Kysytääs tälleen uudestaan, kun tuolta edellisen keskustelun keskeltä kukaan ei vielä ole keksinyt vastausta. Eli ;
Näkeekö ohutneulanäytteestä että onko ko. kasvain, struuma vai mikä lie 100% varmasti? Mulla on vähän sellainen tunne ettei lääkärit tiedä. Ja onko se totta että ainoa keino selvittää mikä siellä on, on leikata se pois ja antaa patologin tutkia se? Eli vielä ei tiedetä onko se hyvä- vai pahalaatuinen?
Sillon kun lääkärini soitti minulle tuloksista se sanoi että minulla on struuma, mutta jossain vaiheessa se puhui kasvaimesta ja että on hyvälaatuinen. Eikös struuma ja kasvain ole täysin eri asiat? Ota nyt noista lääkäreistä selvää..
Ohutneulanäyte 100%varma?
19
13623
Vastaukset
- janni
Ohutneulanäyte otetaan vain noin 1-3:sta kohtaa kyhmyä joten osuvuus ei ole 100-prosenttinen. Tosin radiologi eli röntgenlääkäri, joka ultraäänitutkimuksen tekee, on yleensä sen verran harjaantunut, että tietää jo silmällä katsoen, onko kyseessä struumaan viittaava kyhmy vai pahanlaatuinen kyhmy. Ohutneulanäytteellä tämä vain varmistetaan ja tarvittaessa tulos kontrolloidaan ½ v kuluttua. Ota huomioon, että struumakyhmy on kuitenkin kilpirauhaskyhmyistä yleisin ja jos jokainen ohutneulanäytteellä struumaksi diagnosoitu kyhmy silti poistettaisiin 'varmuuden vuoksi' patologille nähtäväksi, olisi joka kolmannella naisihmisellä kaulallaan arpi. Kilpirauhaskyhmyjä on lähes jokaisella. Struumakyhmy=kilpirauhasen hyvänlaatuinen kasvain, aivan kuten lääkärisi mainitsikin. Rauhoitu.
- Luikku
Kun olin kaulanultrassa röntgenlääkäri arvioi kyhmyn kystaksi. Omalääkäri taas tulokset saatuaan ilmoitti että kyseessä olikin struuma. Ihmettelen vaan miksi mut pitää kirurgiselle lähettää, koska arvoni ovat normaalit ja struuma todella pieni.
Olen kuullut jopa appelsiinin kokoisista struumista joita ei muka tarvitse leikata. Eli mun 1cm halkaisijaltaan oleva kyhmy ei kuulosta koonsa puolesta siltä että se pitäisi leikata. Siksi arvelen että voi olla vielä jotain muuta mistä lääkärit eivät ole 100% varmoja ja siksi harkitsevat leikkausta. Vai? - patttinen
Väärin. Kukaan röntgenlääkäri ei voi harjautua näkemään pahalaatuisuutta, koska kilpirauhassyöpäkaiku on yleensä ihan samanlaista, kuin kilpirauhassolukonkin kaiku, siksi otetaan se ohutneulanäyte, joka sekään ei ole satavarma. Tämä tieto toistuu sekä englanninkielisissä teoksissa että suomalaisissakin perusopuksissa. Joskus harvoin pahanlaatuinen muutos on niin outo, että se kaikuu erilailla, mutta pääsääntöisesti ei.
Pahanlaatuinen on harvinainen, mutta joidenkin kohdalle sekin sattuu, joten pitää olla vaan tyytyväinen, jos on varmanpäälleottava lääkäri. Itsellekin parikin radiologia höpötti struumakyhmyistä, mutta just joo. Pahanlaatuinen kasvain oli, kun sitten vihdoin otettiin ohutneula, kuten olisi pitänyt alunperinkin ottaa siitä ylimääräisestä pallerosta.
Ohutneulakokeesta voi olla vaikeaa arvioida sitä luokitusta. Hyvänlaatuinen muutoskin 1-2 voi olla menossa huonompaan suuntaan 3-4-5. Siksi huolellinen patologi lähettää kirralle, jos ei saa varmuutta ohutneulakokeesta. - patttinen
Luikku kirjoitti:
Kun olin kaulanultrassa röntgenlääkäri arvioi kyhmyn kystaksi. Omalääkäri taas tulokset saatuaan ilmoitti että kyseessä olikin struuma. Ihmettelen vaan miksi mut pitää kirurgiselle lähettää, koska arvoni ovat normaalit ja struuma todella pieni.
Olen kuullut jopa appelsiinin kokoisista struumista joita ei muka tarvitse leikata. Eli mun 1cm halkaisijaltaan oleva kyhmy ei kuulosta koonsa puolesta siltä että se pitäisi leikata. Siksi arvelen että voi olla vielä jotain muuta mistä lääkärit eivät ole 100% varmoja ja siksi harkitsevat leikkausta. Vai?Niin ja vielä, kyllä nykyään pitäisi saada lähete haittaavista kasvaimista kaulalla, mutta osa lääkäreistä on niin kalkkiutuneita, etteivät osaa mennä heille suunnattuun lääkäreille tarkoitettuun portaaliin, joten osa potilaista jää vaille asiallista hoitoa.
Rutiininomaisesti ei pidä lähteä leikkaamaan kaikkea, mutta tapaus kerrallaan.
- nipsu
Itseltäni on otettu ohutneula näyte ja toisenkin kerran lääkärit meinasivat ottaa, mutta he sanoivat, että ei ole järkeä ottaa sitä, koska siitä ei tarkkaan saa selville mikä on.
Itse olen menossa leikkaukseen kaulastani, koska siellä on patteja ollut jo monta vuotta ja ne haittaavat elämääni. Patologi tutkii ne. - irmeli64
ohutneulanäyte ei ole 100 pros varma. Vasta leikkauksessa otettava paksuneulanäyte on varma.. Itse menossa leikkauttamaan ns. hyvänlaatuista mutta varaudun pahimpaan.
- Nyt leikkaus edessä
Ollan aika pitkällä, kun leikkaukseen asti mennään ja siellä vasta täysi varmuus saadaan.
varmasti ohuneulanäytteen tuloksen varmuus riippuu patologin pätevyydestäkin?
Itselläni on 4 luokkaa oleva vahva epäily. Olen lukenut että "vääriä" tuloksia ohutneulanäytteen otossa saattaa tulla suuntaan jos toiseen.
Kamalalta tuntuu ajatus että tulos olisikin oikeasti hyvänlaatuinen ja tulkittiin pahanlaatuiseksi.
- ei näy
Ultrassa eikä neulanäytteesä! Kokemus on.
- sama homma
Paljastu vasta leikkauksessa
- Sama tulos
sama homma kirjoitti:
Paljastu vasta leikkauksessa
Minun ohutneulanäyte kertoi totuuden ja loput varmistui leikkauksessa, että ohutneulanäyte piti paikkansa.
- kystanmolliainen
Selvistä kystoista ei yleensä oteta näytettä. Minulla oli lähes 3-senttinen. Ei mitään näytettä. Kasvoi ja kutistui vuoronperään. Nyt on taas aika pieni.
- näin minä
Kyllä yli sentin epämääräisyyksistä ohjeiden mukaan pitää ottaa näyte. Ei ole olemassakaan mitään selvää kystaa. Yhdenlaisen vaivan mukana on usein jotain muutakin joka ei ole enää papa asteekolla ykköstä eli normaalia. Sinuna vaatisin näytteen.
- virheitä sattuu
näin minä kirjoitti:
Kyllä yli sentin epämääräisyyksistä ohjeiden mukaan pitää ottaa näyte. Ei ole olemassakaan mitään selvää kystaa. Yhdenlaisen vaivan mukana on usein jotain muutakin joka ei ole enää papa asteekolla ykköstä eli normaalia. Sinuna vaatisin näytteen.
Olen samaa mieltä kystamolliaisen kanssa ettei selvää kystaa ole olemassakaan. Siitä on otettava näyte, minulla oli 8 x 11 patti ja se oli papillaarinen karsinooma, ja koko ajan hoettiin että struumapatti, se vain struumapatti, ja minä olen se neuroottinen kun haluan ohutneulanäytteen. Pidä puolesi!
- ne on näitä...
Mulla oli 24 millin kysta, eikä siitäkään otettu näytettä. Se on tosin jo kutistunut alle sentin kokoiseksi. Keuhkossa on joku molliainen ollut ainakin puoli vuotta, mutta se ei kasva. Tästä puolen vuoden päästä otetaan taas TT kuva.
- radiojodi
Mikähän on radiojodihoidon jälkeen sairasloman pituus? En työskentele lasten enkä raskaana olevien kanssa. Tiedän, että se riippuu yksilöllisestä säteilystä, mutta keskimäärin? Jonkun verran on heittoa muutenkin noilla varo-ohjeilla eri yksiköillä.
- bluemoonriver
Viikon sairaslomaa tarjottiin radiojodihoidon jälkeen, sain melko pienen annoksen. Mutta kun leikkauksesta äänikin heikkeni, niin jouduin pidempäksi aikaa sairaslomalle. Ihmettelen kyllä vaan, että miten kenellekkään voisi riittää viikon sairasloma kyseisen hoidon jälkeen, kun vointi ainakin itselläni niin väsynyt, kun kuukauden ollut ilman thyroxinia ja ei lääke ainakaan itselläni tehoa heti. Mutta varmasti kannattaa neuvotella lääkärin kanssa asiasta.
- radiojodi
Kiva, kun joku vastasi s-loman pituudesta. Minulla on tuo hoito edessä. Ja monet asiat mietityttää. Hoidosta tuleva pahoinvointi -siihen nyt saa kaiketi pahoinvointilääkettä. Vai onko parempi olla olematta vailla sitä? Tuleepahan nopeammin se radiojodi pihalle, kun sitäkin kautta poistuu.
- bluemoonriver
Mulla ei oikeastaan tullut sivuvaikutuksia radiojodikapselista. Ihan oli helppo nielaista veden kera. Ja aika kului nopeasti tv:tä katsellen eristyksessä ja ison pinon lehtiä olin varannut luettavaksi mukaani myös. AInoa mitä mulla oli, niin pientä närästystä oli illalla ja siihen sai lääkettä. Epäilen, että sairaalaruoat aiheutti närästyksen, kun taipumusta muutenkin siihen ja siellä tarjoiltiin paljon happamia ruokia mm.marjakiisseleitä ja tummaa leipää... Niin ja sitten pitää paljon juoda nesteitä, että radiojodi poistuu elimistöstä nopeampaa. Ja jos olisi oksentanut, niin olisi pitänyt ilmoittaa heti siitä hoitohenkilökunnalle, kun se ois voinut olla että radiojodihoitoannos ois jäänyt liian vähäiseksi.
Tsemppiä! Hyvin se menee! - radiojodi
Kiitos kannustuksesta. Tuota pahoinvointiasiaa en tuolta kannalta osannut ajatellakaan. Siis parempi melkein se pahoinvointilääke pyytää. Kun lääkäri mainitsi jo siitä.
Aurinkoista syksyä sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841