Säpsähtely nukahdushetkellä

Säpsähtelijä

Hei,

minulla on parin vuoden ajan ollut hassu oire: joinakin iltoina juuri kun olen nukahtamispisteessä, niin herään tunteeseen että täytyy vetää syvään henkeä, ettei vain sydän pysähdy tms. Tämä saattaa tapahtua monta kertaa samana iltana, tai sitten menee monia päiviä ettei sitä tapahdu.

Vai olisiko se sitä, että hengitysrefleksi ei jostakin syystä sillä hetkellä toimi, ja elimistö herättää niin ettei happi lopu?

Minulla on lisälyöntisyyttä jonkin verran, mutta ilmeisesti ihan normaalia. Sydänfilmi on otettu muutaman kerran, eikä huomauttamista ole lääkärillä ollut. Kuitenkin tuo oire vaivaa, kun ei tiedä mistä se johtuu. Ideoita ja kokemuksia?

24

16888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös

      Enpä osaa sanoa mistä vaiva johtuu, mutta itse kärsin samasta joka yö useita kertoja.

      • Milka

        Minäkin säpsähtelen usein nukahtamishetkellä. Useimmin juuri unen ja valveen rajamailla. Syvässä unessa en niitä huomaa. Käsittäkseni säpsähtelyt johtuvat lisälyönneistä. Minä harrastan kestävyysurheilua ja sykkeeni on aika hidas. Joten lisälyönnit tuntuvat melko voimakkaina kun suuri sydän täyttyy. Minulta on otettu muutaman kerran sydänfilmille noita lisälyöntejä ja niissä on wattimäärät melko suuri. Suuret wattimäärät voivat käsittääkseni aiheuttaa sähköimpulsiin tapaisen lihaskouristuksen.


    • Säpsis

      Minä säpsähtelen vain kun olen stressaantunut. Aivot ei uskalla antaa lupaa nukahtamiselle, joten ne herättää lihasnytkäytyksellä. Ärsyttävää, varsinkin vieraassa ympäristössä esim. työmatkoilla hotellissa. Vaikka olis kuinka väsy, säpsähtelen yhtenään hereille.
      Ongelma poistuu yleensä tietoisella itsensä rentouttamisella ja rauhoittelulla, sen "session" jälkeen nukahdan taas ihan normaalisti.
      Sydämen lisälyönneistä en "kärsi".

      • olen jo 20

        vuotta hätkähtänyt ja ponnahtanut sängyssäni istumaan henkeäni haukkoen.En edes näe mitään painajaista. Se on eri asia kuin lihasnykäykset!

        Edellämainittuihinhan liittyy putoamisen tai kaatumisen tunne (niitäkin minulla joskus on, kuten kaiketi lähes jokaisella), mutta tuo "happikato" tuntuu ensimmäisillä kerroilla jopa pelottavalta.


      • kertoa, että
        olen jo 20 kirjoitti:

        vuotta hätkähtänyt ja ponnahtanut sängyssäni istumaan henkeäni haukkoen.En edes näe mitään painajaista. Se on eri asia kuin lihasnykäykset!

        Edellämainittuihinhan liittyy putoamisen tai kaatumisen tunne (niitäkin minulla joskus on, kuten kaiketi lähes jokaisella), mutta tuo "happikato" tuntuu ensimmäisillä kerroilla jopa pelottavalta.

        olen synnynnäisesti sydänsairas ja kärsinyt lisälyönneistä koko ikäni.


    • päämies

      Minulla on ollut samanlaista vaivaa. Minun lepopulssi on silloin 40 jopa allekkin. Nykyisin minulla on verenpainelääkitys ja ehkä se on jossain määrin nostanut pulssia ja "säpsähtely" on jäänyt. Se on todella hankala vaiva, tuntuu silloin, että jos ei liikahda tai vedä syvään henkeä niin kuolee.

      • Henkiriepunen

        Oli yks aamu nukahdellessani TV:n ääressä hengenahdistusta. Se tapahtuu siten, että hengitys vaimenee (sen tajuaa), sitten filmi poikki ja herään kovaan hapentarpeeseen, vetämään voimakkaasti henkeä. Joku lääkäri selitti sen, että silloin on ehkä ollut sydämenlyönneissä pitkä väli. Niitähän eteisvärinässä esiintyy. Toiset lääkärit eivät ota todesta näitä. Minut melkein naurettiin ulos päivystyksestä.


    • Rituli

      Mulla on sama vika ollut kaks viikkoa. Joka kerta kun meinaan nukahtaa säpsähdän hereille vetämällä henkeä. Tämä alkoi stressin yhteydessä ja sydän on hakannut kovaa koko sen ajan. Kävin lääkärissä jossa otettiin sydänfilmi ja verikokeet, kaikki oli ok paitsi pulssi tosi korkea. Nyt tutkitaan lisää pulssin takia, säpsähtelyyn ei ainakaan terveyskeskuslääkäri tienny syytä. Nyt tosin kun stressi on vähän helpottanut niin säpsähtelyä ei oo tullu yön aikana ihan niin paljon. Olis kiva tietää mistä tällanen johtuu ja mikä siihen auttais!

    • Mhmm

      Mulla on sama juttu, ollut jo tosi pitkään (melkein 10 vuotta), mutta vaivaa siis vain toisinaan. Viime yönäkin säpsähtelin hereille kaksi tuntia, ennen kuin sain kunnolla unenpäästä kiinni. Tosi ärsyttävää ja pelottavan tuntuista. Mullakin on taipumusta lisäreihin, ja silloin kun on runsas lisälyöntikausi meneillään, niin silloin tulee kuvioihin myös nuo säpsähtelyt. Säpsähtelen myös silloin, jos stressaan kauheasti jostain.

      Se ei ole semmoinen tunne, kun nyksähtää, eli lihakset rentoutuu, vaan tulee jotenkin painostava olo keuhkojen/sydämen/kaulan kohdalle, tuntuu ettei saisi hengitettyä, vaikka kuinka koittaisi. Sitä on tosi vaikea kuvailla. Ja tuo tunne tulee, vaikka nukkuisin miten tahansa, selälläni tai kyljelläni.

      • Mhmm

        Unohdin mainita, että suo säpsähtelyt tulevat minullekin unen ja valveen rajamailla, ei koskaan silloin kun nuku jo sikeästi.


      • luonto se on
        Mhmm kirjoitti:

        Unohdin mainita, että suo säpsähtelyt tulevat minullekin unen ja valveen rajamailla, ei koskaan silloin kun nuku jo sikeästi.

        olen lukenut,et se on ihan normaalia.Joskus ammoisia aikoja sitten kun puussa vielä nukuttiin,se varmisti,ettei tipu okalta :)
        Usen minäkin säpsähtelen juuri ennen nukahtamista ja tätä on tapahtunut jo vuosikymmeniä.
        Luonnollinen refleksi,en ole huolissani ollut enkä ole.


      • mulla myös samaa
        luonto se on kirjoitti:

        olen lukenut,et se on ihan normaalia.Joskus ammoisia aikoja sitten kun puussa vielä nukuttiin,se varmisti,ettei tipu okalta :)
        Usen minäkin säpsähtelen juuri ennen nukahtamista ja tätä on tapahtunut jo vuosikymmeniä.
        Luonnollinen refleksi,en ole huolissani ollut enkä ole.

        kyse ei siis ole hereille säpsähtämisestä, vaan siitä että "herää" unen ja valveen rajamailta vetäisemällä syvään henkeä, niinkuin henki loppuisi..


    • risat pois

      itsellä auttoi nielurisaleikkaus.Ei ole enää säpsähtelyjä kuin ennen. Suuret nielurisat tukkivat hengitystä ja juuri ennen nukahtamista usein säpsähdin hereille ja tuntui että kuolen enkä saa henkeä.

    • Hhobo

      Itsellänikin vuosia ollut tuollaisia oireita. Kun on nukahtamaisillaan säpsähtää hereille ja sydän hakkaa, pakko pompata pystyyn vetään kunnol happea tai tuntuu et muuten lähtee henki. Välillä tämä yhdistyykin paniikkikohtaukseksi ja pitää lähtee ulos kävelylle että saa rauhoiteltua itsensä.

    • vcncncnc

      yöllinen kauhukohtaus. itselläni oli paha jakso näitä ehkä kaksi vikkoa valtavan stressin aiheuttamina, kun piti miettiä poliisi ja lakiasioita yölläkin, ikäänkuin ruumis ei olisi antanut lupaa nukahtaa lepoon, vaan sätkähti hereille! En edes muista mikä sen lopetti, söin kai magnesiumia niin nukuin paremmin, mulla on myös levottomat jalat. Aiemmin pitää mennä nukkumaan.

    • rikidik

      Aromisuola pahentaa näitä kohtauksia minun kohdalla ja liian suuri lääkitys sekä alkoholi.

    • säpsähtelijä

      Mulla oli aiemmin samanlaista,sittemmin todettiin harvinainen sydänsairaus,johon liittyi rytmihäiriöt,ja äkkikuoleman riski.Ilmeisesti nuo säpsähtelyt johtuivat rytmihäiriöistä.Nykyään niitä ei enää esiinny,sairauteni on tasapainossa,eikä rytmihäiriöitä esiinny.

    • hikoilija

      Mistähän voisi johtua että hikoilen yöllä ja aamulla kun nousen ylös, hiki valuu. On heikko olo ja vetämätön olo. Sairastan kilpirauhsen syöpää ja lääkitys on thyroxin. Nyt olen vajaatoiminalla viitteiden ja oireiden mukaan. mm. palelee, aina villatakki päällä ja villasukat jalassa ja välillä enenmmänkin vaatetta päällä, sisälämpötila 22-23. Vajaatoimintahan hidastaa sydämen toimintaa. Menopaussi ei ole. ns. hyviä lisälyöntejä on, joita hoidan beetasalpaajalla. Samoin nuo yölliset säpsähdykset ja välillä on olo että pitää nousta istumaan, tunne että vaivun kuolemaan. Käsiä pitää heiluttaa kun ne puutuu. Tämä kylläkin voi johtua siitäkin kun nukun kyljelläni ja kädet pään alla, joten kädet painuu ja puutuu.

    • Mikeleoeoe

      Uniapnea vii olla oireina, mutta toivottavasti ei...

    • Hjuyr

      Kännykkäsäteily ja kiireellinen elämä. Itel 15v kestäny, johti hoitamattomana psykoosi masennukseen, muttei ketää asia kiinnostanut

    • hyvätunet

      Vuosi sitten keväällä ja kesällä oli tosiusein hapenpuute säpsähtelyä illalla nukkumaan mennessä. Vähän auttoi uusi sänky jonka pääpuolta sai nostettua ja lopullinen apu tuli kun syksyllä kahteen kertaan pallolaajennettiin sydäntä (4 suonta tukossa). Enää ei ole heräilyjä.

    • Unenpäästä

      Minulla alkoi nukahtamisvaiheessa säpsähtely ja putoamisen tunne. Ääntelee ja jopa huudan ja sitten herään. Minulla on ollut vaikea lapsuus ja nuoruus. Olen meinannut tulla tapetuksi ja mieheni teki sen sitten itselleen. Menen keskustelemaan terapeutin kanssa , olen käynyt aiemminkin mutta tämä on nyt aika uusi ilmiö tämä kova säpsähtely . Kun saan unenpäästä kiinni nukun pitkään ja joskus päivällä on parempi nukkua.

    • EiPelättävää

      Nukahtaessa unen ja valveen rajalla havahtuminen ja syvä äkkinäinen hengenveto! Hyvä juttu. Tiedän, että olen nukahtamassa ja nukun hyvin.
      Jos tuota ei tule, unta saa odottaa ja alkaa vääntelehtiminen.
      Itse olen oppinut olemaan pelkäämättä tuota. On rentouttava tunne, kun tietää, että nyt saa nukkua.

    • Anonyymi

      Itselläni on myös välillä. Aika ikävä vaiva. Liittyy stressiin ja alkoholiin. Etenkin jos ottaa useamman päivän. Sitten ensimmäisenä, toisena tai kolmantena krapulayönä voi mennä vaikka koko yö nukkumatta tämän vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe