kobolttiallergia

*allerginen*

Osaisko joku sanoa, että mistä johtuu koboltille altistuminen? Eli ihottumaa on joka paikassa ja lapputestien mukaan ainakin on kobolttiallergia ja nikkeli myös. Mutta mistä ihmeestä johtuu kobolttiallergia? Eli missä sitä esimerkiksi voisi olla, jos ei ole yleisesti tekemisissä metallien kanssa. Onko jossain jokapäiväisissä esineissä tms.?

18

15473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samma här

      Mulla on myös nikkeli- ja kobolttiallergia. Vähäistä tietoa löytyi googlettamalla kobolttiallergia. (Hyvä tietää, että esim. jossain syövän hoidossakin käytetään kobolttia, että älyää mainita tuonkin allergian aina).

    • .......

      Kobolttia esiintyy usein nikkelin yhteydessä ja jos on nikkelille yliherkkä niin saa melko varmasti oireita myös koboltista. Kobolttia löytyy mm. joistakin lävistyskoruista.

    • lasikaappi

      autokemikaaleissa, pesu-ja puhdistusaineissa (ainakin jääminä) kärpäspapereissa.
      Sama minullakin on nikkeli ja kobolttiallergia. Kulkevat käsi kädessä. Sain pitkän listan kielletyistä jutuista TAYS:sta. Esim.ei lävistyksiä, tatuointeja. Korujakaan ei voi pitää iholla. Kosmetiikassa on kobolttia ainakin jääminä. Hiustenpesuaineissa voi vielä nykyäänkin olla. Ennen ainakin oli. Ei saa ruveta pelkäksi kasvissyöjäksi,näin minua opastettiin vuosia sitten. En osaa sanoa mitä nykyisin sanotaan. Silloin piti välttää purkkiruokia nyt ei minulle tule niistä ongelmia. Syön niitä harvoin.

      • *allerginen*

        b-vitamiinissa kobolttia? Vaikuttaako, jos kobolttia ottaa sisäisesti, eli voiko aiheuttaa siten allergiaoireita?


      • allerginen myös
        *allerginen* kirjoitti:

        b-vitamiinissa kobolttia? Vaikuttaako, jos kobolttia ottaa sisäisesti, eli voiko aiheuttaa siten allergiaoireita?

        Kobolttia on myös mustissa ja joissain sinisen värisavyissä.. Eli vaatteissa myöskin. Joskus uudet mustat tai siniset vaatteet voi tehdä oireita.
        Eli kannatta aottaa huomioon. Jos sinulla on nikeli allergia myös rintaliivienkaarituki asia kannattaa selvittää, niissä monesti käytetään metalli tukea. SIlmälasien sangat, kannataa valita titaaniset samoin kellot. Rahoissa etenkin näissä euro rahoissa on paljon nikkeliä ja kobolttia, joten jos työssä joutuu niitä käsittelemään ihottumaa voi tulla. Huom! nikkelin ja koboltin aiheuttama ihottuma ei välttämättä tule siihen kohtaan johon allergian aiheuttaja osuu, vaan se tulee sinne missä iho on herkimmillään, kaula, kasvot, luomet, kädet.


    • Anneli

      Millaisena teillä se esiintyy, vesikelloina, punoituksena, näppyrykelminä iholla, ovatko koholla olevia laikkuja vai miten kuvailisitte?

      Epäilen, että minulla on jokin tuollainen ja olen kärsinyt kuukausia, mutta syytä ei saada selville...

      • yleensä

        Suoraan altistuskohtaan voi tulla näppylä jopa, ja mulla oli aikanaan silmälasit, jotka niihin aikoihin olivat isokehyksiset kun käytin niitä, kehyksen reuna otti kiinni poskeen ja iho rupesi ärtymään ja lopulta siinä oli ihorikko ja siitä tuli kudosnestettä jos tulin raapineeksi siitä...tämä suorasta kosketusaltistuksesta.
        Aivan varmasti niissä oli nikkeliä...


    • aurinkokello

      Kobolttia on sinisessä värissä, mustassa joskus...mitä tummempi sininen, sitä luultavammin saa oireita.

    • haamunaama

      Olen jo ties kuinka kauan ihmetellyt silmäluomieni kutinaa, punoitusta, hilseilyä ja turpoamista. Vaihdoin silmämeikkejäni tiheään tahtiin bakteerien pelossa ja ostin tilalle kalliita allergiatestattuja tuotteita, mutta oireet tulivat ja menivät edelleen. Nyttemmin olen alkanut kuvitella että oireet tulevat tietyn värisistä meikeistä, eritoten violeteista luomiväreistä ja rajauskynistä. Käytän myös mustia silmämeikkejä, joista jotkut aiheuttavat oireita, toiset eivät. Olenko ihan kaheli jos syytän kobolttia silmäluomieni kutinoista? Kun sitä sanotaan käytettävän väriaineena meikeissäkin?

      • sattuupi :(

        Eli minullakin nikkeli- ja kobolttiallergia. Minulle TAYS:issa sanottiin, että nimenomaan violetti väri on allergisoiva!! Minulle ei puhuttu mustasta eikä sinisestä mitään.. :/

        Minulla allergia on nyt todella hankala. Ihan kamala. En tiedä mitä tekisin. Teen maataloustöitä (mitkä varmaan muutenkin perusallergiselta ihmiseltä ovat ei-suositeltuja) ja käteni ovat aivan rikki. Kaikki sormenpäät halkeilevat kuivuuttaan ja ovat verillä, aivan sama mitä teen.

        Ainoa mikä yleensä näihin allergiaoireisiin on auttanut, on Fucicort mitä saa apteekista reseptillä. Nyt ei kuitenkaan auta enää sekään, sillä kädet ovat muutenkin ylikuivat jne. Allergia alkoi minulla useampi vuosi sitten niin, että oikeasta kädestä kaksi sormenpäätä kärsivät ihottumasta ja menivät rikki. Nyt siitä on joku 3 vuotta.. sekä oikea että vasen käsi ovat aivan kuivat ja rikki. Töissä olen pärjännyt, (olen vasta puoli vuotta tehnyt maataloustöitä) kun väliajat lutraan rasvojen kanssa. Kokonaan sormet ehtivät parantua vain kerran, kun olin 2 vkon lomalla. Silloin sormet olivat pehmeät kuin vauvan peppu, en edes muistanut miltä terveet sormet voivan tuntua! MUTTA.. päivisin ja iltaisin kotona, vapaa-ajalla??

        En voi tiskata, en voi leipoa, en tykkää pestä ja laittaa hiuksiani (sormet niin röpelöiset että mahdotonta). En voi käsitellä pyykkejä, kuivat kankaat sattuvat ja kuivattavat sormia ja märät kirvelevät. En voi kantaa mitään, paino sattuu käsiin jne.. Ja mikä pahinta.. en uskalla koskea mieheeni :( Kuka haluaisi häntä kosketeltavan rikkinäisillä sormilla jotka raapivat ihoa, kun haluaisin olla hänelle hellä.. ? Koen itseni rumaksi ja häpeän käsiäni julkisilla paikoilla.

        Ainoa ratkaisu olisi lopettaa työ. Mutta minulla on määräaikainen sopimus toukokuun -10 loppuun asti ja olen itse näitä töitä halunnut tehdä (työskentelen hyvän ystäväni tilalla, perhe tarvitsee minua = kamala syyllisyydentuska jos lopettaisin). Koeaika on jo umpeutunut.

        Navetalla ei auta mikään. Olen kokeillut kaiken.. ilman hanskoja, hanskojen kanssa, vältellyt rehuja jne.. onko niin että jos on allergiset herkät kädet niin ei edes tarvitse altistua nikkelille tai koboltille kun ne jo hajoavat? Esim. jos on ehjät kädet ja leivon tai tiskaan niin kuivuvat rikki.. :/

        Kärsin tästä suunnattomasti :( olen 22v.. mitä alaa voin harjoittaa??? :( Kaikki mikä kiinnostaa on kiellettyä.


      • sattuupi :(
        sattuupi :( kirjoitti:

        Eli minullakin nikkeli- ja kobolttiallergia. Minulle TAYS:issa sanottiin, että nimenomaan violetti väri on allergisoiva!! Minulle ei puhuttu mustasta eikä sinisestä mitään.. :/

        Minulla allergia on nyt todella hankala. Ihan kamala. En tiedä mitä tekisin. Teen maataloustöitä (mitkä varmaan muutenkin perusallergiselta ihmiseltä ovat ei-suositeltuja) ja käteni ovat aivan rikki. Kaikki sormenpäät halkeilevat kuivuuttaan ja ovat verillä, aivan sama mitä teen.

        Ainoa mikä yleensä näihin allergiaoireisiin on auttanut, on Fucicort mitä saa apteekista reseptillä. Nyt ei kuitenkaan auta enää sekään, sillä kädet ovat muutenkin ylikuivat jne. Allergia alkoi minulla useampi vuosi sitten niin, että oikeasta kädestä kaksi sormenpäätä kärsivät ihottumasta ja menivät rikki. Nyt siitä on joku 3 vuotta.. sekä oikea että vasen käsi ovat aivan kuivat ja rikki. Töissä olen pärjännyt, (olen vasta puoli vuotta tehnyt maataloustöitä) kun väliajat lutraan rasvojen kanssa. Kokonaan sormet ehtivät parantua vain kerran, kun olin 2 vkon lomalla. Silloin sormet olivat pehmeät kuin vauvan peppu, en edes muistanut miltä terveet sormet voivan tuntua! MUTTA.. päivisin ja iltaisin kotona, vapaa-ajalla??

        En voi tiskata, en voi leipoa, en tykkää pestä ja laittaa hiuksiani (sormet niin röpelöiset että mahdotonta). En voi käsitellä pyykkejä, kuivat kankaat sattuvat ja kuivattavat sormia ja märät kirvelevät. En voi kantaa mitään, paino sattuu käsiin jne.. Ja mikä pahinta.. en uskalla koskea mieheeni :( Kuka haluaisi häntä kosketeltavan rikkinäisillä sormilla jotka raapivat ihoa, kun haluaisin olla hänelle hellä.. ? Koen itseni rumaksi ja häpeän käsiäni julkisilla paikoilla.

        Ainoa ratkaisu olisi lopettaa työ. Mutta minulla on määräaikainen sopimus toukokuun -10 loppuun asti ja olen itse näitä töitä halunnut tehdä (työskentelen hyvän ystäväni tilalla, perhe tarvitsee minua = kamala syyllisyydentuska jos lopettaisin). Koeaika on jo umpeutunut.

        Navetalla ei auta mikään. Olen kokeillut kaiken.. ilman hanskoja, hanskojen kanssa, vältellyt rehuja jne.. onko niin että jos on allergiset herkät kädet niin ei edes tarvitse altistua nikkelille tai koboltille kun ne jo hajoavat? Esim. jos on ehjät kädet ja leivon tai tiskaan niin kuivuvat rikki.. :/

        Kärsin tästä suunnattomasti :( olen 22v.. mitä alaa voin harjoittaa??? :( Kaikki mikä kiinnostaa on kiellettyä.

        Ja minulla myös aika ajoin tulee ihottumaa silmäluomiin, kaulalle, otsaan ja poskiin jne.. kutiavaa ja erittäin kiusallista. Kortisoonia ei kasvoihin saisi laittaa, silmäluomista puhumattakaan.. Hankalaa :/


      • vastahoksannut
        sattuupi :( kirjoitti:

        Eli minullakin nikkeli- ja kobolttiallergia. Minulle TAYS:issa sanottiin, että nimenomaan violetti väri on allergisoiva!! Minulle ei puhuttu mustasta eikä sinisestä mitään.. :/

        Minulla allergia on nyt todella hankala. Ihan kamala. En tiedä mitä tekisin. Teen maataloustöitä (mitkä varmaan muutenkin perusallergiselta ihmiseltä ovat ei-suositeltuja) ja käteni ovat aivan rikki. Kaikki sormenpäät halkeilevat kuivuuttaan ja ovat verillä, aivan sama mitä teen.

        Ainoa mikä yleensä näihin allergiaoireisiin on auttanut, on Fucicort mitä saa apteekista reseptillä. Nyt ei kuitenkaan auta enää sekään, sillä kädet ovat muutenkin ylikuivat jne. Allergia alkoi minulla useampi vuosi sitten niin, että oikeasta kädestä kaksi sormenpäätä kärsivät ihottumasta ja menivät rikki. Nyt siitä on joku 3 vuotta.. sekä oikea että vasen käsi ovat aivan kuivat ja rikki. Töissä olen pärjännyt, (olen vasta puoli vuotta tehnyt maataloustöitä) kun väliajat lutraan rasvojen kanssa. Kokonaan sormet ehtivät parantua vain kerran, kun olin 2 vkon lomalla. Silloin sormet olivat pehmeät kuin vauvan peppu, en edes muistanut miltä terveet sormet voivan tuntua! MUTTA.. päivisin ja iltaisin kotona, vapaa-ajalla??

        En voi tiskata, en voi leipoa, en tykkää pestä ja laittaa hiuksiani (sormet niin röpelöiset että mahdotonta). En voi käsitellä pyykkejä, kuivat kankaat sattuvat ja kuivattavat sormia ja märät kirvelevät. En voi kantaa mitään, paino sattuu käsiin jne.. Ja mikä pahinta.. en uskalla koskea mieheeni :( Kuka haluaisi häntä kosketeltavan rikkinäisillä sormilla jotka raapivat ihoa, kun haluaisin olla hänelle hellä.. ? Koen itseni rumaksi ja häpeän käsiäni julkisilla paikoilla.

        Ainoa ratkaisu olisi lopettaa työ. Mutta minulla on määräaikainen sopimus toukokuun -10 loppuun asti ja olen itse näitä töitä halunnut tehdä (työskentelen hyvän ystäväni tilalla, perhe tarvitsee minua = kamala syyllisyydentuska jos lopettaisin). Koeaika on jo umpeutunut.

        Navetalla ei auta mikään. Olen kokeillut kaiken.. ilman hanskoja, hanskojen kanssa, vältellyt rehuja jne.. onko niin että jos on allergiset herkät kädet niin ei edes tarvitse altistua nikkelille tai koboltille kun ne jo hajoavat? Esim. jos on ehjät kädet ja leivon tai tiskaan niin kuivuvat rikki.. :/

        Kärsin tästä suunnattomasti :( olen 22v.. mitä alaa voin harjoittaa??? :( Kaikki mikä kiinnostaa on kiellettyä.

        Kobolttikloridi on kumin kyllästys aine ja sitä on lähes jokapaikassa. Mietiskelin omalle kohdalle josko nahka hanskoista ei oireita tulisi mutta se koboltti on varmaan siinä nahkan väriaineessa...


      • Anonyymi
        sattuupi :( kirjoitti:

        Eli minullakin nikkeli- ja kobolttiallergia. Minulle TAYS:issa sanottiin, että nimenomaan violetti väri on allergisoiva!! Minulle ei puhuttu mustasta eikä sinisestä mitään.. :/

        Minulla allergia on nyt todella hankala. Ihan kamala. En tiedä mitä tekisin. Teen maataloustöitä (mitkä varmaan muutenkin perusallergiselta ihmiseltä ovat ei-suositeltuja) ja käteni ovat aivan rikki. Kaikki sormenpäät halkeilevat kuivuuttaan ja ovat verillä, aivan sama mitä teen.

        Ainoa mikä yleensä näihin allergiaoireisiin on auttanut, on Fucicort mitä saa apteekista reseptillä. Nyt ei kuitenkaan auta enää sekään, sillä kädet ovat muutenkin ylikuivat jne. Allergia alkoi minulla useampi vuosi sitten niin, että oikeasta kädestä kaksi sormenpäätä kärsivät ihottumasta ja menivät rikki. Nyt siitä on joku 3 vuotta.. sekä oikea että vasen käsi ovat aivan kuivat ja rikki. Töissä olen pärjännyt, (olen vasta puoli vuotta tehnyt maataloustöitä) kun väliajat lutraan rasvojen kanssa. Kokonaan sormet ehtivät parantua vain kerran, kun olin 2 vkon lomalla. Silloin sormet olivat pehmeät kuin vauvan peppu, en edes muistanut miltä terveet sormet voivan tuntua! MUTTA.. päivisin ja iltaisin kotona, vapaa-ajalla??

        En voi tiskata, en voi leipoa, en tykkää pestä ja laittaa hiuksiani (sormet niin röpelöiset että mahdotonta). En voi käsitellä pyykkejä, kuivat kankaat sattuvat ja kuivattavat sormia ja märät kirvelevät. En voi kantaa mitään, paino sattuu käsiin jne.. Ja mikä pahinta.. en uskalla koskea mieheeni :( Kuka haluaisi häntä kosketeltavan rikkinäisillä sormilla jotka raapivat ihoa, kun haluaisin olla hänelle hellä.. ? Koen itseni rumaksi ja häpeän käsiäni julkisilla paikoilla.

        Ainoa ratkaisu olisi lopettaa työ. Mutta minulla on määräaikainen sopimus toukokuun -10 loppuun asti ja olen itse näitä töitä halunnut tehdä (työskentelen hyvän ystäväni tilalla, perhe tarvitsee minua = kamala syyllisyydentuska jos lopettaisin). Koeaika on jo umpeutunut.

        Navetalla ei auta mikään. Olen kokeillut kaiken.. ilman hanskoja, hanskojen kanssa, vältellyt rehuja jne.. onko niin että jos on allergiset herkät kädet niin ei edes tarvitse altistua nikkelille tai koboltille kun ne jo hajoavat? Esim. jos on ehjät kädet ja leivon tai tiskaan niin kuivuvat rikki.. :/

        Kärsin tästä suunnattomasti :( olen 22v.. mitä alaa voin harjoittaa??? :( Kaikki mikä kiinnostaa on kiellettyä.

        Hei, huomasin viestisi vaikka tästä aikaa on enkä tiie näetkö tätä viestiä mut haluan kertoa, että oon saanut parantua allergiasta käsissä. Suosittelen käyttämään kaikissa arkitöissä muovisia kertakäyttöhanskoja, hiustenpesussa, viikkauksessa yms. Tiskikoneen itse hankin, kun en pystyny enää tiskaa. Silloin olin työssä kaupassa ja sen jouduin lopettaa. En voinut käsitellä kolikoita enää, vaatteita mitä tuli kuormassa, sisälsi paljon tärkkiä tms kemikaaleja. Ei voinut koskea sellaisiin, heti nous ihoon vesikellot yms ihottumat. Lähdin opiskelee ohjaajaksi, rukoilin et Jumala auttaisi ja ohjaisi oikeaan työhön. Mietin missä voi auttaa lapsia ja sellasta suullista työtä, ohjaamista. Kädet lähti paranemaan silloin ja nyt pysyny kunnossa. Bemetsonia käytin ja nykyisin myös jos yhtään tulee kutinaa. Kärsin 15v ihottumasta. Sitä oli just kasvoissa ja erityisesti silmäluomissa nuorena ja sit siirtyi käsiin. Allergiatestit tehtiin ihopolilla, kun kädet vaan vuoti verta ja oli haavoilla. Nykyisin oon uskossa ja haluan rukoilla kaikkien puolesta ketkä kärsii näistä vaivoista. Olkaa siunattuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, huomasin viestisi vaikka tästä aikaa on enkä tiie näetkö tätä viestiä mut haluan kertoa, että oon saanut parantua allergiasta käsissä. Suosittelen käyttämään kaikissa arkitöissä muovisia kertakäyttöhanskoja, hiustenpesussa, viikkauksessa yms. Tiskikoneen itse hankin, kun en pystyny enää tiskaa. Silloin olin työssä kaupassa ja sen jouduin lopettaa. En voinut käsitellä kolikoita enää, vaatteita mitä tuli kuormassa, sisälsi paljon tärkkiä tms kemikaaleja. Ei voinut koskea sellaisiin, heti nous ihoon vesikellot yms ihottumat. Lähdin opiskelee ohjaajaksi, rukoilin et Jumala auttaisi ja ohjaisi oikeaan työhön. Mietin missä voi auttaa lapsia ja sellasta suullista työtä, ohjaamista. Kädet lähti paranemaan silloin ja nyt pysyny kunnossa. Bemetsonia käytin ja nykyisin myös jos yhtään tulee kutinaa. Kärsin 15v ihottumasta. Sitä oli just kasvoissa ja erityisesti silmäluomissa nuorena ja sit siirtyi käsiin. Allergiatestit tehtiin ihopolilla, kun kädet vaan vuoti verta ja oli haavoilla. Nykyisin oon uskossa ja haluan rukoilla kaikkien puolesta ketkä kärsii näistä vaivoista. Olkaa siunattuja.

        🙏💕Siunausta


    • Justiina4

      Osaisiko joku sanoa tähän jotain.Minulla on koboltti-Kromi rankaproteesi olut suussa 20 vuotta.Sairausoireita ollut vaikka minkä laisia.Muunmuassa rustot kuluneet.Hammaslääkäri ei usko allergiaan, vaikka kobolttiallergia luokkaaIV testattu allergiasairaalassa.Hammaslääkäri teki 2011 uuden alaleuan takahampaiden rankaproteesin.Mitä tehdä?

      • kjdslkjlk

        tilaa rankaproteesi titaanista, valmistetaan esim.hämeenlinnassa, ei sisällä kobolttia.


      • as

        Minulle tehtiin osaproteesi syksyllä, metallirunkoinen. Kahden päivän päästä suuni oli kipeä turvonnut kieli ja kitalaki, janotti aivan sairaasti. Pidin taukoa kolme pv, oireet hävisivät. Tällä viikolla allergiatesteissä, syy oli koboltti ja nikkeli ja jokin muu vaikea sana, lääkäri kielsi laittamasta mitään metallia suuhun, amalgamipaikat poistettiin -90-luvulla, koska suussani maistui metalli... En osannut kuvitella allergiaa olevan. Mitä pitäisi tehdä, metallit on aina seoksia ja kuka tietää mitä ne sisältävät...


    • PMMA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe