tällä kundilla klabbissa."
Ku Arskaa lesaa, niin tulee fiilis, et stadilaisuus ois ku delannu.
Jengi bamlaa nyt toisella tavalla. Slangissa on monta siivua. Arskan slangi ei enää skulaa.Oi teitä kultaiset ukkelit - nyt Stadissa on trendinä puhua mahdolisimman puhdasta kirjakieltä.
Slangi muuttuu, trenndit muuttuu.
Te ukkelit elätte 50 - lukua.
Mitä puhtaampaa Suomen kieltä puhut, sen paremman palvelun saat.
Kaikki kunnia ja arvon antoni Turtiaisen Arskakke, muuta ei se slangi ole kuin vanhojen pierujen sanastoa. - Lokari1
merimona1 kirjoitti:
Oi teitä kultaiset ukkelit - nyt Stadissa on trendinä puhua mahdolisimman puhdasta kirjakieltä.
Slangi muuttuu, trenndit muuttuu.
Te ukkelit elätte 50 - lukua.
Mitä puhtaampaa Suomen kieltä puhut, sen paremman palvelun saat.
Kaikki kunnia ja arvon antoni Turtiaisen Arskakke, muuta ei se slangi ole kuin vanhojen pierujen sanastoa.Se slangi on kyyl muutunuh palojoh sen jälkeen kuh mää sieltä lähri. Ennen kuh rakenuksillah oll vanhepii mieähiä niih net puhu sitä vanhaa jota mäkin opin melkoseh hyvin, mut nyh sekih on unohtunuhnut melkkeen kokonansah.
Käytön puuttees kaith, mulk kun on niih harva pääh etteih siellä pyssyish ku 2 kieältä korkeentah kerral.
Nyt kun mää kävin suoamessa viimeksi niih ei oikkein kukkaanh ennään puhunuh.
Sit siittä palvelusta kyl se stokmannil on vieläkih huonoh, no mää alkasin vettään lontoota nih joppas alko löytymääh palveluja, luulivaten kait että oli raha mieäs, kyl minnuu naurrattis sihtan kauhiasti kun muakin sanoovat sir ja mistreiksikih joskus kuh mää halusin tieätää jottain asiaah,
Määhän tunsin itteni oikein suurek pontsariks, vaikken mää olenkiin vaan työmieäs, no ammattimieäshän minä kyl ollen, mut rasvanahkaneh kuttenkis.
Kyl toi ei olluh oikein kaunistih sanottu meittii meiähiä ukkeleiks vai sanoths sinä kultaasiksikih , no mää olenkin visiih vaan tupleeta, mut en mää mikään ukkuli oll viel .
Mullahas on mieäli kuh ripikuolu poijallah viellänkih.
Nih hyvää homenta kans sullekkin.
Terv. Lokari1. - merimona1
Lokari1 kirjoitti:
Se slangi on kyyl muutunuh palojoh sen jälkeen kuh mää sieltä lähri. Ennen kuh rakenuksillah oll vanhepii mieähiä niih net puhu sitä vanhaa jota mäkin opin melkoseh hyvin, mut nyh sekih on unohtunuhnut melkkeen kokonansah.
Käytön puuttees kaith, mulk kun on niih harva pääh etteih siellä pyssyish ku 2 kieältä korkeentah kerral.
Nyt kun mää kävin suoamessa viimeksi niih ei oikkein kukkaanh ennään puhunuh.
Sit siittä palvelusta kyl se stokmannil on vieläkih huonoh, no mää alkasin vettään lontoota nih joppas alko löytymääh palveluja, luulivaten kait että oli raha mieäs, kyl minnuu naurrattis sihtan kauhiasti kun muakin sanoovat sir ja mistreiksikih joskus kuh mää halusin tieätää jottain asiaah,
Määhän tunsin itteni oikein suurek pontsariks, vaikken mää olenkiin vaan työmieäs, no ammattimieäshän minä kyl ollen, mut rasvanahkaneh kuttenkis.
Kyl toi ei olluh oikein kaunistih sanottu meittii meiähiä ukkeleiks vai sanoths sinä kultaasiksikih , no mää olenkin visiih vaan tupleeta, mut en mää mikään ukkuli oll viel .
Mullahas on mieäli kuh ripikuolu poijallah viellänkih.
Nih hyvää homenta kans sullekkin.
Terv. Lokari1.on vähintäännii yhtä vaikjata kun Statin lanki.
Molemmat ovat helekkarin rummoo kuultavoo, mutta mielenkiintosiaja ja vaekeita.
Tämä savolaenen puhe on Savossakkiin er pitäjissä jonniin verran toisistaan poekkeevoo.
Sonkajärjellä huastetaan jo hyvinnii er tavalla kun Leppävirralla.
Minä oikein korvat hörölläen kuuntelen ja puan merkille.
Kuopijoon kun mään, nin eevät tietäs, että oun Etelä - Suomesta. Nuottija myöten männöö niinkun aito immeinen huastas.
Tarkotin aeto savolaenen.
Ee Helsinkin Stokka ou muuttuna. Sammoo epäkohtelijasta meeninkiä sielä on niinkun ennennii.
Minä kun oun oikein herja, niin huastan joskus tätä murretta ja kun huomoon, että alakavat vilikuilla toesijaan ja hymmyillä ivallisesti, niin rykäsempähän ruotsin piäle ja heittäävyn mahottoman vuativaiseks.
Ykssii myyjä sano kun huastatin, että mittee varten kohtelette vieraspaekkakuntalaesia ja muuta murretta huastavia välinpitämättömästi, tae suorastaan tylysti.
Tämä sano, että savvoo huastava vaekuttaa hölömöltä, ee maha mittää. Minä siltä kysyin, että eekö ne hölömöttii samalla laella tuo rahhoo kaappaan.
Tämä kosmetiikkaosaston myyjä muistaa minut ja hymmyillään aena yhteisymmärryksen merkiksi, enkä kiusoo ennee, vuan huastan niinkun muuttii.
On vuan mukavata tietee, että ossoo jollonnii kurillaan nuamijoituva "hölömöks." :DDDDDDD merimona1 kirjoitti:
on vähintäännii yhtä vaikjata kun Statin lanki.
Molemmat ovat helekkarin rummoo kuultavoo, mutta mielenkiintosiaja ja vaekeita.
Tämä savolaenen puhe on Savossakkiin er pitäjissä jonniin verran toisistaan poekkeevoo.
Sonkajärjellä huastetaan jo hyvinnii er tavalla kun Leppävirralla.
Minä oikein korvat hörölläen kuuntelen ja puan merkille.
Kuopijoon kun mään, nin eevät tietäs, että oun Etelä - Suomesta. Nuottija myöten männöö niinkun aito immeinen huastas.
Tarkotin aeto savolaenen.
Ee Helsinkin Stokka ou muuttuna. Sammoo epäkohtelijasta meeninkiä sielä on niinkun ennennii.
Minä kun oun oikein herja, niin huastan joskus tätä murretta ja kun huomoon, että alakavat vilikuilla toesijaan ja hymmyillä ivallisesti, niin rykäsempähän ruotsin piäle ja heittäävyn mahottoman vuativaiseks.
Ykssii myyjä sano kun huastatin, että mittee varten kohtelette vieraspaekkakuntalaesia ja muuta murretta huastavia välinpitämättömästi, tae suorastaan tylysti.
Tämä sano, että savvoo huastava vaekuttaa hölömöltä, ee maha mittää. Minä siltä kysyin, että eekö ne hölömöttii samalla laella tuo rahhoo kaappaan.
Tämä kosmetiikkaosaston myyjä muistaa minut ja hymmyillään aena yhteisymmärryksen merkiksi, enkä kiusoo ennee, vuan huastan niinkun muuttii.
On vuan mukavata tietee, että ossoo jollonnii kurillaan nuamijoituva "hölömöks." :DDDDDDDkyllä Sinä Mermona huastat iha oekee hyvi tuota savvoo.
Minä ku mänen punkhajulle ja oun par päevee siellä,nii kyllähä murre sitte levenöö.
Ee sitä kaava tarvihe kuunnella.
Minä oli semmone parkymppine ku muutin Kuopijosta poes.Sen jäläkee oun sotkeetuna aeka palajo karjalaesii.
Nyt huomsi lehestä,että tiällä kokkootuu
savolaeste seura,räknäsin jotta jos mänis sinne.- my.mm.eli
muori67 kirjoitti:
kyllä Sinä Mermona huastat iha oekee hyvi tuota savvoo.
Minä ku mänen punkhajulle ja oun par päevee siellä,nii kyllähä murre sitte levenöö.
Ee sitä kaava tarvihe kuunnella.
Minä oli semmone parkymppine ku muutin Kuopijosta poes.Sen jäläkee oun sotkeetuna aeka palajo karjalaesii.
Nyt huomsi lehestä,että tiällä kokkootuu
savolaeste seura,räknäsin jotta jos mänis sinne.siult muori, jot mahoiks sie tarkottaa Punkaharjuu tuos äsköses. Ko miekii oon uatelt jot mite miun karjalaa on piäst nuinkii paljo savolaist poljentoo.
Kahoha ko miun kotpaikalt ei oo mikkää matka siihe savolliänin rajal. Kuuloo savolaiset jos mei pihal kovemmast huutamaa rupijaa. Tai sit ko hyö huutiit omal pihallaa. Ni sehä rupes tarttumaa väkisi, se vieras kiel. Se olkii niiko nykyjää sannoot 'kielkylpyy'. Vaik eihä sitä sillo osattu kylvyks ymmärtee. Kylpeminehä ol vuan saunas vastal hakkoomista kovas löylys.
Ja sit mie viel mänin neljäks vuuveks asumaa sin Punkaharjul, ni mikä ihme tiä jos sekakieliseks piäty. Mut olkoo mitä hyvvääsä, tiä on miu oma kiel, eikä tätä tarvii kenekää tulla haukumaa. Jotta ei oo muka puhasta, niiko JOKU ilkes jossai kirjees moittii. Niiko ylleesä näit meijä murteit.
Sanoin tään nyt täs kohas, vaik ei täl assiil oo mittää tekemist siun kirjotuksen kans, niiko varmast ymmärrätkii. Mut paremp sannoo sillo ko mielee tulloo. Se ko nii vällee mielest männöökii, ni jiäp kokonaa sanomatta jos ei äkkiä sano. my.mm.eli kirjoitti:
siult muori, jot mahoiks sie tarkottaa Punkaharjuu tuos äsköses. Ko miekii oon uatelt jot mite miun karjalaa on piäst nuinkii paljo savolaist poljentoo.
Kahoha ko miun kotpaikalt ei oo mikkää matka siihe savolliänin rajal. Kuuloo savolaiset jos mei pihal kovemmast huutamaa rupijaa. Tai sit ko hyö huutiit omal pihallaa. Ni sehä rupes tarttumaa väkisi, se vieras kiel. Se olkii niiko nykyjää sannoot 'kielkylpyy'. Vaik eihä sitä sillo osattu kylvyks ymmärtee. Kylpeminehä ol vuan saunas vastal hakkoomista kovas löylys.
Ja sit mie viel mänin neljäks vuuveks asumaa sin Punkaharjul, ni mikä ihme tiä jos sekakieliseks piäty. Mut olkoo mitä hyvvääsä, tiä on miu oma kiel, eikä tätä tarvii kenekää tulla haukumaa. Jotta ei oo muka puhasta, niiko JOKU ilkes jossai kirjees moittii. Niiko ylleesä näit meijä murteit.
Sanoin tään nyt täs kohas, vaik ei täl assiil oo mittää tekemist siun kirjotuksen kans, niiko varmast ymmärrätkii. Mut paremp sannoo sillo ko mielee tulloo. Se ko nii vällee mielest männöökii, ni jiäp kokonaa sanomatta jos ei äkkiä sano.Punkaharjuaha minä oun tarkottanna.Minun on vanahin tyttöen sillä tössä ja sen takia tulloo käätyä sielä.
Eekähä siitä ou pitkä matka Savolinnaankaa.
Sielä kansa kuuloo oekeeta murretta.DDDD
- Katleija
>Sulle, Tambereen flikka
Kirjoittanut: nostan hattua 15.1.2006 klo 14.34<
>Olen aluksi yrittänyt lukea noiden muidenkin viestejä, mutta en ole sitten jaksanut, poimin vain sinun viestisi ja luin. Kiitos hyvistä nauruista! :))))))))))))))) Mutta jos ei ole tottunut murteisiin luettuna, ei kyllä jaksa seurata murreketjulaisia. Itse olen seurannut vain tavallisinta, eli "Tambereen flikkaa". Tuon b:n laitan tuohon siksi, että jotkut manselaiset TV:ssä lausuvat kaupungin nimen noin.<
Nyt mun täytyy heti oikast toi väärin käsitys, joka Tampereen likal oli tullu mun kirjotuksestan. Se sai alkkuns noist yläpuolel olevist sanoist. Mää otin niist jotenkis ittessen siltaval, ett toi ihmine ikkän kun aliarvioitti meijän muitten murrekirjotuksi. Sunt mää oli jo aikasemmi kehunukki et mää ole nauttinu niist jutuist.
Mää niinko sill ihmisell letkauti ett ei se Tampereen likka, eikä kukka muukaa, kaua yksi viitteis kirjottaa jollei kukka vastais. Et yrittäis ny vaa sulatta meit muitaki. Emmää iha totta ossa sul senttä kattelline olla. Pois se minust.
En tier, ny mää ole yrittäny selvittää, mitä mää ole tarkottanu. En tier, jos sit sekasemmaks men.- Katleija
Mul tuli nii kauhia paha mieli tost mun kirjotuksest siin toises Murre-ketjus. Mää poistin sen, kun siit sai kyl helposte väärän käsitykse. Se ol huonosti muatoiltu.
Jotenkis muntki harmittaa se, ku näist murrekirjotuksist koputetta nokka ussen. Voisis iha helpost jättää lukemat ellei tykkä, ku kerra ketjus on selvä otsikko. - Tampereen likka
Katleija kirjoitti:
Mul tuli nii kauhia paha mieli tost mun kirjotuksest siin toises Murre-ketjus. Mää poistin sen, kun siit sai kyl helposte väärän käsitykse. Se ol huonosti muatoiltu.
Jotenkis muntki harmittaa se, ku näist murrekirjotuksist koputetta nokka ussen. Voisis iha helpost jättää lukemat ellei tykkä, ku kerra ketjus on selvä otsikko.samanlainen kun määkin.
Tulee sanottua pahastikki, mutta sitten karuttaa.
Ei sunnyois tarvinnu sun kirjotustas poistaa!
Emmää ole oikeastaan pitkävihnen, enkä mikään vihanen.
Toi Lokari vaan panee meitin pään pyärälle ja niin siittä tapellaan, vaikka tiarostamottomasti.Se on nin mahrottoman hurmaava kun on mailman miäs. - Katleija
Tampereen likka kirjoitti:
samanlainen kun määkin.
Tulee sanottua pahastikki, mutta sitten karuttaa.
Ei sunnyois tarvinnu sun kirjotustas poistaa!
Emmää ole oikeastaan pitkävihnen, enkä mikään vihanen.
Toi Lokari vaan panee meitin pään pyärälle ja niin siittä tapellaan, vaikka tiarostamottomasti.Se on nin mahrottoman hurmaava kun on mailman miäs.Mää kiitän sunt ku sää mull vastasit. Tier vaikk en olis untakaan saanu muuto.
Toi sun ja Lokari väline jutusteluhan on ollu iha hauskaa luettavaa. Kun teill on tommossi yhtessi muistoi ja kaikk.
Mut siihe mää en suostu, ett sää luulisit munt mustasukkaseks tai kattelliseks Lokarist. Mee ollan tuol Kahvipirtis usseinki tavattu, mutt ei meill ol mittän kipinät sielkkä syntyny kumppaka suuntta.
Et mää ehrotanki ett ost sää sill se lentolippu, ni sit sää näet et on hän se hän jonks sää hänt luulet. - Tampereen likka
Katleija kirjoitti:
Mää kiitän sunt ku sää mull vastasit. Tier vaikk en olis untakaan saanu muuto.
Toi sun ja Lokari väline jutusteluhan on ollu iha hauskaa luettavaa. Kun teill on tommossi yhtessi muistoi ja kaikk.
Mut siihe mää en suostu, ett sää luulisit munt mustasukkaseks tai kattelliseks Lokarist. Mee ollan tuol Kahvipirtis usseinki tavattu, mutt ei meill ol mittän kipinät sielkkä syntyny kumppaka suuntta.
Et mää ehrotanki ett ost sää sill se lentolippu, ni sit sää näet et on hän se hän jonks sää hänt luulet.Syy ei okkan sussa, vaan Lokarissa, joka lentelis miälellään kukasta kukkaan.
Samperin Casanova:((
Hyvä kun me likat kuitenki veretään yhtä köyttä! - Lokari1
Syy ei okkan sussa, vaan Lokarissa, joka lentelis miälellään kukasta kukkaan.
Samperin Casanova:((
Hyvä kun me likat kuitenki veretään yhtä köyttä!Vika ain on , kuh naisset päässee arvostellemaah.
Naissil kuh on jotenkis tulluh sellaneh mieli ett mieähet ne on koko maajliman huoanompii ihmesiä, miskiköhäh?
Mills mää nyh lentääsih kuh ei ool sitä lippuvakan.
Seh cassanoovah oll kaikkieh naisteh ihanne mieäs ,siihen aikkkan kun oll vieälä eloss, nitthä mää oon lukenuh.
Eiih helkutis musta tollaseen oo , mua kuh kukkaan ei tunnuh ottavah mikskäh, noh toresth ei ainakkas kukkaan.
Mitääs mun kanattaa kehuu iteänih, kun ei siitäh mitään apuja tulle mullen, kuh kaikkih naieset sannoo mieähissä sen kaikkinainen/ainainen vika ollevah.
Mä meen kahville nyh , tullen kahtommaan sen jälkkeen assioata.
Terv: Lokari1. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Vika ain on , kuh naisset päässee arvostellemaah.
Naissil kuh on jotenkis tulluh sellaneh mieli ett mieähet ne on koko maajliman huoanompii ihmesiä, miskiköhäh?
Mills mää nyh lentääsih kuh ei ool sitä lippuvakan.
Seh cassanoovah oll kaikkieh naisteh ihanne mieäs ,siihen aikkkan kun oll vieälä eloss, nitthä mää oon lukenuh.
Eiih helkutis musta tollaseen oo , mua kuh kukkaan ei tunnuh ottavah mikskäh, noh toresth ei ainakkas kukkaan.
Mitääs mun kanattaa kehuu iteänih, kun ei siitäh mitään apuja tulle mullen, kuh kaikkih naieset sannoo mieähissä sen kaikkinainen/ainainen vika ollevah.
Mä meen kahville nyh , tullen kahtommaan sen jälkkeen assioata.
Terv: Lokari1.on mukava harrastus.
Tiärätsää, jos me ei haukuttais, nin se oliskin väinpitämättömyyttä.
Muuten yhren asian mää on pannu merkille ja se pitää takuulla paikkansa.
Miähet ovat toistensakin pualesta loukkaantuneita, jos niitä jotenkin moittii, tai arvostelee.
Naiset sitä vastoin taas eivät o.
Muijilla oli tyäpaikallakin oikein tapana puhuu
toisista naisista käyttäen esm sellasta ilmasua, että "nuakin kotkat", tai "noi eukon mötsöt tualla."
Mulle on muarostunu se käsitys ja pysyy, että miähet on soliraarisempia toisiaan kohtaan kun muijat.
Sanoit, että mitä sun kannattaa kehuu itteäs. Kehu vaan! Ainahan - läpi mailman sivu miähet on itteään kehunu :)
Me palautetaan sitten kyä maan pinnalle :D - tehdä
mutta saahan kehua, jos siltä tuntuu?
Sehän olisi vapauden riistoa, jos sinä määräisit, mitä joku saa sanoa.
Ei pitkää ketjua jaksa kokonaan millään. - Lokari1
on mukava harrastus.
Tiärätsää, jos me ei haukuttais, nin se oliskin väinpitämättömyyttä.
Muuten yhren asian mää on pannu merkille ja se pitää takuulla paikkansa.
Miähet ovat toistensakin pualesta loukkaantuneita, jos niitä jotenkin moittii, tai arvostelee.
Naiset sitä vastoin taas eivät o.
Muijilla oli tyäpaikallakin oikein tapana puhuu
toisista naisista käyttäen esm sellasta ilmasua, että "nuakin kotkat", tai "noi eukon mötsöt tualla."
Mulle on muarostunu se käsitys ja pysyy, että miähet on soliraarisempia toisiaan kohtaan kun muijat.
Sanoit, että mitä sun kannattaa kehuu itteäs. Kehu vaan! Ainahan - läpi mailman sivu miähet on itteään kehunu :)
Me palautetaan sitten kyä maan pinnalle :DKehuu. Em mää semäoteen alka.
Kyl naieaseth haukuu kuh on vikkoh.
Mul taittas tännään jäärä kirjoitteluh vähiin kun , täällän on kauhiah tuulih jah sähkö katkoksiah vähän vällih.
saas nuh näräräh lähteekkös tääkään .
Määh on jo kolme yrittänyh lähettääh , mutt ei oi onnistunuh.
Terv: Lokari1. - Katleija
tehdä kirjoitti:
mutta saahan kehua, jos siltä tuntuu?
Sehän olisi vapauden riistoa, jos sinä määräisit, mitä joku saa sanoa.
Ei pitkää ketjua jaksa kokonaan millään.Mutt, minkäs mää sill mahroin ku vanha Aatu pääs voitoll ja sai mun kattelliseks ja ajattelema ett meijä kaikkitten muitten kirjotukse ova sen tasossi ettei niit kukka jaksa lukke.
Olis munki pitäny olla hiljaa ja hiukka ajatella mitä sanon. Mut ku mää ole tämmöne riiran haastaja niinkus olet huomannu, mutt mää koetan paratta tapani. Mää en nyt meinaa täst assiast eneppä kirjottaa, tee sää mitä tahrot.
- Elviira
Kyl on mukavaa et, puhheet läht taas ryöpsästäin liikkeel. Siin sitä taas nähhää et, murreketju on tarpeelline.
Mukavaa on ku kaik väärikäsitykset on oiottu, ettei jää mittää kaunaa.
Mie viel lähetän niiku viestii niil jotka ei oikei tykkää näist murteist, nii älä ihmeessä lue näitä äläkkä kahto päikkää. Et myö saahaa olla rauhas ja kirjotella mitä mielee tullee.
Mie nytkkii ku heräsi, ja tulin lukemaa näit juttuja ni tul ni hyvä miel. sehä se pittäis olla tarkotuskkii eikä nii et, mite mie voisi nyt sannoo pahast. et saan taas tuonkkii mielen pahotettuu. Ei sillee.
Malviinalkkii oikei paljo terveisii. Sie ko siel hoijois vaa nautiskelet. On se mukavaa olla niiko rentoutumas. Kyl sie nyt tuut niiko uuvest syntyneeks ku sinnuu oikei vatvotaa käännetää ja varmast hierotaa. Jot terveisii vaa sinne.
Kirjotaha taas mukavii ja hyvvää päiväjatko.- Elviira
Kyl nyt täytyy kirjottaa, mitä näin ku olin aamulenkil.
Ajatella, minnuu tul vastaa juoksemal nuormies, häl ol jalas sellaset mustat piukat polve yläpulel loppuvat sortsit. jota kesä urheilijat käyttää. Pääs ol villapipo, käes kintaat ja yläpääs pusero.
Herra isä en oo enne näht tammikuus moista näkkyy. Siin mie mietin, ku tulin kottiipäin et, on tuokkii tapa hankkii ihtensä sairaaks.
Mut tul sekkii ajatus mielee et, oisko hää nii karastunt , et ettei mikkää tauti pysty hänneesee. Kintut ol iha punaset, siint mie päättelin et , varmast tuntu kylmält.
Kaikkii sitä näkkee ko vanhaks ellää. - Tampereen likka
Elviira kirjoitti:
Kyl nyt täytyy kirjottaa, mitä näin ku olin aamulenkil.
Ajatella, minnuu tul vastaa juoksemal nuormies, häl ol jalas sellaset mustat piukat polve yläpulel loppuvat sortsit. jota kesä urheilijat käyttää. Pääs ol villapipo, käes kintaat ja yläpääs pusero.
Herra isä en oo enne näht tammikuus moista näkkyy. Siin mie mietin, ku tulin kottiipäin et, on tuokkii tapa hankkii ihtensä sairaaks.
Mut tul sekkii ajatus mielee et, oisko hää nii karastunt , et ettei mikkää tauti pysty hänneesee. Kintut ol iha punaset, siint mie päättelin et , varmast tuntu kylmält.
Kaikkii sitä näkkee ko vanhaks ellää.asui joitakin vuasia sitten miäs, joka pyöräili yläkroppa paljaana koko talven.
Se on taivahan tosi. 10 astetta pakkasta ei ollut mitään. Määkin ihmettelin ja kysyin uteliaisuuttani kerran tualla pyärätiellä, että ekssää saa kualeman tautia tommosesta.
Se sano, ettei o ollu koskaan vilustunu - siis ei nuhaa ja kuumetta. Äijä oli hyvän matkaa yli kuurenkymmenen. Nynne on muuttaneen johku mualle asumaan.
Miälenkiintonen pariskunta. Sen miähen muija ei koskaan mennyt ulos muuten kun kamalan paljon vaatteita päällään. Suajasäälläkin villahuivi kaulassa ja myssy verettynä alas korville, villaiset tumput käressä ja kaikin pualin pukeutuneena, ninkun olis tulipalopakkanen, vaikka mittari näytti ulkona lämpöasteita.
Häneltä mää en kehrannu kysyy, koska olihan se ny normaalia kuitenkin, verrattuna sen äijän "viuhahteluun." - Turunmummi
asui joitakin vuasia sitten miäs, joka pyöräili yläkroppa paljaana koko talven.
Se on taivahan tosi. 10 astetta pakkasta ei ollut mitään. Määkin ihmettelin ja kysyin uteliaisuuttani kerran tualla pyärätiellä, että ekssää saa kualeman tautia tommosesta.
Se sano, ettei o ollu koskaan vilustunu - siis ei nuhaa ja kuumetta. Äijä oli hyvän matkaa yli kuurenkymmenen. Nynne on muuttaneen johku mualle asumaan.
Miälenkiintonen pariskunta. Sen miähen muija ei koskaan mennyt ulos muuten kun kamalan paljon vaatteita päällään. Suajasäälläkin villahuivi kaulassa ja myssy verettynä alas korville, villaiset tumput käressä ja kaikin pualin pukeutuneena, ninkun olis tulipalopakkanen, vaikka mittari näytti ulkona lämpöasteita.
Häneltä mää en kehrannu kysyy, koska olihan se ny normaalia kuitenkin, verrattuna sen äijän "viuhahteluun."Mun tätini neuvos munt sillonko mää olin pikkulikka, et täytysis seiso aukinaisen akkunan eres ja hankata ittetäs märjän pellavapyheliinan kans, ni pyssyy terveen,eikä taurit tartu.
Mut kukas sitä siin iäs vanhotten ihmisten neuvoi usko. Olis kyl pitäny, ku nym munst on tullu semmonen vilukissa, et tartte ol sisälki kollekehousut ja fleesepusero pääl, vaik kaik ku meil visiteeraa sanova, et kauhia ko teil on kuuma. Turunmummi kirjoitti:
Mun tätini neuvos munt sillonko mää olin pikkulikka, et täytysis seiso aukinaisen akkunan eres ja hankata ittetäs märjän pellavapyheliinan kans, ni pyssyy terveen,eikä taurit tartu.
Mut kukas sitä siin iäs vanhotten ihmisten neuvoi usko. Olis kyl pitäny, ku nym munst on tullu semmonen vilukissa, et tartte ol sisälki kollekehousut ja fleesepusero pääl, vaik kaik ku meil visiteeraa sanova, et kauhia ko teil on kuuma.mies vaenoon kansa iltalenkki aena kusatuttii yhtä aekoo kottii.Hän käv laettamassa parvekkee ovvee aaki ja minä vähä aja piästä kiini.
Hän ku olj semmone iso ja kuuma verine mies.- Katleija
Turunmummi kirjoitti:
Mun tätini neuvos munt sillonko mää olin pikkulikka, et täytysis seiso aukinaisen akkunan eres ja hankata ittetäs märjän pellavapyheliinan kans, ni pyssyy terveen,eikä taurit tartu.
Mut kukas sitä siin iäs vanhotten ihmisten neuvoi usko. Olis kyl pitäny, ku nym munst on tullu semmonen vilukissa, et tartte ol sisälki kollekehousut ja fleesepusero pääl, vaik kaik ku meil visiteeraa sanova, et kauhia ko teil on kuuma.Mää ole ollu hyvillän, ko sää olet kans tullu täll palstal erustamaa turkulaissi naissi. Oleks sää oikke Heirekenil syntyny vai muhalt tänne eksyny? Antteks ny vaa et mää ole utelias.
- Elviira
Katleija kirjoitti:
Mää ole ollu hyvillän, ko sää olet kans tullu täll palstal erustamaa turkulaissi naissi. Oleks sää oikke Heirekenil syntyny vai muhalt tänne eksyny? Antteks ny vaa et mää ole utelias.
Kuuleha murre taitaja, ootko huomant montako murrelajia tääl murreketjus on käynt.
Mie ku en tunne kaikii murteita.
Jospa viitsit jelpata.
Jos sit joku jääp mainihematta, ois kiva ku tulis ilmottammaa het äänee. - Katleija
Elviira kirjoitti:
Kuuleha murre taitaja, ootko huomant montako murrelajia tääl murreketjus on käynt.
Mie ku en tunne kaikii murteita.
Jospa viitsit jelpata.
Jos sit joku jääp mainihematta, ois kiva ku tulis ilmottammaa het äänee.En mie ossaa sannoo tarkkaa. Vähä vaa niinku ilmansuunnan erotan. Ku en oo murretaitaja ensinkää, vaikk sie nii sanoitki. Oisko noit ollu tääl Pohojanmaalt ainaki ja tietyst Tampereelt ja muualt päi Hämettä ja savolaisii ja meit karjalaisii. Mieki nyt oon ikkäin tääll Varsinaises-Suomes elänny (huomaat sie mie sanoin elänny enkä elänt)ni kaikk on männy sekasin. Karjalakin on ollu iso alue ennen ja joka pitäjäs oli oma murre. Myöki miesvainaan kans oltii eri pitäjäst ni välil tuli korjattuu miehen sannoi ja päin vastoin. Puhast murretta ennää harvoin kuulee.
- Turunmummi
Katleija kirjoitti:
Mää ole ollu hyvillän, ko sää olet kans tullu täll palstal erustamaa turkulaissi naissi. Oleks sää oikke Heirekenil syntyny vai muhalt tänne eksyny? Antteks ny vaa et mää ole utelias.
No emmää Heirekenil oo syntyny senttäs, mut seittämäntoistavuatiaana Turkuum muuttanu tost lähipitäjäst,niet aikas kaua Turus oon asunu.
Eikä see mittä,jos ihmine utelias o, eihä muuten mittä uut opi,jossei kysele. Eik se näi o? Turunmummi kirjoitti:
No emmää Heirekenil oo syntyny senttäs, mut seittämäntoistavuatiaana Turkuum muuttanu tost lähipitäjäst,niet aikas kaua Turus oon asunu.
Eikä see mittä,jos ihmine utelias o, eihä muuten mittä uut opi,jossei kysele. Eik se näi o?pittää huastoo,ku tiällä haesoo;))
Säri hajuvespullo tuolla kylypyhuoneessa,
Eekä se hajuhet lähe poes. Yhyh,,,,,
Oun kyllä yks köpelökyns.- Elviira.
asui joitakin vuasia sitten miäs, joka pyöräili yläkroppa paljaana koko talven.
Häneltä mää en kehrannu kysyy, koska olihan se ny normaalia kuitenkin, verrattuna sen äijän "viuhahteluun."Ajattelin vaa et oli se kumma pari, toine ni kuumaverine ja toine nii hailuverine.
Mies huiteli pakkases puol alastoman, ja varmast nautti muustaki ku raittiist ilmast.
Toine taas paleli vaik ois olt saunas. hyvä ku ei sun tarvi ennää katella nii ihanii naapureita.
Kuule mie aattelin vaa et, onks siu tunteet väljähtyny ku et oo herättänt Lokarii?
Se varmast oottaa tunnustuksii siult. Mut oo nyt varovaine puhheissas ettei tulis mittää ylimääräistä.
Tiet sää mää oon niiku kirjotellu tuon saföörin kans. Se nyt on viel salaisuus, ku se on nii alus.
Mut se tuntuu mukavalt miehelt, et pistäs korvan taa.
Mut ko sul on tuo Lokar nii et sää muuhu kerkeekkään. - my.mm.eli
muori67 kirjoitti:
pittää huastoo,ku tiällä haesoo;))
Säri hajuvespullo tuolla kylypyhuoneessa,
Eekä se hajuhet lähe poes. Yhyh,,,,,
Oun kyllä yks köpelökyns.vastonkäymiset koittelemmaa. Kallis koru ja kallis ves. Onks siul nyt perjantai ja kolmastoist päivä koko tään viiko. Koitaha nyt olla kovin varovaine jatkos. Sannoot jotta ei kahta kolmannetta. Emmie mittää pirrui seinäle mualoo, pois se miust. Mut aiha sitä suap varottoo.
Pitkää se haisoo, ja suap nuapurittii osasa. Nyt kannatais laittoo kans jottai haisevoo ruokoo, niinko vaik lammaskualii tai sellast. Mänis niiko samoil kippeil nuapureilt. Saisvat arvuutella aromii, jotta mikähä se on ko tämmösel haisoo. - lukea
jos ei kaikkia jaksakaan?
Onko oikein määräys näin? - Elviira
lukea kirjoitti:
jos ei kaikkia jaksakaan?
Onko oikein määräys näin?Nyt esitä mittää kommervenkkii, saapha tok jokkane lukkee mitä halluu.
Mut toivottavasti sinäkkii luet ja viihdyt.
Ja mukavaa se olis jos kirjotatkii. - Tampereen likka
Elviira kirjoitti:
Nyt esitä mittää kommervenkkii, saapha tok jokkane lukkee mitä halluu.
Mut toivottavasti sinäkkii luet ja viihdyt.
Ja mukavaa se olis jos kirjotatkii.että miten se Lokari ei ole viä heränny.
Kunhan ei vaan olis jostain syystä kipee;)
Ny en osaa yhtään arvata, etä mistä syystä.
Kuitenkin miätin miälessäni, että jos vaikka syä, tai jua jotain sopimatonta,nin saattaa sairastua.
Sellastakin on kuullu, että liika suklaan syäminenkin tekee semmosen humalan kaltasen olon. Jos Lokarilla on ollu karkkipäivä ja se on napsinu suklaaknvehteja liikaa.
HERRAJESTAS - niissähän on likööriäkin sisällä joissain suklaakonhvehreissa.
Nymmää sen sitten keksinki. Eikö ookkin johronmukasesti ajateltu: Juur on ollu jouluki ja Lokari on saanu lukemattomilta naisihmisilt ympäei mailmaa lahjaksi suklaata ja nysse makaa kotonaan suklaarapulassa.
Kyä mää otan ny myätätunnosta piänen konjakkilasillisen Mutta vaan yhren. Kannattaa pysyy kohtuuressa, ettei tuu rapula. - Lokari1
että miten se Lokari ei ole viä heränny.
Kunhan ei vaan olis jostain syystä kipee;)
Ny en osaa yhtään arvata, etä mistä syystä.
Kuitenkin miätin miälessäni, että jos vaikka syä, tai jua jotain sopimatonta,nin saattaa sairastua.
Sellastakin on kuullu, että liika suklaan syäminenkin tekee semmosen humalan kaltasen olon. Jos Lokarilla on ollu karkkipäivä ja se on napsinu suklaaknvehteja liikaa.
HERRAJESTAS - niissähän on likööriäkin sisällä joissain suklaakonhvehreissa.
Nymmää sen sitten keksinki. Eikö ookkin johronmukasesti ajateltu: Juur on ollu jouluki ja Lokari on saanu lukemattomilta naisihmisilt ympäei mailmaa lahjaksi suklaata ja nysse makaa kotonaan suklaarapulassa.
Kyä mää otan ny myätätunnosta piänen konjakkilasillisen Mutta vaan yhren. Kannattaa pysyy kohtuuressa, ettei tuu rapula.Kum mää en ennään uskosihen joulupukkih.
Jah kukkas mulle mitään lahjoja lähreteliskum mään olen täällä niih kaukkanakiin.
Noih sähkö katkokseth ne minuuh pitää poih tälltän.
Katotash nyt jos toih tuulih lakkash vähhän, niih vois jokkuneh viestih tullakkih.
Terv: lokari1. - Tampereen likka
Elviira. kirjoitti:
Ajattelin vaa et oli se kumma pari, toine ni kuumaverine ja toine nii hailuverine.
Mies huiteli pakkases puol alastoman, ja varmast nautti muustaki ku raittiist ilmast.
Toine taas paleli vaik ois olt saunas. hyvä ku ei sun tarvi ennää katella nii ihanii naapureita.
Kuule mie aattelin vaa et, onks siu tunteet väljähtyny ku et oo herättänt Lokarii?
Se varmast oottaa tunnustuksii siult. Mut oo nyt varovaine puhheissas ettei tulis mittää ylimääräistä.
Tiet sää mää oon niiku kirjotellu tuon saföörin kans. Se nyt on viel salaisuus, ku se on nii alus.
Mut se tuntuu mukavalt miehelt, et pistäs korvan taa.
Mut ko sul on tuo Lokar nii et sää muuhu kerkeekkään.Lokaria kohtaan oo yhtään vähentyny,ja oikeessa oot kun sanot, että mää orotan siltä tunnustuksia.Tai oikeemminkin niitä kalajuttuja.
Tuntuu talviki lyhkösemmältä kun suven aikasia asioita alkaa ajatteleen.
Sää ehrotit, että olisin varovainen jutuissani.
Hyvähän se onkin olla varovainen, mutta mää hitaana, harkitsevana hämäläisenä oon luannostani mahrottoman harkitsevainen.
Sää oot antanukki melko tarkat ohjeet mitä saa puhuu ja nouratan niitä nin hyvin kun suinkin mahrollista.
Vai onko kukan huamannu, että olisin halastua sanaa puhunu kukista ja mehiläisistä esimerkiks?
Ei tulis miälenikkän alkaa sellasta pornoo puhuun kunniallisessa murreketjussa. Enkä käytä niitä sanoja enää muirenkan kansa jutellessani.
Oon oppinu ilmaseen ajatukseni kiartoteitä, vaikka jotkut tyhmät ei sitten ymmärräkkän.
Eilen kun puhuttiin naapurin kanssa suvesta, nin mää sanoin, että vuaren ihanin aika, mutta harmillista vaan kun mun kattoni alla on niitä kiusankappaleita, jokka lentää ja menevät sitten niihin, jokkaa tuaksuu maassa.
Se naapuri on aina ollu hirasjärkinen ja sano, että kyä hän sen ymmärtää, että ton läheisen puiston pultsarit makoilee maassaki suvella ja haisee tentulle,mutta mikkä ne lentävät on, jokka sun kattos alla majailee? Ooksää menny hyväsyrämisenä ihmisenä lupaan, että majotat suvella jonkun somaliperheen kattos alle,niitä,joita lennätetään Suameen,mutta kuika ne pultsareihin menee kun niiren kulttuuriinkan ei kuulu alkoholin käyttö.
Minä sille sanoin ryhrikkäästi, että kun oon luvannu siivota kiälenkäyttöäni, nin en viitti sullekkan selittää, että mää tarkotan mehiläisiä ja kukkia. Siihen se jäi hirasälynen naapuri porttinsa piäleen typerän näkösenä seisoskeleen ja mää olin mahrottoman ylpee itsehillinnästäni, kun en menny puhuun sopimattomia. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Kum mää en ennään uskosihen joulupukkih.
Jah kukkas mulle mitään lahjoja lähreteliskum mään olen täällä niih kaukkanakiin.
Noih sähkö katkokseth ne minuuh pitää poih tälltän.
Katotash nyt jos toih tuulih lakkash vähhän, niih vois jokkuneh viestih tullakkih.
Terv: lokari1.sääkarttaa ja Kaliforniassa, rannikolla ainakin tuulee melkolailla.
Muutenkin mää huamasin, ettei siä koko mantereella, eres Meksikossa kovin lämmintä okkaan juur ny.
Sain kortin ystäviltäni, jokka ovat ny siä teillä päin.Siinä kortissa sanottiin, että ilma on sellai, kun 45 - 80 F välillä.
Se kortti oli päivätty 6.1 San Diegossa. - Lokari1
sääkarttaa ja Kaliforniassa, rannikolla ainakin tuulee melkolailla.
Muutenkin mää huamasin, ettei siä koko mantereella, eres Meksikossa kovin lämmintä okkaan juur ny.
Sain kortin ystäviltäni, jokka ovat ny siä teillä päin.Siinä kortissa sanottiin, että ilma on sellai, kun 45 - 80 F välillä.
Se kortti oli päivätty 6.1 San Diegossa.Okkeistaah sare aikkas se nyh onkis.
Ei tännääh satanuh muttas tuulis.
Ja kovvakih, tuoalla josaikih oliin sypresin istutanuh,jokuh tohello ihhan melkkeish sähköslinjah allen
Jaas se tuuli kuh puhaalsi niih see sypresih taippus siihens sähkölimjaah astin , ja katkaasis ainah pienen ajan päästäh sähöön.
Onneksih se syppressih syttyh pallaanh jah sen jälkkeen sähköökin ollis päällä pirempääh
En mää sanuh lähteeh ku noih 2 viesttiäh , vaikkas kyll mää yritiih monttakih kertaas.
Sit mää ajattelin ettei se kirjooitamineh nyth niin kauhijan tärkketäh olleh , nyh mää sit yriitään uusiksiisks.
Niih se tuulli tyyhnytyh nyteh illallah, kyllä sei olikih helskutih kylmääh musta, seeh 45 varreheittiä onkii selliustah jottainh settemäh astettah, eikää sekäänh 80 vaarenheittiä olle kuh 25 astettas selssiustah.
Kyll mää tykkäsisih kuh ollis sen 80 astettas , mutt kuh ei ool niin ei .
Sielläh san Diakossa taissih ollah vielä kylmempätä kuh täälläs, sekuh on tyhnen merren rannallah.
Pian se korrti tullikih jos seh oli läheetetynnä ettanah postillah.
Onkoos neh sun ystääväs lommalemassan täällän?
Vaih ihhan asumassan ko ollvat?
Ai niih ei saakkan ollah utteliastah se kuun ei olle kulluh sivistykseeh.
Muttan jos ei yhtäänkän utteleh niin ei kyllän sivvistykkään.
Hyvää huomentta kaikillen toivottaa : Loari1.
- Elviira
Eiline päivä män melkei selvennyksii. Toivotaa et, tääpäivä ois vähä toisenlaine.
Uskaltasko mainita noist toisen kierroksen "pippaloist". Nehä alko saman tien, niist vaa sen verra et, kyllä ne rakastaa nyt särvimen antajii.
En ois uskontkaa! Uskokoo ken tahtoo.
Siint en sit puhu halastua sanaakaa ennää.
Mieko oon olt vähä tuskissain ku, miul on tuollane pojan rotvale, ja hää on olt siel thaimaas, herra isä oikei kolme viikkoo. Ei siin mittää mut ko on miu mielest olt liia hiljaa. Yhekerra hää ilmotti et, makkaa sängy pohjal on nii kippee.
Siinthä mie tuskastuin, ei kuulunt monee päivää mittää. Mieko soittelin häne kavereillekkii nii ei kukkaa olt kuullu mittää. Herra isä ol miul paha olla.
Kyl hää sit lopuks soitti ja kerto et hää ol käynt lääkäris ja saant hoitoo. Nyt hää tullee tännää kottii.
Mut ei siin viel kaikkii, hää on usseist käynt siel ennekkii. Mie oon ihmetelt et mikä häntä vettää sin.
Nythä se selvis häl on siel sellane tytön latikka, herra isä, et mie tuskasstuin , mie sanoin et, kuuna päivänä älä tuo miu ettein häntä.
Mie ko en oo koskaa oikei ymmärtän noita suhteita. Täälkkii ku oon näht oon kääntänt pääni pois päin.
Mie hänel jo mainihinsiin hää sano vaa et, se on kesäheila. Olis vaa.Et tämmöne asia on minnuu kiusant.
Onkoha tuo nyt oikei miulta, en tiiä suhtaunko liian ankarast asiaan.- ullapulla (toisinpäin)
huolissasi siittä pojasta . Aikuinen miäs on tiämmä jo. Ei vainskaan --on mullakin kokemusta --mun poika kun rakastu täälä sellaseen Cileläiseen naiseen ja siinä oliin ihmettelemistä kun hän sanoi hänen nimensä --en ollut sitä naista nähnyt, Nimi oli täysin Suomalainen. Hän sanoi että vanhassa kaupunkissa oli sen tavannut ja oli oikeen "esiliinakin" mukana.Sitten myöhemmin selvis että hän olisi tarvinnut sitä essua jo monta vuotta aikasemmin ,kun hänellä oli 4vuotias poikakin .Oli lähtenyt Ciilestä juuri sen takia ,siellä ei ihminen ole minkään arvoinen jos on avioliiton ulkopuolisia lapsia , heillä on yhteinen tyttö --joka on jo 14v , Asuvat kyllä kumpikin erillään kun ei kaksi niin erilaisesta kulttuurista lähtösin Funkkaa arjessa- Olisi paljon siittä kerrottavaa mutta, olkoon.Poika on juuri valmistunut insinööriksi, ja tyttökin on hyvä koulussa --äiti pitää tosi tärkeänä että on koulutus .Hänellä itselläänkin on hyvä ammatti!
Minun poika on saanut heistä oman perheen ,ja heillä menee kohtalaisen hyvin nyt kun asuvat omissa asunnoissaan.
Oli hyvä että minä silloi ensi tapaamisella en pyörtyny ,kun luulin että hän oli Suomalainen ,nimestä päätellen.Ja nyt ei enään tunnu niin miltään , se vaan on jossain selkäytimessä se --sanoiskoos rotu viha --tai ei se ole vihaa vaan kun ei ole tottunut näihin ulkomaalaisen näkösiin ihmisiin --ainakaan suomessa ei niitä ollut ennen vanhaan. Tuollaisessa tilanteessa sanoi eräs iäkkäämpi sukulaiseni mulle, että älä puutu asiaan, he tekevät kuitenkin niin kuin haluavat, eivätkä anna vielä paratiisin porteillakaan sulle anteeks, jos menet estelemään.
Poika oli silloin jenkeissä vuoden, ja kotiin tultuaan juttu edelleen jatkui, tyttö kävi kylässäkin (mieheni vielä silloin oli elossa myös), mutta sitten kun tyttö ei saanut koulutustaan vastaavaa työtä Suomesta, alkoi suhde hiipua, soitteli kyllä yttö vielä kerrankin, kun oltiin juhlissa pojan kotona.
Itse en kyllä uskaltaisi minkäänlaista neuvoa kenellekään antaa. Kun suuret tunteet jylläävät, on sivullisten paras olla hiljaa. Sinä äitinä vaistoat oikein, mitä pitää sanoa.- Malviina
satu kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa sanoi eräs iäkkäämpi sukulaiseni mulle, että älä puutu asiaan, he tekevät kuitenkin niin kuin haluavat, eivätkä anna vielä paratiisin porteillakaan sulle anteeks, jos menet estelemään.
Poika oli silloin jenkeissä vuoden, ja kotiin tultuaan juttu edelleen jatkui, tyttö kävi kylässäkin (mieheni vielä silloin oli elossa myös), mutta sitten kun tyttö ei saanut koulutustaan vastaavaa työtä Suomesta, alkoi suhde hiipua, soitteli kyllä yttö vielä kerrankin, kun oltiin juhlissa pojan kotona.
Itse en kyllä uskaltaisi minkäänlaista neuvoa kenellekään antaa. Kun suuret tunteet jylläävät, on sivullisten paras olla hiljaa. Sinä äitinä vaistoat oikein, mitä pitää sanoa.miu mielestäi kahe kauppa ja kolmanne korvapuusti.
Tai miu on helppo sannoo ko miu kahest lapses kummalkaa ei oo viel olt ongelmii suhteihe kans.
Toine on onnelline, vappaa sinkku ja toisel on hyvä elämänkumppani. Olt jo monta vuotta.
Se on tään hetke tilanne.
Sitähä miu pitikii oikeistaa haastaa, et mie oon nyt viimosta päivää tääl kylpylälomal.
Oon ottant kaik hoijot mitä talo pystyy tarjoomaa. Kauneuvehoijot jätin näihi viimosii päivii.Mite ihmees ihmise käätkii(kädet)saahaa silijäks ko nuorel ihmisel. Nää kämmenselkämykset.
Se ol joku parahviinihoito. Jalat miul on pehmoset ko pikkuvauvan pylly ja varpaa, sekä sormii kynsis sama väristä lakkaa.
Ukolkii on vissii olt jo kova ikävä. Ainakii hää sano puhelims, et onha siel autole lämpöpistoke, et saat autois käyntii, ko pakkane vaa kiristyy.
Miust se ol jotekii kaipaukse osotus - ainakii voip sillee päätellä mielessää ko mielikuvitusta löytyy tarpeeks. - Elviira
ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:
huolissasi siittä pojasta . Aikuinen miäs on tiämmä jo. Ei vainskaan --on mullakin kokemusta --mun poika kun rakastu täälä sellaseen Cileläiseen naiseen ja siinä oliin ihmettelemistä kun hän sanoi hänen nimensä --en ollut sitä naista nähnyt, Nimi oli täysin Suomalainen. Hän sanoi että vanhassa kaupunkissa oli sen tavannut ja oli oikeen "esiliinakin" mukana.Sitten myöhemmin selvis että hän olisi tarvinnut sitä essua jo monta vuotta aikasemmin ,kun hänellä oli 4vuotias poikakin .Oli lähtenyt Ciilestä juuri sen takia ,siellä ei ihminen ole minkään arvoinen jos on avioliiton ulkopuolisia lapsia , heillä on yhteinen tyttö --joka on jo 14v , Asuvat kyllä kumpikin erillään kun ei kaksi niin erilaisesta kulttuurista lähtösin Funkkaa arjessa- Olisi paljon siittä kerrottavaa mutta, olkoon.Poika on juuri valmistunut insinööriksi, ja tyttökin on hyvä koulussa --äiti pitää tosi tärkeänä että on koulutus .Hänellä itselläänkin on hyvä ammatti!
Minun poika on saanut heistä oman perheen ,ja heillä menee kohtalaisen hyvin nyt kun asuvat omissa asunnoissaan.
Oli hyvä että minä silloi ensi tapaamisella en pyörtyny ,kun luulin että hän oli Suomalainen ,nimestä päätellen.Ja nyt ei enään tunnu niin miltään , se vaan on jossain selkäytimessä se --sanoiskoos rotu viha --tai ei se ole vihaa vaan kun ei ole tottunut näihin ulkomaalaisen näkösiin ihmisiin --ainakaan suomessa ei niitä ollut ennen vanhaan.kokemuksest ku ( lapsel) on näinkkii vieraast kultuurist ihastus. Kyl varmast ensi olit ihmeissäs niiko kerroit.
Pakkoha se ol hyväksyy, ei niil taija mahtaa mittää.
Kova ol kohtalo hälläkkii ku joutu lähtemää ja jättämää kotimaansa.
Se taitaa vaa olla nii et, myö Suomalaiset ollaa nii vanhoihi kaavoihi kangistuttu et, mielellään luotetaa tuttuu ja turvallissee Suomalaisee naisee.
No sehä on hyvä et hyväksyt kaiken nyt.
Voitha sie kertoo heist lissääkii, heijä elämä vaiheist, niiko kerroit.
Myö luetaa mielellää. - Elviira
satu kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa sanoi eräs iäkkäämpi sukulaiseni mulle, että älä puutu asiaan, he tekevät kuitenkin niin kuin haluavat, eivätkä anna vielä paratiisin porteillakaan sulle anteeks, jos menet estelemään.
Itse en kyllä uskaltaisi minkäänlaista neuvoa kenellekään antaa. Kun suuret tunteet jylläävät, on sivullisten paras olla hiljaa. Sinä äitinä vaistoat oikein, mitä pitää sanoa.Et jos männöö määräilemmää heijä valintoja, ei saa ikinä sitä anteeks.Se voip olla kyl tosi.
Kerroit et, mie niiku ymmärrän mite asia pitäs sannoo.
En tiiä, miu vaisto on nii ja näi, siin pitäs osata olla miu pojal nii kaukaa viisas, jotta saa sanomansa peril. Seko on sellane jukuripää.
Koko ikkänihä mie oon opetelt olemaa sellane et, mänen asiaan (kaukaa hienost kiertäin).
Sit voip saaha jonkun tuloksen.
Mut mukava ku ilmotit miel pittees. - Elviira
Malviina kirjoitti:
miu mielestäi kahe kauppa ja kolmanne korvapuusti.
Tai miu on helppo sannoo ko miu kahest lapses kummalkaa ei oo viel olt ongelmii suhteihe kans.
Toine on onnelline, vappaa sinkku ja toisel on hyvä elämänkumppani. Olt jo monta vuotta.
Se on tään hetke tilanne.
Sitähä miu pitikii oikeistaa haastaa, et mie oon nyt viimosta päivää tääl kylpylälomal.
Oon ottant kaik hoijot mitä talo pystyy tarjoomaa. Kauneuvehoijot jätin näihi viimosii päivii.Mite ihmees ihmise käätkii(kädet)saahaa silijäks ko nuorel ihmisel. Nää kämmenselkämykset.
Se ol joku parahviinihoito. Jalat miul on pehmoset ko pikkuvauvan pylly ja varpaa, sekä sormii kynsis sama väristä lakkaa.
Ukolkii on vissii olt jo kova ikävä. Ainakii hää sano puhelims, et onha siel autole lämpöpistoke, et saat autois käyntii, ko pakkane vaa kiristyy.
Miust se ol jotekii kaipaukse osotus - ainakii voip sillee päätellä mielessää ko mielikuvitusta löytyy tarpeeks.Siul mie voinkki sannoo et, ko puhuit kolmanne korvapuustist.
Just sain viestin pojalt ja hää kerto et, on saant vatsakivun, ni vastasin hälle et, kyl se männöö ohi, kunhat et muuta tuo tullessas. Ja oot pitänt huolen et , sinne jäi puhtaat jauhot pussiin??
Nonii, hoijot on pian hoiettu ja sie määt ilolla kottii, ku hää siel ikävissää oottaa.
Sie otit sit koko rahal hoijot , niiko mie arvelinkii, sinnuu on varmast rettuutettu paikast toisee.
Parahviinillako sinnuu hoiettii. Oot sie nyt pehmone sillee ku meet ukkosi luo.
Nii ol mielissää et, puhu vaa lämpöpistokkeest. Olis vaa suoraa sanont et, hää ikävöi nii sanomattomast sinnuu, se olis olt reiluu.
Ne on nuo miehet nii, sanomatoman vaiteliaita tunneasioist. - Malviina
Elviira kirjoitti:
Siul mie voinkki sannoo et, ko puhuit kolmanne korvapuustist.
Just sain viestin pojalt ja hää kerto et, on saant vatsakivun, ni vastasin hälle et, kyl se männöö ohi, kunhat et muuta tuo tullessas. Ja oot pitänt huolen et , sinne jäi puhtaat jauhot pussiin??
Nonii, hoijot on pian hoiettu ja sie määt ilolla kottii, ku hää siel ikävissää oottaa.
Sie otit sit koko rahal hoijot , niiko mie arvelinkii, sinnuu on varmast rettuutettu paikast toisee.
Parahviinillako sinnuu hoiettii. Oot sie nyt pehmone sillee ku meet ukkosi luo.
Nii ol mielissää et, puhu vaa lämpöpistokkeest. Olis vaa suoraa sanont et, hää ikävöi nii sanomattomast sinnuu, se olis olt reiluu.
Ne on nuo miehet nii, sanomatoman vaiteliaita tunneasioist.otin kauneuve hoitoi ja terveyttäkii hoijettii tavallaa. Liikuntaa ainakii harrastin joka päivä.
Mie tulin tänne yhe naisystäväin kans, mut meil on omat huoneet kummalkii, vaik ois tult edullisemmaks yhteine kämppä. Mie en vaa oikei ossaa kymmentä yötä nukkuu kenekää vieraamma ihmise kans samas huonees.
Kyl myö tääl ollaa porukal lenkkeilty ja käyty syömäs ja juomas ja sillee.
Nuo kauneuvehoijot ovat vaikuttanneet ainakii sen, et naama on kymmene vuotta nuoremma näköne.
On tehty ihon syväpuhistusta, pintapuhistusta, hierontaa ja kuorintaa - en ees muista mitä kaikkee.
Läskit ovat vaa ennallaa. En oo laihtunt grammaakaa, ko eile punnittii.
Yritän kyl sit kevväiselle risteilylle männes saaha vähä laihutettuu.
Oikei jo kalenterist katoin, et jos vaik vappun mäntäs,ni mie saisin yheks päiväks jonkuu tekemää hommai, sillo toukokuu toiseks päiväks.
Näi pitkäl tähtäimel mie jo asioita funtsailen. Elviira kirjoitti:
Et jos männöö määräilemmää heijä valintoja, ei saa ikinä sitä anteeks.Se voip olla kyl tosi.
Kerroit et, mie niiku ymmärrän mite asia pitäs sannoo.
En tiiä, miu vaisto on nii ja näi, siin pitäs osata olla miu pojal nii kaukaa viisas, jotta saa sanomansa peril. Seko on sellane jukuripää.
Koko ikkänihä mie oon opetelt olemaa sellane et, mänen asiaan (kaukaa hienost kiertäin).
Sit voip saaha jonkun tuloksen.
Mut mukava ku ilmotit miel pittees.varmaan sinullekin, Elviira, näin ainakin mulle oli, vaikka jotkut, joille kerroin, että hän on eri uskontokuntaa, pitivät sitä erottavana asiana,
niin EI TODELLAKAAN yhtään ole haittaavasti vaikuttanut, niin mieluista on nyt näiden pienten lastenlasten kanssa, ei tarvitse pelätä, että he johonkin toiseen maahan valtameren taakse joutuisivat.
Toivon suomalaisia lapsenlapsia sinullekin, Elviira!- Elviira
satu kirjoitti:
varmaan sinullekin, Elviira, näin ainakin mulle oli, vaikka jotkut, joille kerroin, että hän on eri uskontokuntaa, pitivät sitä erottavana asiana,
niin EI TODELLAKAAN yhtään ole haittaavasti vaikuttanut, niin mieluista on nyt näiden pienten lastenlasten kanssa, ei tarvitse pelätä, että he johonkin toiseen maahan valtameren taakse joutuisivat.
Toivon suomalaisia lapsenlapsia sinullekin, Elviira!kauniist sie kirjotitkaa. Oisha se ihanaa saaha niit lapsenlapsii. Siinhä se pelko onkii ku, ollaa erilaisist olosuhteist.
Siin on aina pelko et, jos se onni loppuu, ja on niitä pikkusii. Nii herrajetas jos ne viiää eripuol maailmaa. Sitä ois vaikee kestää.
On siin tämmöne vaara. miekkii ku oon nii kova kiintymää. Ei sitä varmast oikei hyvi ymmärrä, enneku se tullee kohal.
Senvuoks mie oonkkii pojal sanont oman miepitteen, etei se vaa ajattele liia vakavast tuon tytön kans. Hää tullee kottisa illal klo 21.00 ja sano et hää soittaa. saan kuulla tarkemmi sit.
Ol mukava ku viel sain jutella täs siu kans. Elviira kirjoitti:
kauniist sie kirjotitkaa. Oisha se ihanaa saaha niit lapsenlapsii. Siinhä se pelko onkii ku, ollaa erilaisist olosuhteist.
Siin on aina pelko et, jos se onni loppuu, ja on niitä pikkusii. Nii herrajetas jos ne viiää eripuol maailmaa. Sitä ois vaikee kestää.
On siin tämmöne vaara. miekkii ku oon nii kova kiintymää. Ei sitä varmast oikei hyvi ymmärrä, enneku se tullee kohal.
Senvuoks mie oonkkii pojal sanont oman miepitteen, etei se vaa ajattele liia vakavast tuon tytön kans. Hää tullee kottisa illal klo 21.00 ja sano et hää soittaa. saan kuulla tarkemmi sit.
Ol mukava ku viel sain jutella täs siu kans.On todella ihania.
Minulla oli 4,vaan yhden menetimme.
Suru pysyy sydämessä,ei sille mitään voi.
Tässä pit huastoo murteella mutta ehä minä muistana
Oun jossae puhunukkii siitä.
.- Lokari1
muori67 kirjoitti:
On todella ihania.
.Kuh mää alloin kokeileen tuota huiskuu nnään päällen niih sanoi ettän ei ole toimmimassa?
Terv: Lokari1 - ii-li kirjautumatta
Lokari1 kirjoitti:
Kuh mää alloin kokeileen tuota huiskuu nnään päällen niih sanoi ettän ei ole toimmimassa?
Terv: Lokari1Onko sinulla mahdollisuus vaihtaa näppäimistön kieliasetuksia? Tässä suomalaisessa näppäimistössä toimii kyllä Ctrl Alt huiska.
Ehkäpä amerikkalaisessa näppäimistössä pitää vain kokeilla ja katsoa, miten se huiska saadaan aikaan.
Sinulla on kuitenkin ääkköset näppäimistössäsi, joten asetusmahdollisuuksia varmaan on.
Jos tarvitset sitä ñ-merkkiä tai muuta vastaavaa, niin voit tehdä sen ensin Wordiin edellä kerrotuilla neuvoilla ja kopioida sen sitten tänne. - Jos sekään ei onnistu, niin aivan äärimmäisenä hätäkeinona voi poimia ñ-merkin Wordiin symboleista ja sitten kopioida ja liittää sen tänne. Se on jos sitten niin vaivalloista, että herää kysymys, kannattaako se vaiva. - Lokari1
ii-li kirjautumatta kirjoitti:
Onko sinulla mahdollisuus vaihtaa näppäimistön kieliasetuksia? Tässä suomalaisessa näppäimistössä toimii kyllä Ctrl Alt huiska.
Ehkäpä amerikkalaisessa näppäimistössä pitää vain kokeilla ja katsoa, miten se huiska saadaan aikaan.
Sinulla on kuitenkin ääkköset näppäimistössäsi, joten asetusmahdollisuuksia varmaan on.
Jos tarvitset sitä ñ-merkkiä tai muuta vastaavaa, niin voit tehdä sen ensin Wordiin edellä kerrotuilla neuvoilla ja kopioida sen sitten tänne. - Jos sekään ei onnistu, niin aivan äärimmäisenä hätäkeinona voi poimia ñ-merkin Wordiin symboleista ja sitten kopioida ja liittää sen tänne. Se on jos sitten niin vaivalloista, että herää kysymys, kannattaako se vaiva.Tarvitte.
kokeilin vaan,ihann utteiaisuutanih.
Minun koneesa on kyllä suomelainen näppäimistö ja asetuket on kyllä ruotsiksi näppäimistölle , koska suomea ei löytynyt asetuksista.
muutenhan tämä toimii kohtalaisesti, mutta minä kuh olen opetteleva näissä tietokone jutuias .
Niin en kertakaikiian osaa niitä asetuksia tähän koneeneseen pistää.
Hyvä kun toimii näinkin .
Minä jos alan asetuksia muutteleen , niin voikin olla ettei pelitä sen jälkeen ollenkaan.
Kun se taito puuttuu minulta.
Terv: Lokari1. - Elviira
muori67 kirjoitti:
On todella ihania.
.Sie kerroit et siult hävis murre. Mie sanon et, eihä se mittää haittaa, vaik sannoo asians muutenkkii.
Kyl tän mahtuu kaikenmoista kielt, sovitaa nii.Mut ku muistetaa, viljellää murretta jot se ei pääse unohtummaa.
Tähä lopuks et, pääsethä sie yli sen pahemman ikävän ajan?? Jost kerroit. - Malviina
Elviira kirjoitti:
Sie kerroit et siult hävis murre. Mie sanon et, eihä se mittää haittaa, vaik sannoo asians muutenkkii.
Kyl tän mahtuu kaikenmoista kielt, sovitaa nii.Mut ku muistetaa, viljellää murretta jot se ei pääse unohtummaa.
Tähä lopuks et, pääsethä sie yli sen pahemman ikävän ajan?? Jost kerroit.nyt haastant suorastaa, etkä kysyntkää mittää miult, mut saanks mie kyssyy siult.
Iha kiinnostukse (ei uteliaisuuve )*hymy*
puolee kysysin, et oot sie siirtokarjalaisii, eli syntynt siel raja takan, vai vast jossai tääl nykysii rajjoi sisäpuolel.
Näitä itämurteita ko on nii monelaisii. Ko kuuloo eri puolil asuvii karjalaissyntysii puhetta, ni joskus vaikuttaa melkei, et ainoot samat sanat ovat nuo persoonapronomiinit, mie, sie, hää, myö työ ja hyö.
Mie asun tääl Imatra suunnal ja myö haastetaa tällee,ainakii miu ikäluokka (mie täytän tänä vuon 65)Jotkut minnuu vanhemmat ihmiset haastaat viel "omituisemmi" esm metsä on "messä", vitsa "vissa" jne.
Tääl murreketjus uskaltaa sannoo. Eihä sitä kyl tiije, vaik ois joku taas mollaamas. - Tintti1
Malviina kirjoitti:
nyt haastant suorastaa, etkä kysyntkää mittää miult, mut saanks mie kyssyy siult.
puolee kysysin, et oot sie siirtokarjalaisii, eli syntynt siel raja takan, vai vast jossai tääl nykysii rajjoi sisäpuolel.
Näitä itämurteita ko on nii monelaisii. Ko kuuloo eri puolil asuvii karjalaissyntysii puhetta, ni joskus vaikuttaa melkei, et ainoot samat sanat ovat nuo persoonapronomiinit, mie, sie, hää, myö työ ja hyö.
Mie asun tääl Imatra suunnal ja myö haastetaa tällee,ainakii miu ikäluokka (mie täytän tänä vuon 65)Jotkut minnuu vanhemmat ihmiset haastaat viel "omituisemmi" esm metsä on "messä", vitsa "vissa" jne.
Tääl murreketjus uskaltaa sannoo. Eihä sitä kyl tiije, vaik ois joku taas mollaamas.... Imatralt päi olitkii, hyvä, ku kerroit. Miu syvän aina lämpii, ku kuule ihmisii sielt päi. Se vissii on jonniilaist ikävää entisii aikoi, vai nuoruusmuistoiko täs sit vaa haikaileep. Eilekii tapasi yhe täkäläise, joka sano lähteväsä Imatra Kylpylää ja synnyiseutujaasa kahtomaa.
Mie oo jo 70 täyttänt ajat sit ja olt vuostolkul pois sieltpäi, uso kirjottavain mammai kielt, oli sillo näät nii mammakii tyttö, jos äitiinkii. Ensolaisii aluperi. No, nythä mie täs sukuselvityst tien, vaik et miult kysyntkää.
Mahoto vinkee tuul käyp ulkon, mite tuone kaupoil arvaa lähteekää... Heippa! - Elviira
Malviina kirjoitti:
nyt haastant suorastaa, etkä kysyntkää mittää miult, mut saanks mie kyssyy siult.
Tääl murreketjus uskaltaa sannoo. Eihä sitä kyl tiije, vaik ois joku taas mollaamas.Sieltähä mie, ollaa niiku sanoit siirtolaisii. Mut pittää miun sannoo et, mie ko en paljo muista karjalast, ko oon olt ni pien.
Mut ko äit ol nii karjalaista ja haasto nii paljo murretta iha kuolemaansa ast.
Siint miul onkkii jänt tällane murre, jota tahtoo kyl sotkee, maailmalt tarttunt sanoje ilmasu.
Niiko sanoit murre saattaa olla eri vivahteist vähä, riippuen vähä paikkakunnast.
Mut siks juur mie yritänkkii haastaa murretta,ettei mänis mielest kokonaa pois. Minust on hyvä vaalii jokkane omia murteitaa.
Sit sie sanoit et, sie kysyit vaikken mie kysynt.Sehä on vaa mukavaa ku haastaa ilma muutakkii.
Kyl tääl uskaltaa haastaa, ei siin mittää.
Miekii kerron siul et, mie oon aatellu et, oiskoha tuolt rajantakkaa, niiko miekkii, saant vähä heikot hapenotto vehkeet.
Mie tarkotan et, miul ko ei oo asiaa paljo männä pakkasel ulos, ko oon saat perintönä niiki inhottavan sairauve ku astman.
Meit on viis lasta ja 3 on astma, muutki yskii ja köhhii ja ont allerkissii. Ni on tult mielee et oisko perintönä saant sielt rajantakkaa.
Et ootko kult, onko tällasta tutkimusta tehty?Nyt ko tehhää kaikenmoistaa tutkintaa. - Malviina
Tintti1 kirjoitti:
... Imatralt päi olitkii, hyvä, ku kerroit. Miu syvän aina lämpii, ku kuule ihmisii sielt päi. Se vissii on jonniilaist ikävää entisii aikoi, vai nuoruusmuistoiko täs sit vaa haikaileep. Eilekii tapasi yhe täkäläise, joka sano lähteväsä Imatra Kylpylää ja synnyiseutujaasa kahtomaa.
Mie oo jo 70 täyttänt ajat sit ja olt vuostolkul pois sieltpäi, uso kirjottavain mammai kielt, oli sillo näät nii mammakii tyttö, jos äitiinkii. Ensolaisii aluperi. No, nythä mie täs sukuselvityst tien, vaik et miult kysyntkää.
Mahoto vinkee tuul käyp ulkon, mite tuone kaupoil arvaa lähteekää... Heippa!et murteis, näis meijekii itäsuomalaisii, on erilaisii sannoi. Sen mie oon kyl ennekii tient, mut siekii,joka haastat enite tätä meije Imatra seuvu tapasta, käytät joitakii erilaisii sannoi.
Poimin ainaki pari, kuten haikailla - sanasta
yks kolm pers.= haikaileep, myö sanotaa haikailoo.
Kaupoille, sie sanoit kaupoil ja myö taas kaupoile.
Molemmat yhtä hyvi sanottu, mut tuolasist yksittäisist sanoist just huomaa, et viereisis pitäjiskii käytettii pikkuse erilaista sannaa.
Tänäpäivän mie oon olt koton ja kirjottelen tänne palstoile. Mies ja tytär olliit siivonneet tääl joka paika miu kottii tulo kunniaks.
Mikä miu nyt on ollessai. Siel kylpyläs hoijettii komiaks ja koti on siisti ja lämmin, vaik ulkon vaa pakkane kiristyy. Meil on varraava takka ja senkii ol ukko lämmittänt, et miul ois oikei hyvä olla taas koton.Yhes ois lähetty helmikuus sinne risteilylle, mut nyt jäi kevvääks, ko mie oon kolme ja puol kuukautta töis, helmikuu puolest välist ettee päi, talvilommaa lukkuu ottamatta, joka on yheksännel viikol ens kuuta.Ois olt mukava nähhä noita savolaisii ja hämäläisii, sekä ketä tahhaa palstele kirjottavvii, ketkä sinne laivalle männööt.Määt sie? - Malviina
Elviira kirjoitti:
Sieltähä mie, ollaa niiku sanoit siirtolaisii. Mut pittää miun sannoo et, mie ko en paljo muista karjalast, ko oon olt ni pien.
Mut ko äit ol nii karjalaista ja haasto nii paljo murretta iha kuolemaansa ast.
Siint miul onkkii jänt tällane murre, jota tahtoo kyl sotkee, maailmalt tarttunt sanoje ilmasu.
Niiko sanoit murre saattaa olla eri vivahteist vähä, riippuen vähä paikkakunnast.
Mut siks juur mie yritänkkii haastaa murretta,ettei mänis mielest kokonaa pois. Minust on hyvä vaalii jokkane omia murteitaa.
Sit sie sanoit et, sie kysyit vaikken mie kysynt.Sehä on vaa mukavaa ku haastaa ilma muutakkii.
Kyl tääl uskaltaa haastaa, ei siin mittää.
Miekii kerron siul et, mie oon aatellu et, oiskoha tuolt rajantakkaa, niiko miekkii, saant vähä heikot hapenotto vehkeet.
Mie tarkotan et, miul ko ei oo asiaa paljo männä pakkasel ulos, ko oon saat perintönä niiki inhottavan sairauve ku astman.
Meit on viis lasta ja 3 on astma, muutki yskii ja köhhii ja ont allerkissii. Ni on tult mielee et oisko perintönä saant sielt rajantakkaa.
Et ootko kult, onko tällasta tutkimusta tehty?Nyt ko tehhää kaikenmoistaa tutkintaa.uskaltaa haastaa. Mie en kovi arka kyl oo omast mielestäi, mut sillo lopetin kirjottamise ko joku jooseppi syytti minnuu matkimisest.
Aattelin kiukuspäissäi, et piä perhana palstais.
Pistäköö nyt minnuu vaik joku tikul silmää, mut jukoliste ko se tul sanomaa, et mie yritän matkii jottai kansanaista,tuota mukavaa senjoora lyylii. En muute matki, jos joosepi rutjake satut tänne murrepalstale kurkistammaa. - Elviira
Malviina kirjoitti:
uskaltaa haastaa. Mie en kovi arka kyl oo omast mielestäi, mut sillo lopetin kirjottamise ko joku jooseppi syytti minnuu matkimisest.
Aattelin kiukuspäissäi, et piä perhana palstais.
Pistäköö nyt minnuu vaik joku tikul silmää, mut jukoliste ko se tul sanomaa, et mie yritän matkii jottai kansanaista,tuota mukavaa senjoora lyylii. En muute matki, jos joosepi rutjake satut tänne murrepalstale kurkistammaa.Oisitha sie voin sannoo hänel iha suoraa täs et, ei täs mittää matkita. Jos kerra ollaa sielt iästä päin, nii väkkiisihä sitä puhhuu mitä on oppint kotona. Kyl nyt on täl murrepalstal näkynt et, on paljo muitakkii murteel haastajii.Mikä on vaa hyvä.
Joonaksel tais olla sillo paha päivä, mikäli mie oikei muistan. - Tintti1
Malviina kirjoitti:
et murteis, näis meijekii itäsuomalaisii, on erilaisii sannoi. Sen mie oon kyl ennekii tient, mut siekii,joka haastat enite tätä meije Imatra seuvu tapasta, käytät joitakii erilaisii sannoi.
Poimin ainaki pari, kuten haikailla - sanasta
yks kolm pers.= haikaileep, myö sanotaa haikailoo.
Kaupoille, sie sanoit kaupoil ja myö taas kaupoile.
Molemmat yhtä hyvi sanottu, mut tuolasist yksittäisist sanoist just huomaa, et viereisis pitäjiskii käytettii pikkuse erilaista sannaa.
Tänäpäivän mie oon olt koton ja kirjottelen tänne palstoile. Mies ja tytär olliit siivonneet tääl joka paika miu kottii tulo kunniaks.
Mikä miu nyt on ollessai. Siel kylpyläs hoijettii komiaks ja koti on siisti ja lämmin, vaik ulkon vaa pakkane kiristyy. Meil on varraava takka ja senkii ol ukko lämmittänt, et miul ois oikei hyvä olla taas koton.Yhes ois lähetty helmikuus sinne risteilylle, mut nyt jäi kevvääks, ko mie oon kolme ja puol kuukautta töis, helmikuu puolest välist ettee päi, talvilommaa lukkuu ottamatta, joka on yheksännel viikol ens kuuta.Ois olt mukava nähhä noita savolaisii ja hämäläisii, sekä ketä tahhaa palstele kirjottavvii, ketkä sinne laivalle männööt.Määt sie?... miust ei taija olla, vaik kieltämät uteloittas toisaalt. Oon vähä ujo häppeemää näät. Tuntemattoman jos viel lähtiskii. Miul ku o toine matka siin lähtuntumas, ni et näikhä senkää takia tullee lähettyy.
Kuuleha, miu puhumissei onkii vaa muistelemist, eikä sentähe oo meij oikeeta kielt. Kylhä sie paikkakuntalaisen tiiät, mite oikee on, ja miu sukulaiset siu tapasest haastaatkii - mie täält kauempaa vaa yritteleikse.
Mie sai äske pojaltai mukava murteesee liittyvä tarina. Näikhä tään sais tähä panna muitakii ilahuttamaa. Paan nyt kummiskii:
Savon poika mäkkärillä
Tapahtui kuopiolaisessa hampurilaisravintolassa...
- Ja mitäs teille?
- Mitteepä tässä, kiitos vuan kysymästä.
- Tarkoitan siis, mitä te syötte?
- Purkkoo, tästä on kyllä jo maku männy.
- Mutta mitä te tilaatte nyt?
- Savon Sanomia ja Aku Ankkoo, mutta nyt ottasin hampurilaesen.
- Selvä. Ja minkähän hampurilaisen?
- No eikös se ou se systeemi, jossa on pihvi ja kaks kuorta. Pitäisj se
teijän tiällä tietee.
- Syötkö täällä?
- Sillon tällön harvakseltaan.
- Öh... siis syötkö täällä nyt tällä hetkellä?
- Purkkoo vuan eilleen, mutta maku, se on kyllä jo männy.
- Puhun tilaamastasi hampurilaisesta. Tuleeko se mukaan?
- Kah, jos se vuan tahtoo.
- Siis otatko mukaan?
- Tule vuan jos haluat.
- Selkeä kysymys: syötkö tilaamasi ruoan täällä?
- Onko siellä tilloo? Uattelin kyllä että tuolla pöyvässä...
- Hyvä on. Saako laittaa kaikki mausteet?
- Jos ne vuan mahtuu, vähä kyllä eppäilen.
- Eli: kaikkia mausteita vai ei kaikkia mausteita?
- Joo... mutta kanelin suap jättee poikkeen.
- Eipä sitä kyllä yleensä... no, kaikkia muita saa siis panna?
- No sehä olj muute aeka suora ja hävytön kysymys, hävetkee nyt vähäsen.
- Voi helvetti teidän kanssa!!
- Vai niin, jotta tällasta palvelluu. Taijanpa sitte jättee tilloomata ja
hakkee torilta muikkukukon........! - Tampereen likka
Tintti1 kirjoitti:
... miust ei taija olla, vaik kieltämät uteloittas toisaalt. Oon vähä ujo häppeemää näät. Tuntemattoman jos viel lähtiskii. Miul ku o toine matka siin lähtuntumas, ni et näikhä senkää takia tullee lähettyy.
Kuuleha, miu puhumissei onkii vaa muistelemist, eikä sentähe oo meij oikeeta kielt. Kylhä sie paikkakuntalaisen tiiät, mite oikee on, ja miu sukulaiset siu tapasest haastaatkii - mie täält kauempaa vaa yritteleikse.
Mie sai äske pojaltai mukava murteesee liittyvä tarina. Näikhä tään sais tähä panna muitakii ilahuttamaa. Paan nyt kummiskii:
Savon poika mäkkärillä
- Ja mitäs teille?
teijän tiällä tietee.
- Syötkö täällä?
- Siis otatko mukaan?
- Tule vuan jos haluat.
hakkee torilta muikkukukon........!nin hauskan jutun, että mää kualen nauruun.
Harvemmin oon Kuapiossa käyny, mutta ton tyylistä niiren jutut onki. Kiärretään ja kaarretaan, eikä ymmärretä, tai sitten ei olla ymmärtävinän.
Suaraan kun mää sanon, nin joskus savolaisen protinaa kuunnellessaan meinaan määki, jolla yleensä ei o kiiruun kiärää, putata leukaan niitä venkoilijoita.
Kiitos sulle päivän makeista nauruista!
Oli käyrä ninkun Lokarille joka sanansa jälkeen käy, että meinas päästä piaru. Tintti1 kirjoitti:
... miust ei taija olla, vaik kieltämät uteloittas toisaalt. Oon vähä ujo häppeemää näät. Tuntemattoman jos viel lähtiskii. Miul ku o toine matka siin lähtuntumas, ni et näikhä senkää takia tullee lähettyy.
Savon poika mäkkärillä
- Ja mitäs teille?
teijän tiällä tietee.
- Syötkö täällä?
- Siis otatko mukaan?
- Tule vuan jos haluat.
hakkee torilta muikkukukon........!Johan pisti tuas mahajumpann kääntiin;DDDDDDD
nin hauskan jutun, että mää kualen nauruun.
Harvemmin oon Kuapiossa käyny, mutta ton tyylistä niiren jutut onki. Kiärretään ja kaarretaan, eikä ymmärretä, tai sitten ei olla ymmärtävinän.
Suaraan kun mää sanon, nin joskus savolaisen protinaa kuunnellessaan meinaan määki, jolla yleensä ei o kiiruun kiärää, putata leukaan niitä venkoilijoita.
Oli käyrä ninkun Lokarille joka sanansa jälkeen käy, että meinas päästä piaru.Paranoo.....
DDDDDD- Elviira
Oli käyrä ninkun Lokarille joka sanansa jälkeen käy, että meinas päästä piaru.Herra isä mie jo luulin et siul on nii pitkä uni et nukut ikiunta. Mut onha se enemmän ku hyvä et, heräsit ja tuut entistä virkeempänä rupattelemaa.
Miul ol jo semmone tunne et, yöaikant miul on toine jalka vaihtunt puujalaks. Nii ouvolt se kulku tuntu. Tiiäthä sie sen ku yrittää yksin suota ylittää.
Sitä kun ei ennää ole nii notkee ko Myllylä hää ko veti melkei suot suoriks. - Lokari1
Oli käyrä ninkun Lokarille joka sanansa jälkeen käy, että meinas päästä piaru.Kyl noi puhumallan kaikkis hommis on paree, vaikkas ei tulis kuh sana ja päivä niih silläkih selviist.
Puhuuthan sääki sieälä kala reissussaki ihan mukkavis asioist sillos ennen kul mää sen hyvvin
muistankin, meittillähän ollikin niin helkutis mukkavaa puhhumista.
No jokos niitä pinko paikkoja piean alletaan rakentammaan, et mää tierän vehket ja kalut pistää hyvään kuntoon, ettei tarvittes hetin sahhaa teroitammaan.
Nih ja kait me mennääsi kalaakin sun kanssas, tierä kuikka suuria kalloi nyh saataikkaan .
Nih mun pittäis niittä uistimiikih killottaa ,kuh niittä ei ollakaan käytettynäh pitkääs aikkaan ,nih net on vähhän haalistuneetki.
Kul määkin naurasi makkisti tollen vitsillen sittäs hampukkerin osto jutusa helkuttis sehään jäiki ilman syöämistä kuh ollin nii varrovaine .
Ekkös sittä sanotah niin että rohkee rokkan syö ja ujo nälkkää näkkee.
Tostas näljästä tuliki mieäleeni yks juttu kun meirän kylä oll aikas köyhä nin siejllä ollis yksi vanha naineh jokka ei koskaan nähnyt nälkää,
kull sittä vähhän ihmeset ihmettelikis , mut sitten ne hoksas että seh naeinen ollikih ihhan täys sokkee, milläs sitä nälkkää oliskaassen nähnyt.
Terv. Lokari1. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Kyl noi puhumallan kaikkis hommis on paree, vaikkas ei tulis kuh sana ja päivä niih silläkih selviist.
Puhuuthan sääki sieälä kala reissussaki ihan mukkavis asioist sillos ennen kul mää sen hyvvin
muistankin, meittillähän ollikin niin helkutis mukkavaa puhhumista.
No jokos niitä pinko paikkoja piean alletaan rakentammaan, et mää tierän vehket ja kalut pistää hyvään kuntoon, ettei tarvittes hetin sahhaa teroitammaan.
Nih ja kait me mennääsi kalaakin sun kanssas, tierä kuikka suuria kalloi nyh saataikkaan .
Nih mun pittäis niittä uistimiikih killottaa ,kuh niittä ei ollakaan käytettynäh pitkääs aikkaan ,nih net on vähhän haalistuneetki.
Kul määkin naurasi makkisti tollen vitsillen sittäs hampukkerin osto jutusa helkuttis sehään jäiki ilman syöämistä kuh ollin nii varrovaine .
Ekkös sittä sanotah niin että rohkee rokkan syö ja ujo nälkkää näkkee.
Tostas näljästä tuliki mieäleeni yks juttu kun meirän kylä oll aikas köyhä nin siejllä ollis yksi vanha naineh jokka ei koskaan nähnyt nälkää,
kull sittä vähhän ihmeset ihmettelikis , mut sitten ne hoksas että seh naeinen ollikih ihhan täys sokkee, milläs sitä nälkkää oliskaassen nähnyt.
Terv. Lokari1.presirentti ehrokkairen vaaliväittelyä telkkarista ja ny en kyä tiärä äänstänkö mää kumpaakan.
Orotin, ja oikein korviani höristin, että millon tua pinkohallikysymys tulee esiin, mutta kun ei alkanu kuuluun, nin lährin koko telkkarin erestä ja tulin naputteleen sulle viä hyvän yän viästin ja siinä samassa muillekkin.
Torellakin, kumpikin pressaehrokas vaan toisarvosia asioitaan höpötteli. Oisin kyä eres Haloselta orottanut asiallisempaa linjaa.
Samperi ei sanaakan kylpylöistä ja pinkohalleista!:( - Lokari1
presirentti ehrokkairen vaaliväittelyä telkkarista ja ny en kyä tiärä äänstänkö mää kumpaakan.
Orotin, ja oikein korviani höristin, että millon tua pinkohallikysymys tulee esiin, mutta kun ei alkanu kuuluun, nin lährin koko telkkarin erestä ja tulin naputteleen sulle viä hyvän yän viästin ja siinä samassa muillekkin.
Torellakin, kumpikin pressaehrokas vaan toisarvosia asioitaan höpötteli. Oisin kyä eres Haloselta orottanut asiallisempaa linjaa.
Samperi ei sanaakan kylpylöistä ja pinkohalleista!:(Jossei niitä pinko hallija alketakaan rakentamaa?
Eihän mulla oll mitään työätä sit kuh mää tullen- jos tulen, meinjaan vaan että kuh bei oll mitään tekemist .
Taitas laiskkana tulla pittkä kessälomah.
Vaitte jos sun kanssas lähretäs kallaan , siinähäns meni aijka sukkelaans.
Nyse onkiin vaikkeeta päättääs mitä pitäs tehrä, auttasit nyten muoa T.likka, mitäs mää tekisi . Olkas mää nytten täällä vai kuink...
Mutt Eiks niitän Kylppylöitä sittens niitäkääns rakkenettas kukkans.
Kul mää niittäkins osasaisisin tehrä.
Mul on nytes niin vaikketa miettiä , mää neen kaljolla jos seh järkki tullis takassi.
Miih hyvää yöätä vaan nyh sullekin ja voisinkait sanoo toisillekiin sittä sammaa teillekkin.
Terv. Lokari1.
- Elviira
Uus päivä uuvet puhheet.
Voi hyvä ihme, näi aluks pittää sannoo ko on nii mahottoman kylmää. Miekii ku ajattelin männä antaa sen ennakko äänen taas.
Mut nyt jääp harkintaa, onks se pakko lähtee palelluttamaa ihteensä. Sielt ne kylmät tulloo Venäjält niiko muuki puhuri.
Kyl miul tullee tännää sisäl olo päivä, vähä silt tuntuu. Mut kirjotellaa mukavii nii siin se päivä männöö.- saara.dma
Mä kävin just kattomas meidän mittarii ja klasis oli -14 astetta. Son kuulkaa palijo täälä meren rannalla, ko viä tuuleeki friskisti. Ne sanoo, että se tarkottaa sitte jo kolomenkymmenen asteen pakkasta. Ei palijo parane mennä uloos, jos meinaa henkis pysyy.
Olis se ny komiaa, ko taas tulis oikee vähä luntaki, kunnei sitäkää ol, vaikka tähää aikaa sitä pitäs ny olla. Mimmoseks tämä mailma oikee on menny? - Elviira
saara.dma kirjoitti:
Mä kävin just kattomas meidän mittarii ja klasis oli -14 astetta. Son kuulkaa palijo täälä meren rannalla, ko viä tuuleeki friskisti. Ne sanoo, että se tarkottaa sitte jo kolomenkymmenen asteen pakkasta. Ei palijo parane mennä uloos, jos meinaa henkis pysyy.
Olis se ny komiaa, ko taas tulis oikee vähä luntaki, kunnei sitäkää ol, vaikka tähää aikaa sitä pitäs ny olla. Mimmoseks tämä mailma oikee on menny?sie asut ku kerrot olevas merenrannal?Mie oikei ko kysyn siult?
Onha marerannal viima, mut eiks se helpota ku meri jäätyy. Mut ei se taija vie olla jääs?
On maailma muuttunt miu mielest monellakkii sortil. Kyl se kasihuoneilmiö varmast vaikuttaa. Miu mielest ko oltii lapsii, talvet ol kovi kylmii, varsinkkii tammikuu ja helmikuu.
Mut nyt voip tulla näi tähäki aikaa vettä, on se outoo. - saara.dma
Elviira kirjoitti:
sie asut ku kerrot olevas merenrannal?Mie oikei ko kysyn siult?
Onha marerannal viima, mut eiks se helpota ku meri jäätyy. Mut ei se taija vie olla jääs?
On maailma muuttunt miu mielest monellakkii sortil. Kyl se kasihuoneilmiö varmast vaikuttaa. Miu mielest ko oltii lapsii, talvet ol kovi kylmii, varsinkkii tammikuu ja helmikuu.
Mut nyt voip tulla näi tähäki aikaa vettä, on se outoo.Molen koko piänen ikäni asunu täälä lännes. Paikkakuntaa emmä oikee viittis sanoo, mä sanon vaa sillai niinko hianot ihimiset pruukaa, että nou komments.
Tua levee Pohojanlahti on jääs vaa vähä reunoiltas eikä se ikänä kokonas jäädykkää.
Nua tuala telkkaris sanoo, että tuarstaina on viälä enämpi pakkasta ko ny. Koitetaa ny vaa kestää. Sanotaa, että Siperias on jo nelijäkymmentä astetta. - Elviira
saara.dma kirjoitti:
Molen koko piänen ikäni asunu täälä lännes. Paikkakuntaa emmä oikee viittis sanoo, mä sanon vaa sillai niinko hianot ihimiset pruukaa, että nou komments.
Tua levee Pohojanlahti on jääs vaa vähä reunoiltas eikä se ikänä kokonas jäädykkää.
Nua tuala telkkaris sanoo, että tuarstaina on viälä enämpi pakkasta ko ny. Koitetaa ny vaa kestää. Sanotaa, että Siperias on jo nelijäkymmentä astetta.et huopatossut ois tarpeen, kyl ni kylmää on ,niko kerroit aikasemmin.
Muistan ko miul ol punaset huopatosssut ku oli pien. Kyl ne ol lämpöset.
Älä kerrokkaa asuin paikaas, en miekää puhu, taisin olla vähä ajattelematon ku kysäsin?
Siperia voittaa ain ku puhutaa kylmyyvest. Onneks ollaa kaukana sielt.
Ei olis hassumpaa vaik ilmat vähä lämpeis. Pääsis lenkillekkii, nyt ku ei viitsi lähtee palelemmaa.
- Elviira
Lyyliä ja Muoria.
PALJON ONNEA VAA
SYLIN TÄYVELTÄ ONNEA
TOIVOTTAA SAAN.
Näin toivottelle mureketju porukka.
Miul ko eile ol nii kiire päivä et , oon huomant vast nyt ko , ois eile pitänt jo onnitella.
Mut parempi myöhää ku ei millonkaa.Kaahee paljo kiitoksia.
Tännäähä se oekee päevä on.
Kyllä oun huomanna tuola ketjuisa,ystäviä on löötynä.
Niitähä ee oo millonkaa liikoo.!!!!- saara.dma
muori67 kirjoitti:
Kaahee paljo kiitoksia.
Tännäähä se oekee päevä on.
Kyllä oun huomanna tuola ketjuisa,ystäviä on löötynä.
Niitähä ee oo millonkaa liikoo.!!!!Kylä mä ny tunnen itteni niin fletteeniks, ko kello on jo palijo enkä mol sua viä onnitellu, vaikka molen lukenu, että sä täytät vuosia.
Niättä paljo vaa terveitä päiviä sulle ja onnee, ko sä olet viälä niin nuariki. saara.dma kirjoitti:
Kylä mä ny tunnen itteni niin fletteeniks, ko kello on jo palijo enkä mol sua viä onnitellu, vaikka molen lukenu, että sä täytät vuosia.
Niättä paljo vaa terveitä päiviä sulle ja onnee, ko sä olet viälä niin nuariki.Vai nuorkii;))
Tuo lämmitti mieltäni.KIITOS.;)))
Kerro mittee tarkottaa fletteeniks?- saara.dma
muori67 kirjoitti:
Vai nuorkii;))
Tuo lämmitti mieltäni.KIITOS.;)))
Kerro mittee tarkottaa fletteeniks?Fletteeni tarkottaa semmosta ihimistä, joka on saamatoin, se ei saa mitää aikaseks.
- Elviira
Hääkö on nyt kotont nii oon saant vähä puhhuu häne kans. Loma män kuulemma hyvin, ja yksi hää tul kottiiki.
Mut nii viisas ol et, rupes kehhuu et kyl se on nii mukava paikka äiti. Et kyl myö mennää yhessä käymää siellä, et sit sie näät mihi maaha mie oon mieltyny.
Herra isä, hää lähtis vanha äitinsä kans sinne. Mut kyl mie olin mielissäin et miul on nii hyvä poika et hää veis mieluummin maailma äärii, ko panis arkkuu.
Tämmöne asia lämmitti lopuks minnuu nii et, oikei pittää teil kertoo et, loppu hyvi kaikki hyvin.- Lokari1
Veissisis varmmaan sittäs uutta tyttökavveriaan kattomaa, ja samaan aikkaan saisit näyttää anoppiaja sillen minjä kokkelaallen.
Kyl noillan nuoarilla onkiin hyvä järjen juoaksu.
Persukki kuh mulla sekiin on ihhan likkas hittaan lainnen, ollut ja taittaa niiten pytyyäki.
Mitääs sitän ennään näikkis vanhanna oppis, no lohtua sekiin tuo, kunh ei taira kellään ennään sitä anoppiakaan olla eloss, jos jostaikih löytys jokuu naeinen joka munkih huoalis.
Men vaah Elviira katoo sittä minjää siel taivamaassa vaik mikäs se nuh olikaanh seh maan nimi.
Terv: Lokari1. - Elviira
Lokari1 kirjoitti:
Veissisis varmmaan sittäs uutta tyttökavveriaan kattomaa, ja samaan aikkaan saisit näyttää anoppiaja sillen minjä kokkelaallen.
Persukki kuh mulla sekiin on ihhan likkas hittaan lainnen, ollut ja taittaa niiten pytyyäki.
Mitääs sitän ennään näikkis vanhanna oppis, no lohtua sekiin tuo, kunh ei taira kellään ennään sitä anoppiakaan olla eloss, jos jostaikih löytys jokuu naeinen joka munkih huoalis.
Men vaah Elviira katoo sittä minjää siel taivamaassa vaik mikäs se nuh olikaanh seh maan nimi.
Terv: Lokari1.Mukavast kirjotuksest,niihä ne on ovelii nuo nyky nuoret. Muka maata kahtomaa, kyl mie heti hiksasin et, mikä siin ol takana.
Miul ko ei oo nii hias sytytys ku joillaa on et, ku tännää kyssyy ei huomennakkaa saa vastaust.
Ol nii kiire vastaamaa et jäi Hyvät huomenet toivottamat. Et täs ne tullee. - señora lyyli
Lokari1 kirjoitti:
Terv: Lokari1.sie ko olet hämäläinen kysyn sinulta mitä merkkaa sana öylen.
tunsin aikanaa errään hämäläisen ja hää käytti tätä sannaa, se on jäänt mielee ko sitä on niin vaikia lausua ko on ö ja y kirjaimet peräkkäin.
kiitos onnitteluista.
terveisin lyyli señora lyyli kirjoitti:
sie ko olet hämäläinen kysyn sinulta mitä merkkaa sana öylen.
tunsin aikanaa errään hämäläisen ja hää käytti tätä sannaa, se on jäänt mielee ko sitä on niin vaikia lausua ko on ö ja y kirjaimet peräkkäin.
kiitos onnitteluista.
terveisin lyyliöylen on eilen.
- Tampereen likka
muori67 kirjoitti:
öylen on eilen.
eilen, mutta mää en o koskaan kuullu meirän, hämäläisten käyttävän sitä sanaa.
Pohjois - Karjalassa käyressäni oon kuullu.
Luuleksää muari, että Savossakin päin sanottais eilistä öyliseks?
Nymmää taas saan toreta, että aina oppii jotain uutta. Tampereen likka kirjoitti:
Nymmää taas saan toreta, että aina oppii jotain uutta.missä en olen kuullut.Olisiko Sysmäläistä
Tae sitte savvoo;)- Lokari1
señora lyyli kirjoitti:
sie ko olet hämäläinen kysyn sinulta mitä merkkaa sana öylen.
kiitos onnitteluista.
terveisin lyyliÖylen tarkoitaa eilen.
Sehän on ihan selvää suomea.HAHA
Terv. Lokari1. - Muumeli
Lokari1 kirjoitti:
Öylen tarkoitaa eilen.
Sehän on ihan selvää suomea.HAHA
Terv. Lokari1.Sinä siis pystyt kirjoittamaan suomea puhtaasti. Mikä ihana päivä tänään onkaan. Ihan kuin hämähäkin seiteistä olisit vapautunut! Niin ikävä oli tuo h-tauti.
- Elviira
Muumeli kirjoitti:
Sinä siis pystyt kirjoittamaan suomea puhtaasti. Mikä ihana päivä tänään onkaan. Ihan kuin hämähäkin seiteistä olisit vapautunut! Niin ikävä oli tuo h-tauti.
Olet iha oikees, lokarin viesti pirist mahottoman paljo.
Tämä yhteys ei miul ainankaa taho kulkee, enkä miekkää oo parhaasta päästä. On jottai vatsa ongelmii, et peti on vetän puoleensa.
Lähetänkkii lokaril terveisii viel et, älä kuule oo moksiskaa. Koitaha muistaa meit kirjotuksillas.
Siu kirjeet ko on lepposii ja mukavi lukkee. mie uskon et kyl se T.likka suostuu kans yhteistyöhö. Nytkö on kaik paha pyyhitty pois jo s on oltkaa.
Teil ko ol nii mukavat kalareissut, niit ol nii mukava lukkee. Ei muuta ko kalal taas Lokar ja houkuttele kaver mukkaa. - Elviira
Nymmää taas saan toreta, että aina oppii jotain uutta.Älä ihmees ole nii hiljaa, siulko on hallus tuo sanavarasto.
Mie ehotankkii et, ota yhteyttä lokarii ja lähet taas kalal, Katoha ku olk se itämeres on oikei vonkale olt.
Nii iso valas, 17m pitkä mut raato. Mie vaa eppäilen et sil voip olla puoliso, jota kannatas siukkii pyyttä Lokarin kans.
Sithä teil riemu alkais ku huutokauppaatte se toisen vonkaleen.
Miust tää ei oo ollenkaa huonompi tarjous. Voitha sie jättää tämän mietintää?
Muista siekkii et kaik mikä on eilistä on vanhaa.
Ystäv. Elviira - ullapulla (toisinpäin)
Nymmää taas saan toreta, että aina oppii jotain uutta.sanottukin kun oli oikeen miälin kiälin , että se on höuliihminen . Öylistä en oo koskaan kuullu. Siälä tampereella meinaan nääs!
- ullapulla (toisinpäin)
sanottukin kun oli oikeen miälin kiälin , että se on höuliihminen . Öylistä en oo koskaan kuullu. Siälä tampereella meinaan nääs!
en ylleensä korjaile jälkeenpäin ---mutta se sana piti olla Höyli --tuli se u kun täälä ruattinmaalla jokah paikkaan laitetaan y :n tilalle u. saa siittä nyh sitten selvää!
- Kauhavalaanen
Elviira kirjoitti:
Olet iha oikees, lokarin viesti pirist mahottoman paljo.
Tämä yhteys ei miul ainankaa taho kulkee, enkä miekkää oo parhaasta päästä. On jottai vatsa ongelmii, et peti on vetän puoleensa.
Lähetänkkii lokaril terveisii viel et, älä kuule oo moksiskaa. Koitaha muistaa meit kirjotuksillas.
Siu kirjeet ko on lepposii ja mukavi lukkee. mie uskon et kyl se T.likka suostuu kans yhteistyöhö. Nytkö on kaik paha pyyhitty pois jo s on oltkaa.
Teil ko ol nii mukavat kalareissut, niit ol nii mukava lukkee. Ei muuta ko kalal taas Lokar ja houkuttele kaver mukkaa.onko täälä kaikki kohorallansa, kun akkoon höpinöötä ei kuulu enää krannihin asti.
Onko ne riiroos keskenänsä kun niin kiukkuusiakin tähänkin tupahan pruukaa tulla muiren kiukkuusten akkoon följyhyn.
Ei tää vallesmannin työkään, niin helppua oo kun laiskanmaroolle, vähemmän virkaintoosille tuloo mielehen.
Täs on pantavaa kampoohin niille jotka ei ymmärrä pelijätä mun asemaani, ja jos ei ämmät praataa tarpeheks asti menöö mönkähän koko päivä, jos taas liikaa, trenkää panna kapuloota rattaasihin.
Ei tähärellisempää työtä ookkaan kun tää mun, ja köörääsin mielelläni putkahan joitakin suulaata, tai liian hilijaasia. Ny vaan en tierä ketä kurittaasin,vaikka harvoon sattuu kohorallensa
rahvaskansan praataamiset.
Oon antanu ohjehiaki kuinka säännön mukaasesti käyttäyrytähän, mutta menöö usein niinkun hanhen selääst neuvot ja opit. Niin vastahakooselta vaikuttaa sakki. En oo eres havaannu suurempaa kunnijoitusta osootettavan, vaikka oon sentähären (ei trenkää vääristelemähän ruveta)
Tarkootus oli sanua sentakia, eikä sen tähären.
tryykänny tänne näyttäätymähän.
Tähärestäkin voitaas puhua, mutta intaatuusin laajemmalti mainostamahan, eikä täälä trenkää akkoon joukossa tryykätä asemaansa mainostamahan. Ne ei ymmärrä enempää kun sika pohojantähärestä.
Nyt praatamahan! Mää saan sitten suurella luuralla lakaasta tyhjänpäivääsiä höpinöötä pois. Menköhöt bittiavaruutehen mitkä jutut ei oo mun mielestäni kohorallansa. Kyllä mää
tohorin oornikia pitää taloos kun taloos.
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta. - pääsyt
Kauhavalaanen kirjoitti:
onko täälä kaikki kohorallansa, kun akkoon höpinöötä ei kuulu enää krannihin asti.
Onko ne riiroos keskenänsä kun niin kiukkuusiakin tähänkin tupahan pruukaa tulla muiren kiukkuusten akkoon följyhyn.
Ei tää vallesmannin työkään, niin helppua oo kun laiskanmaroolle, vähemmän virkaintoosille tuloo mielehen.
Täs on pantavaa kampoohin niille jotka ei ymmärrä pelijätä mun asemaani, ja jos ei ämmät praataa tarpeheks asti menöö mönkähän koko päivä, jos taas liikaa, trenkää panna kapuloota rattaasihin.
Ei tähärellisempää työtä ookkaan kun tää mun, ja köörääsin mielelläni putkahan joitakin suulaata, tai liian hilijaasia. Ny vaan en tierä ketä kurittaasin,vaikka harvoon sattuu kohorallensa
Oon antanu ohjehiaki kuinka säännön mukaasesti käyttäyrytähän, mutta menöö usein niinkun hanhen selääst neuvot ja opit. Niin vastahakooselta vaikuttaa sakki. En oo eres havaannu suurempaa kunnijoitusta osootettavan, vaikka oon sentähären (ei trenkää vääristelemähän ruveta)
Tähärestäkin voitaas puhua, mutta intaatuusin laajemmalti mainostamahan, eikä täälä trenkää akkoon joukossa tryykätä asemaansa mainostamahan. Ne ei ymmärrä enempää kun sika pohojantähärestä.
Nyt praatamahan! Mää saan sitten suurella luuralla lakaasta tyhjänpäivääsiä höpinöötä pois. Menköhöt bittiavaruutehen mitkä jutut ei oo mun mielestäni kohorallansa. Kyllä mää
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta.Sieltä sänkyn alta pois.
Mihi akkas sun pisti kun aloot uhoomaan , kuule olle hiljaa ettei pistä toistaki kertoo.
k
Kyllä mun pitääs tietää kuka olet.
Muistakoos kun sait selkääs kyrös kun aljoit rehtiseeraaman. - Kauhavalaanen
pääsyt kirjoitti:
Sieltä sänkyn alta pois.
Mihi akkas sun pisti kun aloot uhoomaan , kuule olle hiljaa ettei pistä toistaki kertoo.
k
Kyllä mun pitääs tietää kuka olet.
Muistakoos kun sait selkääs kyrös kun aljoit rehtiseeraaman.prissattavana eleellä, mutta mä oon herra meirän taloos ja oon montaki kertaa rohkaassu mieleni ja lykänny pääni esihin sängyn alta ja karjaassu, että, "mä oon meiltä ja muut meirän krannista."
Akka on silloon ollu kaupoolla käymäs.
Ei sen tartte meikälääsen jokaasta sanaa olla kuulemas.
En oo pruukannu akoolle ennenkään asiootani palijon puhua. - Lokari1
Kauhavalaanen kirjoitti:
prissattavana eleellä, mutta mä oon herra meirän taloos ja oon montaki kertaa rohkaassu mieleni ja lykänny pääni esihin sängyn alta ja karjaassu, että, "mä oon meiltä ja muut meirän krannista."
Akka on silloon ollu kaupoolla käymäs.
Ei sen tartte meikälääsen jokaasta sanaa olla kuulemas.
En oo pruukannu akoolle ennenkään asiootani palijon puhua.Sinähän olen mun mieälestä viksu mies , kun jo nyt olen huomanut ettei kannata potkia tutkainta vastaan.
Jokos olet saanut sen viimeisen sanan sanoo, kun olet akkas kanssa riitoihin joutunu.
Kuules sillä lajilla senkin saat kun sanoot näin : aivan oikein rakas akka olet ihan oikessa , nyt mullekin se selkis.
Täämäm kun opiit niin sullakis on paljua helpompaa ellääkses. - Tampereen likka
en ylleensä korjaile jälkeenpäin ---mutta se sana piti olla Höyli --tuli se u kun täälä ruattinmaalla jokah paikkaan laitetaan y :n tilalle u. saa siittä nyh sitten selvää!
että sun puhees on muuttunu ruattalaistyyliseksi siä Ruattissa. Mun ei tartte kun Alavurella käyrä, nin se paikallinen murre tuppaa tarttuun.
Miälenkintosta toi h- kirjain mitä Lokarikin käyttää. Sääki sanoit mun muistaakseni jotain sillai, ninkun h- kirjain loppusesti.
Mää oon ollu kaiken päivää pois kotoo tua yhren entisen likkakaverin tykönä. Meitillä oli nin maan samperin kivaa kun muisteltiin entisiä poikakavereita. Se mun likkakaveri sano, että aivan kun oltais aikoinaan riiusteltu samaa miästä. Kerroin nääs Lokarista. Kerroin, että mulloli aikonan sellai komee miäsystävä, joka oli kova kalastaan ja kun kerroin siittä Näsijärvelle tehrystä kalareisusta, nin se likkakaveri huurahti, että : VOI YHREN KERRAN! Toi on juur sellai ninkun munkin entinen poikakaveri. Se lähti kalareisusta tullessa aina kulkeen mun perästä ja mäessä tuuppi. Kala sillaki oi pusakan taskussa -kuulemma.
Pääryttiin siihen, että meirän miäsystävät on varmaan ollu sukulaisia kun niiren ulkonäköki on ollu samanmoinen ja sukunimi viä Lokari.
Sitten se likkakaveri tuli hivenen haikeen näköseks ja sano, että hänen Lokari alkokin sitten eräänä suvena lauleleen sellasta laulua, että, "enkä mä viitti lapsen ruokkoja maksaa ja nährä vaivaa, vaan minä astun Hankoniämestä Ameriikan laivaan."
Mää oon ollu koko illan jotenkin aika miätteliäs. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Sinähän olen mun mieälestä viksu mies , kun jo nyt olen huomanut ettei kannata potkia tutkainta vastaan.
Jokos olet saanut sen viimeisen sanan sanoo, kun olet akkas kanssa riitoihin joutunu.
Kuules sillä lajilla senkin saat kun sanoot näin : aivan oikein rakas akka olet ihan oikessa , nyt mullekin se selkis.
Täämäm kun opiit niin sullakis on paljua helpompaa ellääkses.Mää olisinki kysyny sulta yhtä vähän arkaluantosta asiaa, mutta ei sennynnin väliä ookkan.
Mukavaa kun sää annat elämän ohjeita noille kokemattomille!
Rehrin hämäläisen miähen puhetta kuunnellaan. Kun miähet alkaa nourattaan noita sun neuvojas, nin avioerojakan ei tuu nin mahrottoman paljon kun nykyään. Miähet oppii käyttäytyyn.
Nymmää meen nukkuun. Huamasin, että kellokin on jo yli pualen yön. Hyvää yötä vaan sinne Kalihvorniaan, tai sanosinko mää huamenta, tai päivää. Teitillä on siä päiväsaika juur ny. - Lokari1
että sun puhees on muuttunu ruattalaistyyliseksi siä Ruattissa. Mun ei tartte kun Alavurella käyrä, nin se paikallinen murre tuppaa tarttuun.
Miälenkintosta toi h- kirjain mitä Lokarikin käyttää. Sääki sanoit mun muistaakseni jotain sillai, ninkun h- kirjain loppusesti.
Mää oon ollu kaiken päivää pois kotoo tua yhren entisen likkakaverin tykönä. Meitillä oli nin maan samperin kivaa kun muisteltiin entisiä poikakavereita. Se mun likkakaveri sano, että aivan kun oltais aikoinaan riiusteltu samaa miästä. Kerroin nääs Lokarista. Kerroin, että mulloli aikonan sellai komee miäsystävä, joka oli kova kalastaan ja kun kerroin siittä Näsijärvelle tehrystä kalareisusta, nin se likkakaveri huurahti, että : VOI YHREN KERRAN! Toi on juur sellai ninkun munkin entinen poikakaveri. Se lähti kalareisusta tullessa aina kulkeen mun perästä ja mäessä tuuppi. Kala sillaki oi pusakan taskussa -kuulemma.
Pääryttiin siihen, että meirän miäsystävät on varmaan ollu sukulaisia kun niiren ulkonäköki on ollu samanmoinen ja sukunimi viä Lokari.
Sitten se likkakaveri tuli hivenen haikeen näköseks ja sano, että hänen Lokari alkokin sitten eräänä suvena lauleleen sellasta laulua, että, "enkä mä viitti lapsen ruokkoja maksaa ja nährä vaivaa, vaan minä astun Hankoniämestä Ameriikan laivaan."
Mää oon ollu koko illan jotenkin aika miätteliäs.Kyl toi onkiin pahaa puhettas ja minun kunniah loukaamistah .
Kuh mullanh ei oll mitään lapsen ruokkoja maksamattash, kuh mulla ei olll lapsijakkaan.
Kyll se sun likkakaveri koitish vaah jotain juttua pistää kattejuskisaas kuh kuuli minussta sinulttasja huomas ettän sulla on olluh paree tuurih, noin mieähiin nähren.
Sillä sun "ystävälläsih" taisiki käyrä vahinko, jaa nyttens sit kiukkuaan sinuuh purkkaah.
Kyll sillän oh ollut jokuus toineh mieäs kuh minullas ei olll koskates sellaastas vahikooh käynnyh.
Jaah mistä tierän, kuh kukaan ei oll koskaan mullen maito laskuja vattinus, siit mä sen tierän.
Niih on siin vieljä yks juttuh kun mään en tulukaans tänne laivallah , mää kuh tuliinkih lenttäin, ett kyl mää olens ihhaan varma ettäs se mieäs oliii jokkuu toienen mieäs enkkäs minäh.
Tommotia noit naieset sit on koitavatens riitta ja muutas juoaruilua pitää niih että menis meittin väljit rikkish.
ollihan niitä sellaasis puoali kommeitas miehiä silloinkih jo suoamessa kuh minäkis siellä assuin.
Kyl se nyh on valjetta se sun ystäväs puhheet , enhän mä nyttenh sellaneh oll , mää kuh en kellenkäs velkkaa yhtikäs , sen poulest mää onkin vähhis rahois ainja.
Mut kyl mää siltis tulen toimmeen.
Terv: Lokari1. - Lokari1
Mää olisinki kysyny sulta yhtä vähän arkaluantosta asiaa, mutta ei sennynnin väliä ookkan.
Mukavaa kun sää annat elämän ohjeita noille kokemattomille!
Rehrin hämäläisen miähen puhetta kuunnellaan. Kun miähet alkaa nourattaan noita sun neuvojas, nin avioerojakan ei tuu nin mahrottoman paljon kun nykyään. Miähet oppii käyttäytyyn.
Nymmää meen nukkuun. Huamasin, että kellokin on jo yli pualen yön. Hyvää yötä vaan sinne Kalihvorniaan, tai sanosinko mää huamenta, tai päivää. Teitillä on siä päiväsaika juur ny.Eihhän tällän olle kuh klo 14.47 justiisas nyh , mutt kyl see iltäkiin tuleeh piean.
Noh menes nyh nukkuu ja näje kauniita unnijah.
Mull on vielä paljon aikkaa ennen kuh meeneh nukkush.
Noh kuh toi pohjalaanen alkos kertoon kuinkas häjy akka sil olli niih mää vähän neuvoin, kuh noilla jollakis on, niin kauhhee sissuh ettei voikkaan perresksi anttaas missään asiass.
Tojvon etts ottaa muh neivoista oppikeenh.
Terv: Lokari1. - onkohan
Kauhavalaanen kirjoitti:
onko täälä kaikki kohorallansa, kun akkoon höpinöötä ei kuulu enää krannihin asti.
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta.mitään hankalampaa kuin murre kirjoitettuna?
- mirjamarja
Kauhavalaanen kirjoitti:
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta.Äitini suku on Kauhavalta lähtenyt, ollut jo yli 100 v. sieltä poissa, mutta aina vaan tuo murre on juuri se, mitä mieluusti kuuntelisi. Siinä on jotain niin juurevaa, jos vaikka vertaa heleään Karjalan kieleen tai Savoon.
Itse olen maata kiertänyt ja Länsi-Suomessa koulua käynyt. Ja kyllä senkin alueen murre hauska on, mutta ei mikään Pohjanmaan murteita voita, on se vaan niin! - saara.dma
Kauhavalaanen kirjoitti:
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta.No ny me saatii tänne miäs pitämää vähä oordninkii. Ja viälä oikee vallesmanni, ja komia on miäs ko ladonovi, semmosesta mä tykkään.
Molin viime suvena käymäs Kauhavalla ja ostin sieltä oikee Iisakin tekemän hianon hevospäisen akkojen junkin.
No, ko sä ny laaset luudalla pois turhat höpinät, ni on se vaa hyvä, ettes ruatamaa käytä, niinko pohojalaiset vallesmannit ennev vanahaa. - my.mm.eli
Lokari1 kirjoitti:
Kyl toi onkiin pahaa puhettas ja minun kunniah loukaamistah .
Kuh mullanh ei oll mitään lapsen ruokkoja maksamattash, kuh mulla ei olll lapsijakkaan.
Kyll se sun likkakaveri koitish vaah jotain juttua pistää kattejuskisaas kuh kuuli minussta sinulttasja huomas ettän sulla on olluh paree tuurih, noin mieähiin nähren.
Sillä sun "ystävälläsih" taisiki käyrä vahinko, jaa nyttens sit kiukkuaan sinuuh purkkaah.
Kyll sillän oh ollut jokuus toineh mieäs kuh minullas ei olll koskates sellaastas vahikooh käynnyh.
Jaah mistä tierän, kuh kukaan ei oll koskaan mullen maito laskuja vattinus, siit mä sen tierän.
Niih on siin vieljä yks juttuh kun mään en tulukaans tänne laivallah , mää kuh tuliinkih lenttäin, ett kyl mää olens ihhaan varma ettäs se mieäs oliii jokkuu toienen mieäs enkkäs minäh.
Tommotia noit naieset sit on koitavatens riitta ja muutas juoaruilua pitää niih että menis meittin väljit rikkish.
ollihan niitä sellaasis puoali kommeitas miehiä silloinkih jo suoamessa kuh minäkis siellä assuin.
Kyl se nyh on valjetta se sun ystäväs puhheet , enhän mä nyttenh sellaneh oll , mää kuh en kellenkäs velkkaa yhtikäs , sen poulest mää onkin vähhis rahois ainja.
Terv: Lokari1.mielein tulla puolustammaa Sinnuu, vaik ethä sie tarvii kettää puolustajjii, ossot pittee ihekkii puoles. Eihä siel isos maas muute pärjäis, ja Sie oot noi hyvi pärjänt.
Mut ku rehellisest miehest alkaat juoruumaa joutavii. Se minnuu alkaa syvänjuurist ast riipomaa.
Kyl ois pitänt sen likkakaverin kahtoo sitäkii miestä molemmilt puolilt, oikiilt ja
vasemmalt, ennekö männöö viäryyttä tojistammaa.
Kun lokar on, ihan niiko miun joululahjakii, täys kommee, eikä mikkää toiselt puolelt vaa kommee. Oha tää assii iha selvä ko pläkki. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Terv: Lokari1.Sanoinkin kauhavalaiselle vallesmannille kun se täälä kuljeksii, ja vaikkuttas ninkun olis jonkun rikollisen jäljillä.
Nin, sanoin siis, vaikkei se kysynykkän, että täälä ei oo sitten näkyny ketään Arnot Vaitsenekkerin näköstä,joka sanoo "Well"
Sanoin vielä, että ei se sitä paitti Amerikkaan laivalla mennykkän, vaan lentokoneella.
Se Vallesmanni on nin maan perhanasti sellai, ...ninkun sanotaan sovinisti, ja se katto mua ylimiälisen näkösenä ja sano vaan erittäin halveksivasti, että "akkoon höpinöötä."
Mää tierän, että sää oot kunniallinen ja ...siveellinenki....ainakin melkein.
Nymmää vaan oon miättiny pääni puhki, että mitä varten sää jouruit melkein kun panikkiin kun se vallesmanni täälä kulkee.
Mää kattelin oikein lakikirjaaki ja siä sanotaan, että maitolaskut ja muut sellaset perittävät vanhenee, eikä niitä voira enää vuaskymmenten jälkeen vaatia maksettaviks.
Muista ny vaan, että mää täälä oon aina sun pualtas ja tairan pistää välinikin tohon likkakaveriin poikki, kun mun heilaani yritti vikitellä, vaikka ei se tiätenkän tiänny, että sää oot munkin heila.
No voi hyvänen aika, nymmää en enää tiärä mitä sanosin, kun menee ajatuksekki sekasin. Oon miättiny liikaa. Kuitenkin oon tulemaisillani siihen tulokseen, että Lokareita on mahrottoman paljon siä lännessä. Ykskin oikein laulun teki ittestänsä ja siinä suaraan tunnusti, että "on mustia punasia kirjavia, mutta suami on pappansa kiäl."
Sitten kyä taas muistin, että sääkin olit aika hyvä laulaan ja seppitteleen juttuja.
Täytyy jatkaa miättimistä ehtoommalla, nymmää en enää jaksa vuntsia. - kuulin...
muori67 kirjoitti:
missä en olen kuullut.Olisiko Sysmäläistä
Tae sitte savvoo;)"kylemä ilemä"-sanat.
- lainasanoja
svetisismejä
kuten prunni ja tallriikki = talterikki. - Ottaa jo onttoon koteloon
Lokari1 kirjoitti:
Terv: Lokari1.!!!!!
- Kauhavalaanen
Ottaa jo onttoon koteloon kirjoitti:
!!!!!
tulukintavaikeuksia?
Oikijaan aikahan taas lähärin onttoohin kalloohin älyä panemahan.
Lähärehän mukahan tuonne kamaarille, niin keskustellahan pikkuusen.
Kun taharoot tietää, niin mennähän ja mä annan omakätiisen läksyytyksen. Karisoo näsäviisauret.
Aletahan lähtemähän! Pääset kruunun kyytillä, mutta takaasin päin jourut kävelemähän.
Akkoon prissaamisen jätän toisehen kertahan.Ny on nää mongertajat pantava ensin kurihin.
Tuolla toinenkin häjypoika trossaaloo, ettei jaksa lukija. Sille pannahan Aapelus kätehen ja
oon mä sellaanen koulumestari, ettei trenkää tulla valittamahan, ettei jaksa.
Käyrähän alakuhun liiverin takaana ja tairan hyppyyttää vähän pamppua selääs. Tulookohan vielä sen jäläkehen kiukuttelemahan ettei jaksa lukija kun kauhavalaaset, hämälääset,Turuust kotoosiin olevat praataaloo.
Vaikka näyttääs toivottomaltaki niin lykätähän päähän Savon ja Karjalan murtehekkin.
En mä niitä palijo ittekään osaa, mutta en tryykää arvostelemahan muiren murtehia.
Akkoon korkeintaan. Vaikka niiren puheet ei meikäläästä hetkahruta, on tähärellisempääki tekemistä, kun höpinöötä kuunnella. Niinkun kanalaumaa kotkottaas yhtehen äänehen.
Kotona sitä saa tarpeheksensa kuulla.
Joskus paan komeroos, mihin akka mun suutuspäissänsä nakkaa, käret korvilleni, kun oikein protkottaa. - merimona1
onkohan kirjoitti:
mitään hankalampaa kuin murre kirjoitettuna?
että onko mittee vaekeempoo kun murteella kirjottaminen.
Meillä ossoovaesimmilekkii on, suatika sitten sinulle.
Sinun kaltaselle on melekein kaekki vaikijata. Yks asija tuntuu olovan heleppo. Se on viäntäätyminen semmosiin paekkoihin mistä pitäs pysyä poekessa.
Etkö tuota huomanna kun nimismies jo yhen vänkerehtijän korjas talteen ja sano sinunnii asijan halakokuurin takana hoetavaan.
Määhä kun vielä kerkijät ja jos immeisiksi luppoot olla niin myö ee nimismiehelle sanota mihinkä out piiloon männä. Se paekka on meillä tiijossa, vuan annetaanpa armon käävä oikeuvesta ja ee iliminierata.
Tielä suap käävä huastamassa puhasta kirjakieltä, suap huastoo vaekka sijansaksoo, aenut siäntö on, että ee arvostella toesiin puhetta ja haakuta.
Onneks on tuo laenvalovoja, joka sillon tällön kääp kahtomassa, että hommat hoetuu asijallisesti ja haaskoo tarinata syntyy.
Myöhän asetuttaan heti kun se ilimestyy, tähti pusakan kaaluksessa.
Herran peleko on viisaaven alaku. - Lokari1
Sanoinkin kauhavalaiselle vallesmannille kun se täälä kuljeksii, ja vaikkuttas ninkun olis jonkun rikollisen jäljillä.
Nin, sanoin siis, vaikkei se kysynykkän, että täälä ei oo sitten näkyny ketään Arnot Vaitsenekkerin näköstä,joka sanoo "Well"
Sanoin vielä, että ei se sitä paitti Amerikkaan laivalla mennykkän, vaan lentokoneella.
Se Vallesmanni on nin maan perhanasti sellai, ...ninkun sanotaan sovinisti, ja se katto mua ylimiälisen näkösenä ja sano vaan erittäin halveksivasti, että "akkoon höpinöötä."
Mää tierän, että sää oot kunniallinen ja ...siveellinenki....ainakin melkein.
Nymmää vaan oon miättiny pääni puhki, että mitä varten sää jouruit melkein kun panikkiin kun se vallesmanni täälä kulkee.
Mää kattelin oikein lakikirjaaki ja siä sanotaan, että maitolaskut ja muut sellaset perittävät vanhenee, eikä niitä voira enää vuaskymmenten jälkeen vaatia maksettaviks.
Muista ny vaan, että mää täälä oon aina sun pualtas ja tairan pistää välinikin tohon likkakaveriin poikki, kun mun heilaani yritti vikitellä, vaikka ei se tiätenkän tiänny, että sää oot munkin heila.
No voi hyvänen aika, nymmää en enää tiärä mitä sanosin, kun menee ajatuksekki sekasin. Oon miättiny liikaa. Kuitenkin oon tulemaisillani siihen tulokseen, että Lokareita on mahrottoman paljon siä lännessä. Ykskin oikein laulun teki ittestänsä ja siinä suaraan tunnusti, että "on mustia punasia kirjavia, mutta suami on pappansa kiäl."
Sitten kyä taas muistin, että sääkin olit aika hyvä laulaan ja seppitteleen juttuja.
Täytyy jatkaa miättimistä ehtoommalla, nymmää en enää jaksa vuntsia.Jossas niitiä kirjavia perillisiäh oll.
Sehään oll se merrimieäs Kalle Aaltoneh joll oliis niit mukuloit melkkeen joka satamas, miih ei sill niis satamis ollukkas missäh ei ollutkas käynuh,
Enhän mää mihkään paniikkihihin mennyh muttas kuh mun teki nii pahaa mielesänis kuh kehhui iteensä valles maniksiki. mua niin säälitis sen tyhväänpäiväineh kehuumiset, mää kuh ent oikein tykää tommotista tyhjän vajhetelijoistan, taikkas taitas vaans silläkkin olla see paha akka jokka pistää puhuun jotain lämpimikseksensä
kuh kotonnaan ei saakkan suunvuoaroa.
Kovvaahan see vallesmanih sanoi huutelevaansa sieältä sänkkyn altta, ku akkansah ei oll kotonan.
Se valismanis kuh koetaa jotenkis toristella ollevans joku isoo mieäs, mut kyl seon akkasa tallukatens al kokkomieäs.
Surku mullen tulee sitäkiin mieäs parkkaa.
Kyh ei olle kattonutten ettensä enneku sen akkasa otiish.
Terv: Lokari1. - Lokari1
Ottaa jo onttoon koteloon kirjoitti:
!!!!!
Ittestään niitäh kasvaa.
Siittäs niitä tulee ihanittestähähn.
Terv: Sullekin ontto koteloh johka ottaah.
Lokari1. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Jossas niitiä kirjavia perillisiäh oll.
Sehään oll se merrimieäs Kalle Aaltoneh joll oliis niit mukuloit melkkeen joka satamas, miih ei sill niis satamis ollukkas missäh ei ollutkas käynuh,
Enhän mää mihkään paniikkihihin mennyh muttas kuh mun teki nii pahaa mielesänis kuh kehhui iteensä valles maniksiki. mua niin säälitis sen tyhväänpäiväineh kehuumiset, mää kuh ent oikein tykää tommotista tyhjän vajhetelijoistan, taikkas taitas vaans silläkkin olla see paha akka jokka pistää puhuun jotain lämpimikseksensä
kuh kotonnaan ei saakkan suunvuoaroa.
Kovvaahan see vallesmanih sanoi huutelevaansa sieältä sänkkyn altta, ku akkansah ei oll kotonan.
Se valismanis kuh koetaa jotenkis toristella ollevans joku isoo mieäs, mut kyl seon akkasa tallukatens al kokkomieäs.
Surku mullen tulee sitäkiin mieäs parkkaa.
Kyh ei olle kattonutten ettensä enneku sen akkasa otiish.
Terv: Lokari1.Silloin aikonaan sä kyä esittäyryit Virtaseks.
Nykyään on aivan muarikastakin vaikka miähen ottaa vaimonsa sukunimi.
Voi käyttää kaksosnimeään, tai sitä nimee, mikä oli likkana.
Amerikassahan ne naimisissa olevat naisekki on missejä, eli neitejä lairastaan. Elisapeth Tayloriakin kutsutaan Miss Tayloriks, vaikka sillä on ollu senkin seitsemän miästä - aviomiästä, ja muista lempokan ei pirä lukua.
Ai sää oot Kalle? Kuinka ne sen siä Amerikas sanoo? Siä kun kaikki suamalaiset nimekki muuttuu hivenen verran. - Lokari1
Silloin aikonaan sä kyä esittäyryit Virtaseks.
Nykyään on aivan muarikastakin vaikka miähen ottaa vaimonsa sukunimi.
Voi käyttää kaksosnimeään, tai sitä nimee, mikä oli likkana.
Amerikassahan ne naimisissa olevat naisekki on missejä, eli neitejä lairastaan. Elisapeth Tayloriakin kutsutaan Miss Tayloriks, vaikka sillä on ollu senkin seitsemän miästä - aviomiästä, ja muista lempokan ei pirä lukua.
Ai sää oot Kalle? Kuinka ne sen siä Amerikas sanoo? Siä kun kaikki suamalaiset nimekki muuttuu hivenen verran.määm enoll Aaltoneh se merjimieäs oll sen nimmineh
joo niih se sama mieäs jolla oll niitä kakroitaki monneennvärisijä.
Enkäs mää ole mikään Virtanekas vaikkas olenkih joka paikan työmieäs mää oon timputi nääs, ollenha mää sen jo sanonnukkin.
Mull herää ajatus taikkas eppälus et sulla on ollunna niih monta mieästä hellu mieähinä ettäs ollet nimistä sejonu.
Kunnet ennään mun nimmeeni muista......
Joh kyl sillä tailorilla on olluna montas mieästä, noh nittä aviomieähiä nyh ei ol ollun kuh vajaa kymmäneh, kuh enmää oll semottia viittin laskemaan ruveta, kuh se ei oll mitään tekemistä mun kanssanih.
Mieti nusse mun nimmenih, tuol han se on mun rekisteerissäki siinä skyppen osootessasas.
Tairankih ollan ihan väärrän nimmine kuns sulla menee noit nimet sekkasins.
Jokohans se taassen kävikkin niih että minnä olikis väärässä kyökissä.
Lokari1 kirjoitti:
määm enoll Aaltoneh se merjimieäs oll sen nimmineh
joo niih se sama mieäs jolla oll niitä kakroitaki monneennvärisijä.
Enkäs mää ole mikään Virtanekas vaikkas olenkih joka paikan työmieäs mää oon timputi nääs, ollenha mää sen jo sanonnukkin.
Mull herää ajatus taikkas eppälus et sulla on ollunna niih monta mieästä hellu mieähinä ettäs ollet nimistä sejonu.
Kunnet ennään mun nimmeeni muista......
Joh kyl sillä tailorilla on olluna montas mieästä, noh nittä aviomieähiä nyh ei ol ollun kuh vajaa kymmäneh, kuh enmää oll semottia viittin laskemaan ruveta, kuh se ei oll mitään tekemistä mun kanssanih.
Mieti nusse mun nimmenih, tuol han se on mun rekisteerissäki siinä skyppen osootessasas.
Tairankih ollan ihan väärrän nimmine kuns sulla menee noit nimet sekkasins.
Jokohans se taassen kävikkin niih että minnä olikis väärässä kyökissä.
Terv: Lokari1.Ei mulla mitään miähiä paljon oo ollu. Sää oot melkein ainut.
Mää olen vaan aika hiras ja en hoksaa asiayhteyksiäkän kovin helposti.
Sanotaan, että aamu on oltaa viisaampi ja käytänkin tään loppuehtoon pannen miättiin, että keiren aviomästen väliin sää mahratkan sijottua siinä Elisapet Taylorin ukkokalleriassa. Oliksää ennen Puronia, tai jossain siä Errie Visserin ja Rikhart Purtonin välissä. Mitä sää niitä Taylorin kaikkia ukkoja laskeen alakkan.
Hyvä olis vaan se numerojärjestys muistaa kun joskus vaikka muistelmas kirjotat.
Mää soitinkin jo äsken mun kateelliselle likkakaverille ja sanoin, että tää miäs mikä oli meirän yhteinen heila onkin mulle kertonut sellasia asioita etukäteen, mikkä muut saa tiätää vasta kun sen muistelmat julkastaan,
Tulee oikein sellanen pestselleri. - Lokari1
Ei mulla mitään miähiä paljon oo ollu. Sää oot melkein ainut.
Sanotaan, että aamu on oltaa viisaampi ja käytänkin tään loppuehtoon pannen miättiin, että keiren aviomästen väliin sää mahratkan sijottua siinä Elisapet Taylorin ukkokalleriassa. Oliksää ennen Puronia, tai jossain siä Errie Visserin ja Rikhart Purtonin välissä. Mitä sää niitä Taylorin kaikkia ukkoja laskeen alakkan.
Hyvä olis vaan se numerojärjestys muistaa kun joskus vaikka muistelmas kirjotat.
Mää soitinkin jo äsken mun kateelliselle likkakaverille ja sanoin, että tää miäs mikä oli meirän yhteinen heila onkin mulle kertonut sellasia asioita etukäteen, mikkä muut saa tiätää vasta kun sen muistelmat julkastaan,
Tulee oikein sellanen pestselleri.Jaat misttääs mää nyttens sen eläämäketaani sittenh kirjoitaisinkaan.
Kuh mullen ei oll mitään ihmeitä onnen potkkuja koskkaan satunutkas.
Aina sammaa työän tekoo van se on ollukis, no ollise kun sain sen tillipussin , niih se kyllä oll mukkava juttu sai ostaa vaattet päälensä ja ryoakaakin vikooksi ja sitten se ollikis tassen varrotava seurraavaa tilliä.
mustas tuntus etteä se mun elämän kertta ollis oikkein mikään myyntis huijpu , kukkas sittä viittis lukkee töän teosta enempää kun pari sivuu.
Kyll musta tuntuu että sullan on ollut niitä mieähiä paljon enempi kun sanoot, kuh et nimmiikäh muista.
Terv: lokari1.
Nymä mene oataa tupakkia . hei vaan vähäks aikkaa. - Elviira
Kauhavalaanen kirjoitti:
Mä meen ny, mutta tuun takaasi ja hyvääs lykyys löyrän taas puhristettavaa. Mä oikein nautin työn teoosta.Katoha ko mie sain puhevimman ja ajattelin haastaa siul.
Kyl myö kovast tykätää ku sie oot meijä joukos, ja piät jommostakkii järjestystä. Mut on miu sanottava et, älä hyvä vallesmanni niin kovil otteil.
Katoha sie, ko myö ollaa kaik kaija tien kulkioita, ettei meist oo huolta tai häivääkkää, et myö annetas ittestämme pahhaa kuvvaa. Et miust pienempikkii torumine riittäs.
Sit jos vallesmanni ku on niiki arvokas, ottas huomioo et myö naiset ollaa niiki omahyväsii jot tykättäs, ko meitä puhutellas vaik naisiks.
Ei nuo ämmät ja akat, jota vallesmanni käyttää tunnu oikei korvaa sopivalt.
Jos nyt soppii mie vähäse neuvo vielkkii et,ku meitä on nii monesorttisii luonteita, nii vallesmanni taiteilis niiko olis haikoil jäil. Pittää niiko souvata ja huovata et , et kaik pysyy hyväl mielel.
Tää olis niiku ennalta ehkäisevää ,vallesmannin työsaras. Sit tulis niit "otteluit " vähä vähemmä ja kaikil ois hyvä miel.
Jos vallesmanni nyt toiveet täyttä, nii oon varma et, kunnioitus virkavaltaa kasvaa oikei kohiste.
Lopuks sanon viel et, oon kyl mielenkiinnol seurant Kaahavalaise käyntei, ja mukava lisähä se onkkii täl meiä joukos. - Malviina
Elviira kirjoitti:
Katoha ko mie sain puhevimman ja ajattelin haastaa siul.
Kyl myö kovast tykätää ku sie oot meijä joukos, ja piät jommostakkii järjestystä. Mut on miu sanottava et, älä hyvä vallesmanni niin kovil otteil.
Katoha sie, ko myö ollaa kaik kaija tien kulkioita, ettei meist oo huolta tai häivääkkää, et myö annetas ittestämme pahhaa kuvvaa. Et miust pienempikkii torumine riittäs.
Sit jos vallesmanni ku on niiki arvokas, ottas huomioo et myö naiset ollaa niiki omahyväsii jot tykättäs, ko meitä puhutellas vaik naisiks.
Ei nuo ämmät ja akat, jota vallesmanni käyttää tunnu oikei korvaa sopivalt.
Jos nyt soppii mie vähäse neuvo vielkkii et,ku meitä on nii monesorttisii luonteita, nii vallesmanni taiteilis niiko olis haikoil jäil. Pittää niiko souvata ja huovata et , et kaik pysyy hyväl mielel.
Tää olis niiku ennalta ehkäisevää ,vallesmannin työsaras. Sit tulis niit "otteluit " vähä vähemmä ja kaikil ois hyvä miel.
Jos vallesmanni nyt toiveet täyttä, nii oon varma et, kunnioitus virkavaltaa kasvaa oikei kohiste.
Lopuks sanon viel et, oon kyl mielenkiinnol seurant Kaahavalaise käyntei, ja mukava lisähä se onkkii täl meiä joukos.et tuo kuri pito on iha ylemäärästä.En pijä ihtiäi
arkan, mut melkei säikähin tuota uhhoomista ja en uskaltant näil kulmil liikkuukkaa pitkää aikaa.
Sit mie aloin aatella, ja huomasin kaks asiaa mitkä saattasiit olla syyn tuomosee sovinistisuutee.
Ensiksikskii, se on vähä niino maakuntakohtasta minkälaista nimitystä missäkii päi Suomee naisist käytetää. Tää vallesmanni on viel vissii niitä vanha-aikasii miehii, jotka ei omaksu nykyaikasii tappoi.
Ei ne Pohjamaalaiset akaks kuttumal pahhaa tarkota, mut ämmä on jo halveksivamp nimi, ko naisest haastaa.
Sit toine asia on se,(toivottavast vallesmanni ei kuule tätä)et jos mies on oikei eukkoosa tohveli al, ni hää käyttytyy työyhteisös ko hirmu.Tää vallesmanniriepuha haastel vähä siihe tyylii niiko pelkäis eukkojaa.
Huomasit sie nyt yhe asia? Mie käytin meist vaimoihmisist nimmee "eukko."
Sekkää ei tääl meil Kaako - Kulmal oo paha nimitys.
Oikei lämpimäst eukkohee suhtautuva mies meil päi sannoo ommaa muijaa eukoks.
No voi, taas tul tuo "muija" - sana, mikä sekkää ei oo pahhaa tarkottava.
Sitä mie vaa täs ajan takkaa, et tää ko on murreketju, ni pitäs silt pohjalt ottaa monet ilmasut. Ymmärräthä sie heimosisko?
Eihä myö karjalaiset tyhmii olla, eihä? - Elviira
Malviina kirjoitti:
et tuo kuri pito on iha ylemäärästä.En pijä ihtiäi
arkan, mut melkei säikähin tuota uhhoomista ja en uskaltant näil kulmil liikkuukkaa pitkää aikaa.
Sit mie aloin aatella, ja huomasin kaks asiaa mitkä saattasiit olla syyn tuomosee sovinistisuutee.
Ensiksikskii, se on vähä niino maakuntakohtasta minkälaista nimitystä missäkii päi Suomee naisist käytetää. Tää vallesmanni on viel vissii niitä vanha-aikasii miehii, jotka ei omaksu nykyaikasii tappoi.
Ei ne Pohjamaalaiset akaks kuttumal pahhaa tarkota, mut ämmä on jo halveksivamp nimi, ko naisest haastaa.
Sit toine asia on se,(toivottavast vallesmanni ei kuule tätä)et jos mies on oikei eukkoosa tohveli al, ni hää käyttytyy työyhteisös ko hirmu.Tää vallesmanniriepuha haastel vähä siihe tyylii niiko pelkäis eukkojaa.
Huomasit sie nyt yhe asia? Mie käytin meist vaimoihmisist nimmee "eukko."
Sekkää ei tääl meil Kaako - Kulmal oo paha nimitys.
Oikei lämpimäst eukkohee suhtautuva mies meil päi sannoo ommaa muijaa eukoks.
No voi, taas tul tuo "muija" - sana, mikä sekkää ei oo pahhaa tarkottava.
Sitä mie vaa täs ajan takkaa, et tää ko on murreketju, ni pitäs silt pohjalt ottaa monet ilmasut. Ymmärräthä sie heimosisko?
Eihä myö karjalaiset tyhmii olla, eihä?siu sepustuksiis, mieko puhun ämmist ja akoist ja sie puhut eukoist ja muijist.
Onha se iha er asia, miks ommaasa sannoo.
Mut vieraist ei puhuta mite sattuu.
Sit viel tääkkii et, tätä murreketjuu luetaa muuallakkii ku Pohjanmaal.
Mis se tyhmien porukka on, mie mään sinne. Tullooks kettää muita? =(( - Malviina
Elviira kirjoitti:
siu sepustuksiis, mieko puhun ämmist ja akoist ja sie puhut eukoist ja muijist.
Onha se iha er asia, miks ommaasa sannoo.
Mut vieraist ei puhuta mite sattuu.
Sit viel tääkkii et, tätä murreketjuu luetaa muuallakkii ku Pohjanmaal.
Mis se tyhmien porukka on, mie mään sinne. Tullooks kettää muita? =((Ethä sie ees tiijä mis se onkaa.
Mää viisaihe porukkaa, niiko opintomatkale!
Yks sellane paikka on miul tiijos, mis ollaa suvaitsevaisii, en mie muust viisauvest tiije.
Se on tuol Kahvipirtis. Siel on emäntäkkii semmone, jost vois ottaa oppii. Hää kuunteloo ja ymmärtää ja on nii suvaitsevaine ko ihmine voip olla. Haastaa kantaaottavastkii, eikä hölpötä vaa, et"haastetaa mukavii - haastetaa" mukavii. Hää haastaa itekkii.
Ei nyt karkoteta muihe murteihe haastajii, vaik hyö ei ossaiskaa iha meije mieleisest haastaa!
Mitä siintkää tulis, jos myö karjalaiset vaa tääl murreketjus oltas, vai mitä?
Tää kuivus kassaa ja loppus kokonaa. - Tampereen likka
Lokari1 kirjoitti:
Jaat misttääs mää nyttens sen eläämäketaani sittenh kirjoitaisinkaan.
Kuh mullen ei oll mitään ihmeitä onnen potkkuja koskkaan satunutkas.
Aina sammaa työän tekoo van se on ollukis, no ollise kun sain sen tillipussin , niih se kyllä oll mukkava juttu sai ostaa vaattet päälensä ja ryoakaakin vikooksi ja sitten se ollikis tassen varrotava seurraavaa tilliä.
mustas tuntus etteä se mun elämän kertta ollis oikkein mikään myyntis huijpu , kukkas sittä viittis lukkee töän teosta enempää kun pari sivuu.
Kyll musta tuntuu että sullan on ollut niitä mieähiä paljon enempi kun sanoot, kuh et nimmiikäh muista.
Terv: lokari1.
Nymä mene oataa tupakkia . hei vaan vähäks aikkaa.teki mulle tepposet.
Mää käsitin, että sää oot sen Elisapet Taylorin joku niistä monista aviomiähistä.
Nysse selvis, että sää ookkin nähny sen Elisapetin vaan valkokankaalla ja sitten silleen ....vantasioinut, kun oot suhteessa jonkun vähemmän pualeensavetävän kans.
Tieräksää, musta jotenki tuntuu, että me aletaan sun kanssa pikkuhiljaa ymmärtään toisiamme. Sulla kun riittäis nyvvaan kärsivällisyyttä, että jaksasit selittää seikkaperäsesti asian oikeen lairan, sillon kun mää en ala käsittään.
Ei mulloo mitään miähiä paljon ollu.
Määhän oon nin hirasi, että koska mää olisn ehtinykkän.
Ai sää poltat tupakkaa? Mää en kyä sitäkän taitoo oo oppinu viä. On hitauresta jotakin hätyäkkin sentäs. - avulla
Ei mulla mitään miähiä paljon oo ollu. Sää oot melkein ainut.
Tulee oikein sellanen pestselleri.voinut harrastaa verteilevaa sexologiaa, on voinut kaikkien korkeuksien ja paksuuksien, pituuksien ja kestävyyden kautta vetää johtopäätökset, minkälaiselta mieheltä saa parhaat ja pisimpään kestävät kukkakimput.
Uskon kyllä, että jos Lokari on messissä, niin etupäähän sijoittuu. - Tampereen likka
avulla kirjoitti:
voinut harrastaa verteilevaa sexologiaa, on voinut kaikkien korkeuksien ja paksuuksien, pituuksien ja kestävyyden kautta vetää johtopäätökset, minkälaiselta mieheltä saa parhaat ja pisimpään kestävät kukkakimput.
Uskon kyllä, että jos Lokari on messissä, niin etupäähän sijoittuu.laatutiatonen.
Sille kelpa vaan hyvät viinat ja huanot naiset.
Siks määkin alan pelätä, että jään lehrelle soitteleen.
Amerikassa on sitä valinnan varaa.
Tää meirän piänessä Suamessa ei okkan semmosta hohrokkutta tarjolla. Nymmää oon nin mustankipee, että tairan ottaa määki, vaikka harvemmin lasia kallistanki, yhren kanjakkiryypyn. - Elviira
laatutiatonen.
Tää meirän piänessä Suamessa ei okkan semmosta hohrokkutta tarjolla. Nymmää oon nin mustankipee, että tairan ottaa määki, vaikka harvemmin lasia kallistanki, yhren kanjakkiryypyn.sorru murheissas ottaa mittää konjamiinii, kun ennenkää et oo sortunt. Parasta ku vaa ootat lokarii herräämää, ja otat iha selväst asian puheeks et, kui se on.
On ne kalifornian tytöt nikkii mahottommii et, nist ei lokarkaa saa selvää. Siks hää varmast on vielkkii vapaa.Nii hää on kertont, ettei kukkaa nuku häne selän takant. - Kauhavalaanen
saara.dma kirjoitti:
No ny me saatii tänne miäs pitämää vähä oordninkii. Ja viälä oikee vallesmanni, ja komia on miäs ko ladonovi, semmosesta mä tykkään.
Molin viime suvena käymäs Kauhavalla ja ostin sieltä oikee Iisakin tekemän hianon hevospäisen akkojen junkin.
No, ko sä ny laaset luudalla pois turhat höpinät, ni on se vaa hyvä, ettes ruatamaa käytä, niinko pohojalaiset vallesmannit ennev vanahaa.ja mä en aikaasemmin eres havaannu sua!
Hyvänluontoonen ja friskin näköönen tuolla profiilissa.
Jos sä vapaa oisit, niin sua mä tulisin kosimahan.
Ensin ottaasin eron entisestä akaastani, jos uskaltaasin ja sun kans alottaasin yhres elämähän.
Oot käyny Vaaas astiki, niin mä funteerasin. On avaarakatseesta sun kirijootukses ja ennen kaikkea sä oot musta nuoree, päivastoon kun mun akka, joka ei pärijää muille kun korkeentaan karjalaasakoolle ulkonäköönsä puolehen.
Ne karjalaaset ovat vielä niin riitaasiaki, niinkun saatetahan nähärä.
Aina prissaamaas, enkä mä ny kehtaa niiren kans praatamahan alatakkaan, kun on tähärellisempääki asiaa.Tuon kumme ei oo munkaan akkani kun tuo Malviina, jolla on kieli kun kyykäärmehellä.
Samanlaanen on munkin akka ja sentähre oonkin kotua pois aina silloon kun maharollista.
Menöö aika tässäki viraas kun on putkahan traijattavaa.En pirä ny asiallisena sanua ketä lähären tästä kööräämähän.
Tulen taas takaasi sun kans praataamahan, oot emäntä mun makuuni mukaanen. Paree kuitenkin ettei mun akka tierä jokaasesta mun ihaaluni kohteesta. Sille ei trenkää sanua kun korkeintaan missä ovat mun luottokortit, rahat ja Mersun avaamet.....trenkää kiukkuusen akan
kans tyhjänpäivääsiä höpinöötä harjoottaa.
Hyväs lykys mun taas tyyräis komerohon miettimähän mitä tuli sanootuks, niinkun se aina pruukaa sanua kun intaantuu isottelemahan.
Se on tällaaselle raavahalle miehelle sellaanen paikka, että vaan sulle uskallan pikkuusen syräntäni purkaa. - Lokari1
teki mulle tepposet.
Mää käsitin, että sää oot sen Elisapet Taylorin joku niistä monista aviomiähistä.
Nysse selvis, että sää ookkin nähny sen Elisapetin vaan valkokankaalla ja sitten silleen ....vantasioinut, kun oot suhteessa jonkun vähemmän pualeensavetävän kans.
Tieräksää, musta jotenki tuntuu, että me aletaan sun kanssa pikkuhiljaa ymmärtään toisiamme. Sulla kun riittäis nyvvaan kärsivällisyyttä, että jaksasit selittää seikkaperäsesti asian oikeen lairan, sillon kun mää en ala käsittään.
Ei mulloo mitään miähiä paljon ollu.
Määhän oon nin hirasi, että koska mää olisn ehtinykkän.
Ai sää poltat tupakkaa? Mää en kyä sitäkän taitoo oo oppinu viä. On hitauresta jotakin hätyäkkin sentäs.Naeinen ekkä mikkään kuvja.jota män haluun nuoalla.
Mää tykään et- sei elosapetti nyh niin kauheen nätti oll, taikkas kyl se tais oll nuoarena vähään näteinpikih , mut kyy nyh on minustas aikka rupstannu melkeen kuh rusina sellane rypyynes seh naama nääs.
Kyl mää ollen koitanuh selvitää sullen ett en mää tollasis kuh eliisapettikih on tykää ,noit rahha naeisel nihkus seliin on ylpiän sortisii muihin ihmeisiin nähren, niiläk kuns on sittä rahaa vaikkas kuinkas paoljon.
Jah toiseksensa eihän tollaset naeset osaa kallastaakkas varmastikin, taikka kyl hekin kalastaa muttans mieähiä ja rahaahan ne pyyrystääkih niih mun käsityykseni oh tollasistas , eikkä neet minnuuh kinnostas ollenkas.
Mut kyllä mullas on tuoalla mieälessä ettäs onn sullakis niitä mieähiä ollut aikkas montas kuh ett nimiikäs muista läheskääns kaikkiltah, munkin ollet sekkootanuh vaikkas kuink moneen muuhun mieähehen, en mää varmatkas ol se aianova jollaka kanssa sullakis on ollunut sellasistas --
kuinkas se nyh sanotasenkin, minulta kuh ei oikein löyry sitä oikkeeta sanaa, Aih nyh mullen tulikis se sanontas ,
Nih sullan on tainnutki ola sittää vispillän kauppaaki muirenki kanssan.
Noh sehän on oikeastas hyväkih kun on muiljekis kelvaannus, sehään vaan toristaa ettäs ihann käyöttö kelpones likka ollet.
Eikäs mullan niin kaihhian korkeet nes morraali vaatimuksetkat ole , eiihän siinä nyh mikään kulluhjunu, josen jokuu on vähääsen suoa nullukis.
Mustas kyll tuntuukins siltäs että sää ollet hiras kertoon niistäs toisista mieähistä joitta sulla on ollu ennen ja muh jälkeenihkins..
Terv: lokari1. - Lokari1
laatutiatonen.
Tää meirän piänessä Suamessa ei okkan semmosta hohrokkutta tarjolla. Nymmää oon nin mustankipee, että tairan ottaa määki, vaikka harvemmin lasia kallistanki, yhren kanjakkiryypyn.tieräksä likka neet osaa uira ja helkutin hyvinki, menaan net sun sururusi. Eihhän se mittään jossen muuta otta kuh justins sen yhren vaa, muttas koitas kattooa kunka suurise kuppis oon, sientäs tulee pika päitten äkkiä ujovuksikin jos paljon juoa. Kyl määkin joskus ottan ja siteen josen on rahaa niin ostan komeen sikkarinki, sillos onkih mukavasti elämä, kuh saa ryypätä ja savuutella , nittä huoanoja naisiin mä en ool koskkaan tavanutkaankans, tuoata onkos niitäkin.?
Kunei mun kohralle ool tullut sellasia koekaankaan.
Eihän sun mnyh tarttes ollan mikään mustan kippee , vai enkös mää ymärtänyh mitä sekin tarkoittis , oliskos seet sittäs et pitääs saara mustaaki mieästä, nyh sää sekootiten mun ajaatuksetkins.
Määkin men ja ottan pikku tuikkun jos sees selvitääs munh ajjatuksija.
Lokari1 kirjoitti:
Naeinen ekkä mikkään kuvja.jota män haluun nuoalla.
Mää tykään et- sei elosapetti nyh niin kauheen nätti oll, taikkas kyl se tais oll nuoarena vähään näteinpikih , mut kyy nyh on minustas aikka rupstannu melkeen kuh rusina sellane rypyynes seh naama nääs.
Kyl mää ollen koitanuh selvitää sullen ett en mää tollasis kuh eliisapettikih on tykää ,noit rahha naeisel nihkus seliin on ylpiän sortisii muihin ihmeisiin nähren, niiläk kuns on sittä rahaa vaikkas kuinkas paoljon.
Jah toiseksensa eihän tollaset naeset osaa kallastaakkas varmastikin, taikka kyl hekin kalastaa muttans mieähiä ja rahaahan ne pyyrystääkih niih mun käsityykseni oh tollasistas , eikkä neet minnuuh kinnostas ollenkas.
Mut kyllä mullas on tuoalla mieälessä ettäs onn sullakis niitä mieähiä ollut aikkas montas kuh ett nimiikäs muista läheskääns kaikkiltah, munkin ollet sekkootanuh vaikkas kuink moneen muuhun mieähehen, en mää varmatkas ol se aianova jollaka kanssa sullakis on ollunut sellasistas --
kuinkas se nyh sanotasenkin, minulta kuh ei oikein löyry sitä oikkeeta sanaa, Aih nyh mullen tulikis se sanontas ,
Nih sullan on tainnutki ola sittää vispillän kauppaaki muirenki kanssan.
Noh sehän on oikeastas hyväkih kun on muiljekis kelvaannus, sehään vaan toristaa ettäs ihann käyöttö kelpones likka ollet.
Eikäs mullan niin kaihhian korkeet nes morraali vaatimuksetkat ole , eiihän siinä nyh mikään kulluhjunu, josen jokuu on vähääsen suoa nullukis.
Mustas kyll tuntuukins siltäs että sää ollet hiras kertoon niistäs toisista mieähistä joitta sulla on ollu ennen ja muh jälkeenihkins..
Terv: lokari1.joku kohtalo.
Emmää okkan kaikkea kertonu, mutta nymmää kerron.
Tiäräksää, että kun noi karjalaisnaiset on aina viäny miähen mun nenäni erestä, nin mää aattelin, että niissä on jotain sellasta, mitä meitissä hitaissa hämäläislikoissa ei o.
Sitten mää sain käsiini sen Eruskunnan entisen puhemiähen(naisen oikeesti) Riitta Uasukaisen kirjan "Liahuva liekinvarsi."
Se on karjalainen se Riitta ja se kerto kuinka sielä päin miähiä piretään hyvänä.
Nimmääkin aattelin muuttaa irenttiteettiäni semmoseks karjalaistyyppiseks.
Karjalassa kysyttiin kuulemma aikoinaan kun miäs tuli kotio reisusta, että syäksää, juaksää, naiksää, vai meeksää saunaan?
Mää sitten aattelin myäskin matkia tommosta vähän vilkkaampaa ja estottomampaa tapaa ja kysyin ensimmäiseks mun silloselta poikakaverilta
(ainut mikä mullon ollukkan sun jälkees)ton kysymyksen.
Se kun tuli mua tapaamaan, nin mää pyärähdin eteisessä sen eressä ja kysyin kohtalokkaalla äänellä ton erellä mainitun kysymyksen.
Se kaveri alko kattelleen seinille ja kattoon päin, kopas taskuaan ja sano, että unohti ostaa tupakat - täytyy käyrä kitkalla.
Nin se meni, eikä tullu takasin!:(
Että kyä mää oon onnistunu siveyteni säilyttään, älä eres epäile! - Elviira
Lokari1 kirjoitti:
tieräksä likka neet osaa uira ja helkutin hyvinki, menaan net sun sururusi. Eihhän se mittään jossen muuta otta kuh justins sen yhren vaa, muttas koitas kattooa kunka suurise kuppis oon, sientäs tulee pika päitten äkkiä ujovuksikin jos paljon juoa. Kyl määkin joskus ottan ja siteen josen on rahaa niin ostan komeen sikkarinki, sillos onkih mukavasti elämä, kuh saa ryypätä ja savuutella , nittä huoanoja naisiin mä en ool koskkaan tavanutkaankans, tuoata onkos niitäkin.?
Kunei mun kohralle ool tullut sellasia koekaankaan.
Eihän sun mnyh tarttes ollan mikään mustan kippee , vai enkös mää ymärtänyh mitä sekin tarkoittis , oliskos seet sittäs et pitääs saara mustaaki mieästä, nyh sää sekootiten mun ajaatuksetkins.
Määkin men ja ottan pikku tuikkun jos sees selvitääs munh ajjatuksija.
Terv: Lokari1.niiks sie nyt ymmärsit et,miul on kaike maailma puutteet. niiko mie ymmärsin siu kirjotuksesta . Kyl nyt on käyn nii lokar, sie oot taint ottaa kiintiös täytee.
Et älä tee ennää niitä konjamiini hörppyi. Mitä sie nyt sanot et, miekö mustasukkkane, mitä nyt vähä. ku ossaat nii mukavast haastella tuon T.likan kans.
Mikä siin onkkii etei sitä ossaa peitellä tarpeeks hyvi, siekkii huomasit heti.
Mitä sie nyt tuol mustal miehel tarkotat, sitä miun pittää jäähä miettimää. - Lapuan likka
mirjamarja kirjoitti:
Äitini suku on Kauhavalta lähtenyt, ollut jo yli 100 v. sieltä poissa, mutta aina vaan tuo murre on juuri se, mitä mieluusti kuuntelisi. Siinä on jotain niin juurevaa, jos vaikka vertaa heleään Karjalan kieleen tai Savoon.
Itse olen maata kiertänyt ja Länsi-Suomessa koulua käynyt. Ja kyllä senkin alueen murre hauska on, mutta ei mikään Pohjanmaan murteita voita, on se vaan niin!naulan kantahan.
Mun suluhaanen on lapualaanen ja sitä samaa murretta praatatahan kun Kauhavallaki.
Niinkun mä sanoinki jo aikaasemmin, niin on kaharenmoista sakkia. Me lakeuren ihimiset ja muut.
Ny mä asun täälä Jalasjärvellä, mutta se tuloo, se mun lapualaanen friiari käymähän mun luonani joka viikon pää.
Hyväs lykys mennähän naimisihin, mutta niinkuin mä aikaasemmin jo sanoinki, niin salaasuutena piretähän hääpäivä, mutta ennen mukulan syntymää vihitähän. Sen se on mulle luvannu jo sillon kun sen följyhyn lähärin. - Elviira
Kauhavalaanen kirjoitti:
ja mä en aikaasemmin eres havaannu sua!
Ensin ottaasin eron entisestä akaastani, jos uskaltaasin ja sun kans alottaasin yhres elämähän.
Oot käyny Vaaas astiki, niin mä funteerasin. On avaarakatseesta sun kirijootukses ja ennen kaikkea sä oot musta nuoree, päivastoon kun mun akka, joka ei pärijää muille kun korkeentaan karjalaasakoolle ulkonäköönsä puolehen.
Aina prissaamaas, enkä mä ny kehtaa niiren kans praatamahan alatakkaan, kun on tähärellisempääki asiaa.Tuon kumme ei oo munkaan akkani kun tuo Malviina, jolla on kieli kun kyykäärmehellä.
Samanlaanen on munkin akka ja sentähre oonkin kotua pois aina silloon kun maharollista.
Menöö aika tässäki viraas kun on putkahan traijattavaa.En pirä ny asiallisena sanua ketä lähären tästä kööräämähän.
Tulen taas takaasi sun kans praataamahan, oot emäntä mun makuuni mukaanen. Paree kuitenkin ettei mun akka tierä jokaasesta mun ihaaluni kohteesta. Sille ei trenkää sanua kun korkeintaan missä ovat mun luottokortit, rahat ja Mersun avaamet.....trenkää kiukkuusen akan
Hyväs lykys mun taas tyyräis komerohon miettimähän mitä tuli sanootuks, niinkun se aina pruukaa sanua kun intaantuu isottelemahan.
Se on tällaaselle raavahalle miehelle sellaanen paikka, että vaan sulle uskallan pikkuusen syräntäni purkaa.Vaik et sie miult kysyntkää, nii mie tulin sanomaa. et kyl se vallesmannin kilpi on kirkastunt, oikei valtavast.
Ku vallesmanni erotti noi jyvät akanoist, sitä mie vaa tarkotin et, enhä mie oo mikkää riia haastaja, mieko yritän sovitella. Pittäähä se vallesmannin tietää sekkii.
Ossaap sit paremmi hoitaa tätä hommaasaa. Sit miul on viel semmonekkii asia, ko meil käyp ni valtavast noita vierailijoita, ja se taas tietää sitä et tullee tuota roskaa.
Nii mie ajattelinkkii et, jos vallesmanni olis nii ystävälline et, ilmottas tuon jäteenpoistoo et, vois tyhjentää tuon onkelmajätteen.
Sit mie niku varotan vallesmannii jos soppii? Et ei piä liikaa kahtoo kauniita vieraita naisii. Siin voip käyvä nii et mänettää syvämmensä.
Sit siin on kaike maailma onkelmii ees. Sentähe mie vaa niiko varotan, ettei nää meiä asiat jää niiko huonommal hoiol.
Täs mie haastelin vallesmannil mitä miu mieles ol, ja oon iha varma et, vallesmanni viihtyy työssää.
Terv. Elviira - Komea
Kauhavalaanen kirjoitti:
ja mä en aikaasemmin eres havaannu sua!
Se on tällaaselle raavahalle miehelle sellaanen paikka, että vaan sulle uskallan pikkuusen syräntäni purkaa.olet ja komeasti puhut, Kauhavan mies.
Kuuntelinkin äsken Heikki Ylikankaan (akatemia-professorin) juttua TV:ssä ja hän oli sitä mieltä, että eri heimojen luonnetta on muodostaneet esim. viljelytavat. Idässä on poltettu kaskea, ja se on aiheuttanut pitkiä toimettomia ajanjaksoja, jolloin vain oleiltiin. Sekä runollisuus että riidat ja sodat nousivat siitä maaperästä. ,Kalastus ja metsästys kehittivät oveluutta ja viekkautta ansojen laitossa.
Länsi-Suomessa maanviljelys oli kokoaikatyötä, läheinen Ruotsi ja merenrannikko omalla tavallaan muotouttivat ihmisiä. - Lapuan likka
Elviira kirjoitti:
Vaik et sie miult kysyntkää, nii mie tulin sanomaa. et kyl se vallesmannin kilpi on kirkastunt, oikei valtavast.
Ku vallesmanni erotti noi jyvät akanoist, sitä mie vaa tarkotin et, enhä mie oo mikkää riia haastaja, mieko yritän sovitella. Pittäähä se vallesmannin tietää sekkii.
Ossaap sit paremmi hoitaa tätä hommaasaa. Sit miul on viel semmonekkii asia, ko meil käyp ni valtavast noita vierailijoita, ja se taas tietää sitä et tullee tuota roskaa.
Nii mie ajattelinkkii et, jos vallesmanni olis nii ystävälline et, ilmottas tuon jäteenpoistoo et, vois tyhjentää tuon onkelmajätteen.
Sit mie niku varotan vallesmannii jos soppii? Et ei piä liikaa kahtoo kauniita vieraita naisii. Siin voip käyvä nii et mänettää syvämmensä.
Sit siin on kaike maailma onkelmii ees. Sentähe mie vaa niiko varotan, ettei nää meiä asiat jää niiko huonommal hoiol.
Täs mie haastelin vallesmannil mitä miu mieles ol, ja oon iha varma et, vallesmanni viihtyy työssää.
Terv. Elviiraeikä makialta maista, kun aina prissatahajan, teköö sen sitte kuka tahaansa.
Varsinki me lakeuren väki ollahan niin omavaaraasia, että kun meitä tullahan äkseeraamahan, niin me teherähän justihin päivastoon kun käsketähän.
Sentähäre ei palijo trenkää mennä ihimettelemähän, jos virkavalta putkahan köörää
tuhjanpäävääset suunsoittaja ämmäkki.
Mä oon oppinu että mies on korkiammas arvoos ku akkaväki.
Meirän krannin häjypoikakin on suuremmas arvos kun ämmät.
Oothan sä nähäny miten vallesmaanniki on rehevää kotonansa. Huutaa suureen äänehen sängyn alta sillon kun sen akka on kotua pois.
Krannihin asti kuuluu kun karjuu, että "mä oon herra taloossani."
Sä taisit sanua jotaan tähän tapahan " ko meil käyp nii valtavast noita vierailijoita"..
Mä en oo kyllä pitkähän aikahan nähäny vieraalijoota, oiskohan ne menneet krannihin?
Sielä on vissihin makiammat nisut:(
Täälä täytyys varmahan opetella leipomahan ja keittelemähän makoosimpia tarjoottavia, että vierahat alakaas viihtymähän.
Tää oli mun eherotus?
Vai oltaasikko me täälä lakeurella tosikomia kun
tuolla irempänä, niinkun Savoos esimerkiks?
Panoo pikkuusen ajattelemahan. - Vallesmanni
Komea kirjoitti:
olet ja komeasti puhut, Kauhavan mies.
Kuuntelinkin äsken Heikki Ylikankaan (akatemia-professorin) juttua TV:ssä ja hän oli sitä mieltä, että eri heimojen luonnetta on muodostaneet esim. viljelytavat. Idässä on poltettu kaskea, ja se on aiheuttanut pitkiä toimettomia ajanjaksoja, jolloin vain oleiltiin. Sekä runollisuus että riidat ja sodat nousivat siitä maaperästä. ,Kalastus ja metsästys kehittivät oveluutta ja viekkautta ansojen laitossa.
Länsi-Suomessa maanviljelys oli kokoaikatyötä, läheinen Ruotsi ja merenrannikko omalla tavallaan muotouttivat ihmisiä.Näkööhän tuon jo mukulakkin, että täälä eletähän
juurevasti maata vilijellen, eikä oo tapoohimma kuulunu muiren asioohin sekaantuminen.
Mä virkani puolesta jourun tryykäätymähän sellaasiin paikkoohin missä tarttee kurinpitoo,mutta peltojamme oomma vilijelleet ja pirttivirjelystä harjoottaneet siinä sivuus.
Ei lopu meirän lakeuksilta häjypojat, eikä flikkamukulakkaan.
Hyvin on toimehen tultu jokaaseen heimohon kuuluvan kans, mutta niiren trenkää tietää, että
meitä ei prissaamahan alaata. - asuu nykyisin
Vallesmanni kirjoitti:
Näkööhän tuon jo mukulakkin, että täälä eletähän
juurevasti maata vilijellen, eikä oo tapoohimma kuulunu muiren asioohin sekaantuminen.
Mä virkani puolesta jourun tryykäätymähän sellaasiin paikkoohin missä tarttee kurinpitoo,mutta peltojamme oomma vilijelleet ja pirttivirjelystä harjoottaneet siinä sivuus.
Ei lopu meirän lakeuksilta häjypojat, eikä flikkamukulakkaan.
Hyvin on toimehen tultu jokaaseen heimohon kuuluvan kans, mutta niiren trenkää tietää, että
meitä ei prissaamahan alaata.Kajjaanissa.
Ettei tulis sekkaannusta. - sie muka
asuu nykyisin kirjoitti:
Kajjaanissa.
Ettei tulis sekkaannusta.tiiät, et hää ois karjalaine, mie en uso.
- katleijaejk
sie muka kirjoitti:
tiiät, et hää ois karjalaine, mie en uso.
Eik hän kerra sanonu pohjanmaalt olevans ja anto sillo näytteenki pohjanmaan murttest. Näi mää muista, mutt en mää viitti noit arkistoi nyy kaivella.
- Malviina
sie muka kirjoitti:
tiiät, et hää ois karjalaine, mie en uso.
mut sen mie sanon, et ei meije syykskää tarvii panna kaikkii.
Tuohokii kyykärmekielisyytee mie suhtauvun iha eri taval ko mikä kunnioitetu vallesmanni tarkotus ol.Terväväkielisyys ei oo paha asia ensikää meije kulttuuris, mis on pitänt puolustautuu aina sanallisest, sekä muutekii.
Eikä myökää karjalaiset olla kaik samalaisii.
Mie oon kylläkii nii aito ja alkuperäne, et minnuu ei ossais kukkaa ees matkii.
Mitä työ nyt Hajupoikii ootta taas alkaneet ikävöijä? Pitäskö sitä saaha riitaa aikasiks väe vängäl?!:((( - assuu
katleijaejk kirjoitti:
Eik hän kerra sanonu pohjanmaalt olevans ja anto sillo näytteenki pohjanmaan murttest. Näi mää muista, mutt en mää viitti noit arkistoi nyy kaivella.
Kajjaanissa.
- katleijaejk
Malviina kirjoitti:
mut sen mie sanon, et ei meije syykskää tarvii panna kaikkii.
Tuohokii kyykärmekielisyytee mie suhtauvun iha eri taval ko mikä kunnioitetu vallesmanni tarkotus ol.Terväväkielisyys ei oo paha asia ensikää meije kulttuuris, mis on pitänt puolustautuu aina sanallisest, sekä muutekii.
Eikä myökää karjalaiset olla kaik samalaisii.
Mie oon kylläkii nii aito ja alkuperäne, et minnuu ei ossais kukkaa ees matkii.
Mitä työ nyt Hajupoikii ootta taas alkaneet ikävöijä? Pitäskö sitä saaha riitaa aikasiks väe vängäl?!:(((En kyl miekää hänt tänne kaipaa. Olkoo sit minkä nimine milloki on.
- Malviina
katleijaejk kirjoitti:
En kyl miekää hänt tänne kaipaa. Olkoo sit minkä nimine milloki on.
siul on hyvi paljo samalaine aate ja arvomaailma ko miulkii. Myö ollaa niin suvaitsevaisii,et vaik joku käyttäs joka viikopäivän eri nimmee, ni myö ei oltas moksiskaa. Täs on elämässää joutunt näkemää vaik minkalaista taki kääntäjää.
Pääasia ko ite on tälviisii oma ihteesä ja mahollisimma aito ja suora.
- Elviira
Taas uus päivä ja uuvet puhheet. Kauhia ku tuol naapur maas on kannipaal, sehä täs on mieles ja kauhistuttaa. Et pittääki ol kaikenlaist sairautta.
- Lokari1
Mikäs semmoneh oh, kannipaali?
Selvitäs nysse mullen Elviira,
Kuinkas semmotoine oikkein eläähja misääs maas sellaasit sitenkäs onkaan.
Kertos nut jouttusaan kunmää oll vähän uttelias.
Mää meneh nukkumaan ihan kohtas.
Terv: Lokari1. - ullapulla (toisinpäin)
Lokari1 kirjoitti:
Terv: Lokari1.koitas nu äkkiä kertoo onko se "hannipaali " irässä vai lännessä ..Ja kun me oltiin kaikessarauhassa äskön ulkonakin Jerryn kanssa ,onneks ei meitä syäty ,ja toiseks me ollaankin jo sitä sitkeetä sorttia molemmat .
- Elviira
Lokari1 kirjoitti:
Terv: Lokari1.Oon mie ain tient et, sie oot asioita seuraava mies eiks nii lokari. Kun sie asutkkii näi isos maas, mikkää ei jää tietämättä, niiko tää "kannapis".
Mie vaa luin iltapäivä lehest et, Ruottis on annettu tuomio tämmösel lurjuksel, ko pistelee poskiisa viattommii tyttöi. Viel samaan perheen tytöt.
Ol viel sanont et-murhien kans ol helppo ellää-
viel kauheempaa, ettei omatunto kolkuttant yhtää. Viel olt kehunt et hää joi tyttöje veren.
Kyl maailmas on mahottommii tapauksii. - Elviira
koitas nu äkkiä kertoo onko se "hannipaali " irässä vai lännessä ..Ja kun me oltiin kaikessarauhassa äskön ulkonakin Jerryn kanssa ,onneks ei meitä syäty ,ja toiseks me ollaankin jo sitä sitkeetä sorttia molemmat .
et onks tää aprillii,mut eihä myö olla viel nii pitkäl. Eiks siel teillä oo täst puhuttu mittää?
Eihä siul jerry kans oo mittää vaaraa ko, tää on tapahtunt viime vuonna, ja tuo kauhija rotvale on kiinni. - ullapulla (toisinpäin)
koitas nu äkkiä kertoo onko se "hannipaali " irässä vai lännessä ..Ja kun me oltiin kaikessarauhassa äskön ulkonakin Jerryn kanssa ,onneks ei meitä syäty ,ja toiseks me ollaankin jo sitä sitkeetä sorttia molemmat .
Oli se kauheeta kerrottavaa sielä iltalehdessä .Mikä saa nuoren ihmisen tekemään noin kauheita tekoja . Siellä ei ollut muutakun kauhukertomuksia ,en pidä tapanani käydä näillä lehtien sivuilla . Saa vaan huonon olon . Näitä mielisairaita on joka puolella ,kun he ovat nykyään vapaana , ennen heitä hoidettiin hoitoloissa . Niinkuin sen Anna Lind"kin murhaaja ja monet muut jotka eivät saa edes hoitoa aina kun sitä itse hakevat .. näin siinä sitten käy .
Ja kaikki lehdet ja saatavilla oleva media Filmit ja TV:pelit ovat opettamassa kuinka helppoa on tehdä näitä kauhuuksia.
Yritän unohtaa lukemani --menen keittään hyvät kahveet ja taidan ottaa konjakin kanssa --lämmikkeeksi- Hyvää päivän jakoa kaikille . - my.mm.eli
Elviira kirjoitti:
Oon mie ain tient et, sie oot asioita seuraava mies eiks nii lokari. Kun sie asutkkii näi isos maas, mikkää ei jää tietämättä, niiko tää "kannapis".
Mie vaa luin iltapäivä lehest et, Ruottis on annettu tuomio tämmösel lurjuksel, ko pistelee poskiisa viattommii tyttöi. Viel samaan perheen tytöt.
Ol viel sanont et-murhien kans ol helppo ellää-
viel kauheempaa, ettei omatunto kolkuttant yhtää. Viel olt kehunt et hää joi tyttöje veren.
Kyl maailmas on mahottommii tapauksii.selkäpiitä karmii. Nuo tuommoset.
Mut täst tul mielee käyvä kysymää teilt, jotta kuulitteks työ eile mittää outoo rusahtelluu? Mie en kuult, mut se voip johtuu täst mahottomast niistämisest. Lienöö mänt korvatkii lukkoo.
Ne ku enne vanhat sannoit, jotta niinko eile ois pitänt talve selkä taittuu. Heikipäivän tää niiko tapahtuis. Nii jotta kuulitteks työ, käiks näi? my.mm.eli kirjoitti:
selkäpiitä karmii. Nuo tuommoset.
Mut täst tul mielee käyvä kysymää teilt, jotta kuulitteks työ eile mittää outoo rusahtelluu? Mie en kuult, mut se voip johtuu täst mahottomast niistämisest. Lienöö mänt korvatkii lukkoo.
Ne ku enne vanhat sannoit, jotta niinko eile ois pitänt talve selkä taittuu. Heikipäivän tää niiko tapahtuis. Nii jotta kuulitteks työ, käiks näi?Tiällä aenakaa se talave selekä ou mihinkää taettuna.Pakkane sen ku kiristyy vua.
Kyllä kae nuita murha juttja on kaatta aekaen ollu.
Nyt vua tuo metia tekköö niistä kaekkii tiijoks.
On ne kyllä nii kaaheita asijoeta ettee niitä kaekkija voe ies lukkee.
Mihikä se tämä mualima männöökkää.- Malviina
muori67 kirjoitti:
Tiällä aenakaa se talave selekä ou mihinkää taettuna.Pakkane sen ku kiristyy vua.
Kyllä kae nuita murha juttja on kaatta aekaen ollu.
Nyt vua tuo metia tekköö niistä kaekkii tiijoks.
On ne kyllä nii kaaheita asijoeta ettee niitä kaekkija voe ies lukkee.
Mihikä se tämä mualima männöökkää.kattomas se elokuva "Uhrilampaat" ja siin ol pääosas se Anthony Hopkins.
En ikinä elämäi aikan voi ennää tuota hyvvää näyttelijääkää aatella muuna ko sen elokuvan kannibaali psykiatrin.
Se ol nii vertahyytävä thilleri, et en oo pahempaa näht.
Aikoinaa ko ol olevinnaa sellane elokuva ko "Psyko", karmaseva ol sekkii ja siinkii ol pääosas Anthony, mut sukunimi ol Perkins. Se ol tuoho Uhrilampaisii verrattun laste leikkii.
Pitäsköhä männä kattomaa se "Matti" - elokuva?
En mie sitä nyt tarkota et hää ois mikkää psykopaattirikolline, mut ko elokuvist mainitsin.
Meil päi on pakkane laskent. Mittari näytti justii 21 astetta. Eile ol viel 28.
Se pakkanekkii on niiko murteet, et naapuripitäjäs jo er asteista. - Elviira
my.mm.eli kirjoitti:
selkäpiitä karmii. Nuo tuommoset.
Ne ku enne vanhat sannoit, jotta niinko eile ois pitänt talve selkä taittuu. Heikipäivän tää niiko tapahtuis. Nii jotta kuulitteks työ, käiks näi?kuult mittää rusahtelluu, vaa iha tavallista pakkase pauketta nurkis. Taitaa pakkane paukkuu viel hyvinkkii, ainankkii yl loppuviikon.
Siehä sen sanoit, Heikin päivänä lähetää kevättä kohe. Ja olha se joku päivä ku kaik huomaa. Millo se olkaa? Muistat sie? - Lokari1
Oli se kauheeta kerrottavaa sielä iltalehdessä .Mikä saa nuoren ihmisen tekemään noin kauheita tekoja . Siellä ei ollut muutakun kauhukertomuksia ,en pidä tapanani käydä näillä lehtien sivuilla . Saa vaan huonon olon . Näitä mielisairaita on joka puolella ,kun he ovat nykyään vapaana , ennen heitä hoidettiin hoitoloissa . Niinkuin sen Anna Lind"kin murhaaja ja monet muut jotka eivät saa edes hoitoa aina kun sitä itse hakevat .. näin siinä sitten käy .
Ja kaikki lehdet ja saatavilla oleva media Filmit ja TV:pelit ovat opettamassa kuinka helppoa on tehdä näitä kauhuuksia.
Yritän unohtaa lukemani --menen keittään hyvät kahveet ja taidan ottaa konjakin kanssa --lämmikkeeksi- Hyvää päivän jakoa kaikille .Kuh teet puhuuttes.
Tuoalla melkeen mun taka pihalla se on vilmattu , ollenkäynyt sitä paikkaa kathomassakih. tuolla uuniversaali tutiossaha se on tehtynä se psykö vaikkas mikäs sen nimih nyh ollkaan.
Mää en oikkein ymäärätyny miksi seh niitä likkoijah söi... kyl määkin tykkäsin kans nualla mut en mää kettään pureis.
Mää luulisin et tytöötkin tykkääis jos joskus hyviin nuoalis, niih että huulimaalit lähteis poies, mutt ei mulla oll paljokkas kokemustsii tollasestas nuoalemisesta.
Terv: lokari1. - my.mm.eli
Elviira kirjoitti:
kuult mittää rusahtelluu, vaa iha tavallista pakkase pauketta nurkis. Taitaa pakkane paukkuu viel hyvinkkii, ainankkii yl loppuviikon.
Siehä sen sanoit, Heikin päivänä lähetää kevättä kohe. Ja olha se joku päivä ku kaik huomaa. Millo se olkaa? Muistat sie?noit muistkuhmui, tai mitä nystyi ne onkaa. Ei vaa auttant mittää, ko ei muista ni ei muista.
Täs kohtaa kyl auttas jos ois kustaan kirja hyllys, ni vois kahtoo siit. Tiijethä sie tään vilkunan kustin. Häähä se ol tutkint näit ja merkint muistii.
Oon miekii muistii merkint mustaa vihkoo monnii asioit. Voip olla et en just tätä. Mut monta muuta tärkiitäkkii assiit siel on. Siin on vuan yks paha ropleemi, ko en millää muista mihi mie sen vihkon oon laittant.
Pitäskii ruveta jottai ehtimää, ni siinhä vois tää musta vihko löytyy. Katoha, ko se ei millonkaa löyvy se mitä ehtii. Vuan monta muuta, hävveyksis olevaa, löytyy sen sijjaa.
Se hyvä puol siin ehtimises on,
(täl ehtimis sanal ei oo mittää tekemist kerkiimise kans. Selvennykseks vuan sanon tään täs. Niiko muu murteisil suomennukseks)
jotta ain sitä jotakii löytää ko alinommaa ehtii.
Oiskoha tää miul oikee semmone erityislahjakkuus. Oleks sie huomant ihelläis tämmösii taipumuksii? - Elviira
my.mm.eli kirjoitti:
noit muistkuhmui, tai mitä nystyi ne onkaa. Ei vaa auttant mittää, ko ei muista ni ei muista.
Täs kohtaa kyl auttas jos ois kustaan kirja hyllys, ni vois kahtoo siit. Tiijethä sie tään vilkunan kustin. Häähä se ol tutkint näit ja merkint muistii.
Oon miekii muistii merkint mustaa vihkoo monnii asioit. Voip olla et en just tätä. Mut monta muuta tärkiitäkkii assiit siel on. Siin on vuan yks paha ropleemi, ko en millää muista mihi mie sen vihkon oon laittant.
Pitäskii ruveta jottai ehtimää, ni siinhä vois tää musta vihko löytyy. Katoha, ko se ei millonkaa löyvy se mitä ehtii. Vuan monta muuta, hävveyksis olevaa, löytyy sen sijjaa.
Se hyvä puol siin ehtimises on,
(täl ehtimis sanal ei oo mittää tekemist kerkiimise kans. Selvennykseks vuan sanon tään täs. Niiko muu murteisil suomennukseks)
jotta ain sitä jotakii löytää ko alinommaa ehtii.
Oiskoha tää miul oikee semmone erityislahjakkuus. Oleks sie huomant ihelläis tämmösii taipumuksii?Et ei ois vanhaks tulemista, kuuleha mie kerro siul, ko sie haet alinommaa sitä mustaa vihkoas.
Miul kans kävi silviisi täs muutama vuos sit et,ko miul ol tuollasii tavallissii lukkoja niiko, riippulukkoja. Oliks heitä muutamii. Ajattelin et vaihampa niihe paikkaa, et kyl mie muistan nyt mis ne on.
Voitsie kuvitella, en tänäpäivänäkkää oo löytänt niitä. Nii hyvvää paikkaa mie osasin laittaa.Et näi se elämä meitä sortaa.
Et tämmöne lahja miulkkii on. =)))
- Elviira
Tehhää täst kylmäst pakkaspäiväst, mukava ja rattosa keskustelu päivä. Tää voip olla monel niiko miullekkii, sellane sisäl olo päivä.
Ko haastelaa mukavii, siin se aika männöö rattosast. Mukavaa ja puheliasta päivän jatkoo. - Lokari1
Mitä tuoalla aleampana kirjoitit?
Kyl sää sitten pelvoitit sen sen kertaisen hellumieähes pahhan kerrah haha tais mennäh houshuhin sill.
oll kyl sinjä mielesjä viksukih kuh men housujaans muuallen sivojammaan.
Sää et visiin huoamanutkas et silläs kävi vahinko , oiskohans olluns mahha vähhän vetälällän.
Taijkka sillen oli kotonaan varoiteltus kaikistas naisistan ja sillen tulikis kiirus kotijansa.
Kyl sää taratkis olla ihhan viksu naenen, eihäns tollasija mieähiä nytten kukaan hellupoijaksensa viiti otaa, kuh nillä menee maha sekkaisih jo puheesta, kuikans oliskaan pää meny sekkaisis jos ols sun kanssas päässyh sinnes saumaan....
Totanoin... sä et olle sanonutten mitään siittäs kallaan menost, meinaan jos mää tulisin sinnen suoameen kesällän, vaikka eihän siellä taitas mitään tyätä mullennollkaas kuh niitäs pikohalleiakaan ei aljeta rakentamaan ja neet uimalat-- kylppylätkis kun ei niitäkäs sittens kaitten aljeta rakentammaan.
Oilsikohan mulla mitään muuta työätä siellä kuh ollan vaan, kuh et siittäkäs kallaankaan menostah oll mitään sanonus mullen.
terv: Lokari1.- Tampereen likka
mustankipeyrestä.
Tai mää oikeestaan ensin käytin sitä sanaa.
Emmää tarkottanut, että värillä olis väliä.
Kuule, mullei o hitauteni lisäks mitään muuta pahempaa vikaa kun se, että mää oon varmaanki värisokee.
Eräänäki suvena mää olin.... kävelyllä sellasen mukavan miähen kanssa tua Pyynikillä "muistojen lehrossa", ninkun siinä yhressä vanhassa romanttisessa laulussa sanotaan. Muistaksää miten se laulu ny menikän?
Jotain mää siittä muistan ...."Muistojen lehtoon, tullessa ehtoon" ja sitten viä, että "Pyynikin rinteet ne kertoa voi tarinaa monta..."
No nin mää siis olin....kävelyllä muun muassa...
Jokku porukat tuli vastaan ja yks siittä sakista sano, että toikin värisokee likka ei katto yhtään kenen mukaan se lähtee.
Usko ny, kun muukki sanoo, että mää oon värisokee, nin mää oon sitten, joissain asioissa. - Lokari1
mustankipeyrestä.
Tai mää oikeestaan ensin käytin sitä sanaa.
Emmää tarkottanut, että värillä olis väliä.
Kuule, mullei o hitauteni lisäks mitään muuta pahempaa vikaa kun se, että mää oon varmaanki värisokee.
Eräänäki suvena mää olin.... kävelyllä sellasen mukavan miähen kanssa tua Pyynikillä "muistojen lehrossa", ninkun siinä yhressä vanhassa romanttisessa laulussa sanotaan. Muistaksää miten se laulu ny menikän?
Jotain mää siittä muistan ...."Muistojen lehtoon, tullessa ehtoon" ja sitten viä, että "Pyynikin rinteet ne kertoa voi tarinaa monta..."
No nin mää siis olin....kävelyllä muun muassa...
Jokku porukat tuli vastaan ja yks siittä sakista sano, että toikin värisokee likka ei katto yhtään kenen mukaan se lähtee.
Usko ny, kun muukki sanoo, että mää oon värisokee, nin mää oon sitten, joissain asioissa.et se tapolan makkarat on parraita, mul oon mon naesen niih sanonutkis.
Mut en mää oll vittinyh selaasiia piirakkaitas kokeillas.
Jokkas ollis karrelen ja mustaksikiin pallanuh.
Enkäs mää oll koviinkiinostunutkas semmotista naesistakas kuh pitää mustaa pareempan kuh ihan tät tavalist suoamalaist.
Sill konstii niitäs sekas värisii sittes tulleeki, jost kus sillen merimieähelekis.
Enn mää oll ruukanu tykäätä nois sekkasiköi-- tota noin pitiki sanoo että kyl sammaa värii pitäis niiku suoasia kull musta ei olle mikään oikie väri-- taikkas kunkas sens nyt sanoosin,
nii kyll yks väriinen on paljonkis nätyimpi kunt kirjavavan värine. Noon eihän silekäs mitään voi jos onn väri sokkee, mut mää kyll oon aika tarkkasta pitänytkis ettei sekonutus väreet.
Sekuns on jokkaisens ommaa aseeja mist tykkäntyy
mul kun on aika hyvä toi mun värisijlmä.
Vaiken ollkaan maalariksi ruvenukkaan.
Lokari1 kirjoitti:
et se tapolan makkarat on parraita, mul oon mon naesen niih sanonutkis.
Mut en mää oll vittinyh selaasiia piirakkaitas kokeillas.
Jokkas ollis karrelen ja mustaksikiin pallanuh.
Enkäs mää oll koviinkiinostunutkas semmotista naesistakas kuh pitää mustaa pareempan kuh ihan tät tavalist suoamalaist.
Sill konstii niitäs sekas värisii sittes tulleeki, jost kus sillen merimieähelekis.
Enn mää oll ruukanu tykäätä nois sekkasiköi-- tota noin pitiki sanoo että kyl sammaa värii pitäis niiku suoasia kull musta ei olle mikään oikie väri-- taikkas kunkas sens nyt sanoosin,
nii kyll yks väriinen on paljonkis nätyimpi kunt kirjavavan värine. Noon eihän silekäs mitään voi jos onn väri sokkee, mut mää kyll oon aika tarkkasta pitänytkis ettei sekonutus väreet.
Sekuns on jokkaisens ommaa aseeja mist tykkäntyy
mul kun on aika hyvä toi mun värisijlmä.
Vaiken ollkaan maalariksi ruvenukkaan.
Terv: Lokari1.jotenkin rasistiselta!:(
Varsinkin, jos sää itte et oo niitä mukuloita tehny minkän värisiä. Tairat taas yrittää jotenki eksyttää:(
Kyä sulla tään mun viimeisen vuntsaamisen mukaan saattas olla monenkirjavia kakaroita.
Liian pualustelevalta, oikeestaan harhaanjohtamiselta, tai paremminki sen yrittämiseltä kuulostaa, "kyl sammaa värii pitäs niinku suasia.."
Onkohan sulla torellakan puhtaat jauhot pussissa?
Loppulauseessas sää oikeestan vasta paljastikkin mistä sun kohralla on kysymys.
"...kunon aika hyvä toi mun värisilmä.
vaikken oo maalariksi ruvennukkan."
Eksytysyritys!
Sää ookki pilapiirtäjä ja rasististen kuvien maalaaja.Tummaihosia ihmisiä piirrät ja varustat piirrokses rasistisella tekstillä.
Ninkun se eresmennyt pilapiirtäjä Kari Suamalainen, josta tuli eilen TV - ohjelm.
Sen tytär siinä niinkun muisteli isäänsä ja siinä yhteyressä näytettiin rasistisia piirustuksia, mikkä ei läpässy eres sensuuria.
....Sää mikän timpuri oo, vaan taiteilija, mutta kyä mun miälestä pitäs mukulansa tunnustaa, vaikka ne ois minkä värisiä:(((( - Lokari1
jotenkin rasistiselta!:(
Varsinkin, jos sää itte et oo niitä mukuloita tehny minkän värisiä. Tairat taas yrittää jotenki eksyttää:(
Kyä sulla tään mun viimeisen vuntsaamisen mukaan saattas olla monenkirjavia kakaroita.
Liian pualustelevalta, oikeestaan harhaanjohtamiselta, tai paremminki sen yrittämiseltä kuulostaa, "kyl sammaa värii pitäs niinku suasia.."
Onkohan sulla torellakan puhtaat jauhot pussissa?
Loppulauseessas sää oikeestan vasta paljastikkin mistä sun kohralla on kysymys.
"...kunon aika hyvä toi mun värisilmä.
vaikken oo maalariksi ruvennukkan."
Eksytysyritys!
Sää ookki pilapiirtäjä ja rasististen kuvien maalaaja.Tummaihosia ihmisiä piirrät ja varustat piirrokses rasistisella tekstillä.
Ninkun se eresmennyt pilapiirtäjä Kari Suamalainen, josta tuli eilen TV - ohjelm.
Sen tytär siinä niinkun muisteli isäänsä ja siinä yhteyressä näytettiin rasistisia piirustuksia, mikkä ei läpässy eres sensuuria.
....Sää mikän timpuri oo, vaan taiteilija, mutta kyä mun miälestä pitäs mukulansa tunnustaa, vaikka ne ois minkä värisiä:((((silts nykkyaijan naieasten jutuult, nih kun niil on ainja se syytelevä mieäli mieästä kohta, ittes ei mitään oll koskas tehny, taikken niihän ne sanoovatten, mutt nee mieähet sit on ihhan kauheeta kaiekkia pahaa tekeemään-
Yksikis mun ystävän avios vaimo ainna syytis mieästään vieraissa käymisistän , muut tällä arvom ruoalla niitä viearaitä miehiä sitten vastas ollkiin, kyl näyttäs toi naisen mieäli osaavan kääntääkin kaikis asioissa neh ihhan yläsallasins.
Mää en enääns viitiies sanoonstas mitään , kuh mun puheet käänetäs ihan toiseksikin mitään neh on kuh oikein ne onkkaans.
Mitääs jos mää sanoosin et:: mullan on niitä mukuloitakis yl sen oikian määränkins jaa monneen naieäsen kanssakiis.
Taittas mennäs se valhejuttu parraiten totuujen puhumisestakis , kun oikee totuus ei kellpaa.
Eikkä kunnoh mieäskääns, näy kellenkäs kelppavanhan.
Totas nyt siteen mää tästäs eteenpäin myöäntelenkis vaan, jos se ollis miealuisempaa kuultavaa.
Kyll mää senttäs vieläkis sannoon et timpurihan mää vaan ollen.
Kyl se Kari suoamalainehkin ol vissiins asian mietiny ihan oikkein kunse niitä piirustuksii tekki, ihan oikeeta asijaa niistän määkin niissän näkeäisin.
Eikkä se mitää raasismia ooll jos sens tottuuren sanookis.
Nyh mullen tuli viearaita yks pariiskunta , niih mun pitää loppettaa ny.
Lokari1 kirjoitti:
silts nykkyaijan naieasten jutuult, nih kun niil on ainja se syytelevä mieäli mieästä kohta, ittes ei mitään oll koskas tehny, taikken niihän ne sanoovatten, mutt nee mieähet sit on ihhan kauheeta kaiekkia pahaa tekeemään-
Yksikis mun ystävän avios vaimo ainna syytis mieästään vieraissa käymisistän , muut tällä arvom ruoalla niitä viearaitä miehiä sitten vastas ollkiin, kyl näyttäs toi naisen mieäli osaavan kääntääkin kaikis asioissa neh ihhan yläsallasins.
Mää en enääns viitiies sanoonstas mitään , kuh mun puheet käänetäs ihan toiseksikin mitään neh on kuh oikein ne onkkaans.
Mitääs jos mää sanoosin et:: mullan on niitä mukuloitakis yl sen oikian määränkins jaa monneen naieäsen kanssakiis.
Taittas mennäs se valhejuttu parraiten totuujen puhumisestakis , kun oikee totuus ei kellpaa.
Eikkä kunnoh mieäskääns, näy kellenkäs kelppavanhan.
Totas nyt siteen mää tästäs eteenpäin myöäntelenkis vaan, jos se ollis miealuisempaa kuultavaa.
Kyll mää senttäs vieläkis sannoon et timpurihan mää vaan ollen.
Kyl se Kari suoamalainehkin ol vissiins asian mietiny ihan oikkein kunse niitä piirustuksii tekki, ihan oikeeta asijaa niistän määkin niissän näkeäisin.
Eikkä se mitää raasismia ooll jos sens tottuuren sanookis.
Nyh mullen tuli viearaita yks pariiskunta , niih mun pitää loppettaa ny.
Terv: Lokari1."viaraaks tuli yks pariskunta:)"
Mitäs häpeemistä siinä olis jos likkojakin tulee oikein parittain kylään.
Sitten sää syyttelet meitä naisia - varsinkin mua,asioiren vääristelystä.
Enhän mää ole sua mistään syyttäny, torennu vaan, että oot sää aikamoinen Casavova ja osaat puhua omaan pussiis.
Mää vaan oon sellai tarkka huamaamaan noi miästen kataluuret, vaikkakin vähän viiveellä, kun oon hiras. Hiras, mikä hiras, mutta kova tekeen ajatustyätä ja sitten aina pääryn lopulta oikeisiin johtopäätöksiin.
Pirä sää ny hauska iltapäivä!
Näin kirjoitikki:"Monen naieäsen kanssakiis."
Kyä mun vanhanaikasena likkana on sanottava, että ryhmäseksi on miälestäni jotenkin perverssiä. - Turunmummi
"viaraaks tuli yks pariskunta:)"
Enhän mää ole sua mistään syyttäny, torennu vaan, että oot sää aikamoinen Casavova ja osaat puhua omaan pussiis.
Mää vaan oon sellai tarkka huamaamaan noi miästen kataluuret, vaikkakin vähän viiveellä, kun oon hiras. Hiras, mikä hiras, mutta kova tekeen ajatustyätä ja sitten aina pääryn lopulta oikeisiin johtopäätöksiin.
Kyä mun vanhanaikasena likkana on sanottava, että ryhmäseksi on miälestäni jotenkin perverssiä.sit nauratti, ku mää luin noit teitin jutuitanne. olisis niim mukava, ko niis olsis viäl ääni ja nuatti mukan.Sitä on niiv vaikia kuvitell ainaki ton Lännenlokarij jutuist. Mistpäin see taas olika kotosin? Mult on tainnu mennä ohi korvitten.
- Vallesmanni
Turunmummi kirjoitti:
sit nauratti, ku mää luin noit teitin jutuitanne. olisis niim mukava, ko niis olsis viäl ääni ja nuatti mukan.Sitä on niiv vaikia kuvitell ainaki ton Lännenlokarij jutuist. Mistpäin see taas olika kotosin? Mult on tainnu mennä ohi korvitten.
mutta sitä ei trenkää sanua, mistä "asiakkaat"
ovat kotoosin.
Itte oon kauhavalaanen ja pysyn, niin kauvan kun mun kotideurun multahan peitetähän. Akka mun on karjalaanen, jos ei kukaan sitä oo vielä havaannu. - my.mm.eli
Vallesmanni kirjoitti:
mutta sitä ei trenkää sanua, mistä "asiakkaat"
ovat kotoosin.
Itte oon kauhavalaanen ja pysyn, niin kauvan kun mun kotideurun multahan peitetähän. Akka mun on karjalaanen, jos ei kukaan sitä oo vielä havaannu.Mite myö ei oo tätä älytty. Et siun eukko oiskii karjalaisii.
Vai palturiiks tää rupes vallesmanni puhumaa. Mie en oo ikänäin kuult jotta karjalaine eukko panis miestää sängy alle makkoomaa. Tai komeroo kaupoil lähtiissää.
Mie vunteerasin piän puhk, jot voisiiks tää mitekää olla mahollist.
Muuta selityst en löytänt, ko jotta sie oot vient piikasen minniimeks sinne komiaa kottalloos ja sielt hää on lapsparka suant anopiltaa pohjalaisnaisten tappain tartunnan kiukkusuutee ja tähä tämmöösee miehen kohteluu.
Myö karjalaist mittää kiukkusii ikänää oo oltu. Nauravaisii ja ilosii yle aikaa.
Onneks tää siun eukkos on osant kuitekii pittee huastaissaa kielesä notkiina, kerkijää viis sannoo siinä ko pohjalaine yhön sanan. Täshä se on selitys, kun tuota akkain praataamist riitelyks luulottelet. Korvais ei kerkii erottoo sannoi toisistaa.
Kyl miul jo meinas ver nousta piähä noist aikasemmist, ko naisii akaks sanot, ja varsikii ko kyykiärmeen kieleks ja kanoiksi jo nimittelemmää aloit. Nii pist vihaks sillo. Puuttu vuan jot ois piättömiks kanoiksi viel sanont.
Kyllä miun mies ois tuommosest saant jo tiskirätil ympär korvii. Olis sit vaik mite harvasanane, ni ei ois toista kertoo noil sanoil suutaa aukast.
Kyl pitäs noin korkiin virkamiehen vähä hienostunneemmast naisist puhhuu. Näköjää ko viel olet naisiimänevän sorttine. Vokottelet jo toisii, vaik et entisestkää oo erroo suant.
Herrää eppäilys, ettei vuan ois salarakkaita puol liänii.
Sellasiiha ne kyl kaik koppalakkiset on ain tupanneet olemaa, naisiin narroojii.
Siekii, vaik muute kyl oot virkais hoitant mallikkaast. - Malviina
my.mm.eli kirjoitti:
Mite myö ei oo tätä älytty. Et siun eukko oiskii karjalaisii.
Vai palturiiks tää rupes vallesmanni puhumaa. Mie en oo ikänäin kuult jotta karjalaine eukko panis miestää sängy alle makkoomaa. Tai komeroo kaupoil lähtiissää.
Mie vunteerasin piän puhk, jot voisiiks tää mitekää olla mahollist.
Muuta selityst en löytänt, ko jotta sie oot vient piikasen minniimeks sinne komiaa kottalloos ja sielt hää on lapsparka suant anopiltaa pohjalaisnaisten tappain tartunnan kiukkusuutee ja tähä tämmöösee miehen kohteluu.
Myö karjalaist mittää kiukkusii ikänää oo oltu. Nauravaisii ja ilosii yle aikaa.
Onneks tää siun eukkos on osant kuitekii pittee huastaissaa kielesä notkiina, kerkijää viis sannoo siinä ko pohjalaine yhön sanan. Täshä se on selitys, kun tuota akkain praataamist riitelyks luulottelet. Korvais ei kerkii erottoo sannoi toisistaa.
Kyl miul jo meinas ver nousta piähä noist aikasemmist, ko naisii akaks sanot, ja varsikii ko kyykiärmeen kieleks ja kanoiksi jo nimittelemmää aloit. Nii pist vihaks sillo. Puuttu vuan jot ois piättömiks kanoiksi viel sanont.
Kyllä miun mies ois tuommosest saant jo tiskirätil ympär korvii. Olis sit vaik mite harvasanane, ni ei ois toista kertoo noil sanoil suutaa aukast.
Kyl pitäs noin korkiin virkamiehen vähä hienostunneemmast naisist puhhuu. Näköjää ko viel olet naisiimänevän sorttine. Vokottelet jo toisii, vaik et entisestkää oo erroo suant.
Herrää eppäilys, ettei vuan ois salarakkaita puol liänii.
Sellasiiha ne kyl kaik koppalakkiset on ain tupanneet olemaa, naisiin narroojii.
Siekii, vaik muute kyl oot virkais hoitant mallikkaast.Myö karjalaiset ollaa kaikkee muuta ko kiukkusii.
Tai, tietyst, jois antaa aihetta, niinko nyt vallesmanni anto.
Miul muka kyykäärmee kiel! Kukkaa ei ossaa nii leppeest haastaa ko mie. Ukkoinkii sano, et niiko satakiele lauluu kuuntelis ko sie haastelet.
Tietyst ukkoloile pittää kuri pittää, sehä ny on sanomattakii selvä, mut et kovi ussei komeroo tai sängy alle pantas mies. Ei veikkone!
Koko täl viikolkaa en oo kertaakaa pahemmi komennelt, muutako ne tavalliset kuviot. - isoäiti**
Malviina kirjoitti:
Myö karjalaiset ollaa kaikkee muuta ko kiukkusii.
Tai, tietyst, jois antaa aihetta, niinko nyt vallesmanni anto.
Miul muka kyykäärmee kiel! Kukkaa ei ossaa nii leppeest haastaa ko mie. Ukkoinkii sano, et niiko satakiele lauluu kuuntelis ko sie haastelet.
Tietyst ukkoloile pittää kuri pittää, sehä ny on sanomattakii selvä, mut et kovi ussei komeroo tai sängy alle pantas mies. Ei veikkone!
Koko täl viikolkaa en oo kertaakaa pahemmi komennelt, muutako ne tavalliset kuviot.Katoha mite tuttuu haastamist täält löyty
iha puhast äitiin kieltä. Täl miekii aloti
kommunikoinni ja pärjäsinkii jonku aikaa,
enneku jouvuin opettelemaa uusii kielii.
Sillo aikonaa pojat naureskel, et männöö
lukemaa kielii Karjakunnal tai teurastamol.
Luve nyt oikeil viisii: sanottii, ku lukumäärä
piti saaha selvil.
Jossai muual päi ne lask mut meil luvettii.
Ilosiiha myö karjalaiset ain ollaa eikä koskaa
pitkävihasii.
Joha sitä meijä lauluskii sanotaa: Jos mie saisi joute olla,
kesäkauvet voita syyvä.
Sehä osottaa mite myö osataa elämäst nauttii. - Lokari1
"viaraaks tuli yks pariskunta:)"
Kyä mun vanhanaikasena likkana on sanottava, että ryhmäseksi on miälestäni jotenkin perverssiä.Juottin kahveeta ja pareneltiin maaljimaa.
Eikös sitä tälläne viriili leskiimieäs voiskin joskuseltaan pitääki hauskkaa.
Oolishan see mukkavaa kuh olis voita mollenmi puoalin leippää.
Ei see minusta mitään pervektiä oll jos on suoatuvaisii likoi, mutt kyllä mullen tollaset jääkis ihhan haaveilukseksi.
Kukkaan kuh ei mua haluu kuh mullan ei oll rahaakas tarpeeeksin ellaasihin illoihin.
En mää nytten oikein uskos sinuun hitaakse, kyll sullan onkin hyvvä ja noppee mieälikuvituus ainaskis.
Kuun kaikkii tollasta minusta uskosit.
Muutt sanoohan neet ihmeiset sellaikis että ittestäänsä se paha pappikiin saarnaa.
Tota oilsikohan se sinnunkis sopiva vertaaus.
Mun erään kavverin vaimmo ainas eppäilis ja syytis mieästään , muutas kun se viearaissa kävijäkis olikis vaimmo itten.
Sehään on ylleistä että hyäkkäys on parras puolustu , jotta tämäkis vaimo käyttikis melkkeen koko ajan siinäh avioolitossas, kyyl olllikih helkkurin hyvvä valhetteleen se naenen.
Kyll see mun kavveri oliki ihan aisankannatelija koko sen avion liittosa ajan.
Häneellen onni kuh kuoali, niih seh vaommonsas pääsikin, jakaan kuh aamulehtee ihhan vappastih, vaikkans kylläs tekiis joopitkään mieähensä elläsäkinn. jottain 27 vuotta oll ylityössä ollevinaansa , mutt oliki toisten mieästen kanssa herkutelutelemas josskin vieraasa petissä.
Joo kyl niit naisii passaa uskoo eihän neet mitään koskansa , mieähethän neet vaan ainja onkiin syypäisijä.
Mää sanossin vaan ett tul tänne syparka tääl on paljon toisiikih , mullan oon leveet hartijat kull mä noikin jaksan ihan hyvin kanttaa.
Enkä mää viiti enään puollustella, kuh se minuun mitenkäs auttas kuintekkas.
Kuh sullan oon niin kauhhian epäluulonenh mieäli.
Kyl mää olen omastah mieälestänih ihhan kunnolineh , mutt mittenkäs mää sen voisin toristaa, noh en yrritääkääns sehään on liikkas vaikijaakih ,kuh et kuittenkas uskomua.
Nyh mää meenen nukkumaan. hyvää yöätä vaan.
Terv: Lokari1.
- Lokari1
Mikä on se värillineh mieäs.
Sieällä helsinkiin asemallahansa niitä onkin lorvimassan vaikka kuinkas paljonkinh.
Niiistän ei kaikiten saiskaas puhuu mitään , määkän en sanno mitään. kun neet ei oll mun tielläni sieällä.
Tää palsta menih jotenskin sekkaisin kuh kirjoitin tännes niin nyh enkään sa sihen paikkaan mihin olen koitamassas.
Terv: Lokari1.- Elviira
Ai sie oot kirjottant viel eile , ja kysyt siint mustat miehest.Kuule hetihä se selvvis ku ,heräsi ja luin siu kirjotukses.Sie eppäilit et se ois Helsinkin asemalt joku lorvi. Ei, ei, ei.
Eikä se olt Mantelakkaa, tiiäthä sie sen entise pressan, joka istu vankilassakkii monet vuuvet. Et ku meil on nuo pressavaalit et, ols tullu kanustammaa. Ei olt .
Mut kuule mie kerro siul, Se ol tuo miu nuohooja, joka käyp useeamman kerra vuuves, sekö käyp nuohoomas miu takkahuoneen hormin.
Sitä mie oon siul ihmetelt et, mite voip noi saunapuhas mies tulla noikkii mustaks.
Nyt ko sie saat tämän kirjotuksen, voit lukkee tämänkki arvotuksen. Sehä siin on mukavaa et, tää selvis mail molemmil nyt.
Terveisii vaa sin kalivorniaa, siel se miu serkkunikkii elelee miehesä kans. - Lokari1
Elviira kirjoitti:
Ai sie oot kirjottant viel eile , ja kysyt siint mustat miehest.Kuule hetihä se selvvis ku ,heräsi ja luin siu kirjotukses.Sie eppäilit et se ois Helsinkin asemalt joku lorvi. Ei, ei, ei.
Eikä se olt Mantelakkaa, tiiäthä sie sen entise pressan, joka istu vankilassakkii monet vuuvet. Et ku meil on nuo pressavaalit et, ols tullu kanustammaa. Ei olt .
Mut kuule mie kerro siul, Se ol tuo miu nuohooja, joka käyp useeamman kerra vuuves, sekö käyp nuohoomas miu takkahuoneen hormin.
Sitä mie oon siul ihmetelt et, mite voip noi saunapuhas mies tulla noikkii mustaks.
Nyt ko sie saat tämän kirjotuksen, voit lukkee tämänkki arvotuksen. Sehä siin on mukavaa et, tää selvis mail molemmil nyt.
Terveisii vaa sin kalivorniaa, siel se miu serkkunikkii elelee miehesä kans.Mutkunniittä jokka on sosiaalipummia helsinkin asemalla,
Mikääs tarkoitus se niittä on haalata suoameen , kuh niist ei olll työmieästä vaikken kuinka koittas, noh joillekis neh onkiin varmaah hyvii yömiehiä, koskas niiten rikoliset hommat maksetas jonkun sosiaali tätin toimmestan.
Niis mää puhuin , muut niistä kuh ei saisikas puhu kuh sillon onkin jokuu rapisti , vai mikä helkuti sekin nimmi olis.
Juu kyl nokikolari onkin ihan ammatis mieäs, ja niitä tarvitaanki, ainaskist niikauan, kunpuilla lämitetään.
Nyttens mää menenki nukkuksiin, kun mää oljin saunassa ja tuli ihan väsyki sieällä.
Terv: Lokari1.
Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402989Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332807100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482443Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452111Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212024Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581790- 441697
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371550- 451473
- 261321