lapsi ei puhu!!

äiskäppä

tyttö 2v. sanoo vain pappa ja äiti muut sanat on sit vajaita. esim. heippa,poppa,heppa=ppa, johtuuko siitä kun on niin saman tapasia sanoja??? eipähän tuo vielä muuta sitten sanokaan!!! onko normaalia???

25

6089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

      Onko lapsi kaksikielinen? tai siis tuleeko hänestä kasikielinen, viittaan sanoihin pappa ja äiti... Monesti kaksikieliset alkavat vähän myöhemmin puhumaan kuin yksikieliset ja saattavat myös sekoittaa sanoja keskenään jne. Meilläkin kaksi kieltä kotona..

      • olla

        kaksikielinen perhe!!!


      • nimetön
        olla kirjoitti:

        kaksikielinen perhe!!!

        loruile, laula paljon lapsen kanssa. Vielä kaksivuotiaana ei ole suurta huolenaihetta. Jos 3 vuotiaana ei puhu on jo syytä enemmän huolestuya ja siinä vaiheessa yleensä lähetetäänkin puheterapeutille. Puhu kuitenkin neuvolassa asiasta.


    • emmiska86

      Hei
      >Mulla sama tilannne ku sulla.
      >Poikani täyttää 21.1.2006 2vuottaja5kuukautta.
      >Poikani ei puhu vielä kunnolla.
      >Kyllä hän sanoo auto,juna täätää millä hän tarkoittaa ,että äiti.

      >Mitä mun pitäisi tehä?
      >Voiko se vaikuttaa asiaan,että mulla itelläni on 4sisarusta ja jos poikani on ollut liian paljon melun keskellä?
      >Sain poikani 17vuotiaana
      >kihlattuni kuoli syöpään marraskuun lopulla 2004.
      >Eli olen yksin huoltaja


      Odotelen vastaustasi!!!

      • Onko lapsesi päivähoidossa. Jos ei niin ota seuraavan kerran neuvolassa asia esille. Foniatri on ainakin sellainen jolla käytetään ensin. Sitten sinun pitää saada lapsi päivähoitoon puheen kehityksen takaamiseksi. Lapsi oppii puhumaan ikäistensä seurassa paremmin, kuin kotona.


      • vaan

        meillä on myös nuorempi lapsi(6kk)ja itselläni on yksi sisarus...tuolla oli kyllä tosta äidin ymmärtämisestä... olen yrittänyt olla ymmärtämättä, mutta siitä ei seuraa kuin hirvittävää huutoa ja sit tyttö menee ja ottaa itte jos jotain tarvitsee... ja sotkukin on sitten sen näköistä!!!


    • mutta kohta

      Ystävälläni oli sama huoli aikoinaan ja viisas vanhempi neuvolantäti sanoi lasta kotona hoitaneelle äidille, ettei lapsen tarvitse puhua, jos äiti ymmärtää muutenkin. Ystäväni lakkasi
      "ymmärtämästä" ja puhetta tuli kuukaudessa paljon lisää(hitto sanaa myöten)Itselläni alkoi lapseni puhua vasta 2.5v korvatulehduskierteen vuoksi. Harvoimpa lapsi sanattomaksi jää ennen kouluikää.

      • puhumaan

        Alkoi meillä tulla ihan ymmärrettävääkin tekstiä, kun tajusi, että muuten ei homma toimi lainkaan.

        Meillä on pian kolmevuotias, joka kyllä puhuu, mutta on puhe hyvin epäselvää. Huomaan, että kun en ymmärrä ja pyydän lasta toistamaan muutaman kerran, niin kyllä se sieltä lopulta tulee sanoma ihan suomenkielisenäkin. Jotenkin lapsen on vaan ilmeisesti vaikea keskittyä selvään ääntämiseen...


      • Pojan äitee
        puhumaan kirjoitti:

        Alkoi meillä tulla ihan ymmärrettävääkin tekstiä, kun tajusi, että muuten ei homma toimi lainkaan.

        Meillä on pian kolmevuotias, joka kyllä puhuu, mutta on puhe hyvin epäselvää. Huomaan, että kun en ymmärrä ja pyydän lasta toistamaan muutaman kerran, niin kyllä se sieltä lopulta tulee sanoma ihan suomenkielisenäkin. Jotenkin lapsen on vaan ilmeisesti vaikea keskittyä selvään ääntämiseen...

        En ala mitenkään "kehuskelemaan" mutta meidän poika sanoi ekan sanansa(äiti) 8 kk:n iässä. Nyt 1v.7kk ja puhunut jo muutaman kuukauden lauseita.

        Luulen, että lukemisella ja puhumisella on vaikutusta. Jo vauvana luin lapselle satuja ja runoja,ja puhun koko ajan lapselle,esim.äiti lämmittää ruokaa,puetaan vaatteet....ym.ym.siis JOKA TILANTEESSA,ihan kuin aikuiselle(ei mitään lässynlässynlää)

        Yleensä lapsi aloittaa vuorovaikutuksen puhumalla.Sinun pitää osoittaa että ymmärrät(vaikka et ymmärtäisikään) jos lapsi sanoo sellaista,mitä et ymmärrä,voithan sanoa: "olen samaa mieltä"
        Meillä alkoi puhe ja uudet sanat lisääntyä jatkuvasti,kun osoitin, että kuuntelen ja ymmärrän häntä. Ja kun lapsi sanoo esim.auto-sanan väärin,ei kannata liikaa "korjailla" virheitä. Kielen kehitys tapahtuu ajan kanssa.


      • äiskäppä
        Pojan äitee kirjoitti:

        En ala mitenkään "kehuskelemaan" mutta meidän poika sanoi ekan sanansa(äiti) 8 kk:n iässä. Nyt 1v.7kk ja puhunut jo muutaman kuukauden lauseita.

        Luulen, että lukemisella ja puhumisella on vaikutusta. Jo vauvana luin lapselle satuja ja runoja,ja puhun koko ajan lapselle,esim.äiti lämmittää ruokaa,puetaan vaatteet....ym.ym.siis JOKA TILANTEESSA,ihan kuin aikuiselle(ei mitään lässynlässynlää)

        Yleensä lapsi aloittaa vuorovaikutuksen puhumalla.Sinun pitää osoittaa että ymmärrät(vaikka et ymmärtäisikään) jos lapsi sanoo sellaista,mitä et ymmärrä,voithan sanoa: "olen samaa mieltä"
        Meillä alkoi puhe ja uudet sanat lisääntyä jatkuvasti,kun osoitin, että kuuntelen ja ymmärrän häntä. Ja kun lapsi sanoo esim.auto-sanan väärin,ei kannata liikaa "korjailla" virheitä. Kielen kehitys tapahtuu ajan kanssa.

        tuttavan lapsi sanoi ekan sanansa 3kk ikäisenä!!! kävely onkii sitten myöhemmässä...
        meillä on satuja luettu ja aina(myös vauva-aikana) puhuttu kuin aikuiselle ja selitetty mitä tehdään ja jos joskuson jotain yrittänytkin sanoa ei olla korjailtu... aluksi äiti tuli ätä,äti,äitä jne... rauhassa on saanut senkii opetella "oikein" eli nyt tulee ihan äiti. tein siis niin että jos huusi esim. ätää vastasin että mitä, koska tiesin että minua tarkoitti!!! joten ei ole satujen ja muun keskustelun puutetta ainakaan meillä!!!!!


      • kokeilla tätä
        puhumaan kirjoitti:

        Alkoi meillä tulla ihan ymmärrettävääkin tekstiä, kun tajusi, että muuten ei homma toimi lainkaan.

        Meillä on pian kolmevuotias, joka kyllä puhuu, mutta on puhe hyvin epäselvää. Huomaan, että kun en ymmärrä ja pyydän lasta toistamaan muutaman kerran, niin kyllä se sieltä lopulta tulee sanoma ihan suomenkielisenäkin. Jotenkin lapsen on vaan ilmeisesti vaikea keskittyä selvään ääntämiseen...

        kun meillä on aina ollut selvät nämä päivärutiinit... ehkä pitäisi hetken odottaa tai esim kysyä että mentäisikö syömään, mitä syötäisi ja odottaa vastaus tältä keskimmäiseltä eikä aina vanhimmalta... kirjoitin tuonne mimmiliina (tai joku sellainen se oli) nimellä meidän 2,½ vuotiaasta. aina on tosiaan menny (melkein aina) niin että vanhimmalta kysytään että mitä otatte, jos esim vaikka suklaa karkkia (karkkipäivänä) niin sitä tarjotaan sitten molemmille... hmm. nyt vasta oon tarkemmin huomasin kun tämän jutun täältä luin! kiitos kaunis. yritän ja laitan sitten tänne viestiä miten on meillä käynyt!!!KIITOS!!!


      • pojan äitee
        Pojan äitee kirjoitti:

        En ala mitenkään "kehuskelemaan" mutta meidän poika sanoi ekan sanansa(äiti) 8 kk:n iässä. Nyt 1v.7kk ja puhunut jo muutaman kuukauden lauseita.

        Luulen, että lukemisella ja puhumisella on vaikutusta. Jo vauvana luin lapselle satuja ja runoja,ja puhun koko ajan lapselle,esim.äiti lämmittää ruokaa,puetaan vaatteet....ym.ym.siis JOKA TILANTEESSA,ihan kuin aikuiselle(ei mitään lässynlässynlää)

        Yleensä lapsi aloittaa vuorovaikutuksen puhumalla.Sinun pitää osoittaa että ymmärrät(vaikka et ymmärtäisikään) jos lapsi sanoo sellaista,mitä et ymmärrä,voithan sanoa: "olen samaa mieltä"
        Meillä alkoi puhe ja uudet sanat lisääntyä jatkuvasti,kun osoitin, että kuuntelen ja ymmärrän häntä. Ja kun lapsi sanoo esim.auto-sanan väärin,ei kannata liikaa "korjailla" virheitä. Kielen kehitys tapahtuu ajan kanssa.

        Hei Pojan äitee

        "Luulen, että lukemisella ja puhumisella on vaikutusta. Jo vauvana luin lapselle satuja ja runoja,ja puhun koko ajan lapselle,esim.äiti lämmittää ruokaa,puetaan vaatteet....ym.ym.siis JOKA TILANTEESSA,ihan kuin aikuiselle(ei mitään lässynlässynlää)"

        Lukemisella, puhumisella loruilla yms. on varmasti vaikutusta lapsen puheen kehitykselle, siinä olen samaa mieltä kanssasi.
        Nyt on kuitenkin pakko sanoa että kun lapsella on oikeasti puheen kehityksen kanssa ongelmia, eivät nämä normaalikeinot enää riitä. Itse olen viiden lapsen äiti, jonka toisiksi nuorimmaisella lapsella on dysfasia.
        Voin kokemuksesta kertoa kuinka loukkaavalta neuvot lukemisista loruiluista ja puhumisesta tuntuvat varsinkin tuossa tilanteessa kun ulkopuolista diagnoosia ei vielä ole, ja puheeseen ei saada pienintäkään parannusta vaikka kuinka luettaisiin loruiltaisiin ja kuljettaisiin perässä selittämässä asiaita(ja jokaiselle lapselle on TODELLA luettu,luettu ja luettu)

        Voin kuvitella kuinka paljon mieltään pahoittaa ainokaisestaan huolehtiva äiti joka ei voi edes puolustautua muiden lasten verbaaliportfoliolla.

        Otathan tämän vastaisuudessa huomioon, vaikka hyvää varmasti tarkoitit.


    • Järki-ihminen

      Itse olen töissä päiväkodissa. Kun erään kaksivuotiaan suusta ei alkanut sanoja kuulumaan, tutkittiin, kuuleeko hän normaalisti: korvat olivat täynnä vaikkua, joka sitten poistettiin hänen korvistaan. Operaatiosta ei kulunut kauaakaan, kun ensimmäisiä sanoja alkoi tulla.

      • äiskäppä

        tänään oli neuvola ja testattiin kuulo vaan silleen että tekeekö mitä pyydetään.. toimi hyvin, mutta ihan korvakäytäviin ei puututtu!!! sano täti että viimeistään 2,5vuotiaana pitäs tulla jo lauseita, jos ei ni sit mennään puheterapeutille!!


      • lindamari
        äiskäppä kirjoitti:

        tänään oli neuvola ja testattiin kuulo vaan silleen että tekeekö mitä pyydetään.. toimi hyvin, mutta ihan korvakäytäviin ei puututtu!!! sano täti että viimeistään 2,5vuotiaana pitäs tulla jo lauseita, jos ei ni sit mennään puheterapeutille!!

        Meidän poika puhui samalla lailla, ja kunnon sanoja alkoi tulla vasta kolmivuotiaana. Siitä huolimatta hän meni kouluun vuotta aikaisemmin, kun on tammikuunalun lapsi, eli puhe kehittyi sitten tosi vauhdilla, kun pääsi alkuun. Mekin kävimme puheterapiassa muutaman kerran, mutta puhe tuli sitten itsekseen, kun lapsi oli valmis puhumaan. Mitään kirjainvikojakaan ei tullut, kuten aikaisemmin puhumaan oppineilla veljillään.


    • jjj

      Toiset lapset oppivat jo yksi vuotiaina puhumaan toiset vähän yli kaksivuotiaina tai jopa kolme vuotiaina.LApset ovat niin erilaisia .Tärkeintä on se että tyttösi ymmärtää puhetta!
      esim:jos kysyt että kumpaa hän haluaa juoda mieluummin kaakaota vai mehua ja hän osoittaa kaakaopurkkia päin
      Esim:ulos lähtiessään pyydä häntä hakemaan eteisestä kengät ja jos tyttö lähtee eteiseen vaikka ei löytäisikään kenkiään on tämä osoitus siitä että tyttö ymmärtää puhetta.
      Esimerkkejä on lukematon määrä!!!!
      Lue päivittäin lapselle kirjoja ja katselkaa yhdessä kuvakirjoja ja voit häneltä kysyä esimerkiksi että osaatkohan näyttää äidille missä on hauva jne,vähitellen oppii näyttämään jos ei sitä jo tee.
      Hienoa jos sanoo edes jotain sanoja vaikka vaan pari sanaa kokonaan.
      Tietysti voit sanoa neuvolassa asiasta mutta luulen että sanovat että katotaan 2.5 tai 3 vuotiaaksi asti.
      Meillä kaksi vanhempaa lasta puhuivat jo 2 vuotiaana hyvin ja paljon mutta kolmas lapsemme alkoi puhumaan vasta 2.7 vuotiaana.Hän puhui 2 vuotiaana 10 sanaa mutta ymmärsi kyllä puhetta hyvin.Nyt poika on neljä vuotias ja puhua pälpättää koko ajan tosin nyt odotellaan menoa puheterapiaan,(r,s ja d)kirjaimet puuttuvat.
      Ei minusta vielä ole huolestuttavaa jos tyttösi ei puhu.Odottaisin ainakin kesän yli,jospa se puhe kuitenkin alkaisi tulemaan vähitellen,ainakin minä uskon siihen:)

      • huoleton,

        Poikani ei myöskään puhunut vielä 2,5 vuotiaana kuin pari sanaa, mutta ymmärsi hyvin. Ennen kolmatta ikävuotta alkoikin sitten puhumaan kunnolla ja nykyään toivoisin, että olisi välillä hiljaa...

        Inhottavimpia olivat muut äidit, jotka vertailivat pihalla lasten kehitystä. Tunsin itseni ja lapseni epäonnistujiksi.


      • lievästi erityisen äiti
        huoleton, kirjoitti:

        Poikani ei myöskään puhunut vielä 2,5 vuotiaana kuin pari sanaa, mutta ymmärsi hyvin. Ennen kolmatta ikävuotta alkoikin sitten puhumaan kunnolla ja nykyään toivoisin, että olisi välillä hiljaa...

        Inhottavimpia olivat muut äidit, jotka vertailivat pihalla lasten kehitystä. Tunsin itseni ja lapseni epäonnistujiksi.

        Oma lapseni, tosin diagnoosinkin saanut, oppi puhumaan kunnolla vasta lähempänä koulun alkua, 2-v ei paljon mitään. Nyt on huippuhyvä aineenkirjoittaja ja matemaattisesti huippulahjakas - tuo matemaattinen lahjakkuus havaittiin jo puhetesteissä todella pienenä. Kuitenkin omalle lapselleni puheen kehityksen kannalta puheterapia oli tärkeää. Hän pystyy nyt käymään yleisopetuksen luokassa ilman vaikeuksia.

        Olisin vain toivonut, että terapia olisi aloitettu aiemmin ja minut otettu heti vakavasti, kun aloin epäillä että jossain mättää. Omalla lapsellani oli myös ymmäryksessä ja reagoinnissa ongelmia. Olenkin yleensä näiden asioiden kanssa tuskaileville antanut ohjeen, että jos lapsi reagoi puheeseen, ei ehkä ole syytä huoleen. Sen sijaan jos ei tunnu kuuntelevan ja on esim. jotain erikoisia leikkitapoja, kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Erikoisia leikkitapoja esim: paikkojen tyhjentäminen tavaroista ilman sen kummempaa tarkoitusta käyttää niitä tavaroita, jatkuva edestakaisin juoksentelu ilman määränpäätä, jumittuminen yhteen asiaan pitkäksi aikaa, esim. jonkun pyörän pyörittely, yhteen kohtaan tuijottelu. Näitä on ollut tuntemillani lapsilla, joilla on ollut esim. autismin kirjoon liittyviä juttuja. Omankin lapseni diagnoosi on sen suuntainen, mutta nykyään ei näy paljoa missään. Vähän ehkä lapsellisempi ikäisiään ja reagointiongelmaa on edelleen jonkin verran, ei muuta.


    • seuraa muita merkkejä

      Meillä poika oli yli 2,5 vuotias ennenkuin alkoi puhumaan. Tämä pikku perfektionistimme odotti s-kirjaimen tuloa, ja sitten juttua onkin riittänyt. r-kirjain opittiin vasta 4,5 vuotiaana, mutta tuo s oli niin tärkeä, kun iti ei ollut sama kuin isi...

    • jussi

      Älä hätäile yhtään. Meillä poika puhui vain pari sanaa ennenkuin täytti 2 vuotta, mutta ei mennyt kuin kuukausi niin puhetta alkoi tulla kuin miltäkin Runebergiltä. Poika on nyt 2,5 vuotta ja puhetta tulee enemmän kuin niiltä jotka puhuivat aikaisemmin, sanavarasto on tosi yllättävä, löytyy sanoja joita ei olisi pojan asaavan käyttää.

    • äippä

      Poika on nyt 1v6kk, eikä tule meilläkään puhetta ja pojalle on luettu syntymästä saakka, on laulettu ja loruteltu. Itse hän on katsellut kirjoja aktiivisesti 1v iästä saakka. Olen kotona, mutta harrastuksissa käydään ja muiden lasten kanssa ollaan tekemisissä, mutta ei kun ei. Ainoat mitä tulevat on äiti ja appa(pappa tarkoittava), isä joskus hyvin harvoin. Mutta äite-sana tarkoittaa kaikkea tai luulen sen olevat kysymyssana mikä, koska sitten odotetaan vastausta mikä kuvassa on. Onko tämä tosissaan vielä ihan normaalia?

      • kertomusta

        Sinun poikasi on vielä pieni. Tuossa iässä ei kaikki vielä puhu. Itse puhuin aikaisin, tuossa iässä jo lauseita mutta älyltäni minusta tuli täysin keskiverto. Sen sijaan vanhempi lapseni ei juurikaan tuossa iässä puhunut, vaan oppi puheterapian ja päiväkodin erityisryhmän kautta muodostamaan kunnon lauseita vasta n. 5-vuotiaana. Kävi alussa erityiskoulua (myös ääniyliherkkyyttä yms. liittyi asiaan) mutta siirtyi yleisopetukseen myöhemmin ja pärjää nyt hyvin. Yläasteella keskiarvo päälle kasin ja äidinkieli sekä kielet ysejä.

        Pelkkä puheen puute ei ole huolestuttavaa. Sen sijaan jos lapsi ei reagoi yksinkertaisiin pyyntöihin mitenkään, esim, ei tai heihei, niin voi kyse olla jostain ongelmistakin. Varsinkin jos
        mukana on motorista kömpelyyttä, selvää sellaista.
        Terve lapsi mm. pyrkii syömään ja pukemaan itse parivuotiaana, näitä meiltä on aikoinaan puuttunut.


      • äiskäppä
        kertomusta kirjoitti:

        Sinun poikasi on vielä pieni. Tuossa iässä ei kaikki vielä puhu. Itse puhuin aikaisin, tuossa iässä jo lauseita mutta älyltäni minusta tuli täysin keskiverto. Sen sijaan vanhempi lapseni ei juurikaan tuossa iässä puhunut, vaan oppi puheterapian ja päiväkodin erityisryhmän kautta muodostamaan kunnon lauseita vasta n. 5-vuotiaana. Kävi alussa erityiskoulua (myös ääniyliherkkyyttä yms. liittyi asiaan) mutta siirtyi yleisopetukseen myöhemmin ja pärjää nyt hyvin. Yläasteella keskiarvo päälle kasin ja äidinkieli sekä kielet ysejä.

        Pelkkä puheen puute ei ole huolestuttavaa. Sen sijaan jos lapsi ei reagoi yksinkertaisiin pyyntöihin mitenkään, esim, ei tai heihei, niin voi kyse olla jostain ongelmistakin. Varsinkin jos
        mukana on motorista kömpelyyttä, selvää sellaista.
        Terve lapsi mm. pyrkii syömään ja pukemaan itse parivuotiaana, näitä meiltä on aikoinaan puuttunut.

        meillä onneksi reagoi pyyntöihin ym. ihan normaalisti... mutta jos lapsella ei sitten vaan ole asiaa!!!


      • pois
        äiskäppä kirjoitti:

        meillä onneksi reagoi pyyntöihin ym. ihan normaalisti... mutta jos lapsella ei sitten vaan ole asiaa!!!

        jos lapsi syö vielä tuttia, se hidastaa puhelihasten kehittymistä. Tutti pois ja tarinaa alkaa tulla.


    • Anonyymi

      Avoierot joissa joillekin,tärkeitä on tehdä, soittamalla, uskottavuus puhetta käyttäen rahan, käyttö, pankki tilit,rahapussin valtakäsi, mielisairaus lähetettä, toiselle
      Niin kauan ne soittaa lääkärille että kukaan ei tiedä mitä on ,lähetteen alla.
      Lapsenlapsi sanoo ota joku muu.
      Kadonneiden jäljillä , Päivi Ilmari Viro jatkot Pihtipudas

      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe