Miksi "paremmilla" yliOPISTO opiskelijoilla on tarve tulla parantamaan tänne omaa itsetuntoaan?
Mikseivät AMK-opiskelijat paranna itsetuntoaan yliOPISTO -palstalla...? (Ei tarvitse)
Säälittävää.
YLIOPISTO LUUSERIT.
40
4005
Vastaukset
- Ylioppilas I
Ylioppilaat eivät tarvitse itsetuntonsa parantamista. Se että on päässyt yliopistoon on jo melkoinen osoitus kyvyistä: sinne pääsee tilastojen mukaan vain 17% lukion suorittaneista eli vain kansakunnan priima-kerma. Lukion suorittaneetkin ovat jo kyvykkäämpiä kuin keskimäärin kansa, koska lukioon hakeutuu parempi aines kuin ammattikouluihin.
Tarpeena meillä onkin pitää AMK erillään, kun se pyrkii olemaan muka-yliopisto: se että sitä alettaisiin mieltää yliopisto-tasoiseksi laskisi meidänkin asemaamme ja statustamme yhteiskunnassa ja kansan mielissä.
Eli tavoitteena on pitää AMK alempana kuin yliopisto, kuten kuuluu olla. Sillä pidämme oman tasomme samana kuin se on, ettei se pääse alenemaan:
SUMMA SUMMARUM: alennamme AMK:ta säilyttääksemme oman oikean tasomme, emme ylennä itseämme.- Euro-Zone
Minäkin haluan olla priima-kerma ;)
- AMKAMK
Ei AMK:ta tarvitse alentaa. Se on jo alhaalla ihan omasta syystään.
- Ylioppilas I
Euro-Zone kirjoitti:
Minäkin haluan olla priima-kerma ;)
Etkös sinä ole jo ihan tarpeeksi hyvä eli: Kalu^2?
- AMK2003
Ylioppilas I kirjoitti:
Etkös sinä ole jo ihan tarpeeksi hyvä eli: Kalu^2?
"SUMMA SUMMARUM", hieno juttu: Ylioppilas osaa latinaa, kuulostaa tosin vähän hintiltä niin kuin useimmat teistä ylimielisistä luusereista. Armeijassa noita samanlaisia näkyi myös (tuskin edes sitä olet käynyt).
Olin itse myös muutama vuosi sitten ylioppilas. Onneksi en enää, toisin kuin sinä.
Sinuna yrittäisin mahdollisimman nopeasti lisääntyä koska kukaan täysipäinen nainen ei tuollaista ylimielistä hinttiä jaksa katsella. - Ylioppilas I
AMK2003 kirjoitti:
"SUMMA SUMMARUM", hieno juttu: Ylioppilas osaa latinaa, kuulostaa tosin vähän hintiltä niin kuin useimmat teistä ylimielisistä luusereista. Armeijassa noita samanlaisia näkyi myös (tuskin edes sitä olet käynyt).
Olin itse myös muutama vuosi sitten ylioppilas. Onneksi en enää, toisin kuin sinä.
Sinuna yrittäisin mahdollisimman nopeasti lisääntyä koska kukaan täysipäinen nainen ei tuollaista ylimielistä hinttiä jaksa katsella.Nimimerkilläni on syyt palstalle saapumiseni alkuaikoihin liittyen: olen kandidaatti (candidatus medicinae latinaksi), olen kihloissa upean akateemisen naisen kanssa ja lisäksi olen reserviupseeri.
- AMK2003
Ylioppilas I kirjoitti:
Nimimerkilläni on syyt palstalle saapumiseni alkuaikoihin liittyen: olen kandidaatti (candidatus medicinae latinaksi), olen kihloissa upean akateemisen naisen kanssa ja lisäksi olen reserviupseeri.
Olet kihloissa.
Siihen se taitaa myös jäädä ellet nopeasti keksi jotain. - Ylioppilas I
AMK2003 kirjoitti:
Olet kihloissa.
Siihen se taitaa myös jäädä ellet nopeasti keksi jotain.No, häät on sovittuna ajankohtana, vasta esitin asiani nyt syksyllä ja siten kihlauduimme.
- AMK2003
Ylioppilas I kirjoitti:
No, häät on sovittuna ajankohtana, vasta esitin asiani nyt syksyllä ja siten kihlauduimme.
Ja siihen se myös taitaa jäädä kuten jo kirjoitin.
Ei tuollaista ylimielistä paskaa kukaan jaksa katsella. - eräs yo-opiskelija
AMK2003 kirjoitti:
Ei tuollaista ylimielistä paskaa kukaan jaksa katsella.Mieleen tulee etkö kykene kiistämään Ylioppilaan ajatuksia järkiargumenteilla? Vaan sinun täytyy syyllistyä kaikkiin naurettavuuksiin kuin arvioimaan hänen seksuaalista suuntautumistaan, sitä onko hän käynyt armeijan tai onko hän onnistunut saamaan itselleen naisen. Oikeastaan nyt todistit juuri sen mitä Ylioppilas vaahtoaa joka palstalla.
Toisekseen 17% ei ole priima-kermaa. Jos yliopistoihin pääsisi joku 5% niin voitaisiin puhua jo priima-kermasta. Suurin osa yliopisto-opiskelijoista on tavallisia idiootteja (tai pahimmassa tapauksessa pissaliisoja tai -lasseja). AMK:ssä pissisten prosenttiosuus tosin on aika paljon suurempi. Opiskelen itse yliopistossa ja minua suorastaan hävettää usein luennoilla ihmisten typeryys. Toinen asia joka hävettää on ylioppilaiden riehuminen amk-palstalla.
Eikö AMK-opiskelijat ilman jatkuvaa turhanpäiväistä riehumista tiedä, että he eivät opiskele yliopistossa. Yliopisto ja AMK alunperin toteuttivat eri tehtävää. Nyt duaalimallia on allettu purkaa ja AMK:iden rehtorit yrittävät olla yliopistojen rehtoreita. Tästä ei kärsi yliopisto vaan AMK:t itse. Jos ne yrittävät olla yliopistoja niin silloin niiden tulokset pitää myös mitata samalla tavoin kuin yliopistojen. AMK-opiskelijat ovat oikeastaan ne jotka eniten kärsivät. Sillä välin kun hallinto henkilöstö mainostaa olevansa yliopistoja ja haluaa muokata amk:n asemaa enemmän yliopistotyyppiseksi unohtaa se perusajatus eli kouluttaa käytännön hallitsijoita.
AMK-opiskelijoiden asema on jo valmiiksi huono joten yo-opiskelijat voisivat pitäytyä omalla palstallaan. - sivusta seurattuna
AMK2003 kirjoitti:
Ei tuollaista ylimielistä paskaa kukaan jaksa katsella.Hah! Tämä nimimerkki 'Ylioppilas I' vedättää näköjään sinua ja useimpia muitakin ihan kympillä :D
- lankeemuksen edellä
Ylioppilas I kirjoitti:
Nimimerkilläni on syyt palstalle saapumiseni alkuaikoihin liittyen: olen kandidaatti (candidatus medicinae latinaksi), olen kihloissa upean akateemisen naisen kanssa ja lisäksi olen reserviupseeri.
Kun sinulla nyt kaikki hienoudet jo on, niin hanki vielä ihmeessä itsetunto ja joku ylpeys omiin tekemisiisi. Mitä mahdollista luulet ihmisille kiukuttelun sinulle vielä tuovan?
Minulla ei ole mitään syytä epäillä kertomaasi sillä kandiksi pääsee lukemalla, res. upseeriksi olemalla fyysisesti ja älyllisesti keskitasoa ja se naisen upeuskin on katsojan silmässä... Omasta mielestäsi "saavutuksesi" voivat olla vaikka kuinka hienoja, mutta sinunlaisillesi onkin sitten kauhistus jos muut eivät kumarrakaan suuntasi, vaikka ulkoisilla vallan ja osaamisen tunnusmerkeillä oletkin elämäsi täyttänyt.
Oma mielipiteeni on, että ihmisen oikea älykkyys ilmenee esim. myötätunnossa muita kohtaan.
Ja sanottakoon vielä loppuun että olen AMK-opiskelija (enkä väitä olevani yliopisto-opiskelija, enkä tutkintoja rinnasta), sinkku ja sotilasarvoltani korpraali, enkä silti usko että sinulla hyvä ylioppilas menee yhtään paremmin kuin itselläni. - Jussi
Olen jo pitkään seurannut tätä amk-palstalla tapahtuvaa väittelyä ja olenkin ajatellut etten lähde mukaan Ylioppilaan I lietsomaan, ajoittain jopa fanaattisia piirteitä saavaan oman ideologiansa paremmuuden toistamiseen. Nyt kuitenkin teen poikkeuksen, koska Ylioppilas I otti esiin sellaisen aiheen johon oikeasti tekee mieli tarttua :)
Ylioppilas I: "Lukion suorittaneetkin ovat jo kyvykkäämpiä kuin keskimäärin kansa, koska lukioon hakeutuu parempi aines kuin ammattikouluihin. "
Mielestäni tämä on jo melkoista soopaa. Eikös sinne jatkokoulutukseen yleensä lähdetä sillä perusteella mikä sattuu kiinnostamaan. Aikanaan peruskoulusta päästessäni kaikkien aineiden keskiarvoni oli 8,5, mitä mielestäni voidaan pitää ihan kohtuullisen hyvänä ajatellen jatkokoulutuspaikan hakua. Hain ensimmäisenä vaihtoehtona ammattikoulun tietotekniikka/lukio-linjalle, johon en kuitenkaan päässyt. Pääsin kuitenkin automaatio/lukio-linjalle, jossa pääsyvaateena oli 8,3 keskiarvo (tietotekniikkaan oli 8,7).
Tänäpäivänä tilanne ei ole muuttunut sen kummemmaksi. Suurien kaupunkien ammattikoulujen sähkölinjoille (ilman lukiotakin) on suuremmat (yli 8:n) keskiarvovaatimukset kuin moniin lukioihin. Lukioihin kun monasti (silloin kun itse hain 2. asteen koulutukseen) pääsi jo 7,5-7,7 keskiarvolla. Ruotsinkieliseen lukioon pääsi Tampereella 90-luvun loppupuolella muistaakseni jopa 6,8:n keskiarvolla.
Ajattelin vain että on Ylioppilaan I hyvä tietää jotain tuosta reaalimaailmastakin. Kun ei ne kaikki kyvykkäimmät opiskelekkaan lukiossa.
Ja siitä amk:n nimikikkailusta, älä ota niin paljon ressiä. Itte opiskelen tällähetkellä amk:ssa ja mulle se vaan on oman ammattitaitoni kehittämistä työelämän vaatimuksia varten. Ihan sama mikä se titteli on sitten minkä sieltä saa, teknikko, insinööri, maisteri...ei sillä niin oo merkitystä. Ja tekniikan alan amk:sta monet työnantajat käyttää nimeä Teku. Se olis monien amk-opiskelijoidenkin hyvä tietää ettei mee käsitteet sekasin työhaastattelussa :) - Ylioppilas 2
Ylioppilas I kirjoitti:
Erittäin suuri osa lääketiedettä opiskelevista patistetaan käymään RUK. Suomen suurimmassa varuskunnassa (KaiPr) ollessani vain YKSI varusmieslääkäri ei ollut käynyt RUK:ta (ilmeisesti hänellä oli siihen perhesyyt sillä kyseinen kaveri oli jo lähemmäs 30). Eli en hehkuttaisi millään sotilasarvoilla jos olisin medisiinari.
- Ylioppilas I
Ylioppilas 2 kirjoitti:
Erittäin suuri osa lääketiedettä opiskelevista patistetaan käymään RUK. Suomen suurimmassa varuskunnassa (KaiPr) ollessani vain YKSI varusmieslääkäri ei ollut käynyt RUK:ta (ilmeisesti hänellä oli siihen perhesyyt sillä kyseinen kaveri oli jo lähemmäs 30). Eli en hehkuttaisi millään sotilasarvoilla jos olisin medisiinari.
Mitä sitten? RUK:lle valintaan osallistutaan kuitenkin, tiedän kyllä että lääkärit järjestään ovat läpäisseet vaatimukset ja toki selvinneet RUK:sta hyvin. Olisi varmaan PV:n valintakriteereissä vikaa ellei LL:ksi opiskelemaan kykenevä olisi kykenevä suorittamaan reserviupseeritutkintoa...
- Angel~
Vasta luin lehdestä, että monessa paikkaa alkaa olemaan sillä lailla, että ammattikoulujen joillekin aloille on korkeampi keskiarvo pääsyrajana, kuin saman kaupungin lukioihin.. Että se siitä priimakermasta.. Itse olen käynyt lukion.. Ammattikoulu olisi pitänyt käydä samalla.. Siellä on nykyään yhtä hyvät jatkomahdollisuudet..
Järkkyä luettavaa tuommoinen kastijako.. Se, että meneekö nuori amk:hon ei tee hänestä sen tyhmempää tai alempaa, kuin yliopistoon menevä.. Älykkyyttä ja viisautta kun on kaikenlaista.. On monia fiksuja ihmisiä ammatikorkeissa, heitä ei vain yliopisto kiinnosta..
Elämässä on muutakin, kuin hieno titteli ja status muiden silmissä.. Monet pitää esim. lääkäreitä "korokkeella".. Totuus on se, että harva niistä sinne oikeasti pääsee.. Eli sellaiset, jotka kohtelevat potilaitaan ja hoitohenkilökuntaa ihmisinä ja hyvin.. Aika monelle lääkärille on noussut asema ja status nuppiin ja se ei ole mukavaa katseltavaa tai kuunneltavaa.. Mutta on niitä mukaviakin tohtoreita.. Loput voisivat ottaa heistä mallia :)
Ja se, että AMK pyrkii olemaan muka-yliopisto, ei ole opiskelijoiden vika.. vaan päättäjien, joten jos jotain tekee mieli haukkua tyhmäksi, niin sen voi suunnata niihin yliopistonkäyneisiin "isoihin herroihin" :)
- jfaks
kärsivät huonosta itsetunnosta. Sinä hyvänä esimerkkinä. Mutta muista, että myös käytännön työntekijöitä tarvitaan, älä katkeroidu vaikket ole yliopistoon päässytkään!
- AMK2003
"amiskat", taidat olla maaseudulta. Otan osaa.
Olet täysin oikeassa: osaajia tarvitaan, paskaa puhuvia teoreetikkoja ei. - Älä ota sitä vakavasti
AMK2003 kirjoitti:
Olet täysin oikeassa: osaajia tarvitaan, paskaa puhuvia teoreetikkoja ei.Minkä tähären nualla "pareella" kaupunkilaasilla on tuammoonen tarvis tulla tänne pönkittämähän ittetuntuansa?
Onko maalaaset huanompia amkkilaasia kun kaupunkilaaset? Vissihin n'oon huanompia ihimisiäkin?
On se ny ihime, n'otta heti kuj joku on sen kaks viikkua asunu johanakin, n'otta on oppinu sanomaha, n'otta "mie uon tatista", se alakaa kattomahan muita ihimisiä viistohon ja haukkumahan "maalaasiksi" niin kun se ny joku synti olsi.
Minkäköhä tähäre maalaaset ei rääy täällä n'otta kaupunkilaaset on flataasia? (Niiren ei tartte)
Kyll'oot köppäänen! - jfalkja
AMK2003 kirjoitti:
Olet täysin oikeassa: osaajia tarvitaan, paskaa puhuvia teoreetikkoja ei.kyllä niitä amiskoja on ihan tasapuolisesti kaupungeissa ja maaseudulla, väliäkö tuolla. Amiska on amiska, vaikka kuinka universitya englanniksi hoettaisiin.
- Timo Sonni
Älä ota sitä vakavasti kirjoitti:
Minkä tähären nualla "pareella" kaupunkilaasilla on tuammoonen tarvis tulla tänne pönkittämähän ittetuntuansa?
Onko maalaaset huanompia amkkilaasia kun kaupunkilaaset? Vissihin n'oon huanompia ihimisiäkin?
On se ny ihime, n'otta heti kuj joku on sen kaks viikkua asunu johanakin, n'otta on oppinu sanomaha, n'otta "mie uon tatista", se alakaa kattomahan muita ihimisiä viistohon ja haukkumahan "maalaasiksi" niin kun se ny joku synti olsi.
Minkäköhä tähäre maalaaset ei rääy täällä n'otta kaupunkilaaset on flataasia? (Niiren ei tartte)
Kyll'oot köppäänen!Mitä tarkoittaa flatanen/flatainen/flataanen, tai mikä tuon "flataasia"-sanan ei-pohjalainen kirjoitusmuoto nyt sitten onkaan?
- Älä ota sitä vakavasti
Timo Sonni kirjoitti:
Mitä tarkoittaa flatanen/flatainen/flataanen, tai mikä tuon "flataasia"-sanan ei-pohjalainen kirjoitusmuoto nyt sitten onkaan?
S'on vähän niinku köppäänen.
http://www.netikka.net/epnuorisoseura/pohjalainen7.htm
http://www.saunalahti.fi/ajr78/sanaframe.html
(ja vasemmalta valikosta "sanakirja"
;) - totaalisesti
jfalkja kirjoitti:
kyllä niitä amiskoja on ihan tasapuolisesti kaupungeissa ja maaseudulla, väliäkö tuolla. Amiska on amiska, vaikka kuinka universitya englanniksi hoettaisiin.
Amiska on entinen ammattikoulu, nykyinen ammattiopisto tai mikä lie onkaan. Näin oli jo ennen syntymääsi. Pyörä on aina pyörä, vaikka yrittäisit keksiä sanalle uuden merkityksen. Älä puhu asioista, joista et tiedä.
Kuitenkin pienessä mielessäsi liikkuu tällä hetkellä, että AMK ~ ammattikoulu. Tiedoksesi, että ei ole. AMK:ssa yhdistyy lukion teoreettisuus ja ammattikoulun käytännöllisyys astetta korkeammalla ja vaativammalla tasolla.
Asia on sama, kuin alettaisiin väittää yliopisto=lukio. AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa. - ...väärin!
totaalisesti kirjoitti:
Amiska on entinen ammattikoulu, nykyinen ammattiopisto tai mikä lie onkaan. Näin oli jo ennen syntymääsi. Pyörä on aina pyörä, vaikka yrittäisit keksiä sanalle uuden merkityksen. Älä puhu asioista, joista et tiedä.
Kuitenkin pienessä mielessäsi liikkuu tällä hetkellä, että AMK ~ ammattikoulu. Tiedoksesi, että ei ole. AMK:ssa yhdistyy lukion teoreettisuus ja ammattikoulun käytännöllisyys astetta korkeammalla ja vaativammalla tasolla.
Asia on sama, kuin alettaisiin väittää yliopisto=lukio. AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa."AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa."
Mutta eivät kuitenkaan niin fiksuja, että erottaisivat myös ammattikorkeakoulun yliopistosta? Ainakaan heidän rehtorinsa eivät tunnu olevan. "Käädyt kaulaan ja menoks..." sanoi "University of Applied Sciences"in rehtori... XD
PS. Meilläpäin
*amis = entinen ammattikoulu, nykyinen ammattiopisto tai mikä lie onkaan, ja
*amiska = AMK
Kuten sanoit, "pyörä on aina pyörä, vaikka yrittäisit keksiä sanalle uuden merkityksen".
Myös opisto on opisto, vaikka vaihtaisit oven päälle kyltin "Ammattikorkeakoulu". - Ylioppilas I
totaalisesti kirjoitti:
Asia on sama, kuin alettaisiin väittää yliopisto=lukio. AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa.AMIS = ammattikoululainen/ammattiopistolainen
AMISKA = AMK:lainen - Timo Sonni
Älä ota sitä vakavasti kirjoitti:
S'on vähän niinku köppäänen.
http://www.netikka.net/epnuorisoseura/pohjalainen7.htm
http://www.saunalahti.fi/ajr78/sanaframe.html
(ja vasemmalta valikosta "sanakirja"
;)Paras murre =)
- Timo Sonni
totaalisesti kirjoitti:
Asia on sama, kuin alettaisiin väittää yliopisto=lukio. AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa.Itse en ainakaan ole silloin ennenvanhaan törmännyt amiskaan. Amis oli aina amis, eikä siinä ollut mitään epäselvää. Olisko sitten niin, että amiskaa olisi käytetty amiksen sijaan jollain tietyllä murrealueella? Se kyllä kuulostaa vähän savolta tai joltain oulunmurteelta. Joka tapauksessa nykyään, kuten yllä jo todettu, amis on ammattikoulu ja amiska voi olla AMK (itse en käytä, koska se tosiaan kuulostaa savolta tai joltain oulunmurteelta).
- tosissasi
totaalisesti kirjoitti:
Asia on sama, kuin alettaisiin väittää yliopisto=lukio. AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa.Ensinnäkin AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, jota halutaan nimittää korkeakouluksi ja sittemmin yliopistoksi, vaikkakin opetus on edelleen opistoasteella. Tämähän tarkoittaa siis juuri sitä, että AMK on yhtäkuin ammattikoulu, vai pystytkö jotenkin kumoamaan tämän väitteen? Siis jollakin muulla argumentilla kuin, että nimi on muutettu.
Lukiolla ja yliopistolla taas ei ole mitään tekemistä keskenään. Toiseksikin ammattikorkean "teoria" on kaukana tieteellisestä teoriasta.
Ja kolmanneksi täytyy kyllä mainita että tämä suomalaisluonne on sitten vahva, kun rupeamme muuttelemaan termejä "ihan vain siksi" että ulkomaalaiset eivät esim. Kiinassa hämmentyisi. En usko, että tämä on todellinen syy vaan kilpailukyvyn parantaminen. - onnistuu
tosissasi kirjoitti:
Ensinnäkin AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, jota halutaan nimittää korkeakouluksi ja sittemmin yliopistoksi, vaikkakin opetus on edelleen opistoasteella. Tämähän tarkoittaa siis juuri sitä, että AMK on yhtäkuin ammattikoulu, vai pystytkö jotenkin kumoamaan tämän väitteen? Siis jollakin muulla argumentilla kuin, että nimi on muutettu.
Lukiolla ja yliopistolla taas ei ole mitään tekemistä keskenään. Toiseksikin ammattikorkean "teoria" on kaukana tieteellisestä teoriasta.
Ja kolmanneksi täytyy kyllä mainita että tämä suomalaisluonne on sitten vahva, kun rupeamme muuttelemaan termejä "ihan vain siksi" että ulkomaalaiset eivät esim. Kiinassa hämmentyisi. En usko, että tämä on todellinen syy vaan kilpailukyvyn parantaminen."Ensinnäkin AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, jota halutaan nimittää korkeakouluksi ja sittemmin yliopistoksi, vaikkakin opetus on edelleen opistoasteella. Tämähän tarkoittaa siis juuri sitä, että AMK on yhtäkuin ammattikoulu, vai pystytkö jotenkin kumoamaan tämän väitteen?"
Helppoa. Jos AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, niin mistä yliopisto on kehitetty, kun kerran lukiolla ja yliopistolla ei ole mitään tekemistä keskenään? Peruskoulusta?
"Toiseksikin ammattikorkean "teoria" on kaukana tieteellisestä teoriasta."
Oliko ihan pakko sotkea tieteellisyys tähän? Et halua, että alan argumentoimaan yliopistojen "tieteellisyydestä". Tiedettä on vain ja ainoastaan luonnontieteet. Miksi sanan "teoria" ympärillä oli lainausmerkit? Voin opettaa sinulle teoriassa pari asiaa ja sen jälkeen käytännössä, niin ymmärrät paremmin, mitä teoria tarkoittaa.
"Ja kolmanneksi täytyy kyllä mainita että tämä suomalaisluonne on sitten vahva, kun rupeamme muuttelemaan termejä "ihan vain siksi" että ulkomaalaiset eivät esim. Kiinassa hämmentyisi"
Millä lailla tämä on opiskelijoiden vika? Tällä palstalla ei ole näkynyt ainuttakaan AMK:n hallintoon tai opetusministeriöön kuuluvaa kommentoimassa. Ja miksi helvetissä meidän Suomessa pitäisi kutsua jotain laitostamme eri nimellä, kuin muualla maailmassa tehdään? Tarkoitan englanninkielistä nimeä. "Ihan vain siksikö", että yliopisto-opiskelijat eivät hämmentyisi? - jepajepa
...väärin! kirjoitti:
"AMK:n opiskelijat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, etteivät sekoita näitä kahta asiaa."
Mutta eivät kuitenkaan niin fiksuja, että erottaisivat myös ammattikorkeakoulun yliopistosta? Ainakaan heidän rehtorinsa eivät tunnu olevan. "Käädyt kaulaan ja menoks..." sanoi "University of Applied Sciences"in rehtori... XD
PS. Meilläpäin
*amis = entinen ammattikoulu, nykyinen ammattiopisto tai mikä lie onkaan, ja
*amiska = AMK
Kuten sanoit, "pyörä on aina pyörä, vaikka yrittäisit keksiä sanalle uuden merkityksen".
Myös opisto on opisto, vaikka vaihtaisit oven päälle kyltin "Ammattikorkeakoulu"."Myös opisto on opisto, vaikka vaihtaisit oven päälle kyltin "Ammattikorkeakoulu"."
Täsmälleen samaa mieltä! Mutta minkäs minä asialle voin. Valmistuisin mieluummin opistoinsinööriksi. - kyllä näin on
Timo Sonni kirjoitti:
Itse en ainakaan ole silloin ennenvanhaan törmännyt amiskaan. Amis oli aina amis, eikä siinä ollut mitään epäselvää. Olisko sitten niin, että amiskaa olisi käytetty amiksen sijaan jollain tietyllä murrealueella? Se kyllä kuulostaa vähän savolta tai joltain oulunmurteelta. Joka tapauksessa nykyään, kuten yllä jo todettu, amis on ammattikoulu ja amiska voi olla AMK (itse en käytä, koska se tosiaan kuulostaa savolta tai joltain oulunmurteelta).
"Olisko sitten niin, että amiskaa olisi käytetty amiksen sijaan jollain tietyllä murrealueella?"
Kyllä näin oli. - Eräs YO
onnistuu kirjoitti:
"Ensinnäkin AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, jota halutaan nimittää korkeakouluksi ja sittemmin yliopistoksi, vaikkakin opetus on edelleen opistoasteella. Tämähän tarkoittaa siis juuri sitä, että AMK on yhtäkuin ammattikoulu, vai pystytkö jotenkin kumoamaan tämän väitteen?"
Helppoa. Jos AMK on ammattikoulusta kehitetty koulu, niin mistä yliopisto on kehitetty, kun kerran lukiolla ja yliopistolla ei ole mitään tekemistä keskenään? Peruskoulusta?
"Toiseksikin ammattikorkean "teoria" on kaukana tieteellisestä teoriasta."
Oliko ihan pakko sotkea tieteellisyys tähän? Et halua, että alan argumentoimaan yliopistojen "tieteellisyydestä". Tiedettä on vain ja ainoastaan luonnontieteet. Miksi sanan "teoria" ympärillä oli lainausmerkit? Voin opettaa sinulle teoriassa pari asiaa ja sen jälkeen käytännössä, niin ymmärrät paremmin, mitä teoria tarkoittaa.
"Ja kolmanneksi täytyy kyllä mainita että tämä suomalaisluonne on sitten vahva, kun rupeamme muuttelemaan termejä "ihan vain siksi" että ulkomaalaiset eivät esim. Kiinassa hämmentyisi"
Millä lailla tämä on opiskelijoiden vika? Tällä palstalla ei ole näkynyt ainuttakaan AMK:n hallintoon tai opetusministeriöön kuuluvaa kommentoimassa. Ja miksi helvetissä meidän Suomessa pitäisi kutsua jotain laitostamme eri nimellä, kuin muualla maailmassa tehdään? Tarkoitan englanninkielistä nimeä. "Ihan vain siksikö", että yliopisto-opiskelijat eivät hämmentyisi?"mistä yliopisto on kehitetty, kun kerran lukiolla ja yliopistolla ei ole mitään tekemistä keskenään? Peruskoulusta?"
Niin oikeastaan yliopistohan on keksitty ensimmäisenä, tuhansia vuosia ennen mitään muuta koulujärjestelmää. Se on siis se alkupiste, josta koulutusjärjestelmää on lähdetty kehittämään kaikissa maissa. Silloin aikaan miekka ja kilpihän se meni sillä tavalla, että rikkaat perheet hommasivat jonkun sivistyneen orjan talouteensa opettamaan jälkipolvea, ja tältä pohjalta sitten mentiin suoraan johonkin yliopistoon, esim. Aleksandriaan tai Ateenaan. Sama meininki jatkui muutaman tuhat vuotta (tosin orjat vaihtuivat palkollisiksi) kunnes syntyivät ensimmäiset munkkien ylläpitämät koulut, kiertokoulut ja viimein oppivelvolisuus. Peruskoulu on syntynyt 1970-luvulla.
Ammattikorkeakoulujärjestelmä sen sijaan luotiin korvaamaan ammattiopistojärjestelmä yhdistämällä vanhat ammattiopistot ja joitain sopivia ammattioppilaitoksia yhteen suuremmiksi hallinnollisiksi kokonaisuuksiksi.
"Tiedettä on vain ja ainoastaan luonnontieteet."
Tiedettä on kaikki se mikä täyttää tieteen kriteerit, eli on yleispätevää, yhteistä, puolueetonta ja järjestelmällisesti ja julkisesti kritisoitua. Ammattikorkeakoulussa ei ole tarkoituksenmukaista tehdä tiedettä koska ne eivät ole tiedekorkeakouluja. Niille ja niiden tehtävälle on paljon oleellisesmpaa kouluttaa käytännön osaajia. Siitä miten AMK-järjestelmä on tässä onnistunut on tietysti monta mielipidettä...
- Lueskellut 34 vuotiaksi
Onhan tuo opiskeleminen oikeastaan elämän hukkaan heittämistä kun valmistuessa ikää alkaa olla 30-40 vuotta.
Mutta toisaalta jos aletaan vertailemaan aasiassa opiskelevien elämään niin onhan täällä opiskelevien ihmisten elämässä jotain sisältöä.
50 vuotiaana olaan liikkumattomina sama aika kun opiskelija aikana. - ehkä AMK
ihan oikeasti kuinka te jaksatte.
Olen jo pidemmän aikaa seurannut tätä palstaa ja ihmettelen kuinka jaksatte. Te olette ihan 15v tasolla vaikka ikää taitaa olla jo yli 25v.
Ettekö te voisi jauhaa tuolla YLIOPISTO palstalla, kuinka jumalia olette.
Itse ehkä olen menossa AMK:hon oli se sitten korkeakoulu tai ei. Ihan sama mulle yksinkertaiselle amikselle, mikä titteli
sillä on. Tällä palstalla olisi parempi kun olisi asiaan liittyvää juttua eikä kokoajan tota paskan jauhamista.
Juu ja kun tuolla sanottiin että lukioon meni "kerma" niin olisin minäkin sinne päässyt lähes 8,0 ka:lla sisään mutta amis kiinnosti enemmän.- Tavallinen kuolevainen
Voi lapsi-kulta, tämäkin on YLIOPISTO-palsta nykyään, kun AMK:t ovat julistaneet itsensä yliopistoiksi. Kunhan AMKkiin asti pääset, et voi välttyä tulemasta valistetuksi siitä asiasta.
- AMK:ssa
Tavallinen kuolevainen kirjoitti:
Voi lapsi-kulta, tämäkin on YLIOPISTO-palsta nykyään, kun AMK:t ovat julistaneet itsensä yliopistoiksi. Kunhan AMKkiin asti pääset, et voi välttyä tulemasta valistetuksi siitä asiasta.
"Voi lapsi-kulta, tämäkin on YLIOPISTO-palsta nykyään, kun AMK:t ovat julistaneet itsensä yliopistoiksi."
Voi luoja te jaksatte nostaa ton asian aina uudestaan ja uudestaan. Ihan sama miksi AMK:a kutsutaan englanniksi, ei se kuitenkaan ite koulutusta muuta miksikään. Niin ja siitä nimenmuutoksesta on meille opiskelijoille ihan turha valittaa, ottakaa yhteyttä AMK:en rehtoreihin, he siitä asiasta ovat olleet päättämässä. - Tavallinen kuolevainen
AMK:ssa kirjoitti:
"Voi lapsi-kulta, tämäkin on YLIOPISTO-palsta nykyään, kun AMK:t ovat julistaneet itsensä yliopistoiksi."
Voi luoja te jaksatte nostaa ton asian aina uudestaan ja uudestaan. Ihan sama miksi AMK:a kutsutaan englanniksi, ei se kuitenkaan ite koulutusta muuta miksikään. Niin ja siitä nimenmuutoksesta on meille opiskelijoille ihan turha valittaa, ottakaa yhteyttä AMK:en rehtoreihin, he siitä asiasta ovat olleet päättämässä....rutisisikaan, jos se koulutus vastaisi nimitystä "University". Silloinhan kaikki olisi OK.
Se mahdollisuushan meitä korpeaa, että ensin raadamme 5-6 vuotta hankkiaksemme tiettyyn tutkintonimikkeeseen "University"-tasolla oikeuttavat tiedot ja taidot, ja sitten papereillemme nauretaan ulkomailta töitä hakiessamme, kun "AMK-masterit" ovat jo ehtineet "käydä näyttämässä" suomalaista "university-tason osaamista".
Jos AMK-koulutus tosiaan vastaisi kuvaa, joka siitä pyritään antamaan, ei kellään olisi mitään huomauttamista. Kukaan ei pilaisi kenenkään mainetta. Tai jos AMK-koulutus olisi nykyisen tasoista, mutta AMK ei yrittäisi nimikikkailulla hämärtää eroa itsensä ja yliopiston välillä vaan pyrkisi reilusti erottumaan, ei kellään olisi silloinkaan mitään huomautettavaa. Kukaan ei silloinkaan tyrisi kenenkään toisen mainetta.
Nyt, kun AMK-väki yrittää ansiotta ratsastaa toisten maineella, hyötyä toisten ponnistelusta ja ulosmitata yliopistoväen työllään hankkimaa arvostusta...
Nyt, kun lyhemmillä ja vähemmän vaativilla tutkinnoilla esiinnytään ikään kuin samana porukkana akateemisten kanssa, ja samalla luodaan ulkomailla virheellistä kuvaa akateemisten osaamisesta...
NYT ON monellakin huomautettavaa, ja paljonkin. - ´´´´´´
...rutisisikaan, jos se koulutus vastaisi nimitystä "University". Silloinhan kaikki olisi OK.
Se mahdollisuushan meitä korpeaa, että ensin raadamme 5-6 vuotta hankkiaksemme tiettyyn tutkintonimikkeeseen "University"-tasolla oikeuttavat tiedot ja taidot, ja sitten papereillemme nauretaan ulkomailta töitä hakiessamme, kun "AMK-masterit" ovat jo ehtineet "käydä näyttämässä" suomalaista "university-tason osaamista".
Jos AMK-koulutus tosiaan vastaisi kuvaa, joka siitä pyritään antamaan, ei kellään olisi mitään huomauttamista. Kukaan ei pilaisi kenenkään mainetta. Tai jos AMK-koulutus olisi nykyisen tasoista, mutta AMK ei yrittäisi nimikikkailulla hämärtää eroa itsensä ja yliopiston välillä vaan pyrkisi reilusti erottumaan, ei kellään olisi silloinkaan mitään huomautettavaa. Kukaan ei silloinkaan tyrisi kenenkään toisen mainetta.
Nyt, kun AMK-väki yrittää ansiotta ratsastaa toisten maineella, hyötyä toisten ponnistelusta ja ulosmitata yliopistoväen työllään hankkimaa arvostusta...
Nyt, kun lyhemmillä ja vähemmän vaativilla tutkinnoilla esiinnytään ikään kuin samana porukkana akateemisten kanssa, ja samalla luodaan ulkomailla virheellistä kuvaa akateemisten osaamisesta...
NYT ON monellakin huomautettavaa, ja paljonkin.Mitä tekin täällä valitatte ja toisianne haukutte;käyttäisitte tämänki ajan hyödyksi ja OPISKELKAA!on sitten tulevaisuudessa jotain "hieman" mielekkäämpää tekemistä...
- AMK_
Minäkin haluan AMK-opiskelijana muistuttaa kaikkia yliopiston ihmisiä, että emme me opiskelijat ole olleet muka "nostamassa" itseämme yliopiston tasolle emmekä muuttamassa englanninkielistä nimeä. Olen melko varma, että jos me saisimme itse päättää, niin mitään tällaista ei olisi koskaan edes tapahtunut. Tunnen monia yliopisto-opiskelijoita ja tiedän ettei meidän koulutustamme voi verrata yliopistoon. Ja miksi edes pitäisi? Jokainen tietää oikeasti, että yliopisto on korkeampi koulu kuin Amk ja miksi sitä pitäisi kenenkään yrittää edes kyseenalaistaa. Meidän koulussamme en ole koskaan törmännyt tällaiseen ongelmaan, mistä täällä jauhetaan, että opettajat antaisvat meille väärän kuvan ja kannustaisivat muutenkin kehumaan olevamme KORKEAKOULUSSA. Minä ainakin kerron aina olevani AMMATTIkorkeakoulussa, koska olen ylpeä siitä. Ei kaikki voi opiskella yliopistossa.. Varmasti joku nykyisistä yliopisto-opiskelijoista ei olisi pääsytkään opiskelemaan, jos kaikki haluaisivat sinne. Esim. minä kirjoitin lukiosta erittäin hyvät paperit (2 L ja 4 E sekä keskiarvo 9.0) mutta ei todellakaan kiinnostanut lähteä yliopistoon. Amk on minulle sopiva koulu ilman, että olisin yhtään sen huonompi kuin ihminen, joka saa tulevaisuudessa maisterin-tutkinnon.
- kari k
Ammattikoulu käyty ja töitä tehty alalla jo 6 vuotta.
Perhe,talo,auto ja kesämökki eikä rahasta ole pulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791