Korkea pulssi/syke tjsp

morgonnyt

Pitäisiköhän huolestua kun pulssi silloinkin kun et tee mitään, on äärimmäisen korkea. Ei johdu jännityksestä yms. Pitäisikö käydä lääkärillä kyselemässä lääkkeitä tms. Toimisiko propral jota löytyy jännitykseen, sehän alentaa pulssia?

31

72799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NiNa

      Olen miettinyt ihan samaa! Mulla pulssi jotain yli 80/minuutti, mikä vaikuttaa mun mielestä aika korkealta(?). Ja tämä siis mitattuna ihan "lepotilassa", jos joudun johonkin jännittävään tilanteeseen niin sitten syke onki jo taivaissa. Olis tosiaan kiva jos joku tietäis että auttaisko tuo propral..!

      • jenni

        normaalisti syke voi olla 90 kuten tänään kun mittautin ja olin jo tovin istuskellut...alapaine mulla myös koholla( tänään oli 143/96)jo vuosia.Olen 32v ,aikanani urheillut nyt lähinnä lasten kanssa ,kylläkin päivittäin. painoindeksi 19 eli lähes alipainoinen, en tupakoi enkä käytä juurikaan alkoholia...mitähän tässä pitäis tehrä,,,


      • Lumimies
        jenni kirjoitti:

        normaalisti syke voi olla 90 kuten tänään kun mittautin ja olin jo tovin istuskellut...alapaine mulla myös koholla( tänään oli 143/96)jo vuosia.Olen 32v ,aikanani urheillut nyt lähinnä lasten kanssa ,kylläkin päivittäin. painoindeksi 19 eli lähes alipainoinen, en tupakoi enkä käytä juurikaan alkoholia...mitähän tässä pitäis tehrä,,,

        Hyvin samanlaista minullakin. Lepopulssi oli 80-90 luokkaa, joskus ylikin, ja työskentelyn jälkeen pysyi kohtuuttoman kauan korkeana. Klassiset tutkimukset kertoivat, ettei ole vikaa.Minun tapauksessani syy oli rintakehän lihasjännitykset stressin seurauksena. Vaatii melkoiset venyttelyt, että kyllin laaja rentous tulee saavutettua. Oikeastaan olisi venyteltävä monta kertaa päivässä kohteina sekä etupuolen että selkäpuolen vartalolihakset. Fysioterapia auttaa ratkaisevasti, mutta kotikonsteilla on jatkettava jotta tulokset pysyisivät.


      • Jukka
        jenni kirjoitti:

        normaalisti syke voi olla 90 kuten tänään kun mittautin ja olin jo tovin istuskellut...alapaine mulla myös koholla( tänään oli 143/96)jo vuosia.Olen 32v ,aikanani urheillut nyt lähinnä lasten kanssa ,kylläkin päivittäin. painoindeksi 19 eli lähes alipainoinen, en tupakoi enkä käytä juurikaan alkoholia...mitähän tässä pitäis tehrä,,,

        Korkea leposyke ei ole vaarallinen/vika, jos ei ihan mahdottomiin lukuihin mennä (koko ajan yli 100 levossakin).

        Sen sijaan verenpaine 143/96 on lievästi koholla niin ylä- kuin alapaineenkin osalta. Tavoitetasona pidetään nykyään painetasaoa 120/80.

        Koska jo valmiiksi hyviltä kuulostavilta elämäntavoilla tuskin pystyt paljon asiaan enää vaikuttamaan, on kohdallasi kyse mitä luultavammin verenpaineen säätelyhäiriöstä (oikea sairaus) eikä nykyisin niin paljon yleisempi huonoista elintavoista johtuva korkeasta verenpaineineesta.

        Tuollainen lievästi korkea verenpaine ei ole muutaman vuoden säteellä vaarallinen, mutta esimerkiksi 20-30 vuoden kuluttua voi edessä olla ongelmia, jos koko tuon ajan verenpaine on lievästo koholla.

        Kannattaisi keskustella lääkärin kanssa pitäisikö asiaa alkaa vähitellen hoitaa, jottei pitkällä aikavälillä tule ongelmia.


      • Tiitu
        Jukka kirjoitti:

        Korkea leposyke ei ole vaarallinen/vika, jos ei ihan mahdottomiin lukuihin mennä (koko ajan yli 100 levossakin).

        Sen sijaan verenpaine 143/96 on lievästi koholla niin ylä- kuin alapaineenkin osalta. Tavoitetasona pidetään nykyään painetasaoa 120/80.

        Koska jo valmiiksi hyviltä kuulostavilta elämäntavoilla tuskin pystyt paljon asiaan enää vaikuttamaan, on kohdallasi kyse mitä luultavammin verenpaineen säätelyhäiriöstä (oikea sairaus) eikä nykyisin niin paljon yleisempi huonoista elintavoista johtuva korkeasta verenpaineineesta.

        Tuollainen lievästi korkea verenpaine ei ole muutaman vuoden säteellä vaarallinen, mutta esimerkiksi 20-30 vuoden kuluttua voi edessä olla ongelmia, jos koko tuon ajan verenpaine on lievästo koholla.

        Kannattaisi keskustella lääkärin kanssa pitäisikö asiaa alkaa vähitellen hoitaa, jottei pitkällä aikavälillä tule ongelmia.

        On koko ajan yli tuon sadan..? Vaarallista? Mulla jatkuvasti n. 120-140 krt/min.. Lääkityksen kanssa laskee siihen sadan kieppeille..
        Lääkkeenä nyt propral 40mg kolmesti päivässä..


      • Jukka
        Tiitu kirjoitti:

        On koko ajan yli tuon sadan..? Vaarallista? Mulla jatkuvasti n. 120-140 krt/min.. Lääkityksen kanssa laskee siihen sadan kieppeille..
        Lääkkeenä nyt propral 40mg kolmesti päivässä..

        Vain erityistilanteissa kuvaamasi tilanne voi tulla kyseeseen. Siis se, että pulssi yli 100 koko ajan olisi parempi kuin alempi pulssi. Hoitosuosituksena on yleensä hidastaa lääkkeillä sykettä alle 100:n.

        Yli 100:n ei ole varsinaisesti hetkessä vaarallista, mutta epäterveellistä pidemmän päälle. Jos pulssi on koko ajan noin kova, sydän alkaa helposti laajeta, seinämät paksuuntua ja pumppausteho kadota. Tämä johtaa yhä nopeampaan sykkeeseen ja se taas lisää em. ongelmia.

        Lääkettä et varmasti syö turhaan ja jos verenpaine antaa myöden, niin lääkärin kanssa ensin neuvoteltuasi voit varmasti hivenen annosta vielä vaikka nostaa.


      • Primaspan-lääke
        jenni kirjoitti:

        normaalisti syke voi olla 90 kuten tänään kun mittautin ja olin jo tovin istuskellut...alapaine mulla myös koholla( tänään oli 143/96)jo vuosia.Olen 32v ,aikanani urheillut nyt lähinnä lasten kanssa ,kylläkin päivittäin. painoindeksi 19 eli lähes alipainoinen, en tupakoi enkä käytä juurikaan alkoholia...mitähän tässä pitäis tehrä,,,

        Liiallinen kahvinjuonti lisää pulssia, unettomuus, stressi, pelko ja sisäinen hätä, sekä ylipaino ja diabetes.
        Elimistö on hätätilassa kun pulssi lyö yli 80 kertaa minuutissa.

        Elimistö varmistaa mahdoll. Verenkierron elimistössä sillähetkellä, joka voi olla tilapäistä tai jatkuvaa. Sydämen Eteisvärinään voi jäädä verihyytymiä, verikertymiä.
        Verihyytymät voivat mennä aivoihin ja voi johtaa pahimmissa tapauksissa veritukoksia aivoissa, mistä voi seurata aivoinfrakti, joka voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Liuotushoito olisi tarpeen ennen 3 tuntia siitä kun mahdoll. Aivoinfrakti on alkanut. Näin estettäisiin mahdoll. Halvaantuminen. Hepariini-lääkevalmiste on verituksiin. Saatavilla apteeksita reseptillä. Eteisvärinä voi olla aluksi oireeton. Liiallisesta Eteisvärinästä ei välttämättä koskaan täysin parane. Ihmisen sydämen läpi virtaa verta minuutissa 5 l ,kun ihminen urheilee, niin hänen sydämensä läpi virtaa verta viisin kertaisesti enemmän kuin lepotilassa olevalla ihmisellä.

        Liiallinen urheilu saa aikaan rytmihäiriöitä, ylilyöntejä, mikä on aivan normaali asia kun ihmisen sydän joutuu kroon. Rasituksille. Sydän reagoi. Ihmisen elimistö kestää rääkkiä, mutta tiettyyn tilanteeseen asti. Lepo olisi suotavaa elimistölle, joka on ylirasittunut sillähetkellä ja siten on mahdoll. Ylikuntoinen. Elimistö vaatii enemmän urheilusuorituksissa, myös sydänlihas joutuu koville urheilusuorituksien aikana. Palautuminen on otettava huomioon tosiseikkana. Kaksinkertainen palautus elimistölle olisi suotavaa, ennenkuin seuraava urheilurääkki on edessä.

        primaspan-lääke valmisteita myydään apteekeissa joka on resepti vapaa. 100 mg ja 250 mg vahvuisia lääkkeitä ovat, primaspan-lääketuotteet, jotka notkeuttavat verta, verenkiertoa elimistössä.

        Primaspan-lääke pakkauksessa on 100 kpl lääkkeitä. 1 kerta vrk 100 mg tai 250 mg jokatoinen vrk nautitaan runsaan veden kautta. Lääkepakkauksen hinta on, 10-13 e primaspan-lääkke seurannan myötä voi ilmetä verenmakua nielussa, suukanavassa, joka on lääkkeen sivuvaikutus. Lukekaa huolella primaspan-lääkeohjeet, jotka tulevat lääkepaketin mukana ostaessa.


      • Pulssi lyö 180 min.
        Tiitu kirjoitti:

        On koko ajan yli tuon sadan..? Vaarallista? Mulla jatkuvasti n. 120-140 krt/min.. Lääkityksen kanssa laskee siihen sadan kieppeille..
        Lääkkeenä nyt propral 40mg kolmesti päivässä..

        Nimimerkki, tiitu

        Vastaan:

        Naisilla on yleensä varallisempaa kuin miehillä liikapulssi, joka lyö yli 80 min. Vaihda lääkitys.
        Rinnakkaislääkitys. Tarkista kolesterooli-arvosi. Lääkäri voi määrätä sinulle kolesteroolilääkkeen.

        Eteisvärinä värisee, mutta on "shokissa" ylikuormittunut joka ei toimi niinkuin eteisvärinän pitäisi oikealla tavalla toimia. Ilmenee ajoittaista rytmihäiriöitä. Eteisvärinään voi kertyä hyytynyttä verta tai liikaverta, joka voi kulkeutua aivoihin, josta voi seurata aivoinfrakti ja ennenaikainen kuolema.
        Elimistö on puolustustilassa, hätätilassa. Liikapaino ja korkea kolesterooli altistaa sydämen eteisvärinän epätoiminnan. Sydän on ikäänkuin tukehtumaisillaan joka haluaa toimia kaikesta huolimatta.
        Sydämessä on monta erialueosaa. Painon pudotus ja liikunta olisi elimistölle hyväksi ja riittävä tarvittava lepo. BMI-painoindeksi. Esim. Jos ihminen painaa 80 kg ja on 170 cm pitkä, niin ei hän ole vielä liikalhava. ei ilmene metabolia-oireryhmää. 2 luokan diabetestä voi ilmetä tietämättä elimistössäsi.


      • Ylilyönti ja pulssi
        Jukka kirjoitti:

        Vain erityistilanteissa kuvaamasi tilanne voi tulla kyseeseen. Siis se, että pulssi yli 100 koko ajan olisi parempi kuin alempi pulssi. Hoitosuosituksena on yleensä hidastaa lääkkeillä sykettä alle 100:n.

        Yli 100:n ei ole varsinaisesti hetkessä vaarallista, mutta epäterveellistä pidemmän päälle. Jos pulssi on koko ajan noin kova, sydän alkaa helposti laajeta, seinämät paksuuntua ja pumppausteho kadota. Tämä johtaa yhä nopeampaan sykkeeseen ja se taas lisää em. ongelmia.

        Lääkettä et varmasti syö turhaan ja jos verenpaine antaa myöden, niin lääkärin kanssa ensin neuvoteltuasi voit varmasti hivenen annosta vielä vaikka nostaa.

        Nimierkki, jukka

        Vastaan:


        Jokaisella terveelläkin ihmisellä on joskus lieviä rytmihäiriöitä, joka on aivan normaalia. urheilun suorittajilla ilmenee kroon. Sydämen rytmihäiriöitä. Ylilyöntejä joka on norm.
        Yleensä liitetään ihmisen ikä rytmihäiriöön, kammiovärinään, eteisvärinään ja sydämen vajaatoimintaan. Nämä edellä mainitut seikat voivat alkaa jo alle 30-vuotiailla ihmisillä. Liikarasitus lisää sydämen ylikuormitusta, josta ilmenee ylilyöntejä ja eteisvärinää, yms.

        (Urheilijoilla ja ylipainoisilla ihmisillä)


        Urheilusuorituksien jälkeen pitäisi ihmisen saada lepoa kaksinkertainen määrä. Elimistö ei palaudu kaikilla ihmisillä samalla tavalla. Keho kestää rääkkiä tiettyyn asti. Rääkki on myös ylipaino elimistölle. Kuunnelkaa elimistöänne. Elimistömme alkaa "lahota" ikääntyä sisäisesti kun täytämme 40 vuotta. Tällöin olisi hyvä alkaa muuttaa ruokavaliota ja liikkua oman kuntonsa ja halunsa mukaan. Kroon. Stressi ja unettomuus lisää sydämen vajaatoimintaa.


    • pöpö

      Eli nopea pulssi on minullakin, ollut kyllä jo useamman vudoen mielestäni.
      Viimeisimmän flimmerin (joka käännettiin sähköisesti) jälkeen on ollut erityisesti nopea pulssi. Viikko tuosta mitattiin terveyskeskuksessa 160/min levossa ekg:n yhteydessä.
      Nopealyöntisyyttä on vielä viikkoja tuonkin jälkeen, taitaa olla leposyke sellaista 80-100 luokkaa nykyään.

      2 vuorokauden nauhoituksessa todettiin jatkuvia häiriöitä sähkötoiminnassa, rytmihäiriöitä ja pulssi vaihteli yli 200 ja 50 välillä.

    • morgonnyt

      Onkos teillä korkeapulssisilla huono kunto? Voisiko esim. minulla kunnonkohotus auttaa?

    • bwå

      Olen 20 v. nainen ja mulla kans leposyke 100 paikkeilla. Kunto ei varmastikaan ole paras mahdollinen, joten itsekin mietin auttaisiko kunnon kohotus???

    • pasati

      Käytän myös propralia pulssin liikanopeuteen.En ole uskaltanut ottaa lääkkeitä jos oon ollut juomassa.Onko vaarallista?Vaivaa,sillä syke nousee toki aina juominki-illan jälkeen kun lääkkeet ottamatta ja uni jää lyhyeksi.

    • perinnöllistä

      Mulla on ollut tieheä syke ikäni. Ala-asteikäisellä urheilua harrastavalla pojallani myös. Vaikka fyysinen kunto on muutoin keskitasoa parempi, kuntotestit antavat juuri tuosta syystä täysin sekopäisiä tuloksia. Mitään sairauksia ei senkummemmin ole ilmennyt.

    • beetasalpaajan käytt

      Kyllä propralia voi ottaa maistissakin.
      Jos tiheä syke on luonnostaan, se on ominaisuus eikä sairaus. Jos on normaalisti syke 60 - 70 ja yhtäkkiä yli 100 levossa, voi beetasalpaajaa käyttää. Kyse on luultavasti stressistä tai muusta itse hankitusta ongelmasta.

    • vaarallistako?

      Olen 14 vuotias ja jos juoksen vaikka sprintin tai pyöräilen pitkän ylämäen, kaulasuoni tykyttää oikeen kunnolla. Syke voi olla jopa yli 180 ja verenpaine varmaan taivaissa. Pitäisikö mennä kardiologille?

      • Pulssi lyö 180 min.

        Nim. Vaarallistako:

        Aivan normaalia urheilusuorituksissasi. Sydämen läpi virtaa verta 5 l min. Joka viisin kertastuu urheilusuorituksissa. Sydämen läpi kulkeutuu 25 l min. Verta. Sydämenlyonti/Pulssi min. voi mennä yli 200


    • tuo auttaa ja

      ihan takuulla ainakin minulla

      " bisoprolol 2,5 mg siitä en tiedä mutta voi olla hyväksikin, lääkäri sanoi että jos pulssi menee liian alas niin lopeta sen käyttö ja tule keskustelemaan "

    • hl

      testi

    • Jooo o

      Korkea syke voi myös olla oireita rytmihäiriöstä. Ite tulin just lääkäristä ja mitattiin 121/min . Olin aamulla pari tuntia ennen testiä juonut kaksi kuppia kahvia, olin täysin rento eli se ei siitä voi johtua. Rytmihäiriötä epäiltiin ja huomenna olis sydänfilmi tiedossa..

    • H

      Mulla on ollut noita tykytyksiä viikon parin sisällä n.3 kertaa,eli levossa pulssi on yli 100x/min..kävin jo kuukausi sitten ekg:ssa,mutta sehän ei nyt kaikkea kerro..nyt ollut stressiä ja nytkin takoo kunnolla...uskaltaisikohan ottaa primaspanin?Onko apua?Minulla myös meno 2.tyypin diabetes testeihin,voisiko nämä liittyä siihen?

    • vähänhuolestunut

      mulla on ollu verenpaine ja alapaine ihan kunnos mut tänään ollut pulssi 82-91 välillä ja olen vasta 13v ja poika

      • V41n0h4rh41n3n

        hmm... käytätkö energiajuomia tai ylipäätänsä kofeiinia? ne nostavat leposykettä, itse olen joskus saanut ns. "paniikkikohtauksen" ilman kofeiiniakin ja leposyke on ollut n-160-180, on meinannut taju lähteä ja rintaan on sattunut... ja olen ite 17, silti aina kun olen käyny ekg:ssä niin väittävät että ei ole sydämessä mitään vikaa joten kai ne paniikkikohtauksia ovat, 82-91 ei ole vielä mitään joten ei tarvi huolestua :D


    • pp

      menkää lenkille. pulssi yli 140/min ni rupee menee sydäntreeniks. sydäntreeni tietenki tekee hyvää sykkeelle. meitsin leposyke 2-3krt/vk lenkkeilyn tuloksena (kesäsin siis) 55/min. :)

      • pulsari3

        Joo.
        Liikun kohtalaisesti ja juuri trakkeria kattelin et ainoo missä sykkeen saa ylös on moottorisahan kanssa puumettällä. Muuten kävelen niin tiellä kuin maastossa sama pyörällä. Kesällä heitän maastossa viiden tunnin lenkkejä. Lepopulssi 90 kieppeillä ja siitä kun lähden nostaan niin tökkää 100 ja 110 väliin missä pyörryttää, kunnes pääsee väkisin yli 120 päälle ja sit mennään.. 130 puolestaan on vaikea rikkoa. Juuri ihmetelly tuota lepo ja alun rasitus pulssia kanssa.


    • ## Epätietonen

      Olen 80 , sokeritauti ( hallinnassa )
      Mutta kuntoilen , ajamalla " kuntopyörää "
      Kuinka korkealle saa " pulssini " nousta onko 150 liikaa.??

      Ajan kuntopyörääni 4 min kerralla .

    • Stressiä_____

      Olen 14-vuotias ja leposykkeeni on 90. Verenpaineet 60/90 tai 90/60 kumminpäin se nyt ikinä kuuluu ilmottaakkaan. Pitäiskö huolestua (: ?

    • tykyttää

      Mulla ollu jo kohta kaks vuotta ihmetykyttelyjä päivittäin ja syke on 100 kieppeillä suurimman osan ajasta. Tänään verenpaine näytti 125/81 ja syke oli 92. Syöny propralia oon ja ny jäi pariksi päiväksi sykkeet korkealle mut antovat bisoprolia nii rauhottu syke. Nyt sit aivan hönö olo ollu jo vuorokauden. Ja olen tosiaan 17 v tyttö.

    • minä11205050505

      Kaikilla on yksilöllistö, miten syke nousee

      Toinen tiputtaa lasin ja pelästyy syke voi nousta helposti 150 kieppeille

      Ja toisella keneltä tippuu lasi vaikka hirveesti peläistyisikin niin syke silti vai 60.

      Itellä propraalin kanssa juodessa syödessä noin 120. muuten 80-100min

      Propral 40mg 3-4 kertaa päivässä.

    • lopo1

      hetkellinen korkea syke voi johtua monesta vaarattomasta syystä. esim. jos syöt jotain joka ei sovi vatsallesi ja vatsasi turpoaa,tämä voi nostaa sykettä yllättävän paljon yms.

    • sydänvammanen

      Oon myös parikymppinen nainen, pienenä tullut urheiltua mutta kaikenlaisten ongelmieni ja vaikeuksieni vuoksi jäänyt pois miltei kokonaan. En ole ylipainoinen, mutta melko huono kunto kuitenkin. Asiaa ei auta se, että leposyke vaihtelee siellä 80-102 välillä joten urheillessa nousee hetimmiten ihan älyttömäksi. Meillä oli juuri se kävelytesti, missä kävellään se pari kilometriä ja sen jälkeen mitataan syke. No, omani huiteli jossain 170-180 tietämillä mikä oli ilmeisen korkea. Vähän huolettaa, kun en haluais sitä turhaan rasittaa kun muutoinkin alkanut muiljuilla ihan järkyttävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe