Tietääkö kukaan mistä löytyy helpot ohjeet täystumpelolle miten (Langattoman) kotiverkon luominen onnistuu
Kotoota löytyy kaksi pömpeliä joissa XP ja tulostin ja nämä olis kiva verkottaa keskenään.
Kun vaan osais
Olen koittanut etsiskellä mutta en ole löytänyt että miten verkon luonti langallinen tai langaton onnistuu.
Löytyy ohjeitakyllä mutta ne on täynnä tietokonelatinaa enkä osaa niitä käyttää.
Löytyykö täältä apua ??
kotiverkon luominen
5
10883
Vastaukset
- hae siltä
niin siis afterdawnista hae sieltä käyttäjien tekemät oppaat nimim. heikki71
- minä
Langallisen verkon lähtökohta kahdelle koneelle on että kummastakin koneesta pitää löytyä verkkokortti. Sitten vain suora ethernet kaapeli verkkokortista toiseen. Tämän jälkeen määritetään isäntä ja orja kone. Voit joko käsin antaa kummallekkin koneellesi ns. privaattiluokan IP:n eli vaikka:
isäntäkone 192.168.1.100
orjakone 192.168.1.101
maskiksi 255.255.255.0 kumaakin
tosin xp:ssä on ohjattu toiminto "luo koti tai pienyritysverkko" joka tekee tämän asian puolestasi.
Tämän jälkeen sitten vain määrittelet kumpaakin koneeseen haluamasi levyjaot päälle ja vola.
Tulostimen saat jaettua että laitat sen kiinni esim. isäntäkoneeseen ja sieltä jaat tulostimen käytön verkossa, niin että orjakoneeltakin pystyy tulostamaan.
Jos käytössäsi on nettiyhteys esim adsl, pistät koneesi vain routing modessa olevan kytkimen taakse, jolloin se saa kytkimen dhcp-palvelimelta automaagisesi privaattiluokan ip:t, joten mistään ei käytännössä tarvitse itse huolehtia.
Tietenkin voit laittaa tulostimesikin suoraan kytkimeen kiinni mutta tämä vaatii että tulostimessasi on ethetnet-liitäntä. Jossain varsinkin langattomissa kytkimissä on myös usb-liitäntöjä kirjoitinta vartenmutta siinä tapauksessa tulostin on helpompi jakaa isäntäkoneen kautta.
Langattomaan verkkoon tarvitset routtaavan langattoman reitittimen, eli siis purkin joka muodostaa natin. tässäkin tapauksessa sinun ei itse tarvitse huoelhtia lähiverkon tekemisestä manuaalisesti vaan langatonpurkkki tekee sen puolestasi.
Halvempi vaihtoehto on tässä tapauksessa liittää langaton kytkin toisen koneen verkkokorttiin ja säätää sen asetukset niin että dhcp on päällä, ssid eli verkonnimi, ja muista salaus esim. wep tai wpa avain. Tämän jälkeen toiseen koneeseen tarvitsee hankkia langaton verkkokortti jonka asetuksiin kerrotaan ssid, ja salausavain.
Toinen hieman kalliimpi vaihtoehto on että ostat langattoman tukiaseman ja kaksi langatonta verkkokorttia ja pistät ne yhditymään tukiaseman kautta toisiinsa. Tässä tapauksessa kannattaa ostaa langaton tukiasema jossa on myös usb-portti johon saat myös jaettua kirjoittimen.
Kolmas (ehkä) halvin vaihtoehto on ostaa kaksi langatonta verkkokorttia, eli kumpaankin koneeseen omansa. Toinen korteista säädetään mukana tulevan softan avulla AP:ksi (access pointiksi), annetaan sille verkonnimi ja salausavain. Ja toinen korteista säädetään assosioitumaan AP:hen, eli clinetiksi, jolle annetaan AP:n verkonnimi ja salausavain.- julli
kaksi konetta yhdistetään suoraan niin väliin pitää kyllä olla ristiinkytketty ethernet-kaapeli,muuten ohje ok.
- tarkennus
>...määritetään isäntä ja orja kone...
Ei mitään käytännön vaikutusta mutta terminologian selventämiseksi on hyvä todeta että tällaisessa, ilman palvelimia toimivassa tapauksessa koneet ovat tasavertaisia. Ei siis erikseen isäntää tai orjaa vaan kaikki koneet voivat toimia molemmissa rooleissa. Siitä tulee nimityskin eli vertaisverkko.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vertaisverkko
- Minä_Itte
Yritttelen näillä
Kiitoksia kovasti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156