Havannalaiset

icequeen

Olen etsinyt sopivaa rotua itselleni pitkään ja nyt olen päätymässä havannalaiseen. Ainoa joka mua vielä mietityttää on turkki ja sen hoito. Mulla on ennestää kääpiöpinseri ja pidän sen vaivattomasta turkista. Olisiko outoa pätkiä Havannalaisen turkkia, jotta se olisi helpompi hoitoinen? Mikään näyttely toiminta ei kiinnosta, koira tulisi toisen koiran ja minun kaveriksi sohvalle ja ulkoilemaan.

Koiran värillä ei ole väliä, eikä oikeastaan sukupuolellakaan, kysyisin nyt kuitenkin että kumpi tulisi paremmin toimeen leikatun uroksen kanssa, uros vai narttu? Vai onko sillä todellakaan mitään väliä?

8

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja monihan turkin leikkaa. Mutta en ole koskaan ymmärtänyt minkä ihmeen takia otetaan rotu minkä turkissa paljon työtä, kun ei aiokkaan sitä hommaa tehdä. Maailmassa on myös lyhytkarvaisia rotuja kuten pinserisi.

      • on asiani

        oma on valintani ja koirarotu vaikuttaa muuten minulle sopivalta... miten itse olet päätynyt ottamaan koirasi rotuisia koiria? onko sulla muuten edes koiraa, en tiedä, en ole käynyt tällä palstalla ennen...? hmm.. onko olemassa koiraa joka on aivan kuten havannalainen mutta lyhyt karvainen? en oikein noista roduistakaan tiedä. kpinserini tuli ihan sattuman kautta minulle ja se koiruus on musta koiraihmisen tehnyt :)


      • grrrrrrrr

        ottaa rodun turkista huolimatta, eikä turkin takia? Käteviähän nämä bichonit ja villakoirat ovat, kun niistä ei lähde karvaa, eikä tarvi nyppiä trimmaamalla.


      • on asiani kirjoitti:

        oma on valintani ja koirarotu vaikuttaa muuten minulle sopivalta... miten itse olet päätynyt ottamaan koirasi rotuisia koiria? onko sulla muuten edes koiraa, en tiedä, en ole käynyt tällä palstalla ennen...? hmm.. onko olemassa koiraa joka on aivan kuten havannalainen mutta lyhyt karvainen? en oikein noista roduistakaan tiedä. kpinserini tuli ihan sattuman kautta minulle ja se koiruus on musta koiraihmisen tehnyt :)

        kanssa tekemisissä vuosikymmeniä. Joten koiria löytyy. Omahan on asiasi, mutta kasvattajana pahaa tekee, kun etukäteen tietää turkkiroduksi. Mutta älä sinä vanhan murinoista välitä. Havannalaiset ovat tosi kivoja.


    • Miina

      Havannalaisen turkissa riittää tosiaan hoitamista. Hoito on tietysti helpompaa, jos turkin leikkauttaa lyhyemmäksi, mutta silti koiraa on pestävä usein ja turkkia joutuu harjaamaan. On siis turkiltaan isotöisempi kuin jokin sileäkarvainen koira, vaikka turkin lyhyeksi leikkaisikin.

      Jos kerrot, mikä piirre/asia sinua havannassa viehättää, niin olisi helpompi miettiä, olisiko jotain vastaavaa rotua helppoturkkisempana...

      • sanoa

        mutta varmaan se valppaus ja ystävällisyys.. en tunne "henkilökohtaisesti" rodun edustajia joten olen käsitykseni rodusta luonut rotumääritelmän mukaan. tykkään huumorintajuisista, leikkisistä koirista jotka ei kuitenkaan ole vaativia ulkoilun suhteen ja olen kyllä valmis tekemään töitä turkin eteen aivan kuten kääkkäni kanssa olen valmis pitenpiin lenkkeihin kuin oikeastaan olisin valmis :) miten sen nyt selittäisi..? en tiedä, havannalaisissa vain on jotain...


      • Havannafani
        sanoa kirjoitti:

        mutta varmaan se valppaus ja ystävällisyys.. en tunne "henkilökohtaisesti" rodun edustajia joten olen käsitykseni rodusta luonut rotumääritelmän mukaan. tykkään huumorintajuisista, leikkisistä koirista jotka ei kuitenkaan ole vaativia ulkoilun suhteen ja olen kyllä valmis tekemään töitä turkin eteen aivan kuten kääkkäni kanssa olen valmis pitenpiin lenkkeihin kuin oikeastaan olisin valmis :) miten sen nyt selittäisi..? en tiedä, havannalaisissa vain on jotain...

        Havannalainen on aivan ihana ja valloittanut koko perheen lapsista vanhuksiin. Iloinen, ystävällinen. seurallinen, fiksu. oppivainen,hauska jne. Se kyllä nauttii ulkoilusta ja toiminnasta, kaikenlainen koulutus on tosi hauskaa. Turkkia, ja tietty koiraa muutenkin, täytyy kyllä hoitaa. Mutta hoidostakin se opii nauttimaan kun totuta pienestä pitäen.
        Suosittelen tutustumaan havannalaisiin elävänä, silloin saa paremmin käsityksen . Ne ovat kivoja persoonallisuuksia!


    • havannalainen

      Bichon havanais on koirana mitä mainioin taajamakoira. Tosi urbaani ja fiksu. Sen luonne on miellyttävä, se on seurallinen, lojaali, isäntäänsä/emäntäänsä kiintyvä, tosi herkkä ja huomaavainen, tottelee ja on älykäs. Uskon että havannapoikani oppii vielä puhumaan. En olisi koskaan uskonut että pieni havannankoira tuo niin paljon iloa elämääni.

      Paras rotu mitä ajatella voi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe