roaccutan+alkoholi

olen ihmeissäni

Olin lääkärillä ja minulle määrättiin Roaccutan-kuuri (300 tbl), kuitenki ensin verikokeisiin ja ensi vkolla kapseleiden pariin.
Lääkäri sanoi, että alkoholia ei saa silloin käyttää. En kehdannut siinä tilanteessa kysyä tarkemmin, mutta tarkoittako tämä sitä, että koko puolen vuoden kuurin aikana ei saa juoda alkoholijuomia ollenkaan?! edes välillä paria olutta!?

23

22865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus silloin.

      ..niinhän se suositus kai olisi, mutta itse kuulin kyllä kuurin aikana niin ristiriitaista tietoa ettei oikein tiennyt mihin uskoa.. Jotkut sanoivat että parempi ottaa pari kertaa kunnolla jos on tarvetta kuin että ottaisi useasti mutta vähän koko kuurin ajan.
      Itse en koskenut kuurin aikana (8kk) siideriä vahvempiin juomiin mutta niitäkin tuli aika useasti otettua. Kannattaa seurata koko kuurin ajan maksa-arvoja, minulla ei ainakaan niissä mitään muutoksia tapahtunut.
      Tietysi olisi parasta säästää maksaa joka joutuu pelkän lääkkeen vuoksi koville. =)

    • Kauheeta

      Lääkäri ei voi oottaa vastuuta siitä, mitä teet.
      Hänen vastuunaan on kertoa lääkkeen käytöstä ja sen riskeistä.
      Jos juot, niin mikäs siinä. Sinähän sen päätöksen teet. Ensin yksi olut, sitten kaksi... jne. Sitten kun maksa-arvot näyttää pahoilta valehtelet lääkärille...

      Mutta onko se kalja NIIN tärkeä juttu.
      Minä otin sen haasteena. Kapakassa istuksin niinkuin ennenkin, välillä oli tylsääkin, kun muut tysistyivät vaan minä en. Oli mielenkiintoinen näkökulma juhlinnan syvimpään olemukseen.

    • silja

      Roacuttan-kuuri rasittaa maksaa (siksi käyt verikokeissa otattamassa maksa-arvot)kuten myös alkoholi. Yhdessä käytettynä eivät varmaankaan ole mikään ihanteellinen yhdistelmä.

      Itse jaksoin pari ensimmäistä kuukautta noudattaa ohjeita ja olin juomatta, mutta sitten tulivat penkkarit, muita viimeisen lukiovuoden bileitä, lakkiaiset ja sain ulkomailta töitä eräästä klubista ja vapaa-ajan riennot varmaan arvaat. En kuitenkaan juonut suuria alkoholiannoksia kerralla ja kävin kuuliaisesti verikokeissa. Koskaan ei kokeista mitään huolestuttavaa onneksi löytynyt.

      Kaikkien kehot toimivat hieman eritavalla ja suhtautuminen ärsykkeisiin on yksilöllistä. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Kohtuus siis.

    • vain kohtuudella

      Roaccutan -kuurin aikana alkoholin käyttö ei ole täysin kiellettyä. Omat päätelmänsä voi tehdä siitä, että farmakan ohjeiden mukaan, kun kuuri aloitetaan alkoholisoituneelle potilaalle, niin silloin maksa-arvoja tulisi seurata normaalia tiiviimmin. Eli alkoholin käyttö kyllä lisää maksa ongelmien riskiä, mutta jos alkuvaiheessa arvot ovat kunnossa, niin alkoholin kohtuullinen käyttö silloin tällöin ei ole kovin suuri riski. Kuitenkin ihmiset ovat yksilöllisiä ja kun kerran hoitoon jo sinänsä voi liittyä maksa-arvojen nousua, niin tuvallisinta tietysti olisi pidättäytyä alkoholista kokonaan. Mikään aivan vaaraton lääkehän tämä ei ole. Aivan ehdotonta on, että raskaaksi ei hoidon aikana saa tulla, eikä edes kuukauden aikana hoidon loputtua, koska tuolloin sikiön epämuodostuman vaara on hyvin suuri.

    • ei edes

      maksa-arvoja ehditty katsoa, kun sain äkillisiä nenäverenvuotoja/ikenetkin vuotivat. Lopetin kuurin siihen ja jatkoin Apocycliinillä.
      Kuuri tehosikin, mutta oireet uusivat ja olen nyt "Aporiippuvainen"...
      Tosin pilleri päivässä riittää.

    • tietoinen tästä
    • Kaljan voimalla

      Mielestäni tämä on aivan kyse oman maksan kunnosta. Aloitin itse kuurin n. kuukausi sitten ja aloittaessani
      kysyin ihotautilääkäriltä suoraan asiasta ja hän sanoi että saunakaljat menevät kohtuu käytöllä. Olen käynyt jo kerran kuurin aloitettuani verikokeissa ja maksa-arvot on olleet kohdallaan vaikka olenkin viikonloppuisin niitä saunakaljoja siemaillut : D

      Onnea kuurin jatkoon!

      • .....

        Tyhmä kysymys.. Onko sitä alkoholia tosiaanki pakko juoda?? Jopa sillonki kun on tommonen lääkekuuri menossa. EN tajuu.

        Ehkä siinä puolessa vuodessa huomaat että eihän siinä alkoholissa ookkaan mitään järkeä..


    • roa!

      Mites tää, että joko uskaltaa vetää ittensä hiprakkaan kun olin juuri pari päivää sitten ensimmäisissä maksatesteissä kuukauden roacuttanin kuurin aloittamisen jälkeen ja kaikki arvot näyttivät terveyskeskuksen mukaan "todella hyvät". Tuon 4 viikon aikana otin viikon päästä kuurin aloittamisen jälkeen 2 kaljaa ja yhen kuoharilasin mutta en muuta. Uskaltaako tässä vetästä semmonen 6-8 bisseä naamaan tänään?

      Tietysti omaa harkintaa saa käyttää mutta itseäni aika paljon jännittää se juominen vaikka koko ajan tulee kavereilta ja vanhemmilta, että "ei se haittaa mitään jos vedät kerran kännit, jos oot sen jälkeen juomatta taas vähään aikaan".

      • mkjnhg

        Tietty voit juoda jos haluat, mutta sinun on tiedostettava, että lääkäri on kuitenkin maininnut juomisesta joten vastuu on nyt sinulla.
        On kuitenkin mainittava, että ilman alkoholia käytettynä roaccutan kohottaa maksa-arvoja alle 5% potilaista, eikä kohtuullisen alkoholin käytön kanssa luku ole mainittavasti suurempi. Mutta mahdollista arvojen kohoaminen siis kuitenkin on, ja tämän takia kaikki muut maksaa rasittavat tuotteet ovat kiellettyjä.

        Ja se mitä siitä arvojen kohoamisesta sitten seuraa käytännössä on lääkeannoksen pienentäminen tai kuurin lopettaminen kokonaan.

        Eli päätös on sinun, mutta jos ei tapanasi ole 'heittää sixejä naamaan' niin melko huoletta olisin tuon asian kanssa. Mutta riski on hyvä tiedostaa ja itsehän kärsit siis jos maksa-arvosi kohoavat, ei lääkäri eikä kukaan muukaan.


      • Mies 19v
        mkjnhg kirjoitti:

        Tietty voit juoda jos haluat, mutta sinun on tiedostettava, että lääkäri on kuitenkin maininnut juomisesta joten vastuu on nyt sinulla.
        On kuitenkin mainittava, että ilman alkoholia käytettynä roaccutan kohottaa maksa-arvoja alle 5% potilaista, eikä kohtuullisen alkoholin käytön kanssa luku ole mainittavasti suurempi. Mutta mahdollista arvojen kohoaminen siis kuitenkin on, ja tämän takia kaikki muut maksaa rasittavat tuotteet ovat kiellettyjä.

        Ja se mitä siitä arvojen kohoamisesta sitten seuraa käytännössä on lääkeannoksen pienentäminen tai kuurin lopettaminen kokonaan.

        Eli päätös on sinun, mutta jos ei tapanasi ole 'heittää sixejä naamaan' niin melko huoletta olisin tuon asian kanssa. Mutta riski on hyvä tiedostaa ja itsehän kärsit siis jos maksa-arvosi kohoavat, ei lääkäri eikä kukaan muukaan.

        Jokainen on tietysti yksilöllinen ja pääsääntönä on ettei alkoholia saisi käyttää. Näin minulle sanottiin kuurin alussa. Minä en kuitenkaan aivan alkoholitonta linjaa noudattanut, vaan ensimmäisen alkoholittoman kuukauden ja hyvien verikokeiden jälkeen otin omalla vastuulla ensimmäiset oluet kuurin aikana. Silloin innostuin ottamaan vähän liikaakin, koska en pitkään aikaan ollut juonut alkoholia lainkaan. Aamulla oli kuitenkin normaalia pahempi krapula ja sellainen olo, että en juo enää yhtään tämän lääkekuurin aikaan ja mitähän maksani tästä tykkäsi? No en sitten seuraavaan kuukauteen juonut lainkaan eikä verikokeissa onneksi näkynyt mitään, vaan ne olivat hyvät. Sitten alkoi kolmas kuukausi roaa ja samalla kesäloma. Loman alun kunniaksi otin muutamia alkoholijuomia ihan hyvällä omalla tunnolla ajatellen, että luultavasti kuulun siihen ryhmään, joilla maksa-arvot eivät nouse niin helposti. Tämän kerran jälkeen uskaltauduinkin sitten paljon useammin alkoholin pariin. Aluksi otin joka toinen viikko, kerran viikossa saunaoluset. Jatkoin sitä tahtia seuraaviin verikokeisiin eli kolmen ja puolen kuukauden päähän kuurin aloittamisesta. Verikokeet olivat taas hyvät. Näiden verikokeiden jälkeen seuraavat kaksi kuukautta jatkoin alkoholin suhteen suunnilleen samaan malliin, eikä maksa-arvot kohonneet. Roacuttan kuurin kahden viimeisen kuukauden eli 6. ja 7. kuukauden aikana alkoholin käyttöni nousi eri syistä johtuen. Oli laivaristeilyä, pikkujouluja ja tietysti myös pelkkää hauskan pitoa kavereiden kanssa. Melkein tuli joka viikonloppu otettua alkoholia, joskus myös melko suuria määriä ja kerran alkoholin otto venyi kaksipäiväiseksi, joka ei tosiaankaan jälkeenpäin ajateltuna tunnu järkevälle enkä suosittele kenellekään. No onneksi sitten viimeisetkin verikokeet olivat kunnossa ja maksa-arvot myös hyvät. Kuuri on nyt ohi ja kolme viikkoa olen ollut ilman lääkettä, mutta roacuttania on silti vielä veressäni. Lääkäri suositteli, että seuraava kuukausi täytyy elää aivan kuin söisi roaa, joten vielä viikko roan ehdoilla, sitten voin elää normaalisti. Tärkein meinasi unohtua, kärsin pahasta aknesta jota oli selässä ja kasvoissa. Akne on nyt täysin parantunut, mutta arpia jäi. Tuntuu kuitenkin mukavalle ettei naama enää kuki ja selän paha akne parantui. Kaikin puolin roacuttanista jäi hyvä maku suuhuni, ainoa keino millä oma akneeni parani ja voin sanoa, että kaikki muut keinot kokeilin. Mies 19v 175/83kg. Ps. en suosittele alkoholia kenellekään, toisille se sopii, mutta toisille ei.


    • n__22v.

      Onko se noin vaikeeta olla ilman alkoholia? Itse ilman mitään lääkkeitäkään juon korkeintaan ruoan kanssa viiniä ja joskus todella harvoin juhlissa sitten vähän enemmän shamppanjaa sekä drinkkejä.

      Ei ihme, että teillä on huono iho moisilla elämäntavoilla.:D

      • lkdjskfh

        No eipä se alkoholi mahda aknea synnyttää. Ja meitä on moneen junaan. Kivat sulle, että on hyvä elämä ja helppo olla ilman.


      • n__22v.
        lkdjskfh kirjoitti:

        No eipä se alkoholi mahda aknea synnyttää. Ja meitä on moneen junaan. Kivat sulle, että on hyvä elämä ja helppo olla ilman.

        Ei synnytä, mutta huonot elämäntavat vaikuttavat kyllä ihon kuntoon negatiivisesti.

        Jos elämä on niin kurjaa, että tarvitsee alkoholia siitä selviämiseen, olisi kyllä syytä hankkia ammattiapua ja pian.


      • m__20v
        n__22v. kirjoitti:

        Ei synnytä, mutta huonot elämäntavat vaikuttavat kyllä ihon kuntoon negatiivisesti.

        Jos elämä on niin kurjaa, että tarvitsee alkoholia siitä selviämiseen, olisi kyllä syytä hankkia ammattiapua ja pian.

        No jaa-a, kurjaa ja kurjaa. Joillekkin toi alkoholin nauttiminen vaan kuuluu sosiaalielämään ja ns. töistä irtaantumiseen jolloin vaihdetaan viikon tai kuukauden tapahtumat ja sitten ei taas nähdä vähään aikaan. Seurapelejä pelatessa kaveriporukalla ja olutta nauttien meno on todella hauskaa.

        Eikä se että olutta juo tarkoita että muuten olisi epätervelliset elämäntavat, näin ei ole itselläni ainakaan. Salilla tulee käytyä ja karkit sekä muut roskaruoat ovat aika minimissä, kerran kuukaudessa sallii itselleen jotain hyvää...


      • dfsh
        n__22v. kirjoitti:

        Ei synnytä, mutta huonot elämäntavat vaikuttavat kyllä ihon kuntoon negatiivisesti.

        Jos elämä on niin kurjaa, että tarvitsee alkoholia siitä selviämiseen, olisi kyllä syytä hankkia ammattiapua ja pian.

        Rasittavia nämä tekopyhät paskat jotka luulevat, että alkoholiton elämäntapa on se ainoa oikea.
        Kiitos todella järkevästä mielipiteestäsi ja vastauksestasi kysymykseen.

        On topic, ohjeissahan lukee ettei alkoholia saisi nauttia ollenkaan, lääkäri sanoi kyllä, että kunhan ei liikoja ota, niin kyllä siitä hengissä selviää.
        Maksallehan se saattaa hallaa tehdä.


    • ganjatoimii

      itselläni on roaccutane ja trexan kombinaatio, nii ei juomiin koske, ku molemmat kuluttaa maksaa semi paljo, mut luomulinjalla kaks kuukautta ;)

    • kirsu

      itse kävin tänään myös hakemassa samaisen lääkekuurin. Lääkäriltä tuli jyrkkä ei alkoholille kuurin aikana ja suurin syy näin naispuolisena ihmisenä siinä on kuulema se että kun ottaa alkoholia niin toi lääke varastoituu vahvemmin ja sen poistuminen kehosta kuurin loputtua pitenee huikeesti ja se edelleen altistaa sikiön epämuodostumille. olen 35.v ja lapseton joten aika järkytys ol, et jos parit " tehokkaat" lomat ton kuurin aikana vietän ni voi mennä 2 vuottakin ennen kuin ois turvallista harkita lapsen tekoa. kuulema monessa muussakin maassa on ton kuuri aikana alkoholi täysin kielletty. juurikin ton maksan ja sikiövaurioitten takia.

    • ---...---

      On se kumma kuinka moni on - sitä ymmärtämättään - alkoholisti.


      Ps. Roa on sellainen myrkky keholle ettei toista myrkkyä kannata hirveästi kiskoa. Tietenkin jos on riippuvainen niin ei sitä kuuria ilman alkoholia pärjää. Mutta siinä vaiheessa olisi ehkä fiksuinta hakea apua alkoholiriippuvuuteen eikä näppylöihin.

    • lpears

      Olen ostanut Roaccutane (kutsutaan Accutane myös) täällä ilman reseptiä jos olet kiinnostunut http://www.safestonlinepharmacy.com

    • asfhk

      Kävin justiinsa tänään ihotautilääkärillä ja kyselin tulevista pikkujouluista, että uskaltaako sitä ottaa vai ei. Aika rajusti sanoi että KOHTUUDELLA, mutta sen jälkeen alkoi selittämään kuinka humalaiset ovat hirveitä, joten luultavasti alkoholinvastainen nainen muutenkin... :)
      Hän selitti sitä, että jos rasva-arvot ovat korkealla, niin alkoholi korkeat rasva-arvot voivat aiheuttaa häiriöitä haimassa, ja lääke rasittaa myös maksaa, ja alkoholin maksatuhot ovat siihen päälle kyllä aikamoinen isku maksalle!
      Noh, typerä kun olen niin ajattelin kyllä juoda ihan reippaasti pikkujouluissa, jos keskiviikon testitulokset näyttää hyviltä!! Muuten en ole alkoholia juonut kuurin aikana (toinen kk menossa).

    • Pikku Myy

      Osaisikohan joku auttaa?
      Elikkä ajattelin kesäloman alettua vetää kunnon naamat kavereiden kanssa. Laskeskelin tässä että lomani alkaa n. viikko roa-kuurin päättymisen jälkeen. Uskaltaako silloin juoda vahvempia siihen asti, että humaltuu (tuskin vaatii suurta määrää näin pitkän alkoholittoman tauon jälkeen)? En ole koko kuurin aikana koskenut alkoholiin, enkä ennen sen loppumista aiokkaan. Mikä minua eniten huolettaa, on se että, olen pienikokoinen (lyhyt ja hoikka), nuori nainen. Onkohan viikko kuurin jälkeen turvallista jo juoda, vai onkohan roaa vielä paljon veressä? Ajattelin myös heti kuurin loputtua aloittaa viikon pituisen detox-dieetin, joka huuhtoo myrkkyjä pois elimistöstä (mm. maksasta). Auttaakohan tämä poistamaan roaa kehosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe