Vessan laattalattian sauman haju

hajuton

Ostimme rivitaloasunnon. Edellisten asukkaiden "perinnöksi" on jäänyt pissanhaju vessaan. Edelliseen asukasperheeseen kuului kaksi miespuolista "roiskijaa". Olen pessyt vessan perusteellisesti usempaan otteeseen, silti siellä tuoksahtaa. Olen paikallistanut hajun laatoitetun lattian saumoihin juuri vessanpytyn vieressä. Eli siihen johon "tipat" tippuvat miehillä, jos ei ole tarkka...
Tietääkö kukaan miten saisin hajun poissa saumoista ilman että joudun vaihtaamaan koko laatoitusta?
On tosi epämiellyttävää kun vessassa haisee pissa vaikka juuri on pessyt sen....

6

11441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivousteknikko

Klooriaine ja harjalla pesu-tarvittaessa toistaen(muista kylmä vesi kloorin kanssa ) Hajut haihtuu kyllä!

• pilli

Virtsa lienee imeytynyt saumalaastiin. Voimakas pesuaine imeytyessään lieventää hajua nitistämällä bakteereita.
      Toimiva konsti on käyttää nestekaasupoltinta, jolla lämmitetään saumoja ja laattoja tarvittavista kohdista. Liika- ja epätasainen kuumentaminen voi tosin halkaista laatan.
      Nestekaasupoltinta käytettäessä on aina huomioitava palovaara. En suosittele ensimmäiseksi polttimen käyttökohteeksi.

• etikalla

jos vaikka auttaisi.

• saumat kunnolla

laita likoamaan hapan aine, voit vaikka laimentaa ja sen jälkeen näppituntumalla vahventaa liuosta (itse käytän laimentamattomana, mutta saattaa värjätä saumaa, en ota vastuuta mahd. tulevista vioista). Vaatii useamman käsittelyn ja kunnon liotuksen, hapan aine ei saa kuivua pintaan. Hankaa vaikka vanhalla muovisella, kovaharjaksisella astianpesuharjalla. Muista neutralisoida emäksisellä aineella, muuten hapan aine jää vaikuttamaan kuivuttuaankin. Olen saanut tällä tavalla ravintolan miestenwc:n urinaalin edestä hajut ja "värit" lähtemään, mutta vaati aikaa.
      Virtsahan sisältää kaikkea epäpuhtauksia, jotka kovettuvat pintoihin (vrt. kalkki-ja saippuajäämät), esim. urinaaliin, vaikka pohjalla olisi vettä. Hapan aine poistaa epäpuhtaudet ja haju häviää. Kloori ei mielestäni ole yhtä tehokas -> se on emäksinen.

• hajuton

kiitokset kaikille neuvoista!

Mitä aineita hapan/emäs-käsittelyyn suosittelette ihan kaupasta, ei siis ammattilaisen tuotteita? Tuo vaikuttaisi toimivalta tai ainakin kokeilun arvoiselta kun desinfiointiaineita olen jo kokeillut.

• kyllä en
        hajuton kirjoitti:

kiitokset kaikille neuvoista!

Mitä aineita hapan/emäs-käsittelyyn suosittelette ihan kaupasta, ei siis ammattilaisen tuotteita? Tuo vaikuttaisi toimivalta tai ainakin kokeilun arvoiselta kun desinfiointiaineita olen jo kokeillut.

ole perehtynyt kaupan tuotteisiin, koska siivousliikkeestä ostaessa tuotteet eivät kait ole paljoa sen kalliimpia kuin kaupassakaan, mutta parempia.
        Kiillon (http://www.kiilto.com/fi/)
        ->puhdistus ja hoito
        -> kodinhoito tai
        -> wetrok
        sivuilta löytyi Kiilto WC-puhdistaja, mutta se ei ole hapan, ja koska en ole sitä ainetta käyttänyt, en osaa sanoa tehoaako. En myöskään tiedä, kuinka laajat valikoimat siivousaineita kaupastasi löytyy...
        Kiillon sivuilta löytyy myös tiedot aineista.

Itse käyttäisin Wetrokin (Kiillon sisaryhtiö tms.) Calexan Fortea, on hapan. Neutralointi Wetrokin 10 Universalilla (ent. 10-yleispesu).

Ehdotonta on neutralointi ja saumojen kunnollinen kastelu ennen käsittelyä.

Jos käyt siivousliikkeessä, ja sieltä ei löydy ko. aineita, kysy vastaavia toisilta valmistajilta.

En ota takeita siitä, että saumasi ja laattasi kestävät käsittelyä. 10-vuotisen urani aikana en kyllä ole saanut tuhoa aikaiseksi, ja siivottavat tilat ovat olleet -60 luvulta aina tähänpäivään rakennettuja, eli erilaisia kaakeleita ja saumoja olen kokeillut.

Toivottavasti pääset hajusta eroon. Kerro sitten kuinka kävi! Toivottavasti hyvin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      328
      2737
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2475
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2222
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1913
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1692
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      140
      1492
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1338
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1134
    Aihe