eli kuinka kaukana pohjoisessa olette nähneet kyykäärmeitä.Tai kuulleet jonkun nähneen?
Kuinka
8
5041
Vastaukset
- Herkko
On niitä ainakin Saariselällä. Jossain (tais olla radion Luontoillassa) väittivät, että Saariselältä löytyy Suomen suurimmat ja vanhimmat kyyt. Selitykseski arvelivat pitkää talvihorrosta ja sen myötä pitkää ikää.
Itse en kyllä Saariselän ja tunnsan vaelluksilla ole nähnyt yhtäkään kyytä. Etelä-Lapissa joitain.
Ei kyitä kuitenkaan paljoa Lapissa ole verrattuna vaikkapa Keski-Suomeen ja Savoon. Lapissa en ole nähnyt niitä montaa kertaa, vaikka olen siellä syntynyt ja kasvanut. Täällä etelämpänä niitä näkee joka kesä vaikkei edes yritä etsiskellä. Anoppilan pihanurmelta Etelä-Savossa niitä tapamme joka kesä useita ja marjamättäät on siellä syytä tsekata tarkaan ennen kuin niihin kätensä lykkää.
Joku tietysti alkaa nyt inisemään tosta tappamisesta, mutta kun on pieniä lapsia pihalla telmimässä, niin kyyt saa lähteä armotta. Eikä ne tosiaankaan ole niiltä seuduin loppumassa. Päin vastoin, ne ovat viimeisten 20-vuoden aikana vain lisääntyneet hiiriä ja myyriä kuhisevien pakettipeltojen ja hakkuuraiskioiden myötä. Pihapiirin ulkopuolella kyyt saa mun puolesta elellä rauhassa.- hävittää
Niin käy meilläkin kun tavataan.Isäntä on allerginen ampiaisenkin pistolle ja kun on pieniä lapsia,voihan käydä niinkin että jos lapsi vaikka säikähtää ja kaatuu voi käärme purra tai useampikin.Kelju tunne aikuisellekin ja voi joutua sairaalahoitoon,olen kuullut että kaksi viikkoakin on ollut joku aikuinen sairaalassa kyynpureman takia.Itse pelkään kyitä,ettei tahdo tulla marjastamisesta mitään,vaikkei välttämättä ole koko käärmettä lähimailakaan.Ohjehan on että pidä purtu raaja levossa,mitenkäs sitten lampsit parin kilometrin päästä metsästä.Lokalla olen kuullut olevan myös kyitä.Savossa tosiaan on paikoin niin paljon,että ei voi käsittää,miksi niitä vielä suojellaan,ajattelepa vaikka koiriakin metsässä.Tais tulla aika pitkä juttu mulla tästä.
- lapinreissuillakin
hävittää kirjoitti:
Niin käy meilläkin kun tavataan.Isäntä on allerginen ampiaisenkin pistolle ja kun on pieniä lapsia,voihan käydä niinkin että jos lapsi vaikka säikähtää ja kaatuu voi käärme purra tai useampikin.Kelju tunne aikuisellekin ja voi joutua sairaalahoitoon,olen kuullut että kaksi viikkoakin on ollut joku aikuinen sairaalassa kyynpureman takia.Itse pelkään kyitä,ettei tahdo tulla marjastamisesta mitään,vaikkei välttämättä ole koko käärmettä lähimailakaan.Ohjehan on että pidä purtu raaja levossa,mitenkäs sitten lampsit parin kilometrin päästä metsästä.Lokalla olen kuullut olevan myös kyitä.Savossa tosiaan on paikoin niin paljon,että ei voi käsittää,miksi niitä vielä suojellaan,ajattelepa vaikka koiriakin metsässä.Tais tulla aika pitkä juttu mulla tästä.
välillä tuntuu,että onkohan luikura jossain, vahtaa siinä sitten lapset ja kaikki ettei vahinkoa pääse sattumaan,kyyt ovat lisineet aivan tuhottomasti,luuleekohan joku että ovat sukupuuttoon kuolemassa?Ei sitten varmaan ole.
- vaeltaja
Minä näin ison kyyn vaelluksella Saariselällä, Kopsusjoen varressa 80-luvulla.
En tappanut, mutta laitoin sen jokeen uimasille pois leiripaikalta. - Jesse.Jeesiö
Kuuntelin syksyllä luontoiltaa tai vastaavaa ohjelmaa radiosta siinä mainittiin, kyyn levinnee koko Suomeen ja pohjoisimmat havainnot ovat Utsjoelta. Itse ole nähnyt useassa eri paikassa kyyn ja pohjoisin on ollut lähellä Pallastunturia. Se miksi lapissa näkee käärmeitä niin harvoin, johtuu siitä että meillä täällä suurin osa maastosta on joko turvepohjaista suota tai louhikkoista tunturia. Tällaisissa maastoissa käärmeiden on helppo livahtaa piiloon ennen kuin me ihmiset ehdimme niitä huomaamaan. Mielestäni käärmeitä on turha pelätä sillä ne väistävät meitä ja purevat vain siinä tapauksessa jos tuntevat tulleensa uhatuksi eivätkä pääse pakoon.
- että on
niitä peijakkaita ihan pohjoisessakin.Kyllä ehkä pitää muuttaa Jäämerenrannalle saakka,mutta miksi ne eivät sielläkin pärjäis,joskus talvellakin säät voi olla leudommat kuin Suomessa (Golf virta).Se vaan kun on käärmekammo niin se on eikä se muuksi muutu.Koiraahan ei voi laskea autosta ollenkaan jos seudulla on kyitä.
- kohu
että on kirjoitti:
niitä peijakkaita ihan pohjoisessakin.Kyllä ehkä pitää muuttaa Jäämerenrannalle saakka,mutta miksi ne eivät sielläkin pärjäis,joskus talvellakin säät voi olla leudommat kuin Suomessa (Golf virta).Se vaan kun on käärmekammo niin se on eikä se muuksi muutu.Koiraahan ei voi laskea autosta ollenkaan jos seudulla on kyitä.
Käärmettä on täysin turha pelätä. Etelä-Suomessa on paljon käärmeitä. Täällä Pohjanmaalla jo tosi vähän. Lapissa Saariselällä olen nähnyt yhden ison ja vaalean kyyn Nattasilla. Lapissa se on niin käsittämättömän harvinainen, että unohda koko asia!
- mu..t.ta ku
kohu kirjoitti:
Käärmettä on täysin turha pelätä. Etelä-Suomessa on paljon käärmeitä. Täällä Pohjanmaalla jo tosi vähän. Lapissa Saariselällä olen nähnyt yhden ison ja vaalean kyyn Nattasilla. Lapissa se on niin käsittämättömän harvinainen, että unohda koko asia!
en asu Lapissa,sitä herkkua saan nauttia viikon tai kaksi vuodessa.Asun savonmailla ja kotipellon piertamella juostessa nuornaneitokaisena tunsin raahkaisun nilkassa (lenkkarit)ja jonkunaikaa juostuani(ohje;purtu raaja liikkumattomana pidettävä)kun pysähdyin huomasin kaksi kuin parsinneulalla tökättyä reikää nilkassa,turvonnut ympäriltä aika leveälti ja samaan aikaan hönttiolo nousikaulaa kohti (jotenkin täyttävä)oksettava olo myös,mutta ei muutakun heiniä mättämään seipäälle,riski kun olin ei siitä pahempaa tullut.
No sama uusiutui seuraavana kesänä lähempänä pihaa rannalla;no taas juoksemassa tuulen kanssa kilpaa(lehmät karkasi joka toinen päivä,prkl.)ja paljain jaloin,niin ukkovarpaassa samanlainen mutta paljon voimakkaampi jurskaus ja tosenjalan nilkassa iljettävä viileänniljakas pitkulainen läjähdys,varpaassa uskomattoman kova kipu vähänaikaa.Myrkytysoireen kaltaisia ei ilmennyt,joten tarhakäärme,vaikka olkoonkin pohjoisin esiintymä,niin ei voinut olla mikään muu.Rupesin ihan pohtimaan asiaa ja tarkemmin ajatellen muistin myös ihan pienenä tavoitelleeni polulta tummaa keppiä ja se ikäänkuin yritti karata,en tiennyt käärmeistä mitään ja seuraavien päivien ihmeenaihe kotona oli että;kylläpäs sitä tyttöä nukuttaa ja onpa sillä paksu tuo toinen jalka.Ja se suhahdus,kun siitä ei voi erehtyä.Eläimillä oli myös turvonneita pahkuroita kun laidunsivat pellolla.
Pikkuista vaille tapauksia on joitakin myös marjareissuilta ja kyllä olen vaan sitä mieltä että enemmän niitä on kuin puhutaan yleensäkin ja kyllä kyy on aika akressiivinen iskemään jos vaikka vahingossa liian lähelle joutuu.Isännälläkin on Kontion solkeen jokunen yritys.Minä pelkään marjassa niin kovasti kyitä,että varmaan en pureta itseäni,mutta entäs lapset.Taisipa kertyä pituutta tähän..mutta mitäs tuosta.-heippoja vaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351