pilot vai ei? lueskelin aikaisempia tekstejä ja pilotia kehuttiin. onko se ainoa oikea? millä te hiihdätte kilpaa? olenko nyt heittänyt rahani hukkaan kun hankin rottefellan siteet ja alpinan kilpamonot, siis luisteluun. aika harvalla olen enää piloteja nähnyt, että onko menneen talven lumia jo?
aion siis kokeilla kansallisella tasolla kilpahiihtoa muutaman aktiviikuntoilijan vuoteni jälkeen.
Kilpahiihtäjät ja aktiivikuntoilijat
12
5242
Vastaukset
- jts
ei rahat ole menneet hukkaan rotikkaan eihän pilot ole ainut oikea..jos kerran olet hankkinut muut side mono systeemit..ei vartavasten kannata hankkia pilottia!!
ei se pilotti menneentalven lumia ole jos sitä tarkotit..
kyllä suksi kulkee muillakin vehkeillä..kunnostahan se on kiinni!!! - silläsilmällä
jts puhuu asiaa.Monoista nyt vähiten on varustepuolella hiihtovauhti riippuvainen. Luultavasti Neumanova kulkisi aika kovaa vanhalla muovikärkisellä monolla ja siteelläkin.
- asd
jokainen menee tyylillään. itse katsoisin ennemmin täysin sopivan monon, jos siis on valikoimaa että mikä sopii parhaiten jalkaan ja siihen sitten sopiva side. tuohon nnn vs sns asiaan en ota kantaa, koska minulla on aivan liian vähän kokemusta nnn-siteistä. mutta jos valittavana on sns pilot vs sns profil niin tällöin pilot.
kyllä tuolla sns pilot -siteellä hiihdetään vielä paljon, monot eivät vain ole enää kaikilla salominia, kuten joskus aikaisemmin, joka voi tietysti hämätä hieman. joten ei muuta kuin katsomaan mc:tä ja tarkkailemaan monoja/sidetyyppejä niin voit todeta että molemmilla side tyypeillä mennään kovaa ja molempia käytetään. - mielipide``````````
sinnepäin kääntynyt että se rottefella olisi näppärämpi.
Itse hiihdin monta vuotta kilpaa salomonin pilot monoilla ja tavallisilla salomonin siteillä ja hyvin selvisin niinkin. Kyllähän se pilot siteen kaksoiskiinitys tukee jalkaa enemmän, mutta jos vielä alottelet kilpauraa niin mielestäni aika paljon enemmän tulokseen pystyy vaikuttamaan harjoittelulla kuin siteellä.
Niin ja nykyään on myös muun värisiä pilot monoja kuin niitä perinteisiä salomonin keltamustia.. - sporty90
Rottefella side on hyvä, en väitä, että se olisi parempi kuin pilot tai pilot olisi parempi kuin rottefella. Itse hiihdän pilotilla, mutta moni kilpahiihtäjä hiihtää nykyisin rottefellalla. Enkä usko että siteellä on kovinkaan suurta merkitystä siinä, että kuinka kovaa pääsee.
On toki totta, että pilot on jo vähän menneen talven lumia, koska moni on vaihtanut rottefellaan.- asd
on salomonin todella huonosti suomalaiseen jalkaan sopiva mono eikä fischerin monoja ole läheskään jokapaikassa saatavilla niin otetaan liikkeestä omaan jalkaan parhaiten sopiva mono ja siihen sopiva side. minullakin muutos olisi ollut edessä, mutta naapuripaikkakunnalta löytyi fischerin monoa aikoinaan ja tuli hommattua sellaiset ja vaihdeltua uudempaan malliin vain. tiedän tapauksia että salomonin carbonista on jouduttu leikkaamaan nilkan päällä oleva muovipala pois kun se painoi ja muutemaa muutakin kikkaa koettamaan.
- ptjami
asd kirjoitti:
on salomonin todella huonosti suomalaiseen jalkaan sopiva mono eikä fischerin monoja ole läheskään jokapaikassa saatavilla niin otetaan liikkeestä omaan jalkaan parhaiten sopiva mono ja siihen sopiva side. minullakin muutos olisi ollut edessä, mutta naapuripaikkakunnalta löytyi fischerin monoa aikoinaan ja tuli hommattua sellaiset ja vaihdeltua uudempaan malliin vain. tiedän tapauksia että salomonin carbonista on jouduttu leikkaamaan nilkan päällä oleva muovipala pois kun se painoi ja muutemaa muutakin kikkaa koettamaan.
Omaan jalkaani taas Salomonin kenkä (RS Carbon Skate) sopi kokeilluista parhaiten. Sitä kautta tuli valittua sitten luonnollisesti side. Tyytyväinen olen ollut. Jalkani ovat suomalaiset.
- Karhuaja
ptjami kirjoitti:
Omaan jalkaani taas Salomonin kenkä (RS Carbon Skate) sopi kokeilluista parhaiten. Sitä kautta tuli valittua sitten luonnollisesti side. Tyytyväinen olen ollut. Jalkani ovat suomalaiset.
19 vuotta olen käyttänyt Salomonin systeemejä (Profil ja Pilot) ja viime ja tänä talvena tutustunut NNN-systeemiin, ja nyt käyttelen rinnakkain molempia eli jotenkin olen ajautunut kahden järjestelmän loukkuun. Toisaalta varsin mielenkiintoista... Tällä hetkellä tuntuu, että eipä ole luistelussa juuri havaittavaa eroa hiihtotuntumassa. Perinteisellä ehkä NNN tuottaa paremman tuntuman latuun kuin SNS, kun siinä juntataan pitovoidetta lumeen...
- kilpahiihtäjä.,,
itse hiihdät piloteilla. omasta mieletä paremmat ovat :)
- Pyry-Tuisku
Ensin on syytä etsiä kengät, jotka sopivat parhaiten omiin jalkoihin. Kengän pohja sitten määrää siteen. Pilot-kengässä on kaksi rautaa, joiden väliin lumi pakkautuu tehokkaasti. Aika usein joutuu putsailemaan, että saa monon kiinni siteeseen. Rottafellasta ei kokemuksia, mutta tuskin se huonompi on, kun merkittävä määrä huippuhiihtäjiä sitä käyttää.
- SNS Pilot
Tosiaan kun katsoo telkusta hiihtoa tai ampumahiihtoa, niin useimmilla kilpailijoilla on NNN-pohjainen systeemi. Tosin on siellä joukossa SNS-systeemiäkin ja, ainakin meilläpäin ladulla näyttäytyy hiihtäjillä useimmin SNS.
Kyllä se lumi pakkaantuu sopivalla kelillä kummassakin systeemissä raudan väliin, mutta ehkä helpoiten siihen Pilotiin.
Päänvaivaa voi jollekin tuottaa, että kun vanhat monot pitää joskus vaihtaa uusiin, ja päätyy toisen systeemin kenkiin, menevät siteetkin vaihtoon. Varsinkin jos on useat sukset, teettää se hommaa ja maksaa rahaa. Maallikon kannattaa siis mononvaihdon yhteydessä miettiä hieman muutakin kuin pelkkää parhainta sopivuutta. Asia on toki eri, jos etsii ensimmäisiä hiihtovälineitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.555978Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461806
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341692Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181650- 1021457
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281450Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163