Pyydän etukäteen anteeksi, jos tämä viesti on sopimaton. Kerran aikaa sitten tällä palstalla oli kirjoitus, jossa nimimerkillä Mustalaistyttö esiintynyt henkilö kertoi pelkäävänsä oman perheensä miehiä, jotka kohtelivat häntä huonosti. Kirjoittaja viittasi Kiba Lumbergin kirjaan "Musta perhonen" ja sanoi omien kokemustensa muistuttavan tuon kirjan tapahtumia.
Viesti oli mielestäni järkyttävä, ja oli valitettavaa, etteivät monetkaan lukijat näyttäneet uskovan kirjoittajaa. Tosin jotkut tarjosivat hänelle tukeaan, mutta monet moittivat häntä, ja muutamat vastaukset olivat suorastaan asiattomia. Vaikka jotkin kirjoittajan sananvalinnat herättivät minunkin epäilykseni tekstin aitoudesta, olin erittäin hämmästynyt, kun ketju poistettiin kokonaan. Onko todella niin, etteivät romanit voi hyväksyä pienintäkään viittausta kulttuurinsa huonoihin puoliin, etenkään naisten mahdolliseen väkivaltaiseen kohteluun, vaikka joku kertoisi totuudenmukaisesti omista kokemuksistaan?
Pohdintaa
2
904
Vastaukset 2
- mä vaan
Jokaisessa kulttuurissa varmaan koetaan naisväkivaltaa, niin myös varmaan romaneiden parissakin. En kuitenkaa ole itse törmännyt tähän väkivaltaa omassa perhepiirissä.
eihä sillä ole mitään tekemistä kulttuurin kanssa jos joku pahoinpitelee perhettään,siinä on ihan eri syyt..
toisekseen varmaan se kertoi viestin epäaitoutta joillekin kun siitä tänne palstalle on kirjoitettu kun se ei liity millän laila kulttuurin,eikä palstakaan ole paras mahollinen käsitellä tommosia asioita vaan esim poliisi tai muut vastaavat jotka vois auttaa häntä..
ja vielä sekin että niin montaa eri juttua on ollu missä on koetettu mustamaalata romaneita yleisesti vaikka kyse saatta olla jostakin/muutamista henkilöistä joka asia ei pitäs liittää koko heimoon..
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5831404Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän42763Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl470680Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll5529- 34519
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin28484Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37480- 39467
Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE151438- 22422