Hei!
Meillä on Vallox 130E ilmanvaihtokone, nyt kovien pakkasten aikaan on tuloilmapuhallin alkanut pysähtelemään n. 3 minuutin välein n. 30 sekunniksi. Viime talvena ei tällaista ongelmaa ollut kovillakaan pakkasilla..
Ilmeisesti sen tuleekin pysähdellä, jos lämpötalteenottokenno meinaa jäätyä tai jotain. Mutta minua kiinnostaakin lähinnä se, että onko tällä tällaista "ongelmaa" muillakin eli onko tämä kuinka yleistä?
Tympäsee, kun leivinuunia lämmittäessä joutuu vahtimaan ilmastointikonetta, ettei synny alipainetta ja uuni tupsauta savuja sisälle. Pitänee varmaan hankkia tuloilman esilämmittäjä =/
Vallox -ilmanvaihtokone
14
11959
Vastaukset
- Huru-ukko
Vallox 130E.
Meilläkin pysähtelee tuon tuostakin, mutta sehän on normaalia mielestäni.
Ettei olisi uunissa vikaa, kun savua poläyttelee tupaan? Hyvä uuni toimii aina moitteettomasti.- ynnä lto seis
ei kai se uunin vika ole jos lto aiheuttaa pätkimisellä alipaineen tiiviiseen taloon.
- Jocu_
Anturi haistelee kennon lämpötilaa, ja kun se laskee liian alas, pysäyttää tuloilmapuhaltimen toviksi. Muuten esim. suihkujen jälkeen kenno olisi näillä pakkasilla umpijäässä.
- LVI-man
Tämän koneen LTO-kennon jäätymisen esto on
mielestäni alkeellinen. Jäätymisen eston
pitäisi toimia niin, ettei kone pysähtelisi.
Ulkoilman esilämmitin auttaa asiaan ja sehän
on mukana vakiona kehittyneemmissä koneissa.- ???????
ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.
Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a. - LVI-man
??????? kirjoitti:
ole vielä alkeellisempi? Siitä yli, missä aita matalin eli esilämmityksellä energialaskua lisää.
Miksi levysiirrintä yleensä sallitaan käyttä? Sehän on täys p***a.LTO vaatii aina lisälämmityksen.
Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
(=esilämmitin) ja kennon jälkeen
(=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
energian käyttö sama kuin pelkällä
jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
niin paljon ettei kenno jäädy.
Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
kehittyneeksi jäätymisen estoksi. - juttuusi
LVI-man kirjoitti:
LTO vaatii aina lisälämmityksen.
Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
(=esilämmitin) ja kennon jälkeen
(=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
energian käyttö sama kuin pelkällä
jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
niin paljon ettei kenno jäädy.
Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
kehittyneeksi jäätymisen estoksi.Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.
Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.
Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.
Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon. - tapahtuu
juttuusi kirjoitti:
Enegian käyttö ei ole sama kuin pelkällä jälkilämmityksellä. Jälkilämmitys ei vaikuta iv-koneen toimintaan periaatteessa mitenkään. Ilma vain lämmitetään ennen huoneeseen puhallusta. Esilämmitys taas vaikuttaa lton tehoon. Kun tuleva ilma on keinotekoisesti lämpimämpää ei poistuvailma jäähdy niin paljon eikä lämpöä saada niin hyvin talteen, kuin mitä se olisi ilman esilämmitystä. Jos kennon hyötysuhde on 50% siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille.
Toinen vaihtoehto jäätymisen etämiseksi on tuloilman pätkiminen. Sama häviö tapahtuu tässäkin kun tuloilmaa vedetään ikkunoiden raoista ja huoneiden lämmittimet lämmittävät sen. Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on jokatapauksessa peräisin sähköstä. Etulämmitin estää myös typerää puhaltimen pysähtelyä joten se voi olla fiksumpi ratkaisu.
Jos talo lämpenee jollain muulla(halvemmalla) energialla kuin sähköllä niin etulämmitin nostaa(teoriassa) energiakuluja. Euroina per vuosi kulu taitaa olla lähes merkityksetön. Joku voi arvostaa pätkimätöntä tuloilmaa sen verran että on vamis maksamaan ne muutamat eurot jotka tuohon kuluu.
Kolmas vaihtoehto on lton ohitus. Tätä ei voi kuitenkaan helposti rakennella olemassa olevaan koneeseen. Joissakin(osassa sunairin koneista) on lton ohituskanava jossa sulkupelti. Jäätymisen uhatessa kääntää kone tuloilman kulkemaan kennon ohi jolloin poistoilma sulattaa kennon."Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "
Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa. - kuutiokoneissa
tapahtuu kirjoitti:
"Sillä tavoin olet oikeassa että sähkölämmitteisessä talossa etulämmitin ei kuluta sen enempää koska lämpöenergia on joka tapauksessa peräisin sähköstä"
Toteat itsekin, että " ...siirtyy etulämmittimen tehosta 50% poiston mukana harakoille. "
Siis etulämmittimen käyttö kuluttaa _aina_ enemmän primäärienergiaa kuin esim jälkilämmitin johtuen lto:n tehon leikkaamisesta riippumatta energiamuodosta. Etulämmitintä ei käytetä isommisssa laitoksissa sen takia, että se on niin hölmö ratkaisu. Typeryydessä kilpailee tasapäisesti pätkimisen kanssa.Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.
Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne.. - LVI-man
kuutiokoneissa kirjoitti:
Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.
Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..Etulämmitys todella laskee hyötysuhdetta. Vähän.
Pätkimisen aikana hyötysuhde on 0 ja riesa, niikuin edellä selvitetään. Haluan kuitenkin
pakkasellakin ilman vaihtuvan,
joten etulämmitys levysiirrinkoneessa on hyvä. - kehittynyt hätäratkaisu
LVI-man kirjoitti:
LTO vaatii aina lisälämmityksen.
Kun se on jaettu ennen LTO-kennoa
(=esilämmitin) ja kennon jälkeen
(=jälkilämmitin) on lisälämmityksen
energian käyttö sama kuin pelkällä
jälkilämmittimellä. Nyt esilämmitin
nostaa tulevan ilman lämpötilaa vain
niin paljon ettei kenno jäädy.
Eli kone ei pysähtele- sitä sanotaan
kehittyneeksi jäätymisen estoksi.virheellisesti suunniteltuun laitteeseen
pyöriväkennoinen on ainoa oikea iv-laite suomen keleihin - saattohoidossa
kuutiokoneissa kirjoitti:
Jollakin tapaa sitä hyötysuhdetta kennokoneessa täytyy pilata jottei kenno jäädy. Tai sitten annetaan kennon jäätyä hieman ja sitten pilataan. Näin toimii ilmeisesti ilton valokennoversiot. Olisi hauska kuulla kuinka paljon ne pätkivät nyt.
Kyllä pätkiminen on kaikkein typerintä puuhaa. Tulisija pöläyttää savut sisälle tiiviissä talossa. VÄhemmän tiiviissä talossa korvausilma tulee mistä tulee ja parhaimmillaan tuo villanpölyä mukanaan jne..Mulla edellisen omistajan asentama vanha kuutiokone saanut purkuluvan ja kone on nyt saattohoidossa....
Etuvastusta ja jälkilämmitintä yhteensä noin 4kw ja kyllä kuluu sähköä. Kaikesta esilämmityksestä huolimatta kone pätkii tulopuolta jäätymisen estämiseksi nyt -22C keleillä. Samaa se tekee jo -5C pakkasilla.
Jahka ehtii, niin Enerventtihän sinne tilalle tulee, jotta saadaan joku tolkku.
Jos vuodessa 10% kelejä, joilla nuo lämppärit huutaa täysillä, niin 5:ssä vuodessa :
5vuotta * 10% * 365 vrk * 24h * 4kw * 0,08 eur /kwh = 1400eur
Entä jos 20% enemmän kelejä, joilla tarvitsee tuota lämmitinpatteristoa ?
Nyt ämmärrätte miksi business-syistä kuutiokoneet on PAKKO MYYDÄ paljon halvemmalla kuin paremmat koneet... Sinällään koneiden valmistushinta lienee KARKEASTI samalla tasolla ?
Joku taisi sanoa aikaisemmin, että kuutiokoneet pitäisi lailla kieltää.....
- Nimetön
Jostain syystähän sen täytyy toimia tänävuonna erilla laililla kuin viimevuonna,
Onko tuossa värkissä poistoilmansuodatinta? Voisijoko se olla tukossa, jolloi poistoilman määrä olisi tuloilmaa pienempi.
Minulla on toisen merkkinen kone, kylläkin ristivirtauskennolla kuten kysyjällä. Siinä jäätäminen on estetty osittaisella termostaattiohjatulla LTO kennon ohivirtauksella. Meillä siis tuloilmaa lämmitetään ristivirtauseknnossa vain sen veran kuin se on mahdollista ilman kennon jäätymistä. Loppu lämmittäminen tehdään jälkilämmityspatterilla (kaukolämpötalo).- voi tukkeutua nopeasti
Poistoilmasuodattimeen kertyy kaikki vaatepöly yms. Se voi tukkeutua jopa nopeammin kuin tulopuolen suodatin. Kannattaa tarkistaa/vaihtaa/pestä/imuroida suodattimet ainakin 6kk välein. Mieluummin 3kk välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042995Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391570Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921422- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783