Evinrude 70 VRO

Jaakko

Kyseisessä moottorissa on seuraavan lainen ongelma. Usein tekee sen että ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin. Sen verran olen tutkinut että vika on polttoaineen saannissa. Onko tietoa mikä on se punainen vipu lähellä kaasareita?? Varsinkin lämpimänä jos vipua käyttää eri asennossa niin kone herää heti...toisinaan taas ei. Kone pelaa muuten ihan hyvin......jos sen vaan sattuu saamaan käyntiin.

7

6855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Kytke sähkö päälle ja työnnä avainta sisäänpäin, jolloin huikka kytkeytyy päälle. Älä pyöritä konetta. Kuuluko koneesta pieni naksaus ? Jollei, on vika ehkä löytynyt. Ei nimittäin lähde kovin helpolla ilman huikkaa.

      Vipuun ei tarvitse koskea, jos ryyppy toimii. Esmeks jos akku on tyhjä ja konetta yrittää narulla (juu, voi sitä yrittää)käyntiin kannatta vipua kääntää ensin 90 astetta, jolloin huikka "vuotaa" bensaa koneelle. Vivun normaaliasnto taitaa olla alaspäin. Voin tutkia, jahka kerkeän pajalle tänään.

      • jaakko

        Kyllä sieltä naksahdus kuuluu kun avainta työntää. Täytyykö avainta pitää koko ajan pohjassa vai jääkö ryyppy päälle jos sitä vain käyttää pohjassa? Vipu on muuten minulla taaksepäin...liekkö oikein? Mitä muuten meinaan toi VRO?


      • Janne
        jaakko kirjoitti:

        Kyllä sieltä naksahdus kuuluu kun avainta työntää. Täytyykö avainta pitää koko ajan pohjassa vai jääkö ryyppy päälle jos sitä vain käyttää pohjassa? Vipu on muuten minulla taaksepäin...liekkö oikein? Mitä muuten meinaan toi VRO?

        No, entäs silloin kun kone käy ja työnnät ryyppyä, reagoiko kone mitenkään ? Jos kone on oikein säädetty pitäisi kierrosten tippua hieman kun seos menee hetkeksi vähän rikkaammaksi. Jos kierrokset nousevat käy kone niillä kierroksilla laihalla. Jos ei tapahdu mitään voi jälleen epäillä ryypyn toimivuutta.

        Ei jää ryyppy päälle, koska muistini mukaan VRO-mallissa ei ole enää (uudempi kuin -86 ?) kaasareissa erillistä kuristinläppää. Ryyppysolenoidi pruikkaa koneeseen bensaa. Esmeks mun V6 -kone lähtee käyntiin kun huikkaa työntää kolme tai viisi kertaa kun samalla pyörittää konetta. Sitten ehkä kerran pari kun kone käynnistyy, ja sitten vielä tarpeen mukaan ennenkuin käynti tasaantuu. Kylmällä pidettävä sisällä samalla kun pyörittää...näissä on aina yksilö- ja omistajakohtaisia eroja :-)

        VRO on öljynsekoitusautomatiikka, variable ratio oil...jotain. Öljy ja bensa otetaan eri tankeista, jonka jälkeen litku sekoittuu VRO-pumpussa. Öljy syötetään siten kaasareiden kautta, eikä suoraan kampikammioon kuten varsinaisissa oilinjection -vehkeissä. Jotkut väittävät VRO:ta kovin epäluotettavaksi ja suosittelevat sen poiskytkemistä. Kallis uusia. Käytä aina puhdasta bensaa ja öljyä, seuraa oljytankin pinnasta, että öljyä todella kuluu. Bensaankin voit laittaa hieman öljyä (noin puoli prosenttia) varmemmaksi vakuudeksi.

        En päässyt kattomaan sitä vipstaakia, onko sulla omistajan käsikirjaa ? Käynnistysvaikeudet voivat johtua monesta syystä, ryyppy kävi ensimmäisenä mielessä kun kerroit, että kone muuten käy normaalisti.

        Janne


      • Bombardier
        Janne kirjoitti:

        No, entäs silloin kun kone käy ja työnnät ryyppyä, reagoiko kone mitenkään ? Jos kone on oikein säädetty pitäisi kierrosten tippua hieman kun seos menee hetkeksi vähän rikkaammaksi. Jos kierrokset nousevat käy kone niillä kierroksilla laihalla. Jos ei tapahdu mitään voi jälleen epäillä ryypyn toimivuutta.

        Ei jää ryyppy päälle, koska muistini mukaan VRO-mallissa ei ole enää (uudempi kuin -86 ?) kaasareissa erillistä kuristinläppää. Ryyppysolenoidi pruikkaa koneeseen bensaa. Esmeks mun V6 -kone lähtee käyntiin kun huikkaa työntää kolme tai viisi kertaa kun samalla pyörittää konetta. Sitten ehkä kerran pari kun kone käynnistyy, ja sitten vielä tarpeen mukaan ennenkuin käynti tasaantuu. Kylmällä pidettävä sisällä samalla kun pyörittää...näissä on aina yksilö- ja omistajakohtaisia eroja :-)

        VRO on öljynsekoitusautomatiikka, variable ratio oil...jotain. Öljy ja bensa otetaan eri tankeista, jonka jälkeen litku sekoittuu VRO-pumpussa. Öljy syötetään siten kaasareiden kautta, eikä suoraan kampikammioon kuten varsinaisissa oilinjection -vehkeissä. Jotkut väittävät VRO:ta kovin epäluotettavaksi ja suosittelevat sen poiskytkemistä. Kallis uusia. Käytä aina puhdasta bensaa ja öljyä, seuraa oljytankin pinnasta, että öljyä todella kuluu. Bensaankin voit laittaa hieman öljyä (noin puoli prosenttia) varmemmaksi vakuudeksi.

        En päässyt kattomaan sitä vipstaakia, onko sulla omistajan käsikirjaa ? Käynnistysvaikeudet voivat johtua monesta syystä, ryyppy kävi ensimmäisenä mielessä kun kerroit, että kone muuten käy normaalisti.

        Janne

        Ensinnäkin se punainen klipsu oltava taaksepäin.
        Niin sanottua ryyppyä se antaa vain silloin kun painat avaimesta. Varminpana konstina varsinkin lämpimällä koneella pitäisin kuitenkin käsikaasun nostamista ylös ( varo koneen käynnistyttyä ryntäyttämäastä konetta liikaa ). Sitten neuvoon jossa käskettiin laittamaan lisäöljyä polttoaineen sekaan ihan ok mutta muista karstan poisto syyshuollossa. Mainitse huoltopisteessä tästä.


      • Jaakko
        Bombardier kirjoitti:

        Ensinnäkin se punainen klipsu oltava taaksepäin.
        Niin sanottua ryyppyä se antaa vain silloin kun painat avaimesta. Varminpana konstina varsinkin lämpimällä koneella pitäisin kuitenkin käsikaasun nostamista ylös ( varo koneen käynnistyttyä ryntäyttämäastä konetta liikaa ). Sitten neuvoon jossa käskettiin laittamaan lisäöljyä polttoaineen sekaan ihan ok mutta muista karstan poisto syyshuollossa. Mainitse huoltopisteessä tästä.

        Juu....vipu on meikällä siis oikeessa asennossa ja ryyppy naksahtaa kun avainta tökkää...mutta mutta kone kun vaan ei meinaa käynnistyä? Pitäis saada kone ens kesäksi luotettavaan kuntoon ettei tartteis miettiä lähteekö vai eikö lähde käyntiin : )


      • Ykä
        Jaakko kirjoitti:

        Juu....vipu on meikällä siis oikeessa asennossa ja ryyppy naksahtaa kun avainta tökkää...mutta mutta kone kun vaan ei meinaa käynnistyä? Pitäis saada kone ens kesäksi luotettavaan kuntoon ettei tartteis miettiä lähteekö vai eikö lähde käyntiin : )

        Kun noita vastauksia lukee, niin sieltä on jo koottavissa oikea tapa käynnistää kone.
        Ittellä on ollut vain pienempi sähkökäynnisteinen OMC, mutta rikastussysteemi vaikuttaa samalta.

        Kerrataan vielä. Rutistellaan käsipalkeella bensaa kaasareihin, jotta haihtunut/vuotanut osa tulisi korvattuksi. Tämä on osa kylmän koneen käynnistysrutiinia, joka kyllä mainitaan käyttöohjeissa, miksi näin on meneteltävä, ei ole kerrottu. Kun kaasarit täytetään käsipalkeella siten, että ne tulevat täyteen ja palje kovenee, bensapumpussa oleva erillinen jousikuormitteinen osa "latautuu", eli sinne jää bensaa kalvon taakse jota jousi painaa sisäänpäin. Siirretään käsikaasun vipua kokemuspohjaisesti riittävästi ylöspäin. Kierretään virta-avaimesta samalla sitä sisään painaen ja pitäen sitä sisällä käynnistyspyörityksen ajan. Tällöin rikastin solenoidi avautuu ja jännittynyt jousi painaa avaunutta reittiä pitkin bensaa suoraan imusarjaan. Jos käsipaljetta ei käytetä, imee imupuolen alipaine käynistyspyörityksen aikana bensaa koneeseen, mutta käynnistyminen on hitaampaa.
        Kun kone käynistyy, ollaan valmiina pudottamaan käsikaasua turhan ryntäytyksen estämiseksi. Kone saattaa kaivata lyhyitä rikastimen tökkäisyjä jonkun aikaa ennen kuin käy riittävän luotettavasti. Kuinka kauan rikastinta tarvitaan riippuu ulkoilman ja veden lämpötilasta sekä tyhjäkäyntiseoksen säädöstä. Laihalle säädetty tyhjäkäyntiseos tuotaa lämpimässä koneessa miellyttävämmän hidaskäynnin, vähemmän käryä ja esim uistellessa siten vältetään turhaa karstoittumista. Rikas säätö taas tuottaa kylmän koneen paremman käynnin ja helpomman käynnistivyyden, eli säätö tuppaa olemaan kompromissi.


    • Juke Lohvari

      Ainakun vaihdatte pensapumpun kalvot muistakaa putsata myös kaasarit ne on aivan varmasti tukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3486
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2727
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe