Olen seuraillut näitä keskusteluja dementiasta ja siihen sairastuneista jo jonkin aikaa. Se asia mikä kiinnittää huomiotani on että monet ovat sitä mieltä että vanhusten tulisi antaa olla omissa oloissaan ja kotonaan,ja että omaiset haluavat siirtää heidät väkisin johonkin vanhustentaloon. Tottakai näin on että jokaisen on paras olla kotonaan mutta nämä keskustelijat eivät ota huomioon että tällä palstalla puhutaan DEMENTIAA sairastavista ihmistä ei terveistä vanhuksista! Ja on hienoa että ihmiset HUOLEHTIVAT vanhuksistaan kun nämä eivät välttämättä sitä itse enää osaa tehdä. Hienoa!
koska ja miksi vanhus hoitokotiin..
8
1238
Vastaukset
- Ezzy
Oli tai ei, vastaanpa muutamaan kohtaan:
Miksi omaiset?
- kukapa muukaan, viranomaisten etu se on , että kaikki kynnelle kykenemättömätkin pysyvät omaissa oloissaan. Katsos kun se tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi, jos joku vanhus päättää päivänsä kotipihallaan pakkasessa kuin että hän eläisi kymmenen vuotta laitoksessa.
Miksi vängällä?
- No kun eihän sinne muuten ketään saa! Siinä on kaksi puolta: on tungettava vängällä laitokseen, johon häntä ei haluta ottaa, koska ei ole tilaa ja on kymmenien ihmisten jono. Ja potilaan kannalta vängällä siksi, kun hän ei ymmärrä omaa etuaan (dementoituvilla ei ole sairaudentuntoa)ja vanhoilla ihmisillä on muutenkin "kunnalliskodeista" varsin negatiivinen kuva (eikä aina suotta).
Minun puolestani joka ainut saa asua kotonaan viimeiseen elinpäiväänsä asti, mutta kuka heistä siellä kotona huolehtii ja hoitaa?- sama nimetön
lainasin juuri kirjastosta kirjan Kun ei enää muista, mitä lusikalla tehdään; siinäpä hyvä kirja sellaiselle joka haluaa tietoa siitä mitä se arki on elää ja toimia alzheimeriin sairastuneen kanssa. Suosittelen sen lukemista kaikille jotka ovat esim. juuri saaneet tietää jonkun läheisen sairastumisesta alzheimeriin ja ovat hyvin epätietoisin siitä mitä tuleman pitää.
- Ezzy
sama nimetön kirjoitti:
lainasin juuri kirjastosta kirjan Kun ei enää muista, mitä lusikalla tehdään; siinäpä hyvä kirja sellaiselle joka haluaa tietoa siitä mitä se arki on elää ja toimia alzheimeriin sairastuneen kanssa. Suosittelen sen lukemista kaikille jotka ovat esim. juuri saaneet tietää jonkun läheisen sairastumisesta alzheimeriin ja ovat hyvin epätietoisin siitä mitä tuleman pitää.
Ja tässä toinen, joka on omaisen kertomus.
- ezzy
Ezzy kirjoitti:
Ja tässä toinen, joka on omaisen kertomus.
....
- sirpale
"tällä palstalla puhutaan dementiaa sairastavista ihmisistä, ei terveistä vanhuksista"! Tässä tämä suomennettuna, jos kaikki eivät sitä muuten ymmärrä. Kiitos nimetön, että toit tämän huomioon otettavan asian esiin noin yksinkertaisesti sanottuna.
Pitäisi mennä paksuunkin kalloon...Pyydän anteeksi tätä lausetta, mutta en voinut olla sanomatta sitä. Jaksellaan.... - ettei
Huomioikaa, että dementia ei ole sairaus! Dementoituminen on oire jostain dementoivasta sairaudesta kuten esim. alzheimer.
- mirkku
Luulisin, että meistä useimmat sen tietävät. Tällä palstalla keskustellaan yleisesti dementiasta ja tietysti myös sen aiheuttajista. Esim. kivulle on oma palsta, vaikka kipuakin aiheutuu useammasta eri sairaudesta/syystä.
- Ezzy
mirkku kirjoitti:
Luulisin, että meistä useimmat sen tietävät. Tällä palstalla keskustellaan yleisesti dementiasta ja tietysti myös sen aiheuttajista. Esim. kivulle on oma palsta, vaikka kipuakin aiheutuu useammasta eri sairaudesta/syystä.
Vai tuleeko?
Meille on yleensä aivan täysin yhdentekevää, mikä on se SAIRAUS, joka ne oireet aiheuttaa, ellei sitten kyse ole jonkun tietyn taudin erityispiirteistä tai lääkityksestä. Kyllä se on juuri DEMENTIA-oireisto joka niitä ongelmia aiheuttaa. Vähän sama juttu kuin epilepsia: yleisesti siitäkin sairautena puhutaan, vaikka epileptinen kohtaus on oire jostakin ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579