Saako lentokoneen ikkunan helposti rikottua? Esim. joku hulluhan voi pimahtaa ja hajottaa ikkunan kesken lennon? Hajoaako ikkunat helposti? Mitä koneelle tapahtuu jos yksi ikkuna menee rikki? Kylmähän siinä tulee. Ehtiikö kone laskeutua ennen jäätymiskuolemaa?
ikkunan rikkominen kesken lennon?
18
6472
Vastaukset
- tehtävä
jos lentokoneesta joskus paineistus katoaa yli kymmenessä kilometrissä, on laittaa happinaamari kasvoille. Ilman sitä peliaikaa on noin 10 sekuntia ennen kuin taju lähtee, mutta henki säilyy kyllä pitempään. Muuta ei hirveästi olekaan tehtävissä. Ilman lämpö tuolla korkeudella on noin 56 astetta pakkasella, joten hiukan saattaa vilu tulla. Lisäksi nopea paineen lasku saattaa vaurioittaa korvia. Koneeseen voi tiivistyä myös mukava sumupilvi, joten näkyvyys on rajattua. Tälläisessä tilanteessa tullaan tietysti mahdollisimman nopeasti alemmille korkeuksille, ja jokaisella lennolla on etukäteen suunniteltu kuinka alas voidaan esimerkiksi vuoristosta riippuen laskeutua missäkin kohdin.
- Dooley
Todennäköisesti kone räjähtää kappaleiksi. Jos niin ei käy niin ei happimaskeista ole apua kun kaikki kyydissä olevat jäätyvät hetkessä.
Happimaskit ym näennäiset turva-asiat ovat vain kaupallisen ilmaliikenteen propagandaa jotta matkustajat kuvittelevat selviävänsä jos jotain menee vikaan. Pelkkää silmänlumetta kaikki tyynni. - niin kävisi?
Dooley kirjoitti:
Todennäköisesti kone räjähtää kappaleiksi. Jos niin ei käy niin ei happimaskeista ole apua kun kaikki kyydissä olevat jäätyvät hetkessä.
Happimaskit ym näennäiset turva-asiat ovat vain kaupallisen ilmaliikenteen propagandaa jotta matkustajat kuvittelevat selviävänsä jos jotain menee vikaan. Pelkkää silmänlumetta kaikki tyynni.Itselleni ei tule yhtäkään syytä miksi kone räjähtäisi, jos paineistus katoaa. On niin ennenkin käynyt eikä siinä mitään ihmeellistä ole tapahtunut.
- fep
Dooley kirjoitti:
Todennäköisesti kone räjähtää kappaleiksi. Jos niin ei käy niin ei happimaskeista ole apua kun kaikki kyydissä olevat jäätyvät hetkessä.
Happimaskit ym näennäiset turva-asiat ovat vain kaupallisen ilmaliikenteen propagandaa jotta matkustajat kuvittelevat selviävänsä jos jotain menee vikaan. Pelkkää silmänlumetta kaikki tyynni.Ai niinkö luulet?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlinesin_lento_243
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_811
- Lentomies
"Saako lentokoneen ikkunan helposti rikottua? "
Ei saa, se on paksua, muovattua lexania, joka on lähes pomminkestävää tavaraa. Ikkunoidenhan pitää kestää myös koneen rungon sisällä olevan paineen ero ulkoilmaan.
"Esim. joku hulluhan voi pimahtaa ja hajottaa ikkunan kesken lennon? "
No ihmisvoimin se ei onnistu. Vaatii sellaiset työkalut ettei niitä saa lentokoneen matkustamoon minkään turvatarkastuksen läpi.
"Hajoaako ikkunat helposti?"
Ei vieläkään.
"Mitä koneelle tapahtuu jos yksi ikkuna menee rikki? Kylmähän siinä tulee. Ehtiikö kone laskeutua ennen jäätymiskuolemaa?"
Jos yksi ikkuna menee rikki, laskee paine koneessa (lentokoneet ovat paineistettuja sisältä), samoin lämpötila. Tälläisessä tilanteessa koneen happinaamarit putoavat esiin, ja asiasta menee tietysti hälytys ohjaamoon, joka kääntää koneen nokan nopeasti kohti maata, paljon nopeammin kuin tavallisessa laskeutumisessa. Turvallinen lentokorkeus paineistamattomana on n. 3km, johon koneet saatetaan tälläisessä harvinaisessa hätätilanteessa. Kone voi laskeutua turvallisesti vaikka paineistus katoaisikin vähitellen tai yhtäkkiä, sillä lentäjiä koulutetaan jatkuvasti hätätilanteisisiin.- hate7
Ohjaamoon on tullut hälytys jo paljon aikaisemmin ennen happimaskien esille tuloa
- Stuertt1
Jos edes suunnittelet sellaista, tulen ja laitan rautoihin,grrrh!
- ..............
Jos nyt oikein muistelen, niin eikö siellä lentokoneen seinillä ole niitä vasaroita, joilla ikkunan saa hätätilanteessa rikki? Vai aiheuttaako se paine sen, että edes sillä vasaralla ei lennettäessä saa ikkunaa rikki vaan ainoastaan maanpinnalla?
- miekin
Nyt sekoitat pahasti linja-auton ja lentokoneen :)
- muistat..
Muistat väärin, koska mitä hyötyä on lyödä ikkuna vasaralla rikki kun ensinnäkään siitä ikkunasta ei kukaan mahdu menemään, ja siinä muistaakseni 3 eri kerrosta ja on vieläpä muovia ne ikkunat, eli saa vähän aikaa hakata jos sellainen vasara olisi. Toisena, lentokoneessa on siltä varalta hätäpoistumistiet, että jos on jokin vaara niin mennään sitä kautta ulos, joka on huomattavasti nopeampaaa kuin mennä ikkunasta, josta ei mahdu eikä tarkoituskaan niin ole koska niitä vasaroita mitä esim busseista löytyy ei löydy lentokoneesta. Paine-ero ei vaikuta mitenkään "lasin" kestävyyteen..
Paine-erosta jotain käsitystä:
Jos rungon ja ulkoilman välinen paine-ero on jotain esim n.7psi(pounds per square inch, eli naulaa neliötuumalle) 14.7 psi on yksi baari eli kilo neliösentille. Tällöin jos on 7psi paine-ero on noin 0.5 kg neliötuumalle niin silloin on esim ikkunalle kohdistuva voima ulospäin noin ~100kg luokkaa..menee ehkä hieman yläkanttiin mutta kutakuin tota luokkaa se on.. Voit sitten miettiä millainen rasitus tulee koko rungolle, kun sen pinta-alalle jaetaan se 0.5 kg voima jokaista neliötuumaa kohden..
Siis ne runkoon kohdistuvat voimat ovat kymmeniä ellei satoja tonneja liikennelentokoneissa...voitte miettiä millaisia rasituksia ne joutuu kestämään.
- kaikki ongelmat
Jos joku hullu saisi sen ikkunan rikki, niin syntyisi valtava ilmavirta ikkuna-aukosta ulospäin. Kaveri itse menisi todennäköisesti ensimmäisena, jos olisi laihempaa sorttia. Ja kaikki ulokkeet jäisivät ikkunanpieliin...
Vaarassa siinä olisi muutkin samalla penkkirivillä istuvat.
Mutta kuten muutkin ovat todenneet. Tuollainen ei yleensäkään ole mahdollista, vaikka hullujahan maailmassa riittää. Mutta en minä niitä lentokoneessa pelkää. Eikös se yksi iskenyt kirveellä tuntematonta naapuria metrossa vai ratikassa.- miämie
Mitä jos se hullu istuukin varauloskäytävän luona ja yrittää sitä auki?? Viime aikoina muutama on yrittänyt kansainvälisillä lennoilla koneen ovea auki, vielä ei ole onnistunut...
- Lentomies
miämie kirjoitti:
Mitä jos se hullu istuukin varauloskäytävän luona ja yrittää sitä auki?? Viime aikoina muutama on yrittänyt kansainvälisillä lennoilla koneen ovea auki, vielä ei ole onnistunut...
Kansainvälinen tai ei - varauloskäytävät ovat tulppamallisia (aukeavat sisäänpäin), eikä niitä saa auki kun koneessa on paineistus päällä (eikä myöskään lennon aikana vaikka ilmanpaine putoaisikin). Tollaiseen normaaliin lentokoneen oveen kohdistuu lennon aikana usean tonnin paine, ja varauloskäytäväänkin vielä varmasti liki tonnin. Että ei sitä paljain käsin siitä seinältä pois nosteta, ei edes kaverin kanssa.
- paine-erosta
Paine-erosta jotain käsitystä:
Jos rungon ja ulkoilman välinen paine-ero on jotain esim n.7psi(pounds per square inch, eli naulaa neliötuumalle) 14.7 psi on yksi baari eli kilo neliösentille. Tällöin jos on 7psi,(tämmöinen paine-ero on suurinpiirtein lennettäessä 30000ft eli n10km korkeudella) paine-ero on noin 0.5 kg neliötuumalle niin silloin on esim ikkunalle kohdistuva voima ulospäin noin ~100kg luokkaa(menee ehkä hieman yläkanttiin mutta kutakuin tota luokkaa se on) esimerkkinä voin sanoa, että ovet painuvat lähes 2-3 tonnin voimalla runkoa vasten, joten ei niitä ovia auota käsivoimin.. Voit sitten miettiä millainen rasitus tulee koko rungolle, kun sen pinta-alalle jaetaan se 0.5 kg voima jokaista neliötuumaa kohden..
Siis ne runkoon kohdistuvat voimat ovat kymmeniä ellei satoja tonneja liikennelentokoneissa...voitte miettiä millaisia rasituksia ne joutuu kestämään. - Onkojärkee_vaiei
Enemmän pelottaa se että joku hullu sytyttää matkustamossa tulipalon. On se kumma että muoviset neulontapuikot on kielletty vaarallisena mutta sytkäri tai tulitikut taskussa saa tulla lennolle ja pistää halutessaan nuotion pystyyn.
- qqqqqqqqqqqqqqqqq
Joo tosiaan lentokoneen ikkunaa ei saa rikki vaikka joku hullu haluaisikin. Pitäisi olla kirves vähintään jos silläkään niin kovaa ja kestävää muoviseosta se on. Tulipalo on luku sinänsä ja sehän on täysin mahdollista että joku hullu sytyttää.
- Heimelennetäään
Mutta voiko sen ikkunan avata jos haluaa vetää röökin? Onhan se kohteliasta muita matkustajia ajatellen että eivät joudu haistelemaan tupakansavuja.
- Lentäjäässä
Ikkuna hajoaa... minä saan viestin ohjaamoon paineen alenemasta kun porukka jo pukee kiireesti happinaamareita. Ohjaan koneen 2000m ja vauhdin ilmasta riippuen 300-400km/h. Sitten etsin sopivan kentän lasketumista varten ja huomaamme parin ihmisen pyörtyneen, kun ei älynny reagoida, osannu tai meni shokkiin. Joskus lentämästäni koneesta meni uloin ikkuna halki, jokin kai osui. Ehkä lintu. Matkustamossa meuhkattiin ja pelättiin, kävin katsomassa ja kaikki rauhottui.
Linnut muuten voi lentää uskomattoman korkealla, jopa 10-12km korkeudessa. Mikä lie pelikaani tai ufo sitten ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057