Kaipaisimme hyviä neuvoja, millä keinolla saada vanhasta hirsitalosta lankkulattia esiin.
Pintaan on joskus ajat sitten vedetty ällistyttävän paksu tummanruskea maali ja sen poistaminen tuntuu aika valtavalta urakalta...
Maalinpoisto-aine, kuumailma-puhallin...hionta...?
Ja kun sitä poistettavaa maalipintaista lattia-alaa on pitkästi toista sataa neliötä, niin yksinkertainen ja nopea menetelmä olisi hyvä löytää..
Lankkulattian maalipinnan poisto
21
19370
Vastaukset
- Nimetön
Rautakaupoista saa sellasta maalinpoistoainetta joka on sellasessa vihreessä purkissa. En muista nimeä. On ihan yleis tavaraa mutta toimii silti.
Itse poistin vanhoista ovista maalit sillä. Tai ovissa oli kaksi paksua maalikerrosta ja niiden alla vielä lakka.
Sen levittää siihen lattiaan ja antaa vaikuttaa 10-15min niin pehmenee jo ihan hyvin, sitten vaan jollain lastalla ottaa pois. - Jimbo
että se maali on lattian alkuperäinen käsittely?
Niin vanha sinun talosi ei varmaankaan ole, että lattia olisi käsittelemätön ja kuurattu hiekalla lipeällä juhannukseksi.
Jos halua aitoa ulkonäköä, niin hionta/höyläys lakkaus on kahden viime vuosikymmenen höpöhöpöä.- jeki
Hionta on ainut oikea konsti lattian kunnostukseen.Koska Maalinpoisto aineet EI ole tarkoitettu sisällä käytettäväksi kyseisessä mittakaavassa.Niistä liukenee myrkkyjä ilmaan ja toisekseen joutuisit maalinpoisto-aineen jälkeen pesemään lattiasi todella hyvin että voit sen sitten käsitellä jollain aineella on se sitten lakka tai jokin muu aine.Maalinpoistoaineet on AINA pestävä erittäin hyvin pois.
- mualari
jeki kirjoitti:
Hionta on ainut oikea konsti lattian kunnostukseen.Koska Maalinpoisto aineet EI ole tarkoitettu sisällä käytettäväksi kyseisessä mittakaavassa.Niistä liukenee myrkkyjä ilmaan ja toisekseen joutuisit maalinpoisto-aineen jälkeen pesemään lattiasi todella hyvin että voit sen sitten käsitellä jollain aineella on se sitten lakka tai jokin muu aine.Maalinpoistoaineet on AINA pestävä erittäin hyvin pois.
Kuumailmapuhaltimella varovasti ja lastalla tai skrapalla kaapien ensin maalit ja lakat pois ja sen jälkeen hionta joko nauhahiomakoneella tai epäkeskohiomakoneella.
Joka tapauksessa suosittelen pitämään talkoot muutamalla kaljakorilla on sen verran v..mainen urakka tiedossa. - Milbert
mualari kirjoitti:
Kuumailmapuhaltimella varovasti ja lastalla tai skrapalla kaapien ensin maalit ja lakat pois ja sen jälkeen hionta joko nauhahiomakoneella tai epäkeskohiomakoneella.
Joka tapauksessa suosittelen pitämään talkoot muutamalla kaljakorilla on sen verran v..mainen urakka tiedossa...kaikista vinkeistä ja neuvoista, lisääkin saa laittaa jos jotain tulee mieleen :)
Päädyttäneen siihen (kuumailmapuhallin )hionta hommaan, ja USEAAN USEAAN korilliseen kaljaa :D!!!
Se vaan, kun eräs asiantuntija neuvoi toisessa paikassa välttään sitä puhallinta..on kuulema niin pirun iso vaara että on koko p*ska maan tasalla jos ei ole äärimmäisen varovainen..Tiiä sitten uskaltaako lähteä siihen hommaan.
Maalinpoistoaineet on saanu jyrkän kuolemantuomion jokapaikassa, tiedoksi muillekin :) On kuulema vissiin olemassa aine, joka on sisäpinnoillekin sopivaa, mutta kallista ku p*rkele..
- tummanruskeaa maalia
lienee paljon myyty. Meillä 1904 rakennetun talon
lattaissa sama juttu. Kun teimme remppaa 10 vuotta sitten tuli sama ongelma. Emme lähteneet peliin mukaan. Kysyimme eräältä asiantuntijalta ja...
Ympäripontattu tuuman vahvuinen lattialastulevy
päälle ja siihen nostalgiakuvioinen korkkimatto.
Näin lankkulattia säilyy jos meidän jälkeemme joku himorestauroija alkaa hommaan johon me emme viitsineet.
Olemme olleet ratkaisuumme tyytyväisiä. - kaskas
Parkettiliikkeet noita hiovat.
Pyydä tarjous. - höyläämään
Itse remontoin vanhan talon n. viisi vuotta sitten. Vanha mäntylautalattia oli lakattu, maalattu, tasoitettu jollain tasotteella ja liimattu matto päälle. Totesin helpommaksi ja ehdottomasti nopeimmaksi tavaksi ajaa kevyesti sähköhöylällä paljas puu esille ja sen jälkeen isolla lattiahiomakoneella. Pelkällä hiomakoneella paperi tukkeutui tasoitteesta, maalista ja lakasta niin, ettei toiminut...
- itsekukin
Meillä hiottiin isolla rälläkällä maalit ensin pois ja puupinta hiottiin sitten vuokraamon lattianhionta vehkeillä. Toi rälläkkähomma tehtiin sen takia kun maali tuppaa tukkimaan hiontapaprut ja ei tarvinnut pitää vuokraamon koneita kauan aikaa kun esihionnan teki omilla vehkeillä. Rälläkässä muistaakseni 60 ja 80 paprut. Loppuhionta sitten kun puu näkyi paprulla 100-120.
- JIB
Jos on hieno vanha lankkulattia niin älkää hyvät ihmiset pilatko ajan patinaa hiomalla sitä pois! Sen jälkeen pintaa ei saa rahallakaan takasin, ainoastaan vuosikymmenien käytöllä ja mahd. kuurauksella.
Meillä on tuvan lattia pilattu hiomalla ja ottaa reilusti päähän.- !!!!
siitä millainen lattian KUULUU olla vaan millaisen kukin OMAAN taloonsa haluaa. Kun joku haluaa nyt esim. maalin lattiasta, niin miksi siihen pitää aina vastata niin, että menee koko talo piloille jos niin teet plaa plaa plaa. Se on sen remontoijan ihan oma asia.
JIB:n viesti tosin on ihan asiallinen(tosin otsikko...no...), kerrotaan kokemuksella että miten on käynyt. Ja välttämättä kaikkiahan se ei jälkeenpäin harmita. Aiemmin tuolla ainakin oli viesti jossa kysyjä suurinpiirtein haukuttiin pystyyn, että maalia ei yksinkertaisesti SAISI poistaa. - JIB
!!!! kirjoitti:
siitä millainen lattian KUULUU olla vaan millaisen kukin OMAAN taloonsa haluaa. Kun joku haluaa nyt esim. maalin lattiasta, niin miksi siihen pitää aina vastata niin, että menee koko talo piloille jos niin teet plaa plaa plaa. Se on sen remontoijan ihan oma asia.
JIB:n viesti tosin on ihan asiallinen(tosin otsikko...no...), kerrotaan kokemuksella että miten on käynyt. Ja välttämättä kaikkiahan se ei jälkeenpäin harmita. Aiemmin tuolla ainakin oli viesti jossa kysyjä suurinpiirtein haukuttiin pystyyn, että maalia ei yksinkertaisesti SAISI poistaa.seuraavan ja sitä seuraavan (jne.) perheen talokin ja siksi omasta mielestäni ei pidä mennä tekemään muutoksia joita tulevien asukkien on vaikea tai mahdoton entistää.
Siksi kiihkeä otsikko että välitän. Mutta en ehkä enää kauaa, kun ajattelee miten vanhaa rakennuskantaa kohdellaan niin tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja liittyä höyrynsulkujoukkoihin. - !!!!
JIB kirjoitti:
seuraavan ja sitä seuraavan (jne.) perheen talokin ja siksi omasta mielestäni ei pidä mennä tekemään muutoksia joita tulevien asukkien on vaikea tai mahdoton entistää.
Siksi kiihkeä otsikko että välitän. Mutta en ehkä enää kauaa, kun ajattelee miten vanhaa rakennuskantaa kohdellaan niin tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja liittyä höyrynsulkujoukkoihin.itsellä juuri kanssa taloremontti menossa en kyllä rupea tekemään sitä tyyliin mitä seuraava asukki siltä haluaa. Kun siinä itse kuitenkin asuu seuraavat 50 vuotta.
Jos taloja tehtäisiin niin että mitä seuraava siitä sitten haluaa tai tarvitsee niin pitäisihän se sitten suunnitella pyörätuolia käyttäville ym. sopiviksi.
Eihän taloa ole pakko ostaa. Jos käyt katsomassa hienoa vanhaa taloa joka on laitettu täysin uusiks, ei sitä ole pakko ostaa jollei kerran silmää miellytä, kyllä sille aina joku ostaja löytyy. - JII
!!!! kirjoitti:
itsellä juuri kanssa taloremontti menossa en kyllä rupea tekemään sitä tyyliin mitä seuraava asukki siltä haluaa. Kun siinä itse kuitenkin asuu seuraavat 50 vuotta.
Jos taloja tehtäisiin niin että mitä seuraava siitä sitten haluaa tai tarvitsee niin pitäisihän se sitten suunnitella pyörätuolia käyttäville ym. sopiviksi.
Eihän taloa ole pakko ostaa. Jos käyt katsomassa hienoa vanhaa taloa joka on laitettu täysin uusiks, ei sitä ole pakko ostaa jollei kerran silmää miellytä, kyllä sille aina joku ostaja löytyy.mutta jos ei oikeasti halua pilata vanhaa kaunista pintaa niin näin sanoi ruotsin hovin puuhuonekalujen konservoija: älä koskaan hio,puhdista pinta mieluummin jollain aineella,hionta pilaa pinnasta vanhan patinan,mitä ei sitten saa takaisin millään.
Pätee kaiketi kaikkiin puupintoihin,oli lattia tai huonekalu. - vaikea tapaus
JII kirjoitti:
mutta jos ei oikeasti halua pilata vanhaa kaunista pintaa niin näin sanoi ruotsin hovin puuhuonekalujen konservoija: älä koskaan hio,puhdista pinta mieluummin jollain aineella,hionta pilaa pinnasta vanhan patinan,mitä ei sitten saa takaisin millään.
Pätee kaiketi kaikkiin puupintoihin,oli lattia tai huonekalu.Olen hyvinkin ollut sitä mieltä aina, ettei vanhaa alkuperäistä pitäisi mennä pilaamaan, mutta täytyy sanoa, että joissakin vanhoissa taloissa vahinko on jo ehtinyt tapahtua tai pinnat ovat niin huonossa kunnossa, että niille on tehtävä jotain. Ikävää vain, että tässä maassa vanhan kunnostus remonttialalla on todella vaikeaa. Osaajia ei tahdo löytyä ja useimmiten remppamiehet eivät suosi "hankalia" tapoja, vaan tekevät mieluiten uusilla kamoilla yleisstandardien mukaan.
Itse olen yrittänyt vaikka miten saada selville, miten saisin taloomme vanhanajan "kuurauslattian" tai lipeäkäsitellyn harmahtavan ulkonäön 50-luvun alkuperäisiin lattialautoihin, jotka on hiottu tasaiseksi parikymmentä vuotta sitten ja lakattu kirkkaalla lakalla, joka on nyt jo aivan kellastunut.Vastausta ei vaan tahdo löytyä, pitääkö tässä nyt sitten antautua ja vetää kuultovalkoisella... - Vanhanaikaiset konstit
vaikea tapaus kirjoitti:
Olen hyvinkin ollut sitä mieltä aina, ettei vanhaa alkuperäistä pitäisi mennä pilaamaan, mutta täytyy sanoa, että joissakin vanhoissa taloissa vahinko on jo ehtinyt tapahtua tai pinnat ovat niin huonossa kunnossa, että niille on tehtävä jotain. Ikävää vain, että tässä maassa vanhan kunnostus remonttialalla on todella vaikeaa. Osaajia ei tahdo löytyä ja useimmiten remppamiehet eivät suosi "hankalia" tapoja, vaan tekevät mieluiten uusilla kamoilla yleisstandardien mukaan.
Itse olen yrittänyt vaikka miten saada selville, miten saisin taloomme vanhanajan "kuurauslattian" tai lipeäkäsitellyn harmahtavan ulkonäön 50-luvun alkuperäisiin lattialautoihin, jotka on hiottu tasaiseksi parikymmentä vuotta sitten ja lakattu kirkkaalla lakalla, joka on nyt jo aivan kellastunut.Vastausta ei vaan tahdo löytyä, pitääkö tässä nyt sitten antautua ja vetää kuultovalkoisella...Hio maalit pois nauhahiomakoneella. On v-mäinen homma joo, mutta kaikkea ei tarvitse tarkkaan poistaakaan. Aikaa menee, kaljaa ja hermojakin ehkä. Sitten puulipeällä lähtee hieman maalia, ja lankku vaalenee muutaman asteen. Viimoiseksi valkoöljy. Kaikkia tarvikkeita saa rautakaupoista.
- sama äijä
vaikea tapaus kirjoitti:
Olen hyvinkin ollut sitä mieltä aina, ettei vanhaa alkuperäistä pitäisi mennä pilaamaan, mutta täytyy sanoa, että joissakin vanhoissa taloissa vahinko on jo ehtinyt tapahtua tai pinnat ovat niin huonossa kunnossa, että niille on tehtävä jotain. Ikävää vain, että tässä maassa vanhan kunnostus remonttialalla on todella vaikeaa. Osaajia ei tahdo löytyä ja useimmiten remppamiehet eivät suosi "hankalia" tapoja, vaan tekevät mieluiten uusilla kamoilla yleisstandardien mukaan.
Itse olen yrittänyt vaikka miten saada selville, miten saisin taloomme vanhanajan "kuurauslattian" tai lipeäkäsitellyn harmahtavan ulkonäön 50-luvun alkuperäisiin lattialautoihin, jotka on hiottu tasaiseksi parikymmentä vuotta sitten ja lakattu kirkkaalla lakalla, joka on nyt jo aivan kellastunut.Vastausta ei vaan tahdo löytyä, pitääkö tässä nyt sitten antautua ja vetää kuultovalkoisella...Eli jos sellainen patinoitunut lattia kelpaa, missä saa vähän vanhaa maalinjämää ollakin vaalean alla ikää korostamassa ja tunnelmaa luomassa... niin sitten noin.
- just sattumoisin luin..
vaikea tapaus kirjoitti:
Itse olen yrittänyt vaikka miten saada selville, miten saisin taloomme vanhanajan "kuurauslattian" tai lipeäkäsitellyn harmahtavan ulkonäön 50-luvun alkuperäisiin lattialautoihin, jotka on hiottu tasaiseksi parikymmentä vuotta sitten ja lakattu kirkkaalla lakalla, joka on nyt jo aivan kellastunut.Vastausta ei vaan tahdo löytyä, pitääkö tässä nyt sitten antautua ja vetää kuultovalkoisella...Lueskelin tuossa just Rakennusapteekin luetteloa, joka sisältää myös monenmoisia vanhojen pintojen kunnostusohjeita ja siellä oli ohjeet myös lattian "kuuraukseen".
- Talollinen Isäntä
Samaa asiaa olen tekemässä, eikä ole oikotietä onneen. Permo-maalit ovat tiukassa, ja sitä tuppaa toisinaan olemaan neljäkin kerrosta...
Ole tarkkana hiomapölyn kanssa, se voi syttyä itsekseen palamaan. Joten pölyt työn päätyttyä roskikseen ja pihalle (ei roskasäiliöön). Huoneesta sähköjohdot ja koneet irti työn lopuksi.
Kunnollinen nauhahiomakone ja 36:n paperi on ainoa oikea lääke, aineet eivät toimi täydellisesti, ja toisaalta tuppaavat joskus vahingoittamaan puun rakennetta. Vahva lipeä tai erityinen maalinpoistoaine siis ovat joskus käytetyt. Onhan niitä parkettikoneitakin, mutta ne pilaavat naarmut, patinan ja lankun pyöreän muodon, ottamalla tarpeettomasti puoli cm hyvää puuta pois. Ei se kuulu vanhaan taloon...
Minä jätin pintaan pienen patinan, en siis yrittänytkään poistaa kaikkea aivan tarkalleen. Nyt olen lipeöinyt 13%:lla lipeällä lankut pari kertaa. Seuraavaksi pintaan valkoöljy hiomasienellä hiertäen. Vanha tunnelma säilyy, mutta pinta hylkii likaa tehokkaasti ja on lämmin jalalle, maaliin verrattuna.- Talollinen Isäntä
Ammattilaisen nauhakone, 36:n ja imuri kytkettynä koneeseen!! Muuten nauha tukkoontuu heti sen maalin kanssa, ja tarvitsee vaihtaa viiden minuutin välein jos ei meinaa koko elämäänsä hioa lattiaa.
- Talollinen Isäntä
Talollinen Isäntä kirjoitti:
Ammattilaisen nauhakone, 36:n ja imuri kytkettynä koneeseen!! Muuten nauha tukkoontuu heti sen maalin kanssa, ja tarvitsee vaihtaa viiden minuutin välein jos ei meinaa koko elämäänsä hioa lattiaa.
Jättäisin kuumat ilmat puhaltamatta, koska palanut talo on huono asua. Siellä on lattian välissä kuivaa purua eristeenä tod.näk... Saattaa jäädä ensin kytemään ja myöhemmin leimahtaa. Sama juttu sen hiontapöllyn kanssa. Homma on v:mainen, mutta kaljan ja asenteen määrästä siinä vaan on kyse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809