Ekonomit ja palkkaus

Kauppatiet. yo

Kertokaapa kuinka moni nuori ekonomi oikeasti tienaa bruttona yli kolme tonnia kuussa ja missäpäin suomea tällaista tapahtuu? Olen vaan kuullut uhoamista, ettei ekonomin kannata alle kolmen tonnin perushommiin mennä, onko näissä mitään perää..

18

4100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aggesage

Juuri valmistuneen ekonomin palkkakeskiarvo on noin 2500e. Kuten sanoin, tämä on keskiarvo, jolloin palkka eri paikoilla voi vaihdella paljon. Tosta se sitten pitäis lähteä aika nopeasti nousemaan, joten itse en ainakaan hylkäis mahdollista työpaikkaa pelkän palkan perusteella, koska se kuitenkin muuttuu aikanaan.

• qwert

Hyvin moni, ainakin isoissa kaupungeissa. Kannattaa muistaa, että monella vastavalmistuneella ekonomilla saattaa olla jo hyvin työkokemusta alalta, jolloin palkkaus on (ja pitääkin olla) sen mukainen. Ihan suoraan koulunpenkiltä ilman relevanttia kokemusta tuskin palkka yli 3ke on.

Faktatietoa löytyy SEFEn sivuilta, jonne sinulla kylterinä pitäisi myös lukuoikeus olla.

• Ekonomi

Täällä on yksi, mutta opiskeluaikana kasvatin työkokemusta koulutusta vastaavissa tehtävissä kesäisin. En ole myöskään vielä valmistunut, joten palkka on siihen nähden kohtuullinen. Luulisi, että siellä missä yleinen hintataso on muutenkin kova ja välilliset elämään kuuluvat kustannukset korkeat, myös palkkataso on korkeampi.

Sefen taulukkopalkat ovat tietääkseni suoraan koulunpenkiltä työelämään siirtyvien suosituksia ilman relevanttia työkokemusta.

• sefettäjä

Alkupalkat pyörii Helsingin seudulla välillä 2400 - 3200 eur. Riippuu hieman tehtävästä, pankkiiriliikkeet maksaa ehkä parhaiten asiantuntijatasolla, myyntihommassa tai piällysmiehenä jos sellaiseen päätyy, niin maksetaan myös jopa yli kolmea tonttua märkäkorvillekin.

Moodin väittäisin vastavalmistuneelle olevan koko maassa tuo 2500 pesetaa kuukaudessa.

Kaikkien ekonomien keskiarvopalkka v. 2005 oli 4486 e/kk, joten kyllä se ansiotaso siitä sitten lähtee aikanaan nousemaan.

• sefettäjä

niin, itse olen valtiolla (ministeriössä) nuorempana asiantuntijana, alkupalkka täällä 2750 e/kk

• palkkaa kuussa

Oho, ai noin paljon. Lähden tässä ensi syksyksi kauppatieteitä opiskelemaan, en palkan takia, vaan ihan kiinnostuksen vuoksi. No kiva kuulla, että joskus sitten saattaa tienata vähän kivemminkin. Olen ehkä vähän poikkeuksellinen kauppatieteilijä sitten, kun ei mulle nuo palkkajutut merkkaa niin paljon. Olen ihan tyytyväinen jo 1500:n palkkaan, mutta että noinkin paljon on mahdollista tienata, niin... =)

• täsmennys...

"Kaikkien ekonomien keskiarvopalkka v. 2005 oli 4486 e/kk"

Muistaakseni tuo oli peräisin SEFE:n jäsentutkimuksesta, joten kyseessä on ko. liiton jäsenten keskiarvopalkka, ei kaikkien ekonomiksi valmistuneiden.

• Nimetön
        täsmennys... kirjoitti:

"Kaikkien ekonomien keskiarvopalkka v. 2005 oli 4486 e/kk"

Muistaakseni tuo oli peräisin SEFE:n jäsentutkimuksesta, joten kyseessä on ko. liiton jäsenten keskiarvopalkka, ei kaikkien ekonomiksi valmistuneiden.

pitää paikkansa, tuossa tutkimuksessa ei ole mukana ammattiliittoon kuulumattomat, eli esimerkiksi ylimmässä johdossa toimivat

• Lurkki

Jos pääsee oikeisiin hommiin niin voi hyvinkin tienata sen 3000. Missään nimessä ei kuitenkaan kannata kuvitella, että kaikki nuoret ekonomit saisivat moista liksaa. Moni tekee hommia alemmissa tehtävissä taulukkopalkalla ja vasta koulusta päässeet voivat olla jossain harjoittelutason asemassa. Mutta maasta se pienikin ponnistaa, eli kyllä se palkka usein sieltä nousee...

• erkki

...kovat on luulot aina näissä palkka-asioissa!
        Meillä on yksi nuori kauppatieteilijä varastohommissa ja tienaa ehkä tuon 1500 e/kk. Mistä ihmeestä näitä ylimitoitettuja "palkkakeskiarvoja" tutkitaan, siitä mitä sattuu juuri sillä hetkellä olemaan pankkitilillä vai?.

Ei kannata unta nähdä!
        Mikään märkäkorva ekonomi ei tuollaisia revi, löytyy ehkä suurista ikäluokista!

• sefettäjä
        erkki kirjoitti:

...kovat on luulot aina näissä palkka-asioissa!
        Meillä on yksi nuori kauppatieteilijä varastohommissa ja tienaa ehkä tuon 1500 e/kk. Mistä ihmeestä näitä ylimitoitettuja "palkkakeskiarvoja" tutkitaan, siitä mitä sattuu juuri sillä hetkellä olemaan pankkitilillä vai?.

Ei kannata unta nähdä!
        Mikään märkäkorva ekonomi ei tuollaisia revi, löytyy ehkä suurista ikäluokista!

KAIKKIEN ekonomien keskiarvopalkka v. 2005 oli 4486 e/kk

Kaikki pitävät sisällään myös muut, kuin vastavalmistuneet. Ja kuten edellä todettiin, mukana ovat siis SEFE:n jäsenenä olevat ekonomit.

Alkupalkkakeskustelussa kyse ei ainakaan minun tapauksessani ole luuloista, vaan omakohtaisesta tiedosta. Sinun tietosi kai perustuu teidän varastomiehenne ansiotasoon?

• sitten tutkittiin

että kolme vuotta valmistuttuaan ekonomit tienasivat keskimäärin 3100-3200 e/kk. Kysy SEFE:ltä linkkiä, en jaksa nyt etsiä.

• suositukset

SEFE:n alkupalkkaussuositus on seuraava: (suora lainaus SEFE:n sivuilta http://www.sefe.fi/fin/kylteri/P_11.html)

"Vastavalmistuneiden alkupalkka
        Alkupalkkasuositus vuodelle 2006 on 2 650 - 3 000 euroa/kk. Suositus koskee koulutusta vastaavia, vakituisia ei-esimiestehtäviä yksityisellä sektorilla, kun opiskeluajalta ei ole pitkäaikaista työkokemusta. Palkka vaihtelee työn vaativuuden, aikaisemman kokemuksen ja työmarkkina-alueen mukaan."

• urpojänis
        suositukset kirjoitti:

SEFE:n alkupalkkaussuositus on seuraava: (suora lainaus SEFE:n sivuilta http://www.sefe.fi/fin/kylteri/P_11.html)

"Vastavalmistuneiden alkupalkka
        Alkupalkkasuositus vuodelle 2006 on 2 650 - 3 000 euroa/kk. Suositus koskee koulutusta vastaavia, vakituisia ei-esimiestehtäviä yksityisellä sektorilla, kun opiskeluajalta ei ole pitkäaikaista työkokemusta. Palkka vaihtelee työn vaativuuden, aikaisemman kokemuksen ja työmarkkina-alueen mukaan."

Sefen suositukset ovat vitsi jolle jatkuvasti naureskellaan.

Niihin yltää jos pääsee tekemään OMAN ALAN töitä, jota ei yli 20% heti valmistuttuaan saa.

Lisäksi naiset jäävät tuosta tasosta selvästi.

• trewq
        urpojänis kirjoitti:

Niihin yltää jos pääsee tekemään OMAN ALAN töitä, jota ei yli 20% heti valmistuttuaan saa.

SEFE:n suositukset (siis kesätöihin) perustuvat ymmärtääkseni ihan kerättyyn faktatietoon. Omalta osaltani ne olivat toisen opiskeluvuoden jälkeen jopa hieman alakanttiin, sillä työnantaja tarjosi enemmän.

En tiedä mistä tilastosta otit tuon 20%, mutta se ei varmaankaan päde kaikkiin kauppatieteilijöihin. Esimerkkinä oman kurssini (1999) opiskelijoista, jotka ovat jo valmistuneet (ja jotka jotenkin tunnen), veikkaisin noin 80% tekevän oman alan töitä. Toki joukkoon mahtuu muutamia äitiyslomalla olevia, kiinteistönvälittäjä yms, mutta tällä otannalla uskaltaisin sanoa työtilanteen olevan alalla melko hyvä.

• laskentabeibe
        trewq kirjoitti:

SEFE:n suositukset (siis kesätöihin) perustuvat ymmärtääkseni ihan kerättyyn faktatietoon. Omalta osaltani ne olivat toisen opiskeluvuoden jälkeen jopa hieman alakanttiin, sillä työnantaja tarjosi enemmän.

En tiedä mistä tilastosta otit tuon 20%, mutta se ei varmaankaan päde kaikkiin kauppatieteilijöihin. Esimerkkinä oman kurssini (1999) opiskelijoista, jotka ovat jo valmistuneet (ja jotka jotenkin tunnen), veikkaisin noin 80% tekevän oman alan töitä. Toki joukkoon mahtuu muutamia äitiyslomalla olevia, kiinteistönvälittäjä yms, mutta tällä otannalla uskaltaisin sanoa työtilanteen olevan alalla melko hyvä.

Opiskelukollegoistani 100% on työllistynyt täysin koulutustaan vastaavaan työhön heti valmistuttuaan tai ennen sitä, useimmat tilintarkastajiksi, muutama taloussuunnittelijoiksi, yksi talouspäälliköksi sekä yksi financial analystiksi. Yksi jatkoi opiskelua vielä oikiksessa, ja työskentelee osa-aikaisena lakiasiaintoimistossa. Kaikkien palkkoja en ole kysellyt, tilintarkastajaksi päätyneillä alkupalkka on kaikilla haarukassa 2400 - 2900 eur/kk

• epäilyttävät
        urpojänis kirjoitti:

"Niihin yltää jos pääsee tekemään OMAN ALAN töitä, jota ei yli 20% heti valmistuttuaan saa."

En tiedä, onko SEFE:kään paras lähde riippumattomalle tiedoille tässä asiassa, mutta täällä ihmiset sentään yrittävät etsiä jonkinlaista tutkittua ja tilastoitua tietoa.

Nyt kun kerran otit esille tuon 20 %, niin kannattaisi esittää jotain lähdeviitteitä kanssa.

• mut ei mulle
        epäilyttävät kirjoitti:

"Niihin yltää jos pääsee tekemään OMAN ALAN töitä, jota ei yli 20% heti valmistuttuaan saa."

En tiedä, onko SEFE:kään paras lähde riippumattomalle tiedoille tässä asiassa, mutta täällä ihmiset sentään yrittävät etsiä jonkinlaista tutkittua ja tilastoitua tietoa.

Nyt kun kerran otit esille tuon 20 %, niin kannattaisi esittää jotain lähdeviitteitä kanssa.

mä oon just vaihtamassa pois kauppatieteistä, juuri rahoituksesta missä kuulemma isot rahat liikkuu, siis palkoissa

mua vaan ei vois vähempää kiinnostaa kilpailla koko elämää business-maailmassa. niin että on tärkeempää koko elämä, ei vaan työ.

niin että te jotka haette ekonomiks, miettikää haluutteko oikeesti kilpailla jo opiskeluaikana kaikista maailman asioista. meillä ainakin on kaukana opiskelijoitten yhteishenki, enemmänkin tuntuu että mitä huonommin kaverilla menee, sitä parempi koska sitä huonompi kilpailija hän sinulle on... eli mä menin ja vaihdoin alaa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe