9-3 autom. ilmastointi

Jari

Moi

Apua kaivataan.

Saabin ilmastointi reistailee, alussa toimii ok mutta puolen tunnin jälkeen ei jaksa puhaltaa kylmää eikä kuumaa ilmaa. Puhallin tuntuisi kuitenkin pyörivän !? Ohjauspaneeli vaihdettu turhaan.

Onko vastaavia kokemuksia ?

10

6423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Veikkaisin syyn aiheuttajaksi joko ilmastoinnin askelmoottorin kärvähtämistä tai sitten jotain relettä. Tuo askelmoottori maksaa vanhoissa markoissa noin 600 mk.

      9-3:ssa on kaksi ilmastoinnin askelmoottoria, toinen hoitaa ilmansekoitusta (lämmin/viileä), toinen ilman jakelua eri alueille (tuulilasi, kojelauta, jalkatila jne.).

      Oletko tsekannut, onko mikään noista eri alueista poissa pelistä? Kalibroi ilmastointi ja katso kuinka monta vikaa ilmastointijärjestelmä antaa "itsevikadiagnoosissa" (mahdollisuudet 0-5 vikaa).

      Tässä ohjeet kalibrointiin (suoraan Saabin omasta huolto-ohjelmasta Workshop Information System):

      "Jos akku on ollut irrotettuna tai tyhjentynyt tai jos ACC-paneeli on vaihdettu, pitää tehdä kalibrointi. Kalibrointi käynnistetään painamalla samanaikaisesti painikkeita "AUTO" ja "OFF". Samalla käynnistyy myös itsetesti. Kalibrointi ja itsetesti tapahtuvat rinnakkaisesti ja kestävät alle 30 sekuntia. Aluksi hävitetään kaikki tallennetut viat ja kalibroinnin/itsetestin aikana esitetään löydettyjen vikojen lukumäärä ACC-paneelin näytöllä. Kalibrointi pitää tehdä myös, jos jokin askelmoottoreista on vaihdettu."

      • Korkki

        Itsellänin jää välillä ilmeisesti tuo askelmoottori jumiin, koska puhaltaa vain lämmintä tai kylmää. Esim tänä aamuna kun oli viileetä niin puhalsi lämmintä ihan ok, mutta kun ilma alkoi lämmetä, niin ei heittänytkään viileempää ilmaa kehiin.
        Onko tietoa kuinka vaikea on kyseinen moottori vaihtaa. Eli onnistuuko poro peukalolta :) vai joutuuko viemään huoltoo :(


      • Turbo Sensonic
        Korkki kirjoitti:

        Itsellänin jää välillä ilmeisesti tuo askelmoottori jumiin, koska puhaltaa vain lämmintä tai kylmää. Esim tänä aamuna kun oli viileetä niin puhalsi lämmintä ihan ok, mutta kun ilma alkoi lämmetä, niin ei heittänytkään viileempää ilmaa kehiin.
        Onko tietoa kuinka vaikea on kyseinen moottori vaihtaa. Eli onnistuuko poro peukalolta :) vai joutuuko viemään huoltoo :(

        Onnistuu, jos olet roplaillut NG900/9-3:sia aikaisemmin (muistaakseni sinulla oli 9-3).

        Pura autosta hanskalokero ja keskikonsolin oikeanpuolinen verhous. Keskikonsolin yläpuolelle kurkkaamalla näkee kaksi pyöreähköä "härveliä", missä on toisella puolella "hammasratasmainen" profiili. Ne ovat askelmoottorit. Tietysti kannattaa ottaa akun (-)napa irti, ennen kuin alkaa vaihtelemaan noita moottoreita, ettei saa tsägäriä :)

        Jos tuon kalibroinnin jälkeen ACC:n näytössä komeilee 1-5 vikaa, niin sitten askelmoottorissa voi olla vikaa. Jos näytölle tulee puhdas 0, niin silloin vika tuskin on askelmoottorissa.

        Tässä tekninen selostus ilmaseosläpän askelmoottorista (otettu NG900:n Saabin huolto-ohjelmasta Workshop Information System):

        "Askelmoottorissa on kaksi käämiä. Käämit saavat jännitteen eri järjestyksessä lyhyinä pulsseina. Tällöin moottori liikkuu lyhyin askelin, siitä nimi askelmoottori. Pyörimissuuntaa voidaan muuttaa. Moottorin seistessä molemmat käämit ovat jatkuvasti jännitteellisiä. Askelmoottori ei tarvitse takaisinkytkentää ACC-ohjausyksikölle. Lähettämällä määrätyn määrän pulsseja ACC-ohjausyksikkö tietää aina kuinka pitkälle läppä siirtyy. Edellytyksenä on, että ohjausyksikkö kalibroi itsensä kääntämällä läpän toiseen ääriasentoon siten, että ohjausyksikkö tietää missä läppä on. Kalibrointi tapahtuu ISAT:n avulla tai painamalla samanaikaisesti painikkeita AUTO ja OFF. Kalibrointi pitää tehdä, jos akku on kytketty irti/tyhjentynyt tai jos ACC-paneeli tai askelmoottorit on vaihdettu. ACC-ohjausyksikkö ohjaa ilmaseosläppää ilmaseoksen lämpötila-anturin avulla siten, että saadaan sopiva seosilman lämpötila. Matkustamon lämpötila, valittu lämpötila sekä ulkolämpötila ovat merkitseviä seosilman lämpötilalle. Jos ilmaseosläppä on suurimman jäähdytyksen asennossa, eikä tämä kuitenkaan riitä valitun lämpötilan säilyttämiseen, valitaan uudelleenkierrätys. Jos valittu lämpötila on "HI" tai "LO", ilmaseosläppä asettuu suurimman lämmityksen tai suurimman jäähdytyksen asentoon."


      • Korkki
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Onnistuu, jos olet roplaillut NG900/9-3:sia aikaisemmin (muistaakseni sinulla oli 9-3).

        Pura autosta hanskalokero ja keskikonsolin oikeanpuolinen verhous. Keskikonsolin yläpuolelle kurkkaamalla näkee kaksi pyöreähköä "härveliä", missä on toisella puolella "hammasratasmainen" profiili. Ne ovat askelmoottorit. Tietysti kannattaa ottaa akun (-)napa irti, ennen kuin alkaa vaihtelemaan noita moottoreita, ettei saa tsägäriä :)

        Jos tuon kalibroinnin jälkeen ACC:n näytössä komeilee 1-5 vikaa, niin sitten askelmoottorissa voi olla vikaa. Jos näytölle tulee puhdas 0, niin silloin vika tuskin on askelmoottorissa.

        Tässä tekninen selostus ilmaseosläpän askelmoottorista (otettu NG900:n Saabin huolto-ohjelmasta Workshop Information System):

        "Askelmoottorissa on kaksi käämiä. Käämit saavat jännitteen eri järjestyksessä lyhyinä pulsseina. Tällöin moottori liikkuu lyhyin askelin, siitä nimi askelmoottori. Pyörimissuuntaa voidaan muuttaa. Moottorin seistessä molemmat käämit ovat jatkuvasti jännitteellisiä. Askelmoottori ei tarvitse takaisinkytkentää ACC-ohjausyksikölle. Lähettämällä määrätyn määrän pulsseja ACC-ohjausyksikkö tietää aina kuinka pitkälle läppä siirtyy. Edellytyksenä on, että ohjausyksikkö kalibroi itsensä kääntämällä läpän toiseen ääriasentoon siten, että ohjausyksikkö tietää missä läppä on. Kalibrointi tapahtuu ISAT:n avulla tai painamalla samanaikaisesti painikkeita AUTO ja OFF. Kalibrointi pitää tehdä, jos akku on kytketty irti/tyhjentynyt tai jos ACC-paneeli tai askelmoottorit on vaihdettu. ACC-ohjausyksikkö ohjaa ilmaseosläppää ilmaseoksen lämpötila-anturin avulla siten, että saadaan sopiva seosilman lämpötila. Matkustamon lämpötila, valittu lämpötila sekä ulkolämpötila ovat merkitseviä seosilman lämpötilalle. Jos ilmaseosläppä on suurimman jäähdytyksen asennossa, eikä tämä kuitenkaan riitä valitun lämpötilan säilyttämiseen, valitaan uudelleenkierrätys. Jos valittu lämpötila on "HI" tai "LO", ilmaseosläppä asettuu suurimman lämmityksen tai suurimman jäähdytyksen asentoon."

        Moi

        Tein tuon kalibroinnin ja nollaa näyttää. Lämpotilan vaihtuessa välillä kuuluu pientä rutina tuolta hansikaslokeron suunnalta. ilmeisesti siellä on jokin säätö läppä jumissa tai jotain. onko ideoita ??.


      • Turbo Sensonic
        Korkki kirjoitti:

        Moi

        Tein tuon kalibroinnin ja nollaa näyttää. Lämpotilan vaihtuessa välillä kuuluu pientä rutina tuolta hansikaslokeron suunnalta. ilmeisesti siellä on jokin säätö läppä jumissa tai jotain. onko ideoita ??.

        Olisiko sitten jompikumpi ilmastoinnin ilmaseosläpistä (tai niitä käyttävä moottori) mennyt epäkuntoon, tai sitten seosilman lämpötilantunnistin?

        Tässä juttua seosilman lämpötilatunnistimesta:

        "Seosilman lämpötilatunnistin on NTC-tyyppinen ja piikkimäinen tuntoelin, joka on asetettu yhteen ilmanvaihtokotelon lattiaulostuloista.

        Sijoittaminen lattiaulostuloon johtuu siitä, että ilma siellä on täysin sekoittunutta ja että tunnistimen ilmansaanti on kunnollinen riippumatta ilmanjako-asennosta säädellyn vuodon ansiosta.

        Kun ACC-ohjausyksikkö on määrittänyt tarvittavan seosilman lämpötilan, seosilman lämpötilatunnistimen mittausarvoa käytetään seosilmaläpän asennon korjaamiseen.

        Jos valittu lämpötila on "HI" tai "LO", seosilman lämpötilatunnistimen arvoa ei käytetä. Jos seosilman lämpötila-arvo puuttuu, käytetään jäähdytysnesteen lämpötilaa ja ilmaseosläpän asentoa korvausarvon laskemiseen."

        Tässä ohjeet seosilman lämpötilantunnistimen irroittamiseen:

        1. Irrota käsinekotelo.
        2. Poista paneeli keskikonsolin sivulta.
        3. Irrota lattiailmakanava.
        4. Pujota seosilmatunnistin irti ja vedä se pois.
        5. Irrota liitinkappale ja paina tunnistimen sähköjohtimet irti liitinkappaleesta.

        Tässä ohjeet asentamiseen:
        1. Paina sähköjohtimet kiinni liitinkappaleeseen ja kytke liitinkappale.
        2. Laita seosilmatunnistin paikalleen ilmanvaihtolaitteistoon. Tarkasta, että tunnistin tarttuu kiinni.
        3. Asenna lattiailmakanava.
        4. Asenna paneeli keskikonsolin sivulle.
        5. Asenna käsinekotelo.
        6. Kalibroi ACC-järjestelmä painamalla painikkeita "AUTO" ja "OFF" samanaikaisesti.

        Aika vaikeata etsiä vikaa, kun ACC ei anna vikakoodeja. Tuohon vianetsintään tarvitsisi Saabin huoltokorjaamoilla olevan diagnostiikkalaitteen ISAT:in.


      • Korkki
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Olisiko sitten jompikumpi ilmastoinnin ilmaseosläpistä (tai niitä käyttävä moottori) mennyt epäkuntoon, tai sitten seosilman lämpötilantunnistin?

        Tässä juttua seosilman lämpötilatunnistimesta:

        "Seosilman lämpötilatunnistin on NTC-tyyppinen ja piikkimäinen tuntoelin, joka on asetettu yhteen ilmanvaihtokotelon lattiaulostuloista.

        Sijoittaminen lattiaulostuloon johtuu siitä, että ilma siellä on täysin sekoittunutta ja että tunnistimen ilmansaanti on kunnollinen riippumatta ilmanjako-asennosta säädellyn vuodon ansiosta.

        Kun ACC-ohjausyksikkö on määrittänyt tarvittavan seosilman lämpötilan, seosilman lämpötilatunnistimen mittausarvoa käytetään seosilmaläpän asennon korjaamiseen.

        Jos valittu lämpötila on "HI" tai "LO", seosilman lämpötilatunnistimen arvoa ei käytetä. Jos seosilman lämpötila-arvo puuttuu, käytetään jäähdytysnesteen lämpötilaa ja ilmaseosläpän asentoa korvausarvon laskemiseen."

        Tässä ohjeet seosilman lämpötilantunnistimen irroittamiseen:

        1. Irrota käsinekotelo.
        2. Poista paneeli keskikonsolin sivulta.
        3. Irrota lattiailmakanava.
        4. Pujota seosilmatunnistin irti ja vedä se pois.
        5. Irrota liitinkappale ja paina tunnistimen sähköjohtimet irti liitinkappaleesta.

        Tässä ohjeet asentamiseen:
        1. Paina sähköjohtimet kiinni liitinkappaleeseen ja kytke liitinkappale.
        2. Laita seosilmatunnistin paikalleen ilmanvaihtolaitteistoon. Tarkasta, että tunnistin tarttuu kiinni.
        3. Asenna lattiailmakanava.
        4. Asenna paneeli keskikonsolin sivulle.
        5. Asenna käsinekotelo.
        6. Kalibroi ACC-järjestelmä painamalla painikkeita "AUTO" ja "OFF" samanaikaisesti.

        Aika vaikeata etsiä vikaa, kun ACC ei anna vikakoodeja. Tuohon vianetsintään tarvitsisi Saabin huoltokorjaamoilla olevan diagnostiikkalaitteen ISAT:in.

        koska kun räplää lämpöjä ylös alas niin välillä läppää säätävä moottori pitää surinaa ja välillä jää niinkuin jumiin esim maks lämmölle. Eli ilmeisesti vika on läppää ohjaavassa moottorissa.


      • Turbo Sensonic
        Korkki kirjoitti:

        koska kun räplää lämpöjä ylös alas niin välillä läppää säätävä moottori pitää surinaa ja välillä jää niinkuin jumiin esim maks lämmölle. Eli ilmeisesti vika on läppää ohjaavassa moottorissa.

        Jos sieltä tuollainen ääni kuuluu, niin sitten vika on varmaan läppää ohjaavassa moottorissa. Ilmeisesti ACC ei sitten välttämättä näytäkään vikaa, jos ilmanseosläpän askelmoottori on rikki???


      • Korkki
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Jos sieltä tuollainen ääni kuuluu, niin sitten vika on varmaan läppää ohjaavassa moottorissa. Ilmeisesti ACC ei sitten välttämättä näytäkään vikaa, jos ilmanseosläpän askelmoottori on rikki???

        ja ostamaan uutta osaa ja repimään kojelautaa auki, sillä se toivottavasti hoituu ;)

        Viikonloppuja


      • Turbo Sensonic
        Korkki kirjoitti:

        ja ostamaan uutta osaa ja repimään kojelautaa auki, sillä se toivottavasti hoituu ;)

        Viikonloppuja

        Toivottavasti homma hoituu tuolla askelmoottorin vaihdolla. Sen vaihto ei ole kovin vaikea homma.

        Viikonloppuja myös sinnekin päin.


      • Anonyymi

        miten saan lektin pyörimään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1518
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe