Vallox -ilmanvaihtokone

Muilla näin?

Hei!

Meillä on Vallox 130E ilmanvaihtokone, nyt kovien pakkasten aikaan on tuloilmapuhallin alkanut pysähtelemään n. 3 minuutin välein n. 30 sekunniksi. Viime talvena ei tällaista ongelmaa ollut kovillakaan pakkasilla..
Ilmeisesti sen tuleekin pysähdellä, jos lämpötalteenottokenno meinaa jäätyä tai jotain. Mutta minua kiinnostaakin lähinnä se, että onko tällä tällaista "ongelmaa" muillakin eli onko tämä kuinka yleistä?
Tympäsee, kun leivinuunia lämmittäessä joutuu vahtimaan ilmastointikonetta, ettei synny alipainetta ja uuni tupsauta savuja sisälle. Pitänee varmaan hankkia tuloilman esilämmittäjä =/

14

11959

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huru-ukko

      Vallox 130E.
      Meilläkin pysähtelee tuon tuostakin, mutta sehän on normaalia mielestäni.

      Ettei olisi uunissa vikaa, kun savua poläyttelee tupaan? Hyvä uuni toimii aina moitteettomasti.

      • ynnä lto seis

        ei kai se uunin vika ole jos lto aiheuttaa pätkimisellä alipaineen tiiviiseen taloon.


      • Jocu_

        Anturi haistelee kennon lämpötilaa, ja kun se laskee liian alas, pysäyttää tuloilmapuhaltimen toviksi. Muuten esim. suihkujen jälkeen kenno olisi näillä pakkasilla umpijäässä.


    • LVI-man

      Tämän koneen LTO-kennon jäätymisen esto on
      mielestäni alkeellinen. Jäätymisen eston
      pitäisi toimia niin, ettei kone pysähtelisi.
      Ulkoilman esilämmitin auttaa asiaan ja sehän
      on mukana vakiona kehittyneemmissä koneissa.

      • ???????

        ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.

        Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a.


      • LVI-man
        ??????? kirjoitti:

        ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.

        Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a.

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.


      • juttuusi
        LVI-man kirjoitti:

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.

        Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.

        Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.

        Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.

        Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon.


      • tapahtuu
        juttuusi kirjoitti:

        Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.

        Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.

        Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.

        Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon.

        "Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
        Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "

        Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa.


      • kuutiokoneissa
        tapahtuu kirjoitti:

        "Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
        Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "

        Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa.

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..


      • LVI-man
        kuutiokoneissa kirjoitti:

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..

        Etulämmitys todella laskee hyötysuhdetta. Vähän.
        Pätkimisen aikana hyötysuhde on 0 ja riesa, niikuin edellä selvitetään. Haluan kuitenkin
        pakkasellakin ilman vaihtuvan,
        joten etulämmitys levysiirrinkoneessa on hyvä.


      • kehittynyt hätäratkaisu
        LVI-man kirjoitti:

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.

        virheellisesti suunniteltuun laitteeseen

        pyöriväkennoinen on ainoa oikea iv-laite suomen keleihin


      • saattohoidossa
        kuutiokoneissa kirjoitti:

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..

        Mulla edellisen omistajan asentama vanha kuutiokone saanut purkuluvan ja kone on nyt saattohoidossa....

        Etuvastusta ja jälkilämmitintä yhteensä noin 4kw ja kyllä kuluu sähköä. Kaikesta esilämmityksestä huolimatta kone pätkii tulopuolta jäätymisen estämiseksi nyt -22C keleillä. Samaa se tekee jo -5C pakkasilla.

        Jahka ehtii, niin Enerventtihän sinne tilalle tulee, jotta saadaan joku tolkku.

        Jos vuodessa 10% kelejä, joilla nuo lämppärit huutaa täysillä, niin 5:ssä vuodessa :

        5vuotta * 10% * 365 vrk * 24h * 4kw * 0,08 eur /kwh = 1400eur

        Entä jos 20% enemmän kelejä, joilla tarvitsee tuota lämmitinpatteristoa ?

        Nyt ämmärrätte miksi business-syistä kuutiokoneet on PAKKO MYYDÄ paljon halvemmalla kuin paremmat koneet... Sinällään koneiden valmistushinta lienee KARKEASTI samalla tasolla ?

        Joku taisi sanoa aikaisemmin, että kuutiokoneet pitäisi lailla kieltää.....


    • Nimetön

      Jostain syystähän sen täytyy toimia tänävuonna erilla laililla kuin viimevuonna,

      Onko tuossa värkissä poistoilmansuodatinta? Voisijoko se olla tukossa, jolloi poistoilman määrä olisi tuloilmaa pienempi.

      Minulla on toisen merkkinen kone, kylläkin ristivirtauskennolla kuten kysyjällä. Siinä jäätäminen on estetty osittaisella termostaattiohjatulla LTO kennon ohivirtauksella. Meillä siis tuloilmaa lämmitetään ristivirtauseknnossa vain sen veran kuin se on mahdollista ilman kennon jäätymistä. Loppu lämmittäminen tehdään jälkilämmityspatterilla (kaukolämpötalo).

      • voi tukkeutua nopeasti

        Poistoilmasuodattimeen kertyy kaikki vaatepöly yms. Se voi tukkeutua jopa nopeammin kuin tulopuolen suodatin. Kannattaa tarkistaa/vaihtaa/pestä/imuroida suodattimet ainakin 6kk välein. Mieluummin 3kk välein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2995
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1570
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      979
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe