Nyt se sitten on totta. Ampumakoe muuttuu niin kuin on pelättykin eli liikkuvaan ampuminen jää pois.
Ampumakoe muuttuu
28
7782
Vastaukset
- Elina
Milloin tämä muutos on sitten tulossa? Onko siitä jo virallisesti päätetty? Näinhän siinä käy, kun porukoissa väki alkaa ikääntyä niin eihän sitä ihan mihin vain osu..
- on....
Minäkin kuulin siitä eilen radiosta ja muistaakseni astuu voimaan maaliskuusta.
- JahtiEsko
onko siinä mitään järkeä poistaa sitä. olisivat nyt vaikka vähetäneet sen vaikka yhteen tai kahteen laukaukseen. Nyt sitten aletaan juokseen haavakkojen perässä kun ei osata ampua liikkuuvaa kohdetta kun ei se taulun perkele liiku.. HUH HUH
- koe sitten
menee? Kun itse aion liityä hiviporukkaan niin olisi kiva kuulla etukäteen! Pärjääkö testis kertalaukeavalla, lataaminen mul ei kyl kestä kauaa ku se on jo HYVÄKSI harjoteltu! Pitääkö sit lippaallinen pulttilukko hommata...ainahan se nopeempi on, mut puolaria en kyl hommaa sen takia ku pitää kuitenkin myös lintuun SAMALLA aseella osua ja kauaskin, köyhä kun olen niin ei montaa asetta vihti hankkia;)
Sit viel kysymys ihan käytännön hommasta eli kuinka moni teistä tarvii toisen laukauksen samaan juoksuun? Meinaan et eikö se hirvi kuitenki tarvi vaan yhen laakin jos ei mikään suhari ole? Mitä ny ite olen kuunnellut kauan sitte hirvimiehiä niin en kyl kuullu et ne ois ampunu niitä niinku sodas, et laakia laakin perään. Aion siis ed.pärjtä kertalaukeavalla=) Kasa-ammunta onnistuu kyl kiitettävästi vaik ite sanonki mut sil ei kai sit oo mitään tekemistä juoksuun ampumisen kans. . ? . .
T: Aloittelija- tietoa
Ei todellakaan ole kiire ampua,mutta vaatinee kiikarin kun maali pienenee 23 cm
http://www.mmm.fi/tiedotteet/index.asp?nro=2052 - Lissu
Taitaa sitten mennä uusiksi tuo valvojakoulutuskin.
Kyllä sinä ehdit ampua sillä kertalaukevallasi kokeen ja ihan yksittäin ladaten. Nämä "kaksi laukausta samaan juoksuun" on ampujien harrastamia omia ratajuttujaan. On kuule mukava ampua joskus muutakin kuin sitä samaa iänikuista "4 seisovaa ja 6 juoksevaa".
Metsällä tavoite on 1 laukaus/saaliseläin, mutta se ei tosin aina onnistu huippuampujaltakaan. Joskus on pakko "paikata". - erä jorma
Lissu kirjoitti:
Taitaa sitten mennä uusiksi tuo valvojakoulutuskin.
Kyllä sinä ehdit ampua sillä kertalaukevallasi kokeen ja ihan yksittäin ladaten. Nämä "kaksi laukausta samaan juoksuun" on ampujien harrastamia omia ratajuttujaan. On kuule mukava ampua joskus muutakin kuin sitä samaa iänikuista "4 seisovaa ja 6 juoksevaa".
Metsällä tavoite on 1 laukaus/saaliseläin, mutta se ei tosin aina onnistu huippuampujaltakaan. Joskus on pakko "paikata".Hoh hoijaa!ketä kiinnostaa nuo valvojan hommat.Istut siellä perse ruvella ja mitään et saa.No,tietty jos viinan juonti ja paskan jauhanta kiinnostaa niin mikä ettei!
- Lissu
erä jorma kirjoitti:
Hoh hoijaa!ketä kiinnostaa nuo valvojan hommat.Istut siellä perse ruvella ja mitään et saa.No,tietty jos viinan juonti ja paskan jauhanta kiinnostaa niin mikä ettei!
Oikeassa olet, valvojan hommat eivät juuri ketään kiinnosta, mutta jonkun niitäkin hommia pitäisi tehdä. Eipä nykypäivänä juuri ketään mikään muukaan vapaaehtoistyö kiinnosta. Rahaa pitäis saada ja rutkasti.
Mulle on varmaan sattunut hyvä tuuri, ketään en ole nähnyt viinaa juovan valvojana toimiessaan ja paskan jauhannan annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai sitten meillä päin on vain hyviä valvojia.
Positiivista asennetta, niin eiköhän se siitä.
- Erä Jorma
Paska homma.Nyt sitten saa hirvnmetsästyksen ajan liikkua haarniska tai vähintäänkin luotiliivit päällä tuolla metsässä!Hevosurheulijat myös huom huom!! älkää tulko metsään tuona aikana!Itse olisin kannattanut 500 metriin 10 laukaista ja sama kuivio.Ukot pois metsästä!
- Menet
Metsään,muista liikkua.Ensi syksynä ukot eivät ammu
kun seisovaa oliota.Voi ne kyllä täräyttää jos istut tai makaat, siis liiku, olet turvassa,vai onko Jänis turvassa jos se on koiran turvassa???? - apjk
Menet kirjoitti:
Metsään,muista liikkua.Ensi syksynä ukot eivät ammu
kun seisovaa oliota.Voi ne kyllä täräyttää jos istut tai makaat, siis liiku, olet turvassa,vai onko Jänis turvassa jos se on koiran turvassa????metsästäjä lehti käsittelee uusittua ampumakoetta.
- ampuja
tervetuloa marjastajat sekä muutkin vaeltajat metsään.nyt jormaakin suositellaan ampumaan mieluummin seisovaan hirveen.Joka on varmin kaatolaukaus.Vuosikymmenten kokemuksella olen nähnyt näiden juoksuun ampujien haavakkoja sekä pilalle menneiden lihojen tuhoja.Nämä jormat ovat juuri niitä jotka uhoovat ampumataidoillaan ,mutta unohtavat että jokainen kaato on tarkkaan harkittava ja katsottava mihin ampuu ja mitä. ettei vaan pakoon ryntäävää marjamiestä.
- kiristetty
Tällä ampumakokeen asetuksella on aselakia kiristetty.
Vaatimuksena kokeessa aseelle on oltava rinnakkaislupa?
Hirvimetsälle voit lainata aseen kun sinulla on metsästyskiväärin hallussapitolupa.
Tumpelot ovat asetuksensa antaneet.- Jaska
Minusta uusi ampumakoe on varsin hyvä. Oliko
vanhassa järkeä kun hyväksyttävä osuma-alue oli
järkyttävän suuri ja monelle jäi ennakoksi mieleen parran kärkeen juoksi se hirvi sitten mitä nopeutta tahansa metsässä. Ampumataidosta voidaan olla mitä mieltä tahansa mutta jos vanhassa kokeessa roiski kymmenen ykköstä ja sai
näin kokeen lävitse niin en kyllä puhuisi ampumataidosta. Ei uuden kokeen läpäiseminen kaksinen asia ole jos ase on kohdistettu oikein
ja ampuja vähänkin osaa ampua olipa sitten kiikaria tai ei. - kiristetty
Jaska kirjoitti:
Minusta uusi ampumakoe on varsin hyvä. Oliko
vanhassa järkeä kun hyväksyttävä osuma-alue oli
järkyttävän suuri ja monelle jäi ennakoksi mieleen parran kärkeen juoksi se hirvi sitten mitä nopeutta tahansa metsässä. Ampumataidosta voidaan olla mitä mieltä tahansa mutta jos vanhassa kokeessa roiski kymmenen ykköstä ja sai
näin kokeen lävitse niin en kyllä puhuisi ampumataidosta. Ei uuden kokeen läpäiseminen kaksinen asia ole jos ase on kohdistettu oikein
ja ampuja vähänkin osaa ampua olipa sitten kiikaria tai ei.Huvikseni kirjoitin provoksi. Kyse ei ole purnaamisesta. Tiedän jotain metsästyksestä, en suinkaan kovin paljon.
Ampumakoe ja metsästys ovat eri asioita. Sen tiedän
suhteellisen hyvin. Ei ole enää uskon asia.
Ampumataitokin on eri asia kuin metsästys.
- kesän
ammuntoja, sillä pitkän kokemuksen puitteissa tiedän monen vielä kiroilevan koetta. Ei tule helppoa, jos noudatetaan 90 sekunnin rajaa ja saahan sen ampua ilman tukeakin, jos tuntuu liian helpolta.
Haiskahtaa rahastukselta koko vitun kokeen uudistus (rahastusta se oli ennenkin ja koe ei edes mittaa ampumataitoa eläimeen),koska pienentämällä ympyrän 65:stä 23:een,asettaa se kovemmat vaatimukset ase-kiikari-patruuna yhdistelmän tarkkuudelle. Kokonaisvirhe per laukaus ympyrän keskustasta saa olla korkeintaan n. 11.5 cm, joka on toistettava 4 kertaa peräkkäin.
Esim. Ampuja jolla aseen piippu kulunut, halppis kiikari jossa parallaksivirhettä jopa 6-7 cm ja patruunasta johtuva virhe n.10-30mm, ei saa koetta koskaan läpi,vaikka ampuisi lähes täysin virheettömästi..
Luulisi ainakin että aseliikkeet tykkäävät uudistuksesta, koska muistaakseni laina-asetta ei saa enää käyttää..taas suomalaista kusetetaan..heh- näkökulma
Onhan toikin ehkä yksi pointti asiassa, mutta eikö kuietnkin ole kiva kun tietää mihin se kuula osuu. Jos metsästettäessäkin heitto välineistä johtuen on yli kymmenen senttiä tai enemmänkin niin kyllä jotain tarttis tehrä.
- vanha metsästäjä
olen yrittänyt tuoda esille täällä näille vouhottajille, että koe muuttuu vaikeaksi mutta ei ole mennyt perille.
Minulla on -98 tehty kivääri, yli 100 v. vanha ja sillä on lähes mahdoton suorittaa tuota koetta hyväksytysti, sillä sen virhe liikkuun n. 15 cm:ssä.
Minä en saa lainata kaverin asetta joten hankittavaksi tulee uusi kivääri ja siihen kiikari, sillä avotähtäimellä on epävarma ammunta 23 cm osuma-alueelle. - Hirvimies
vanha metsästäjä kirjoitti:
olen yrittänyt tuoda esille täällä näille vouhottajille, että koe muuttuu vaikeaksi mutta ei ole mennyt perille.
Minulla on -98 tehty kivääri, yli 100 v. vanha ja sillä on lähes mahdoton suorittaa tuota koetta hyväksytysti, sillä sen virhe liikkuun n. 15 cm:ssä.
Minä en saa lainata kaverin asetta joten hankittavaksi tulee uusi kivääri ja siihen kiikari, sillä avotähtäimellä on epävarma ammunta 23 cm osuma-alueelle.En voi todellakaan uskoa että suomalaisissa hirvenmetsästäjissä on mukana noin epävarmoja
ampujia. Kun uuden kokeen saa ampua istualtaan ja tukea käyttäen (hiekkapussi pöydällä tuolilla
istuen) niin ei voi olla vaikeaa ampua neljää
osumaa 23 cm:n rinkiin. Eivätkö miehet ole käy-
neet aseitaan kohdistamassa kohdalleen. Lupaan
ampua karhukokeenkin aivan varmasti hyväksyttävästi vapaalta kädeltä kiikarilla varustetulla kiväärilläni. Ilman kiikaria olevalla kiväärillä ampuu huonompikin ampuja
varmasti 15 cm kasaa istuma-asennosta tuelta.
Jos metsästäjä ei tätä uutta koetta saa ammuttua
hyväksyttävästi niin olisi syytä tehdä jotakin -
lisätä harjoittelua, vaihtaa asetta tai lopettaa
metsästys. Hirvimies kirjoitti:
En voi todellakaan uskoa että suomalaisissa hirvenmetsästäjissä on mukana noin epävarmoja
ampujia. Kun uuden kokeen saa ampua istualtaan ja tukea käyttäen (hiekkapussi pöydällä tuolilla
ampua karhukokeenkin aivan varmasti hyväksyttävästi vapaalta kädeltä kiikarilla varustetulla kiväärilläni. Ilman kiikaria olevalla kiväärillä ampuu huonompikin ampuja
metsästys.Autoilijalta/työssäkäyvältä otetaan rahat pois järjettömällä polttoaineen hinnalla ja autoverolla.
Juopoilta järjettömällä viinan hinnalla ( kossun valmistus maksaa jotain 50-70cent/pullo,aika hyvä kate).Naiselta ei tarvitse edes yrittää, he kun ovat lähes aina rahattomia, sillä kimaltelevasta(lasia) mekosta kannattaa kuulemma maksaa 300eur.Mutta nainenhan on keräilijä ja käyttää tunnetta järjen sijaan.Tupakoitsija (aski päivässä), tekee vuodessa 1500 eur ( helppoa rahaa valtiolle) jne...
no,mites otetaan metsästäjiltä rahat pois markkinatalouden rattaisiin. Muutetaan ampumakoetta niin että mekaaninen tarkkuus tulee pääasiaksi ja näin saadaan epätarkempia aseita käyttävät antamaan säästönsä aseliikkeille, koska plokataan samalla pois laina-aseen käyttö..loistavaa( vituttaa taas!)..vitun kapitalismi!
Että äänestäkää vaan niinistöä,ni päästään vielä maksamaan natollekin (noin)3.5 mrd vuodessa.
Ja kaikkein tärkein asia.Kukaan ei voi pakottaa että hirveä pitää ampua 75m:iin tai pidemmälle..ei kukaan,sen saa ampua vaikka tornin juureeen jolloin jousipyssylläkin putoaisi.Joten paras tapa mitata ampumataitoa eläimeen, on mitata ampujan älykkyyttä metsästystilanteessa.
Ja vielä yksi asia.?Miten on mahdollista? että ympurän halkaisija ei ole sidoksissa kaliiberiin. vai väittääkö joku että 6,5*55 Sw:llä ja .458 Win Mag. pitää ampua YHTÄ TARKASTI että hirvi kaatuu..ja vitut..Se on apinoitten laatima ampumakoe-"uudistus".- Vanha metsästäjä
Hirvimies kirjoitti:
En voi todellakaan uskoa että suomalaisissa hirvenmetsästäjissä on mukana noin epävarmoja
metsästys.piekkarilla, impukalla ja uudella kiväärillä varmasti tarkasti mutta minä olen ampunut hirvimerkin 1898 tehdyllä 7.62 pystykorvalla hirvimerkin ja käynyt metsällä.
Sen saa panna penkkiin kiinni ja kokeilla niin sen virhe on 15-17 cm:ä.
Minulla ei ole ollut vaikeuksia merkin ammunnassa aikaisemmin mutta uudessa systeemissä tulee varmasti olemaan.
Ei kannata asentaa siihen kiikaria mutta uuden piipun asennuskin tulee kalliiksi asesepällä, joten 306 tai 308 on hankintana parempi ratkaisu sillä jo nyt R 53 panokset maksavat enemmän kuin Win. kannalla. - hirveää
Hirvimies kirjoitti:
metsästys.joka kokee tulevan ampumakokeen liian helpoksi,voi suorittaa vaikkapa yhdellä kädellä seisoma asennossa kokeen.Miksei yhdellä jalalla seisten. Tulisi taatusti haastetta.
- Kokeiltu satoihin aseisiin.
Vanha metsästäjä kirjoitti:
piekkarilla, impukalla ja uudella kiväärillä varmasti tarkasti mutta minä olen ampunut hirvimerkin 1898 tehdyllä 7.62 pystykorvalla hirvimerkin ja käynyt metsällä.
Sen saa panna penkkiin kiinni ja kokeilla niin sen virhe on 15-17 cm:ä.
Minulla ei ole ollut vaikeuksia merkin ammunnassa aikaisemmin mutta uudessa systeemissä tulee varmasti olemaan.
Ei kannata asentaa siihen kiikaria mutta uuden piipun asennuskin tulee kalliiksi asesepällä, joten 306 tai 308 on hankintana parempi ratkaisu sillä jo nyt R 53 panokset maksavat enemmän kuin Win. kannalla.Aseen piippu on aika vaikea ampumalla saada kulumaan väljäksi.
Tärkeämpää olisi petata raudat tukkiin kunnolla ja katsoa, että piippu ei osu tukkiin tarpeettomasti. Vanhoilla pysykorvilla ampuu aivan varmasti 10 cm kasaa kun raudat on sovitettu paremmkin tukkiin.
Jos tosiaan on väljä niin piippua lyhemmäksi tai poraus pipun sisään yhtä pitkästi, huom asesepällä. - parempi käynti varmasti
vanha metsästäjä kirjoitti:
Minä en saa lainata kaverin asetta joten hankittavaksi tulee uusi kivääri ja siihen kiikari, sillä avotähtäimellä on epävarma ammunta 23 cm osuma-alueelle.Sovita raudat tukkiin ja kokeile uudestaan.
- Kokopiru
Korkeaojalla vaikutusta tähän ampumakoe uudistukseen.
Entinen malli hirvikokeesta takkusi ministerillä pahasti.
Jos tämä lavettiammunta sopis paremmin, niin ei tarvi
ajella usempaan koe paikkaan, kun samassa ei kehtaa montaa kertaa käydä. - Kanalinnun ja Kauriin metsä...
Tässä uudistuksessa on sentään se hyvä puoli, että ei tarvi enää laina-aseella ampua koetta kauriinpyyntiä varten, nyt kun se on mahdollista sillä "pikkureikäselläkin".
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219