Vallox -ilmanvaihtokone

Muilla näin?

Hei!

Meillä on Vallox 130E ilmanvaihtokone, nyt kovien pakkasten aikaan on tuloilmapuhallin alkanut pysähtelemään n. 3 minuutin välein n. 30 sekunniksi. Viime talvena ei tällaista ongelmaa ollut kovillakaan pakkasilla..
Ilmeisesti sen tuleekin pysähdellä, jos lämpötalteenottokenno meinaa jäätyä tai jotain. Mutta minua kiinnostaakin lähinnä se, että onko tällä tällaista "ongelmaa" muillakin eli onko tämä kuinka yleistä?
Tympäsee, kun leivinuunia lämmittäessä joutuu vahtimaan ilmastointikonetta, ettei synny alipainetta ja uuni tupsauta savuja sisälle. Pitänee varmaan hankkia tuloilman esilämmittäjä =/

14

11983

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huru-ukko

      Vallox 130E.
      Meilläkin pysähtelee tuon tuostakin, mutta sehän on normaalia mielestäni.

      Ettei olisi uunissa vikaa, kun savua poläyttelee tupaan? Hyvä uuni toimii aina moitteettomasti.

      • ynnä lto seis

        ei kai se uunin vika ole jos lto aiheuttaa pätkimisellä alipaineen tiiviiseen taloon.


      • Jocu_

        Anturi haistelee kennon lämpötilaa, ja kun se laskee liian alas, pysäyttää tuloilmapuhaltimen toviksi. Muuten esim. suihkujen jälkeen kenno olisi näillä pakkasilla umpijäässä.


    • LVI-man

      Tämän koneen LTO-kennon jäätymisen esto on
      mielestäni alkeellinen. Jäätymisen eston
      pitäisi toimia niin, ettei kone pysähtelisi.
      Ulkoilman esilämmitin auttaa asiaan ja sehän
      on mukana vakiona kehittyneemmissä koneissa.

      • ???????

        ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.

        Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a.


      • LVI-man
        ??????? kirjoitti:

        ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.

        Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a.

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.


      • juttuusi
        LVI-man kirjoitti:

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.

        Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.

        Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.

        Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.

        Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon.


      • tapahtuu
        juttuusi kirjoitti:

        Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.

        Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.

        Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.

        Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon.

        "Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
        Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "

        Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa.


      • kuutiokoneissa
        tapahtuu kirjoitti:

        "Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
        Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "

        Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa.

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..


      • LVI-man
        kuutiokoneissa kirjoitti:

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..

        Etulämmitys todella laskee hyötysuhdetta. Vähän.
        Pätkimisen aikana hyötysuhde on 0 ja riesa, niikuin edellä selvitetään. Haluan kuitenkin
        pakkasellakin ilman vaihtuvan,
        joten etulämmitys levysiirrinkoneessa on hyvä.


      • kehittynyt hätäratkaisu
        LVI-man kirjoitti:

        LTO vaatii aina lisälämmityksen.
        Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
        (=esilämmitin) ja kennon jälkeen
        (=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
        energian käyttö sama kuin pelkällä
        jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
        nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
        niin paljon ettei kenno jäädy.
        Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
        kehittyneeksi jäätymisen estoksi.

        virheellisesti suunniteltuun laitteeseen

        pyöriväkennoinen on ainoa oikea iv-laite suomen keleihin


      • saattohoidossa
        kuutiokoneissa kirjoitti:

        Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.

        Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..

        Mulla edellisen omistajan asentama vanha kuutiokone saanut purkuluvan ja kone on nyt saattohoidossa....

        Etuvastusta ja jälkilämmitintä yhteensä noin 4kw ja kyllä kuluu sähköä. Kaikesta esilämmityksestä huolimatta kone pätkii tulopuolta jäätymisen estämiseksi nyt -22C keleillä. Samaa se tekee jo -5C pakkasilla.

        Jahka ehtii, niin Enerventtihän sinne tilalle tulee, jotta saadaan joku tolkku.

        Jos vuodessa 10% kelejä, joilla nuo lämppärit huutaa täysillä, niin 5:ssä vuodessa :

        5vuotta * 10% * 365 vrk * 24h * 4kw * 0,08 eur /kwh = 1400eur

        Entä jos 20% enemmän kelejä, joilla tarvitsee tuota lämmitinpatteristoa ?

        Nyt ämmärrätte miksi business-syistä kuutiokoneet on PAKKO MYYDÄ paljon halvemmalla kuin paremmat koneet... Sinällään koneiden valmistushinta lienee KARKEASTI samalla tasolla ?

        Joku taisi sanoa aikaisemmin, että kuutiokoneet pitäisi lailla kieltää.....


    • Nimetön

      Jostain syystähän sen täytyy toimia tänävuonna erilla laililla kuin viimevuonna,

      Onko tuossa värkissä poistoilmansuodatinta? Voisijoko se olla tukossa, jolloi poistoilman määrä olisi tuloilmaa pienempi.

      Minulla on toisen merkkinen kone, kylläkin ristivirtauskennolla kuten kysyjällä. Siinä jäätäminen on estetty osittaisella termostaattiohjatulla LTO kennon ohivirtauksella. Meillä siis tuloilmaa lämmitetään ristivirtauseknnossa vain sen veran kuin se on mahdollista ilman kennon jäätymistä. Loppu lämmittäminen tehdään jälkilämmityspatterilla (kaukolämpötalo).

      • voi tukkeutua nopeasti

        Poistoilmasuodattimeen kertyy kaikki vaatepöly yms. Se voi tukkeutua jopa nopeammin kuin tulopuolen suodatin. Kannattaa tarkistaa/vaihtaa/pestä/imuroida suodattimet ainakin 6kk välein. Mieluummin 3kk välein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe