suksien ja múiden välineiden mitoitus

h.v.

Minkä pituiset laskettelusuksien pitäisi olla verrattuna omaan pituuteen? entä sauvojen? Omaan jotkut vanhat suk´set enkä usko että niitä on ihan äsken voideltu joten miten tehdä perus voitelu ja millainen voide siihen käy?

Olisi mukavaa jos saisi ihan kunnon vastauksen eikä kehotusta menemään kunnon liikkeeseen.

19

45792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jutta

      Laskettelusuksien pituus pitää olla 10 cm vähemmän kuin oma pituutesi.

      • lajejaonmonenlaisia

        Riippuu ihan mitä lajia harrastetaan. Suurpuojttelusuksien pitää yleensä olla pidemmät kuin "normaalikokoinen" laskia on.

        Sauvojen pituus lasketaan kertomalla oma pituus 0,7:lla. Esim. 170 cm * 0.7 = 119 cm --> 120 cm sauva.


    • Petsku

      Tämä riippu aika paljon laskutavasta. Jos tykkää laskea kovaa - vähän pidempi (= oma pituus carvereissa, tavallisissa vielä pidempi). Tämä tekee suksesta vakaammaan. Jos haluaa vääntää tiukkaa mutkaa, käy nyrkkisääntö: oma pituus - 10 (tai jopa 15 cm).

      • h.v.

        kiitos kaunis neuvoista!! :)


      • Nimetön

        Suksen tyyppi vaikuttaa, ei laskutapa.
        Pitkän käännöksen sukset (suurpujottelu) oma pituus,
        lyhyen käännöksen sukset (pujottelu/erikoispujottelu)oma pituus - 15 cm
        yleissuksi oma pituus -5/10 cm

        Ennen suksen ostamista olisi hyvä jos pääsisi testaamaan suksen rinteessä. Eri merkkisillä ja tyyppisillä suksilla on isojakin eroja mm. kääntämisen helppoudessa ja vakaudessa.
        Helpoimmin suksia pääsee testaamaan Skimbaaja lehden järjestämillä testikeskus tapahtumilla (http://www.skimbaaja.fi/fi/ajankohtaista/2210).
        Kannattaa myös kysellä hiihtokeskusten vuokraamoista ja urheiluvälineliikkeistä testisuksia lainaksi.

        laskettelija


      • Altzu
        Nimetön kirjoitti:

        Suksen tyyppi vaikuttaa, ei laskutapa.
        Pitkän käännöksen sukset (suurpujottelu) oma pituus,
        lyhyen käännöksen sukset (pujottelu/erikoispujottelu)oma pituus - 15 cm
        yleissuksi oma pituus -5/10 cm

        Ennen suksen ostamista olisi hyvä jos pääsisi testaamaan suksen rinteessä. Eri merkkisillä ja tyyppisillä suksilla on isojakin eroja mm. kääntämisen helppoudessa ja vakaudessa.
        Helpoimmin suksia pääsee testaamaan Skimbaaja lehden järjestämillä testikeskus tapahtumilla (http://www.skimbaaja.fi/fi/ajankohtaista/2210).
        Kannattaa myös kysellä hiihtokeskusten vuokraamoista ja urheiluvälineliikkeistä testisuksia lainaksi.

        laskettelija

        Onko 168cm kääntösäde iso 148cm suksiin?

        Eli pitäisikö minun ostaa itseni pituiset sukset (150cm) vai lyhemmät?

        - Kiitos!


      • Nimetön
        Altzu kirjoitti:

        Onko 168cm kääntösäde iso 148cm suksiin?

        Eli pitäisikö minun ostaa itseni pituiset sukset (150cm) vai lyhemmät?

        - Kiitos!

        Kääntösäde (radius) ilmoitetaan tähän tapaan 19m/180cm.
        Tuo 19 metriä on kääntösäde ja 180 cm on suksen pituus.
        ns. suurpujottelusuksen kääntösäde on tyypillisesti 18 - 20 m, puikkasuksen kääntösäde on 10-12m ja yleissuksilla on 15-17.

        Jos ostat yleissukset, niin oma pituus (tai vähän lyhyempi) on mielestäni ok.
        Jos osta pujottelusukset, niin oma pituus - 10 cm.
        Jos ostat suurpuikat, niin oma pituus 10cm(max)

        laskettelija


    • minä

      omapituus-10cm

    • ljk_tt

      Laskijan pituus ei enää näyttele yhtä suurta roolia suksia valittaessa. Sen sijaan uusi arvo "R" (radius) suksen kannassa antaa meille paljon informaatiota suksen tyypistä. Mutta sekään ei kerro kaikkea. Seuraavat ohjeet ovat viitteellisiä ja perustuvat suksen omaan kääntösäteeseen eli kuormittamattomaan sukseen tai suksiin.

      Sukset voidaan kääntösäteen perusteella jakaa kolmeen ryhmään:

      * Radius alle 13 metriä
      * Radius 14-16 metriä
      * Radius yli 16 metriä

      Radius alle 13 m:
      Ensimmäisen ryhmän laskijoille tyypillistä on laskea aktiivisesti kääntyen. Käännökset seuraavat toisiaan ja kantin vaihto tapahtuu nopeasti. Oikolaskussa suksien ollessa pohjallaan saattavat sukset ”väpättää” eli tuntua levottomilta, joka kuitenkin on ihan tyypillistä tämän tyypin suksille. Tässä ryhmässä viihtyvät taitavat ja urheilulliset laskijat. Suksille tyypillistä on suuri sivuleikkaus eli vahva tiimalasimuoto ja kohtalaisen suuri kiertojäykkyys.

      Radius 14-16 m:
      Kääntösäteen ollessa 14 -16 m puhutaan usein yleissuksista, joka varsin hyvin kuvaakin tämän ryhmän sivakoita. Ne eivät ole aivan yhtä aggressiivisia lähtemään käännökseen ja tuntuvat kestävän vauhtia enemmän kuin mitä oma pipo antaa myöten. Käyttäjäryhmä on laaja: aloittelijasta experttiin suksen kiertojäykkyyden noustessa määräävään rooliin. Aloittelevan alppinistin on helpompi hallita kiertojäykkyydeltään kevyempiä suksia.

      Radius yli 16 m:
      Tämän ryhmän sukset luokitellaan suurpujottelutyyppisiksi suksiksi. Tunnusomaisia piirteitä ovat hyvä vauhdinkestävyys ja rauhallinen käyttäytyminen eri rinneolosuhteissa. Tässä ryhmässä viihtyvät todelliset lataajat. Suuren kääntösäteen sukset ovat luonnollinen siirtymä vanhoista pitkistä suorista suksista uuteen suksimaailmaan.

      • herccu

        Itellä on sauvat maasta kainaloihin ja sukset alahuuleen. En sitten tiedä, pitäisikö olla näin, mutta ei ole mitään ongelmaa ollu........ Tosta voitelusta en tiedä (kerran oon kokeillu), osta kaupasta lasketteluvahaa, sulata suksen pohjaan vähän, levitä vanhalla silitysraudalla (varo ettei pohja pala) ja siiklaa ylimääräset pois. Toista 10-20 kertaa.


      • :::HV:::
        herccu kirjoitti:

        Itellä on sauvat maasta kainaloihin ja sukset alahuuleen. En sitten tiedä, pitäisikö olla näin, mutta ei ole mitään ongelmaa ollu........ Tosta voitelusta en tiedä (kerran oon kokeillu), osta kaupasta lasketteluvahaa, sulata suksen pohjaan vähän, levitä vanhalla silitysraudalla (varo ettei pohja pala) ja siiklaa ylimääräset pois. Toista 10-20 kertaa.

        Ainakin minulle myytiin sauvat seuraavasti: Käsi kyynerpäästä n. 90-asteen kulmaan ja siihen n. 4-5cm (eli sukset monot). Eli sukset ja monot jalassa käsi on 90-asteen kulmassa. Hyvin olen pärjännyt...
        Voitelussa olen kyllä kääntynyt aina laskettelukeskuksien huoltojen puoleen, kun perushuolto on ollut n. 25 ekee (samaan rahaan laittavat vielä kantitkin, jos tarvetta on).


    • laskija

      mä oon ostamassa temppusuksia ja aattelin että kumpi pituus ois mulle sopivampi 166cm vai 177 cm kun ite oon noin 174cm pitkä ja toivoisin että ne keskäis enemmän ku yhen talven

      • free_ski_dud

        Varmaan vähä myöhässä mutta ehdottomasti 177cm. En tiiä että kasvatko vielä mutta jos tulee 5cm ni ei vielä haittaa.


    • Julia Vilen

      Miten pujottelusauvojen pituus lasketaan? Minä harrastan itse pujottelua tytöt 11v sarjassa.

    • tuuli

      heei minkäpituset sukset n 158 cm tytölle? tai siisku pitäskö ostaa vähä lyhyemmät ku 148, et ois helpompaa, vai vähän pidemmät, et kestäis pidempää?

      • free_ski_dud

        Ei se mun mielestä enää helpota jos on yli 10cm lyhyemmät ku oot itte. eli 148 tai pidemmät.


    • Offarirookie

      Olen hankkimassa ns. Allmountain suksea ja siihen sidetyyppiä jossa kannan voi irroittaa kävelyä/hiihtoa varten.Aloittelen, joten kysymys kuuluu:Mihin kohtaan side
      kannattaa asentaa? Monon keskikohdan paikka on merkitty sukseen. Asennuspaikka on tietysti kompromissi.Kertokaa kokemuksia.
      Ps.Lasken OffPiste 65%,Rinne 35%(oletan)

    • 90_asteen_kulma

      Sauvan oikea mitta saadaan, kun kääntää sen ylösalaisin ja ottaa somman alta kiinni ja pitää sauvaa pystysuorassa ja niin, että olkavarsi osoittaa suoraan alas ja kyynärvarsi osoittaa eteenpäin. Käsivarresta (olka- ja kyynärvarresta) pitää muodostua 90° kulma. Jos liikkeessä ottaa halutessa muutaman sentin somman alta kiinni, kompensoi suksen ja monojen tuomaa lisäkorkeutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe