Tarvitsisin apuanne,

vaikka

lääkäri tässä parhaiten auttaisi.

Meillä on pitkään ollut koira, viitisen vuotta. Sitä ennen muita lemmikkejä. Ja lapsuuteni olen asunut melkeinpä maalla ja hoitanut yhtä jos toista eläintä...

Koskaan ei ole ollut merkkiä allergioista tai astmasta. Nyt noin puolen vuoden ajan nenä on ollut tukossa, nousee kirkasta limaa. Ja olen ajatellut sen olevan pelkkää nuhaa/flunssaa ja lääkärissäkin olen käynyt tämän takia. Siis valittelemassa flunssaa (=siihen tosin liittyi myös kuumetta). Olen syönyt antibiootti kuurin ja lämpöä tai muuta oiretta ei enää ole. Ainoastaan nenän tukkoisuus ja lievät hengitysoireet, keuhkoissa tuntuu pistelyä.

Koiramme on ulkokoira, mutta se on myös opetettu sisälle ja aina silloin tällöin se sisällä viihtyykin kanssamme.

Äsken kävin sitä rapsuttelemassa kopissaan (iso koppi, 4 ihmistä mahtuu koppiin seisomaan, lämmitykset ja kaikki, luksus koppi) ja koirasta irtoaa karvaa hirveän paljon. Hengitys salpaantui, yskitti ja oli pakko lähteä ulkoilmaan. N.20 min oli vaikea hengittää, oikeen syvään piti vetää henkeä ja hengitys vinkui. Kyyneleet valui silmistä ja melkeinpä iski paniikkikohtaus, etten saa happea. Menin sisälle istuin portailla ja hengittelin rauhallisemmin, kirkasta limaa taas nousi ja yskänpuuskat myös ilmaantui.

Siis lääkäri aika minun on tilattava, mutta tonne koiratarhaan ja koppiin en taida uskaltaa mennä...

Voiko, jos mahdollisesti olen altistunut koira-allergiaan, se kehittyä astmaksi? Onko oireet näin pahoja? Ennen ei ole näin käynyt?

14

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on suuri

      mahdollisuus, että allergiasi kehittyy astmaksi. Itse sain astmani pois homeopatialla, joten vinkiksi vain.

      Mutta todella rajusti tunnut reagoivan.

      • kirjoittaja

        siis allergioita minulla ei ole aiemmin todettu.


      • elämme nykyaikaa,
        kirjoittaja kirjoitti:

        siis allergioita minulla ei ole aiemmin todettu.

        kaikki on mahdollista. Tosi kurjaa, jos tosiaan koirastanne tuli noin kovat reaktiot. Toivotaan, että kuitenkin säästyt astmalta ja mahdollisimman monelta harmilta;)


    • Hajusteintolerantti

      Mieti, mitä elämässäsi on muuttunut viimeisen vuoden aikana. Itse luulin olevani 'allerginen' koiralle ja huonepölylle, yms., mutta allergiatesteissä en koskaan reagoinut. Olen atoopikko, minulla on riski allergisoitua, en ole uskaltanut hankkia omaa koiraa, vaikka lapsuudenkodissa oli koira ja kissoja.
      Sain itse samanlaiset oireet, kun meillä oli kerran koira 2 vuorokautta, kokeilu.
      Omien oireideni syy oli työpaikka, ja hajusteiden passiivinen hengittäminen. Itse en ole käyttänyt hajustettuja tuotteita sitten maaliskuun -91.
      Nyt, kun en joudu pakkohengittämään työpaikan myrkyllisiä kemikaaleja (painomusteet, yms. itsejäljentävissä lomakkeissa), enkä muiden hajusteita, voin mainiosti.
      Aikuisella lapsellani on koira, jota olen hoitanut paljon. Sain koirasta pahan astma-tyyppisen reaktion kerran, mutta kun siirtyivät koiranruokaan, missä ei ole lisä-, väri-, säilöntäaineita, voin mainiosti. Olen nukkunut koiran kanssa monet yöt mökillä, ei ongelmia.
      Luonnollisesti koira on hajusteeton, koiran perhe on hajusteeton - muuten en pystyisi koiraa hoitamaan.

      Ethän joudu olemaan tiloissa, missä on hometta?
      Synteettiset kemikaalit (mm. hajusteissa) ja homemyrkyt aiheuttavat samantyyppistä oireilua, jatkuvaa 'flunssaa' ja pientä lämmönnousua.

      Oireesi ovat niin tuttuja, mutta muuta apua en voi antaa, kuin että yritä itse selvittää syyt.
      Lääkäri ei pysty selvittämään syytä, varsinkaan jos ei ole allergioita.
      Jos hengitystieoireet jatkuvat, kannattaa ottaa yhteys lääkärin, tietysti. On olemassa myös ns. astma-tyyppinen oireilu, mikä ei ole 'klassista astmaa'. Astma-tyyppisessä avaavat lääkkeet ovat tehottomia, tulehduslääkkeestä on monelle apua, mutta ainut 'hoito' on välttäminen - siis ärsykkeen välttäminen.

      Kannattaa kuitenkin pysyä kauempana koirasta, reaktiosi on senverran voimakas. Onneksi koiralla on 'ulkotalo'.

      • on suuri

        homeasiaa myös. Mutta kun kirjoittaja kertoi oirehtineen selvästi koirankopilla käydessään.. No, tervetuloa mysteerien selvittäjien joukkoon. Ja meitähän riittää.. Eikä kukaan halua olla allerginen, eikä astmaattinen.

        Taloissa kyllä todella usein on hometta ja on voinut altistaa sinut niin herkäksi, vaikket normaalisti reagoisi koiraan.

        terv, vastailija


      • vastauksestasi

        olen töissä terveydenhuollon puolella, joten hajusteisiin en töissä törmää. Astma ja allergia ovat minulle kuitenkin asioita joihin en työssäni törmää usein ja oma tieto näistä heikkoa.

        Itse käytän hajusteita, hiuslakkaa ja kieltämättä ne aiheuttavat oireita, lieviä sellaisia. Ja noita allergia testejä ei minulle koskaan olekaan tehty. Eli siksi niitä ei todettukaan.

        Tupakansavu on aina aiheuttanut silmien vuotamista ja lievää hengitystie oiretta, siksi vältän ihmisiä, jotka tupakoivat. Pelkkä tupakan savu vaatteissa ärsyttää... Perheeni ei tupakoi.

        Talomme on vanha, mutta ei home ongelmaa. Sen verran olemme remonttia tehneet ja paikkoja purkaneet, että olisi varmaan tullut jo esiin, mutta mistä sitä kuitenkaan tietää. Olemme asuneet tässä reilut 6 vuotta ja nämä oireet alkoivat n. puoli vuotta sitten. Aikaisemmin olen ollut töissä paikassa, jossa oli homeongelmaa ja se aiheutti minulle oireita. Kun vaihdoin alaa ja samalla työpaikkaa ongelmat jäivät. Siis koskaan en ole näitä tarkemmin tutkituttanut ja mitään näin vakavaa ei ole esiin tullut. Ajattelinkin tässä, jo että jos flunssan jälkeen iski keuhkoputkentulehdus, mutta astmahan tavallaan on keuhkoputkentulehdussairaus, eikö vaan?

        Paikkakunnallani on vain niin vaikea saada aikaa omalle lääkärille, että päivystykseen nyt menen jos vielä pahenee... Ja toisaalta aika on varattu helmikuun alkuun, ja sinne on pitkä aika. En nyt tiedä miten sitten toimia...


      • Hajusteintolerantti
        vastauksestasi kirjoitti:

        olen töissä terveydenhuollon puolella, joten hajusteisiin en töissä törmää. Astma ja allergia ovat minulle kuitenkin asioita joihin en työssäni törmää usein ja oma tieto näistä heikkoa.

        Itse käytän hajusteita, hiuslakkaa ja kieltämättä ne aiheuttavat oireita, lieviä sellaisia. Ja noita allergia testejä ei minulle koskaan olekaan tehty. Eli siksi niitä ei todettukaan.

        Tupakansavu on aina aiheuttanut silmien vuotamista ja lievää hengitystie oiretta, siksi vältän ihmisiä, jotka tupakoivat. Pelkkä tupakan savu vaatteissa ärsyttää... Perheeni ei tupakoi.

        Talomme on vanha, mutta ei home ongelmaa. Sen verran olemme remonttia tehneet ja paikkoja purkaneet, että olisi varmaan tullut jo esiin, mutta mistä sitä kuitenkaan tietää. Olemme asuneet tässä reilut 6 vuotta ja nämä oireet alkoivat n. puoli vuotta sitten. Aikaisemmin olen ollut töissä paikassa, jossa oli homeongelmaa ja se aiheutti minulle oireita. Kun vaihdoin alaa ja samalla työpaikkaa ongelmat jäivät. Siis koskaan en ole näitä tarkemmin tutkituttanut ja mitään näin vakavaa ei ole esiin tullut. Ajattelinkin tässä, jo että jos flunssan jälkeen iski keuhkoputkentulehdus, mutta astmahan tavallaan on keuhkoputkentulehdussairaus, eikö vaan?

        Paikkakunnallani on vain niin vaikea saada aikaa omalle lääkärille, että päivystykseen nyt menen jos vielä pahenee... Ja toisaalta aika on varattu helmikuun alkuun, ja sinne on pitkä aika. En nyt tiedä miten sitten toimia...

        Olet ollut hometyöpaikassa, siitä 'yksi piste'.
        Olet töissä terveydenhuollon puolella.
        Joudutko käyttämään liuottimia, ärsyttäviä tai herkistäviä aineita?
        Tupakansavu aiheuttaa oireita.
        Itse käytät hajusteita ja hiuslakkaa ja saat lieviä oireita. (Terveydenhuollossa pitäisi olla ehdoton hajustettujen tuotteiden käyttökielto!).
        Itselläni on ihoallergia hajusteille (hajusteseos - epikutaanitesti 03/91), vaikka koskaan en ole ollut hajusteiden suurkuluttaja. Aiemmin hajusteettomia tuotteita oli lähes mahdoton löytää, nyt tilanne on onneksi parempi.
        Ihoallergiaa ei tarvitse olla, että reagoisi hajusteille hengitysteitse!
        Hajusteet ovat tänä päivänä n. 85%:sti synteettisiä, ei vastinetta luonnossa.
        Mutta kyllä luonnon raaka-aineetkin voivat aiheuttaa sekä hengitystieärsytystä, että -herkistymistä.
        Hajusteraaka-aineita ei tutkita hengitystievaikutusten osalta, eikä hengitysteitse syntyvien mahd. keskushermostovaikutusten, tai systemaattisten vaikutusten osalta.
        Vain mahdollinen ihoherkistäminen testataan ja sekin koe-eläimillä, tai (jos ihmisillä) terveillä, nuorilla miehillä.
        Hajustekemikaalien (raaka-aineet) joukossa on ns. teollisuuskemikaaleja ja ongelmajätteeksi luokiteltuja kemikaaleja.

        Yhä suurempi osa saa oireita passiivisesta hajusteiden käytöstä, on pakko hengittää muiden 'tuoksuja', vaikka itse ei käyttäisi.
        Tanskassa 40 % ilmoitti saavansa oireita.
        Ruotsissa 33 %.
        Pienemmät %-osuudet ovat vaikeammin sairastuneet.

        Hengitystieoireesi siis pahenivat flunssan jälkeen?
        Jos mahdollista, mene keuhkotautien erikoislääkärille. Kannattaa tutkituttaa astma.
        Itselläi ei ole klassista astmaa, mutta astma-tyyppistä reagointia, ja se voi olla todella paha. Astman tulehduslääke Pulmicort auttoi. Enää en joudu altistumaan, kun en mene minnekään, missä joutuisi altistumaan.
        Jos tulehdus tulee, ts. altistus on ollut riittävä (itselläni ei paljon tarvita), oireilu jatkuu pitkään.
        Sairastuin varsinaisesti keväällä -97 ollessani kurssilla - ei ilmanvaihtoa, n. 15 muuta kurssilaista. Ensimmäinen päivä, 4 tuntia, oli liikaa. Yskin koko illan ja yön. Mistään lääkkeistä (allergia & astma) ei ollut apua.
        Muut suostuivat jättämään voimakkaat 'tuoksut' pois, se auttoi silloin, mutta rankaa oli, lääkitys maksimissa. Parin kuukauden kurssin jälkeen oireilin koko kesän, sain mm. nuhaa heinien siitepölystä. En ole koskaan aiemmin, enkä sen kesän jälkeen oireillut heinille.
        En ole heinille allerginen.
        Elikkä, tuossa 'herkässä tulehdustilassa' voi oireilla kaikelle mahdolliselle, mitä hengittää, ja mikä voi vähänkin ärsyttää hengitysteitä.

        Aloita siirtymällä hajusteettomiin tuotteisiin - alkaen siivous- ja pyykinpesuaineista ja loppuen kosmetiikaan mukaanlukien shampoot ja saippuat.
        Suosittelen samaa koko perheelle.
        Jos on ihan pakko käyttää tuoksua, osta aitoa eteeristä öljyä ja pyydä käyttöohjeet. Vain pikku tippa, ei enempää. Ovat myrkkyä liikaa käytettyinä. Jos et ole allerginen/atooppinen, voit hyvinkin käyttää.
        Älä tuoksu töissä!

        Olen lukenut Homekeskustelua Suomi24:ssa, moni homeesta sairastunut reagoi myöhemmin hajusteille.

        Onneksi pääsit hometyöpaikasta pois.

        Tsemppiä! Ja onnea matkaan!


      • näin on, että
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        Olet ollut hometyöpaikassa, siitä 'yksi piste'.
        Olet töissä terveydenhuollon puolella.
        Joudutko käyttämään liuottimia, ärsyttäviä tai herkistäviä aineita?
        Tupakansavu aiheuttaa oireita.
        Itse käytät hajusteita ja hiuslakkaa ja saat lieviä oireita. (Terveydenhuollossa pitäisi olla ehdoton hajustettujen tuotteiden käyttökielto!).
        Itselläni on ihoallergia hajusteille (hajusteseos - epikutaanitesti 03/91), vaikka koskaan en ole ollut hajusteiden suurkuluttaja. Aiemmin hajusteettomia tuotteita oli lähes mahdoton löytää, nyt tilanne on onneksi parempi.
        Ihoallergiaa ei tarvitse olla, että reagoisi hajusteille hengitysteitse!
        Hajusteet ovat tänä päivänä n. 85%:sti synteettisiä, ei vastinetta luonnossa.
        Mutta kyllä luonnon raaka-aineetkin voivat aiheuttaa sekä hengitystieärsytystä, että -herkistymistä.
        Hajusteraaka-aineita ei tutkita hengitystievaikutusten osalta, eikä hengitysteitse syntyvien mahd. keskushermostovaikutusten, tai systemaattisten vaikutusten osalta.
        Vain mahdollinen ihoherkistäminen testataan ja sekin koe-eläimillä, tai (jos ihmisillä) terveillä, nuorilla miehillä.
        Hajustekemikaalien (raaka-aineet) joukossa on ns. teollisuuskemikaaleja ja ongelmajätteeksi luokiteltuja kemikaaleja.

        Yhä suurempi osa saa oireita passiivisesta hajusteiden käytöstä, on pakko hengittää muiden 'tuoksuja', vaikka itse ei käyttäisi.
        Tanskassa 40 % ilmoitti saavansa oireita.
        Ruotsissa 33 %.
        Pienemmät %-osuudet ovat vaikeammin sairastuneet.

        Hengitystieoireesi siis pahenivat flunssan jälkeen?
        Jos mahdollista, mene keuhkotautien erikoislääkärille. Kannattaa tutkituttaa astma.
        Itselläi ei ole klassista astmaa, mutta astma-tyyppistä reagointia, ja se voi olla todella paha. Astman tulehduslääke Pulmicort auttoi. Enää en joudu altistumaan, kun en mene minnekään, missä joutuisi altistumaan.
        Jos tulehdus tulee, ts. altistus on ollut riittävä (itselläni ei paljon tarvita), oireilu jatkuu pitkään.
        Sairastuin varsinaisesti keväällä -97 ollessani kurssilla - ei ilmanvaihtoa, n. 15 muuta kurssilaista. Ensimmäinen päivä, 4 tuntia, oli liikaa. Yskin koko illan ja yön. Mistään lääkkeistä (allergia & astma) ei ollut apua.
        Muut suostuivat jättämään voimakkaat 'tuoksut' pois, se auttoi silloin, mutta rankaa oli, lääkitys maksimissa. Parin kuukauden kurssin jälkeen oireilin koko kesän, sain mm. nuhaa heinien siitepölystä. En ole koskaan aiemmin, enkä sen kesän jälkeen oireillut heinille.
        En ole heinille allerginen.
        Elikkä, tuossa 'herkässä tulehdustilassa' voi oireilla kaikelle mahdolliselle, mitä hengittää, ja mikä voi vähänkin ärsyttää hengitysteitä.

        Aloita siirtymällä hajusteettomiin tuotteisiin - alkaen siivous- ja pyykinpesuaineista ja loppuen kosmetiikaan mukaanlukien shampoot ja saippuat.
        Suosittelen samaa koko perheelle.
        Jos on ihan pakko käyttää tuoksua, osta aitoa eteeristä öljyä ja pyydä käyttöohjeet. Vain pikku tippa, ei enempää. Ovat myrkkyä liikaa käytettyinä. Jos et ole allerginen/atooppinen, voit hyvinkin käyttää.
        Älä tuoksu töissä!

        Olen lukenut Homekeskustelua Suomi24:ssa, moni homeesta sairastunut reagoi myöhemmin hajusteille.

        Onneksi pääsit hometyöpaikasta pois.

        Tsemppiä! Ja onnea matkaan!

        ihminen oppii kantapään kautta.

        Minulla ei ole allergioita tai atopiaa. Töihin mennessäni en käytä hajusteita ja hiuslakka on hajusteeton silloin.

        jonkin verran joudun käyttämään ärsyttäviä aineita, siis desinfioivat aineet, mutta niistä oireita ei ole tullut.

        Olen kyllä hyvin herkkä kaikille hajuille ja hajuaistini tuntee pienimmätkin tuoksut. Tosin nyt nenä tukkoisena en taida haistaa, kuin tuon kahvin vierestäni.

        Illalla käytin koiraani mieheni kanssa lenkillä, en hakenut kopista, en silitellyt, vain talutin... siitä ei tuolla pakkasessa tullut oireita. Piti uhmata oikein toden teolla, kun se päivällinen tapahtuma ahdisti. Mutta sisällä, kun tuo koira on ollut, niin makuupaikka on ihan karvainen ja siitä tuli myös huono olo. En nyt tarkoita, että nenäni siihen työnsin kiinni, mutta pitihän se talosta pois saada. Pitkään tuntui, että ne karvat jäivät nieluun ja suuhun, vaikka vain pelkkä tunne.

        Tai sitten se vaan on niin, että tämä flunssa on painunut tuonne alemmas... Mutta lääkäriin kyllä olen menossa. Kiitoksia vaan teille kaikille vastauksistanne!!


      • Hajusteintolerantti
        näin on, että kirjoitti:

        ihminen oppii kantapään kautta.

        Minulla ei ole allergioita tai atopiaa. Töihin mennessäni en käytä hajusteita ja hiuslakka on hajusteeton silloin.

        jonkin verran joudun käyttämään ärsyttäviä aineita, siis desinfioivat aineet, mutta niistä oireita ei ole tullut.

        Olen kyllä hyvin herkkä kaikille hajuille ja hajuaistini tuntee pienimmätkin tuoksut. Tosin nyt nenä tukkoisena en taida haistaa, kuin tuon kahvin vierestäni.

        Illalla käytin koiraani mieheni kanssa lenkillä, en hakenut kopista, en silitellyt, vain talutin... siitä ei tuolla pakkasessa tullut oireita. Piti uhmata oikein toden teolla, kun se päivällinen tapahtuma ahdisti. Mutta sisällä, kun tuo koira on ollut, niin makuupaikka on ihan karvainen ja siitä tuli myös huono olo. En nyt tarkoita, että nenäni siihen työnsin kiinni, mutta pitihän se talosta pois saada. Pitkään tuntui, että ne karvat jäivät nieluun ja suuhun, vaikka vain pelkkä tunne.

        Tai sitten se vaan on niin, että tämä flunssa on painunut tuonne alemmas... Mutta lääkäriin kyllä olen menossa. Kiitoksia vaan teille kaikille vastauksistanne!!

        ''jonkin verran joudun käyttämään ärsyttäviä aineita, siis desinfioivat aineet, mutta niistä oireita ei ole tullut.
        Olen kyllä hyvin herkkä kaikille hajuille ja hajuaistini tuntee pienimmätkin tuoksut. Tosin nyt nenä tukkoisena en taida haistaa, kuin tuon kahvin vierestäni.''

        Ärsyttävät aineet voivat aikaansaada tulehduksen.
        Jos on tulehdus, reagoi herkemmin.

        Ei tarvitse olla atoopikko tai allerginen reagoidakseen.
        Dosentti, apulaisprofessori Eva Millqvist on tutkinut hajusteista ja kemikaaleista (muutkin kuin hajustekemikaalit, joiden joukosta kyllä löytyy 'joka lähtöön') astma-tyyppisiä oireita saavia henkilöitä. Hän on julkaissut monta tutkimusta ja diagnostisoi Ruotsissa nimikkeellä SHR - sensorisk hyperreaktivitet - sensooristen hermojen hyperreaktiivisuus.
        Hän mm. toteaa, että astmalääkkeet eivät auta, välttäminen on ainut, mikä auttaa.
        Tietysti tulehdus tulee hoitaa.

        Tiedän tuon 'tuntui, että ne karvat jäivät nieluun ja suuhun'-tunteen!
        Luulin olevani koirille allerginen, mutten ole.

        Desinfioivia aineita ei ole terveellistä hengittää
        jatkuvasti. Mm. siivoojilla on todettu lisääntynyttä sairastuvuutta astmaan, syynä voimakkaat siivousaineet (juuri nuo desinfiointiaineet, yms.) ja hajusteet siivousaineissa.
        Jokainen ymmärtää, että syy on poistettava, jos mielii parantua. Lääkkeet vaikuttavat oireisiin, eivät poista syytä.
        Jos muu ei auta, ilmanvaihto tulisi olla hyvä, ettei työssä altistu jatkuvasti.
        Hengityssuojain on myös yksi vaihtoehto, sen on suodatettava kemikaalit, pelkkä pölysuojain ei riitä.


      • ...
        on suuri kirjoitti:

        homeasiaa myös. Mutta kun kirjoittaja kertoi oirehtineen selvästi koirankopilla käydessään.. No, tervetuloa mysteerien selvittäjien joukkoon. Ja meitähän riittää.. Eikä kukaan halua olla allerginen, eikä astmaattinen.

        Taloissa kyllä todella usein on hometta ja on voinut altistaa sinut niin herkäksi, vaikket normaalisti reagoisi koiraan.

        terv, vastailija

        minulle tuli myös home mieleen, kun itse olen siitä kärsinyt samantapaisilla oireilla..saattaa olla koirankoppi(kin)? homeessa?


    • Antianimaali

      Koira saunan taakse niin ei tarvitse enää kärsiä kummankaan osapuolen.












      NO LÄPPÄ LÄPPÄ!

      • jatkan

        ettei eläimestä luopuminen auta hetkessä. Kestää useita vuosia ennenkuin karvat/hilse saadaan pois asunnosta. Jalkalistojen taakse kerääntyy niitä jne. Ainastaan ihan uudelleen maalaus auttaa aika nopeasti (jos kestää maalinhajun). Kannattaa muistaa esim. asuntoa hankkiessa tarkistaa mitä eläimiä siellä on aikaisemmin elellyt. Samoin auton ostossa voi yllättyä.


      • eläimet rakkaita
        jatkan kirjoitti:

        ettei eläimestä luopuminen auta hetkessä. Kestää useita vuosia ennenkuin karvat/hilse saadaan pois asunnosta. Jalkalistojen taakse kerääntyy niitä jne. Ainastaan ihan uudelleen maalaus auttaa aika nopeasti (jos kestää maalinhajun). Kannattaa muistaa esim. asuntoa hankkiessa tarkistaa mitä eläimiä siellä on aikaisemmin elellyt. Samoin auton ostossa voi yllättyä.

        Kyllä se on tosi, että olipa allergia mikä hyvänsä niin maitohappobakteerit, siinä se on. Se on vain liian yksinkertainen tapa hoitaa sekä itseä että eläintä.


      • en luopuis millään
        jatkan kirjoitti:

        ettei eläimestä luopuminen auta hetkessä. Kestää useita vuosia ennenkuin karvat/hilse saadaan pois asunnosta. Jalkalistojen taakse kerääntyy niitä jne. Ainastaan ihan uudelleen maalaus auttaa aika nopeasti (jos kestää maalinhajun). Kannattaa muistaa esim. asuntoa hankkiessa tarkistaa mitä eläimiä siellä on aikaisemmin elellyt. Samoin auton ostossa voi yllättyä.

        Kyllä se on tosi, että olipa allergia mikä hyvänsä niin maitohappobakteerit, siinä se on. Se on vain liian yksinkertainen tapa hoitaa sekä itseä että eläintä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe