Opettajien työtilanne?

asdfg

Meni äsken väärinpäin nimimerkki ja otsikko, joten uusinta

Millainen on opettajien työtilanne nykyään? Paljon ainakin näkyy työkkärin sivuilla olevan vapaita paikkoja, mutta oon myös kuullu sellasta että työttömiä opettajiakin löytyy ihan kivasti.

14

3621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi monista

      Kyllähän opettajien paikkoja on paljon avoinna joillain aloilla, mutta ei suinkaan kaikilla. Kelpoisuusvaatimukset ovat niin erilaiset. Luokanopettaja ei ole kelpoinen lastentarhanopettajan virkaan (pois lukien esiopetus) eikä lastentarhanopettaja luokanopettajan virkaan. Samoin esim. historianopettaja ei ole kelpoinen toimimaan luokaopettajana eikä luokanopettaja historianopettajana. Myös autotekniikkaa ammattikoulussa on aika vaikea lähteä kasvatustieteen maisteripohjalta opettamaan, mutta myöskään ammatillisen opettajatutkinnon suorittanut ei ole kelpoinen toimimaan luokanopettajana.

    • Onnellinen syrjäytyjä

      Kyllä ihminen on onnellisin, kun tietää paikkansa. Kun ei kerran tarvita, niin ei sitten.

    • Työtön ope

      Ainakaan meidän ala (ranska) ei työllistä ketään. Kaikki kaverini jotka valmistuivat samaan aikaan kun minä ovat joko työttöminä kuten minä tai tekevät jotain ihan muuta.

      • Nimetön

        Opiskelen ranskaa pääaineena ja olen miettinyt tuota työllistymistä. Ranskan esittelysivuilla tietenkin sanotaan, että "Pätevistä ranskan opettajista on pulaa koko maassa", mutta Ylen selvityksessä taas sanottiin, että ranskan opettajia on ihan tarpeeksi. Olisi ihan kiva, että ei valehdeltaisi. Kuulemma myös ranskan taitajista on pulaa monella alalla. Jos tilanne on se mitä sanoit taidan todella vaihtaa pääainetta.


      • weerees
        Nimetön kirjoitti:

        Opiskelen ranskaa pääaineena ja olen miettinyt tuota työllistymistä. Ranskan esittelysivuilla tietenkin sanotaan, että "Pätevistä ranskan opettajista on pulaa koko maassa", mutta Ylen selvityksessä taas sanottiin, että ranskan opettajia on ihan tarpeeksi. Olisi ihan kiva, että ei valehdeltaisi. Kuulemma myös ranskan taitajista on pulaa monella alalla. Jos tilanne on se mitä sanoit taidan todella vaihtaa pääainetta.

        fakta on, että yliopistojen laitokset valehtelevat oppaissaan ja nettisivuillaan ihan poskettomasti. Eihän mitenkään voi kertoa totuutta siitä, että tästä sitten työllistytään tosi heikosti. Eihän sitten laitokselle tulisi uusia opiskelijoita eikä niin ollen laitoksen henkilökunnalle olisi töitä!

        Kaikki laitokset eivät ole tällaisia, mutta liian monet ovat.


    • Äikänmaikka

      Äidinkielenopettajilla ei ainakaan Turun seudulla ole liikaa paikkoja. Viroista ei kannata edes haaveilla. Eläkkeelle siirtyjiä tietysti on, mutta kouluja lopetetaan ja oppilasmäärät pienenevät (samaan aikaan ryhmäkoot suurenevat), joten paikat hiipuvat ihan itsekseenkin.

      Ne, jotka voivat muuttaa pois suurten kaupunkien läheisyydestä tai jotka pystyvät matkustamaan pidempiäkin työmatkoja (esim. Turku-Helsinki-väliä) saattavat jotain työtä saadakin.

      Työllistymistä sekin tietysti on, että äidinkielenopettaja työskentelee erityisopettajana, uskonnon opettajana tai niin kuin minä, muiden kielten opettajana, vaikka ei ole päivääkään opiskellut opettamaansa ainetta lukion jälkeen.

      Jos tälle tielle lähdet, niin älä usko siihen kuviteltuun opettajapulaan. Työ sinänsä kyllä on mukavaa.

      • katja

        Tuon Turun alueen huonon tilanteen äidinkielen osalta huomasin viime vuonna, kun tuttu kirjoitti pitkälti toista sataa hakemusta ennen kuin sai osa-aikaisen työn Turun seudulta.


      • pettynyt pätevä
        katja kirjoitti:

        Tuon Turun alueen huonon tilanteen äidinkielen osalta huomasin viime vuonna, kun tuttu kirjoitti pitkälti toista sataa hakemusta ennen kuin sai osa-aikaisen työn Turun seudulta.

        Äikänopeilla on huono tilanne ainakin, todella kovia hakijoita markkinoilla, periaatteessa nuorena opettajana ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä vuosi toisensa jälkeen pätkätöitä. Itse olen hakenut Itä-Suomesta ja siellä hakijoita 20-30 ihan pienissä kyläpahasissakin. Etelä-Suomessa paremmin töitä, mutta hakijoitakin sitten enemmän kuulemma. Kuulemani mukaan erittäin huono tilanne on historian opettajilla ja biologia-maantiedevirkoja myös vähän. Kielten opettajilla sama tilanne. Totuus on, että meitä opettajia on koulutettu liikaa ja koko ajan koulutetaan liikaa. Työtilanne vain pahenee, uskon minä.


      • ex-ope
        pettynyt pätevä kirjoitti:

        Äikänopeilla on huono tilanne ainakin, todella kovia hakijoita markkinoilla, periaatteessa nuorena opettajana ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä vuosi toisensa jälkeen pätkätöitä. Itse olen hakenut Itä-Suomesta ja siellä hakijoita 20-30 ihan pienissä kyläpahasissakin. Etelä-Suomessa paremmin töitä, mutta hakijoitakin sitten enemmän kuulemma. Kuulemani mukaan erittäin huono tilanne on historian opettajilla ja biologia-maantiedevirkoja myös vähän. Kielten opettajilla sama tilanne. Totuus on, että meitä opettajia on koulutettu liikaa ja koko ajan koulutetaan liikaa. Työtilanne vain pahenee, uskon minä.

        Epäpäteviä opettajia on esim. pääkaupunkiseudulla pilvin pimein. Pari vuotta sitten Vantaalla epäpätevien opettajien osuus oli 13 %:a. Helsinki on koulutuspaikkakunta, joten päteviä opettajia on varmasta tarjolla. Vaikuttaa siltä, että kunnat säästävät pitkän pennin ketjuttamalla epäpätevien opettajien sijaisuuksia. Mutta ei tästä tarvitse tehdä numeroa, opettajan ammatti ei ole nimikesuojattu.


    • svalja

      Aineenopettajista en osaa sanoa, mutta luokanopettajana voin sanoa sen verran että jos olet mies, opiskellut liikuntaa, esi-ja alkuopetusta ja olet musiikillisesti lahjakas, olet suorastaan kultakimpale. Tälläinen malli viedään käsistä. Minustahan ei tappele kukaan, luokanopettaja, musiikillisesti lahjaton ja erikoistumisaineina äikkä ja enkku. Töitä saa tehdä että saa töitä.

      • ooppee

        Ihan hirveää pulaa (sellaista kuin terveyskeskuksen lääkäreistä/hammaslääkäreistä) ei ole minkään alan opettajista. Matemaattisissa aineissa on ihan hyvä työtilanne. Pikkukunnan koulutoimessa kaverini sanoi, että luokanopettajan paikkaa hakee yleensä n. 30 ja äsken auki ollutta mafyke-paikkaa (lukion paikka vieläpä) 10.

        Koulutuskaupungeissa (Tampere, Jyväskylä varsinkin) ja ihan niiden vieressä hakemuksia virkoihin tulee helposti n. 100. Pk-seudulla on paljon lapsia ja paikkoja tulevaisuudessakin. Syrjäseuduillakin on paikkoja, mutta monia virkoja myös lakkautetaan, kun oppilasmäärät laskevat ja ihmiset eläköityvät.


      • gggdg
        ooppee kirjoitti:

        Ihan hirveää pulaa (sellaista kuin terveyskeskuksen lääkäreistä/hammaslääkäreistä) ei ole minkään alan opettajista. Matemaattisissa aineissa on ihan hyvä työtilanne. Pikkukunnan koulutoimessa kaverini sanoi, että luokanopettajan paikkaa hakee yleensä n. 30 ja äsken auki ollutta mafyke-paikkaa (lukion paikka vieläpä) 10.

        Koulutuskaupungeissa (Tampere, Jyväskylä varsinkin) ja ihan niiden vieressä hakemuksia virkoihin tulee helposti n. 100. Pk-seudulla on paljon lapsia ja paikkoja tulevaisuudessakin. Syrjäseuduillakin on paikkoja, mutta monia virkoja myös lakkautetaan, kun oppilasmäärät laskevat ja ihmiset eläköityvät.

        ja ammattiaineiden opettajia eniten työttömänä ja opiskelupaikkakunnilla myös luokan, erkan ym. opettajia työttömänä. Kokonaismäärä useita tuhansia työttömiä opettajia.

        Tosin insinöörejä diplomi-insinöörejä noin 10 000 työttömänä ja muita maistereita kuin opettajia noin 15 000 vähintään työttömänä!

        2000-luvulla nuorisotyöttömyys ja akateeminen työttömyys kasvaneet suhtellisesti eniten ja akateeminen työttömyys kaikkein eniten!


    • nääd

      Muuta asumaan Forssaan tai Hämeenlinnaan, niin maantieteellisesti olet lähellä useita paikkoja. Tietty oma auto täytyy sinulla olla.

    • loiste1

      Opettajia on ihan kivasti työttömänä, samoista syistä kuin sinäkin olet ilmeisesti ollut. Työttömyys oman osaamisalantyö tehtävissä voi olla suurin , valitettava syy. Katsos kun kaikkea ei opettajatkaan osaa, vaikka tahtoisivat toki heti saada ne ihanat tulot takaisin.
      Käll yhteiskunta kynttilöistään huolta pitää, kun lama on ohi mekin loistamme, nyt olemme sammuksissa jottei pääse tuo energia kulumaan loppuun. Tullaan kun ehditään ja loistetaan entistä ehompina.
      Tuletko koulutuksiin mukaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe