pentu & juokseminen?

Kunto heikkenee...

Minulla on puolivuotias käyttölinjainen sakemanninarttu. Kysyn teiltä viisaat ja kokeneet jälleen kerran.
Minkä ikäisen pennun uskallan ottaa hölkälle mukaan? Oma kunto on päässyt rapistumaan ja pennulla energia riittäisi vaikka mihin. Teen paljon ilta- ja yövuoroja joten kentälle on vaikeaa päästä paineita purkamaan. Asun maalla ja koiraa voisi pitää vapaana metsäteillä juostessa. Samoilu kun taas ei oikein omaa kuntoa kohota, varsinkin kun käytettävä aika on rajallinen. Onko reilun puolen tunnin (noin 5km) rauhallinen aamuhölkkä liikaa pennun nivelille? Jos saisin pennun väsytettyä, voisin ehkä nukkua yövuoron jälkeen yli kaksi tuntia. Ellei pentu lenkkiä kestä, niin miten saisin aamulla ylimääräisen virran otuksesta purettua? Kovin tuloksellista koulutusta ei yövuoron jälkeen pysty vetämään (tehneet tietää). Mikä siis olisi molemmille sopiva liikuntamuoto?

21

7055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää

Kyllä 1/2 vuotinen jo kestää tuollaisia lenkkejä, eri asia sitten väsyykö se vielä n. 5 km lenkistä...

• .,.,.,

Niin se lenkki on aika kimurantti juttu tee miten parhaaksi näet. Kokeile semmoisia äly leluja (nyt en tarkoita motivointipalloa)koirallesi löydät niitä elukka kaupasta, jos vaikka se älytentti veisi koirasi loputonta virtaa. Kaikkia ne keksii mutta kai ne jotku on oikeasti tehokkaita.

• Fjuneral

noin iso lenkki on liikaa pennulle.. ja varsinkin hölkäten. ehdotan että kävelisit ja lenkin pituus n. 3 km. minkä ikäinen pentu sinulle on?

• Fiksua...

Taas niin viisasta neuvontaa, eikä neuvoja edes viitsi lukea alkup. kysymyksestä koiran ikää!
        Kyllä 6kk koira jo 5 kilsaa jaksaa hölkätä, varsinkin kun omistajan kunto "rapistunut", eihän koiran tarvitse juosta hölkkävuhdissa kuin kevyttä ravia.

• suosittelisin pennulle omaehtoista liikuntaa.koira irti lenkillä(semmoinen paikka mis voi pitää irti)

• lellu1960

Taitaa olla noin nuorelle vielä vähän liian pitkä lenkki ja eikä kait siitä nuori koira kunnolla vielä väsykään,päinvastoin.Onko se sitten omalle sydämellekään hyvä hölkätä yövuoron jälkeen...!Omaehtoinen metsälenkki ja vähän kuuropiiloa ja jälkeä ja muuta pientä puuhaa koiralle siinä lomassa voisi olla parempi.Tuon ikäinen ei vielä ole välttämättä oppinut kunnioittamaan omistajansa hyvin ansaittuja lepohetkiä,mutta oppii kyllä,kun opetat sille,että nukut sen minkä nukut ja sitten vasta vastaat koiran vaatimuksiin.Itsellä on omakohtaisia kokemuksia yövuoron jälkeen nukkumisesta ja nuoresta virkusta koirasta,joka ei moista meinannut alkuunkaan ymmärtää.

• Riva

käyttölinjanen koira niin varmaan kasvattaja on niin viisas ,että antaa sulle paljon ohjeita miten koiran kanssa toimia. Ja toisaalta ihmettelen,että käyttölinjanen on myyty niin heppasin tiedoin,että lenkittämistä pitää täältä kysyä.
      Vai onko syntynyt jälleen uusi rotu.paperiton käyttölinjanen sakemanni.

• Kirsi

Alle 2 vuotiaan koiran nivelpinnat eivät ole vielä kovettuneet, joten sille ei voi suositella muuta kuin omaehtoista liikuntaa, mikä tarkoittaa sitä, että koira saa juosta niin lujaa ja niin paljon kuin se itse haluaa. Ei siis lenkkejä, pyöräilyä, vetämistä tms. liikuntaa ennen 2 vuotta. Eikö omistaja voi käydä itsekseen lenkillä ja keksiä koiralle sen henkistä puolta motivoivaa tekemistä. Juoksulenkki ei kuluta koiran energiaa vaan joissain tapauksissa lisää sitä. Aivojumppaa sanon minä.
      Ja voithan aina soittaa kasvattajalle ja kysyä neuvoa häneltä. Valveutuneet ja asiansa osaavat kasvattajat kertovat mielellään omista kasvateistaan ja niiden ominaisuuksista ja liikunnasta ja... Puhelin kauniiseeen käteen ja soittamaan, saatpahan ainakin sinun koirallesi sopivat ohjeet.

• sinua

Tämä ongelma voi olla jos pentusi on näyttelylinjainen ja omaa "ylikulmautuneen" takapään, käyttöpuolen koirat kyllä sietävät jo ihan kunnon lenkkejä tuossa (alle 2v) iässä.

• säälin todella koiraasi

etkö itse lenkitä koiraasi vasta kun 2 vuoden iässä?! se pitää totuttaa lenkkiin jo paljon alle 6 kk!

• Kirsi
        säälin todella koiraasi kirjoitti:

etkö itse lenkitä koiraasi vasta kun 2 vuoden iässä?! se pitää totuttaa lenkkiin jo paljon alle 6 kk!

...kulkea remmissä jopa ihan nätisti, vaikka niitä ei lenkitetä -sanan varsinaisessa merkityksessä, alle 2-vuotiaana. Käymme toki tottelevaisuuskoulutuksissa -kummankin kanssa.
        Omistan 2 saksanpaimenkoiraa, joista vain toinen on näyttelylinjainen.
        Tietoni/ väitteeni perustan muutaman hyvän kasvattajan antamiin ohjeisiin.
        Koirani saavat kumpikin riittävästi liikuntaa päivittäin, vaikkei niitä lenkitetäkkään remmissä.
        Olen toki käynyt kummankin kanssa pienillä kävelylenkeillä jo alle vuoden vanhoina, mutta varsinaisen LENKKEILYN olen aloittanut vasta kahden vuoden jälkeen.

• Riva
        Kirsi kirjoitti:

...kulkea remmissä jopa ihan nätisti, vaikka niitä ei lenkitetä -sanan varsinaisessa merkityksessä, alle 2-vuotiaana. Käymme toki tottelevaisuuskoulutuksissa -kummankin kanssa.
        Omistan 2 saksanpaimenkoiraa, joista vain toinen on näyttelylinjainen.
        Tietoni/ väitteeni perustan muutaman hyvän kasvattajan antamiin ohjeisiin.
        Koirani saavat kumpikin riittävästi liikuntaa päivittäin, vaikkei niitä lenkitetäkkään remmissä.
        Olen toki käynyt kummankin kanssa pienillä kävelylenkeillä jo alle vuoden vanhoina, mutta varsinaisen LENKKEILYN olen aloittanut vasta kahden vuoden jälkeen.

meillä on ensi kuussa 2 v uros ja jos se olisi ollut ilman lenkkeilyä tähän saakka niin se olisi varmaan höyrylässä. Kuntolenkkeilyn voi aloittaa jo vuoden ikäsen kanssa.

• FAU
        sinua kirjoitti:

Tämä ongelma voi olla jos pentusi on näyttelylinjainen ja omaa "ylikulmautuneen" takapään, käyttöpuolen koirat kyllä sietävät jo ihan kunnon lenkkejä tuossa (alle 2v) iässä.

kestää näyttelylinjaisetkin ihan yhtä lailla.
        Kyllä täytyy sanoa, että melko outo on koira jos ei alle 2 vuotisena lenkitystä kestä.
        En minäkään kyllä silti vielä puolivuotista mihinkään säännöllisille 5 kilsan hölkkälenkeille veisi, se on kuitenkin vielä ihan pentu ja täysin kesken kasvun.
        Meillä aloitetaan siinä vuoden huitteilla raskaampi lenkitys esim.fillarin mukana ja siihen asti saavat paahtaa menemään vapaasti ja omaan tahtiin sen minkä haluavat.

• kunto heikkenee
        Riva kirjoitti:

meillä on ensi kuussa 2 v uros ja jos se olisi ollut ilman lenkkeilyä tähän saakka niin se olisi varmaan höyrylässä. Kuntolenkkeilyn voi aloittaa jo vuoden ikäsen kanssa.

Olen keskustellut kasvattajan kanssa. Hän ei antanut yksiselitteistä vastausta, eikä sitä ole antanut kukaan muukaan, et sitä voinut antaa sinäkään, kaikesta viisastelustasi huolimatta.
        Ymmärrän ettei yksiselitteistä vastausta ole, sen takia halusin saada monipuolista tietoa, useilta eri asiantuntijoilta ja luulin että keskustelu voisi onnistua täälläkin.

En usko yhden henkilön mielipiteeseen. Enkä usko tietyn harrastaja tai ammattiryhmän mielipiteeseen oli kyseessä SA, poliisi tai eläinlääkäri. Näin koska kyseessä on aina vastauksen antaneen yksityishenkilön omien kokemuksien muokkaama mielipide. Haluasin saada mahdollisimman monta mielipidettä kasaan joista voisin itse muokata oman mahdollisimman kattavan pohjan omaavan mielipiteen.
        Ystäväni suomen kolmessa koiria laajemminkäyttävässä viranomaisryhmässä ovat antaneet parhaat vastaukset tähän asti, ei kasvattaja, tai kukaan muukaan harrastaja.

Ihmettelen Riva kovasti, mikä sinun elämässäsi on mennyt pieleen, kun niin kärkkäästi aina käyt moittimaan ja arvostelemaan tiedon hankkijoita ja tarjoajia. Et kuitenkaan itse ole kovin halukas neuvomaan tai edes kertomaan aiheesta mielipidettäsi. Hetken nahistelun jälkeen saatat kertoa kuinka sinä asiat teet. Aika raskasta luettavaa.

On harmi ettei sananvapautta voida käyttää ansaitsemallaan arvolla ja kunnioituksella. Metallica ei tainnut laulaa internetistä "Free Speach For The Dumb" kappaleessa, mutta aika hyvin kolahtaa.

Ps. Anteeksi kaikille tämä oma of topic-vuodatukseni!

• Kunto heikkenee
        kunto heikkenee kirjoitti:

Olen keskustellut kasvattajan kanssa. Hän ei antanut yksiselitteistä vastausta, eikä sitä ole antanut kukaan muukaan, et sitä voinut antaa sinäkään, kaikesta viisastelustasi huolimatta.
        Ymmärrän ettei yksiselitteistä vastausta ole, sen takia halusin saada monipuolista tietoa, useilta eri asiantuntijoilta ja luulin että keskustelu voisi onnistua täälläkin.

En usko yhden henkilön mielipiteeseen. Enkä usko tietyn harrastaja tai ammattiryhmän mielipiteeseen oli kyseessä SA, poliisi tai eläinlääkäri. Näin koska kyseessä on aina vastauksen antaneen yksityishenkilön omien kokemuksien muokkaama mielipide. Haluasin saada mahdollisimman monta mielipidettä kasaan joista voisin itse muokata oman mahdollisimman kattavan pohjan omaavan mielipiteen.
        Ystäväni suomen kolmessa koiria laajemminkäyttävässä viranomaisryhmässä ovat antaneet parhaat vastaukset tähän asti, ei kasvattaja, tai kukaan muukaan harrastaja.

Ihmettelen Riva kovasti, mikä sinun elämässäsi on mennyt pieleen, kun niin kärkkäästi aina käyt moittimaan ja arvostelemaan tiedon hankkijoita ja tarjoajia. Et kuitenkaan itse ole kovin halukas neuvomaan tai edes kertomaan aiheesta mielipidettäsi. Hetken nahistelun jälkeen saatat kertoa kuinka sinä asiat teet. Aika raskasta luettavaa.

On harmi ettei sananvapautta voida käyttää ansaitsemallaan arvolla ja kunnioituksella. Metallica ei tainnut laulaa internetistä "Free Speach For The Dumb" kappaleessa, mutta aika hyvin kolahtaa.

Omaksi mielipiteekseni on nyt sitten täällä kirjoitetusta huolimattakin muodostunut tämmöinen:

Noin viiden kilometrin lenkki hölkkävauhtia tai intervallein juosten/kävellen ei ole puolivuotiaalle saksanpaimenkoiralle liian raskasta,vaikka se olisi säännöllistä, kunhan kyse ei ole päivittäisestä toiminnasta ja lenkkeily ei saa olla ainoa liikuntamuoto pennulle. Mitä pehmeäpi ja vaihtelevampi pinta/maasto, sitä parempi, kuten lähes kaikilla nisäkkäillä. Lisäksi olisi suositeltavaa pitää koira vapaana tai ainakin pitkällä remmillä (flexi), jolloin on helppo sovittaa oma vauhti sen mukaan miten pentu pärjää.
        Jos taustaa ei kummallakaan ole, on myös hyväksi sekä pennulle että omistajalle että lenkkeily aloitetaan kevyesti lyhyillä lenkeillä ensin matkaa ja sitten vasta intensiteettiä kasvattaen.

Kiitos kaikille rakentavasti keskusteluun osallistuneille.

• Kirsi

Kiitän sinua "kunto heikkenee", kun puolustat noin voimakkaasti sananvapautta.
        Tiedän, että ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä asioita oikein. olen kuitenkin itse pyrkinyt minimoimaan "rikkinäisen" koiran riskit.
        Luulen tietäväni -arvaan, että tästäkin tulee sanomista. Kuitenkin 1/3 osa terveenkoiran saamiseksi on liikunta, 1/3 on oikeanlainen ruokinta ja 1/3 osa on perimä. Tästäkin asiasta ollaan 1001 eri mieltä.

Taitaa olla viisainta, ettei enää kirjoittele näille sivuille olenkaan ja pitää mölyt omassa mahassa. Ei ole kiva, että haukutaan, vaikka tekee itse niin kuin joku toinen -lue kokeneempi- on niin suositellut. Näin on käynyt itselleni, tässäkin asiassa. Yritän tehdä parhaani ja aion tehdä näin myös jatkossakin. Kuuntelen kokeneempia ja kasvattajaa sekä otan huomioon myös ell. suosituksen.

• Riva

kysynyt samaa asiaa liiton keskustelupalstalla omalla nimellä niin olisit saanut ihan erilaisen vastuksen.Vastaukset palstan mukaan,ei ole pakko lukea,se on sitä lukuvapautta.
        Minua kiinnostaa puhtaan käyttölinjasen sukutaulut,jos voit niin kirjoita mulle sähköpostiin [email protected] ja kerro vanhemmat.

• omat
        Kirsi kirjoitti:

Kiitän sinua "kunto heikkenee", kun puolustat noin voimakkaasti sananvapautta.
        Tiedän, että ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä asioita oikein. olen kuitenkin itse pyrkinyt minimoimaan "rikkinäisen" koiran riskit.
        Luulen tietäväni -arvaan, että tästäkin tulee sanomista. Kuitenkin 1/3 osa terveenkoiran saamiseksi on liikunta, 1/3 on oikeanlainen ruokinta ja 1/3 osa on perimä. Tästäkin asiasta ollaan 1001 eri mieltä.

Taitaa olla viisainta, ettei enää kirjoittele näille sivuille olenkaan ja pitää mölyt omassa mahassa. Ei ole kiva, että haukutaan, vaikka tekee itse niin kuin joku toinen -lue kokeneempi- on niin suositellut. Näin on käynyt itselleni, tässäkin asiassa. Yritän tehdä parhaani ja aion tehdä näin myös jatkossakin. Kuuntelen kokeneempia ja kasvattajaa sekä otan huomioon myös ell. suosituksen.

2 sakuasi sitten terveitä kun olet toiminut tällä tavalla kun kerroit? ja mitä nämä viisaat kasvattajat ovat sinulle sanoneet, että voitko esittää kongreettista näyttöä sanojesi tueksi?

• nna

Hyvä kysymys. Itseäni on mietityttänyt sama kysymys. Oma nyt 7 kk vanha sakemanniuros on nyt kyynärnivelrikkoinen kaikista varotoimenpiteistä huolimatta, mikä on todella masentavaa. Ruokinta ok, koira hoikka, liikuntaa vain se, mitä pentu on halunnut ja aina vapaana (asuu maalla) sekä terveistä vanhemmista. Mietin vieläkin, olisiko sittenkin pennun omaa liikkumista pitänyt rajoittaa, vaikka pentu on ollut todella rauhallinen koko ajan, eikä ole riehunut ollenkaan. Nyt kuljetaan remmissä 2 kuukautta, se menee todella hyvin ja koira on todella rauhallinen (yllätys), mutta vaatii pientä puuhastelua ja aivojumppaa.

Edellisen sakemannin jouduimme vuosi sitten lopettamaan 4 vuotiaana ruokatorven laajentuman vuoksi, joten nyt alkaa tuntua siltä, ettei enää ikinä sakemannia... Onko tilanne näin toivoton, vai onko meillä ollut todella huono säkä? Onko muilla nivelrikkoisia koiria, mikä on ennuste?

• saku

Yhdeksästä spk:sta täysin terveitä on 2 kpl!! Kaikilla muilla jotain ongelmia, allergioita, lonkat, kyynärät, selkä jne...

• nna
        saku kirjoitti:

Yhdeksästä spk:sta täysin terveitä on 2 kpl!! Kaikilla muilla jotain ongelmia, allergioita, lonkat, kyynärät, selkä jne...

Moi,
        kiitos viestistäsi. Ei hyvältä kuulosta! Harmillista, sillä ilmeisesti on todella vaikea ennustaa, onko pentu terve. En tiedä uskallanko jatkaa sakemannien kanssa. Muutoin itselläni olleet yksilöt ovat olleet luonteeltaan ja koulutettavuudeltaan aivan loistavia. Kerrassaan täydellisiä perhe, harrastus ja työkoiria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6937
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3885
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      190
      3479
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2532
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13